Maksulliset luokkaretket
Meidän koulu ei ilmeisesti joko tiedä tai ei piittaa opetusministeriön ohjeistuksesta luokkaretkien suhteen. Nyt tuli jo toiselle lapselle ilmoitus luokkaretkestä joka maksaa. Vaihtoehtona on toki olla menemättä, poisjääville on järkätty muuta tekemistä. Lapsethan noille retkille tietty haluaa mukaan.
Tekis mieleni hieman protestoida ja kysyä opelta ja/tai reksiltä että eikö nää tosiaan tiedä, että koulun retkien on oltava maksuttomia oppilaille. Rahan puute ei voi olla syy siihen, ettei lapsi pääse mukaan. Mutta en viitsi, lapsethan siitä kärsii kun äiti alkaa rettelöidä. Ihmetyttää vaan tää ainainen rahanpyytely, milloin mihinkin reissuun. Vuodessa menee melkoinen summa noihin, vaikka yleensä aina ovatkin muutaman euron luokkaa. Vaan kun lapsia on kolme, niin vuoden aikana niistä kertyy jo melkoinen summa. Ja peruskoulun kun pitäis olla ilmainen...
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihä tää mikään uus juttu ole? Oon ite 24 ja yhtälailla ne retket makso silloin 15 vuotta sitten... koulu sponssas osan ja lopun vanhemmat.
Sen verran tuore kuitenki, että minun kouluvuosinani ei maksanut koulun luokkaretket penniäkään ja ihan normi Helsingit ja Turut kierrettiin.
Minun kouluvuosistani on toki jo useampi vuosikymmen aikaa, mutta hullulta se tuntuu, että silloin oli yhteiskunnalla varaa maksaa luokkaretket, vaikka yhteiskunnassa oli paljon rahaa kuin tänä päivänä. Tosin silloin se oli muutenkin jakaantunut tasaisemmin.
Tätähän tämä kokoomuslainen nykypolitiikka on, eli lisää vaan yksityistämistä ja eriarvoistamista. Kyllä minusta on päivänselvä asia, että kaiken mitä peruskoulu järjestää, pitää olla kaikille lapsille ilmaista tasapuolisesti.
Jos sitten halutaan jotain ekstrareissuja, niin niitä voi kukakin järjestää mielensä mukaan, mutta niissä ei ole, eikä pidäkään olla koulu mukana. Kyllähän mekin järkättiin yhdeksännellä normi luokkaretken lisäksi myös oma risteilyluokkaretki Tukholmaan. Näin siis 70-lululla vanhaan hyvään aikaan.
Siis tietenkin paljon vähemmän rahaa kuin tänä päivänä piti sanomani
#81#
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihä tää mikään uus juttu ole? Oon ite 24 ja yhtälailla ne retket makso silloin 15 vuotta sitten... koulu sponssas osan ja lopun vanhemmat.
Sen verran tuore kuitenki, että minun kouluvuosinani ei maksanut koulun luokkaretket penniäkään ja ihan normi Helsingit ja Turut kierrettiin.
Minun kouluvuosistani on toki jo useampi vuosikymmen aikaa, mutta hullulta se tuntuu, että silloin oli yhteiskunnalla varaa maksaa luokkaretket, vaikka yhteiskunnassa oli paljon rahaa kuin tänä päivänä. Tosin silloin se oli muutenkin jakaantunut tasaisemmin.
Tätähän tämä kokoomuslainen nykypolitiikka on, eli lisää vaan yksityistämistä ja eriarvoistamista. Kyllä minusta on päivänselvä asia, että kaiken mitä peruskoulu järjestää, pitää olla kaikille lapsille ilmaista tasapuolisesti.
Jos sitten halutaan jotain ekstrareissuja, niin niitä voi kukakin järjestää mielensä mukaan, mutta niissä ei ole, eikä pidäkään olla koulu mukana. Kyllähän mekin järkättiin yhdeksännellä normi luokkaretken lisäksi myös oma risteilyluokkaretki Tukholmaan. Näin siis 70-lululla vanhaan hyvään aikaan.
Siis tietenkin paljon vähemmän rahaa kuin tänä päivänä piti sanomani
#81#
Ennen oli vähemmän oppilaita. Meitä oli koulussa jossa lapseni nyt on a ja b luokka 21 lasta molemmissa. Nyt on luokkia d luokkaan asti ja oppilaita 32 per luokka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluhan omalla toiminnallaan ehdollistaa lapset epätasa-arvoiseen asemaan. Onko se koulun opetus- ja sivistyskasvatuksen mukainen puolueeton lähtökohta, tuskin. Miksi sitten näin toimitaan, hakevatko opettajat suosiota vai alistuvat luokan kovaäänisempien ja rahakkaiden vanhempien lasten tahtoon? Miten yleensä luokassa päädytään ratkaisuun, että lähdetään maksulliselle luokkaretkelle? Sieltä, miten ratkaisu on tehty, kannattaisi lähteä selvittämään. Itse ymmärtäisin, jos luokkaretken kustannus kerran vuodessa olisi max. 20 euroa/oppilas bussikuljetuksineen ja sisäänpääsyineen, eväspalahan on jo maksettu veroissa.
Ei, kyllä ne on sen köyhän lapsen vanhemmat jotka asettavat oman jälkikasvunsa muiden kanssa eriarvoiseen asemaan. Vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapsi ei putoa pois mistään, mikä maksaa muutaman euron tai muutaman kympin kerran vuodessa. Oikeastihan kukaan ei miltään retkeltä jää pois vähävaraisuuden takia, vaan siksi ettei ole halua maksaa. Ollaan totuttu, että kaikki tulee ilmaiseksi kuin manulle illallinen, niin siis myös hauskanpito. Sääli toki lapsia, eiväthän he voineet vanhempiaan valita.
Joo vähävaraisia ei Suomessa ole. Siksi mielestäni luokille pitäisi järjestää kulttuurimatkoja vähintään kaksi kertaa luokuvuonna ulkomaille, eri mantereille. Retkille voisi yhdistään kielikoulutuksen. Meillä tosin ei ole varaa tällaisiin ratkaisuihin, mutta pääasia ettei lapsi putoa mistään, epäselvää on mistä. Mitä enemmän maksullisia retkiä ja huvituksia, se tekee lapsesta pärjäävän ja onnellisen. :D
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, kun silloin ennen piti kotoa pyytää 5 markkaa tai 5 euroa- päivän ruoan verrran, nyt koko homma mennyt niin överiksi, että pitäisi muka pyytää vanhemman kuukauden tai puolen palkan verran. Touhussa ei siis ole enää mitään tolkkua, siitä on kyse! Ei kukaan tervepäinen suostu tuollaisiin ehdotuksiin ja syytä on sitä kritisoidakin.
Ja jos et järjestä mitään extraa, esim. leirikoulua tai huvipuistoreissua, vaikkapa vedoten siihen, että koululla ei ole varaa tai sinun ei opettajana tarvitse sellaista järjestää saat kuulla olevasi laiska ja saamaton tyyppi, et sovellu lainkaan opettajaksi ja itse asiassa olet kouluttautunut koko hommaan vain nauttiaksesi helposta työstä, hyvästä palkasta ja pitkistä lomista. Eikö vaan?
Terveisiä alakoulusta,
Rehtori
Vierailija kirjoitti:
Ja jos et järjestä mitään extraa, esim. leirikoulua tai huvipuistoreissua, vaikkapa vedoten siihen, että koululla ei ole varaa tai sinun ei opettajana tarvitse sellaista järjestää saat kuulla olevasi laiska ja saamaton tyyppi, et sovellu lainkaan opettajaksi ja itse asiassa olet kouluttautunut koko hommaan vain nauttiaksesi helposta työstä, hyvästä palkasta ja pitkistä lomista. Eikö vaan?
Terveisiä alakoulusta,
Rehtori
Eikö rehtori tunne oph:n säädöksiä ja ohjeita? Eikö koulun rehtorin pitäisi pitää jöötä ja noudattaa säädöksiä? Mikäs koulu se tällainen on, jossa rehtori antaa kissojen hyppiä pulpeteilla ja sanella säännöt? Järjestäkää keväisin ja syksyisin pihojen siivoustalkoita, joulun alla myyjäisiä ym. Sillä tienatulla rahamäärällä sitten sellaiselle retkelle, johon rahat riittää. Niin se aikuisen elämässäkin toimii. Eikös se olisi myös lapsille oikeanlaista tapakasvastusta. Näin ei rehtoriakaan laiskaksi ja saamattomaksi haukuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.
Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.
Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.
Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.
No, sait nautintoa sitten siitä? Kannatti varmaan nähdä vaivaa.
En sanonut missään välissä, että nautin siitä. Tähän on tultu pakosta. Sen jälkeen kun tämä laki on tullut esille ja sitä on alettu pakottamaan, niin aina löytyy muutama jotka ihan tieten tahtoen ilman oikeaa syytä kuppaavat muilta. Ennen oli paljon helpompaa, kun jokainen maksoi tietyn summan tai keräsi sen myymällä tavaraa. Näin ei kukaan päässyt lokkeilemaan ja kenenkään ei tarvinnut valittaa. Ne jotka eivät halunneet kerätä tai maksaa jäivät koululle.
Nyt ollaan menossa taas lintsille ja olen painottanut sitä vielä enemmän, että rannekkeet tosiaan on pakko maksaa itse. Kysyin vuoden alussa onko oppilaat halukkaita keräämään itse rahaa tätä varten, mutta aika nihkeästi oli halukkaita.
Miten tuo on mahdollista? Siis mennä kouluaikana luokkaretkelle huvipuistoon, mutta maksattaa rannekkeet lapsilla/vanhemmilla? Meillä kun nimenomaan noudatetaan sitä OPH:n ohjekirjettä, jonka mukaan pelkkä mukaanotto ei riitä, vaan myös tekeminen on yhteistä. Ei siis saa jakaa porukkaa kahtia niin, että toiset (maksavat) tekevät ja toisen (ei-maksavat) saavat vain katsoa.
Kyselee opettaja, jonka koulussa tuo ei onnistu
Tästä seuraa se, että kouluilta ei tämän myötä voida lähteä kohta enää yhtään mihinkään retkelle. Tai sitten kaikki retket järjestetään kouluajan ulkopuolella jonain kerhotoimintana, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Myöskään leirikouluista ei tämän myötä tule tulevaisuudessa mitään, sillä on aivan sula mahdottomuus viedä luokallinen väkeä ulkomaille, jos ei kukaan ole kiinnostunut tästä maksamaan. Ainakin itselleni nuo reissut olivat kouluajan parhaita kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.
Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.
Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.
Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.
En sanonut missään välissä, että nautin siitä. Tähän on tultu pakosta. Sen jälkeen kun tämä laki on tullut esille ja sitä on alettu pakottamaan, niin aina löytyy muutama jotka ihan tieten tahtoen ilman oikeaa syytä kuppaavat muilta. Ennen oli paljon helpompaa, kun jokainen maksoi tietyn summan tai keräsi sen myymällä tavaraa. Näin ei kukaan päässyt lokkeilemaan ja kenenkään ei tarvinnut valittaa. Ne jotka eivät halunneet kerätä tai maksaa jäivät koululle.
Nyt ollaan menossa taas lintsille ja olen painottanut sitä vielä enemmän, että rannekkeet tosiaan on pakko maksaa itse. Kysyin vuoden alussa onko oppilaat halukkaita keräämään itse rahaa tätä varten, mutta aika nihkeästi oli halukkaita.
Miten tuo on mahdollista? Siis mennä kouluaikana luokkaretkelle huvipuistoon, mutta maksattaa rannekkeet lapsilla/vanhemmilla? Meillä kun nimenomaan noudatetaan sitä OPH:n ohjekirjettä, jonka mukaan pelkkä mukaanotto ei riitä, vaan myös tekeminen on yhteistä. Ei siis saa jakaa porukkaa kahtia niin, että toiset (maksavat) tekevät ja toisen (ei-maksavat) saavat vain katsoa.
Koska meillä toteutetaan tätä lakia kirjaimeen. OPH:n ohjekirje on juuri ohje ei laki. Lisäksi yleensä me järjestetään jotain pientä tekemistä yhteisesti päivän mittaan. Evästauko ja sitten jotain muuta. Tämä varmistaa että kaikki oppilaat ovat vielä tallessa ja samalla kukaan ei pääse valittamaan, ettei osaa oppilaista otettu mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska meillä toteutetaan tätä lakia kirjaimeen. OPH:n ohjekirje on juuri ohje ei laki. Lisäksi yleensä me järjestetään jotain pientä tekemistä yhteisesti päivän mittaan. Evästauko ja sitten jotain muuta. Tämä varmistaa että kaikki oppilaat ovat vielä tallessa ja samalla kukaan ei pääse valittamaan, ettei osaa oppilaista otettu mukaan.
Ettekö te pysty valvomaan oppilaita koko ajan? Mitä jos joku onkin sitten kadonnut? Kenes vastuulla se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kuin yksi "tiukkapipo", joka nostaa äläkän näistä väärin järjestetystä koulun retkistä, ja sen jälkeen koulu ei järjestä enää mitään retkiä. Vaihtoehdot ovat siis joko hyväksyä retkien maksullisuus tai sitten luopua retkistä kokonaan. Isoista kaupungeista saattaa löytyä kivoja ilmaiskohteitakin, mutta etenkin pikkupaikkakunnilla ilmaisten retkien järjestäminen on vähintäänkin haastavaa.
Näin kävi meidän koulussa. Lapsen luokalla oli yksi äityli joka katsoi että hänen Irmeli-Jormansa pitää päästä ilmaiseksi retkelle ja nosti äläkän. Noh sitten kun rehtori myönsi että laki sanoo että näin on ja sanoi että toki tämä kultamussukka pääsee ilmaiseksi. Sitten useampi vanhempi vaati rahansa takaisin jos kerta retki on kaikille avoin maksoi tai ei ja lopulta sitä rahaa ei enää ollut tarpeeksi että sillä olisi päässyt mihinkään.
Tästähän sitten soppa syntyi kun tämän saman äitylin silmäterä kuitenkin sinne luvatulle reissulle halusi. Äityli soitti kouluun kipakasti että mitäs nyt kun tieto tuli ettei retkeä tapahdu. Rehtori selitti mitä kävi ja sai vissiin niin paljon paskaa niskaansa tältä yhdeltä että ilmoitus tuli n. kolme päivää perumistiedon jälkeen että koko koulun retket peruttu nyt ja tulevaisuudessa.
En tiedä miten tieto kenen äidin takia sinne reissulle ei olla menossa pääsi muiden tietoon mutta tämä äitylinsä hanipuppeli joutui kiusatuksi. Ei vain oman luokkansa toimesta vaan koko koulun. Pienehkö koulu joten siltä ei voinut välttyä. 4kk meni ja tämä perhe muutti muualle.
Meidän koulussa oli joskus samanlainen tilanne, ja tämän asian kertoi luokalle ihan opettaja ja nimeltä. Tyyliin: "Anja ja hänen vanhempansa eivät suostu maksamaan leirikoulusta, eivätkä osallistu varainkeruuseen. Tämän seurauksena me muut maksamme Anjan matkan."
Olen sitä mieltä, että opettaja teki ihan oikein tuossa tilanteessa. Kyse ei ollut edes mistään kalliista reissusta ja koko rahan olisi saanut helposti kasaan osallistumalla opettajan järjestämiin varainkeruujuttuihin, jotka eivät olleet edes suunnattu vanhemmille, vaan näille oppilaille itselleen, joten työmenoilla tai muulla tuota ei voi perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te pysty valvomaan oppilaita koko ajan? Mitä jos joku onkin sitten kadonnut? Kenes vastuulla se on?
Tottakai oppilaita valvotaan koko ajan. Yleensä vapaaehtoisia vanhempia tulee mukaan reissulle. Kannattaa muistaa, että nyt puhutaan jo yläkoulu ikäisistä lapsista. He osaavat jo toimia itsenäisesti ja heille voi antaa vähän jo vastuutakin.
Lisäksi huvipuistossa on todella hankala mennä ison luokan kanssa kaikki yhdessä koko ajan, joten kaikki päästetään pareittain tai pienissä ryhmissä laitteisiin. Ja jos jollakin lapsella ei ole kaveria niin he voivat sitten mennä opettajien tai valvojien kanssa ympäriinsä.
Vastuu on koululla mutta lähtijöitä on pyydetty tarvittavat laput reissua varten ja oppilaille selitetty, että mikäli he tyhmäilevät niin se vaikuttaa muihinkin. Ei ole tähän mennessä ollut ongelmaa. Jos joku ei ole ilmestynyt paikalle kun on pitänyt, niin sitten on soitettu perään. Kaikilla kun nykyaikana on puhelimet mukana.
Ainiin ja lisäksi tuon että koulun pitäisi maksaa kaikille rannekkeet voidaan kiertää niin, että sovitaan juuri vaikka museokäynti Tampereelle ja lisäksi halukkaat voivat mennä särkkikseen. Näin se ns yhteinen suunnitelman mukainen reissu on se museo.
Minua taas jaksaa yllättää ja ihmetyttää joidenkin nykyvanhempien ainainen yhteisvastuuttomuus ja yhteisen hyvän talkoohengen puute, vaan kaiken pitäisi tulla ilmaiseksi kuin manulle illallinen ja vielä veronmaksajien kukkarosta.
Muualla maailmassa ja myös ennen Suomessa oli itsestään selvä, vanhempien osallistuminen omalla työpanoksellaan lapsensa koulun harrastustoimintaan ja luokkaretkiin. Nyt jaksetaan valittaa jo muutamasta eurosta, eikä vanhemmat laita tikkua ristiin, vaan ainoa mitä jaksavat on valittaminen ja käydä veronmaksajien kukkarolla.
Hai. Kaikilla on oikeus osallistua. Rahoitus tulee järjestää, jos joku ei voi osallistua. Koulu ei maksa nykyään, joten en mene luokkani kanssa maksullisille retkille. Kaksi maksukyvytöntä perhettä,maksan itse mielellän näitten teinien matkaliput ja ekstrasyömiset. T. Yläkoulun ope, Vantaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulu ei ilmeisesti joko tiedä tai ei piittaa opetusministeriön ohjeistuksesta luokkaretkien suhteen. Nyt tuli jo toiselle lapselle ilmoitus luokkaretkestä joka maksaa. Vaihtoehtona on toki olla menemättä, poisjääville on järkätty muuta tekemistä. Lapsethan noille retkille tietty haluaa mukaan.
Tekis mieleni hieman protestoida ja kysyä opelta ja/tai reksiltä että eikö nää tosiaan tiedä, että koulun retkien on oltava maksuttomia oppilaille. Rahan puute ei voi olla syy siihen, ettei lapsi pääse mukaan. Mutta en viitsi, lapsethan siitä kärsii kun äiti alkaa rettelöidä. Ihmetyttää vaan tää ainainen rahanpyytely, milloin mihinkin reissuun. Vuodessa menee melkoinen summa noihin, vaikka yleensä aina ovatkin muutaman euron luokkaa. Vaan kun lapsia on kolme, niin vuoden aikana niistä kertyy jo melkoinen summa. Ja peruskoulun kun pitäis olla ilmainen...
jotain vastuuta vanhemmillekin, itse oon ilomielin maksanut mm leirikoulua jne. Liian vähän tekevät mitäänreissuja peruskoulussa, lukiossa sentään kävivät oopperassa, ainakin kolme kertaa teatterissa. Mulla on yksi lapsi. Monet vanhemmat juovat viinaa, tupakoivat, syövät ittensä ähkyiksi ja sitä myöten sairaaksi jne. Antakaa lapselle iloa elämään mm että pääsevät edes luokkaretkelle.
OPINTORETKI ON ERI ASIA KUIN LUOKKARETKI! opintoretki on pakollinen ja täytyy olla ilmainen. Luokkaretki vapaaehtoinen ja siksi voi olla maksullinen.
Jäätävää että joku viittii edes valittaa.. että koulun pitäis kustantaa 600 oppilasta linnanmäelle.. puustako se raha revitään? Verorahoista? Tajuuksä että sillonki sä maksat sen reissun.. köyhät ja pihit jää koululle piste :) ihme loisintaa ja kaikki mulle tänne ilmaseks nyt asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä toteutetaan lakia kirjaimeen? Siis tehdään mitä?
Lain mukaan (sitä siis noudatatte) perusopetus on maksutonta ja siitä seuraa se, että luokkaretkipäivän aikana tehtävät aktiviteetit ovat maksuttomia. Myös huvipuistossa paitsi siinä tapauksessa, että huvipuistossa vapaata aikaa on max 1 tunti. Siihen taas harva perhe suostuu, että noin 35 euron ranneketta saisi käyttää vain tunnin.
Ruokailu ei ole sitä yhteistä tekemistä, johon ohje viittaa (ruokailu on perusopetuslain mukaan tarjottava kaikkina koulupäivinä).
Onneksi et ole opettaja, koska sinulla ei nähtävästi ole mitään käsitystä OPH:n ohjeista, jotka ovat kuntia sitovia ja lakiin perustuvia täsmennyksiä.
Meille tuli just käsky maksaa retkimaksu. Mielestäni halpa, kun mennään 150 km päähän bussilla ja käydään parissa museossa.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli just käsky maksaa retkimaksu. Mielestäni halpa, kun mennään 150 km päähän bussilla ja käydään parissa museossa.
Kyllä onkin halpa retki tulossa, bussia ja museota, eikä maksa mitään. Missä päin Suomen noin halpaa on?