Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksulliset luokkaretket

Vierailija
13.05.2016 |

Meidän koulu ei ilmeisesti joko tiedä tai ei piittaa opetusministeriön ohjeistuksesta luokkaretkien suhteen. Nyt tuli jo toiselle lapselle ilmoitus luokkaretkestä joka maksaa. Vaihtoehtona on toki olla menemättä, poisjääville on järkätty muuta tekemistä. Lapsethan noille retkille tietty haluaa mukaan.
Tekis mieleni hieman protestoida ja kysyä opelta ja/tai reksiltä että eikö nää tosiaan tiedä, että koulun retkien on oltava maksuttomia oppilaille. Rahan puute ei voi olla syy siihen, ettei lapsi pääse mukaan. Mutta en viitsi, lapsethan siitä kärsii kun äiti alkaa rettelöidä. Ihmetyttää vaan tää ainainen rahanpyytely, milloin mihinkin reissuun. Vuodessa menee melkoinen summa noihin, vaikka yleensä aina ovatkin muutaman euron luokkaa. Vaan kun lapsia on kolme, niin vuoden aikana niistä kertyy jo melkoinen summa. Ja peruskoulun kun pitäis olla ilmainen...

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se peruskoulu nimenomaan ole ilmaista silloin, kun sinne ylimääräiselle retkelle ei ole pakko lähteä...?

Vierailija
62/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa on lapsilta kerätty 3. luokan syksystä lähtien 10e/kk 6.luokan leirikoulua varten. Lisäksi joka talvi lapset ovat käyneet kerran laskettelemassa ja joka kevät tekevät päivän kestävän luokkaretken esim. Helsinkiin tms. Nuo retket ovat olleet n.30-50e/retki. Eli vuodessa joka lapsen koulun ylimääräisiin kuluihin n.150-190e!!

Meidän perheellä on varaa, mutta ymmärrän ettei kaikilla välttämättä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaretket eivät ole pakollisia. Koulun ei ole niitä pakko järjestää eikä maksaa. Eli oppilailla/vanhemmilla on vaihotehtona olla maksamatta ja olla menemättä retkelle. Tai maksaa ja mennä retkelle. Yksinkertaista

Vierailija
64/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suht tiukka rahasta, muttei niin tiukkaa, ettei lapsia kouluretkille sais. Leirikouluunkin. Sitten nipistetään jostain muusta.

Se on pieni summa, kun luokan kanssa reissaa. Silloin esim Lintsin reissu maksaa vain rannekkeen. Jos itse veisin maksaisin matkat, eväät.. Joten yleensä olen vielä antanut vitosen tai kympin taskurahaakin ja silti se on edullista.

Joskus olen itseni nakittanut valvojaksi noille reissuille, niin pääsee itsekin vähän tuulettumaan. ;)

Vierailija
65/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä kouluun

Ei, vaan aluehallintovirastoon kantelu.

Vierailija
66/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita kuin yksi "tiukkapipo", joka nostaa äläkän näistä väärin järjestetystä koulun retkistä, ja sen jälkeen koulu ei järjestä enää mitään retkiä. Vaihtoehdot ovat siis joko hyväksyä retkien maksullisuus tai sitten luopua retkistä kokonaan. Isoista kaupungeista saattaa löytyä kivoja ilmaiskohteitakin, mutta etenkin pikkupaikkakunnilla ilmaisten retkien järjestäminen on vähintäänkin haastavaa.

Vierailija
67/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä luulet rahoituksen noihin kivoihin retkiin tulevan? Ei kunnilla ole rahaa. Jää retket väliin sitten...

Vierailija
68/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te jotka ette tahdo luokkaretkistä maksaa ette tahdo että lapset pääsevät kokemaan jotain ainutlaatuista kuten luokkaretken johonkin pidemmälle kun koulun viereiseen puistoon? Millään koululla ei enää nykypäivänä ole varaa maksaa luokkaretkiä mihinkään muualle kun ehkä paikalliseen museoon. Ja ainakin aikanaan meidän luokalta kaikki nurisi kun käytiin jossain museossa. Mutta yksikään lapsi ei jäänyt koululle tai valittanut kun päästiin maksamalla esim lintsille.

Ei vaan minä edellytän, että opettajat ja rehtori noudattavat OPH:n ohjetta ja perusopetuslakia. Jos opetus luokkaretkiä myöten on maksutonta, niin sitten se on eikä meillä ole siihen mitään sanomista!

Jos kerta opetuksen pitää olla maksutonta niin koulun pitää maksaa myös reput, kynät, kumit, matkustukset kouluun ja takaisin jne. Mutta eipä maksa vaan itse ne pitää kustantaa ja jos ei kustannukset niin Wilma laulaa ettei lapsella ole tarvittavia välineitä opiskeluun.

Meillä kunta (koulu) maksaa kynät, kirjat, kumit, matkat jne. ja listaltasi vain reppu pitää hankkia itse eikä sekään ole pakollinen, koska eskarissa tehdään koulukassi.

Missä maassa asut? Suomessa koulunkäynti on ilmaista ja niin ovat tarvikkeetkin.

Suomessa asun ja kouluvuoden alussa annetaan yksi kynä ja yksi kumi. Ne ei riitä koko vuodeksi vaikka kuinka pidät niistä huolta. Eskarissa meillä ei ole mitään kasseja tehty vaan se reppu on pitänyt aina itse ostaa.

Koulussa kirjat on jo kulahtaneita ja vanhoja ja on ihme ettei maantiedon kirjasta löydy vielä Neuvostoliittoa. Kirjoihin ei myöskään saa tehdä merkintöjä ja sillon kun uusia kirjoja tulee niin koulu pakottaa vanhemmat päällystämään ne kirjat että ne kestää tuleville oppilaille eli lisäksi vanhemmat maksavat kontaktimuovit.

En silti valita vaan ostan aina tarvittaessa uuden repun ja kyniä ja kumeja jne. Mutta minä en ole myöskään se joka valittaa siitä että leirit ja reissut maksaa. En rikas ole mutta silti olen onnellinen että lapsellani on mahdollisuus päästä reissuun. Se raha nipistetään muualta pois. Ja tästä syystä inhoan lakia minkä mukaan minä, pienituloinen joka selkänahastani revin omalle lapselleni mahdollisuuden retkeen joudun maksamaan jonkun laiskan paskan vanhemman lapset retkelle.

Vierailija
69/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetytti kans suuresti, kun nyt talvella sukulaispoika 10v kertoi, että joutuu viemään koululle 50€ ja ostamaan itse laskettelukamat (ei oo mitään halpoja tavaroita), että pääsevät luokkaretkelle jonnekin laskettelukeskukseen. Äitinsä on pienituloinen, kun on opiskelija ja pitkäaikaistyötön, joten selkänahastaan repi tuon älyttömän rahan, kun lapsellehan se on ihan suunnaton pettymys jos luokkakaverit lähtee reissuun ja itse seuraa ilonpitoa kotoa - etenkin nyt, kun jo nuoretkin lapset lisäävät kuvia kaikenmaailman instagrameihin ja muihin, on ikävää seurata netin kautta kun muut pitävät hauskaa. Lainasin sitten perheelle ruokarahaa myöhemmin kun ei enää loppukuusta ollut varaa syödä.

Minusta on väärin, ettei reissua varten edes yritetä kerätä luokkaretkirahastoa esim. myyjäisillä, talkoilla tai vaikka ovelta-ovelle-myynnillä. Tällöin reissun voisi edes yrittää taata myös niille lapsille, joiden vanhemmilla ei ole sitä ylimääräistä satasta pieraista kouraan kun koululta paria viikkoa ennen reissua ilmoitetaan, että se on 50€ ja omat kamat tai mukaan ei pääse. Suunnattoman tökeröä vaatia valtavia summia kerralla sillä ajatuksella, että jos et maksa, oma lapsi jää ulkopuolelle reissusta.

Ennenkuin joku tulee vinkumaan, kuinka lapsia ei kannattaisi hankkia ellei ole varaa taata tälle kuuta taivaalta - lapsia ei tietääkseni hankita rahan eikä muunkaan takia, vaan rakkaudesta. Mitä jos yhtäkkiä iskee tilanne, jossa joutuu työttömäksi tai rahaa menee kuukaudessa yllättävän suuri määrä? Antaa lapset adoptioon, kun "ei ole varaa enää ostaa niitä kalleimpia älypuhelimia ja lelliä lasta pilalle"?

Vierailija
70/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa, jos on korvaavaa ohjelmaa koululla. Musta oli kiva käydä vähän paremmilla retkillä ilman, että sinne tuli köyhien perheiden häirikkölapsia mukaan

Vierailija
71/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, ettei rahaa kiskota vanhempien selkänahoista, ei tarkoita sitä että kunta tai koulu sen maksaisi - talkoohengellä mekin olemme ala-asteella luokkaretkirahastoa keränneet niin että jokaisella olisi mahdollisuus osallistua! Elleivät rahat riitä pitkälle, niin sitten käydään teatterissa, syömässä tai ostetaan vaikka luokalle herkkuja ja pidetään elokuvailta tai vaikka yökoulu. Lapselle pienikin elämys on suuri ja erilainen koulupäivä jää varmasti mieleen vaikkei se tapahtuisikaan satojen kilometrien päässä kotoa.

t. 69

Vierailija
72/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita kuin yksi "tiukkapipo", joka nostaa äläkän näistä väärin järjestetystä koulun retkistä, ja sen jälkeen koulu ei järjestä enää mitään retkiä. Vaihtoehdot ovat siis joko hyväksyä retkien maksullisuus tai sitten luopua retkistä kokonaan. Isoista kaupungeista saattaa löytyä kivoja ilmaiskohteitakin, mutta etenkin pikkupaikkakunnilla ilmaisten retkien järjestäminen on vähintäänkin haastavaa.

Näin kävi meidän koulussa. Lapsen luokalla oli yksi äityli joka katsoi että hänen Irmeli-Jormansa pitää päästä ilmaiseksi retkelle ja nosti äläkän. Noh sitten kun rehtori myönsi että laki sanoo että näin on ja sanoi että toki tämä kultamussukka pääsee ilmaiseksi. Sitten useampi vanhempi vaati rahansa takaisin jos kerta retki on kaikille avoin maksoi tai ei ja lopulta sitä rahaa ei enää ollut tarpeeksi että sillä olisi päässyt mihinkään.

Tästähän sitten soppa syntyi kun tämän saman äitylin silmäterä kuitenkin sinne luvatulle reissulle halusi. Äityli soitti kouluun kipakasti että mitäs nyt kun tieto tuli ettei retkeä tapahdu. Rehtori selitti mitä kävi ja sai vissiin niin paljon paskaa niskaansa tältä yhdeltä että ilmoitus tuli n. kolme päivää perumistiedon jälkeen että koko koulun retket peruttu nyt ja tulevaisuudessa.

En tiedä miten tieto kenen äidin takia sinne reissulle ei olla menossa pääsi muiden tietoon mutta tämä äitylinsä hanipuppeli joutui kiusatuksi. Ei vain oman luokkansa toimesta vaan koko koulun. Pienehkö koulu joten siltä ei voinut välttyä. 4kk meni ja tämä perhe muutti muualle.

Vierailija
73/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se, ettei rahaa kiskota vanhempien selkänahoista, ei tarkoita sitä että kunta tai koulu sen maksaisi - talkoohengellä mekin olemme ala-asteella luokkaretkirahastoa keränneet niin että jokaisella olisi mahdollisuus osallistua! Elleivät rahat riitä pitkälle, niin sitten käydään teatterissa, syömässä tai ostetaan vaikka luokalle herkkuja ja pidetään elokuvailta tai vaikka yökoulu. Lapselle pienikin elämys on suuri ja erilainen koulupäivä jää varmasti mieleen vaikkei se tapahtuisikaan satojen kilometrien päässä kotoa.

t. 69

Millä talkoohengellä? Vanhemmat rutisevat että eivät halua leipoa myyjäisiin tai myydä vessapaperia tai karkkeja jne. Tai sitten valittavat ettei ole aikaa vaikka olisikin työtön ja makaisi perse homeessa kotona. Vaihtoehdoksi sitten jää se itse maksaminen ja siitäkin syntyy itkua

Vierailija
74/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.

Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.

Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.

Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.

No, sait nautintoa sitten siitä? Kannatti varmaan nähdä vaivaa.

Vierailija
75/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mieluummin maksaisin suoraan vain tilile tarvittavan summan jotain retkeä varten, vaikka 40e, kuin myyn sukkia, karkkeja tms. mitä nyt keksivätkään kerätäkseen rahaa retkiä varten. En halua ylimääräistä työtä, mutta kun kaikki eivät halua maksaa suoraan, vaan lapsen (=aikuisen) on nähtävä vaivaa sen rahan eteen. Pelkkä riesa! Ilolla maksaisin ja kiva juttu, että järjestävät. Eivät ole niin kalliita retkiä etteikö niihin suoraankin rahaa olisi.

Vierailija
76/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.

Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.

Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.

Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.

No, sait nautintoa sitten siitä? Kannatti varmaan nähdä vaivaa.

En sanonut missään välissä, että nautin siitä. Tähän on tultu pakosta. Sen jälkeen kun tämä laki on tullut esille ja sitä on alettu pakottamaan, niin aina löytyy muutama jotka ihan tieten tahtoen ilman oikeaa syytä kuppaavat muilta. Ennen oli paljon helpompaa, kun jokainen maksoi tietyn summan tai keräsi sen myymällä tavaraa. Näin ei kukaan päässyt lokkeilemaan ja kenenkään ei tarvinnut valittaa. Ne jotka eivät halunneet kerätä tai maksaa jäivät koululle.

Nyt ollaan menossa taas lintsille ja olen painottanut sitä vielä enemmän, että rannekkeet tosiaan on pakko maksaa itse. Kysyin vuoden alussa onko oppilaat halukkaita keräämään itse rahaa tätä varten, mutta aika nihkeästi oli halukkaita.

Vierailija
77/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noissa myyntijutuissa ole ennemmin kyse siitä, että lapsi tienaa itse rahat eli opettajan johdolla tai vapaa-ajalla painutaan myymään suklaata ja vessapapereita ihmisille.

Jos mennään myyjäis- ja talkooperiaatteella ja vanhemmalla ei ole aikaa tai ellei viitsitä sen vertaa vaivaa nähdä, että kaivetaan lapselle kakkuohje ja neuvotaan leipomisessa, että saadaan myyjäisiin tavaraa, kannattaa vanhemman vilkaista peiliin. Meidän luokallamme viitseliäimmät vanhemmat leipoivat kakkuja ja kutoivat sukkia, me leivoimme kiireisemmän vanhemman avustuksella pipareita. Ellei vanhemmalla ollut aikaa, teimme (joulu)kortteja, askartelimme koristeita jne. johon suurin osa lapsista kyllä pystyy.

Vierailija
78/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua alkoi harmittaa muiden lasten puolesta?

Vierailija
79/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UliUliUliUliUli! Köyhä! ULI!!!!! :D

Vierailija
80/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua alkoi harmittaa muiden lasten puolesta?

Se että he ovat kovalla työllä ansainneet rahaa jotta pääsevät reissuun ja sitten muutama lokkeilee ilman mitään panosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan