Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksulliset luokkaretket

Vierailija
13.05.2016 |

Meidän koulu ei ilmeisesti joko tiedä tai ei piittaa opetusministeriön ohjeistuksesta luokkaretkien suhteen. Nyt tuli jo toiselle lapselle ilmoitus luokkaretkestä joka maksaa. Vaihtoehtona on toki olla menemättä, poisjääville on järkätty muuta tekemistä. Lapsethan noille retkille tietty haluaa mukaan.
Tekis mieleni hieman protestoida ja kysyä opelta ja/tai reksiltä että eikö nää tosiaan tiedä, että koulun retkien on oltava maksuttomia oppilaille. Rahan puute ei voi olla syy siihen, ettei lapsi pääse mukaan. Mutta en viitsi, lapsethan siitä kärsii kun äiti alkaa rettelöidä. Ihmetyttää vaan tää ainainen rahanpyytely, milloin mihinkin reissuun. Vuodessa menee melkoinen summa noihin, vaikka yleensä aina ovatkin muutaman euron luokkaa. Vaan kun lapsia on kolme, niin vuoden aikana niistä kertyy jo melkoinen summa. Ja peruskoulun kun pitäis olla ilmainen...

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän tuo aika selkeää on: 

"Opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia, vaan koulujen ylläpitäjien tulee osoittaa resurssit opintokäyntejä, vierailuja ja luokkaretkiä varten." 

Menepäs kertomaan tämä vaikka Steinerilaisille. Kaikki maksaa.

Vierailija
42/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.

Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.

Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.

Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.

Minä olenkin tästä syystä maksattanut esim. lintsinmatkan koululla. Soittanut suoraan rehtorille, että opettajalta tuli tälläistä postia ja minä en maksa.

(Yhdenkään oppilaan ei pitäsi joutua oman opettajansa pilkkaamaksi tällä tavoin.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän oph:n ohjeiden mukaan varoja voidaan luokkaretkeä varten kerätä oppilaiden vanhemmilta. Mutta jos vanhemmat eivät anna rahaa tätä varten, on koulun vastattava siitä, että kaikilla oppilailla on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua toimintaan. Eli aivan sama, annatko rahaa vai et. Jos maksullisesta luokkaretkestä on päätetty ja varakkaiden oppilaiden vanhemmat maksavat, niin kaikki oppilaat lähtevät luokkkaretkellä, huolimatta kuka oli maksanut ja mitä. Mielenkiintoisia tilanteita voi syntyä, jos opettaja varaa kuljetuksen, mitkä peruutusehdot ovat liikennöitsijällä, opettaja  eli matkanjärjestäjä maksaa sitten peruutusmaksun. Ja veloittaa kultakin jo maksaneelta oppilaalta peruutusmaksut.

Kaikki oppilaat eivät tule samanlaisista talouksista ja opettajalla ensisijaisesti pitäisi olla jo ammattitaidon vuoksi tähän silmää, näkemystä, jotta osa oppilaista ei joutuisi syrjityksi tai leimatuksi luokassa. Syy: opettaja on päättänyt loppukädessä että kaikkien on osallistuttava rahallisesti luokkaretkeen. Seuraus: osalla oppilaiden vanhemmilla työttömyyttä, lainat jne., rahat tiukilla, ei ole ylimääräiseen varaa, tärkeämpää on vaatettaa lapsi, tarjota iltapala ja maksaa harrastusmaksut, budjetti siinä - itse vanhempana syö niukemmin ja kulkee vuosia vanhoilla vaatteilla -ei edes häiritse. Lastaan rakastaen. Ei ole itsellä tarvetta mihinkään huvituksiin, ne tuli koettua jo nuorena opiskeluaikoina

Lapsi ei luokassa kehtaa sanoa, että perheessä on rahallisesti todella tiukkaa. Luokassa aina on jokunen, joka sen takia nälvii ja haluaa tehdä syrjityksi tällaisen oppilaan. Tosiasiassa näitä oppilaita on ollut aina ja osa pitää suunsa visusti kiinni, kärsien kuitenkin hiljaa ja stressaten, miten tilanteista selviää. Näiden lasten puolesta pitäisi vanhempien enemmän rohjeta ilmaista totuuksia opettajille, fiksusti ja asiallisesti. Mitä enemmän avautumisia menee oikealla taholle, asia tulee ymmärretyksi. Kun on pakko. Sen "ammattitaitoisen" sijaisopettajankin.

Tässä oph:n ohjeet:

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamisee…

Vierailija
44/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneks tiedettiin jo ekan luokan alussa, että kuutosella tulee sitten luokkaretki. Vanhemmat laittavat joko kuukausittain tai vuosittain (100 e/vuosi) rahaa luokan tilille. Lisäksi lapset ovat järjestäneet myyjäisiä, konwia, niitä sun näitä, jotta saavat käyttörahaa sitten reissuun.

Summa on mielestäni aika iso, mutta kun rahaa kerätään kuuden vuoden ajan, niin vuosittainen "rasitus" ei tunnu niin pahalta :-)

Vierailija
45/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.

Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.

Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.

Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.

Mä en oikein ymmärrä, että missä se opetuksellinen puoli on näissä huvipuistoretkissä? Mitä lapsi niissä oppii? Miksi kouluaikaa tuhlataan tämmöiseen? Eikö jokainen voi mennä lintsille ihan omalla ajalla.

Kyllähän me menemmekin. Ehkä noita retkiä järjestetään mm. toivossa, että köyhimystenkin lapset pääsisivät jonnekin. Edes joskus.

Vierailija
46/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te jotka ette tahdo luokkaretkistä maksaa ette tahdo että lapset pääsevät kokemaan jotain ainutlaatuista kuten luokkaretken johonkin pidemmälle kun koulun viereiseen puistoon? Millään koululla ei enää nykypäivänä ole varaa maksaa luokkaretkiä mihinkään muualle kun ehkä paikalliseen museoon. Ja ainakin aikanaan meidän luokalta kaikki nurisi kun käytiin jossain museossa. Mutta yksikään lapsi ei jäänyt koululle tai valittanut kun päästiin maksamalla esim lintsille.

Ei vaan minä edellytän, että opettajat ja rehtori noudattavat OPH:n ohjetta ja perusopetuslakia. Jos opetus luokkaretkiä myöten on maksutonta, niin sitten se on eikä meillä ole siihen mitään sanomista!

Jos kerta opetuksen pitää olla maksutonta niin koulun pitää maksaa myös reput, kynät, kumit, matkustukset kouluun ja takaisin jne. Mutta eipä maksa vaan itse ne pitää kustantaa ja jos ei kustannukset niin Wilma laulaa ettei lapsella ole tarvittavia välineitä opiskeluun.

Ei niitä kyniä ja kumeja voi loputonta määrää sille lapselle antaa. Jos toistuvasti hukkaa tai jättää kotiin niin kuuluukin wilman laulaa. Joten pitäkää jatkossa opiskeluvälineistä parempaa huolta.

Vierailija
47/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluhan omalla toiminnallaan ehdollistaa lapset epätasa-arvoiseen asemaan. Onko se koulun opetus- ja sivistyskasvatuksen mukainen puolueeton lähtökohta, tuskin. Miksi sitten näin toimitaan, hakevatko opettajat suosiota vai alistuvat luokan kovaäänisempien ja rahakkaiden vanhempien lasten tahtoon? Miten yleensä luokassa päädytään ratkaisuun, että lähdetään maksulliselle luokkaretkelle? Sieltä, miten ratkaisu on tehty, kannattaisi lähteä selvittämään. Itse ymmärtäisin, jos luokkaretken kustannus kerran vuodessa olisi max. 20 euroa/oppilas bussikuljetuksineen ja sisäänpääsyineen, eväspalahan on jo maksettu veroissa.

Ei, kyllä ne on sen köyhän lapsen vanhemmat jotka asettavat oman jälkikasvunsa muiden kanssa eriarvoiseen asemaan. Vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapsi ei putoa pois mistään, mikä maksaa muutaman euron tai muutaman kympin kerran vuodessa. Oikeastihan kukaan ei miltään retkeltä jää pois vähävaraisuuden takia, vaan siksi ettei ole halua maksaa. Ollaan totuttu, että kaikki tulee ilmaiseksi kuin manulle illallinen, niin siis myös hauskanpito. Sääli toki lapsia, eiväthän he voineet vanhempiaan valita.

"Suomen perustuslain (731/1999) 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuksen maksuttomuudessa on kyse subjektiivisesta oikeudesta, ei periaatteesta. Maksuttomuus tarkoittaa sitä, että opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia. Perustuslaki sisältää myös säännökset yhdenvertaisuudesta ja kieltää ihmisten asettamisen eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta (6 §). Taloudellisesta asemasta riippumatta kaikilla lapsilla on oikeus perusopetuslaissa tarkoitettuun opetukseen."

"Opetuksen käsite kattaa näin myös kaikki koulun työaikana toteutetut ja vuotuiseen suunnitelmaan kirjatut retket, vierailut ja muun vastaavan koulun ulkopuolella tapahtuvan toiminnan. Ne ovat yhdenvertaista koulun toimintaa muun opetuksen kanssa, joten niiden tulee olla oppilaalle maksuttomia, kuten lainsäädäntö edellyttää."

Ilmeisesti osan mielestä koulun ei tarvitse noudattaa perustuslakia vaan voi toimia miten haluaa? Mitä muuta perustuslakia voidaan rikkoa sen kummemmin miettimättä? Kyseessä on vieläpä lapset, ne joita tulis suojella, mutta ehei. Mitä väliä, syytetään vanhempia vaan. 

Vierailija
48/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamisee…

Kouluissa järjestettävä rahankeräys

Koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen.

Rahankeräyslain (255/2006) mukaan rahankeräyslupaa ei tarvita päiväkodin ryhmän, koululuokan tai vakiintuneen opinto- tai harrasteryhmän suorittamaan rahankeräykseen, jos rahankeräyksen toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä vastaa täysivaltainen henkilö. Rahaa saadaan kerätä päiväkodin ryhmän, koululuokan, opinto- tai harrasteryhmän, päiväkodin, koulun tai muiden tahojen järjestämissä tilaisuuksissa, jos kerätyt varat käytetään opiskelun tai harrastustoiminnan edistämiseen (5 §:n 2 momentti). Myöskään varojen hankkiminen päiväkodin ryhmän, koululuokan tai vakiintuneen opinto- tai harrasteryhmän opiskelun tai harrastustoiminnan edistämiseksi ei edellytä keräämiseltä rahankeräyslaissa edellytettyä yleishyödyllisyyttä (6 §:n 2 momentin 2-kohta). Lisää tietoa rahankeräyksiin liittyvistä säännöksistä on saatavilla esimerkiksi poliisihallinnon kotisivuilta.

Poliisihallinto

Huoltajien suorittama varojenkeruu voi tapahtua itsenäisesti siten, että koulu ei ole keruussa mukana lainkaan. Tällöin huoltajat suunnittelevat ja toteuttavat varojen keruun itse ja päättävät, miten varat annetaan oppilaiden toimintaa varten. Varojen käytön periaatteet on kuitenkin hyvä selkeyttää heti alussa koulun kanssa neuvotellen, sillä valmistautuminen esimerkiksi leirikouluhankkeisiin saattaa kestää useamman vuoden. Huoltajien varojenkeruu voi tapahtua myös yhteistyössä koulun kanssa, jolloin huoltajat ja koulu yhdessä päättävät varojen keruun ja käytön periaatteista. Molemmissa tapauksissa koulu kuitenkin viime kädessä vastaa siitä, että kaikilla oppilailla on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua toimintaan.

Vierailija
49/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olenkin tästä syystä maksattanut esim. lintsinmatkan koululla. Soittanut suoraan rehtorille, että opettajalta tuli tälläistä postia ja minä en maksa.

(Yhdenkään oppilaan ei pitäsi joutua oman opettajansa pilkkaamaksi tällä tavoin.)

Meidän koulussa jos esim lintsille mennään, koulu ei maksa rannekkeita kenellekään. Ainoastaan bussimatkat ja eväät. Mikäli sitten mentäisiin vaikka Ahvenanmaalle, niin sinne koulu maksaa köyhän perheen lapsien majoitukset jne. Mutta siinä tilanteessa koulu pyytää todistamaan sen, että varaa ei ole. Yleensä siinä vaiheessa vanhemmilta yhtäkkiä onkin sitä kuvetta löytynyt.

Vierailija
50/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan retket lauantaille, ei liene ongelma. Ne menevät jotka haluavat ja ne joita ei kiinnosta kuin siipeily, jäävät kotiin. Simples!

Vierailija
51/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman persaukisen takia ei siis kukaan lapsi Suomessa saisi mennä luokkaretkille. Entäs leirikoulut, nekin maksaa. Alkaa tää sosialismi ärsyttää jo vaikka pienituloinen olenkin. Minusta on upeaa että opet jaksaa lähteä lasten kanssa pidemmillekin reissuille. Ne on kokemuksia jotka muistetaan loppuelämän.

Jos vähävarainen kerran lisääntyy niin pitää myös nöyrtyä sen verran että pyytää ne retkirahat vaikka sossusta (ja ne todellakin saa myös koululta). Pääseepä ne lapset retkelle jonne ei muuten pääsisi.

Tiedän lapsia jotka eivät pääse luokkaretkille ja kyse ei ole rahasta vaan vanhemmilla on muita syitä kieltää omalta lapseltaan esim. leirikoulu. Tämäkään ei ole syy evätä hauskuus muilta.

Vierailija
52/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän tuo aika selkeää on: 

"Opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia, vaan koulujen ylläpitäjien tulee osoittaa resurssit opintokäyntejä, vierailuja ja luokkaretkiä varten." 

Menepäs kertomaan tämä vaikka Steinerilaisille. Kaikki maksaa.

Steinerkoulu on vanhempien vapaaehtoinen valinta. Sille lapselle olis ollut paikka myös julkisessa koulussa, mikä olis ollut ilmainen. Ihan eri asia siis.

Vierailija
53/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä porsit ja työnsit kolme äpärää ulos? Kukaan ei käskenyt sinua tekemään niin montaa ettet pysty kaikille takaamaan hyvää lapsuutta ja mahdollisuutta osallistua kivoihin juttuihin. Jätät ne tupakat ja sidukat kauppaan. Lisäksi koululla opiskelu on opetussuunnitelman mukaista tekemistä ja siihen on lapsilla oikeus osallistua vaikka muut muualle lähtevätkin. Sitä lakia on helppo noudattaa kirjaimen mukaan ja silti jättää maksamattomat pois kelkasta.

Missä mä sanoin, etten maksa? Lähinnä tuo tilanne harmittaa niiden lasten puolesta, jotka eivät sinne reissuihin pääse. Omani ovat aina päässeet.

ap

Koulun budjektiin on budjetoitu varat heitä varten kenen vanhemmilla ei sitä varaa ole.

Miksei tätä kerrota missään? Kuinka moni kehtaa kysellä moista, aika harva. Lapsi vaan jää pois kun ei rahaa ole. 

ap

Tätä voidaa käyttää väärin(kuten muitakin tukia), joten se hoidetaan matalalla profiililla. Ei retkeltä noin vaan pois jäädä. Kyllä se opettajalle selventää miksi se oma lapsi ei sinne matkalle lähde. Jos se on raha niin opettaja hoitaa asian rehtorin kanssa sen enempää muulle luokalle huutelematta.  Ei kaikki jää retkeltä pois vain siksi, että ei ole rahaa. Syitä on muitakin esim. käytösrangaistus, omat menot, jos esim. päivä venyy pidenmäksi, terveys.

Vierailija
54/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se enää noin mene, että vain varattomat jäävät koululle. Siellä on myös lapsia, joita vanhemmat "kurittaa". Lapsi ei pääse retkelle, kun on ollut mahoton. Myös kulttuurisidonnaisia kouluun jäämisiä on havaittu. Jotkut lapset eivät halua lähteä reissuun ja osalla lasten vanhemmilla on näitä periaatteita, ettei kahta euroa makseta.

Eli Meillä päin ei lapset automaattisesti ajattele, että joku jää koululle, kun ei ole varaa lähteä. Syitä on useita.

Meillä kaikkien lasten opettajilla on "piikki auki" noille päivänkin retkille, eli omasta pussista ei tarvitse maksaa suoraan mitään. Vain tempauksilla tienatulla rahalla retkeilevät. Kellään ei siis rahasta voi olla kiinni osallistuminen ja silti osa aina jää koululle. Viime viikolla Ateneumin reissu oli ja luokkatoimikunta sponssas jätskit. Ei maksanut mitään kellekään. 5 oppilasta 23:sta oppilasta jäi koululle vanhempien käskystä.

Vierailija
55/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä porsit ja työnsit kolme äpärää ulos? Kukaan ei käskenyt sinua tekemään niin montaa ettet pysty kaikille takaamaan hyvää lapsuutta ja mahdollisuutta osallistua kivoihin juttuihin. Jätät ne tupakat ja sidukat kauppaan. Lisäksi koululla opiskelu on opetussuunnitelman mukaista tekemistä ja siihen on lapsilla oikeus osallistua vaikka muut muualle lähtevätkin. Sitä lakia on helppo noudattaa kirjaimen mukaan ja silti jättää maksamattomat pois kelkasta.

Missä mä sanoin, etten maksa? Lähinnä tuo tilanne harmittaa niiden lasten puolesta, jotka eivät sinne reissuihin pääse. Omani ovat aina päässeet.

ap

Koulun budjektiin on budjetoitu varat heitä varten kenen vanhemmilla ei sitä varaa ole.

Miksei tätä kerrota missään? Kuinka moni kehtaa kysellä moista, aika harva. Lapsi vaan jää pois kun ei rahaa ole. 

ap

Tätä voidaa käyttää väärin(kuten muitakin tukia), joten se hoidetaan matalalla profiililla. Ei retkeltä noin vaan pois jäädä. Kyllä se opettajalle selventää miksi se oma lapsi ei sinne matkalle lähde. Jos se on raha niin opettaja hoitaa asian rehtorin kanssa sen enempää muulle luokalle huutelematta.  Ei kaikki jää retkeltä pois vain siksi, että ei ole rahaa. Syitä on muitakin esim. käytösrangaistus, omat menot, jos esim. päivä venyy pidenmäksi, terveys.

Ei meillä kyllä selvennetä mitään. Retkeä ennen tulee kotiin lappu johon rastitetaan joko kohta lähtee tai kohta ei lähde. Mitään selityksiä ei kysellä. 

ap

Vierailija
56/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ysiluokkalaiset matkustivat viikoksi Italiaan. Siinä 1500e/nuppi. Jep, otin pankista lainaa. 

Vierailija
57/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eihän se ihan noin mene. Kyllä koululla on jokunlainen budjetti, muttei sieltä vaan varattomille automaattisesti rahaa jaella. Esim lintsinreissut jää varattomilta väliin, jollei esim vanhempainyhdistys tai luokkatoimikunta maksa. Matkat ja eväät saa koululta, muttei ranneketta.

Tietenkin tämä on koulukohtaista, mutta pääsääntönä noin.

Vierailija
58/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te jotka ette tahdo luokkaretkistä maksaa ette tahdo että lapset pääsevät kokemaan jotain ainutlaatuista kuten luokkaretken johonkin pidemmälle kun koulun viereiseen puistoon? Millään koululla ei enää nykypäivänä ole varaa maksaa luokkaretkiä mihinkään muualle kun ehkä paikalliseen museoon. Ja ainakin aikanaan meidän luokalta kaikki nurisi kun käytiin jossain museossa. Mutta yksikään lapsi ei jäänyt koululle tai valittanut kun päästiin maksamalla esim lintsille.

Ei vaan minä edellytän, että opettajat ja rehtori noudattavat OPH:n ohjetta ja perusopetuslakia. Jos opetus luokkaretkiä myöten on maksutonta, niin sitten se on eikä meillä ole siihen mitään sanomista!

Jos kerta opetuksen pitää olla maksutonta niin koulun pitää maksaa myös reput, kynät, kumit, matkustukset kouluun ja takaisin jne. Mutta eipä maksa vaan itse ne pitää kustantaa ja jos ei kustannukset niin Wilma laulaa ettei lapsella ole tarvittavia välineitä opiskeluun.

Meillä kunta (koulu) maksaa kynät, kirjat, kumit, matkat jne. ja listaltasi vain reppu pitää hankkia itse eikä sekään ole pakollinen, koska eskarissa tehdään koulukassi.

Missä maassa asut? Suomessa koulunkäynti on ilmaista ja niin ovat tarvikkeetkin.

Vierailija
59/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, onpa inhottavaa, ettei koulujärjestelmän rahoitus eli verovarat järkkää sulle sitä 'melkoista summaa' retkirahaa. Pelkästään koulutus ja ruokailu tarjotaan. Tosi kamalaa!

Vierailija
60/125 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ei meillä kyllä selvennetä mitään. Retkeä ennen tulee kotiin lappu johon rastitetaan joko kohta lähtee tai kohta ei lähde. Mitään selityksiä ei kysellä. 

ap

Mistä tiedät? Kun ei ole siinä lapulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi