Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksulliset luokkaretket

Vierailija
13.05.2016 |

Meidän koulu ei ilmeisesti joko tiedä tai ei piittaa opetusministeriön ohjeistuksesta luokkaretkien suhteen. Nyt tuli jo toiselle lapselle ilmoitus luokkaretkestä joka maksaa. Vaihtoehtona on toki olla menemättä, poisjääville on järkätty muuta tekemistä. Lapsethan noille retkille tietty haluaa mukaan.
Tekis mieleni hieman protestoida ja kysyä opelta ja/tai reksiltä että eikö nää tosiaan tiedä, että koulun retkien on oltava maksuttomia oppilaille. Rahan puute ei voi olla syy siihen, ettei lapsi pääse mukaan. Mutta en viitsi, lapsethan siitä kärsii kun äiti alkaa rettelöidä. Ihmetyttää vaan tää ainainen rahanpyytely, milloin mihinkin reissuun. Vuodessa menee melkoinen summa noihin, vaikka yleensä aina ovatkin muutaman euron luokkaa. Vaan kun lapsia on kolme, niin vuoden aikana niistä kertyy jo melkoinen summa. Ja peruskoulun kun pitäis olla ilmainen...

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet huoltajat suhtautuvat kouluun kuin johonkin rangaistukseen? "Jos kerran koulu järjestää, niin sitten koulu maksaa" "koulun pitää hankkia kynät ja kumit ja reppu, kun kerran niitä vaaditaan".

Tajuatteko yhtään, että yhteiskunta panostaa jo reilut 80000 euroa jokaisen lapsen perusopetukseen. Luit ihan oikein yli kahdeksankymmentätuhatta euroa yhdeksässä vuodessa. Yhteiskunta takaa suomalaiselle lapselle maailman laajimman yleissivistävän koulutuksen.

Kauhea panostus onkin huoltajalta ostaa reppu tai maksaa parikymppiä vuodessa jostain retkestä. Pitäisi varmaan luopua maksuttomasta perusopetuksesta, kun arvostus on tätä luokkaa.

Vierailija
122/125 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös luokkaretket ole aina maksaneet? Harmillista kyllä perheille joilla ei ole varaa. Omina peruskouluaikoinani köyhempienkin perheiden lapset pääsi jotenkuten mukaan. Retket toisiin kaupunkeihin kuitenkin maksaa sen verran paljon, ettei kouluilla taida olla varaa kustantaa niitä itse. Ellei sitten sitä retkeä tehdä johonkin lyhyen matkan päässä sijaitsevaan ilmaiskohteeseen. Koulun tulisi kyllä ilmoittaa retkestä ajoissa, että sitä varten ehtisi säästää, jos rahat on tiukilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran "koulun pitää maksaa" kommentoijille, että omassa noin 350 oppilaan koulussani käyttömenobudjetti on kaupungin antamana alle 10000 euroa lukuvuodessa. Siis kirjoihin, kyniin, kumeihin, viivaimiin, näytelmärekvisiittaan, juhlien koristeluihin, ... Ja niihin retkiin. Paljonko luulette, että riittää retkiin?

Ja kyllä, olen rehtorina tietoinen OPH: suosituksesta, sekä myös siitä että ylivoimaisesti suurin enemmistö huoltajilta toivoo, että retkiä järjestettäisiin.

Vielä kun löytyisi joku taho, joka ne mielellään maksaisi.

Reksi

Vierailija
124/125 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisopettaja27yrs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.

Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.

Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.

Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.

kehtaatkin :( itse opettajana olisin maksanut 1-3 henkilön huvitukset :/ Mahtoi olla heillä kurjaa syödä jotain koulun eväsruisleipää ja itkeä penkillä kun muut juoksevat laitteesta toiseen. Itse olen maksanut parin oppilaani huvitukset kerran. He kyllä seuraavina vuosina maksoivat itse rannekkeet ja ylimääräiset herkut ym.

Joo ihan varmasti olisit maksanut pienestä palkastasi. Tajuatko edes kuinka paljon yksi ranneke ja herkut maksavat? Lisäksi näiden lasten vanhemmat ei ole pienipalkkaisia vaan laiskoja ja pihejä. Nämä pojat muutenkin aiheuttavat harmaita hiuksia ja eivät koskaan laita tikkua ristiin, jollei siitä ole heille hyötyä. En yhtään ihmettele, että ovat parhaita kavereita.

Vierailija
125/125 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon mieluummin maksaisin suoraan vain tilile tarvittavan summan jotain retkeä varten, vaikka 40e, kuin myyn sukkia, karkkeja tms. mitä nyt keksivätkään kerätäkseen rahaa retkiä varten. En halua ylimääräistä työtä, mutta kun kaikki eivät halua maksaa suoraan, vaan lapsen (=aikuisen) on nähtävä vaivaa sen rahan eteen. Pelkkä riesa! Ilolla maksaisin ja kiva juttu, että järjestävät. Eivät ole niin kalliita retkiä etteikö niihin suoraankin rahaa olisi.

Ja sitten vielä se , että näistä myynneistä jää vain murto-osa luokalle ja ainakin puolet myyntitulosta tilitetään karkkien sukkien ja keksien valmistajille. Pojan jääkiekkojoukkue myi jotain lumilyhtyarpoja. Jokaisen piti myydä 100 kpl arpoja, mikä on jo todella kamala määrä , varsinkin kun kaikilla tutuilla oli jo omia arpoja myytävänä, eikä kukaan halunnut niitä ostaa. Myymiseen meni kaikki vapaa-aika ja viikonloput, niin pojalta, kuin vanhemmiltakin. Arpojen myyntihinta oli 5 Eur/kpl ja joukkueelle siitä jäi 2,50 Eur.  Arpoja jäi myymättä kaikesta yrityksestä huolimatta ja jouduimme lunastamaan itselle vielä n. 15 arpaa X 5 Eur= 75 Eur. Sitten tilitimme joukkueen tilille 500 Eur, josta itse olimme maksaneet 75 Eur ja ko. summasta joukkuelle jäi 250 Eur.  Mieluummin olisi maksanut 250 Eur suoraan joukkueen tilille ja jättänyt arvat ottamatta, mutta kun ei kaikille sopinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi