Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?

Vierailija
12.05.2016 |

Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.

Kommentit (2309)

Vierailija
1861/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena häissä, joissa juhlapaikka oli niin sokkeloinen talo, että sille perähuoneelle johon minut ja ystäväni oli sijoitettu, unohdettiin kertoa kokonaan ruokailusta. Kahville sentään kutsuttiin, mutta siinä vaiheessa olin jo niin kypsä, että läksin häistä kotiin.

Vierailija
1862/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiden järjestämisessä on paljon muistettavaa ja varmasti jokainen pari tekee parhaansa järjestelyiden suhteen. Aina kaikkea ei voi ennakoida, mutta muutamia asioita kyllä voi. 

Vieraana arvostan sitä, että pari on antanut selkeät ohjeet kutsussa monen asian suhteen. Selviää päivän, ajan ja paikan/paikkojen lisäksi myös muutakin oleellista kuten ovatko lapsettomat häät, lahjatoiveista, lisätietoja häiden suhteen, kuten mahdolliset kuljetukset. Näillä asioilla on väliä, kun pohtii, että otetaanko perheen pienimmät mukaan vai hankitaanko lapsenvahti, minkähän tyylistä lahjaa kaivataan ja miten päästä vihkipaikalta juhlapaikalle ja niin edelleen.

Serkkuni oli tässä suhteessa erinomainen: kutsussa oli suoraan kaikkien nimet, kerrottiin bussikuljetuksesta kirkon ja juhlapaikan välillä (myös hääpari tuli samalla kyydillä) ja suoraan kerrottiin myös, että keneltä sai lisätietoja niitä tarvitessaan. Kätevää.

Ystäväni taas perusti myös hääparin omat nettisivut, joissa esiteltiin parin tarina, laitettiin kihlakuvat, häämenu allergiatietoineen etukäteen, kuvia ja tietoa hääpaikasta ja esiteltiin myös bestman ja kaaso, joten kaikki tiesivät, keiden puoleen kääntyä. Siellä oli myös häälahjalista eli vinkkejä niille, jotka niitä kaipasivat, pari itse toivoi lahjaksi ihmisten läsnäoloa. 

Kaipaan häissä sitä, että sää on huomioitu. En halua istua teltassa sateen piiskatessa selkääni, en halua väistellä muurahaisia ja paarmoja keskellä mökkipihaa tai paahtua helteessä, kun kukaan ei ole ajatellut katosta tai jääkylmää juotavaa. Jos hääsi ovat ulkona, vaikeakulkuisessa maastossa, mökillä, kerro se minulle. Mainitse kutsussa lämpimästä vaatetuksesta, takin/viltin mukaan otosta tai sopivista kengistä. 

Jos vihkimisen ja hääjuhlan välissä on tauko, kerro se etukäteen ja/tai järjestä ohjelmaa siksi aikaa, kuten mieheni veljen häissä, jossa vihkimisen jälkeen oli muulle väelle kierros hääpaikan paikkakunnan yhdessä nähtävyydessä, joka oli kirkon lähellä. Sillä aikaa hääpari kuvattiin ja sitten hääpari ja koko juhlaväki matkustivat yhtä matkaa juhlapaikalle. 

Varaa vettä reilusti kaikille ja muuta alkoholitonta juotavaa. Nykyisin kivennäisvedet, mehut ja erilaiset limonadit ovat haluttua kaikkien keskuudessa. Onkin ollut kuskina/odottajana/lääkekuurilaisena todella "kivaa" kun joku hiprakkainen hääparin kaveri vetää kaikki varatut juomat. Moni hääpari kun laskee, että 200 vieraan joukolle riittää pari puolen litran pulloa. Ehei, se riittää noin yhdelle, kahdelle.

Varaa ruokaa reilusti. Jos kysyt allergioita ja ruokavalioita, ota ne myös huomioon. Ns. raavas mies ja nirso taapero syövät eri määriä. Ota vieraat huomioon myös ravinnon aikatauluttamisessa: moni kaipaa ruokaa pian vihkimisen jälkeen, joten jos aikataulun pakottaa ottamaan kuvia silloin, järjestä ns. coctailtunti, jolloin vieraat saavat kylmää juotavaa, syötävää ja voivat istua miellyttävissä olosuhteissa sillä aikaa. Hääkakku kannattaa tarjoilla myös ennemmin kuin myöhemmin, monelle se on juhlien kohokohtia.

En itse asiassa kaipaa ohjelmaa sen kummemmin itse juhlassa. Sopivasti taustalla oleva musiikki on kiva lisä, joskus puheet ja hääpariin liittyvä ohjelma voivat olla kivoja, kunhan ketään ei pakoteta leikkimään mitään. Yksissä häissä oli lyhyt tietovisa hääparissa, jossa vieraat vastasivat pienissä pöytäryhmissä, eikä kysymyksissä ollut liian inside - juttuja ja vieraat oli sijoiteltu sopivasti niin, että jokaisessa pöydässä oli mahdollisuus tietää monia vastauksia. Toisissa häissä taas hääpari esitteli kaikki vieraat lyhyesti. Vieraita oli n. 40, niin se meni jouhevasti ja oli kiva lisä rennoissa häissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä häissä: alkupaloissa ei kasvisvaihtoehtoa, buffetissa sopivaa perunat, vihersalaatti, lämmin kasvislisäke ja leipä. Kahvia ja kakkua toki, iltapalalla ei taas mitään sopivaa tarjolla.

Kun muilla on tarjolla sen seitsemää sorttia ja kehuvat ruokaa kilvan niin on kurjaa olla itse vieressä nälkäisenä. En syytä hääpareja, pitopalveluilla olisi asiassa paljon petrattavaa.

Vierailija
1864/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä töissä. Kaksi vegeksi ilmoittautunutta kysyi kermakakusta: on käytetty gelatiinia-eikö he ajatelleet että kermavaahto on lehmästä.  Heille oli varattu oma vegekakku mutta ei tietenkään ollut yhtä hengen hyvän näköinen kahden hengen kakku kuin 50 kakku.  Veget, älkää sanoko jo juhlaan tullessa että olette vegejä: se näkyy teistä.  Olkaa sitten syömättä jos ei tarjoilut kelpaa.  Olette olevinanne jotain marttyyrejä.

Vierailija
1865/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukeneena tarjoaisin samaa ruokaa kaikille, mikäli ei kelpaa niin omat eväät mukaan. Ei yhtään niin hauskaa hääleikkiä. Kuvissa käyty ennen vihkimistä. Lapset tervetulleita ja heille omaa tekemistä. Tervetuloa mun häihin

Vierailija
1866/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Veget, älkää sanoko jo juhlaan tullessa että olette vegejä: se näkyy teistä. Olkaa sitten syömättä jos ei tarjoilut kelpaa. Olette olevinanne jotain marttyyrejä."

Kiva suhtautuminen. Itse syön mukisematta mitä vain on tarjolla, mutta kyllä kasvissyöjän _juhlaruuasta_ on se juhla useimmiten aika todella kaukana. Oikeasti. Tilanne on ollut suht sama ainakin 20 vuotta. Mielikuvituksen puutetta, ammattitaidottomuutta, ihan vaan laiskuutta?

Se nyt ei ainakaan myy, mitä ei ole asiakkaille tarjolla.

Vierailija
1867/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää on katsoa naimisiin menevää paria onnensa kukkuloilla ja tietää samalla se, että suurella todennäköisyydellä tämäkin avioliitto päättyy eroon. Isolla todennäköisyydellä erossa mukana tulee olemaan isoja riitoja, lapsista taistelu, lasten suru ja myös taustalla oleva pettäminen.

Niin se vaan tuntuu nykyliitoissa menevän.

Siksi en suosittele avioliittoa, enkä varsinkaan lasten hankkimista kenellekään.

Pystytkö käymään rippijuhlissa kun nykyään kaikki eroaa kirkosta kuitenkin? Tai ylioppilasjuhlissa, mitä jos sankari päätyykin duunariksi? Synttäritkin on varmaan sinulla pois laskuista, kun kuoleehan se onnellinen juhlija joskus. Hautajaisiin onneksi voit mennä. 

Vierailija
1868/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiden järjestämisessä on paljon muistettavaa ja varmasti jokainen pari tekee parhaansa järjestelyiden suhteen. Aina kaikkea ei voi ennakoida, mutta muutamia asioita kyllä voi. 

Vieraana arvostan sitä, että pari on antanut selkeät ohjeet kutsussa monen asian suhteen. Selviää päivän, ajan ja paikan/paikkojen lisäksi myös muutakin oleellista kuten ovatko lapsettomat häät, lahjatoiveista, lisätietoja häiden suhteen, kuten mahdolliset kuljetukset. Näillä asioilla on väliä, kun pohtii, että otetaanko perheen pienimmät mukaan vai hankitaanko lapsenvahti, minkähän tyylistä lahjaa kaivataan ja miten päästä vihkipaikalta juhlapaikalle ja niin edelleen.

Serkkuni oli tässä suhteessa erinomainen: kutsussa oli suoraan kaikkien nimet, kerrottiin bussikuljetuksesta kirkon ja juhlapaikan välillä (myös hääpari tuli samalla kyydillä) ja suoraan kerrottiin myös, että keneltä sai lisätietoja niitä tarvitessaan. Kätevää.

Ystäväni taas perusti myös hääparin omat nettisivut, joissa esiteltiin parin tarina, laitettiin kihlakuvat, häämenu allergiatietoineen etukäteen, kuvia ja tietoa hääpaikasta ja esiteltiin myös bestman ja kaaso, joten kaikki tiesivät, keiden puoleen kääntyä. Siellä oli myös häälahjalista eli vinkkejä niille, jotka niitä kaipasivat, pari itse toivoi lahjaksi ihmisten läsnäoloa. 

Kaipaan häissä sitä, että sää on huomioitu. En halua istua teltassa sateen piiskatessa selkääni, en halua väistellä muurahaisia ja paarmoja keskellä mökkipihaa tai paahtua helteessä, kun kukaan ei ole ajatellut katosta tai jääkylmää juotavaa. Jos hääsi ovat ulkona, vaikeakulkuisessa maastossa, mökillä, kerro se minulle. Mainitse kutsussa lämpimästä vaatetuksesta, takin/viltin mukaan otosta tai sopivista kengistä. 

Jos vihkimisen ja hääjuhlan välissä on tauko, kerro se etukäteen ja/tai järjestä ohjelmaa siksi aikaa, kuten mieheni veljen häissä, jossa vihkimisen jälkeen oli muulle väelle kierros hääpaikan paikkakunnan yhdessä nähtävyydessä, joka oli kirkon lähellä. Sillä aikaa hääpari kuvattiin ja sitten hääpari ja koko juhlaväki matkustivat yhtä matkaa juhlapaikalle. 

Varaa vettä reilusti kaikille ja muuta alkoholitonta juotavaa. Nykyisin kivennäisvedet, mehut ja erilaiset limonadit ovat haluttua kaikkien keskuudessa. Onkin ollut kuskina/odottajana/lääkekuurilaisena todella "kivaa" kun joku hiprakkainen hääparin kaveri vetää kaikki varatut juomat. Moni hääpari kun laskee, että 200 vieraan joukolle riittää pari puolen litran pulloa. Ehei, se riittää noin yhdelle, kahdelle.

Varaa ruokaa reilusti. Jos kysyt allergioita ja ruokavalioita, ota ne myös huomioon. Ns. raavas mies ja nirso taapero syövät eri määriä. Ota vieraat huomioon myös ravinnon aikatauluttamisessa: moni kaipaa ruokaa pian vihkimisen jälkeen, joten jos aikataulun pakottaa ottamaan kuvia silloin, järjestä ns. coctailtunti, jolloin vieraat saavat kylmää juotavaa, syötävää ja voivat istua miellyttävissä olosuhteissa sillä aikaa. Hääkakku kannattaa tarjoilla myös ennemmin kuin myöhemmin, monelle se on juhlien kohokohtia.

En itse asiassa kaipaa ohjelmaa sen kummemmin itse juhlassa. Sopivasti taustalla oleva musiikki on kiva lisä, joskus puheet ja hääpariin liittyvä ohjelma voivat olla kivoja, kunhan ketään ei pakoteta leikkimään mitään. Yksissä häissä oli lyhyt tietovisa hääparissa, jossa vieraat vastasivat pienissä pöytäryhmissä, eikä kysymyksissä ollut liian inside - juttuja ja vieraat oli sijoiteltu sopivasti niin, että jokaisessa pöydässä oli mahdollisuus tietää monia vastauksia. Toisissa häissä taas hääpari esitteli kaikki vieraat lyhyesti. Vieraita oli n. 40, niin se meni jouhevasti ja oli kiva lisä rennoissa häissä. 

Tässä olikin paljon hyviä vinkkejä häiden järjestäjille. :)

Miten vieraiden esittely oli järjestetty?

Vierailija
1869/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tällaisissa häissä tai saatu kutsu

Häät olivat Turussa samaan aikaan, kun oli Ruisrock. Halvin majoitus maksoi yli 300 e.

Ei ollut mitään mahdollisuutta majoittua. Olimme mieheni kanssa loppuun asti ja kävelimme rautatieasemalle, lähdettiin su ekalla junalla.

Saatiin kutsu Kreikkaan. Vihkiminen oli lauantaina päivällä .

Kaikki pakettimatkat olivat perillä liian myöhään. Olisi pitänyt ottaa 2 vkon matka. Ei menty, ei mennyt moni muukaan. Morsian veti pinnat. Heillä ei ole mitään suhteita Kreikkaan.

Vuosien varrella ollaan saatu kutsu myös sinne, missä Räikkönen meni naimisiin. Kuljetus piti itse järjestää, maja kallis.

Saatu kutsu, varattu kaikki, junat, majoitus, vaatteet jne lahja ostettu. Morsian soittaa ja kertoo miehen kutsu on peruutettu, koska jne jne. Kaikki ostettu heti sitovana, mistään ei oltaisi saatu rahaa takaisin.

Ruuan loppuminen, niitä on tapahtunut, mutta myös se, että olet ihan huoneen perällä, tai toisessa huoneessa. Et tunne ketään, et kuule mitään.

Jossain häissä oli maksullinen baari, josta kuultiin perillä häissä.

Onhan näitä

Vierailija
1870/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat häät joihin olen osallistunut olivat sellaiset joihin oli porttikielto kahdella asialla:

1. Pienillä lapsilla

2. Alkoholilla

Juhlat olivat oikein mukavat ja niissä oli viihtyisää ohjelmaa, joka ei nolannut ketään.

Vierailija
1871/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään ääripäähän. Ollaan vegaaneja, ruoka vain vegaania.

Ollaan absolutisteja, ei mitään alkoholia.

Ei tehdä istumapaikkakarttoja, ihmiset ei tunne toisiaan, osaa ei kiinnosta tutustuakaan.

Istumapaikoilla on merkitys miten viihdyt

Vierailija
1872/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin häissä töissä. Kaksi vegeksi ilmoittautunutta kysyi kermakakusta: on käytetty gelatiinia-eikö he ajatelleet että kermavaahto on lehmästä.  Heille oli varattu oma vegekakku mutta ei tietenkään ollut yhtä hengen hyvän näköinen kahden hengen kakku kuin 50 kakku.  Veget, älkää sanoko jo juhlaan tullessa että olette vegejä: se näkyy teistä.  Olkaa sitten syömättä jos ei tarjoilut kelpaa.  Olette olevinanne jotain marttyyrejä.

Vege ei ole välttämättä sama asia kuin vegaani. Henkilö joka ei syö lihaa voi aivan hyvin syödä esimerkiksi munia ja maitotuotteita ja näin ollen kakku jossa ei ole käytetty liivatetta kelpaa heille oikein hyvin.

Vierailija
1873/2309 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useissa huonosto järjetetyissä häissä joissa osa vieraista on jäänyt ilman ruokaa ja sitten sitä on jäänyt ylitse.

Vierailija
1874/2309 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisuvussani tapahtui seuraavaa juttu. Morsiuspari lähetti  vanhempien painostuksesta jokaiselle sukulaiselle kutsun häihin, mutta hyvin harva sukulaisista meni lopulta häihin. Kieltäytymisiin oli useita syitä, joista voi mainita esimerkkinä häiden pitopaikan sijainti.  Vanhemmat eivät halunneet kuunnella morsiusparin toiveita tietyistä jutuista.

Vierailija
1875/2309 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa hyppyyttämistä ja liian lyhyt paussit, kun ei kerkee yhtään jutella muiden vieraiden kanssa.

Tervetuliasmalja, 5 min paussi.

Alkupalat 5 min paussi

Ruoka -paussi

Sitten jo leikataan kakkua ja tupakan mittanen tauko.

Taas jo bestmanin ääni kuuluu, olis puheen aika. Paussi.

Broidin häissä oli tosi ärsyttävää tuon takia. Lisäksi säälitti toinen broidi, että sen juhla meni tuohon alati vieraiden paimentamiseen. Se hyppäs paikasta toiseen ja keräsi laumaa kasaan. Ei kerennyt syömään tms kun hommaa riitti.

Jos näyttävästi naimisiin mennään, niin hankkikaa ulkopuolinen seremoniamestari. Joka kattoo ohjelman sujuvuuden. Järkkää paussit ja ennen kaikkea kaaso ja bestman pääsee nauttimaan juhlasta.

Talkooporukkana käytiin seuraavana päivänä siivoamassa hääpaikka. Ruuat jaettiin ja juomat. Meillä oli paljon kivemmat bileet silloin kuin ite häät. Tuskin kenenkään tarkoitus kuitenkaan, kun juhlia järjestää.

Vierailija
1876/2309 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut useissa huonosto järjetetyissä häissä joissa osa vieraista on jäänyt ilman ruokaa ja sitten sitä on jäänyt ylitse.

Ei ylitse jäänyt ruoka koskaan huono asia ole ollut. Tietääkseni.

Vierailija
1877/2309 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjänä häissä: alkupaloissa ei kasvisvaihtoehtoa, buffetissa sopivaa perunat, vihersalaatti, lämmin kasvislisäke ja leipä. Kahvia ja kakkua toki, iltapalalla ei taas mitään sopivaa tarjolla.

Kun muilla on tarjolla sen seitsemää sorttia ja kehuvat ruokaa kilvan niin on kurjaa olla itse vieressä nälkäisenä. En syytä hääpareja, pitopalveluilla olisi asiassa paljon petrattavaa.

Kyllä se on aika pitkälti hääparin tehtävä ottaa vieraiden ruokavalio/allergiat huomioon. Kun kutsu häihin lähetetään, niin siinä vaiheessa on hyvä kysellä ruokavaliosta jne. Ja lopullinen buffet/tarjoilu lyödään sitten pitopalvelun/ravintolan kanssa lukkoon. 

Vierailija
1878/2309 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on olleet tylsiä. Riittäisi, että ensin kirkkoon ja siitä juhlapaikalle, onnittelut, napa täyteen ruokaa ja sitten pistetään tanssiks ja ryypätään.

Mulla oli aikanaan tollaset häät. Juhlapaikka oli kirkon vieressä. Oli hauskaa. Ja siistiä eli ei mitään överiä "ryyppäämistä".

Tylsintä on tosiaan ollut odottelu, pönöttely ja vieraiden luokittelu sijoittelulla.

Jos itse vielä pitäisin häät, pitäisin vielä pienemmät ja rennommat. Ilman kirkkoa.

Vierailija
1879/2309 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka loppui ennen kuin kaikki ehtivät ottaa.

Hääpari valokuvatti itseään kirkossa vihkimisen jälkeen reilu 2 tuntia, vieraiden odotellessa juhlatalon pihamaalla ulkona juhlatamineissaan ilman vessaa ja vettä ja istuinpaikkoja.

Häissä osa vieraista joi paljon ja käytös oli sen mukaista. Sulhanen sammui ennen hääyötään, kerrottiin hääväelle seuraavana päivänä.

Tarjolla oli vain vegaania ruokaa, mutta ei kasviksia nimeksikään, vaan soijaa eri muodoissaan.

Vierailija
1880/2309 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotus, odotus ja odotus.