Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Kaikki on tylsää, häät ovat tylsiä. Miksi niitä ylipäätään aina järjestetään samalla kaavalla?
Sinkku ja onnellinen kirjoitti:
Typerät leikit, pöydissä odottelu, liikaa alkoholia ja liikaa juopuneita.
Tuohon kun vielä lisää jonkun morsiamen isän puolen tunnin puhejaarittelun, niin avot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottelu. Suosittelen ottamaan ne hääkuvat ennen vihkimistä jo. On tosi puuduttavaa odotella juhlapaikalla toista tuntia nälkäisten lasten kanssa.
Yleensäkin liian pitkä odottelu ohjelman välissä on ankeaa. Toivoisi, että ohjelman olisi ajateltu soljuvan napakasti ja sitten lopussa olisi mielummin sitä vapaata seurusteluaikaa. Jos joka vaiheessa kestää ja kestää, niin juhlat ei lopu ikinä...No ei se kyllä ole sama asia, jos käydään ihan eri päivänä tai etukäteen ottamassa kuvat jossain studiossa. Totta kai hääpari haluaa kuvat siitä aidosta tilanteesta, jotta kuvien kautta voi päästä siihen hetkeen ja tunteeseen takaisin. Siinä on se tunnelataus ja hienot hetket, joita haluaa muistella, eikä siellä valokuvaamossa. Kun ei tarkoituksena ole ottaa vain muistoa siitä, miltä näytti hääpuvussa, vaan tallentaa nimenomaan se hieno hetki elämässä.
Minua ei ainakaan haitannut yhtään, kun serkkuni häissä kuvaaja kävi ottamassa heistä kuvia juhlapaikan pihalla ja rannassa, siinä kun kirkosta saavuttiin juhlapaikalle. Ei siinä nyt kovin kauan jouduttu odottelemaan, ja odotellessa saatiin jutella mukavia muiden kanssa ja katsella kauempaa kuvien ottoa. Se oli osa ohjelmaa siinä missä kaikki muukin.
Mikä ihmeen "aito tilanne" se erillinen kuvaussessio vihkimisen ja hääjuhlan välissä on? Aitoa olisi ottaa kuvat vihkimisen ja hääjuhlan aikana.
Ihmeellinen ajatus myös, että hääpäivän aamuna tai häitä seuraavana päivänä ei olisi tunnelatausta tai hienoja hetkiä.
Kuvan hääparista voi ottaa siinä vaiheessa, kun he vihkimisen jälkeen kääntyvät alttarilta häävieraisiin päin. Aito kuva, jonka voi laittaa kehyksiin ja lähettiin vieraille muistoksi.
Kaikki hääparit eivät käy kääntymässä kirkon alttarilla. En minäkään käynyt 30 ja puoli vuotta sitten, ja nykyisin käydään vielä harvemmin kuin siihen aikaan yleisesti.
Monen tunnin häät joissa vegaanitarjoilu. Luurankomainen hääpari nautti, häävieraat säntäsivät illalla viimeisillä energianrippeillään grillikioskin kautta kotiin.
Istumapaikat. Jos haluatte lähipiirin istuvan kumppaneineen tietyssä pöydässä, niin ehdottomasti maininta ja paikkakyltit. Pelkkä maininta ei välttämättä riitä, jos toisen puolison sukulaiset eivät tiedä montako henkilöä toisen perheessä on ja on ikävää, kun ei viitsi vaihdattaa paikkoja enää, vaikka lähimmäisten puolisot joutuvat erilleen. Toisaalta myös se, että jos paikat on vapaat, niin maininta siitä erikseen, koska enemmän häissä käyneet menee pöytiin sen mukaan miten läheisiä ovat, sukua vai ystäviä.
Ei pakkoleikkejä ja pakko-osallistumista vaikka ohjelmanumero olisi teistä kuinka hauska.
Ei odottamista. Vieraat pitkästyvät nopeasti, ja on tylyä odottaa että kaikki vieraat odottavat ilman mitään tekemistä tai ruokaa esim. tunnin kun teitä kuvataan.
Älä pakota ihmisiä pöytään pelkästään ventovieraiden kanssa jos he tuntevat heistä edes jonkun (tai sitten laittakaa edes pöytään jossa ihmisillä saattaisi olla jotain yhteistä).
Varmista, ettei ruoka ja juoma lopu kesken. Jos on tarkoitus että juhliminen jatkuu pitkään, tarjoa ruokaa useamman kerran (esim. grilli, itse koottavat iltapalat, pizzaa tai jotain muuta, ihan mikä vain sopii juhlienne tyyliin). Nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen vieraslauma ei ole mukavaa seuraa kellekään ja ilta lässähtää siihen.
Tarpeeksi sisävessoja.
Vierailija kirjoitti:
Pöydät sekoitettiin osittain ja jouduin eri pöytää kuin omat sukulaiset, en tuntenut ketään. Oli aika yksinäinen olo.
Hyvänen aika, kyse on yhdistä juhlista, ei loppuelämästä. Olen ollut häissä ulkomailla ja istumajärjestys oltiin toteutettu juurikin sekoittamalla ihmisiä, ei ollut ongelma jutella ihmisille ja tutustua. Suomessa ei välttämättä edes esittäydytä.
Niin häissä kuin muissakin, esim. kotona järjestetyissä juhlissa ärsyttää se, että WC:ssä ei ole riittävästi käsipyyhkeitä, tai usein on vain yksi pyyhe, jota ei vaihdeta koko aikana. Yritä siinä sitten kuivata käsiäsi likomärkään käsipyyhkeeseen. Juhlajärjestelyissä tulisi huomioida tämäkin asia.
Me yritettiin huomioida kaikki ja kaverini kehui että hänen kokemista useammista kesän häistä meidän oli onnistuneimmat. Eli tässä mun vinkit:
- Riittävä valikoima alkoholittomia heille jotka ei juo. Meillä oli useampaa alkoholitonta olutta, lonkeroa, limua ja vissyä. Ja toki kuoharia oli myös holiton versio. Juomia oli niin paljon että holillisetkin saivat vissyä "välivetenä". Alkoholittomat vieraat olivat silminnähden iloisia, etenkin kun yksi oli ollut aiempana viikonloppuna häissä joissa ainoa holiton oli kokis ja sekin oli loppunut kesken heti alkuun holillisten juodessa sitä välijuomana. Osa vieraista ei sitten edes huomannut että meidän alkoholittomat vieraat tosiaan joivat holittomia juomia. :)
- Istumapaikat. Näitä mietittiin tarkkaan ja sekoitettiin porukkaa sopivasti. Jos mahdollista niin edes joku tuttava samaan pöytään, jos ei niin sitten niin että heillä on jotain yhteistä muun pöytäseurueen kanssa ja että arvot ja ajatukset jotenkin kohtaisivat. Tästä saatiin kehuja introverteiltä jotka eivät tunteneet muita vieraita.
- Riittävän väljä ohjelma. Meillä oli vain muutama ohjelmanumero ja vieraita ei osallistettu. Oli morsiamen ryöstö (tää tuli mulle yllätyksenä), miestä ei kuitenkaan nolattu laulamaan tms vaan ihan fiksuja juttuja piti vastata että sai mut takaisin. Sitten oli yksi johon vain hääpari osallistui ja sitten oli ilotulitusshow. Meillä kaasot pitivät huolta että bilettäessä ketään ei jätetty yksin ja kaikilla oli mukavaa. Bestman toimi "baarimestarina" (vapaaehtoisesti) eli huolehti että juomia on tarjolla kylmästä sitä mukaa kun niitä meni. Sopivasti rentoa seurustelua ja yksi ohjelmanumero jätettiin lennosta pois kun olisi muuten mennyt niin tiukille aikataulut.
- Kaikki erikoisruokavaliot huomioitiin. Oli sekaania, vegaania, kala-allergista, keliakiaa... Hääkakku itsessään oli suoraan gluteeniton, kun olen keliaakikko itse. Kaikki ruuat oli merkattu mitä sisältää ja karkkibuffassakin oli lakut erikseen ja niille erilainen kauha merkattuna. Ei ole oikeasti kauhean vaikeaa ja valittiin catering joka osasi jo tarjoukseen antaa sellaisia ruokia jotka käy lähes kaikille.
Sellaisen vinkin voisin antaa että kutsun infoon kannattaa ehkä laittaa selkeästi jos hääpari ei käy kuvauksessa kirkon ja juhlan välissä. Me käytiin ennen kirkkoa ja osa vieraista oli sitten laskenut sen varaan että meillä kestää (vaikka kutsussa oli kyllä kellonaika juhlan aloitukselle) ja missasivat juhlan alkuskumpat koska olivat päättäneet viedä auton kotiin siinä välissä. Pari vierasta kyllä ilmoitti tekevänsä niin häitä edeltävällä viikolla ja yrittivät vaatia meitä siirtämään juhlan aloitusaikaa tunnilla myöhemmäksi mutta emme suostuneet... Loput tulivat yllätyksenä.
Itse olen ollut häissä joissa on ollut juurikin noita "tietäjät tietää" -insidejuttuja ja ne on olleet tosi vaivaannuttavia osalle porukasta. Lisäksi se ettei ole holitonta juotavaa muuta kuin vettä on jotenkin nöyryyttävää. Samoin kuin se että olen vieraana ilmoittanut erikoisruokavaliostani ja sitten jään kokonaan ilman jälkkäriä kun muut syövät kakkua. Olen myös istunut vieraana useammissa häissä niin että mulla ei ole ollut MITÄÄN yhteistä muun pöytäseurueen kanssa. Kerran oli pöydässä ihan hiljaista kun ei kukaan keksinyt mitään puhuttavaa ja poistuin kyseisistä juhlista heti kakun jälkeen. Ja kerran päästiin samaan pöytään sellaisten kanssa jotka olivat jo kirkossa humalassa ja sammuivat sitten pöytään ennen kuin ruokailu alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöydät sekoitettiin osittain ja jouduin eri pöytää kuin omat sukulaiset, en tuntenut ketään. Oli aika yksinäinen olo.
Hyvänen aika, kyse on yhdistä juhlista, ei loppuelämästä. Olen ollut häissä ulkomailla ja istumajärjestys oltiin toteutettu juurikin sekoittamalla ihmisiä, ei ollut ongelma jutella ihmisille ja tutustua. Suomessa ei välttämättä edes esittäydytä.
Ei kiinnosta pätkääkään jutella koko iltaa jollekin kaverin miehen tädille, jota en tule tapaamaan enää koskaan. Haluan vaihtaa kuulumisia omien tuttujeni kanssa.
Kuulostat siltä, että haluat ehdoin tahdoin tehdä juhlavieraasi olosta epämukavan, koska "yhdet juhlathan ne vain ovat". En tulisi juhliisi.
Paljon alkoholittomia juomia tarjolle. Myös kohtuudella alkoholia käyttävät haluavat yleensä juoda välillä kuplavettä, limua, holitonta olutta jne. Kaikki alkoholia käyttävät menevät liian känniin / tulee nestehukka, jos ei ole holitonta tarjolla, ja kaikki tietää miten siinä sitten käy.
Kaikki häät on OUT. En mene.
Mikäli kaksi ihmistä haluaa olla yhdessä, niin miksi ja kelle häät?
Juhlista turhimmat. Rahat menee hukkaan ja velkaa maksetaan vuosia jälkeenpäin.
Häihin menevän rahan voisi käyttää vaikka asunnonostoon.
Olen kuullut myös, että halutaan sakramenteista juuri häät. Erotaan kirkosta häiden jälkeen. Eli sillä kirkollisella vihkimisellä ei ole mitään merkitystä parille.
Yhtä teatteria siis.
Vierailija kirjoitti:
Vieraiden kahtiajako ärsyttää eli kaverit on ne VIP-vieraat ja sukulaiset ne pakolliset, joilla häät maksatetaan. Siksi kutsutaan serkkuja, joiden kanssa ei olla koskaan tekemisissä, koska tiedetään, että ne ei kehtaa olla antamatta häälahjarahaa. Tietty pitää alusta alkaen tehdä selväksi, että kaverit tietää koko ajan, mitä on tulossa ja on yhteisiä sisäpiirijuttuja morsiamen kanssa. Sukulaisille kerrotaan, että kakun jälkeen voi lähteä kotiin.
Joo, tää on oikeasti tökeröä. Tää sisäpiiri joka esim. polttarijuttuja sitten esittelee jne.
Jos en juo alkoholia, niin juon vettä, vissyä tai kahvia maidolla/teetä. En ymmärrä tuota että pitäisi olla kotikaljan lisäksi erilaisia alkoholittomia oluita sun muita lonkeroita ja limsoja. Alkoholijuoma on alkoholijuoma, jos ei halua nauttia alkoholia, niin juo sitten sellaista missä alkoholia ei ole. Kas kun ei vielä alkoholitonta kossuakin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään jutella koko iltaa jollekin kaverin miehen tädille, jota en tule tapaamaan enää koskaan. Haluan vaihtaa kuulumisia omien tuttujeni kanssa.
Kuulostat siltä, että haluat ehdoin tahdoin tehdä juhlavieraasi olosta epämukavan, koska "yhdet juhlathan ne vain ovat". En tulisi juhliisi.
Näinpä. Hääpari juhlikoon häitään, ei tarvitse olla masinoimassa vieraille mitään tutustumisia pöytäseurueessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kaverin häissä ja sulhasen, eli kaverini sisko oli todella ylipainoinen ja jottei tämä tyttö näkyisi kuvissa ym, tämä morsian oli päättänyt että sisko pistetään kauimmaiseen nurkkaan ja vietiin ruoka sinne ettei kukaan vain näkisi häntä morsiamen "hienoissa" häissä. Ihmiset olivat järkyttyneitä tästä, kuten myös minä ja ihmettelin että miksi kutsua jos aikoo kohdella oman miehensä sisarta noin. Sulhasta alkoi selvästi ärsyttämään tuo ja muistan kun hän sanoi että hänen sisartaan ei nurkkaan pistetä vaan sen vuoksi että ei sovi morsiamen muottiin/heidän häihin ja haki sisarensa lähemmäksi sukulaisia, niin tuo morsian kirkui "MINUN HÄISSÄ EI LÄSKIT NÄYTTÄYDY!!!" ja iski kauhea myötähäpeä minulle (ja varmasti muillekin) kun kaikki ketkä olivat vähänkään ylipainoisia, lähtivät paikalta, myös kaverini sisko. Ei ollut ollenkaan yllättävää että pari erosi kaksi kuukautta häistä.
TOIVON että tämä on keksitty tarina.
En tiedä onko keksitty tarina, mutta mulla oli tapaus jossa mun ollessa serkun häissä, tää serkun mies ajoi serkkuni toiset serkut häistä pois vain siksi että näillä 2 serkulla oli toisella downin syndrooma ja toinen oli autistinen, ei sentään raivonnut, mutta totesi ilkeään sävyyn että ei suvaitse noita serkkuja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kaverin häissä ja sulhasen, eli kaverini sisko oli todella ylipainoinen ja jottei tämä tyttö näkyisi kuvissa ym, tämä morsian oli päättänyt että sisko pistetään kauimmaiseen nurkkaan ja vietiin ruoka sinne ettei kukaan vain näkisi häntä morsiamen "hienoissa" häissä. Ihmiset olivat järkyttyneitä tästä, kuten myös minä ja ihmettelin että miksi kutsua jos aikoo kohdella oman miehensä sisarta noin. Sulhasta alkoi selvästi ärsyttämään tuo ja muistan kun hän sanoi että hänen sisartaan ei nurkkaan pistetä vaan sen vuoksi että ei sovi morsiamen muottiin/heidän häihin ja haki sisarensa lähemmäksi sukulaisia, niin tuo morsian kirkui "MINUN HÄISSÄ EI LÄSKIT NÄYTTÄYDY!!!" ja iski kauhea myötähäpeä minulle (ja varmasti muillekin) kun kaikki ketkä olivat vähänkään ylipainoisia, lähtivät paikalta, myös kaverini sisko. Ei ollut ollenkaan yllättävää että pari erosi kaksi kuukautta häistä.
TOIVON että tämä on keksitty tarina.
En tiedä onko keksitty tarina, mutta mulla oli tapaus jossa mun ollessa serkun häissä, tää serkun mies ajoi serkkuni toiset serkut häistä pois vain siksi että näillä 2 serkulla oli toisella downin syndrooma ja toinen oli autistinen, ei sentään raivonnut, mutta totesi ilkeään sävyyn että ei suvaitse noita serkkuja..
Itse olin aikoinaan se ihminen joka totesi suht koht asiallisesti sisarelleni jolla tuossa vaiheessa oli merkittävä obesiteetti, että haluaisin että hän on sukukuvissa takana. Syynä ei ollut paino, vaan se että hän käytti räikeitä vaatteita, lyhyitä mekkoja jossa alla oli vain pikkarit...olisi pohkeet ja muut "paikat" kirjaimmellisesti loistaneet kuvissa. Muuten en todellakaan huutanut myöskään itse hääjuhlassa tai pistänyt nurkkaan häntä kuten tuo tekstin ihminen. Jos mun mies olisi esimerkiksi kohdellut mun omaa sisarta kuin sontaa niin hän olisi kirjaimmellisesti saanut minulta huutia.
Vierailija kirjoitti:
Jos en juo alkoholia, niin juon vettä, vissyä tai kahvia maidolla/teetä. En ymmärrä tuota että pitäisi olla kotikaljan lisäksi erilaisia alkoholittomia oluita sun muita lonkeroita ja limsoja. Alkoholijuoma on alkoholijuoma, jos ei halua nauttia alkoholia, niin juo sitten sellaista missä alkoholia ei ole. Kas kun ei vielä alkoholitonta kossuakin :D
No kyllä mua vähän nyppi kun raskaana ollessani olin puolisoni ystävien häissä ja alkoholittomat juomavaihtoehdot olivat Pommac ja kotikalja. Inhoan kumpaakin. Hain sitten keittiön hanasta vettä, sisävessoja kun ei ollut.
Kaverin häissä, joissa en tuntenut ketään ja häät olivat alkoholittomat. Ei minusta ole mitään pahaa siinä, että ei ole alkoholia, voin hyvin olla juomattakin, mutta olen ujo ja tuntui hyvin vaikealta istua täysin vieraassa (kaverin sukulaisten) seurassa, jotka kaikki tunsivat toisensa mutta eivät minua. Pieni määrä alkoholia olisi varmasti vapauttanut tilannetta. Mutta kauniit häät ne oli ja hääpari itse nautti, ja sehän on tärkeintä. Sululaisillakin oli varmasti kivaa. Itse haihduin vaihvihkaa paikalta heti ruuan jälkeen (se oli oikein hyvää) ja jälkeen päin kiittelin juhlista, en ylitsevuotavasti mutta en myöskään sanonut, että oli tosi tylsää. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin, ei ne häät minua varten olleetkaan enkä sitä edes odottanut, jokainen järjstäköön itsensä näköiset häät.
Typerät leikit, pöydissä odottelu, liikaa alkoholia ja liikaa juopuneita.