Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?

Vierailija
12.05.2016 |

Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.

Kommentit (2309)

Vierailija
1181/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ruokarajoitteinen - keliakia, laktoosi-intoleranssi, trehaloosi-intoleranssi, punaviini, punajuuri ja jotkin kalat, ei kaikki. Jos otan kutsun vastaan, ilmoitan allergiat, mutta minun maailmani ei kaadu, vaikka minulle ei olisikaan tarjottavia, minulla on autossa hätävararuokaa. Se mikä minua ärsyttää on kahvi - en juo kahvia, en juo teetä, enkä yleensä kaakaotakaan, otan kakun tai leivoksen kanssa mielelläni limsan,mehun,  siman tai vettä, mutta miksi siitä, että en ota kahvia, pitää tehdä numero - parhaimmissa juhlissa useampi tarjoilija kävi kysymässä, mitä haluaisin juoda, kun en ota kahvia. Aikuinen ihminen osaa valita juomansa.

Ehkä nyt loukkaannut vähän suotta. Tarjoilijat halusivat varmistaa, että sinulla on kaikki hyvin ja järjestää kahvin tilalle jotain muuta. Miksi aina pitää pahastua? Ei ilostua siitä, että sinun hyväksesi yritetään tehdä jotain?

Vierailija
1182/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat hauska juhla vain hääparille itselleen. Minusta kaikki häät ovat olleet jotenkin teennäisiä. Pakkoseurustelu sukulaisten kanssa ei oikein nappaa, leikit ovat kömpelöitä ja kiusallisia. Toivon, että omat lapseni pitävät pienet, intiimit juhlat, joissa paikalla on vain lähipiiri. Seremonian jälkeen voidaan mennä johonkin hienoon ravintolaan syömään, ja siitä hääpari voi jatkaa juhlintaansa keskenään ja viettää hotelliyön. Vieraat voivat häälahjaksi kustantaa ravintolan ja hotellin. Miksi pitää raahata koko suku ja kylänväki johonkin kolkkoon maamiesseurantaloon syömään pahaa pitopöytäsapuskaa kotikaljan kera, kun halvemmalla viettäisi upean ravintolaillan viineineen porukalla, jonka kanssa on oikeasti läheinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun häissä ei ollut muuta alkoholitonta juotavaa kuin vettä. Ja vesikannutkin vietiin illemmalla pois.

Vierailija
1184/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosiaan tärkeää : jos häihin tulossa 100 henkilöä, pitopalvelulle on kerrottava, että tekevät ruuan 150:lle. Muuten loppuu kesken.

Vierailija
1185/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosiaan tärkeää : jos häihin tulossa 100 henkilöä, pitopalvelulle on kerrottava, että tekevät ruuan 150:lle. Muuten loppuu kesken.

Riippuu pitopalvelusta, mutta tuo vaara on tosiaan olemassa. Meidän häissä pitopalvelulle kerrottiin todellinen vierasmäärä erityisruokavalioineen. Meillä oli normiruoka + erityisruoka, joka sopi kaikille erityisruuan tilanneille (eli siis oli kokonaan gluteeniton sekä vegaani, laktoositonta oli kaikki muutenkin). Toki erityisruuat toi lisähintaa, mutta tuntui tärkeältä, että jokainen sai oikeasti syödäkseen eikä kukaan jäänyt nälkäiseksi.

Meillä myös korostettiin pitopalvelulle sitä, että ruokaa pitää olla tarpeeksi, maksakoon vaikka vähän enemmän, kunhan ei määrässä kitsastella. Ja ruokaa oli yllin kyllin, sai viedä kotiinkin ihan reippaasti.

Vierailija
1186/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä nyt kukaan ole väittänytkään että kaikkien pitäs syödä sitä vegaanista ruokaa, jos vieraiden joukossa on pari vegaania. Minusta on erittäin fiksua ja muita kunnioittavaa käytöstä tarjota kaikille vieraille sellaista ruokaa, jota he voivat syödä. Jotenkin omituista, että veganismia yhä väheksytään, vaikka se on jo hyvin monen elämäntapa. Minun häihini vegaanin ei tartte tuoda omia eväitä vaan tarjolla on monenlaista ruokaa kuten kaikille kutsutuille.

Vierailija
1187/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni häissä oli bestmanin järjestämä perinteinen esittelyleikki, jossa ylös nousee aina vuorollaan morsiusparin vanhemmat, veljet, sedät, tädit, työkaverit ja avecit jne.

Leikki eteni perinteisesti: Kun morsiusparin vanhemmat olivat nousseet ylös, pyydettiin veljiä nousemaan ylös, sitten oli vuorossa serkun jne. Minut oli unohdettu. Lopuksi pyydettiin nousemaan ylös jos ei kuulunut mihinkään ryhmään. Nousin ylös ja bestman pyysi sitten kertomaan mistä tunnen morsiusparin. Oli siinä sitten hämmentynyt ilme juontajalla...

En ole ikinä tavannut veljeni kavereita, asuin eri paikkakunnalla ja siten vähemmän tekemisissä. Bestman kertoi myöhemmin illalla ettei tiennyt että sulhasella on sisko. Luuli tuntevansa koko perheen koska oli tavannut toisen veljeni ja vanhempanikin aiemmin.

Vierailija
1188/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni häissä oli bestmanin järjestämä perinteinen esittelyleikki, jossa ylös nousee aina vuorollaan morsiusparin vanhemmat, veljet, sedät, tädit, työkaverit ja avecit jne.

Leikki eteni perinteisesti: Kun morsiusparin vanhemmat olivat nousseet ylös, pyydettiin veljiä nousemaan ylös, sitten oli vuorossa serkun jne. Minut oli unohdettu. Lopuksi pyydettiin nousemaan ylös jos ei kuulunut mihinkään ryhmään. Nousin ylös ja bestman pyysi sitten kertomaan mistä tunnen morsiusparin. Oli siinä sitten hämmentynyt ilme juontajalla...

En ole ikinä tavannut veljeni kavereita, asuin eri paikkakunnalla ja siten vähemmän tekemisissä. Bestman kertoi myöhemmin illalla ettei tiennyt että sulhasella on sisko. Luuli tuntevansa koko perheen koska oli tavannut toisen veljeni ja vanhempanikin aiemmin.

Tyly moka. :(

Vierailija
1189/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

julia-a kirjoitti:

Ikävimmät häät ovat ne, joihin ei saa tulla lapset mukaan.

Lapsille ei todellakaan tarvitse olla mitään palkattua viihdyttäjää ja pomppulinnaa, vaan lapset istuvat vanhempiensa vieressä ruokailun ja kahvien ajan ja lapsiperheet lähtevät aiemmin tai lapset lähtevät mummon kanssa nukkumaan. Vieraalla paikkakunnalla lapsenvahtia ei mihinkään hotelliin uskalla ottaa, kun ei yhtään tiedä, kuka sieltä tulee ja lapset on ahdistuneita vieraassa paikassa vieraan tyypin kanssa.

Kerran olin läheisen sukulaisen häissä yksin itku kurkussa, kun en voinut oikein poiskaan jäädä. Olisin halunnut olla mies rinnallani rakkaan sukulaiseni avioliittoa juhlistamassa. Olen myös kohteliaasti kieltäytynyt kutsusta, kun ei kerta perhe saa tulla mukaan, joten toisen pitää olla lasten kanssa ja vain toinen pääsisi juhliin. 

Lapset kuuluvat elämään ja elämän erilaisiin juhliin. Häihin ja hautajaisiin. 

Tajuatko, että lapset tarvitsevat istumapaikan? Jo aikuisia kertyy helposti sata, siihen päälle sitten vielä joku kolmisenkymmentä lasta. Lastenkin ruoka maksaa, mutta ennen kaikkea ne lapsivieraat tarvitsevat tilaa. Ja, ikävä kyllä, kaikki vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan, ja ne huutavat ja ympyrää juoksevat kakarat pilaavat kaikkien juhlat.

Vierailija
1190/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun ja ihmetyttää kovasti tämä hääparin odottelu juhlapaikalla kuvauksen ajan. Miten ihmeessä valtaosa voi organisoida tällaisen asian näin huonosti? Ei ole iso vaiva antaa avaimia vaikka kaasolle tai läheiselle sukulaiselle, joka päästää ihmiset sisälle jotta pääsevät istumaan, juomaan vettä ja käymään wc:ssa. 

Ja mikä oudointa, joku avainhenkilöistä (hääpari, kaaso, bestman) on aivan taatusti joskus odottanut janoissaan, nälissään tai kylmissään juhlapaikan pihalla, eikä kenellekään tule mieleen, että hei, mitä jos laitettaisiin edes vettä tarjolle.

Vierailija
1191/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun yhdet häät kerran alkoivat aika myöhään ja ohjelmaa oli niin paljon ja se venyi myöhäseksi, että porukkaa alkoi lähteä jo ohjelmien aikana pois (tietenkin jos pitkästä matkasta oli tai lapset piti saada nukkumaan yms). Lopulta enää nuoret lapsettomat aikuiset ja hääparin läheiset olivat jäljellä ja melkeinpä vain odotti että ohjelmanumerot loppuisi.

Aivan kamalaa.

Vierailija
1192/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tuoreen morsiamen äitinä kyllä haluan sanoa, että toki kutsun ne läheiset tuttavat ja sukulaisemme, joiden lasten häihin itse olemme saaneet kutsun. Olisi loukkaavaa jättää kutsumatta.

Olihan tämä kommentti provo? Kyseessä on hääparin juhla, ei vanhempien juhla. Hääparilla on oikeus saada kutsua juhliinsa itselleen merkittävät ja läheiset ihmiset, eikä jotain vanhempien tuttavia. Ja miksi ihmeessä joku vanhempien tuttava haluaisi edes osallistua sellaisiin häihin, joiden morsianta ja sulhasta ei edes välttämättä tunne?

Häät ovat perhejuhla. En haluaisi tuntea noin inhottavaa minä-minä-hääpäria, joka ei suostu päästämään häihinsä ihmisiä, jotka perheelle, eli hääpärille vanhempineen on vuosikausia ollut tärkeitä. Tuskin ne vanhemmat sinne kerrostalonaapureitaan kutsuu.  Ja koska vanhemmat ne häät maksaa, niin aika turha inistä jos siellä joku sukulaistäti  tai -setä on.  Kaksikymppiseten suosimat räkänokka-persekännibilehäät on aika mauttomat.

Häät olivat tuollainen perhejuhla 1800-luvulla.

Vierailija
1193/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan loppuminen ja pitkä odottelu. Mauttomat vitsit, joissa pilkataan hääparia.

Vierailija
1194/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, parin eri kaverini häät. Toiset oli lepposat, eteni ihan hyvin ja oli rennot ja lyhkäset ohjelmanumerot perheiltä ja ystäviltä.

Toisella parilla taas ohjelmaa oli liikaa. Perheiden ohjelmat tuntui jotenkin raskailta. Oli joko sulhon tai morsiamen ylistämistä ja powerpoint ansioluetteloa ja elämänkertaa. Ne kehuskelevat esitykset kesti myös aivan liian pitkään. Tuli ihan myötähäpeä melkeinpä. Ja ehkä jopa ahdistuin.

Molempien siskojeni häissä oli ihanan rennot lyhkäset ohjelmanumerot molemman puolen perheiltä ja ystäviltä. Päivät sujui mukavasti ja naurua myös riitti.

Itse introverttina ja ujona ihmisenä olen aina pelännyt, jos ystävä menee naimisiin ja minua pyydetään sielä esiintymään tai tekemään jotain. En kykene sellaisiin ja toisekseen minusta on väärin vaatia keneltäkään mitään sellaista. Tähän asti olen selvinnyt niin että ei ole tarvinnut olla mitenkään erityisesti esillä ja olen saanut nauttia ihan vain häävieraana olemisesta. Ja se on minusta parasta.

Vierailija
1195/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tuoreen morsiamen äitinä kyllä haluan sanoa, että toki kutsun ne läheiset tuttavat ja sukulaisemme, joiden lasten häihin itse olemme saaneet kutsun. Olisi loukkaavaa jättää kutsumatta.

Olihan tämä kommentti provo? Kyseessä on hääparin juhla, ei vanhempien juhla. Hääparilla on oikeus saada kutsua juhliinsa itselleen merkittävät ja läheiset ihmiset, eikä jotain vanhempien tuttavia. Ja miksi ihmeessä joku vanhempien tuttava haluaisi edes osallistua sellaisiin häihin, joiden morsianta ja sulhasta ei edes välttämättä tunne?

Häät ovat perhejuhla. En haluaisi tuntea noin inhottavaa minä-minä-hääpäria, joka ei suostu päästämään häihinsä ihmisiä, jotka perheelle, eli hääpärille vanhempineen on vuosikausia ollut tärkeitä. Tuskin ne vanhemmat sinne kerrostalonaapureitaan kutsuu.  Ja koska vanhemmat ne häät maksaa, niin aika turha inistä jos siellä joku sukulaistäti  tai -setä on.  Kaksikymppiseten suosimat räkänokka-persekännibilehäät on aika mauttomat.

Yleensä parit maksavat häänsä itse.

Vierailija
1196/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää aikataulua oikeasti, ottakaa mukaan vaikka joku jolla on jotain organisointi kykyä!

Miettikää istumapaikat, ettei kukaan jäisi tuntemattomien seuraan(muukin kuin puoliso mielellään) Ja missään nimessä ei puolisoita erikseen, ellei ole sata varma että sopii heille.

Vierailija
1197/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheiden ohjelmat tuntui jotenkin raskailta. Oli joko sulhon tai morsiamen ylistämistä ja powerpoint ansioluetteloa ja elämänkertaa. Ne kehuskelevat esitykset kesti myös aivan liian pitkään. Tuli ihan myötähäpeä melkeinpä. Ja ehkä jopa ahdistuin.

Mun omissa häissäni oma perheeni kehui minua tuohon tyyliin niin paljon, että olin nolostunut. :D En nyt pahastunut tietenkään kehuista, mutta oli ehkä vieraille kiusallista.

Vierailija
1198/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mukavaa oli eräissä häissä, joissa jokainen esitteli itsensä pöytä kerrallaan. Siihen tarvitaan seremoniamestari ja mikrofoni. Läheisimmät kertoivat jonkun kivan jutun jomman kumman nuoruudesta tai miten tutustuivat pariskunnan toiseen osapuoleen, ja ystävät kertoivat, miten esimerkiksi olivat tutustuneet ystäväänsä. "

Tämä olisi maanpäällinen hekvetti ja kammottava painajainen. Lähtisin häistä pois, ennenkuin ehdittäisiin kohdalleni.

Vierailija
1199/2309 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääpaikkana oli ravirata. Kalustus tyyliä muovituolit ja pöydät, jotka oli yritetty peittää valkoisilla lakanoilla ja koristella, mutta koko paikka oli kamalan ränsistynyt seinästä, katosta ja lattiastatakin, joten koristelut ja liinat näyttivät lähinnä naurettavilta. Istumajärjestelyjä ei ollut muille kuin morsiuspari+vanhemmat. Pöydät olivat kaikki 4 hlön, joten 5 hlön ja isommat perheet ja seurueet veivät tuoleja toisista pöydistä ja kaikki olivat vähän ajan päästä sekaisin. Joissain pöydissä 1 ihminen ja joissain 7-8 ja ylimääräisten tuolien takia kaikki kävelyväylät tukossa.

Tila oli iso piiiiiiiiiitkän suorakaiteen muotoinen ja hääpari oli suorakaiteen toisessa päässä. Mitään ei kuullut lähimpiä pöytiä kauemmaksi. Häissä oli todella paljon väkeä ja suurin osa ei tuntenut toisiaan. Istumajärjestyksen puuttumisen takia, lähes kaikki joutuivat uppo-outoon seuraan.

Morsian oli todella pahalla päällä, naama kuin petolinnun p*rse koko ajan ja sulhanen selvästi vaivaantunut tästä. Morsian myös äkäili/riiteli äitinsä kanssa vieraiden kuullen. Leikit vietiin läpi puoliväkisin todella vaivaantuneessa tunnelmassa ja joka leikkiin morsian kommentoi naama norsunsellaisella jotain että "eikä, tätä mä en halua" mutta meni mukaan pitkin hampain. Sitten alkoi mäkättämään jonkun tietyn perinneleikin puuttumisesta. Kaasot yms järjestäjät olivat selvästi vaivaantuneet morsiamen käytöksestä. Tosin tunsin tämän morsiamen suht hyvin (oli silloisen avomieheni veljen vaimo), joten käytös on hänelle aika normaalia arkipäivänäkin.

Koko häissä oli sellainen tunnelma että mitään ei ollut keksitty itse, kaikki oli kopioitu jostain sillä tyylillä että tämäKIN pitää olla kun muillakin on ollut ja sitten kaikki oli tällätty yhteen ilman mitään selvää suunnitelmaa. Koko ajan joku kyseli jotain esim että syödäänkö nyt kakku vai onko ensin morsiamen ryöstö. Neuvottelun jälkeen päädyttiin aina tekemään jotain.

Häävalssinkin aikana ensin tanssi morsiuspari ja molempien isät odottivat lattian laidalla että kun käsky tuli niin heidän piti tanssittaa morsian. Siitäkin neuvoteltiin vieraiden kuullen että kumman isän kuuluu tanssia ensin morsiamen kanssa. Morsian vänkäsi toisin kuin muut, tietenkin. Ja komensi vielä tanssilattialta miestään että "hei, sun pitää nyt tanssia mun äitin kans".

Noiden häiden jälkeen olin varma että itse menen naimisiin vain kahden todistajan läsnäollessa.

Paras tää loppukaneetti. :D

Niin minäkin menen jos ikinä menen, ihan turhaa teatteria sellaiset juhlat joista on aitous kaukana.

Vierailija
1200/2309 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häävieras kirjoitti:

Ikävintä:no

- Pitkä matka kirkon ja hääpaikan välillä, varsinkin, jos ei ole bussikuljetusta. Hääpaikalta pitää myös päästä helposti pois.

- Hääparin odottaminen valokuvauksesta - ottakaa kuvat etukäteen!

-Tuntemattomien viereen joutuminen ruokapöydässä - laittakaa paikat vain vanhemmillenne ym. teille kaikkein tärkeimmille ihmisille, muut saakoon valita paikkansa itse.

- Ikävää on, jos hääpaikalla on pieniä huoneita, jolloin kaikki eivät näe hääparia.

- Ruokarajoitteita (esim. gluteeniton, laktoositon, maidoton, vegaani, pähkinä- tai manteliallerginen) ei ole otettu huomioon. Nykyisin kaikki ruoka (kakkukin) voidaan tehdä helposti gluteenittomaksi, laktoosittomaksi tai maidottomaksi ja lihat, kalat voi laittaa erikseen. Inhottaa, kun usein erityisesti gluteeniton voi syödä vain jotain pientä hääpöydästä ja ehkä hänelle on tehty joku vaatimaton leivos kakun tilalle. Siis kaikki ruoka ruokailijoiden mukaan, kysy etukäteen ruokarajoitteet. Kunnon merkinnät ruokiin, jos niissä on jotain jollekin vieraalle sopimatonta ja vähän erikseen pöydän päähän sellaiset ruoat, etteivät sekoitu "puhtaisiin". Ja tarpeeksi ruokaa, ettei lopu kesken ja ruoka tarpeeksi kauan esillä. Olen ollut häissä, jossa viimeisimmille hakijoille ei ruokaa riittänyt. Se oli todella ikävää ja noloa. Pitopalvelut usein mitoittavat annokset liian pieniksi ja usein vievät ruoat pois, kun lähtevät. Kun niistä kerran on maksettu, ei niitä tarvitse viedä pois?

Ehdotuksia:

- Ohjelmavihkonen on hyvä olla, jotta tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu

- Jos haluaa leikkiä: ei liian montaa, vain jokunen tosi hauska leikki, joita on myös kiva katsoa osallistumatta niihin

- Mukavaa oli eräissä häissä, joissa jokainen esitteli itsensä pöytä kerrallaan. Siihen tarvitaan seremoniamestari ja mikrofoni. Läheisimmät kertoivat jonkun kivan jutun jomman kumman nuoruudesta tai miten tutustuivat pariskunnan toiseen osapuoleen, ja ystävät kertoivat, miten esimerkiksi olivat tutustuneet ystäväänsä. 

- Ruokailun jälkeen morsiuspari kiertää yhdessä joka pöydässä hetken rupatellen.

- Jos paikalla on lapsia, olisi heille kiva olla jotain omaa ohjelmaakin, jotta vanhemmat pääsisivät vähän "helpommalla". Vaikkapa yhtenä esimerkiksi piirustusta, voisivat tehdä hääparista piirustuksia. Lastenohjelmalla voisi olla joku aikuinen vetäjä.

- Kiva tapa on myös, että hääparista on hääpaikalla valokuva-albumeita kuvateksteineen. Varta vasten häitä varten tehtyjä, joissa on kummastakin lapsuus- ja nuoruuskuvia (myös perheestä) ja yhteisen taipaleen alusta tähän päivään. Molemmista eri albumit.

- Jos on lahjapöytä, olisi kiva, kun morsiuspari kävisi sitä katsomassa ja avaisi lahjat ja siinä samalla kiittäisi lahjasta. Se on yksi mukava ohjelma häihin.

- Orkesteri tai tiskijukka, erilaista kaikille sopivaa musiikkia ja tanssia.

- Hääkimpun heitto on mukava perinne, mutta se sukkanauhan vetäminen suulla typerää mielestäni.

- Ruokajuomien lisäksi baari, josta voi esimerkiksi itse ostaa juomia, jos kaikkea ei tarjota, mutta katsokaa, ettette itse juo itseänne humalaan. Mikään ei ole nolompaa, kuin änkyräkännissä oleva morsiuspari (tai morsiusparin vanhemmat).

- Iltaruoka ruokarajoitteet huomioiden, jos juhlat kestävät kauan

Onnea häihin ja elämään!

No kyllä menee hankalaksi, jos jokaikisen vieraan ruokarajoitteet aletaan huomioimaan koko tarjoilussa. Ymmärrän toki allergiat, mutta että vegaanitkin? Haloo?

Miksi vegaanin ruokavaliota ei tarvitse ottaa huomioon eikä kunnioittaa? Haloo??

Koska veganismi on valinta, mutta allergioille ei voi mitään.

Vegaani voi ottaa itselleen mukaan jotain pientä purtavaa, pähkinöitä tai hedelmää tms. 

Ja samaa suosittelisin allergikoillekin. Ne juhlatarjoilut on  kalliita ja jos suurin osa ihmisistä syö samaa ruokaa, esim. lihaa ja kalaa, niin tulisi vaan yksinkertaisesti helvetin kalliiksi jos on sitä JA jotain vegaaniruokaa lisäksi tarjolla. Salaatti kuuluu toki asiaan.

Erityisruokavalion ruoat on aina kalliimpia ja hankalampia tarjota kuin sekasyöjien.

Et taida tietää veganismista yhtään mitään. Kenties olet jopa syönyt vegaani ruokaa tietämättäsi 😱 Ja eikös sekasyöjänkin ruokavalio ole valinta?

Tarjosin kerran vannoutuneelle sekasyöjälle kaurajauhispihvejä. Luuli syövänsä jauhelihapihvejä. Ei meinannut millään uskoa, kun kerroin mitä syötiin 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi