Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraan, vaan ihan näin morsiamen näkökulmasta oli ikävintä se, että miehen sukulaislapset menivät omin lupineen ottamaan kakkua, ennen kuin me miehen kanssa ehdittiin sitä leikkaamaan. Oli sitten todella juhlallista leikata aloitettua ja sotkettua kakkua.
Olisko kannattanut pitää lapsettomat häät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humalaiset turpakäräjät ja tuore sulhanen teki chokeslamin ja tombstonen morsiamelle.
Mitä ne on?
Painiliikkeitä
Olimme kihloissa ja asuimme jo yhdessä mieheni kanssa silloin, kun mieheni sai kutsun tuttaviensa häihin. kutsu oli vain hänelle. Avioituva pari oli helluntailainen, eivätkä hyväksyneet avopareja, eivät siis noteeranneet puolisona kihlattua. Mieheni kävi kirkossa ja mutta jätti juhlat väliin. Monet tutut sitten kyselleet, että miksi minä en tullut..
Tuo juttu,jossa nainen oli pukeutunut morsiantyylin asuun oli toki moka,kun häntä todella luultiin morsiameksi,mutta omissa häissäni aikanaan tapahtui vähän samankaltainen juttu sulhasen suhteen.
Lähdimme hääpaikalta erääseen tanssiravintolaan jatkoille,siihen aikaan,80-luvulla oli ainakin Tampereella kunnon tanssiravintoloita kaiken ikäisille parikymmpisestä satavuotiaisiin.
Meninmme siis osa vieraista mukanamme ja saimme upean kohtelun,orkesteri soitti meille häävalssin,saimme ilmaiset maljat,tai taidettiin saada parikin,henkilökunta ja ravintolavieraista monet tulivat onnittelemaan ja kättelemään.
No porukassa oli mm. nuorin setäni vaimoineen.Mies oli silloin 51,ja nuorekas,pitkä hoikka ja komea.
Olin juuri tanssimassa hänen kanssaan kun taas joku tuli onnittelemaan ja onnitteli siinä hääparia,meitä,siis oletti setäni sulhaseksi,ja halasikin häntä ylitsevuotavasti.
Setäni selitti että ei ei,en minä ole sulhanen.Sulhanen tulee tuolta.
Tälle saatiin nauraa siinä pitkän aikaa,siis hyväntahtoisesti.
Täytyy selvittää,että mieheni oli minua huomattavasti vanhempi,niin ettei tilanne ollut mitenkään outo.
Miehet olivat kokolailla samaa ikää.
Tämä ei siis ollut huono häämuisto,mutta tuli vaan mieleen tuosta kun erehtyi luulemaan toista naista morsiameksi.
Nyt:silloinen sulhanen/mieheni on jo siirtynyt muihin svääreihin.Setäni elää vielä,suht` pirteenä edelleen.
Olin aviomieheni kanssa tuplahäissä. Emme ehtineet olla paikalla kuin vähän aikaa kun toinen sulhasista tuli nolona pyytämään meitä ruokakuskeiksi. Sovitut ruokakuskit kun olivat ottaneet p... kännin, eikä heistä ollut mihinkään.
Ruuat piti hakea jostain keskuskeittiöltä, astioissa joiden kannet eivät pysyneet kunnolla kiinni. Astiat oli täytetty piripintaan, ja auton kyydillä ruokaa roiskui meidän vaatteillemme vaikka kuinka yritimme varoa, ja mieheni ajoi tooooosi hiljaa...
Olipa noloa olla sotkeutuneilla vaatteilla juhlaporukassa.
Kaiken huipuksi toisen morsiamen isä alkoi mollata toista morsianta isoon ääneen, ei siis tytärtään, ja ennustelemaan avioeroa.
Tunnelmaa se latisti tietty melkoisesti. Aviomieheni ja minä lähdimme jo aikaisin kotiin - sattuneista syistä. Eipä niillä tahraisilla ja ruuanhajuisilla vaatteilla tullut juhlamieltä, saati em. riitelyn kuuntelemisestakaan.
Ainakin toiselle parille tuli kuin tulikin avioero - ihan niin kuin ennustettiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia... vuosia sitten olin edustamassa sukuhaaraa varsin kaukaisten sukulaisten häissä. Muuten ihan ehdottoman asialliset normihäät ilman mitään rasittavia leikkejä tms ja muita hörhöilyitä.
Kuinkas ollakaan, istumajärjestykseksi oli muodostunut (ainakin epäilen) hiukan vitsillä seuraavanlainen: Pitkä pöytä, joka oli istutettu lapsia ja nuoria täyteen, paitsi aivan pöydän pää. Siellä sitten istuin ventovieraiden pentujen ja vihkipapin kanssa sitten...
Pitäisikö tästä järkyttyä tai todeta vain kylmästi, että olit ennakkoluuloinen ajatellessasi, ettet voisi papin kanssa jutella?
Tarina voisi kiinnostaa enemmän, jos olisit joutunut istumaan niiden lasten kanssa, ja sinulla ei olisi ollut mitään jutun juurta.
-sekoitettu istumajärjestys
-sisäpiiriläppää sisältävät puheet kavereilta
-leikit
Koronasta on hyvänä puolena se, että postiluukusta ei ole vuoteen tippunut
mitään kutsuja. Säästyy rahat ja vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia... vuosia sitten olin edustamassa sukuhaaraa varsin kaukaisten sukulaisten häissä. Muuten ihan ehdottoman asialliset normihäät ilman mitään rasittavia leikkejä tms ja muita hörhöilyitä.
Kuinkas ollakaan, istumajärjestykseksi oli muodostunut (ainakin epäilen) hiukan vitsillä seuraavanlainen: Pitkä pöytä, joka oli istutettu lapsia ja nuoria täyteen, paitsi aivan pöydän pää. Siellä sitten istuin ventovieraiden pentujen ja vihkipapin kanssa sitten...
Pitäisikö tästä järkyttyä tai todeta vain kylmästi, että olit ennakkoluuloinen ajatellessasi, ettet voisi papin kanssa jutella?
Tarina voisi kiinnostaa enemmän, jos olisit joutunut istumaan niiden lasten kanssa, ja sinulla ei olisi ollut mitään jutun juurta.
Joo, papit ovat ihan ihmisiä eivätkä mitään avaruusolioita joiden kanssa ei voisi keskustella normaalisti.
Lapsettomat häät
sukulaiset saattavat matkustaa pitkiäkin matkoja paikan päälle ja sitten ei näe edes parin lapsia, jotkut (vanhimmat) eivät ehkä koskaan näe parin lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- - - - - -
"Pitäisikö tästä järkyttyä tai todeta vain kylmästi, että olit ennakkoluuloinen ajatellessasi, ettet voisi papin kanssa jutella? "
Suosittelen googlettamaan termin "olkiukko" merkityksen. Ja ehkä tunnet sanonna, että ihminen tulkitsee näkemäänsä ja kokemaansa aikaisempaa elämänkokemustaan vasten peilaten. Usemman papin tunteneena, joukossa on ollut vain yksi, aika lailla viinaan menevä sotilaspastori, jonka kanssa vapaaehtoisesti olisin iltaa istunut. Ei se ollut ennakkoluuloa, se oli ainoastaan elämänkokemusta nähdyistä ja koetuista kirkonmiehistä. Ja jos satuit huomaamaan, olen himppasen ateismiin taipuvainen. Järkytytkö tästäkin?
Häärahatili: tuntuu sisäänpääsymaksulta häihin, pahimmassa tapauksessa vertaillaan kuka vieraista antaa eniten rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvaukset ovat vihkimisen jälkeen, mikseivät vieraat voi mennä juhlapaikalle ruokailemaan / kahvittelemaan / nauttimaan ohjelmasta / seurustelemaan. Mikä pakko odottaa ulkona kunnes hääpari saapuu?
En ole koskaan ymmärtänyt eikä niin toimita monissa muissa maissa. Hääpari käy tervehtimässä vieraita juhlien aikana.
Koska suomalaiset hääparit ovat liikkeellä sillä ajatuksella että vain heillä on väliä sinä päivänä ja kaikki muut ovat niin innoissaan heidän häistään että mielellään odottelevat nälkäisinä ja kylmissään tai kuumissaan että milloin se hääpari suvaitsee saapua paikalle. Amerikkalaisten "cocktail hour" olisi tähän tarkoitukseen oikein sopiva mutta kun hääparista on epäreilua etteivät itse ole syömässä niitä alkupaloja joten vieraat saavat olla nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvaukset ovat vihkimisen jälkeen, mikseivät vieraat voi mennä juhlapaikalle ruokailemaan / kahvittelemaan / nauttimaan ohjelmasta / seurustelemaan. Mikä pakko odottaa ulkona kunnes hääpari saapuu?
En ole koskaan ymmärtänyt eikä niin toimita monissa muissa maissa. Hääpari käy tervehtimässä vieraita juhlien aikana.
Koska suomalaiset hääparit ovat liikkeellä sillä ajatuksella että vain heillä on väliä sinä päivänä ja kaikki muut ovat niin innoissaan heidän häistään että mielellään odottelevat nälkäisinä ja kylmissään tai kuumissaan että milloin se hääpari suvaitsee saapua paikalle. Amerikkalaisten "cocktail hour" olisi tähän tarkoitukseen oikein sopiva mutta kun hääparista on epäreilua etteivät itse ole syömässä niitä alkupaloja joten vieraat saavat olla nälissään.
Plus että se maksaa. Ei saa maksaa, halpaa pitää olla.
Minä olen ollut häissä, joissa minulle oli osoitettu istumapaikka eteisestä oven takaa. Taisin olla vieraista sieltä vähemmän tärkeästä päästä.
Yksissä häissä minut osallistettiin ruuanlaittoon. Piti paistaa lihapullia 5 kpl per 120 vierasta ja lisäksi repiä salaatinlehdet salaatteihin. Samaisissa häissä oli morsiamenryöstöleikki, jossa morsian pahoitti mielensä ja kiukutteli pari tuntia leikin päätteeksi.
Sitten olivat ne häät, joihin kutsuttiin minut ja lapsistani yksi ja kerrottiin, että pitkämatkalaisina meille on varattu hotellimajoitus. Hääjuhlasta ilmoitettiin, että se pidetään anniskeluravintolassa, johon on K-18 ikäraja. Se tarkoitti sitä, että minä olisin voinut mennä kirkosta juhlaan mutta lapseni olisi pitänyt mennä yksin hotelliin odottamaan. Samalla muut lapseni olisivat jääneet kotiin yksinään, koska heitä ei ollut sisällytetty kutsuun ollenkaan. Ei sitten menty koko häihin.
Kaikilla lapsiperheillä ei ole isovanhempia tai lapsia hoitavia siskoja. Ja kaikki isovanhemmat eivät jaksa hoitaa lapsia eri syistä.
Kaikilla perheillä ei ole lähellä tai samassa maakunnassa asuvia isovanhempia ja sukulaisia. Se ei paljoa auta, kun lapsiperhe asuu Pirkanmaalla, Etelä-Suomessa tai Keski-Suomessa, jossa myös häät ovat. Sukulaiset asuvat Lapissa, niin ei heitä sieltä asti pyydetä tulemaan lastenhoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä sitä, miksi ihmiset pahoittavat mielensä siitä, päätetäänkö juhliin kutsua lapsia vai ei. Jos ei kutsuta, niin ei kutsuta. Jos kutsutaan, niin kutsutaan.
Kutsuttu päättää, tuleeko vai ei niillä reunaehdoilla. Päättää tulla tai olla tulematta. Joskus voi jopa olla, että on laskettu sen varaan, ettei joku tule, kun ei lapsia kutsuta. Kaipa hääpari kutsutut tuntee.. Joku saattaa myös jättää tulematta lapsirunsaisiin häihin ja investoi johonkin muuhun menoon - ihan yhtälailla kuin joku jättää tulematta ilman lapsia.
Tärkeintä on, että pelisäännöt ovat selvät. Kuten ketjussa on jo mainittu, niin se on rasittavaa, jos on olevinaan lapsivapaat häät, mutta paikalla kuitenkin joitain lapsia: olet laittanut omat lapset hoitoon ja päädyt istumaan pöytään muiden lasten kanssa - se on rasittavaa.
Harva varmaan nyt kovin mieltään siitä pahoittaa, jos lapsia ei ole kutsuttu juhliin. Ongelma on kovin usein siinä, että järjestetään lapsettomat juhlat ja sitten oletetaan, että kutsutut tuosta noin vaan järjestävät ne lapsensa jonnekin hoitoon ja tulevat itse paikalle - ja sitten kun nämä kieltäytyvätkin tulemasta suututaan siitä. Se on se varsinainen ongelma asiassa.
"Kaverihäissä" tällainen voi jopa onnistua, kun lapset mahdollisesti saa isovanhemmille. "Sukulaishäissä" ne isovanhemmat on yleensä itsekin kutsuttuna paikalle, kuten siskot ja muutkin helpot läheiset.
Olin suvun ainoa naimaton nainen ja jouduin laulamaan kaikkien edessä osana jotain hääleikkiä, ehkä morsiamenryöstö? Nykyään en suostuis vaan ottaisin taksin ja lähtisin kotiin.
Legenda Jo Eläessään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvin mautonta, jättää kaason puoliso kutsumatta.
Itse olin kaverin häissä myös vieraana ilman puolisoa, vaikka olin 7. kuulla raskaana. Tiesivät siis jo kutsuessaan vain minut, että olin raskaana ja ollut puolisoni kanssa yhdessä jo useamman vuoden. Siinä sitten selittelet/keksit hätävalheita hääjuhlassa tuntemattomille ihmisille, miksi minun puolisoni "ei päässyt" mukaan. Olin ainoa ilman avecia. Oli todella kiusallista ja nöyryyttävää, vaikka pahan mielen yritinkin peittää parhaani mukaan.
Olin hääparin toisen osapuolen läheinen ystävä yli 10 v ajan, tuo tapahtuma viilensi välit totaalisesti.
Vaikkei kaikkien sukulaisten/kavereiden puolisot miellyttäisi, niin kutsu molemmille olisi silti kohtuullinen pitkään yhdessä olleille pareille.
Minä tuollaisissa tilanteissa sanon totuuden
Kerron että puolisoa ei kutsuttu, siksi ei ole mukana.
En tokikaan ala asiaa päivittelemään tai ihmettelemään kenellekään , mutta en kyllä myöskään valehtele.
Se on hääparin asia nolostella ja selitellä asiaa , jos se esille tulee jossain vaiheessa.Minä en olisi edes mennyt. Olisin käyttänyt raskautta tekosyynä. Hääkutsusta saa kieltäytyä.
Mieheni ei lähtenyt serkkunsa häihin, koska kutsu koski vain häntä itseään. Olimme olleet naimisissa yli 10 vuotta, joten kutsuja kyllä tiesi, että miehelläni on puoliso
On kyllä todellista white trash-toimintaa olla kutsumatta kaason puolisoa häihin. Noloa. Muutenkin nämä ilman avecia olevat kutsut on arveluttavia ja epäkunnioittavia, jos on on kyseessä kuitenkin seurusteleva/aviossa oleva pari. Jos ei rahat riitä, niin priorisoidaan kutsuttavia. Jättäisin menemättä minkä tahansa syyn varjolla jos puolisoa ei kutsuttaisi.
Itse en ala tuollaisessa tilanteessa keksimään/vaivaudu erittelemään mitään syitä, minkä varjolla en osallistu häihin. Serkkuni kutsui 600 km päähän hankalien kulkuyhteyksien päähän häihin, joihin puolisoani ei kutsuttu. Kutsussa kehdattiin jopa alleviivata, että huomaathan, että kutsu on vain sille, jonka nimi lukee kuoressa.. noihin häihin osallistuminen yöpymiseen ja matkoineen olisi maksanut mun lomareissubudjetin verran. Kyllä tuollaiset matkat häihin ovat jo hinnaltaan sellaisia, että niihin yhdistetään perheen kesälomamatkailua. Lähdin mieluummin puolisoni kanssa Prahaan ja jätin häät välistä :) liekö moni muukin sukulaisista sai samantyyppisen kutsun, koska täältä päin kukaan ei lähtenyt ko. häihin. Serkun äiti suuttui puolelle suvusta sitten ja mm kysyi äidiltäni, vieläkö olen puolisoni kanssa yhdessä.. (joo kyllä, ja paljon kauemmin kuin serkkuni omansa) ilmeisesti ymmärsivät yskän.
Ihan varmasti fiksua korostaa, että kutsu on vain kutsutulle. En tuosta alleviivauksesta pahastuisi. Helpottihan se tässäkin tapauksessa päätöksentekoa. Ihmiset loukkaantuvat kummallisista asioista.
En loukkaantunut, mutta ihmettelen kyllä edelleen, miksi korostetaan noilla kutsun sanavalinnoilla, koska kyllähän se kutsu oli jo mulle vain osoitettu. Tässähän serkkuni äiteineen pahoitti mielensä, kun en tullut yksin. Tuommoinen on mielestäni vain mautonta alleviivata, että jotain perheenjäsentä ei haluta häihin.
Jos esimerkiksi ruokailu on jossain ulkona kylmässä säässä, niin se olisi varmaan kamalinta.
Toinen huono juttu olisi, jos häissä pitäisi olla nälissään, eli mieluummin liikaa ruokaa kuin liian vähän.
Ohjelmanumeroista jotkut muka hauskat hääleikit ovat huonoimpia, ainakin se kenkien nostelu on liian yleistä.
Mark & Michelle?