Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa, että kaikkia miellyttäviä häitä ei pysty järjestämään!
Minusta esim. on hauskaa, että kuppikunnat sekoitetaan eikä avioparit ja omat sukulaiset istu aina samassa pöydässä. Suomalaisten pitäisi varmaan mennä small talk-kurssille, että oppivat viihtymään ja viihdyttämään myös itselleen vieraiden ihmisten seurassa.
Kaikkia miellyttäviä häitä ei tosiaan pysty järjestämään, mutta esimerkiksi tuo istumajärjestys on sellainen asia, mistä varmaan 9/10 sanoo, että istuu mieluummin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa, että kaikkia miellyttäviä häitä ei pysty järjestämään!
Minusta esim. on hauskaa, että kuppikunnat sekoitetaan eikä avioparit ja omat sukulaiset istu aina samassa pöydässä. Suomalaisten pitäisi varmaan mennä small talk-kurssille, että oppivat viihtymään ja viihdyttämään myös itselleen vieraiden ihmisten seurassa.
Se, mikä sinusta morsiamena on kivaa ei ole välttämättä vieraasta viihtyisää. Juhliin ei mennä tekemään töitä ja viihdyttämään, vaan viihtymään. Tehdään nyt nämä perusasiat selväksi heti kättelyssä!
Minä olen ammatiltani toimittaja ja tulen juttuun aivan kenen kanssa tahansa. Small talkin osaan aivan satavarmasti sinua paremmin. Mutta se ei tarkoita, että se olisi rentoa ja viihtyisää, innostaa sakkia puhumaan ja vitsailla turvallisista aiheista niin, ettei kukaan eläkeläispappakaan hermostu.
Joten älä ole lahjanahne ja itsekäs. Mieti vieraiden parasta ja viihtymistä! Hääpari ei ehdi viihdyttää vieraita, siksi istumajärjestys tutun porukan kesken on ensiarvoisen tärkeää.
Anteeksi nyt, mutta ymmärsit minut väärin. En ole morsian vaan kirjoitin vieraan asemassa. En tosin asu Suomessa, joten minulle tällainen vieraiden sekoittaminen on aivan luonnollista. En nyt satamäärin häissä ole käynyt, mutta varmasti sadoilla illallisilla istunut eikä koskaan esim. istuteta aviopareja yhteen. Viimeisissä häissä, joissa olen ollut, oli avioparit samassa pöydässä kyllä, muttei vierekkäin, ja muutoin pöydissä istui toisilleen tuntemattomia, jotka siinä sitten tutustuivat. Hauskaa oli! Siinähän jutun aihetta riittää, kun kaikki on kaikille uutta.
Mutta kai se on se suomalainen jäyhyys, alta kulmain vilkuilu ja sisäpiirijutut, ettei tällainen istu sinne.
Vierailija kirjoitti:
Häät Espanjassa. Itse juhlat olivat kyllä hienot, ruoka oli hyvää ja niin edelleen. Ongelmaksi muodostui kustannukset, me puntaroimme pitkään lähdemmekö ollenkaan kun tuli niin iso hintalappu tälle huvitukselle. Lähdimme, mutta tästä viisastuneena seuraaviin ulkomailla pidettäviin häihin emme lähde. Ilmeisesti järjestely oli aiheuttanut välirikkoja sulhasen ja hänen ystävänsä välilllä, kun päättivät etteivät tule. Ymmärrän kyllä sulhasen (Ex?) ystävää hyvin, sinne meni meidän perheen vuoden matkabudjetti...
Jäi vähän epäselväksi, mikä niissä itse häissä oli tylsintä ja ikävintä. Kehuit, että oli hienot häät. Se, että itse päätit mennä ja maksaa liikaa Espanjan matkasta ei ollut häiden vaan sinun oma vikasi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt satamäärin häissä ole käynyt, mutta varmasti sadoilla illallisilla istunut eikä koskaan esim. istuteta aviopareja yhteen. Viimeisissä häissä, joissa olen ollut, oli avioparit samassa pöydässä kyllä, muttei vierekkäin, ja muutoin pöydissä istui toisilleen tuntemattomia, jotka siinä sitten tutustuivat. Hauskaa oli! Siinähän jutun aihetta riittää, kun kaikki on kaikille uutta.
Mutta kai se on se suomalainen jäyhyys, alta kulmain vilkuilu ja sisäpiirijutut, ettei tällainen istu sinne.
Pitäisi ottaa sellainen tapa käyttään, ettei hääparikaan istu vierekkäin. Kun se kerran on niin kivaa, ettei saa istua niiden vieressä, joiden kanssa juhlaan tulee.
Odotuttaminen. Avatkaa se juhlapaikka, ja tarjoilkaa jotain! Mutta ei, yleensä ei pääse edes vessaan.
Jos ette kutsu samansukupuolista kumppaniani, en tule. Enkä onnittele. Tämä on tosin pienempi paha kuin odottelu juhlapaikan pihalla sateessa, jätän mielelläni tulematta.
Odottelu, inside-läpät jotka kaikkien täytyy kuunnella, liian pitkät puheet, osallistujan nolaavat leikit, rahan kerjääminen.
Jos häät ovat lähellä, olen itse mielelläni B-luokan vieras ja tulen vain iltajuhlaan onnittelemaan. Kirkkoon en todellakaan vaivaudu.
Silloin en kyllä tuo häälahjaakaan, ja olen ymmärtänyt, että tämä on ollut kutsujien tarkoituskin.
Kaikki suuret häät ovat epämiellyttäviä. Minusta häät on intiimi perhejuhla, johon pitäisi kutsua vain kaikkein läheisimmät ihmiset: omat vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset. Tai vaihtoehtoisesti häät voivat olla rento kaverijuhla. Mutta on sietämätöntä, että häihin kutsutaan suku, ystävät, työkaverit, vanhat opiskelukaverit, harrastusporukka, mökkinaapurit jne yms, ja odotetaan että kaikilla noilla tuntemattomilla olisi siellä keskenään hauskaa.
Isot häät ovat väkisin teennäiset. Usein puheet ja ohjelmat ovat täynnä erilaisia sisäpiirijuttuja, joista suuri osa vieraista on ihan pihalla. Leikit ovat aina sata kertaa nähtyjä ja yleensä vaivaannuttavia.
Vältän häitä jos suinkin pystyn. Kaikki muut juhlat ovat OK, monet jopa mukavia tilaisuuksia. Häät eivät.
Noh... monissa häissä olen ollut, mutta aina nämä samat asiat hiertää:
1) Huono ruoka (kasvissosekeittoa ja leipää... porukka humaltui heikon ruuan vuoksi liikaa ja alkoi aggressiiviseksi. Kasvisruuan rinnalle myös lihavaihtoehto, kiitos!)
2) Liikaa kutsuttuja (hääpari ei ehtinyt seurustella koko illan aikana, hirveä tungos ja jonotus joka paikkaan, niin veskeihin kuin ruokapöytään...) Kannattaa jättää ne puolitutut työkaverit pois suosiolla.
3) Väkinäinen ohjelma. Liian pitkät ja tylsät vanhempien puheet. Tekohauskat leikit, moni nähty jo. Mieluummin vapaata seurustelua, koska juttua aina riittää.
4) Järjestäkää lapsekkaat häät, lapsille karkkia ja leikkinurkka. Lapset tuovat juhliin iloa ja jatkuvuutta.
5) Järjestäkää häänne lähellä. Vieraita ei kiinnosta matkustaa ja maksaa hotelleja teidän takianne. Ihan tosi.
Vierailija kirjoitti:
Surkeimmat häät oli ne, joissa oli tarjolla vain vesipohjaisia juomia ja alkoholeja. Miksikö? Siksi että kaivovedessä oli kirjaimellisesti jotain mätää. Kai se oli teoriassa juomakelpoista, mutta maistui ja haisi pahalle. Joku erikoinen sivumaku pilasi sen, eikä muuta vettä ollut saatavilla. Olin tuolloin vielä raskaana ja oli kuuma kesäpäivä. Kävin oksentamassa vessassa muutamaan kertaan päivän aikana ihan vain koska se vesi etoi. Muutakaan ei kuitenkaan ollut.
Hyi hitto, tää tuli tutuksi eräistä juhlista Turun lähistöllä... isäntäperhe puhui että porakaivon vesi on tutkittu ja 100% juomakelpoista, mutta siinä oli maan takia paha maku ja -hajuvirhe. Se vesi haisi ihan kananmunapierulta! :x Siihen veteen oli latrattu vihreää päärynämehukattia, eikä sekään oikein peittänyt makua. Kaikki muu tarjoilu juhlapaikalla oli alkoholillista - tai sitten tuohon veteen keitettyä kahvia.
Kotimatkalla oksensin autossa muovipussiin, ja se oksennuskin löyhkäsi sappinesteen läpi kananmunalta. Pliis, jos teillä on haisuvettä, niin hakekaa vieraiden tähden muutama iso vesipullo!
Vierailija kirjoitti:
1) Huono ruoka (kasvissosekeittoa ja leipää... porukka humaltui heikon ruuan vuoksi liikaa ja alkoi aggressiiviseksi. Kasvisruuan rinnalle myös lihavaihtoehto, kiitos!)
2) Liikaa kutsuttuja (hääpari ei ehtinyt seurustella koko illan aikana, hirveä tungos ja jonotus joka paikkaan, niin veskeihin kuin ruokapöytään...) Kannattaa jättää ne puolitutut työkaverit pois suosiolla.
3) Väkinäinen ohjelma. Liian pitkät ja tylsät vanhempien puheet. Tekohauskat leikit, moni nähty jo. Mieluummin vapaata seurustelua, koska juttua aina riittää.
4) Järjestäkää lapsekkaat häät, lapsille karkkia ja leikkinurkka. Lapset tuovat juhliin iloa ja jatkuvuutta.
5) Järjestäkää häänne lähellä. Vieraita ei kiinnosta matkustaa ja maksaa hotelleja teidän takianne. Ihan tosi.
Kenen lähellä? Kutsuttuja voi olla ihan ympäri Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen lähellä? Kutsuttuja voi olla ihan ympäri Suomen.
No Suomessa edes. Ei kiinnosta lentää, maksaa hotelleja ja muita kuluja, että pääsee todistamaan jonkun wanna-be-kotikyläntähden rakkausjuhlaa. Lisäksi päälle häälahjat yms.
Ja ero viimeistään kymmenen vuoden sisällä.
Ennalta määrätyt istumapaikat niin, että minun on pakko istua ventovieraiden kanssa, joita en koskaan tapaa uudestaan.
Liian pieni hääpaikka. Kaikki pöydät aivan täynnä. Tällainen alkaa vain ahdistaa, kun minnekään et pääse häiritsemättä toisia ihmisiä.
Kerran yksissä kesähäissä pöytään oli isketty vain pullot valkkaria ja punkkua. Ei vettä missään. Sain karmivan päänsäryn yrittäessäni juoda helteellä sitä lämmintä viiniä.
Juhlat paikassa, josta ei pääse pienellä vaivalla pois. Juhlat jossain peräkylän kirkon 45 kilometrin päässä olevalla viimeisiään vetelevällä tanssilavalla eivät ole nykypäivää.
No, yhdet häät päättyivät joukkotappeluun morsiamen ja sulhasen sukujen välillä.
Olimme taas kyhjöttäneet rouvan kanssa sivullisina koko kekkerit, eikä kukaan meille tarjonnut viinaa, joka epäilemättä oli pääsyy kalabaliikkiin.
Niinpä osasimme pysyä syrjässä nujakasta ja poistuimme korjaamaan humaltumattomuutemme paikalliseen baariin.
Itseasiassa olivat hupaisimmat häämme...
Se ettei ole mitään aikataulua tiedossa. Parhaassa tapauksessa lähtee ruokailun jälkeen ulos jaloittelemaan ja siinä menee sitten kakut tai häävalssit sivu suun, kun ei ole mitään tietoa mitä ja milloin tapahtuu.
On varmaan mainittu jo, mutta se, jos ei ole tarpeeksi pian ruokaa. Sitten kun se viimein on, on ihan kuollut nälästä ja voisi syödä ihan kaiken pöydästä mutta ei kehtaa. Eli pliis, ruokailun alkamista ei saa venyttää.
Tokana: leikit, joihin on pakko osallistua. Ja tylsät leikit, esim. tietokilpailu hääparista, jos ne kysymykset ovat a) sellaisia että niistä näkee että ne on tehty lähimpiä ihmisiä varten eli kaukaisemmilla tutuilla ei ole mitään mahiksia arvata oikein tai b) tylsiä kysymyksiä. Tietokilpailu on ok, jos kysymyksissä on nähty vaivaa, että ne ovat jotenkin erikoisempia ja kertovat hääparista asioita joita ehkä läheisimmätkään eivät tienneet, ehkä noloja/hauskojakin asioita (hääparin luvalla toki). Mutta jotkut "mikä oli matin lempibändi 13-vuotiaana" on todella tylsiä.
Ja tuohon sekoitettuun istumajärjestykseen: EI IKINÄ. Itse saisin ahdistuskohtauksen, jos pitäisi ruokailla vieraiden ihmisten kanssa, mua jännittää häät ja vastaavat juhlat vaikka mun vieressä istuis tuttujakin. Sitten vetäisin vaan kännit jännitykseeni ja nolaisin itseni niiden vieraampien ihmisten seurassa. Eli ottakaa tämä huomioon, ne ketkä olette sitä mieltä että suomalaiset on nyhveröitä joiden pitäisi osata small talkia. Ei tarvitse. Moni ihminen on ujo, ja olisi mukavaa, jos ujoillakin olisi mukavaa häissänne.
Ja känniasiaa ajatellen, ei ehkä ole hyvä jos juomia on tarjolla ennen ruokia, varsinkin jos ruokia joutuu odottamaan. Alkoholi tyhjään mahaan ei oo hyvä idea. Jos mulla on nälkä, niin pelkkä alkumaljakin kihahtaa päähän silleen että joudun skarppaamaan ettei tarvitse hävetä itseään.
Se sama mikä yleensäkin suomalaisissa juhlissa !
Vain tutut keskustelevat keskenään.
Jotkut vieraat suorastaan välttelevät sanomasta mitään heille joita ei tunne.
Siis KUPPIKUNNAT juhlissa ovat yhtä hel...iä ❗
Ei nyt tarviisi olla mitkään Italialaiset hää karkelot, joissa jokainen haluaa sanoa jotain kaikille !
Mutta, edes vähän siihen suuntaan kiitos ! Vaikkapa esittäytyä itse ja sanoa jotain esim. siitä miten tuntee hääparin..tai kunhan JOTAIN keskustelua irtoaisi.
Itse tervehdin ainakin samassa pöydässä olevia, ja keskustelen niiden kanssa jotka näyttävät haluavan keskustella.
Se että ruoka loppuu kesken! Olen ollut häissä, joissa sekä pääruoka että hääkakku loppuivat kesken.
Se, mikä sinusta morsiamena on kivaa ei ole välttämättä vieraasta viihtyisää. Juhliin ei mennä tekemään töitä ja viihdyttämään, vaan viihtymään. Tehdään nyt nämä perusasiat selväksi heti kättelyssä!
Minä olen ammatiltani toimittaja ja tulen juttuun aivan kenen kanssa tahansa. Small talkin osaan aivan satavarmasti sinua paremmin. Mutta se ei tarkoita, että se olisi rentoa ja viihtyisää, innostaa sakkia puhumaan ja vitsailla turvallisista aiheista niin, ettei kukaan eläkeläispappakaan hermostu.
Joten älä ole lahjanahne ja itsekäs. Mieti vieraiden parasta ja viihtymistä! Hääpari ei ehdi viihdyttää vieraita, siksi istumajärjestys tutun porukan kesken on ensiarvoisen tärkeää.