Onko tällainen perinnönkierto teistä reilua?
Yritän kuvata tilanteen objektiivisesti ja olla johdattelematta liikaa. Siis - serkuksia on 3 kpl, kaikki yli 20 ja kaikki vähintään osa-aikaista työtä tekeviä.
Muut serkut käyvät "normaalin" verran isovanhemman luona mutta yksi käy 1-2 krt/vko. Enemmän kuin tuon ikäiset keskimäärin, siis.
Tekee vanhukselle pieniä töitä (nurmikon leikkuu, hiusten värjääminen, pienet ostokset jos haluaa täydennystä ennen seuraavaa kotipalv. ) ja saa niistä ihan suhteettoman korvauksen, noin 20-50 e per viikko.
Onko teistä ok vähentää perintöä muilta sillä perusteella että yksi lapsenlapsi käy kylässä useammin?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysyjä tuo auttava serkku vai edustatko noita muita 'perinnönodottajia'. Jos mummo joutuisi sairaalaan tai vanhustenkotiin, menee sinne koko eläke. Olkaa onnellisia että hän pystyy olemaan vielä kotonaan ja jopa tukkaa värjätään eli virkeyttä riittää. Myöhemmin olette iloisia jos kaikki kilvan nyt autatte mummoa. Ja ilman omanvoitonpyyntiä. Voi hyvänen aika sentään.
Olen auttajaserkku, kun nyt kysyt. Serkkujani ei ainakaan tietääkseni kiinnosta mutta setään on välit mennyt jutun myötä.
Kävin ilmaiseksi ensin mutta ajan myötä mummu rupesi antamaan rahaa. En todella haluaisi ottaa palkkaa rakkaan mummon auttamisesta mutta kyseessä on mummon periaate.
Setä kokee että mummo haluaa jättää rahat suvun ainoalle tytölle. Vetoaa m. M siihen ettei poikaserkut tai mummon omat pojat voi käydä värjäämässä hiuksia...
Eli setä on huolissaan omasta perinnöstään? Mistään perinnönjaostahan tuossa ei kuitenkaan ole kyse. Mummo saa tehdä rahoillaan, mitä lystää. Oma mummoni oli samanlainen. Halusi antaa rahaa auttamisesta, vaikka sanoin, etten ota.
Vierailija kirjoitti:
Eli setä on huolissaan omasta perinnöstään? Mistään perinnönjaostahan tuossa ei kuitenkaan ole kyse. Mummo saa tehdä rahoillaan, mitä lystää. Oma mummoni oli samanlainen. Halusi antaa rahaa auttamisesta, vaikka sanoin, etten ota.
Hänen perintönsä se on, mutta aikoo sanojensa mukaan luopua siitä poikiensa hyväksi.
Ja ei tässä virallisesti perinnöstä ole kysymys, mutta setä kokee että mummo "haaskaa " rahaa ennen kuolemaansa jottei sitä oikeaa perintöä jäisi.
Setä kuulostaa nyt tosi pahalta mutta en usko että kyseessä on oikeasti se raha vaan joku tunne jota raha nyt edustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysyjä tuo auttava serkku vai edustatko noita muita 'perinnönodottajia'. Jos mummo joutuisi sairaalaan tai vanhustenkotiin, menee sinne koko eläke. Olkaa onnellisia että hän pystyy olemaan vielä kotonaan ja jopa tukkaa värjätään eli virkeyttä riittää. Myöhemmin olette iloisia jos kaikki kilvan nyt autatte mummoa. Ja ilman omanvoitonpyyntiä. Voi hyvänen aika sentään.
Olen auttajaserkku, kun nyt kysyt. Serkkujani ei ainakaan tietääkseni kiinnosta mutta setään on välit mennyt jutun myötä.
Kävin ilmaiseksi ensin mutta ajan myötä mummu rupesi antamaan rahaa. En todella haluaisi ottaa palkkaa rakkaan mummon auttamisesta mutta kyseessä on mummon periaate.
Setä kokee että mummo haluaa jättää rahat suvun ainoalle tytölle. Vetoaa m. M siihen ettei poikaserkut tai mummon omat pojat voi käydä värjäämässä hiuksia...
Sille sedälle voisi sanoa että huolehtii vain omista asioistaan. Mummosi saa eläessään antaa rahaa ihan kenelle itse haluaa ja juuri niin paljon kuin haluaa. Ja testamentissaan hän saa muistaa juuri sitä ihmistä joka hänen mielestään on sen arvoinen. Parastahan tässä olisi jos mummo pistäisi kunnolla haisemaan eikä jättäisi kenellekään yhtään mitään.
Jos setää huolestuttaa, että mummo tykkää sinusta enemmän kun käyt auttamassa hiusten värjäyksessä ym. voisi setä ja poikansa käydä ihan hyvin auttamassa mummoa muilla tavoin. Vaikka ihan vain seuraa pitämässä. Kylläpä korpeaa tuollainen ukko jolla ei kiinnosta yhtään miten oma äiti voi ja mikä on hänelle hyväksi, vaan laskee vain kuka saa perintöä ja kuinka paljon.
Proppsit sinulle ap, kun selvästi haluat viettää aikaa mummosi kautta ja autellakin häntä. Älä välitä setäsi urputuksesta. Mikään ei estä setää ja sedän poikia toimimasta niin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Vetoaa m. M siihen ettei poikaserkut tai mummon omat pojat voi käydä värjäämässä hiuksia...
+
No onpa harmi, että ovat poikia eivätkä voi osallistua hiusten värjäämisen. Mä ainakin levitän hiusvärin omalla tuherollani (pysyy muuten notkeena, kun omia hiuksia värjää), en sitten tiedä miten onnistuisi, jos sattuisi olemaan hirmuisen iso pippeli siinä tiellä.
Mä olen ihan järkyttynyt, kaikkea maa päällänsä kantaa.
Itse kieltäydyin Isäni perinnöstä, hän ei ollut kuulunut elämääni pitkiin aikoihin ja koin että minulla ei ole oikeutta hänen perintöönsä. Kaikki jäi silloiselle puolisolle ja ydinperheen lapsille (sisarpuolille)
Äitini perinnöstä aikanaan ajattelin luopua myös oman lapseni eduksi, jos sieltä jotain jää. Äitini on alkoholisti, emmekä ole väleissä enään.
Järkyttävää ahneutta.
Onpa oksettavaa tuolta sedältä. Hänen mielestään mummon pitäisi varmaan elää nälissäänkin ettei vain "perintörahat" hupene ruokakauppaan!
Just.