Eläkeiän nosto vai elintason lasku?
AV:llakin käydään kiivasta keskustelua eläkeiästä. Enemmistö tuntuu vastustavan eläkeiän nostoa. Entä jos kysytään, oletko vastaavasti valmis maksamaan enemmän eläkemaksuja, veroja ja saamaan pienempää eläkettä, niin kumpiko vaihtoehto miellyttää enemmän?
Vai ajattelettko, että juuri sinulle kuuluu hyvä eläke nuorempana ja työskennelkööt muut pidempään tai saakoot pienempää eläkettä?
Kommentit (8)
Olen säästänyt ja sijoittanut koko työurani ajan, että voin jäädä ajoissa oloneuvokseksi.
Ne, eivät ole lähtökohtaisesti toistensa vaihtoehtoja, vaan työn jakautuminen tasaisemmin. Toisin sanoen työajan lyhentäminen ja omistamisen tekemisen työntekoa kannattamattomammaksi pääomaveroja korottamalla sekä omaisuutta verottamalla.
Ehdottomasti lasken elintasoani. Mulla on paljon toiveita ladattu niihin ensimmäisiin eläkevuosiin, jolloin todennäköisesti vielä on hyvässä kunnossa, ja on vapaa tekemään mitä haluaa työn kahlitsematta.
Jos lasken elintasoa ja työskentelen vähemmän niin eikö silloin verokertymäkin ole pienempi eikä suurempi kuin nykyisin?
Tai Suomi vain lopettaisi terrorismin tukemisen? Helppoa.
Mitäs jos lakattaisiin syytämästä rahaa kaikkialle muualle paitsi omaan maahan ja kansaan. Ottaen huomioon massatyöttömyys, sikakorkea verotus jne. meidän pitäisi keskittää kaikki resurssit oman maamme hyväksi. Samalla rajat kiinni, e.lättejä ei tarvita yhtään lisää.
Ai mutta täähän ei punikeille käy. Kuten muistatte Tytin meitä ojentameen, oman maan edun ajaminen on vahingollista a🤤
Ap:lta jäi kolmosvaihtoehto pois:
tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeiden leikkaus.
Ei pysty enempää laskemaan. Olen monisairas työtön.