Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällainen perinnönkierto teistä reilua?

Vierailija
11.05.2016 |

Yritän kuvata tilanteen objektiivisesti ja olla johdattelematta liikaa. Siis - serkuksia on 3 kpl, kaikki yli 20 ja kaikki vähintään osa-aikaista työtä tekeviä.

Muut serkut käyvät "normaalin" verran isovanhemman luona mutta yksi käy 1-2 krt/vko. Enemmän kuin tuon ikäiset keskimäärin, siis.

Tekee vanhukselle pieniä töitä (nurmikon leikkuu, hiusten värjääminen, pienet ostokset jos haluaa täydennystä ennen seuraavaa kotipalv. ) ja saa niistä ihan suhteettoman korvauksen, noin 20-50 e per viikko.

Onko teistä ok vähentää perintöä muilta sillä perusteella että yksi lapsenlapsi käy kylässä useammin?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerropas nyt montako lasta tällä "perittävällä" on ja kuinka monta lasta heistä kullakin on ja mihin perheeseen itse kuulut. Samalla kerro ketkä näistä henkilöistä ovat kuolleet.

Vierailija
42/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta ajatella vielä elävän ihmisen rahoja perintönä! Viekööt vaikka tämän yhden maailmanympärimatkalle rahoillaan, hänen ne ovat.

Veit sanat suustani...

Eli epäreiluus saa sinustakin kukoistaa, milläs perusteella se yksi nostetaan muiden yläpuolelle rahallisesti?

21

No ihan vaikka sillä perusteella, että se vanhus ehkä tykkää siitä enemmän kuin teistä muista? Miksei sun mielestä vanhus saisi tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko serkut kateellisia kun itse eivät viitsi auttaa tai voi auttaa etäisyyden takia?

Voisihan serkutkin soitella mummolle että minulla on kesäkuussa lomaa olisiko mummolla isompaa siivousurakkaa,talonmaalausta tai muuta vastaavaa jota voisin kyllä tulla tekemään jos on tarvetta.

Mitä tulee tuohon yhteen esimerkkiin jossa lapsenlapset kävivät auttamassa mutta vain yhden perheen lapsille maksettiin niin sehän oli selvästi epäreilua. Mutta onko sekään reilua että odotetaan yhden serkun auttavan mummoa arjessa ja täysin ilmaiseksi jotta kaikki saisivat saman summan perinnöksi. Huoh.

Minusta apn tilanne ok. Jos kokee että yksi saa rahaa liian helpolla järjestää oman elämän niin että voi käydä itsekin auttamassa.

Vierailija
44/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa logiikkaa. Pitääkö tietyn iän ylittäneen kirjata ylös kaikki roposet, jota vaivanpalkkana jakelee? Jotta ne sitten perintöä jaettaessa voitaisiin ottaa huomioon? Ihan hassu ajatus.

Vierailija
45/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isoäidin tarvitse säästellä rahojaan kenellekään perinnöksi. Jää mitä jää. Hävytöntä kytätä elossa olevan ihmisen rahoja ja pitää niitä omana perintönään. Voisitko ap kertoa, miksi serkukset ovat perimässä? Onko mummolla testamentti vai kaikkien vanhemmat kuolleet?

Vierailija
46/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei ole reilu kuvio, mutta kukin tyylillään, eli eihän tuossa mitään oikein tehdäkään voi. Onneksi minun isovanhempani on antanut aina kaikille lapsilleen tasapuolisesti, ja me heidän lapsemme olemee sitten saaneet vanhemmiltamme mitä saamme heidän oikeustajunsa mukaan.

Näyttäisi siltä, että perinnönjako sujuu riidattomasti isovanhempani kuoltua, vaikka jaettavaa on 2,8 miljoonaa euroa. Syynä juurikin tämä oikeudenmukaisuus. Rahaa ei sotkettu ihmissuhteisiin, niin paljon kuin nyt on ylipäätään mahdollista olla sotkematta. Kun ollaan tasapuolisia niin raha ei sotkeudu siihen kuka auttoi ja mitä.

Onko se reilua että yksi antaa aikaansa isovanhemmalle mikä on itse asiassa todella arvokasta nykymaailmassa kun kaikilla on kiire joka suuntaan. Lisäksi auttelee kotihommissa. Mun mielestä on todella reilua että se saa jotain joka tekeekin. Teidän 2,8 miljoonaa tuskin kiinnostaa ketään :D Ei mua ainakaan.

Vierailija
47/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jos meillä olisi annettu sille lapsenlapselle joka käy auttamassa niin aika epäreilua, 3/6 asuu samalla paikkakunnallla. Osa ei edes Suomessa. Lisäksi isovanhemmalla oli eläessään selvästi paremmat henkilökemiat osan kanssa joten nämä olisivat sitten päässeet auttelemaan ja totta kai olisivat vaikkapa oman satatonnisen toivossa käyneet ja vaikka miten usein. Olisi ollut todella epäreilu asetelma. Kyllä itsekin olisin rahan toivossa toki käynyt, mutta eri asia tosiaan olisinko "päässyt". Nyt jokainen teki mitä kohtuudella saattoi odottaa ja henkilökemioiden mukaan sotkematta niihin rahaa kuten sanoin. Kuten ihmissuhteissa kuuluisikin olla.

21

Ihan kiinnostaa tietää miten olet noin muuten elämässäsi pärjännyt tämän järjen juoksusi kanssa?

Vierailija
48/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tuo korvaus on siis suhteeton? Liian pieni vai liian suuri? Minusta se kuulostaa nimittäin täsmälleen sopivalta (noihin annettuihin minimaalisiin tietoihin nähden, jouduin siis tekemään omat oletukseni todellisuudesta).

Eikä todellakaan ole ok vähentää perintöä pimeänä maksetun palkan takia ja tuskin vanhus sitä itsekään toivoo. Se hänestä huolehtiva lapsenlapsi on varmasti läheinen.

En tiedä mitä oletuksia teit, mutta yritän antaa tarkemmat esimerkkitiedot. Kauppa: esim. Pyydetään tuomaan mandariinipussi ja kahvimaito tullessa. Lähikaupalle vanhuksen kotoa muutenkin vain muuta sata metriä. Nurmikko: pieni pläntti, piha enimmäkseen soraa ja laatoitusta. Toki joku korvaus tästä kohtuullinen mutta 50 e? Tukka: laittaa markettivärit hiuksiin ja neuvoo kosks pestään pois. Vanhus osaa itse peseytyä yms joten ei tarvitse apua kuin lähinnä lukemisessa ja levittämisestä.

Minä en kyllä koe noita 50 e arvoiseksi.

Meilläkin yhden perheen lapset käyvät mummolassa hakemassa rahaa. Siis tämä hoidettu niin, että heidän äitinsä (tätini) sanoo mummolle, että Masa voisi pestä auton ja annathan hänelle siitä palkkaa, kun reppanalla on rahat lopussa. Tai Mikko vie sinut lääkäriin ja hänellä on rahat lopussa niin annatko bensarahaa (ja siis tämä raha ei missään suhteessa kulutukseen). Muut serkut eivät saa rahaa vaikka auttaisivat, koska heidän vanhempansa eivät kehtää mummolta rahoja lapsilleen kupata. Itse en ainakaan kehtaa ottaa mummolta 50e "bensarahaa" 3min automatkasta lääkäriin. No lopulta on käynyt niin, että muut lasten lapset ovat kokeneet tilanteen epäreiluna ja lopetaneet mummolla vierailun. 10-v sitten useampi lasten lapsi kävi viikottain ja nykyään näitä maksettuja vierailijoita lukuunottamatta muut käyvät aniharvoin. Nämä maksetut vierailujatkaan eivät käy, jos he eivät saa rahaa. Siis käyvät ainostaan tekemässä äitinsä järkkäämiä hommia ja lähtevät heti pois, eivät koskaan käy vain ilmaisrksi tapaamassa mummoa.

No eipä ne muutkaan lapsenlapset näitä maksettuja pyyteettömimmiltä kuulosta. Jos kävisivät mummon takia, niin eivät välittäisi siitä, mitä mummo muille maksaa tai on maksamatta. Korkeintaan tekisivät ne samat hommat ilmaiseksi, jos ovat huolissaan, riittääkö mummon rahat omaan elämiseen.

Vierailija
49/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, jos mummu tilaisi jonkun opiskelija netin kautta ja maksaisi tälle näitä palkkioita? 

Kun olin nuori aikuinen, vasta omilleni muuttanut tai muuttamassa, isovanhemmat lykkäsivät usein muutaman kympin käteen, vaikka kävin ihan vaan kylässä. Toiset eivät käyneet viikottain, joten tuskin saivat samaa rahaa. Toiset taas olivat muutenkin eri elämäntilanteessa. Naapurissa asuneet lapsenlapsenlapset saivat lauantaipussit joka viikko, toiset silloin kun kävivät. Semmosta se vaan joskus on. Mitään riitoja suvussa ei ollut ja rahat jaettiin aikanaan hyvässä järjestyksessä perintökaaren mukaan. 

Vierailija
50/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysyjä tuo auttava serkku vai edustatko noita muita 'perinnönodottajia'.  Jos mummo joutuisi sairaalaan tai vanhustenkotiin, menee sinne koko eläke.  Olkaa onnellisia että hän pystyy olemaan vielä kotonaan ja jopa tukkaa värjätään eli virkeyttä riittää.  Myöhemmin olette iloisia jos kaikki kilvan nyt autatte mummoa.  Ja ilman omanvoitonpyyntiä. Voi hyvänen aika sentään.

Vierailija
51/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 21 mielestä on reilua, että kun mä kävisin mummolle kaupassa, värjäisin tukan ja leikkaisin nurmikon saaden siitä 50€, niin mummon pitäis laittaa tilisiirtona kaikille muillekkin serkuksille 50€?

Meillä oli lapsena sellainen tilanne, että yksi serkuksista asui mummon kanssa samalla paikkakunnalla ja me muut kauempana. Tämä yksi serkku kävi vähintään kerran viikossa auttelemassa mummoa siivouksessa, kaupassakäynnissä ja pitämässä seuraa ja sai siitä toki vähän taskurahaa.

Meidän perhe kävi mummolassa pari kertaa vuodessa ja mummo antoi rahaa aina myös mulle ja siskolleni, ihan vastikkeetta. Ei käyny mielessäkään kysyä tältä yhdeltä serkulta, että kuinka paljon se on saanut, että osaisi vaatia samaa summaa.

Mun mielestä ap:n kuvaama tilanne ei ole "perinnön kiertoa" koska mummo ei varsinaista ennakkoperintöä tälle yhdelle anna. Sitten olis vähän eri juttu jos mummo maksaisi yhden serkun opinnot, ajokortin, auton ja harrastusvälineet esim. sen vuoksi, että kyseessä on esikoispojan poika.

Vierailija
52/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa ei ole mistään perinnön pienentämisestä kysymys. Isovanhempihan antaa tälle lapsenlapselle pientä korvausta auttamisistaan. Jos jonkun mielestä tässä syödään hänen potentiaalista perintöosuuttaan, niin aika niuho tyyppi on kyseessä.  Parikymppiä viikossa on enemmän kuin käypä korvaus pienistä autteluista. Ostettu kotihoitopalvelu maksaisi paljon enemmän!

Jos haluatte varmistaa perintö- ja taivasosuutenne, niin ei muuta kuin reippaasti auttamaan vaan te muutkin serkut! 

Vierailija
53/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen olen vastaan kaikkea lasten ja lastenlasten epätasa-arvoista kohtelua, mutta kyllä musta tollasessa tilanteessa on ihan okei antaa sille auttavalle lapsenlapselle rahaa "työstään". Kunhan on suhteessa yhtä avokätinen muidenkin lastenlasten kohdalla niin ihan reilua on. Tietty jos ei ikinä muille anna rahaa ja muutenkin kohtelee kylmemmin, niin sit voidaan puhua suosimisesta.

Vierailija
54/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä saisin kuulla, että joku minun perillisistäni ajattelisin minusta noin, niin järjestäisin asian testamentilla niin että saisi asnionsa mukaan..

Vierailija
55/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä mummo jättää perinnöttömäksi nuo muut serkut, jotka eivät edes käy kylässä auttelemassa ja kärkkyvät vain perintörahoja.

Vierailija
56/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen olen vastaan kaikkea lasten ja lastenlasten epätasa-arvoista kohtelua, mutta kyllä musta tollasessa tilanteessa on ihan okei antaa sille auttavalle lapsenlapselle rahaa "työstään". Kunhan on suhteessa yhtä avokätinen muidenkin lastenlasten kohdalla niin ihan reilua on. Tietty jos ei ikinä muille anna rahaa ja muutenkin kohtelee kylmemmin, niin sit voidaan puhua suosimisesta.

Mun mielestä isovanhempien ei kuulu olla mitään rahanjakoautomaatteja.

Vierailija
57/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 oli ihan ok trolli kunnes rupesi heittelemään tuota "köyhät selvästi ovat huonoja ihmisiä "-provoa. Muuten ihan hyvin vangittu hemmotellun rikkaan nuoren asenne - on huutava vääryys ettei mummeli annakaan tyhjästä rahaa vaan tekee omilla rahoilla mitä lystää. Mamman syntymäoikeudesta piittaamatta!

Vierailija
58/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 on kauhea. Rahan toivossa mielistelisi yksinäiselle vanhukselle ja kyttäisi ettei vaan oikeasti mummosta tykkäävä serkku vain saa rahaa. Next level pro tip: laske kuinka arvokkaita keksejä vanhus tarjoaa kellekin. Onko merkkikeksi vai pirkkaa?

Vierailija
59/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun pappa kuoli, mä asuin aika paljon mummun luona, ettei se joutunut oleen isossa talossa yksin suruissaan. Luin pääsykokeisiin ja tein sijaisuuksia. Jos olisin asunut kotona, olisin päässyt kulkemaan pyörällä noihin paikkoihin jossa tein sijaisuuksia, mutta mummulasta oli liian pitkä matka ja julkisetkaan ei kulkenut. Käytin sit papan vanhaa autoa. Kunnes yksi perinnön saajista hermostui siitä että käytän autoa omiin menoihini jollon auton arvo tietysti laskee. No isä sitten toi oman autonsa mulle, papan auto seisoi tyhjänpanttina ja isä joutui kulkemaan työmatkansa julkisilla.

Kun perintöä sitten jaettiin, yksi perinnön saajista ehdotti että toi papan auto voitas antaa mulle. Olin siis ainoa ajokortillinen jolla ei ollut autoa. Mummulle sopi ja isälleni tietysti, mutta tälle yhdelle kiukuttelijalle ei. Hänelle ei olisi sopinut sekään, että olisin ostanut hänen osuutensa autosta, koska mummulla on muitakin lapsenlapsia, niin ei olisi ollut reilua. No auto myytiin ja muutaman vuoden päästä tämän kiukuttelijan lapsi tarvitsi autoa. Kauheeta säälittävää itkua mummolle siitä kuinka laps ei pääse kouluun ilman autoa ja ei ole varaa ja kaikki on huonosti. No mummu helty ja osti tuolle auton. Siinä ei tietenkään ollut mitään epäreilua, vaikka ei ne mummon muut lapsenlapset ole mihinkään kadonnut.. :D

Vierailija
60/69 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, perintö, tuo av-palstan kollektiivinen fantasia. Kyllähän kaikki saavat perintöä, ja vieläpä siinä määrin että taloushuolet ovat sen jälkeen loppuiäksi pyyhitty pois. Jokainen ostaa perinnön turvin ainakin toisen sijoitusasunnon ja maksaa vihdoin muutkin lainansa pois. Ihanaa.

Otas köyhä ne lääkkeesi taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä