Te itseänne tätinä pitävät, minkä ikäisiä olette?
Kommentit (27)
41-vuotias. Aloin tuntea itseni tädiksi siinä 35-ikävuoden paikkeilla, kun kaupoissakin alettiin rouvitella ja sanoa "Päivää" moin tai hein sijasta.
Miten niin tätinä pitävät? Olen täti ja olen myös isoäiti, ikää 37.
Olen 37, oma lapseni on 15. Täti olen 5 lapselle, joista 4 aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tätinä pitävät? Olen täti ja olen myös isoäiti, ikää 37.
Tuli mieleen tästä ketjusta.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2560567/tadin_otsasuoni_pullistuu_tallai…
Ap
Olen ollut töissä opettajana täti jo alta 25-vuotiaana. Siviilissä en koe itseäni tätiksi vielä kymmenen vuotta vanhempanakaan.
Olen 44 enkä todellakaan miellä itseäni täti-ikäiseksi. Kaupan kassa sanoo mulle hei, ei vielä ole kuulunut päiväätä/iltaa.
Olen nyt 30, ja minusta tuli täti18-vuotiaana, kun siskoni sai ensimmäisen lapsensa.
En pidä itseäni tätinä. Sukulaissuhteissa olen "täti" yhdelle lapselle, mutta muuten en. Hiljattain minua täditteli muuan vieras henkilö, selkeästi isoäiti lapsenlapselleen. Olen aina pitänyt tätä ventovieraiden ihmisten "tädittelyä" sellaisena naisten keskinäisen kuittailun ja epäsuoran aggression ilmentymänä. On sitten eri asia, jos joku haluaa itseään niin tuoda jollekin lapselle esiin. Mutta periaatteesta en tädittele ketään vierasta ihmistä ja tarjoan vain vinoa hymyä jos jollain randomilla on tarve nimetä minua tädiksi. Turhan tuttavallista omaan makuuni.
Olen 18v jätskimyyjä, ja asiakkaat sanoo lapsilleen mua aina tädiksi :-D
Minusta tulee kesällä täti veljen lapselle. Olen 27v.
Vierailija kirjoitti:
Olen 44 enkä todellakaan miellä itseäni täti-ikäiseksi. Kaupan kassa sanoo mulle hei, ei vielä ole kuulunut päiväätä/iltaa.
Mulla sama juttu, kaikki sanoo moi tai hei.
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v jätskimyyjä, ja asiakkaat sanoo lapsilleen mua aina tädiksi :-D
Onpa typerää käytöstä vanhemmilta. Sinua (kuten kaikkia kassoja yms) pitäisi kutsua myyjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh? Mikä perustelu toi on? Kassalla on yleensä nuoria töissä ja heidän sanavarastoon kuuluu moi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tähän vaikuttaa varmaan erittäin klassinen tyyli. Olen sellainen avokas/jakkupuku/nahkainen käsilaukku -nainen, ollut nuoresta asti. Enkä pidä rouvittelua tai tädittelyä mitenkään negatiivisena, enkä halua näyttää nuorekkaalta. Minusta ikä on kokemusta ja arvovaltaa!
- 2
Vierailija kirjoitti:
En pidä itseäni tätinä. Sukulaissuhteissa olen "täti" yhdelle lapselle, mutta muuten en. Hiljattain minua täditteli muuan vieras henkilö, selkeästi isoäiti lapsenlapselleen. Olen aina pitänyt tätä ventovieraiden ihmisten "tädittelyä" sellaisena naisten keskinäisen kuittailun ja epäsuoran aggression ilmentymänä. On sitten eri asia, jos joku haluaa itseään niin tuoda jollekin lapselle esiin. Mutta periaatteesta en tädittele ketään vierasta ihmistä ja tarjoan vain vinoa hymyä jos jollain randomilla on tarve nimetä minua tädiksi. Turhan tuttavallista omaan makuuni.
Et taida oikein tuntea tapahistoriaa, "täti" on ollut (ja on edelleen vanhemmalle polvelle) kunnioittava nimitys. Vanhoissa elokuvissakin kunnioitettavia henkilöitä puhutellaan tädeiksi (vaikkei sukulaistäti olisikaan). "Nainen" on sen sijaan ollut puhuttelussa (ja on jossain määrin edelleenkin) hieman halventava.
Olen ollut useamman lapsen täti jo syntyessäni eli en ole tuntenut vaan ollut täti koko ikäni.
Olen päätellyt, että parikymppiset pitävät mua ihan tätinä, mutta ei itsestä tunnu vielä siltä? 35 olen.
Toisaalta se on ihan kiva olla tietyissä asioissa ennemmin tätimäinen, kuin sellainen järkijättö sekoilija.
Sellaiset muuten ärsyttää jotka kauheasti yrittävät tuoda julki sitä, että ikä on vain numeroita. Olen 50v mutta mieleltäni alle 20v.😁 Kertoo ehkä ihmisestä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida oikein tuntea tapahistoriaa, "täti" on ollut (ja on edelleen vanhemmalle polvelle) kunnioittava nimitys. Vanhoissa elokuvissakin kunnioitettavia henkilöitä puhutellaan tädeiksi (vaikkei sukulaistäti olisikaan). "Nainen" on sen sijaan ollut puhuttelussa (ja on jossain määrin edelleenkin) hieman halventava.
Oli historia mikä tahansa - en kaipaa vieraiden ihmisten tädittelyä. Se ei ole kohteliasta. On aina jokin muu täysin neutraali tapa ilmaista asia. Esimerkkinä bussissa "anna muiden mennä ohi" vrt. "päästä tädit kulkemaan ohi". Tai ihan pätevä sana "hän". Mikä sen sanan käytössä oikein maksaa? Ja "Nainen" ei todellakaan ole mikään puhuttelusana. Siinä olet oikeassa. Ehkä kasvattajina olisi hyvä pyrkiä välittämään lapselle myös sosiaalisia taitoja ja tapoja, siis sitä ettei liikennevälineissä aleta liian tuttavallisiksi vieraille ihmisille?
Musta tuli täti 20-vuotiaana eikä siinä mitään. Tyylillisesti taas olen ihan ok, pitkä ja hoikka vieläkin klassisesta sporttiseen tilanteen mukaan. N40
Olen 47-vuotias 12 lapsen täti.