Mies löi, jäisitkö vai lähtisitkö?
Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 9vuotta. Riitoja on ollut aikaisemminkin eikä sillon mies ole osoittanut uhkaavaa käytöstä tai väkivaltaa. Nyt kahdella viimeisimmällä kerralla, kun on riidelty, niin mies on vaikuttanut todella uhkaavalta ja riidan pahentuessa hän on lyönyt minua. Heti lyömisen jälkeen on näyttänyt säikähtäneeltä ja mennyt ulos/toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Ensimmäisellä kerralla mies vaikutti oikeasti katuvan tekoaan ja annoin sen anteeksi. Nyt pari päivää sitten sama tapahtui uudestaan ja mies kyllä vaikutti nytkin katuvalta, mutta väkisinkin tulee mieleen, että tuleeko tämä tapahtumaan taas jossain vaiheessa uudestaan ja/tai paheneeko ajan kanssa.
Nyt tämä huolettaa ehkä vielä enemmän, koska olen raskaana enkä missään nimessä haluaisi asettaa lasta vaaraan. Aiemmin mies ei kuitenkaan ole ollut millään muotoa väkivaltainen vaan kaikin puolin ihana mies.
Kommentit (89)
Säälittää että hankkiudutaan paksuksi vaikka parisuhde tolla tolalla. Siis voi vee ja sitten vielä mietit että jospa jäisit kuitenkin miehen luokse???? Oikeesti miten tyhmä ihminen voikaan olla, tottakai LÄHDET, ihan idiootti kysymyhs! Todellakin asetat tulevaisuudessa myös lapsesi vaaraan jos jäät, kokemusta on valitettavasti (olin itse silloin se lapsi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun miehen pitäisi hakea apua, toisin kun täällä väitetään sitä voi saada. Lisäksi sinullakin on oma osasi näihin riitoihin ja kukaan ei riitele yksin ja voisitte yhdessä myös hakea apua ja mennä juttelemaan asioista ammattiauttajille. Täällä tulet lukemaan sata kommenttia kuinka mies pitää jättää jne, mutta jos halua on voi apua saada. Miehesi voisi aloittaa tuolta.
Väkivallan uhri ei ole syyllinen väkivaltaan. Täytyy voida kyetä olemaan eri mieltä ja riitelemäänkin parisuhteessa, ilman että täytyy pelätä pahoinpitelyä. Eri juttu on, jos aloittajan parisuhteen ongelmana on jatkuva riitely. Sellaista hän ei kuitenkaan maininnut, vaikka onhan sekin mahdollista.
Tuo miessakit-ryhmä on oikein hyvä ja järkevä neuvo.
Ei ole, ei ikinä ei koskaan syyllinen, haluan myös korostaa tuota. Mutta toisin kun täällä niin monta kertaa virheellisesti väitetään, voi sitä apua saada ja ihmisestä tulla väkivallaton näin on käynyt lukemattomia kertoja todistetusti miessakin auttamana. On vain kovin muodikasta jauhaa kuinka ihminen ei voi mukamas muuttua.
Mutta jos ei halua ole apua hakea, niin ero.
Lähde ja lujaa. Miten voit nähdä minkäänlaista arvostusta kyseisessä ukossa sen jälkeen, kun hän on lyönyt sinua? Voin kertoa, että tuo tulee jatkossa vain ja ainoastaan pahenemaan. Haluatko alistua? Haluatko että sinä JA lapsesi jäätte väkivallan uhreiksi? Haluatko, että lapsesi saa pahoja läpi elämän kestäviä traumoja vain siksi, ettet viitsinyt lähteä? Ihmisen pahimmat traumat juurtavat juurensa nimenomaan lapsuudesta, sitten ne alkavat näkymään myöhemmällä iällä mt-ongelmina ja jatkuvat läpi elämän.
Sinä voit pelastaa itsesi ja lapsesi. Mietipäs noita kysymyksiä ja sen jälkeen pakkaat kimpsut ja kampsut (tai miehesi pakkaa kamansa?) ja aloitat uuden, paremman elämän. Lapsesi kiittää sinua tulevaisuudessa. Onnea matkaan!
Olisin lähtenyt jo ensimmäisen lyönnin jälkeen.
Ei ole mitään vaihtoehtoa joko miehesi hakee tai te kummatkin haette apua , jos ei suostu, ette hae apua, eroatte. Asia on noin yksinkertainen.
No varmaan tosi vaikea tilanne, mutta kyllä mä lähtisin...
No tämä raskaus sai alkunsa ennen kun mies oli lyönyt kertaakaan. Vähän ennen positiivista raskaustestiä oli se eka riita, jossa mies löi. Ja vajaan puolen vuoden päästä nyt tämä toinen riita, jossa mies löi.
Jäin suurelta osin siitä syystä, ettei mies ole aikaisemmin ollut koskaan väkivaltainen ja oikeasti vaikutti katuvan ja sitten uskoin, ettei tekisi sitä enää toista kertaa. Teki kuitenkin ja nyt kyllä olen sitä mieltä, etten tule jäämään ellei mies suostu hakemaan apua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Säälittää että hankkiudutaan paksuksi vaikka parisuhde tolla tolalla. Siis voi vee ja sitten vielä mietit että jospa jäisit kuitenkin miehen luokse???? Oikeesti miten tyhmä ihminen voikaan olla, tottakai LÄHDET, ihan idiootti kysymyhs! Todellakin asetat tulevaisuudessa myös lapsesi vaaraan jos jäät, kokemusta on valitettavasti (olin itse silloin se lapsi).
Ei meillä ole jatkuvia riitoja, edellinen riita, jossa mies löi tapahtui vajaa puoli vuotta sitten ja tämä toinen riita nyt vajaan puolen vuoden päästä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun miehen pitäisi hakea apua, toisin kun täällä väitetään sitä voi saada. Lisäksi sinullakin on oma osasi näihin riitoihin ja kukaan ei riitele yksin ja voisitte yhdessä myös hakea apua ja mennä juttelemaan asioista ammattiauttajille. Täällä tulet lukemaan sata kommenttia kuinka mies pitää jättää jne, mutta jos halua on voi apua saada. Miehesi voisi aloittaa tuolta.
Väkivallan uhri ei ole syyllinen väkivaltaan. Täytyy voida kyetä olemaan eri mieltä ja riitelemäänkin parisuhteessa, ilman että täytyy pelätä pahoinpitelyä. Eri juttu on, jos aloittajan parisuhteen ongelmana on jatkuva riitely. Sellaista hän ei kuitenkaan maininnut, vaikka onhan sekin mahdollista.
Olet kyllä oikeassa tuon suhteen, että kyllä se arvostus kärsi jo ekan lyönnin jälkeen. Halusin kuitenkin uskoa, että se olisi ainoa kerta, mutta eipä se ollut. Olisi pitänyt varmasti jo ekalla kerralla uskoa omaa järjen ääntä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lähde ja lujaa. Miten voit nähdä minkäänlaista arvostusta kyseisessä ukossa sen jälkeen, kun hän on lyönyt sinua? Voin kertoa, että tuo tulee jatkossa vain ja ainoastaan pahenemaan. Haluatko alistua? Haluatko että sinä JA lapsesi jäätte väkivallan uhreiksi? Haluatko, että lapsesi saa pahoja läpi elämän kestäviä traumoja vain siksi, ettet viitsinyt lähteä? Ihmisen pahimmat traumat juurtavat juurensa nimenomaan lapsuudesta, sitten ne alkavat näkymään myöhemmällä iällä mt-ongelmina ja jatkuvat läpi elämän.
Sinä voit pelastaa itsesi ja lapsesi. Mietipäs noita kysymyksiä ja sen jälkeen pakkaat kimpsut ja kampsut (tai miehesi pakkaa kamansa?) ja aloitat uuden, paremman elämän. Lapsesi kiittää sinua tulevaisuudessa. Onnea matkaan!
En ole ikinä ollut itse väkivaltainen, mutta olen niin rajuja riitoja riidellyt muuten, että jos joskus tulevaisuudessa tulisi samanlaisia riitoja haluaisin myös naisen menevän juttelemaan jollekin omasta käytöksestä. Lyömistä ei voi hyväksyä missään tapauksessa keneltäkään.
Mistä alapeukku? Olen niin uskomatonta solvausta joutunut kuuntelemaan ja raivoamista naisen taholta, että se ei ole enää normaalia ja jos tulevaisuudessa tulisi vastaavaa joko hän hakee apua käytökseensä tai erotaan. Ei miesten tai naistenkaan tarvitse kestää loputtomiin henkistä väkivaltaa joka yltyy lähes psykoottiseen raivoon.
Niin ja minä en ole ketään lyönyt, mutta ei tuokaan mitään terveen ihmisen touhua ole vaikka siinä ei fyysistä väkivaltaa olisikaan.
Ei, ei, ei, lähde nyt. Mitäs jos ens kerralla ei jääkään pelkkään lyöntiin vaan mies pahoinpitelee niin pahasti, ettei siitä pysty lähtemään vammojen takia vaikka haluaisi. En mä ainakaan haluais jäädä katsomaan, varsinkaan, jos mies ei suostu hakemaan apua.
Vierailija kirjoitti:
No enin mihin ehdotan venymään, on se, että seuraavasta lyönnistä lähdet. Ja todellakin selvität jo etukäteen, mihin menet välittömästi, jos hän vielä lyö: onko se jonkun sukulaisen luo vai turvakotiin vai mitkä ovat vaihtoehtosi?
On psykologisesti aika mielenkiintoista, että lyöminen on alkanut 9 vuoden jälkeen juuri sitten, kun ensimmäinen raskaus on alkanut. Tämä ei takuulla ole mitään sattumaa, vaan mies käy nyt läpi jotain. Ehdottomasti miehen on hankittava apua tuohon, tai sinun on lähdettävä. Et voi jäädä odottamaan kolmatta lyöntiä, joka tulee ihan takuulla. Te tarvitsette yhteistä parisuhdeterapiaa ja lisäksi mies tarvitsee omaa apua, esim juuri tuo Miessakit. Kannattaa ottaa asia esille neuvolassa. Ja ihan ensimmäiseksi lähde fyysisesti pois, mene vaikka vanhemmillesi jos mahdollista. Ehkä se herättele miestä vähän.
Isäksi tuleminen voi laukaista miehessä traumoja ja väkivaltaisuuden. Hakkaaminen tulee jatkumaan jos mies ei hae apua, eli sun on kylmästi asetettava se ehdoksi suhteen jatkumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä alapeukku? Olen niin uskomatonta solvausta joutunut kuuntelemaan ja raivoamista naisen taholta, että se ei ole enää normaalia ja jos tulevaisuudessa tulisi vastaavaa joko hän hakee apua käytökseensä tai erotaan. Ei miesten tai naistenkaan tarvitse kestää loputtomiin henkistä väkivaltaa joka yltyy lähes psykoottiseen raivoon.
Niin ja minä en ole ketään lyönyt, mutta ei tuokaan mitään terveen ihmisen touhua ole vaikka siinä ei fyysistä väkivaltaa olisikaan.
Olet ihan oikeassa itse asiassa, mutta tässä ketjussa se haiskahtaa uhrin syyllistämiseltä. Ei ole mitään viitteitä, että ap harjottaisi loputtomiin henkistä väkivaltaa, joka yltyy lähes psykoottiseen raivoon. Ap tarvitsee tukea päätökselleen lähtee pois vaarallisesta tilanteesta, ei vakuutteluja miten toisin toimimalla ja miestä myötäilemällä voisi mukamas välttää väkivallan.
Joissain kultuureissa mies katkaisee naiseltaan kaulan tuollaisissa tilanteissa. En usko etta haluaisit olla nöyrä ja hiljaa. Mies ei mäyttäisi kestävän sanailujasi ja lyö. Eli sinun on erottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa itse asiassa, mutta tässä ketjussa se haiskahtaa uhrin syyllistämiseltä. Ei ole mitään viitteitä, että ap harjottaisi loputtomiin henkistä väkivaltaa, joka yltyy lähes psykoottiseen raivoon. Ap tarvitsee tukea päätökselleen lähtee pois vaarallisesta tilanteesta, ei vakuutteluja miten toisin toimimalla ja miestä myötäilemällä voisi mukamas välttää väkivallan.
Komppi tälle. Yleensäkään ei ole niin, että suhteessa toinen käyttäisi henkistä ja toinen sitten fuysistä väkivaltaa, joten on järjetöntä heittää ilmoille tällaista arvausta. Henkisen ja fyysisen väkivallan käyttäjä tuppaavat olemaan se yksi ja sama henkilö. Tietenkään kumpaakaan lajia ei tarvitse sietää. Tuon vihaisen naisen kanssa elävän miehenkään tuskin tarvitsee pelätä itseään, hän tuskin on lyövää sorttia. Mutta hänenkin kannattaisi oman hyvinvointinsa takia lähteä suhteesta, jos ei nainen halua apua.
Löikö mies sinua ihan kunnolla? Vai läppäisikö vain? Mihin ja miten hän löi?
Minulla mies on tullut aggressiiviseksi riidoissa lapsen syntymisen jälkeen. Ei ole lyönyt mutta on töninyt ja painanut kurkusta seinää vasten. Ja on uhannut "hakkaavansa" jos en lopeta riitelyä. En ole jättänyt miestä, mutta parisuhde on mennyt koko ajan huonompaan suuntaan, sillä mies on myös passiivis-aggressiivinen ja henkisesti ilkeä. Tavallaan olisi helpompaa tehdä periaatepäätös että jos mies lyö kerrankin se on syy lähteä. Koska mikään ei korjaannu itsestään, pahentuu vain ajan myötä.
Riippuu ihan siitä mitä itse teit ensin, tai mistä ylipäätään riitelette jatkuvasti. Jos olet lorttoillut pitkin kyliä, niin itteäs saat syyttää jne.
Itse kyllä lähtisin ihan vaan tollasen jatkuvan riitelyn takia