Moni työtön työnhakija voisi katsoa peiliin (lue)
Olen tässä nyt viimeaikoina ottanut tehtäväkseni auttaa lukuisia työttömiä kavereita ja ystäviäni hakemaan töitä. Aluksi olemme aina katsoneet läpi, että minkäläisilla hakemuksilla ja CV:illä he ovat tähän mennessä yrittäneet hakea töitä ja siinäpä syy tähän keskusteluun.
En voi uskoa todeksi miten surkeita hakemuksia kaverini ovat lähetelleet ja miten huonossa kunnossa heidän CV:nsä ovat. Siis aivan järkyttävää.
Nuorilla ihmisillä CV:n rakenne täysin päin helvettiä, tekstiä siellä sun täällä, marginaalit hyppivät miten sattuu ja koko CV kirjoitettu tasapaksulla tekstillä mitään jäsentelemättä, otsikoimatta tai korostettuna. Yhdeltä kaverilta puuttu jopa osoite ja puhelinnumero - pelkkä nimi ja sähköpostiosoite ylätunnisteessa ja se sähköpostiosoitekin oli jokin 12-vuotiaana luotu aku_ankka_557@hotmail.com -tyylinen.
Työkokemukset tai koulutukset eivät olleet missään aikajärjestyksessä, saatika siinä oikeassa järjestyksessä, eli uusin ylimpänä.
Lisäksi samaa CV:tä oltiin käytetty jokaiseen haettuun paikkaan, eli ei oltu esimerkiksi korostettu paikkakohtaisesti niitä taitoja, mitä kyseinen paikka etsii.
Ja sitten se itse hakemus / Cover Letter... Ei niin mitään järkeä. Äidinkieli unohdettu täysin, samat asiat listattu kuin mitä CV:ssä jo lukee ja sisältö muutenkin sellaista juosten kustua "Moi, haluaisin töihin, soitelkaa" tyyppistä roskaa.
Sanoin ihan suoraan jokaiselle, että nyt ei hyvältä näytä. Voisitte ensin käydä vaikkapa työvoimatoimiston järjestämässä CV:n kirjoittamisopastuksessa, mitä olen tähän asti pitänyt turhana, mutta ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät ihan oikeasti tiedä mitä ovat tekemässä, kun on kyse CV:stä ja työhakemuksesta.
Nyt olemme tehneet jokaiselle aivan uudet CV:t ja työhakemuspohjat. Lisäksi jätin jokaiselle muutamia neuvoja työnhakuun liittyen. Kaksi kavereistani ovat päässeet jo nyt ensimmäistä kertaa työhaastatteluun ja ainakin toinen uskoi haastattelunsa menevän hyvin. Itselläni nyt aika hyvä mieli, kun onnistunut nostamaan nuo rentut tuolta työnhakusuosta edes jaloilleen.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höö. Kuvittelin, että täältä tulisi nyt jotain uutta tietoa, mutta pah! Samaa sontaa, mitä TE-toimistokin jankkaa. On muuten hirveän paljon duuneja, joissa pitää täyttyä ihan tietyt kriteerit, että niitä voi ylipäätään hakea. Siis vaikka olisi marginaalit hakemuksessa kohdillaan niin ei auta, jos substanssi on väärä. Sitten on duuneja, joissa pilkunviilaaminen hakemuspapereissa tai cv:ssä on +-0, koska asiakirjan väsääminen ei liity varsinaiseen duuniin mitenkään. Näillä onkin yleensä käytössä ihan omat lomakkeet työhakuun.
Kolmas kategoria onkin niitä duuneja, joita täytetään vain suhteilla. Siinäkin mallikas CV + hakemus ei auta yhtikäs mitään, kun paikka on jo luvattu pomon sisaren pikkuserkulle. Että näin.
Hyvä CV on parhaimmillaan kun a) lähetät avoimen työhakemuksen ja b) kun pyydetään hakemaan jotain tehtävää johon olet pätevä hakija.
Ai ei ole sinua pyydetty hakemaan, no mulla on soitellut ja soittelee head-huntterit monta kertaa vuodessa, mutta en aio toistaiseksi vaihtaa mihinkään, pidän työstäni työpaikasta jossa olen töissä, mutta silti minulla on ajantasainen (yleistasolla ja vietlä tiettyä tahoa varten räätälöimätön) CV koko ajan valmiina, niin että siitä syntyy puolessa tunnissa se räätälöity versio kun niin haluan. Tämä valmius on ollut jo vuodesta -98 asti. Toimin asiantuntijatehtävissä, ylempänä toiminenkilönä. Työkokemusta +30v suomesta ja useita vuosia myös konsulttina ulkomailta ei-suomalaisen firman palveluksessa.
Pätemisen ohessa oliko tässä jokin pointti myös?
Jep, CV kannattaa olla kondiksessa nykytilanteessa aina, riippumatta siitä oletko työssä josta viihdyt. Käänteet maailmassa on nykyään niin nopeita, että voit olla yks kaks YT:n alla ja siinä vaiheessa kannattaa sitten jo alkaa heti hakemaan töitä muualtakin jos näin käy, eikä ensin muutama sata päivää lepuuttaa hermojaan sohvalla nenää kaivaen.
Työllistyt parhaiten kun olet vielä töissä tai sitten heti sen jälkeen kun olet juuri vapautunut, sen sijaan jos lojut mitään tekemättömänä puolikin vuotta niin työnantajien mielestä sussa on varmaan joku vika kun sua ei ole vielä palkattu ja ne nyrpistelee jo herkästi nenäänsä.
Lyhyesti: pidä CV kondiksessa koko ajan, täydentäen sitä vähintään puolivuosittain vaikka olisitkin töissä. Se on sitten sen puolen tunnin viilauksen päässä kun voit sitä jo jonnekin tyrkyttää, jos en muuten niin avoimen työhakemuksen muodossa.
Oliko muuta kysyttävää?
Ei. Mutta tavallaan olet aika liikuttava, kun elät vielä siinä harhaluulossa, että kaikki riippuu vain sinusta itsestäsi ja omista ansioistasi. Kuvittelet, että pitämällä ansioluettelon "kondiksessa", olet jotenkin turvassa siltä epävarmuudelta ja epäoikeudenmukaisuuksilta, mitkä tässä maailmassa loppupeleissä ovat ainoa pysyvä vakio. Luulit ilmeisesti antaneesi kovinkin tyhjentäviä vastauksia? Luepas kommentit täällä uudelleen. Ehkä on jotain, mitä voit oppia niistä?
Lainaamasi viesti ei ollut minun (Aloittaja) kirjoittama. Ei näissä kommenteissa kovin montaa järkevää kohtaa ole, lähinnä vihaa, paheksuntaa ja mielipiteideni lyttäämistä.
Valitettavasti täytyy olla täysin samaa mieltä AP:n kanssa. Noin 1/3 hakemuksista jo sinänsä on huonoja, joten valtaosa karsiutuu jo sillä jatkosta. Itse olen välillä kyllä täysin ihmeissäni, miten huonoja hakemuksia ihmiset laittavat.
Myös täällä kirjoittavien asenne ihmetyttää. "Työpaikkoja ei kuitenkaan riitä kaikille" -argmentit on lähinnä naurettavia. Kuka ihme edes palkkaisi näin ajattelevan ihmisen?? Jokainen kuitenkin yksilönä kilpailee siitä työpaikasta, vaikkei kaikille sitä olisikaan. Toisaalta myös työtä tekemällä syntyy työtä eli nuosukaudella ongelmana olisvat täysin kelvottomat työntekijät.
Te, jotka ette haastatteluista huolimatta saa töitä. Kysykää suoraan haastattelijoilta, mikä oli syynä valintaan. Osaisiko hän neuvoa, mikä sinussa ei iskenyt? Ja nimenomaan kysytte ajatuksena miten voitte jatkossa parantaa työnhakuanne. Varsinkin ei-valitusoikeudellisissa-paikoissa useat ihan rehellisesti kertonvat, missä syy on ollut.
Valtaosi valittavat valitaan asenteen perusteella. Toki kokemus ja koulutus merkkaavat, mutta ylipäätään halu tehdä töitä ratkaisee sen viimeisen valinnan.
Mua taasen ärsyttää AP:n kaltaiset ihmiset, jotka on niin saatanan pilkuntarkkoja joka asiasta. Kaiken pitää olla just eikä melkein. Jos mun työhakemus hylätään sen takia, että ei ole ihan täydellisesti kirjoitettu, niin ei kyllä siinä tapauksessa vittuakaan kiinnosta. En jaksa mitään turhanpäivästä pilkunnussintaa.
Ymmärrän, että jos on aivan pilkut ja pisteet miten sattuu tai niitä ei käytetä ollenkaan ja kaikki teksti yhteen pötköön kirjoitettu, niin joo, antaa tyhmän vaikutelman mutta joku helvetin sähköposti osoitekin pitäisi olla joku tietty?? Pitääkö niiden s-postien olla aina tyyliin "etunimi.sukunimi"?
Riippuu myös siitä, minkälaiseen työhön hakija hakee. Jos on työ, jossa tarvitaan sujuvaa kirjoitusta, niin työhakemuksen sisällöllä ja oikein kirjoituksella todellakin on väliä. Jos työ ei sellaista ole, niin ei tartte olla niin ankara.
Voi jeesus kristus tälläsiä AP:n tapaisia perfektionisteja.
Onhan se nyt työnantajienkin ymmärrettävä, työttömiä on Suomessa mitä, kolme-neljäsataatuhatta, ettei se teidän pikku start-up yrityksenne oikeasti ole se kaikkein innostavin ja kiinnostavin firma koko hiton maailmassa. Kuka työllinen tai työtön jaksaa joka hakemuksessaan korostaa sitä, kuinka olisi lottovoitto kertaa kymmenen päästä juuri teidän pyhyytenne ja loistavuutenne yritykseen innovoimaan ja kohottamaan juuri teidän yrityksenne kasvua kohtalaisella palkalla ja ihan vaan tunteen palolla, kun melkein suurin osa lienee ihan tyytyväinen siihen, että palkka juoksisi säännöllisesti, eikä sen eteen tarvitsisi terveyttään menettää. Plussaa olisi jos, se olisi vielä - sallikaa nyt hyvät työnantajat ilmaus - kivaa.
En hitsinpimpulat tule enää kenellekkään työhaastattelussa, jos ihme kyllä sellaiseen pääsen, että, tavoittelemani työpaikka olisi jotain Microsoftin toimitusjohtajan pestin tärkeysluokkaa. Ei vaan hitto vieköön ole! On vaan joku ihme pk-yritys jolla on jotain hämäriä kasvusuunnitelmia, ja omistajien usko että nyt sviddu mennään, taivas rajana. NOT! Hienoa että yritetään, aivan fantsua ja silleen. Jos lupaatte osuuksia voitosta kiinnostaa ehkä himpun verran enempi, ja saatan haluta sitoutua. Eikä sen enempää kiinnosta suuremmankaan yhtiön kasvusuunnitelmat, haluaisin vain pikkasen parempaa lihaa lautaselleni toisinaan. Sorry, niin se vaan on, oma suu on taas tärkeämpi.
Ja lopuksi, en oikeasti väheksy yrittäjiä, yrittäisin itse jos olisi se hyvä idea ja kyvyt viedä ideaa eteenpäin. Ja toki suuri osa yrityksistä ja yhtiöistä, voiton tavoittelun lisäksi, tekevät tärkeää ja yhteiskunnan kannalta olennaista työtä.
Mutta kun on työkokemusta 17 vuotta, kiitostakin on saatu, ja sitten istahtaa työhaastatteluun vastapäätä sitä "Nallea", joka avaukseksi sanoo: "Jaa, niitä naisia?" ja "Eiköhän tää ollut tässä." Niin eipä kyllä innosta muitakaan yrityksiä kehua maista taivaisiin, saadakseen jalkansa oven väliin. Samassa suossa te soudatte, kuin ne muutkin lumihiutalefirmat.
Vierailija kirjoitti:
Mua taasen ärsyttää AP:n kaltaiset ihmiset, jotka on niin saatanan pilkuntarkkoja joka asiasta. Kaiken pitää olla just eikä melkein. Jos mun työhakemus hylätään sen takia, että ei ole ihan täydellisesti kirjoitettu, niin ei kyllä siinä tapauksessa vittuakaan kiinnosta. En jaksa mitään turhanpäivästä pilkunnussintaa.
Ymmärrän, että jos on aivan pilkut ja pisteet miten sattuu tai niitä ei käytetä ollenkaan ja kaikki teksti yhteen pötköön kirjoitettu, niin joo, antaa tyhmän vaikutelman mutta joku helvetin sähköposti osoitekin pitäisi olla joku tietty?? Pitääkö niiden s-postien olla aina tyyliin "etunimi.sukunimi"?
Riippuu myös siitä, minkälaiseen työhön hakija hakee. Jos on työ, jossa tarvitaan sujuvaa kirjoitusta, niin työhakemuksen sisällöllä ja oikein kirjoituksella todellakin on väliä. Jos työ ei sellaista ole, niin ei tartte olla niin ankara.
Voi jeesus kristus tälläsiä AP:n tapaisia perfektionisteja.
Malliesimerkki ihmisestä, joiden kaltaisia (asennevammaisia) työpaikoilla ei kaivata..
Vaikk vienti lähtisikin vetämään, haasteena on kohta löytää kelvollisia työntekijöitä töihin. Kohta ongelma on samanaikainen työttömyys- ja työllisyyspula..
Mulla oli työhakemuksessa kirjoitusvirhe heti otsikossa. Sain paikan, joten se siitä. Työnantaja sanoi vaan, että tietääpähän, että on sinun tekemäsi. Osaan kyllä kirjoittaa, mutta olen usein hätäinen ja se hakemus oli viime tingassa lähetetty.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta tavallaan olet aika liikuttava, kun elät vielä siinä harhaluulossa, että kaikki riippuu vain sinusta itsestäsi ja omista ansioistasi. Kuvittelet, että pitämällä ansioluettelon "kondiksessa", olet jotenkin turvassa siltä epävarmuudelta ja epäoikeudenmukaisuuksilta, mitkä tässä maailmassa loppupeleissä ovat ainoa pysyvä vakio. Luulit ilmeisesti antaneesi kovinkin tyhjentäviä vastauksia? Luepas kommentit täällä uudelleen. Ehkä on jotain, mitä voit oppia niistä?
Kuule kyllä mä ne jo luin, ja olen ollut itsekin työtön tai oikeastaan olin löysässä hirressa kaksi vuotta (lomautettuna) -90 luvun alun laman aikaan. Luotin siihen, että en jää työttömäksi, mutta sitten tilanne meni niin pahaksi, että kaikki muut paitsi firman omistajat lomautettiin. Omistajat jäi tekemään työtä palkatta, jotta yritys pysyi pystyssä.
Kävin kahden vuoden aikana kaksi kurssia, ja toisen kurssin jälkeen perustimme muutaman kaverin kanssa yrityksen josta sain alkuvaiheen jälkeen jonkun verran tuloja, käytännössä muutamaan kertaan minkä sijoitin pääomana + verot. Firmaa pyöritti pääasiassa pari muuta kaveria, joilla oli siinä varsin hyvä bisnesidea, mutta jotka eivät alkuun pärjännet ilman muita -- osaaminen ei riittänyt yksin, joten lähdin mukaan. Mutta silloin oli samaa ongelmaa kuin nytkin, vaikka oli osaamista ja osaajia niin ei ollut oikein kysyntää. Siksi suurimman osan aikaa katselin kuitenkin koko ajan parempia paikkoja ja sitten viimein yksi näistä nappasi johon olin lähettänyt hakemuksen ja soitin perään myöhemmin että saisinko tulla juttelemaan. Kävin ja sen käynnin aikana selvisi että he eivät oikein tarvinneet sitä mitä olin laittanut esille, mutta sitten kun kysyin olisiko jotain mitä he etsivät niin sen vastauksen perusteela sitten totesin, että olen minä sellaistakin tehnyt ja tulen mielellään tekemään sitä heille jos se vain heille käy. No ensin koeajalla ja sitten siitä vakitukseksi. Siinä olin seuaavat 6 vuotta ja luovuin osuudestani yritykseen jota olin perustamassa. Sitten tuli tilaisuus lähteä maailmalle konsultiksi, jolloin tarvitsin oikeastaan ekan kerran sitä CV:tä ja josta lähtien olen pitänyt sitä ajan tasalla. Tarkistan sen aina keväisin ja syksyisin, teen lisäyksiä ja tarvittaessa poistoja, kun joku asia ei ole enää relevantti. Nykyisessä vakityössäni en toki tarvitse CV:tä jatkuvasti, mutta sen pitäminen päivitettynä on vähän kerrallan tehtynä helpompaa koska asiat ovat vielä muistissa, kuin sitten hyvin monen vuoden jälkeen jos tulee tarvetta yrittää muistella asioita.
Olen ollut myös palkkaamassa useampia henkilöitä viimeisen 10v aikana, nyt tässä tilanteessa meillä on palkkauskielto (ylempää määrätty), mutta kyllä se jollain aikavälillä on pakko poistaa vaikka toiminta ei tällä näkymin enää laajene, niin vanhemman väen poistuessa eläkkeelle ei enää pärjätä sisäisin siirroin ja on pakko ruveta palkkaamaan jossain vaiheessa lisää tekijöitä. Ne tehtävät joissa itse toimin ja joihin on palkattu väkeä, olennaisia asioita on koulutus, alan tuntemus, työvälineiden ja työtapojen tuntemus, mutta koska ala muuttuu voimakkaasti kaiken aikaa meillä ei ole varaa palkata ketään joka ei kykene kasvamaan siinä tehtävässä ja oppimaan uusia asioita kohtuullisen nopeasti. Ns. "yhden tempun poneja" ei palkata, se on varmaa. Hyvä merkki on näyttää että olet sinäkin aikana kun olet ollut työtön tai lomautettu opetellut uusia asioita ja kehittänyt iseäsi, tehnyt vaikka pätevyystutkinnon (sertin) jostakin asiaan liittyvästä tai jos ala on sellainen että siinä voi osoittaa taitojansa esim. jonkun harrastusprojektin kautta niin aktiivisuus siinä. Hyvä esimerkki on vaikka ICT puolella jos teet jonkun mobiilihärpäkkeen, integroit sen pilvipalveluun tai vastaavaa. Käytät moderneja työvälineitä ja mentelmiä jne.
Vierailija kirjoitti:
... jatko (teksti oli liian pitkä)
Olennaista on olla alotteellinen, aktiivinen ja vaikka tulisi ns. turpaan koko ajan niin hymyillä siitä huolimatta ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sille tilanteelle mikä tässä maassa meistä yksittäisistä ihmisistä ei voi mitään, mutta siinä on vinha perä että "varhainen lintu madon nappaa" ja se tarkoittaa että pitää olla aktiivinen ja saada se oma hakemus mieluiten sinne tyrkylle niin, että kun sitten firmassa mietitään että miedän pitäsi nyt saada tähän joku tätä tekemään, niin ne muistaa että hei siellähän oli se yksi hakemus jossa oli kaverilla että se on tehnyt sitä ja sitä. Kysytäänpäs siltä ensin ennen kuin pistetään yleiseen hakuun. (Tämä ei toimi julkisella puolella, mutta yksityisellä kyllä).
Joten avointa hakemusta vaan joka paikkaan, pikkusen räätälöitynä kuhunkin paikkaan ja mietittynä mitkä ovat ne asiat ja taidot mitä sinulla on joista se jolle lähetät voisi hyötyä taidoistasi, eli ihan perus myyntityötä ja sitten kyselyä perään jonkin ajan perästä. Vaikka sitten vuodesta toiseen ja samoihin firmoihin vaikka sieltä ei mitään pitkään aikaan kuuluisikaan. Niin ja sitten jos ja kun tulee tilaisuus päästä juttusille, niin kannattaa perehtyä sen firman johon on laittanut hakemuksen perusasioihin ja tehdä itsellä pieni "hand-notes" josta sitten ilman erityistä miettimistä nopeasti poimii miksi on kiinnostunut ko. firmasta ja miksi omata mielestä olisin juuri sopiva henkilö heille töihin. Näistä voi sitten poimia juttuja.
Yksi asia jonka opin jenkeiltä oli, että mihinkään vakavampaan neuvottelutilanteeseen ei lähdetä vain yhden esityksen kanssa, vaan tehdään samanlainen "kysymys/vastau" matriisi kuin on ovelta-ovelle myyjillä. Asiakas sanoo "xxx", me vastaamme ystävällisesti"yyy", ja mietittynä joka suunnalta miten keskustelu voi kehittyä. Sitten kun se tilaisuus tulee, niin siitä on valtavasti hyötyä ja osaat pelata sitä peliä aivan viimeiseen sekuntiin asti (näkyy jenkkien ja kanukkien jääkiekossa, ne pelaa joka sekunnin), koska se viimeinenkin sekunti voi olla merkitsevä voiton kannalta.
Voittajat eivät anna periksi, näin se vain on -- urheilussa kuin elämässäkin.
ps. toivottavasti ei ole paljon kirjoitusvirheitä, kirjoitin nopeasti enkä jaksa oikolukea....
Hieno juttu, kun olet voinut olla avuksi. Totta on, että aika uskomattomilla hakemuksilla niin nuoret kuin vanhat, keski-ikäisetkin hakevat töihin.
Kerronpa sinulle nyt totuuden: työpaikat eivät hyvillä hakemuksilla lisäänny. Huono hakemus voi pudottaa hyvän hakija jo esivalinnassa, siksi se on tärkeä. Ei hyvä hakemus silti kaikkia auta.
Minä olen pitänyt työnhakukursseja ja voin väittää, että hakemukseni ovat ensiluokkaisia. Tai ainakin enimmäkseen ovat, sillä alkaa jo uupumus iskeä, kun ei enää tule kutsuja haastatteluun, eikä aina edes vastausta "valintamme ei kohdistunut sinuun".
Mulla on jokseenkin sama tilanne kuin 15:lla. Muutaman kerran on tullut vaikutelma, että haastattelijat ovat yrittäneet löytää hyvät syyt juuri minun valinnalleni. Toisinaan olen tullut valituksi, mutta useamman kerran on käynyt niin, että paikka on jätetty täyttämättä. Kerran siksi, että kumpikaan meistä kahdesta hakijasta ei olisi mitenkään pystynyt sitä työtä tekemään, muutaman kerran siksi, että suunnitelmat ovat muuttuneet taloudellisen tilanteen tai muun työnantajasta johtuvan syyn vuoksi.
Voittajat eivät anna periksi - mutta toisinaan amerikkalaisetkin häviävät. Itse kukin löytää voittajansa ja hienoa, kun sinulle menee hyvin. Ei se ole sinun huonoutta, jos kohtaat parempasi.
Vierailija kirjoitti:
Voittajat eivät anna periksi - mutta toisinaan amerikkalaisetkin häviävät. Itse kukin löytää voittajansa ja hienoa, kun sinulle menee hyvin. Ei se ole sinun huonoutta, jos kohtaat parempasi.
Kaikk voivat kohdata parempansa, ei tässä kukaan voittamattomia ole, mutta alistuvalla asenteella jo lähtötilanteessa antaa edun toiselle.
Jenkit on välillä voittaneet suomen lätkässä ei paremman materiaalin vain paremman asenteen vuoksi. Suomalaisten kannattaisi ottaa mallia jenkeistä ja totta puhuen niinhän siinä on lätkän osalta paljon käynytkin sen jälkeen kun suomalaisia alkoi siellä enemmän pelaamaan, niin oppivat myös asennetta ja toivat sitä sieltä sitten tänne maajoukkueeseen tullessaan. Eli kehitytty on sillä rintamalla, nyt kun sitä samaa vielä ymmärrettäisiin siellä katsomon puolellakin ottaa oppia ja käyttää muuallakin mm. omassa elämässä ja hurrata sille samalla tavalla kun maajoukkueelle kun se menestyy, eikä vain tyydytä v*ttuilemaan kateellisina kun toinen suomalainen menestyy.
En minä jenkkejä kaikessa ihaile, pois se minusta, siellä on paljon asioita jotka on persiillään, samoin on kanadan puolella, mutta yrittämisen ja tahdon asiossa he ovat edelleen meitä edellä, samalla tavalla on ruåttalaiset tuossa naapurissa. Ne viime minuuttien kirit, voitot ja suomen repsahdukset on juuri sitä kovempaa voiton nälkkää ja peräksiantanattomuutta vastustaja osalta ja valmistautumattomuuden puutetta ennalta, niin että sitten kun on tosipaikka niin ei aleta höntyillä ja pelätä tappiota, että me hävitään tää kuitenkin.
Joo, kerran vielä kannattaa käyttää aika kun on työttömänä uusien taitojen opisekeluun joka helpottaa työllistymistä ja jolla osoittaa tilaisuuden tullen taitonsa käytännössä potentiaaliselle työnantajalle. Sen lisäksi aktiivisuutta ja hakemuksia vaan tasasin välein ja kalenteriin merkintä milloin soitan perään. Sitä jatkaa niin kauan kun saa duunia tai ne erikseen kieltää, että älä nyt s**tana enää laita niitä hakemuksia, meillä on täällä niitä sulta jo iso mapillinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... jatko (teksti oli liian pitkä)
Olennaista on olla alotteellinen, aktiivinen ja vaikka tulisi ns. turpaan koko ajan niin hymyillä siitä huolimatta ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sille tilanteelle mikä tässä maassa meistä yksittäisistä ihmisistä ei voi mitään, mutta siinä on vinha perä että "varhainen lintu madon nappaa" ja se tarkoittaa että pitää olla aktiivinen ja saada se oma hakemus mieluiten sinne tyrkylle niin, että kun sitten firmassa mietitään että miedän pitäsi nyt saada tähän joku tätä tekemään, niin ne muistaa että hei siellähän oli se yksi hakemus jossa oli kaverilla että se on tehnyt sitä ja sitä. Kysytäänpäs siltä ensin ennen kuin pistetään yleiseen hakuun. (Tämä ei toimi julkisella puolella, mutta yksityisellä kyllä).
Joten avointa hakemusta vaan joka paikkaan, pikkusen räätälöitynä kuhunkin paikkaan ja mietittynä mitkä ovat ne asiat ja taidot mitä sinulla on joista se jolle lähetät voisi hyötyä taidoistasi, eli ihan perus myyntityötä ja sitten kyselyä perään jonkin ajan perästä. Vaikka sitten vuodesta toiseen ja samoihin firmoihin vaikka sieltä ei mitään pitkään aikaan kuuluisikaan. Niin ja sitten jos ja kun tulee tilaisuus päästä juttusille, niin kannattaa perehtyä sen firman johon on laittanut hakemuksen perusasioihin ja tehdä itsellä pieni "hand-notes" josta sitten ilman erityistä miettimistä nopeasti poimii miksi on kiinnostunut ko. firmasta ja miksi omata mielestä olisin juuri sopiva henkilö heille töihin. Näistä voi sitten poimia juttuja.
Yksi asia jonka opin jenkeiltä oli, että mihinkään vakavampaan neuvottelutilanteeseen ei lähdetä vain yhden esityksen kanssa, vaan tehdään samanlainen "kysymys/vastau" matriisi kuin on ovelta-ovelle myyjillä. Asiakas sanoo "xxx", me vastaamme ystävällisesti"yyy", ja mietittynä joka suunnalta miten keskustelu voi kehittyä. Sitten kun se tilaisuus tulee, niin siitä on valtavasti hyötyä ja osaat pelata sitä peliä aivan viimeiseen sekuntiin asti (näkyy jenkkien ja kanukkien jääkiekossa, ne pelaa joka sekunnin), koska se viimeinenkin sekunti voi olla merkitsevä voiton kannalta.
Voittajat eivät anna periksi, näin se vain on -- urheilussa kuin elämässäkin.
ps. toivottavasti ei ole paljon kirjoitusvirheitä, kirjoitin nopeasti enkä jaksa oikolukea....
Oli näköjään tarve "avautua". No, kerrotaan siten jotain. Akateeminen loppututkinto huippuarvosanoin, mutta huonosti työllistävä ala. Sille "erityisosaamiselle" Suomessa tarve tasan 0. Kallis ja pitkähkö opiskeluprosessi. Isoin virhe: nuorena ylioppilaana valitsin väärin. Sitten erilaisia pilipalikursseja, työharjoitteluja ym. joissa koulutustausta on ollut enemmän rasite kuin mitään muuta. Sitten uudelleenkouluttautuminen duunarialalle, jossa edelleen vahva negatiivinen lataus, kun tulee puheeksi koulutustausta. Voi sitä vittuilun ym. määrää "mitä tuokin kuvittelee olevansa" jne. Niin, että sitä saa olla yleensä kieli keskellä suuta, kun muotoilee hakemuksia ja ansioluetteloita, koska yhdeksässä tapauksessa kymmenestä vastassa on vähemmän koulutettu ihminen, jota jo lähtökohtaisesti kyrsii se, että olen mikä olen.
Sitten absoluuttisen negatiivinen pärstäkerroin. Yleensä ihmiset vähitellen huomaavat, että ihan ok tyyppi, mutta se edellyttää sitä tutustumista hieman pidemmällä aikavälillä. Siihen taas se kuuluisa 30 sekkaa on liian lyhyt aika.
Niin, että aina ei mene putkeen, eikä aina olla voittajia, vaan p*ska osuu tuulettimeen mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että aina ei mene putkeen, eikä aina olla voittajia, vaan p*ska osuu tuulettimeen mennen tullen.
Tämä ei ole v*ttuilua, olen sen sama kirjoittaja joka kirjoitti ne pitkähköt jutut joista yhtä kommentoit.
Et voi muuttaa mennyttä, kukaan ei voi sitä muuttaa. Voit muuttaa vain tulevaisuutta ja siihen tarvitset sen että voitat ensin sisäiset vastuksesi nähdä itsesi positiivisessa valossa. Et voi myöskään muuttaa välittömästi sitä miten toiset ajattelevat sinusta, on vain hyväksyttävä tosiasiat että se on handicappisi. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, näen ja olen tekemisissä AMK tasoisten ihmisten kanssa, joita akateemisuus ärsyttää, osalla on "happamia sanoin kettu pihlajanmarjoista" -asenne, se että ei jokin voi olla hyvää kun he eivät sitä itse voi tavoittaa.
Opiskelin itse ennen kuin AMK:ta oli olemassa, mutta vastaavalla tasolla, sitten sieltä työelämään ja sitten työelämästä yliopistolle hieman vanhempana ensin kursseja ja sitten pidemmäksi aikaa opiskelemaan ja takaisin työelämään. Minusta tuota vastakkainasettelua ei ollut akateemiset vs. opistotaso ennen kuin AMK:t tehtiin "korkeakouluja".
Mutta takaisin asiaan, kello on kohta 23 joten palsta sulkeutuu kirjautumattomilta.
Minusta sinun täytyisi löytää jostain jos ei muuten niin lähtemällä ulkomaille töihin vähäksi aikaa ja hankkia katu-uskottavuutta niin, että jos haluat tulla takaisin niin myös saisit täältä töitä joihin olet kouluttautunut.
Nyt on postattava, öitä.
Joo
"Hei saimme paljon hyviä hakemuksia ja koska lopullisen valinnan tekeminen oli mahdotonta, päätimme palkata kummatkin loppusuoralle pääseet. Lopuille hakijoille toivotamme hyvää alkavan kesän jatkoa!"
Tai sitten ei.