Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni työtön työnhakija voisi katsoa peiliin (lue)

Vierailija
03.05.2016 |

Olen tässä nyt viimeaikoina ottanut tehtäväkseni auttaa lukuisia työttömiä kavereita ja ystäviäni hakemaan töitä. Aluksi olemme aina katsoneet läpi, että minkäläisilla hakemuksilla ja CV:illä he ovat tähän mennessä yrittäneet hakea töitä ja siinäpä syy tähän keskusteluun.

En voi uskoa todeksi miten surkeita hakemuksia kaverini ovat lähetelleet ja miten huonossa kunnossa heidän CV:nsä ovat. Siis aivan järkyttävää.

Nuorilla ihmisillä CV:n rakenne täysin päin helvettiä, tekstiä siellä sun täällä, marginaalit hyppivät miten sattuu ja koko CV kirjoitettu tasapaksulla tekstillä mitään jäsentelemättä, otsikoimatta tai korostettuna. Yhdeltä kaverilta puuttu jopa osoite ja puhelinnumero - pelkkä nimi ja sähköpostiosoite ylätunnisteessa ja se sähköpostiosoitekin oli jokin 12-vuotiaana luotu aku_ankka_557@hotmail.com -tyylinen.

Työkokemukset tai koulutukset eivät olleet missään aikajärjestyksessä, saatika siinä oikeassa järjestyksessä, eli uusin ylimpänä.

Lisäksi samaa CV:tä oltiin käytetty jokaiseen haettuun paikkaan, eli ei oltu esimerkiksi korostettu paikkakohtaisesti niitä taitoja, mitä kyseinen paikka etsii.

Ja sitten se itse hakemus / Cover Letter... Ei niin mitään järkeä. Äidinkieli unohdettu täysin, samat asiat listattu kuin mitä CV:ssä jo lukee ja sisältö muutenkin sellaista juosten kustua "Moi, haluaisin töihin, soitelkaa" tyyppistä roskaa.

Sanoin ihan suoraan jokaiselle, että nyt ei hyvältä näytä. Voisitte ensin käydä vaikkapa työvoimatoimiston järjestämässä CV:n kirjoittamisopastuksessa, mitä olen tähän asti pitänyt turhana, mutta ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät ihan oikeasti tiedä mitä ovat tekemässä, kun on kyse CV:stä ja työhakemuksesta.

Nyt olemme tehneet jokaiselle aivan uudet CV:t ja työhakemuspohjat. Lisäksi jätin jokaiselle muutamia neuvoja työnhakuun liittyen. Kaksi kavereistani ovat päässeet jo nyt ensimmäistä kertaa työhaastatteluun ja ainakin toinen uskoi haastattelunsa menevän hyvin. Itselläni nyt aika hyvä mieli, kun onnistunut nostamaan nuo rentut tuolta työnhakusuosta edes jaloilleen.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun tuohon typerään kastiin kun en koulun enkä työkkärin opetuksesta huolimatta osaa edelleenkään tehdä CV: tä, joten todella huonot mahdollisuudet on saada työtä sen kautta. Muuten olen totaalisen käytännön ihminen, sekä tosiaan teen ahkerasti jos vain hommani osaisin ja töitä saisin. Nytkin työttömänä teen paljon enemmän töitä viikossa kuin moni perus työntekijä. Olen vain kauhean heikko työnhaussa sekä haastatteluissa.

Vierailija
22/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höö. Kuvittelin, että täältä tulisi nyt jotain uutta tietoa, mutta pah! Samaa sontaa, mitä TE-toimistokin jankkaa. On muuten hirveän paljon duuneja, joissa pitää täyttyä ihan tietyt kriteerit, että niitä voi ylipäätään hakea. Siis vaikka olisi marginaalit hakemuksessa kohdillaan niin ei auta, jos substanssi on väärä. Sitten on duuneja, joissa pilkunviilaaminen hakemuspapereissa tai cv:ssä on +-0, koska asiakirjan väsääminen ei liity varsinaiseen duuniin mitenkään. Näillä onkin yleensä käytössä ihan omat lomakkeet työhakuun.  

Kolmas kategoria onkin niitä duuneja, joita täytetään vain suhteilla. Siinäkin mallikas CV + hakemus ei auta yhtikäs mitään, kun paikka on jo luvattu pomon sisaren pikkuserkulle.  Että näin.

Jos ala on yhtään koulutustasi vastaavaa, niin en näe miksi et voisi sinne hakea. Työkokemusvaatimukset voit suoraan jättää huomiotta, ei sinua käännytetä tuollaisen pikkuseikan takia, se työkokemus on siinä vain pokkafiltterinä.

Vain jos yritys vaatii sinulta jotain oikeita, virallisia kriteereitä, kuten vaikka työturvallisuuskortin, niin sitä et voi mennä kiertelemään hakemukseesi. Kaikki muut ihme kriteerit voit täyttää samalla paskalla kuin mitä kyseinen yritys on käyttänyt niitä laatiessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen surkea sossupummi ja toisten rahoilla loisija kun en halunnut lukea ap:n kirjoitusta.

Vierailija
24/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että kaverisi ovat typeryksiä, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin työttömät sitä olisivat.

Kaveriporukkani jälkeen uskon vakavissani, että tosi monella työttömällä työnhakijalla ovat työnhakutaidot aivan hukassa. Se, että esimerkiksi keski-ikäiset työttömäksi jääneet eivät enään meinaa löytää töitä voi mielestäni myöskin johtua juurikin tästä, että ne työnhakutaidot ovat jääneet sinne 70- tai 80-luvulle ja siistin näköisestä CV:stä sekä hakemuksesta ei ole tietoakaan.

Vai niin. Olen keski-ikäinen, kohta kolme vuotta työttömänä ollut. Osallistuin viime vuonna te-toimiston hankkimaan reilu puoli vuotta kestäneeseen "kaikki työkalut käyttöön työnhaussa" tms kurssille. Siellä mietittiin kaikki tavat ja väylät kuinka ja mistä hakea töitä, hiottiin cv:t ja hakemukset tarkalleen.. satoja työhakemuksia, työhaastattelukutsuja nolla.

Olisikohan vika iässäni eikä taidoissani? Tai viitsimisessäni? Tai koko työllisyystilanteessa? Koulutusta ja kokemusta riittää, mikään pelkkä peruskoulupohjainen en ole.

Vierailija
25/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että kaverisi ovat typeryksiä, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin työttömät sitä olisivat.

Kaveriporukkani jälkeen uskon vakavissani, että tosi monella työttömällä työnhakijalla ovat työnhakutaidot aivan hukassa. Se, että esimerkiksi keski-ikäiset työttömäksi jääneet eivät enään meinaa löytää töitä voi mielestäni myöskin johtua juurikin tästä, että ne työnhakutaidot ovat jääneet sinne 70- tai 80-luvulle ja siistin näköisestä CV:stä sekä hakemuksesta ei ole tietoakaan.

Mä en ole eläessäni tuntenut kuin yhden ns. keski-ikäisen työttömän, joka hänkin kirjoitti sujuvasti. Kaikki muut työttömät tuttuni ovat akateemisesti koulutettuja henkilöitä, jotka todellakin osaavat kirjoittaa hakemuksia. Töitä ei vain ole kaikille. Olen itsekin aikoinaan ollut työtön hetken aikaa ja cv:tä kehuttiin useammassa haastattelussa.

Vierailija
26/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on aivotoiminnan laadussa sekä määrässä huomattavia puutteita. Se että yksittäiset työttömät koko ~500 000 työttömän joukosta eivät osaa perusasioita. Ei yhtäkkiä muuta avoimien työpaikkojen määrää n.10-50 000 kpl -> tarvittavaan puoleen miljoonaan.

Minä en tässä ole edes puhunut töiden hakemisesta pelkästään Suomesta. Pointtina minulla on oikeastaan se, että jos jaksaa esimerkiksi 2 vuotta valitella työttömyydestään, niin samalla energialla olisit voinut jo oikeasti alkaa tosissasi hakea töihin - maasta tai muusta riippumatta. Tietenkin on elämäntilanteita jossa ei ole mahdollista vaihtaa edes kaupunkia, mutta tässäkin on jo silloin mielestäni mennyt jokin muu pieleen. Itselläni on ensimmäisenä prioriteettina aina toimeentulo ja sen tulen täyttämään aina ns. "keinolla millä hyvänsä", mutta ymmärrän kyllä ettei näin ole, eikä tarvitsekaan olla kaikilla. 

Vierailija
27/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaisten kannalta unelmaratkaisu olisi työleirit. Ei tarviisi kattella CV:tä. Valtion leiriltä vaan tilaukseen vaikka 10 työtöntä hitsaria. Niistä sitten pidettäisiin paras työnäytteellä ensin vuosi ilman palkkaa ja lopuille yhdeksälle niskalaukaus.

Vierailija
28/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun kaverit ei tehneet kaikkea tuota heti, kun joutuivat työttömiksi? TE-toimistossa kun olisi saanut asiantuntevaa apua joko verkkoneuvojilta tai ns. CV-kursseilta, joissa tehdään yhdessä ammattilaisen kanssa paperit kuntoon

Vierailija
29/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun tuohon typerään kastiin kun en koulun enkä työkkärin opetuksesta huolimatta osaa edelleenkään tehdä CV: tä, joten todella huonot mahdollisuudet on saada työtä sen kautta. Muuten olen totaalisen käytännön ihminen, sekä tosiaan teen ahkerasti jos vain hommani osaisin ja töitä saisin. Nytkin työttömänä teen paljon enemmän töitä viikossa kuin moni perus työntekijä. Olen vain kauhean heikko työnhaussa sekä haastatteluissa.

Työnhakuprosessissa on asiat tehty aika vaikeiksi. Työhakemuksissa ja papereissa arvostetaan sopivaa koulutusta ja "alan" työkokemusta. Ihmistä arvotetaan pitkälle sen mukaan, kuinka aukoton työhistoria on takana jne. No, jos sinulla on vain vähän työkokemusta, se on kuin elinkautisrangaistus - et saa koskaan tilaisuutta kartuttaa kokemusta, kun et saa sitä ensimmäistäkään "oikeaa" duunia. Aina on niitä, joilla löytyy sekä koulutus että kokemusta. Mieluiten otetaan töihin sellainen, joka "vaihtaa" työstä toiseen. Mutta näillä, jotka on pysyvästi arvottu "työelämän" ulkopuolelle, tilanne on täysin toivoton.

Vierailija
30/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva juttu. Mutta itse olen maisteri erinomaisella keskiarvolla, ja sekä cv:ni että hakemukseni ovat erinomaiset, jäsennellyt, kieliopillisesti laadukkaat, informatiiviset ja jokaiseen työpaikkaan räätälöidyt (tätä mieltä ovat myös työkkärin tädit). Saan kutsuja haastatteluihin, mutta valitettavasti aina löytyy se joku, joka on vielä piirun verran parempi. Mitä suosittelisit minulle?

Sinulla vaikuttaa tosiaan olevan hakemus sekä CV kunnossa, mikäli haastatteluihin pääset. Eipä noilla muuta virkaa olekaan.

Miten esimerkiksi pukeudut haastatteluihin? Voiko olla, että asusteesi on liiankin virallinen tai sitten liian rento? Osaatko tuoda mielestäsi itsesi hyvin esille haastatteluissa ja onko sinulla sellainen persoona, joiden kanssa muut ihmiset haluavat tehdä töitä?

Tai sitten työpaikkoja on vaan helvetin vähän verrattuna työttömien määrään? Hyviä työpaikkoja hakee kymmenet jopa sadat hyvät työnhakijat, ja vain yksi valitaan, kuin arpajaiset.

Arpajaisiset ovat tuuripeliä, työnhakutilanteessa on mahdollista itse vaikuttaa tulokseen.

Ja teille, jotka käytätte argumenttina työpaikkojen vähäisyyttä: joku sinne aina valitaan. Jos ei edes hakemusta lähetä, on turha itkeä, kun työtä ei tipu.

Sama tilanne lotossakin, ihan joka viikko ei voittajaa valita, mutta joku sen potin toisinaan saa. Eikä se näin työttömän silmissä juuri eroa työpaikkahakemuksesta.

Vierailija
31/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisesti virheettömän CV:n pitäisi oikeasti riittää. Siis ytimekäs ja helposti luettava CV ilman kielioppivirheitä, otsikot käytössä ja kaikki tarvittavat tiedot mukana. Ikävä kyllä työpaikat vaatii nykyisessä tilanteessa jotain yli-ihmisen CV:itä joiden tekemiseen tarvitaan mittava kokemus työnhausta ja erilaisen yritysten ja rekryporukan psykologian monen vuoden tuntemusta. Sen CV:n pitää olla virallinen, muttei tietenkään liian virallinen jottei se olisi tylsä, itsensä korostamista tulee tehdä ilman että luo itsestään kusipäisen ja itserakkaan kuvan ja mitä vielä. 

Vierailija
32/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on aivotoiminnan laadussa sekä määrässä huomattavia puutteita. Se että yksittäiset työttömät koko ~500 000 työttömän joukosta eivät osaa perusasioita. Ei yhtäkkiä muuta avoimien työpaikkojen määrää n.10-50 000 kpl -> tarvittavaan puoleen miljoonaan.

Minä en tässä ole edes puhunut töiden hakemisesta pelkästään Suomesta. Pointtina minulla on oikeastaan se, että jos jaksaa esimerkiksi 2 vuotta valitella työttömyydestään, niin samalla energialla olisit voinut jo oikeasti alkaa tosissasi hakea töihin - maasta tai muusta riippumatta. Tietenkin on elämäntilanteita jossa ei ole mahdollista vaihtaa edes kaupunkia, mutta tässäkin on jo silloin mielestäni mennyt jokin muu pieleen. Itselläni on ensimmäisenä prioriteettina aina toimeentulo ja sen tulen täyttämään aina ns. "keinolla millä hyvänsä", mutta ymmärrän kyllä ettei näin ole, eikä tarvitsekaan olla kaikilla. 

Jaaha. Että sokeasti ja kielitaidottomana vaan ulkomaille. Just. Siellähän se ura vasta urkenee... Ei asuntoa, ei toimeentuloa, ei terveydenhuoltoa. Onpas lennokasta. Ja raha kasvaa  ihan puussa poimittavaksi asti?

Vierailija
33/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun kaverit ei tehneet kaikkea tuota heti, kun joutuivat työttömiksi? TE-toimistossa kun olisi saanut asiantuntevaa apua joko verkkoneuvojilta tai ns. CV-kursseilta, joissa tehdään yhdessä ammattilaisen kanssa paperit kuntoon

En tiedä. Minun kritiikkini tuli yllätyksenä heille, joten ka sitä jotenkin sitten ns. sokeutuu omille hakemuksilleen ja muille, etenkin jos niiden kanssa on kauan pelaillut.

Vierailija
34/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole näköjään perillä edes ulkomaiden (länsimaiden) yleisestä taloustilanteesta ja heidän työttömyysasteesta. Toki maastamuutto saattaa olla validi vaihtoehto aidolla asiantuntija tasolla, mutta suorittavan portaan hommista on pula kaikkialla länsimaissa. Ja Suomen mittakaavassa oikeista "asiantuntijoista" (eikä työttömäksi valmistuneista insinööreistä) puhutaan ehkä 1/8 koko työttömien määrästä. Ja itseäni lainatakseni ap:lla on älykkyyden kanssa määrällistä sekä laadullista valetta.

Vierailija
35/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Olen keski-ikäinen, kohta kolme vuotta työttömänä ollut. Osallistuin viime vuonna te-toimiston hankkimaan reilu puoli vuotta kestäneeseen "kaikki työkalut käyttöön työnhaussa" tms kurssille. Siellä mietittiin kaikki tavat ja väylät kuinka ja mistä hakea töitä, hiottiin cv:t ja hakemukset tarkalleen.. satoja työhakemuksia, työhaastattelukutsuja nolla.

Olisikohan vika iässäni eikä taidoissani? Tai viitsimisessäni? Tai koko työllisyystilanteessa? Koulutusta ja kokemusta riittää, mikään pelkkä peruskoulupohjainen en ole.

Ehkä nyt tilanne muuttuu kun katsot peiliin, eihän se ap:n mielestä muuta vaadi  ;)

Vierailija
36/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Että sokeasti ja kielitaidottomana vaan ulkomaille. Just. Siellähän se ura vasta urkenee... Ei asuntoa, ei toimeentuloa, ei terveydenhuoltoa. Onpas lennokasta. Ja raha kasvaa  ihan puussa poimittavaksi asti?

Joo juurihan näin minä sanoin, enkä puhunut sanaakaan henkilökohtaisista elämäntilanteista. Hienosti kärjistetty, paisutettu ja raiteilta viety vastaus.

Vierailija
37/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä nyt joku opettaja nillittämässä, tuleva valtiovarainministeri, pullalla pöhötetty todellisuudesta irtaantunut verkkosukka.

On opettaja, mutta taloudesta ei tajua hevonvittua..

Teillä LOISPUMMEILLA niitä syitä tuntuu riittävän. Kannattaisikohan joskus katsoa peiliin ja mennä sinne röihin! Jumankauta!!!111

Vierailija
38/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä nyt viimeaikoina ottanut tehtäväkseni auttaa lukuisia työttömiä kavereita ja ystäviäni hakemaan töitä. Aluksi olemme aina katsoneet läpi, että minkäläisilla hakemuksilla ja CV:illä he ovat tähän mennessä yrittäneet hakea töitä ja siinäpä syy tähän keskusteluun.

En voi uskoa todeksi miten surkeita hakemuksia kaverini ovat lähetelleet ja miten huonossa kunnossa heidän CV:nsä ovat. Siis aivan järkyttävää.

Nuorilla ihmisillä CV:n rakenne täysin päin helvettiä, tekstiä siellä sun täällä, marginaalit hyppivät miten sattuu ja koko CV kirjoitettu tasapaksulla tekstillä mitään jäsentelemättä, otsikoimatta tai korostettuna. Yhdeltä kaverilta puuttu jopa osoite ja puhelinnumero - pelkkä nimi ja sähköpostiosoite ylätunnisteessa ja se sähköpostiosoitekin oli jokin 12-vuotiaana luotu aku_ankka_557@hotmail.com -tyylinen.

Työkokemukset tai koulutukset eivät olleet missään aikajärjestyksessä, saatika siinä oikeassa järjestyksessä, eli uusin ylimpänä.

Lisäksi samaa CV:tä oltiin käytetty jokaiseen haettuun paikkaan, eli ei oltu esimerkiksi korostettu paikkakohtaisesti niitä taitoja, mitä kyseinen paikka etsii.

Ja sitten se itse hakemus / Cover Letter... Ei niin mitään järkeä. Äidinkieli unohdettu täysin, samat asiat listattu kuin mitä CV:ssä jo lukee ja sisältö muutenkin sellaista juosten kustua "Moi, haluaisin töihin, soitelkaa" tyyppistä roskaa.

Sanoin ihan suoraan jokaiselle, että nyt ei hyvältä näytä. Voisitte ensin käydä vaikkapa työvoimatoimiston järjestämässä CV:n kirjoittamisopastuksessa, mitä olen tähän asti pitänyt turhana, mutta ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät ihan oikeasti tiedä mitä ovat tekemässä, kun on kyse CV:stä ja työhakemuksesta.

Nyt olemme tehneet jokaiselle aivan uudet CV:t ja työhakemuspohjat. Lisäksi jätin jokaiselle muutamia neuvoja työnhakuun liittyen. Kaksi kavereistani ovat päässeet jo nyt ensimmäistä kertaa työhaastatteluun ja ainakin toinen uskoi haastattelunsa menevän hyvin. Itselläni nyt aika hyvä mieli, kun onnistunut nostamaan nuo rentut tuolta työnhakusuosta edes jaloilleen.

Kusipää sinä ainakin olet

Mikähän tekosyy sinulla tähän primitiivireaktioon oli?

Nuo asiat joita hän on neuvonut korjaamaan ovat kaikki täysin aiheellisia ja ne on syytä korjata jos aikomuksena on todellakin yrittää päästä töihin eikä vain täyttää TE-keskuksen antama velvoite lähettää hakemus ja varmistaa, että työtä ei vamasti tarvitse vastaanottaa.

Hakemus on hyvän ensivaikutelman tekemistä, se on se sun 15s-30s saada heidät kiinnostumaan sinusta kun he silmäilevät CV:tä ja päättävät ketkä valitaan jatkoon. Se tilaisuus kannattaa käyttää mahdolllisimman hyvin hyväksi, edelleenkin sillä edellytyksellä että olet oikeasti hakemassa töitä etkä vain halua lusmuilla niin että työtä ei varmasti tarjota.

Ap, olen täysin samaa mieltä kirjoittamastasi :)

Vierailija
39/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknisesti virheettömän CV:n pitäisi oikeasti riittää. Siis ytimekäs ja helposti luettava CV ilman kielioppivirheitä, otsikot käytössä ja kaikki tarvittavat tiedot mukana. Ikävä kyllä työpaikat vaatii nykyisessä tilanteessa jotain yli-ihmisen CV:itä joiden tekemiseen tarvitaan mittava kokemus työnhausta ja erilaisen yritysten ja rekryporukan psykologian monen vuoden tuntemusta. Sen CV:n pitää olla virallinen, muttei tietenkään liian virallinen jottei se olisi tylsä, itsensä korostamista tulee tehdä ilman että luo itsestään kusipäisen ja itserakkaan kuvan ja mitä vielä. 

Joo ja miten se teknisesti virheetön CV vastaa jotenkin yksi yhteen ko henkilöä työtehtävissä? Eihän se kerro yhtikäs mitään. Tyyppi osaa pilkkusäännöt?

Vierailija
40/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole näköjään perillä edes ulkomaiden (länsimaiden) yleisestä taloustilanteesta ja heidän työttömyysasteesta. Toki maastamuutto saattaa olla validi vaihtoehto aidolla asiantuntija tasolla, mutta suorittavan portaan hommista on pula kaikkialla länsimaissa. Ja Suomen mittakaavassa oikeista "asiantuntijoista" (eikä työttömäksi valmistuneista insinööreistä) puhutaan ehkä 1/8 koko työttömien määrästä. Ja itseäni lainatakseni ap:lla on älykkyyden kanssa määrällistä sekä laadullista valetta.

Älykkyyden ja sosiaalisten taitojen vajetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi