Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni työtön työnhakija voisi katsoa peiliin (lue)

Vierailija
03.05.2016 |

Olen tässä nyt viimeaikoina ottanut tehtäväkseni auttaa lukuisia työttömiä kavereita ja ystäviäni hakemaan töitä. Aluksi olemme aina katsoneet läpi, että minkäläisilla hakemuksilla ja CV:illä he ovat tähän mennessä yrittäneet hakea töitä ja siinäpä syy tähän keskusteluun.

En voi uskoa todeksi miten surkeita hakemuksia kaverini ovat lähetelleet ja miten huonossa kunnossa heidän CV:nsä ovat. Siis aivan järkyttävää.

Nuorilla ihmisillä CV:n rakenne täysin päin helvettiä, tekstiä siellä sun täällä, marginaalit hyppivät miten sattuu ja koko CV kirjoitettu tasapaksulla tekstillä mitään jäsentelemättä, otsikoimatta tai korostettuna. Yhdeltä kaverilta puuttu jopa osoite ja puhelinnumero - pelkkä nimi ja sähköpostiosoite ylätunnisteessa ja se sähköpostiosoitekin oli jokin 12-vuotiaana luotu aku_ankka_557@hotmail.com -tyylinen.

Työkokemukset tai koulutukset eivät olleet missään aikajärjestyksessä, saatika siinä oikeassa järjestyksessä, eli uusin ylimpänä.

Lisäksi samaa CV:tä oltiin käytetty jokaiseen haettuun paikkaan, eli ei oltu esimerkiksi korostettu paikkakohtaisesti niitä taitoja, mitä kyseinen paikka etsii.

Ja sitten se itse hakemus / Cover Letter... Ei niin mitään järkeä. Äidinkieli unohdettu täysin, samat asiat listattu kuin mitä CV:ssä jo lukee ja sisältö muutenkin sellaista juosten kustua "Moi, haluaisin töihin, soitelkaa" tyyppistä roskaa.

Sanoin ihan suoraan jokaiselle, että nyt ei hyvältä näytä. Voisitte ensin käydä vaikkapa työvoimatoimiston järjestämässä CV:n kirjoittamisopastuksessa, mitä olen tähän asti pitänyt turhana, mutta ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät ihan oikeasti tiedä mitä ovat tekemässä, kun on kyse CV:stä ja työhakemuksesta.

Nyt olemme tehneet jokaiselle aivan uudet CV:t ja työhakemuspohjat. Lisäksi jätin jokaiselle muutamia neuvoja työnhakuun liittyen. Kaksi kavereistani ovat päässeet jo nyt ensimmäistä kertaa työhaastatteluun ja ainakin toinen uskoi haastattelunsa menevän hyvin. Itselläni nyt aika hyvä mieli, kun onnistunut nostamaan nuo rentut tuolta työnhakusuosta edes jaloilleen.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kaverisi ovat typeryksiä, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin työttömät sitä olisivat.

Vierailija
2/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten mä heräsin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä nyt viimeaikoina ottanut tehtäväkseni auttaa lukuisia työttömiä kavereita ja ystäviäni hakemaan töitä. Aluksi olemme aina katsoneet läpi, että minkäläisilla hakemuksilla ja CV:illä he ovat tähän mennessä yrittäneet hakea töitä ja siinäpä syy tähän keskusteluun.

En voi uskoa todeksi miten surkeita hakemuksia kaverini ovat lähetelleet ja miten huonossa kunnossa heidän CV:nsä ovat. Siis aivan järkyttävää.

Nuorilla ihmisillä CV:n rakenne täysin päin helvettiä, tekstiä siellä sun täällä, marginaalit hyppivät miten sattuu ja koko CV kirjoitettu tasapaksulla tekstillä mitään jäsentelemättä, otsikoimatta tai korostettuna. Yhdeltä kaverilta puuttu jopa osoite ja puhelinnumero - pelkkä nimi ja sähköpostiosoite ylätunnisteessa ja se sähköpostiosoitekin oli jokin 12-vuotiaana luotu aku_ankka_557@hotmail.com -tyylinen.

Työkokemukset tai koulutukset eivät olleet missään aikajärjestyksessä, saatika siinä oikeassa järjestyksessä, eli uusin ylimpänä.

Lisäksi samaa CV:tä oltiin käytetty jokaiseen haettuun paikkaan, eli ei oltu esimerkiksi korostettu paikkakohtaisesti niitä taitoja, mitä kyseinen paikka etsii.

Ja sitten se itse hakemus / Cover Letter... Ei niin mitään järkeä. Äidinkieli unohdettu täysin, samat asiat listattu kuin mitä CV:ssä jo lukee ja sisältö muutenkin sellaista juosten kustua "Moi, haluaisin töihin, soitelkaa" tyyppistä roskaa.

Sanoin ihan suoraan jokaiselle, että nyt ei hyvältä näytä. Voisitte ensin käydä vaikkapa työvoimatoimiston järjestämässä CV:n kirjoittamisopastuksessa, mitä olen tähän asti pitänyt turhana, mutta ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät ihan oikeasti tiedä mitä ovat tekemässä, kun on kyse CV:stä ja työhakemuksesta.

Nyt olemme tehneet jokaiselle aivan uudet CV:t ja työhakemuspohjat. Lisäksi jätin jokaiselle muutamia neuvoja työnhakuun liittyen. Kaksi kavereistani ovat päässeet jo nyt ensimmäistä kertaa työhaastatteluun ja ainakin toinen uskoi haastattelunsa menevän hyvin. Itselläni nyt aika hyvä mieli, kun onnistunut nostamaan nuo rentut tuolta työnhakusuosta edes jaloilleen.

Kusipää sinä ainakin olet

Vierailija
4/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että kaverisi ovat typeryksiä, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin työttömät sitä olisivat.

Kaveriporukkani jälkeen uskon vakavissani, että tosi monella työttömällä työnhakijalla ovat työnhakutaidot aivan hukassa. Se, että esimerkiksi keski-ikäiset työttömäksi jääneet eivät enään meinaa löytää töitä voi mielestäni myöskin johtua juurikin tästä, että ne työnhakutaidot ovat jääneet sinne 70- tai 80-luvulle ja siistin näköisestä CV:stä sekä hakemuksesta ei ole tietoakaan.

Vierailija
5/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusipää sinä ainakin olet

Haluaisitko avata?

Vierailija
6/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä nyt joku opettaja nillittämässä, tuleva valtiovarainministeri, pullalla pöhötetty todellisuudesta irtaantunut verkkosukka.

On opettaja, mutta taloudesta ei tajua hevonvittua..

Vierailija
7/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisella luuserilla on lukuisia tyhmiä ja työttömiä kavereita

Vierailija
8/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ehkä eka parikymmentä hakemusta tuli tehtyä huolella. Sitten sen jälkeen oon laitellu saman hakemuksen (jonka pohja on tehty joskus amkissa opettajan kanssa). Ei jaksa enää panostaa, mutta pakko hakea töitä työkkärin mieliksi.

Vierailija
9/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva juttu. Mutta itse olen maisteri erinomaisella keskiarvolla, ja sekä cv:ni että hakemukseni ovat erinomaiset, jäsennellyt, kieliopillisesti laadukkaat, informatiiviset ja jokaiseen työpaikkaan räätälöidyt (tätä mieltä ovat myös työkkärin tädit). Saan kutsuja haastatteluihin, mutta valitettavasti aina löytyy se joku, joka on vielä piirun verran parempi. Mitä suosittelisit minulle?

Vierailija
10/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla kavereideni työttömyys tekee minusta luuserin? Millä logiikalla edes se työtön on luuseri, jos kuitenkin haluaa kovasti päästä töihi?

Vierailija
11/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva juttu. Mutta itse olen maisteri erinomaisella keskiarvolla, ja sekä cv:ni että hakemukseni ovat erinomaiset, jäsennellyt, kieliopillisesti laadukkaat, informatiiviset ja jokaiseen työpaikkaan räätälöidyt (tätä mieltä ovat myös työkkärin tädit). Saan kutsuja haastatteluihin, mutta valitettavasti aina löytyy se joku, joka on vielä piirun verran parempi. Mitä suosittelisit minulle?

Sinulla vaikuttaa tosiaan olevan hakemus sekä CV kunnossa, mikäli haastatteluihin pääset. Eipä noilla muuta virkaa olekaan.

Miten esimerkiksi pukeudut haastatteluihin? Voiko olla, että asusteesi on liiankin virallinen tai sitten liian rento? Osaatko tuoda mielestäsi itsesi hyvin esille haastatteluissa ja onko sinulla sellainen persoona, joiden kanssa muut ihmiset haluavat tehdä töitä?

Vierailija
12/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla vaikuttaa tosiaan olevan hakemus sekä CV kunnossa, mikäli haastatteluihin pääset. Eipä noilla muuta virkaa olekaan.

Miten esimerkiksi pukeudut haastatteluihin? Voiko olla, että asusteesi on liiankin virallinen tai sitten liian rento? Osaatko tuoda mielestäsi itsesi hyvin esille haastatteluissa ja onko sinulla sellainen persoona, joiden kanssa muut ihmiset haluavat tehdä töitä?

Tai sitten työpaikkoja on vaan helvetin vähän verrattuna työttömien määrään? Hyviä työpaikkoja hakee kymmenet jopa sadat hyvät työnhakijat, ja vain yksi valitaan, kuin arpajaiset.

Vierailija
13/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei mitä sitten, jos kaikki työnhakijat tekevät täydellisen CV:n? Tuleeko työpaikkoja maagisesti kaikille?

Vierailija
14/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla kavereideni työttömyys tekee minusta luuserin? Millä logiikalla edes se työtön on luuseri, jos kuitenkin haluaa kovasti päästä töihi?

Olet luuseri koska tämä sama väsynyt trolli on tehty tälle palstalle jo sata kertaa pelkästään tänä vuonna. Ei taas jaksaisi, keksi joku parempi aihe trollaamisellesi kuin se että työttömät olisivat kaikki töissä jos vaan osaisivat/viitsisivät hakea töitä.

Vierailija
15/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumiseni on aina asiallista ja joka kerta saan onnitella itseäni että olen tullut valinneeksi samantyyliset vaatteet kuin haastattelijalla. Ja joka kerta haastattelija kertoo minulle jo haastattelun aikana kuinka osaamiseni on juuri sitä mitä he ovat etsimässä. Ja kun he ovat tehneet valintansa uudesta työntekijästä, olen aina saanut puhelinsoiton, että tällä kertaa minua ei valitettavasti valittu (ja vaikka itse sanonkin, niin olen omasta mielestäni aika hyvä ihmistuntija ja kuulen vilpittömyyden heidän äänessään).

Eli edelleen, mitä suosittelisit minulle? Minussa ei ole mitään "vikaa", aina vaan löytyy parempi. Paska tuuri. Olen ikuinen kakkonen enkä oikein tiedä mitä muuta voisin enää tehdä.

Vierailija
16/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten työpaikkoja on vaan helvetin vähän verrattuna työttömien määrään? Hyviä työpaikkoja hakee kymmenet jopa sadat hyvät työnhakijat, ja vain yksi valitaan, kuin arpajaiset.

No niin niitä työpaikkoja ei ainakaan löydä, että alkaa elämään itsesäälissä ja valittelemaan paskaa työllisyystilannetta. Se riippuu ihan itsestäsi, että oletko se yksi joka valitaan. Se riippuu niinkin paljon itsestäsi, että hyvin verkostoutuneiden ihmisten ei edes tarvitse selailla julkisia työnhakusivustoja, vaan he ottavat yhteyttä tuttuihinsa ja tutut ottavat yhteyttä heihin töiden merkeissä.

Työnhaku toimii ihan niin kuin seuranhakukin. Harvoin sitä elämänkumppaniakaan löytyy seuranhakusivustojen kautta, vaan kaveripiirien kautta.

Vierailija
17/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höö. Kuvittelin, että täältä tulisi nyt jotain uutta tietoa, mutta pah! Samaa sontaa, mitä TE-toimistokin jankkaa. On muuten hirveän paljon duuneja, joissa pitää täyttyä ihan tietyt kriteerit, että niitä voi ylipäätään hakea. Siis vaikka olisi marginaalit hakemuksessa kohdillaan niin ei auta, jos substanssi on väärä. Sitten on duuneja, joissa pilkunviilaaminen hakemuspapereissa tai cv:ssä on +-0, koska asiakirjan väsääminen ei liity varsinaiseen duuniin mitenkään. Näillä onkin yleensä käytössä ihan omat lomakkeet työhakuun.  

Kolmas kategoria onkin niitä duuneja, joita täytetään vain suhteilla. Siinäkin mallikas CV + hakemus ei auta yhtikäs mitään, kun paikka on jo luvattu pomon sisaren pikkuserkulle.  Että näin.

Vierailija
18/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei mitä sitten, jos kaikki työnhakijat tekevät täydellisen CV:n? Tuleeko työpaikkoja maagisesti kaikille?

Tämä nyt on ihan lapsellista haihattelua. Mitä jos joka paikkaan pääsee töihin miljoona ihmistä? Tuleeko työnhakijoita jostain maagisesti joka paikkaan?

Vierailija
19/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on aivotoiminnan laadussa sekä määrässä huomattavia puutteita. Se että yksittäiset työttömät koko ~500 000 työttömän joukosta eivät osaa perusasioita. Ei yhtäkkiä muuta avoimien työpaikkojen määrää n.10-50 000 kpl -> tarvittavaan puoleen miljoonaan.

Vierailija
20/94 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arpajaisiset ovat tuuripeliä, työnhakutilanteessa on mahdollista itse vaikuttaa tulokseen.

Ja teille, jotka käytätte argumenttina työpaikkojen vähäisyyttä: joku sinne aina valitaan. Jos ei edes hakemusta lähetä, on turha itkeä, kun työtä ei tipu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi