Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sotelin esivalintakoe TEHTY!!!

sh-opiskelijaksi
03.05.2016 |

Siis tein juuri sairaanhoidon monimuodon esivalintakokeen. Mulla meni se muuten tosi hyvin, MUTTA 6 väittämää jäi siitä isosta materiaalioauudesta koska aika loppui kesken! Enkku ja matikka otti niin paljo aikaa. Suomenkieli meni hyvin kans.
ärsyttää vaan et tossa materiaaliosuudessa ne loppuväittämät olis ollu nii helppoja ja en kerenny tekemään.
Toivottavasti mun koulu ei jäis nyt tuosta 6 väittämästä kiinni, ku jokainen meistä kuitenki tekee eri tahdilla tehtäviä ja tärkeintä mun mielestä on se et saat oikeita vastauksia. Harmittaa silti tosi paljon.

Miten teillä muilla meni se koe?

Kommentit (193)

Vierailija
61/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin matikan viimeiseksi. Lopussa tuli niin kiire, etten lukenut ohjeita kunnolla. Eli oliko se nyt tosiaan niin, että matikassa olisikin kannattanut valita "en tiedä", jos ei ollut ihan varma vastauksesta? Vaikka muissa osioissa myös vastaamatta jättämisestä tuli miinusta? Suomi24:lta luin, että matikassa saa 0,5 miinuspistettä väärästä vastauksesta, mutta "en tiedä" -vaihtoehdosta ei tule miinusta.  Mikäs logiikka tossa nyt on? Ottaa päähän... 

Vierailija
62/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa huvittavalta yritykseltä saada hoitsujen valintaprosessista jotenkin "akateemisempi"...

Kokoomuksen äänestäjä

Ei huhhuh, onnea sinulle vaan elämääsi. Onneksi sote-ala on laaja, eikä sairaanhoitaja, joita hoitsuiksi kutsuit, ole ainoa väylä. Sairaanhoitajia ei turhaan kouluteta 3,5 vuotta. Kyllä, suoritin juuri SOTELI-esivalintakokeen, ja ei, en hakenut sairaanhoitajaksi, vaikka toivottavastitulevien opintojeni pohjana sairaanhoitajan koulutus onkin (hain kätilöksi). Ja kokeessa olisi pitänyt olla kaksi tuntia aikaa, tai edes 1h 45 min, koska en sitten älynnyt aloittaa "helpoimmista" tehtävistä ja äikän osioon jäi aikaa ruhtinaalliset 60 sekuntia. Heitin siinä sitten äkkiä jonkun rivin jos sattumalta menisi oikein... Ottaa todella lujaa päähän, koska sen olisi saanut viidessäkin minuutissa jollain tapaa tehtyä. Enkä itsekään ehtinyt tallentamaan lopuiksi, joten toivotaan että järjestelmä hoiti homman... Lopuksi tuli vielä oikein että "viimeisin tallennus jäi voimaan", olin jo heittämässä konetta ikkunasta pihalle, koska suututti todella paljon. Toivon, että valintakokeeseen pääsee ne henkilöt, jotka todella haluavat alalle, eivätkä ne "hain ny tänne, jos ei sit vaik yliopistoon pääsekään" -pellet, jotka tekivät juosten pissaten tän kokeen. Pääsykoekutsua odotellessa.... Ja btw, te jotka panikoitte pääsykoepäiviä, niin TAMK:issa ainakin oli 6.6., Metropolian 1.-3.6. ja OAMK:in 1.-7.6. Puhun siis tosiaan kätilöiden, luulisin että koko sote-alan on samoina päivinä? Itse hain ainoastaan noihin paikkoihin, muista ei harmainta aavistusta. Toivotaan kaikille parasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi reilu 20min "löysää" aikaa vastaamisen jälkeen. Enkku, matikka ja äidinkieli menivät hyvin, uskoisin tehneeni maksimissaan kolme virhettä näissä. Aineisto-osio oli osittain helppo. Luin aineiston viisi kertaa. Epävarmoihin kohtiin kerkesin etsiä vastauksia ctrl+f toiminnolla tuon ylimääräisen ajan aikana. Koe oli ihan ok, mutta pidin aiemmasta valintatavasta enemmän.

Vierailija
64/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en ihan ymmärrä, kun kaikki valittaa ajan vähyydestä. Itsellä on vaikea lukihäiriö ja olen hidas lukemaan. Ehdin kuitenkin tehdä kokeen hyvin ja jäi vielä noin 10 minuuttia aikaa. Toki ei nyt paljon olisi ehtinyt aineistosta vastauksia etsimään tai googlettamaan. 

Äikästä, matikasta ja enkusta odotan täysiä pisteitä, mutta aineistossa saattoi mennä joku pieleenkin. Jospa sitä kuitenkin jatkoon pääsisi. 

Vierailija
65/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sivun ylälaidassa näky se aika kauanko on aikaa kokeen tekemiseen. Näky ihan viimeiseen sekunttiin asti. Mulla meni liikaa aikaa siihen esivalintatehtävään... jäi 30 min siihen enkkuun äikkään ja matikkaan.. Huomasin että 10 min enää aikaa ja olin tehny 5 matikkaa vasta niin jätin matikat siihen ja tein äikän ja enkun.. vähän harmittaa kun aika loppu kun oisin ne varmasti osannut jos oisin ehtinyt:) Jäikö muilla hirveästi kesken? 

Vierailija
66/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymysten vastaukset tullee tonne näköjään 10.5 mennessä... mulla on varmaa siinä ja siinä menneekö läpi nii en tiiä kannattaako lukia valintakokkeesee

Vierailija
67/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, näytöllä siis näkyi paljonko aikaa on jäljellä? Ja tiedossa oli, että tarkoitus ei ole kopioida tietoa materiaalista, vaan vastata oman osaamisen pohjalta? Ja silti monella on mennyt ihan keturalleen, kun ei olla tajuttu kokeen ideaa? Ihan hyvä vaan että jyvät karsiutuu akanoista jo tässä vaiheessa, sillä en haluaisi terveyttäni näiden käsiin.

Vierailija
68/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeen oikeat vastaukset julkaistaan 10.5. mennessä :)

Vierailija
69/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tosissanne vai onko täällä joku provoilemassa? Oli ihan naurettavan helppo koe, olin tehnyt sen vajaassa tunnissa. Toki käytin aikaa vielä tarkistamiseen, ja aineiston selaamiseen. Enkku, matikka ja suomen kielen osio olivat ihan vitsejä...

Vierailija
70/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sehän oli aivan järkyttävän helppo:s ja aikaa jäi noin 20min vapaaks vielä! Ennakkomateriaali saatto vähän mennä mettään, mutta seki lienee omaa laiskuutta ku jaksanu niitä lukea kunnolla ennakkoon. Silti hyvin kerkes ajatuksen kanssa kaikki kysymykset lukemaan ja vastailemaan rauhassa!

Vierailija
71/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka valitatte matikan vaikeudesta, oletteko amiksia? Itse olen lukion lyhyen matikan opiskellut, ja siitäkin aikaa sellaiset rapiat 10 vuotta, ja tosi helppoja olivat nämä tehtävät... Odotin paljon vaikeampia!!

Vierailija
72/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysymykset oli helppoja, mutta aika loppui kesken. Ottaa päähän!! Meni tuohon aineistoon pohjautuvaan osioon niin paljon aikaa että lopun sai sitten tehdä tuskanhiki otsalla ja äidinkielen osuuteen jäi ihan muutama minuutti. Yllätyin siitä, että tässä karsitaan lähinnä ulkoa opettelun ja nopeuden perusteella ihmisiä, eikä osaamisen. Eihän tällainen koe millään tavalla testaa esim. kykyä soveltaa tietoa ja ymmärtää kokonaisuuksia, mitkä ovat tärkeitä taitoja korkeakoulupiskelussa. Tämän taidan mielestäni hyvin yhden korkeakoulututkinnon jo suorittaneena, mutta ei niistä akateemisista, pohdiskelevista aivoista ilmeisesti ole hyötyä tässä..

Kannattaakohan alkaa edes valmistautumaan oikeaan pääsykokeeseen kun jäi niin p*** maku suuhun tästä.

Vierailija
73/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt lukiossa muutaman kurssin pitkää matematiikkaa ja lyhyen matematiikan kirjoittanut. Matematiikan arvosanat lukiossa 8-9. Olen kyllä käynyt myös ammattikoulun. Voin kertoa, että ei ollut matematiikka mikään itsestäänselvyys. On niin unohtunut kaikki nuo matematiikan asiat, kun lukiosta aikaa 4 vuotta ja ei ole kauheasti sen jälkeen tullut matematiikkaa laskettua. Ylä-asteen matematiikkaahan tuo oli, mielestäni siihen ei vaikuta oletko käynyt lukion vai ammattikoulun, vaan se miten hyvin on perusasiat hallussa. 

Vierailija
74/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vähyyteen: aikaa on kaikilla yhtä paljon käytettäväksi. Jos sitä aikaa olisi esim 10 tuntia niin suuri osa saisi kaikki vastaukset oikein mutta miten se silloin karsisi hakijoita? Pointti on siis hakijoiden karsiminen, ei se että mahdollisimman moni saa oikeat vastaukset. Tämä siis yleisesti, sama periaate myös lääkiksessä, oikiksessa ja kaikissa muissakin pääsykokeissa. Siksi sitä aikaa ei anneta loputtomasti. Monissa pääsykokeissa joutuu juuri sen ajan vähyyden takia taktikoimaan mihin vastaa ja osa osaa sen paremmin kuin toiset, usein ne jotka on jo aiemmin pyrkineet.

Vierailija
75/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin matikan viimeiseksi. Lopussa tuli niin kiire, etten lukenut ohjeita kunnolla. Eli oliko se nyt tosiaan niin, että matikassa olisikin kannattanut valita "en tiedä", jos ei ollut ihan varma vastauksesta? Vaikka muissa osioissa myös vastaamatta jättämisestä tuli miinusta? Suomi24:lta luin, että matikassa saa 0,5 miinuspistettä väärästä vastauksesta, mutta "en tiedä" -vaihtoehdosta ei tule miinusta.  Mikäs logiikka tossa nyt on? Ottaa päähän... 

Tässä varmaan sovellettiin jo tulevissa työtehtävissä vaadittavaa logiikkaa, eli on fiksumpaa myöntää ettei tiedä jotain kuin että väittää tietävänsä ja vastata väärin. Ajetaan kai takaa sitä, että hoitsu ei esim. itsenäisesti laske potilaan lääkeannosta väärin vaan tajuaa joskus myös kysyä apua. Sai kai muissakin väärästä jotain miinusta, mutta matikassa enemmän? En niitä ehtinyt täysin lukea.

Mä vastasin matikassa ja koko kokeessa yhteen kysymykseen "en tiedä" koska aikaa jäi niin vähän sen "milloin pyöräilijä/autoilija/yms kohtaa" mietiskelyyn. Lopussa 2 sekuntia aikaa. 

Vierailija
76/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mulle jäi vielä 7min aikaa kun lopetin. Mutta meni kait ihan hyvin. Oliko oikein se että ne vitamiinit ja mitkä lie omega-hapot ym aiheuttaa masennusta? kuulostaa ehkä hullulta tälleen mut mä laitoin sen et ois oikein..

Mä en tiedä edes mikä on tää soteli tai muutakaan sairaanhoitajajuttuja, mut ihan yleistietoa on et omega yms rasvojen PUUTE aiheuttaa masennusta, ei itse nuo vitamiinit. Ei kai kukaan kokeeseen osallistunut ja alalle haluava voi olla näin tyhmä??

Vierailija
77/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika loppu kesken niin että en kerenny ees tallentaa sitä. Jääkö sinne ne aiemmat vstaukset vai häviääkö kaikki?

Ei, vaan siinä karsiutuivat kaikki ne hakijat jotka eivät osaa kelloa.

Oikeasti, niitä verkkotenttejä on ammattikorkeassa jonkin verran ja oletus on että jokainen itse seuraa kelloa ja palauttaa ajoissa, ei tule mitään muistutuksia.

Vierailija
78/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkun ja äikän osiot olivat todella helppoja, matikassa jätin pari "en tiedä" vastausta, koska matikan taidot ovat aivan ruosteessa. Mutta ne ennakkoaineistotehtävät!!! Siis aivan typerää, että siitä pisimmästä aineistosta oli ihan älytön määrä kysymyksiä ja niistä kahdesta lyhyemmästä tyyliin yhteensä 5 kysymystä. En kerennyt vastaamaan kaikkiin, ja lopuksi ruutuun tuli se "viimeisin tallennettu vastaus" teksti. Meni varmasti ihan päin hanuria, ihan paskaa jos en saa koulupaikkaa tämän esivalintakokeen takia.

Vierailija
79/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaan sovellettiin jo tulevissa työtehtävissä vaadittavaa logiikkaa, eli on fiksumpaa myöntää ettei tiedä jotain kuin että väittää tietävänsä ja vastata väärin. Ajetaan kai takaa sitä, että hoitsu ei esim. itsenäisesti laske potilaan lääkeannosta väärin vaan tajuaa joskus myös kysyä apua. Sai kai muissakin väärästä jotain miinusta, mutta matikassa enemmän? En niitä ehtinyt täysin lukea.

Mä vastasin matikassa ja koko kokeessa yhteen kysymykseen "en tiedä" koska aikaa jäi niin vähän sen "milloin pyöräilijä/autoilija/yms kohtaa" mietiskelyyn. Lopussa 2 sekuntia aikaa. 

Tuon sai ihan pääteltyäkin 9:35 oli aivan turha vastaus, puolessa välissä ei voi olla koska 5km/h ei ole puolet 12km/h:sta eli vastaukseksi jää se n.20min aikaisemmin. Myöhemmin kokeen palautuksen jälkeen päätin laskeakin ja tarkka vastaus on 21minuuttia kävelijää ennen pitäisi lähteä.

Vierailija
80/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne miinuspisteet on siksi ettei porukka arvailisi, vaan vain oikeasti tietävät vastaisivat.

Miten vaikeaa tuo nyt on tajuta?