Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sotelin esivalintakoe TEHTY!!!

sh-opiskelijaksi
03.05.2016 |

Siis tein juuri sairaanhoidon monimuodon esivalintakokeen. Mulla meni se muuten tosi hyvin, MUTTA 6 väittämää jäi siitä isosta materiaalioauudesta koska aika loppui kesken! Enkku ja matikka otti niin paljo aikaa. Suomenkieli meni hyvin kans.
ärsyttää vaan et tossa materiaaliosuudessa ne loppuväittämät olis ollu nii helppoja ja en kerenny tekemään.
Toivottavasti mun koulu ei jäis nyt tuosta 6 väittämästä kiinni, ku jokainen meistä kuitenki tekee eri tahdilla tehtäviä ja tärkeintä mun mielestä on se et saat oikeita vastauksia. Harmittaa silti tosi paljon.

Miten teillä muilla meni se koe?

Kommentit (193)

Vierailija
101/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi joka jäi mietityttämään oli äidinkielen viimeinen kysymys, eli oliko otsikko "Ainoa mies" kirjaimellinen vai metaforinen. Vastasin metaforinen, koska artikkeli kuitenkin kertoi miehistä naisvaltaisilla aloilla. Jäi kuitenkin mietityttämään, kun haastatellut miehet taisivat olla kirjaimellisesti työpaikkansa ainoita miehiä.

Vierailija
102/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi joka jäi mietityttämään oli äidinkielen viimeinen kysymys, eli oliko otsikko "Ainoa mies" kirjaimellinen vai metaforinen. Vastasin metaforinen, koska artikkeli kuitenkin kertoi miehistä naisvaltaisilla aloilla. Jäi kuitenkin mietityttämään, kun haastatellut miehet taisivat olla kirjaimellisesti työpaikkansa ainoita miehiä.

Otsikko oli metaforinen, ainakin se oli ainoa järkevänoloinen vastaus :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa alussa ollut edes joku "varoitus", että aika menee tiukalle. Olisin vastannut ennakkomateriaalikysymyksiin, ns. lonkalta. Nyt tarkastin vastauksia materiaalista, ja aika ei riittänyt mm. matikkaan, mihin olisin kuitenkin osannut vastata.

Kokeen kesto sekä osioiden määrä oli kerrottu. Etusivulla näki kysymysten määrän sekä tarkan ajan. Jos kokeen perusinfoja ei vaivaudu lukemaan, on turha syyttää kokeen järjestänyttä tahoa. Fiksut suunnittelivat ajankäyttönsä etukäteen.

Olen samaa mieltä siitä, että suomen-, ja englannin osiot olivat naurettavan helppoja. Matikassa muutamat perusjutut tökkivät, kertailin tosi laiskasti :D

Matkaoppaan nippelikysymykset olivat ärsyttäviä, mutta laajempien kokonaisuuksien kysely monivalinnalla on hankalaa.

Vierailija
104/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli matikkaosiossa sen allaskysymyksen vastaus? Valitsin ensin "en tiedä" mutta vikan 40 sekunnin aikana iskin vastaukseksi 3h 20min...

Vierailija
105/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli matikkaosiossa sen allaskysymyksen vastaus? Valitsin ensin "en tiedä" mutta vikan 40 sekunnin aikana iskin vastaukseksi 3h 20min...

Sain myös tuon 3h 20 min. En toki voi silti olla varma että se on oikein.

Vierailija
106/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin saman. Eikö 10 000 kuutiodesimetriä ole sama asia kuin 10 000 litraa? 10 000 / 50 = 200. 200 min on 3 h ja 20 min.

Vierailija
107/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku muita kysymyksiä? Mä en muista enää mutta saatan muistaa mitä vastasin vaihtoehdoista :D Vertaillaan!

Vierailija
108/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SussSannaH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne miinuspisteet on siksi ettei porukka arvailisi, vaan vain oikeasti tietävät vastaisivat.

Miten vaikeaa tuo nyt on tajuta?

Tää oli mun mielestä vielä ihan ok. Mutta just että vastaamattomasta (aika loppui kesken) rokotetaan pisteitä varsinkin jos "en tiedä" kohdalla ei pisteitä lähde yhtään. :-/

Ei herranjumala sentään teitä!!!

Eiköhän se "en tiedä" kohdan ruksaaminen tarkoita samaa kuin jättäisi vastaamatta. Eli "en tiedä" kohdaan ruksaaminen vie TIETENKIN myös pisteitä! Tulikohan tämä nyt vihdoinkin jokaiselle selväksi.

:D Naurattaa. Kauhea päteminen ja silti väärässä. Siellä ohjeissa luki että "En tiedä" -vastauksesta saa 0 pistettä. Väärästä tai tyhjästä saa miinusta.

Ei se ole mikään "eiköhän se näin ole, herranjumala!!!" -juttu, vaan luki ihan selkeällä suomenkielellä kokeen ohjeissa itsessään, että "En tiedä" saa 0.

Tällä menetelmällä tosiaan karsitaan arvailua sekä hahmotetaan että riittikö aika kaikkien läpikäymiseen, tyhjäksi jätetty kun yleensä meinaa että ei ehditty vastata.

Vierailija
109/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haen nyt aikuislinjalle lähinnä itseäni sivistääkseni. Olen aiemmin kouluttautunut tradenomiksi ja taustalla myös keskeytyneet opinnot yliopistossa eikä niiden pääsykokeissa koskaan kysytty mitään noin yksityiskohtaista kuin aineisto-osuudessa kysyttiin. Tottakai aineisto verkkotenttinä oli käytössä, mutta itse olen hieman hitaampi lukija, joten kiire tuli.

Mutta lohdutuksena kaikki on samalla viivalla.

Omasta mielestäni helpoimmat osuudet olivat englanti ja suomi. Matematiikassa hieman hävetti, etten heti tajunnut, että helpoin tapa oli ottaa oikea vastaus vaihtoehdoista päättelemällä eikä tuhlata aikaa laskemiseen. 

10 sekuntia jäi aikaa, kun sain vastaukset valmiiksi. :D

Mielenkiintoista, ettei vastauksia saada sivulle kuin vasta 10.5., koska oikeat vastaukset tiedetään jo etukäteen järjestäjien toimesta ja henkilökohtaisetkin tulokset tietokone laskee sekunneissa monivalinnasta. Mahdollisuus tietysti, että jokin kysymys niin vaikea, että valtaosa vastasi tietyn lähes oikean ja siitä sitten harkitaan pitäisikö se kysymys hylätä.

Vierailija
110/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sh-opiskelijaksi kirjoitti:

Siis tein juuri sairaanhoidon monimuodon esivalintakokeen. Mulla meni se muuten tosi hyvin, MUTTA 6 väittämää jäi siitä isosta materiaalioauudesta koska aika loppui kesken! Enkku ja matikka otti niin paljo aikaa. Suomenkieli meni hyvin kans.

ärsyttää vaan et tossa materiaaliosuudessa ne loppuväittämät olis ollu nii helppoja ja en kerenny tekemään.

Toivottavasti mun koulu ei jäis nyt tuosta 6 väittämästä kiinni, ku jokainen meistä kuitenki tekee eri tahdilla tehtäviä ja tärkeintä mun mielestä on se et saat oikeita vastauksia. Harmittaa silti tosi paljon.

Miten teillä muilla meni se koe?

Aika loppu kesken?? Mulla ois jääny vielä 11 minsaa. Matikka oli ihan naurettavan helppo, samoin englanti ja suomi. Mutta ei se vaikee ollu se ennakkotekstiinkään perustuva. Ootteko te lukenu matikkaa ja enkkua ollenkaan jos meni aikaa ja oli muka vaikee??

Vierailija
111/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näimpä! Osa kysymyksistä oli myös aika kompia, vastausvaihtoehdot oli melkein samoja mut sieltä piti poimia se täysin oikein mennyt vastaus..

Aika paljon tosiaan kompia oli. Esim matikassa laskutehtävä jonka vastaus 0,45. Kysymyksessä pyydettiin vastausta yhden desimaalin tarkkuudella joten oikea vastaus 0,5.

eikä... no tää meni sitten väärin.. noh. jos ei nyt pääse koulunpenkille niin ehkä sitten joku vuos..

meni väärin? Tämä kysymys? Ei jumankauta. Ootteko te käyny kouluja ollenkaan? Ei tollaset tyypit voi päästä hoitajiksi. Apua.

Vierailija
112/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä tehäänkö tää koe siis kotona? Siinähän voi olla vaikka kuinka paljo apujoukkoja auttamassa.

Vierailija
113/193 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi mennä väärin jos kotona saa tehdä kokeen ja kaikki apu käytettävissä. Hurjaa. 

Vierailija
114/193 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kans. Vihaan monivalintatehtäviä, häiritsevät omaa ajatustyötäni. Ota noista valmiista kapulakielisistä vastauksista nyt selvää, itse osaisin kirjoittaa paremmat. No, jos korkeakoulupaikan ehtona on, että osaa täyttää lottorivin tarpeeksi onnekkaasti niin...

Vierailija
115/193 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tidtabell kirjoitti:

Mielenkiintoista, ettei vastauksia saada sivulle kuin vasta 10.5., koska oikeat vastaukset tiedetään jo etukäteen järjestäjien toimesta ja henkilökohtaisetkin tulokset tietokone laskee sekunneissa monivalinnasta. Mahdollisuus tietysti, että jokin kysymys niin vaikea, että valtaosa vastasi tietyn lähes oikean ja siitä sitten harkitaan pitäisikö se kysymys hylätä.

Tätä mä itsekin mietin. Mutta jos asia todella on noin, että kokeen tekijät itsekin tajuavat, että osasta kysymyksiä voi nousta meteli, niin pitäisi jo hälytyskellojen soida. Aineisto oli sen verran laaja, että siitä olisi kyllä saanut laadittua kunnolliset, aineiston sisältöön perustuvat kysymykset, joihin todella on vain yksi ainoa oikea vastaus. 

Vierailija
116/193 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luitteko te oikeesti aineiston etukäteen? Miksi? Ei se ole tarkoitus että muistaa ulkoa näissä tenteissä. Materiaalihan saa olla esillä kun koetta tekee. Lähinnä testataan osaatko ettiä oikean vastauksen..sen kun hakutoiminto vaan laulaan.. Ite en vilkaissutkaan juuri koko materiaalia etukäteen. SIlti jäi vastausaikaa vielä reilu vartti. Tein eka muut osiot ja vikaksi tuon aineistoon perustuvan. Ettekö te ees tajunneet että voitte tehdä missä järjestyksessä vaan, kun poraatte että meni niin kauan aikaa aineistokysymyksiin ja muihin ei riittänyt aika vaikka ois ollut helppoja..No elämä on, ehkä teidän ei kuulu hoitajaksi ees päästä, kun ette osaa olla loogisia ja ajatella edes maalaisjärjellä..Ja jos noi matikantehtävät oli vaikeita, niin miten kuvittelette suoriutuvanne lääkelaskuista? 

Vierailija
117/193 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis luitteko te oikeesti aineiston etukäteen? Miksi? Ei se ole tarkoitus että muistaa ulkoa näissä tenteissä. Materiaalihan saa olla esillä kun koetta tekee. Lähinnä testataan osaatko ettiä oikean vastauksen..sen kun hakutoiminto vaan laulaan.. Ite en vilkaissutkaan juuri koko materiaalia etukäteen. SIlti jäi vastausaikaa vielä reilu vartti. Tein eka muut osiot ja vikaksi tuon aineistoon perustuvan. Ettekö te ees tajunneet että voitte tehdä missä järjestyksessä vaan, kun poraatte että meni niin kauan aikaa aineistokysymyksiin ja muihin ei riittänyt aika vaikka ois ollut helppoja..No elämä on, ehkä teidän ei kuulu hoitajaksi ees päästä, kun ette osaa olla loogisia ja ajatella edes maalaisjärjellä..Ja jos noi matikantehtävät oli vaikeita, niin miten kuvittelette suoriutuvanne lääkelaskuista? 

Jännä miten muiden panostus opiskeluun sun persettäs kutittaa.

Vierailija
118/193 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aiheuttaako omega3 yms. vitamiinit masennusta ite laitoin väärin, koska ei sanottu että ne voi aiheuttaa masennusta eikä aiheuta masennusta.

Vierailija
119/193 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa tämä "jos hoitajaksi hakee niin..."-paska. TÄN ON TEHNY MYÖS ESIM LIIKUNNANOHJAAJIKSI AMMATTIKORKEAAN HAKEVAT! Eikä sote-alalla kaikki ole sairaanhoitajia. Ja toiseksi, se kypsyys ja soveltuvuus alalle mitataan itse valintakokeessa, tästähän jää käteen vain pisteet. Eli turha provota täällä harmistuneita. Itse kovana stressaajana ja neuloja pelkäävänä hain kätilöksi (ja koen todellakin olevani täysin alalle soveltuva, lämmin, ihmisläheinen ja painetta sietävä ihminen) ja kyllä tämä koe jäi potuttamaan. Saivartelevia kysymyksiä. Mutta kaikki on samalla viivalla, onnea tasapuolisesti kaikille! Ps. onko muita kätilöksi hakeneita? :)

Vierailija
120/193 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulle jäi vielä 7min aikaa kun lopetin. Mutta meni kait ihan hyvin. Oliko oikein se että ne vitamiinit ja mitkä lie omega-hapot ym aiheuttaa masennusta? kuulostaa ehkä hullulta tälleen mut mä laitoin sen et ois oikein..

Mä en tiedä edes mikä on tää soteli tai muutakaan sairaanhoitajajuttuja, mut ihan yleistietoa on et omega yms rasvojen PUUTE aiheuttaa masennusta, ei itse nuo vitamiinit. Ei kai kukaan kokeeseen osallistunut ja alalle haluava voi olla näin tyhmä??

Toi kysymys oli englannin luetunymmärtämisessä. Kyse ei siis ole siitä tiedätkö aiheuttaako nuo masennusta vai ei, vaan ymmärsitkö mitä englanninkielisessä tekstissä kerrottiin.

Minustakin se kysymys olin hämäävä. Vastasin että on väärin.