Sotelin esivalintakoe TEHTY!!!
Siis tein juuri sairaanhoidon monimuodon esivalintakokeen. Mulla meni se muuten tosi hyvin, MUTTA 6 väittämää jäi siitä isosta materiaalioauudesta koska aika loppui kesken! Enkku ja matikka otti niin paljo aikaa. Suomenkieli meni hyvin kans.
ärsyttää vaan et tossa materiaaliosuudessa ne loppuväittämät olis ollu nii helppoja ja en kerenny tekemään.
Toivottavasti mun koulu ei jäis nyt tuosta 6 väittämästä kiinni, ku jokainen meistä kuitenki tekee eri tahdilla tehtäviä ja tärkeintä mun mielestä on se et saat oikeita vastauksia. Harmittaa silti tosi paljon.
Miten teillä muilla meni se koe?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Ne miinuspisteet on siksi ettei porukka arvailisi, vaan vain oikeasti tietävät vastaisivat.
Miten vaikeaa tuo nyt on tajuta?
Tää oli mun mielestä vielä ihan ok. Mutta just että vastaamattomasta (aika loppui kesken) rokotetaan pisteitä varsinkin jos "en tiedä" kohdalla ei pisteitä lähde yhtään. :-/
Vierailija kirjoitti:
Ne miinuspisteet on siksi ettei porukka arvailisi, vaan vain oikeasti tietävät vastaisivat.
Ja miinuspisteitä tulee väärästä vastauksesta myös varsinaisessa pääsykokeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mulle jäi vielä 7min aikaa kun lopetin. Mutta meni kait ihan hyvin. Oliko oikein se että ne vitamiinit ja mitkä lie omega-hapot ym aiheuttaa masennusta? kuulostaa ehkä hullulta tälleen mut mä laitoin sen et ois oikein..
Mä en tiedä edes mikä on tää soteli tai muutakaan sairaanhoitajajuttuja, mut ihan yleistietoa on et omega yms rasvojen PUUTE aiheuttaa masennusta, ei itse nuo vitamiinit. Ei kai kukaan kokeeseen osallistunut ja alalle haluava voi olla näin tyhmä??
No kaikkia ei varmaan kiinnosta mitkään omegat. Miksi edes tuut tänne haukkumaan toisia tyhmiksi, kun et itse edes tiedä mikä soteli on. Ei kaikki soteli aloille hakevat oo mitään sairaanhoitajia.... Ja miks sairaanhoitajaksi hakijan esim edes pitäis tietää tuo? Vastahan sinne kouluun ollaan menossa oppimaan tollasia.
Aivan liikaa viilattiin pilkkua niissä Matkaopas kysymyksissä. Itse opettelin ainakin, mitä kaikki käsitteet tarkoittaa ja kaikkea TARPEELLISTA, enkä mitään mitä joku jorma jossain sano jostain. Voi herrajee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mulle jäi vielä 7min aikaa kun lopetin. Mutta meni kait ihan hyvin. Oliko oikein se että ne vitamiinit ja mitkä lie omega-hapot ym aiheuttaa masennusta? kuulostaa ehkä hullulta tälleen mut mä laitoin sen et ois oikein..
Mä en tiedä edes mikä on tää soteli tai muutakaan sairaanhoitajajuttuja, mut ihan yleistietoa on et omega yms rasvojen PUUTE aiheuttaa masennusta, ei itse nuo vitamiinit. Ei kai kukaan kokeeseen osallistunut ja alalle haluava voi olla näin tyhmä??
No kaikkia ei varmaan kiinnosta mitkään omegat. Miksi edes tuut tänne haukkumaan toisia tyhmiksi, kun et itse edes tiedä mikä soteli on. Ei kaikki soteli aloille hakevat oo mitään sairaanhoitajia.... Ja miks sairaanhoitajaksi hakijan esim edes pitäis tietää tuo? Vastahan sinne kouluun ollaan menossa oppimaan tollasia.
Aivan liikaa viilattiin pilkkua niissä Matkaopas kysymyksissä. Itse opettelin ainakin, mitä kaikki käsitteet tarkoittaa ja kaikkea TARPEELLISTA, enkä mitään mitä joku jorma jossain sano jostain. Voi herrajee.
Ja muutenkin jos kokeessa on materiaali, niin kaikki vastaukset tehdään materiaalin tietojen mukaan ellei muuten pyydetä, sinä joka et tehnyt koetta et ole lukenut ennakkomateriaalia taikka kokeessa tullutta materiaalia joten sun on turha päteä.
Oli vitun siistiä kun hyvä en lukihäiriöisenä kesti jo niiden tekstien sisäistämisessä iäisyys. Yliopistolla saan sentään tehdä ilman aikarajaa.
Mullaki lukihäiriö sekä tarkkaavaisuushäiriö ja jäi 5min luppoaikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Oli vitun siistiä kun hyvä en lukihäiriöisenä kesti jo niiden tekstien sisäistämisessä iäisyys. Yliopistolla saan sentään tehdä ilman aikarajaa.
Kai hait lukihäiriön perusteella lisäaikaa? Sitä pystyi saamaan 30 min lausuntoa vastaan. Ei se tietenkään ihmeitä tee, jos sisältäminen on hyvin hidasta, mutta auttaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Näitäkin eriasteisia. Mulla on paha, monissa kysymyksissä esimerkiksi tuntui että kaikki vastaukset olivat keskenään samanlaisia. :( Hassua, että matikka meni parhaiten, siinä vain vastasin vain siihen altaan täyttämiseen etten tiedä vastausta.
Mulla on lukihäiriö ja koko ikäni KÄRSINYT siitä koulukin meni kun kävin viikottain apuopen luona .. Tää on välillä kun joku kirous. Nolo kirous. Asioiden sisältäminen tuottaa välillä ongelmia että pahaa tekee. En ole tyhmä mutta välillä ihan helvetin hidas!
Niin ja tosiaan kun sain kysymyksen pähkäiltyä ja aloin lukea niitä vastausvaihtoehtoja niin yllättäen osassa kaikki näytti samalta. Harmittaa, koska vaikka olenkin todella hidas lukija ja kirjoittaja niin olen todella omistautunut ja ahkera, ja siten saanut aina hyviä numeroita koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai hait lukihäiriön perusteella lisäaikaa? Sitä pystyi saamaan 30 min lausuntoa vastaan. Ei se tietenkään ihmeitä tee, jos sisältäminen on hyvin hidasta, mutta auttaa kuitenkin.
Ja mulle opinto-ohjaaja sanoi että ei voi saada! 20 jäi vastaamatta sen vuoksi. No, vielä on yliopiston pääsykokeet ja siellä onneksi saan käyttää aikaa niin paljon kuin tarvitsen.
Kun näin, että se ensimmäinen Matkaopas kysymys oli suuntaan '' minkänlaiseksi terveys- ja sosiaalialaa kuvailtiin Matkaoppaassa? '' niin olin vaan et jaahas, että TÄLLAINEN koe tällä kertaa... hiukan kyllä huvitti kun oli niin random kysymys?!
Ei kannata kuunnella opinto-ohjaajaa vaan kysyä suoraan siitä amkista, johon hakee. Lievällä lukivaikeudella ei välttämättä lisäaikaa irtoa mutta keskivaikealla ja vaikealla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitäkin eriasteisia. Mulla on paha, monissa kysymyksissä esimerkiksi tuntui että kaikki vastaukset olivat keskenään samanlaisia. :( Hassua, että matikka meni parhaiten, siinä vain vastasin vain siihen altaan täyttämiseen etten tiedä vastausta.
Joo en tarkottanut mitenkään alentavasti, vaan että aika saavutus itselle:) Yleensä kun en pysty lukemaan/mitään tekemään viittä minuuttia putkeen (paitsi jos on jokin fyysinen muistutus asiasta, töissä olen ihan hyvin pärjännyt tarkkuuttakin vaatiessa). Parin hyppyjuoksut tuli tehtyä kokeen aikana, nuo toisiaan muistuttavat oli joo pahoja. Tosiaan lukihäiriö on keskivaikea tarkkaavaisuushäiriön astetta en tiedä :( En ite uskaltanut pyytää lisäaikaa tuon tarkin takia että jos ne sitten myöhemmin haastattelussa tai muuten ottavat silmätikuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli mun mielestä vielä ihan ok. Mutta just että vastaamattomasta (aika loppui kesken) rokotetaan pisteitä varsinkin jos "en tiedä" kohdalla ei pisteitä lähde yhtään. :-/
Ei herranjumala sentään teitä!!!
Eiköhän se "en tiedä" kohdan ruksaaminen tarkoita samaa kuin jättäisi vastaamatta. Eli "en tiedä" kohdaan ruksaaminen vie TIETENKIN myös pisteitä! Tulikohan tämä nyt vihdoinkin jokaiselle selväksi.
Koe tuli tehtyä, aikaa oli rajallisesti, nippanappa riitti 80 kysymyksen vastaamiseen. Itse tein ensimmäisenä matematiikan tehtävät, koska arvasin ettei perus +- laskuilla selvitä. Seuraavana tein englannin tehtävän, se oli helpohko, äidinkielen tehtävä samoin. Ennakkomateriaali tehtävät sitä vastoin olivatkin kinkkisiä, kysymysten vaikeaselkoisuuden vuoksi. Varsinkin kun se matkaopas osio oli se mistä kysyttiin eniten ja teksti oli aikamoista daadaata, enkä itse ainakaan lähtenyt googlaamaan tai selailemaan kesken kokeen ennakkomateriaalia, joskin viimeisille sekunneille tosiaan tuossa osiossa meni ja vähän arvaamisen puolelle.
Saa nähdä miten menee, kuinka pisteitä tulee ja pääsenkö edes varsinaiseen pääsykokeeseen. Kävi miten kävi, parhaani yritin :) Ikää itselläni kuitenkin enmmän kuin 40 vuotta!
fysioterapeutin urasta haaveileva.. kirjoitti:
Yllätyin siitä, että tässä karsitaan lähinnä ulkoa opettelun ja nopeuden perusteella ihmisiä, eikä osaamisen. Eihän tällainen koe millään tavalla testaa esim. kykyä soveltaa tietoa ja ymmärtää kokonaisuuksia, mitkä ovat tärkeitä taitoja korkeakoulupiskelussa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä. Itsekin luin aineistoja iltaisin ja tein vielä (upeita ;D ) miellekarttoja ja koitin ymmärtää enemmänkin kokonaisuutta. Tuollaisiin nippelitietokokeisiin en ole törmännyt sitten yläasteen, onneksi! Harmittaa vaan jos ei nyt pääsykokeeseen sitten tule kutsua :/ Muut osiot uskon pärjänneeni hyvin (matikassa jäi kaksi joita en tiennyt)
Itse olen aika nopea lukemaan mutta onnistuin tässä kyllä vetämään ajan niin tiukille, palautin jossain puolen minuutin kohdalla.
SussSannaH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala sentään teitä!!!
Eiköhän se "en tiedä" kohdan ruksaaminen tarkoita samaa kuin jättäisi vastaamatta. Eli "en tiedä" kohdaan ruksaaminen vie TIETENKIN myös pisteitä! Tulikohan tämä nyt vihdoinkin jokaiselle selväksi.
Koe tuli tehtyä, aikaa oli rajallisesti, nippanappa riitti 80 kysymyksen vastaamiseen. Itse tein ensimmäisenä matematiikan tehtävät, koska arvasin ettei perus +- laskuilla selvitä. Seuraavana tein englannin tehtävän, se oli helpohko, äidinkielen tehtävä samoin. Ennakkomateriaali tehtävät sitä vastoin olivatkin kinkkisiä, kysymysten vaikeaselkoisuuden vuoksi. Varsinkin kun se matkaopas osio oli se mistä kysyttiin eniten ja teksti oli aikamoista daadaata, enkä itse ainakaan lähtenyt googlaamaan tai selailemaan kesken kokeen ennakkomateriaalia, joskin viimeisille sekunneille tosiaan tuossa osiossa meni ja vähän arvaamisen puolelle.
Saa nähdä miten menee, kuinka pisteitä tulee ja pääsenkö edes varsinaiseen pääsykokeeseen. Kävi miten kävi, parhaani yritin :) Ikää itselläni kuitenkin enmmän kuin 40 vuotta!
Siellä luki että vastaamatta jättämisestä tulee miinusta, mutta "en tiedä" vastauksesta 0
Tuntuu että oli tarkoituskin etsiä niitä vastauksia aineistosta kokeen aikana, oli sen verran nippelitietoa. En oikein usko, että kellekään jäisi mieleen jonkun Uudenmaan johtajan asiakasiltamat vaikka aineiston lukisi 10 kertaa.
No varmaan sairaanhoitajaksi aikoville sopiva koe. Jos et ole varma asiasta, niin heitätkö arvauksella esim lääkeannostukset?