Appivanhemmat tulossa katsomaan vauvaa, kehtaanko kieltää yöpymästä meillä?
Kotiuduttiin vauvan kanssa perjantaina ja appivanhemmat ovat tulossa alkuviikosta katsomaan. Pitkä matka, joten ovat ainakin yhden yön. Yleensä he ovat yöpyneet meidän vierashuoneessa, nyt en oikein jaksa ajatusta yövieraista. Onko hirveän epäkohteliasta pyytää miestä sanomaan, että yöpyisivät hotellissa?
Kommentit (263)
Ja koittakaa nyt katkerat miehen vanhemmat tajuta, että ap:n vanhemmat olivat päiväkylässä, kuten myös miehen vanhemmat ovat päiväkylään tervetulleita. En ikinä edes kehtaisi mennä vauvaperheeseen yökylään! Lisäksi, ei ole mitään sääntöä, että jos äidin vanhemmat niin myös miehen vanhemmat, toisen vanhemmat voivat olla paljon läheisempiä ja hienotunteisempia kuin ne jotka kiristämällä vaativat itsensä tuoreen äidin kotiin häiritsemään toisen toipumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinun mielestäsi sitten olisi sopivaa, että miehesi saisi näyttää lastaan vanhemmilleen?
Aika kylmää sulta, että miehen vanhemmat ajavat satoja kilometrejä lasta katsomaan ja sä vaan passittaisit ne hotelliin.
Saavathan he tulla lasta katsomaan, sitä ap ei ole missään vaiheessa kieltänyt. Miehen vanhemmat ovat ihan yhtälailla tervetulleita vierailulle, mutta ap ei halua ketään yökylään. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Heti synnytyksen jälkeen äiti ei välttämättä pysty istumaan tai pidättelemään virtsaa tai pieruja, vessassa käynnit voivat olla yhtä helvettiä, alapää vuotaa verta, tisseistä suihkuaa maitoa ja niihin saattaa myös sattua kovin, lapsi on tissillä käytännössä tauotta, ja nukkumisesta ei voi kuin haaveilla. Kuka muka haluaa tuollaisessa tilassa yhtään ketään kotiinsa vuorokauden ympäri? Haluaisitko itse yövieraita, kun olet toipumassa suuresta peräsuolileikkauksesta, ja koko alapää on hellänä ja paskalla käymisestä pääsee itku?
Mä olen synnyttänyt 2 kertaa, joten tiedän asiasta jotakin. Mun pointti on silti se, että molempia isovanhempia pitää kohdella tasapuolisesti. Jos se edellyttää toisten yökyläilyä niin se täytyy vaan järjestää. Kyse on vain yhdestä yöstä. Näin ainakin käsitin ap tekstistä.
Ei ole mitään tasapuolisuutta että appivanhemmat tulevat yöksi jos omat käyvät päiväsaikaan.
Oikeassa elämässä tämän voisi ratkaista vaikka siten että appivanhemmat menevät niille toisille isovanhemmille yökylään, mutta täällähän on tärkeintä osoittaa että ap on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä ihmisiä täällä! Eikö synnyttäneellä naisella ole mitään yksityisyyttä! Se on kyllä tuoreen vauvan äiti, joka sanelee kenen, milloin ja kuinka kauan sopii tulla paikalle pällistelemään. En voi ymmärtää näitä sukulaisia, jotka paukkuu huoneeseen kun äiti yrittää imettää! Ei se äiti ole mitään vapaata riistaa, siksi ettei kykene vastasynnyttäneenä ajamaan teitä nyrkit pystyssä ulos kodistaan tunkeilemasta!
Käsittääkseni ne on miehen vanhemmat (ei ketä tahansa kadun miehiä), jotka haluais tulla katsomaan poikansa lasta mutta miniä ei halua päästää.
Vierailija kirjoitti:
Minä appivanhempana menisin hotelliin mutta huomaisin myös miniän haluavan pitää meidät kauempana perheestä. Vastaavasti en ottaisi lasta yökylään ilman vanhempia, sanoisin ettei vanhempi ihminen jaksa.
Varsinkin, kun tuoreen äidin vanhemmat ovat saaneet käydä jo sairaalassa ja kotona katsomassa. Oletan myös silloin, että jaksavat hoitaa vauvaa viikonloppuisin, että vanhemmat saa parisuhdeaikaa. Minä tietenkin olen jo niin vanha ja väsynyt, että en jaksa ottaa vauvasta vastuuta ilman vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinun mielestäsi sitten olisi sopivaa, että miehesi saisi näyttää lastaan vanhemmilleen?
Aika kylmää sulta, että miehen vanhemmat ajavat satoja kilometrejä lasta katsomaan ja sä vaan passittaisit ne hotelliin.
Aloittaja ei ollut kieltämässä kyläilyä ja lapsen esittelyä isovanhemmilleen. Ymmärrätkö? Eikö miehen vanhemmatkin mieluimmin nuku yöllä, esimerkiksi rauhallisessa hotellihuoneessa ilman yöllisiä vauvasta johtuvia heräilyjä... Vai kyttäisitkö itse vauvaa sängyn vieressä valvoen eli miksi se yöpyminen pojan kotona on niin tärkeää? Mahdollisesti kyttäilisit myös vauvan vieressä makaavaa äitiä, joka useamman kerran yössä olisi rinta paljaana?
Miehen vanhempien olisi pitänyt etukäteen kysyä sopiiko nyt ihan varmasti että tullaan yöksi vai mentäisiinkö hotelliin, eikä edes olettaa, että heidät haluttaisiin noin yksityiseen tilanteeseen pitkäksi aikaa todistajiksi. Kuvitelkaa, että teillä on molemminpuoleinen rintatulehdus ja vuosisadan kuukautiset, ette myöskään ole nukkuneet kunnolla. Haluatteko siihen vieraita ihmisiä päällistelemään ja neuvomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tulee noihin "jos ei pääse kylään niin mummikaan ei sitten sattuvasti koskaan jaksa lasta hoitaa :)" -uhkauksiin.
Jos joku lapseni sukulainen uhkaisi, että jos ei heti saa lasta nähdä niin ei koskaan halua lasta kylään, niin toteaisin että sovittu ja siitä pidettäisiin sitten kiinni, vaikka kuinka myöhemmin rukoilisi saada nähdälasta.
En halua lapseni lähipiiriin niin itsekkäitä pikkusieluja, jotka ovat valmiita hylkäämään tämän jos eivät nytjustheti saa nähdä vastasyntyneenä.Miksi ne rukoilisi, että haluavat nähdä lapsen? Sehän on sinun lapsesi, ei miehesi lainkaan. Kuka nyt vierasta kakaraa kaipaisi? Kaltaisesi äiti ei saa aikaan kovinkaan mukavaa lasta, joten tuskin itkevät perään, päinvastoin. Jouluna toteavat tyytyväisinä, että taas säästyi monta euroa, kun ei tarvinnut ostaa lelukirjasta sivukaupalla tavaraa miniän laatiman listan mukaan.
Minä myös oikeasti ihmettelen tätä nykyäitien kuvitelmaa, että isovanhemmat oikein itkien rukoilisi, että saa hoitaa lastenlasta ja sillä voidaan kiristää.
Oikeassa elämässä ne (varsinkin miehen vanhemmat, koska koskaanhan ei voi olla varma, että ne lapsenlapset on oikeasti tehty omalle pojalle) elää ihan hyvää omaa elämää omine menoineen. En tiedä oikeasti yhtään isovanhempaa, jotka itkee, kun miniä ei anna nähdä lapsenlapsia. Yleensä ne lapsenlapset on sitten aikuisina ottaneet yhteyttä, kun ovat tajunneet, että äiti on pitänyt heitä vain kiristyksen välineenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen valkoihoinen nainen sietäisi kuolla sukupuuttoon jo tämän ketjun perusteella.
Olette kuvottavia, itsekkäitä paskoja. Minäminäminäminäminä. Puristin kakaran torakan lailla, olen maapallon keskipiste.
Kumpaa naista sinä nyt haukut, vastasyntyneen äitiä vai hänen anoppiaan?
Mikähän siinä on, kun miehen vanhemmat tai miehen appivanhemmat tulevat kylään, niin miestä ei yhtään huoleta, pitäisikö siivota tai käydä kaupassa. Mies ei mieti, moittiiko anoppi, kun ikkunoita ei ole pesty sitten toissa vuoden tai käsipyyhkeitä vaihdettu viikkoon. Sitäkään mies ei pohdi, onko vierastäkit kovinkin tunkkaiset tai löytyykö talosta puhtaita petivaatteita. Helppo se on naisia moittia, kun tekemättömät työt menevät naisen piikkiin.
Uhirudu, uhriudu ja uhriudu. On omaa saamattomuuttasi jos talossa ei ole puhtaita lakanoita tai käsipyyhkeitä. Montako vuotta meinaat vedota synnyttämiseen kaikessa? Loppuikäsi?
No mutta, kyllä taisi sattua sinuun. Sinulla taisi kaikki olla tiptop heti laitokselta saapuessasi. Synnytyskin meni tuosta vaan, et ollut yhtään väsynyt tai kipeä. Jälkivuoto ei valunut pitkin reisiä koskaan, istumaan pystyit heti eikä ollut pidätysongelmia saati uniongelmia.
Mies hoiti kaikki yövieraiden passaamiset alusta loppuun, itse sait keskittyä lepäämiseen ja vauvaan. Vau, sinulla on hieno mies. Ja vaikka sinulla synnytys ja siitä toipuminen on mennyt paremmin kuin oppikirjoissa, niin muista, että kaikilla ei mene.
Nykyään sukulaiset ei ymmärrä auttaa. Tullaan jäykistelemään "kylään" ja "kahville", kun voisi sanoa että saadaanko tuoda teille jääkaappi täyteen ruokaa, ja haittaako jos pestään ikkunat, me ei häiritä teitä.
Jos äidin pitää pukeutua ja passata ja stressata, niin ei tarvi tulla. Jos tulevat omien pullien ja lakanoiden kanssa, ja tarttuvat tiskiharjaan, niin sitten voidaan harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä ihmisiä täällä! Eikö synnyttäneellä naisella ole mitään yksityisyyttä! Se on kyllä tuoreen vauvan äiti, joka sanelee kenen, milloin ja kuinka kauan sopii tulla paikalle pällistelemään. En voi ymmärtää näitä sukulaisia, jotka paukkuu huoneeseen kun äiti yrittää imettää! Ei se äiti ole mitään vapaata riistaa, siksi ettei kykene vastasynnyttäneenä ajamaan teitä nyrkit pystyssä ulos kodistaan tunkeilemasta!
Käsittääkseni ne on miehen vanhemmat (ei ketä tahansa kadun miehiä), jotka haluais tulla katsomaan poikansa lasta mutta miniä ei halua päästää.
Jos minulla valuisi verta joka askeleella ja joutuisin imettämään vähän väliä, niin edes omat vanhemmat eivät olisi tervetulleita ennen kuin olen saanut itseni koottua ja tilanteen hallintaan. Tuohon nähden kaukana asuvat miehen vanhemmat olisivat hyvin vieraita todistamaan sitä nöyryytyksen tilaa kun olet räjähtänyt perseestä ja hillut rekki paljaana epätoivoisena univajesumussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä appivanhempana menisin hotelliin mutta huomaisin myös miniän haluavan pitää meidät kauempana perheestä. Vastaavasti en ottaisi lasta yökylään ilman vanhempia, sanoisin ettei vanhempi ihminen jaksa.
Varsinkin, kun tuoreen äidin vanhemmat ovat saaneet käydä jo sairaalassa ja kotona katsomassa. Oletan myös silloin, että jaksavat hoitaa vauvaa viikonloppuisin, että vanhemmat saa parisuhdeaikaa. Minä tietenkin olen jo niin vanha ja väsynyt, että en jaksa ottaa vauvasta vastuuta ilman vanhempia.
Jos miehen vanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä, niin tuskinpa heiltä mitään lastenhoitoapua oletetaan muutenkaan. Eikä kenenkään ole pakko ottaa lapsenlapsia hoitoon, mutta on älytöntä kostaa se, että teitä ei jakseta kestitä, kun tuoreella äidillä on pillu revennyt ja tissit räjähtävät maidosta. Ottakaa itse vieraita yökylään suurten fyysisten ponnistusten jälkeen, mutta älkää olettako sitä muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan ne miehen vanhemmat voineet käydä jo sairaalassa katsomassa vastasyntynyttä, niinhän ne naisenkin vanhemmat teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ollut kieltämässä kyläilyä ja lapsen esittelyä isovanhemmilleen. Ymmärrätkö? Eikö miehen vanhemmatkin mieluimmin nuku yöllä, esimerkiksi rauhallisessa hotellihuoneessa ilman yöllisiä vauvasta johtuvia heräilyjä... Vai kyttäisitkö itse vauvaa sängyn vieressä valvoen eli miksi se yöpyminen pojan kotona on niin tärkeää? Mahdollisesti kyttäilisit myös vauvan vieressä makaavaa äitiä, joka useamman kerran yössä olisi rinta paljaana?
Sulla on kyllä pervompia kuvitelmia kun mulla. Mä menisin mulle osoitettuun paikkaan nukkumaan ajoissa illalla ja nousisin aamulla varhain, tsekkaisin lapsen ja sanoisin aamupalan jälkeen heipat. Mä en näe tuossa mitään ongelmaa. Mut jäis kumminkin fiilis, että poika on saanut lapsen ja kivan vaimon ja niille olen tervetullut.
Mut ihan miten vaan.
On tosi kivaa, että on sukulaisia jotka haluaa auttaa. Mutta hyvät sukulaiset, kysykää ensin kaivataanko teidän apua. Jos apua ei tarvita, niin olette vaan uteliaita idiootteja, jotka tungette toisen ihmisen sairasvuoteelle. Miniä voi ensi kerralla tunkea sitten mukaan vaikka isovanhemman gynekäynnille tai eturauhastarkistukseen, kun kaikki on niin ihanan avointa sukulaisten kesken. Miten on niin vaikea tajuta, että jos se miniä ei halunnut esitellä teille vuotojaan ja rintojaan aiemminkaan niin asia ei ole muuttunut lapsen saannin myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä pervompia kuvitelmia kun mulla. Mä menisin mulle osoitettuun paikkaan nukkumaan ajoissa illalla ja nousisin aamulla varhain, tsekkaisin lapsen ja sanoisin aamupalan jälkeen heipat. Mä en näe tuossa mitään ongelmaa. Mut jäis kumminkin fiilis, että poika on saanut lapsen ja kivan vaimon ja niille olen tervetullut.
Mut ihan miten vaan.
Näin. Vaikuttaahan se suhtautumiseen nuoreen perheeseen, jos miniä on naama norsunvitulla ja ei halua miehensä vanhempien näkevän poikansa lasta, mutta hänen omat vanhemmat lanttasevat jatkuvasti heidän kotonaan, välittämättä lainkaan, mitä mies siitä tykkää.
Minulla on 3 velipoikaa ja se on selkeästi nähtävissä, missä perheissä on vanhempiani kohdeltu kunnioittavasti. Yksi miniöistä on juuri ap.n tyylinen. Vanhempani eivät saaneet käydä sairaalassa, ei käydä kylässä ennen kastejuhlaa. Joululahjoiksi kyllä toivottiin kalliita lahjoja ja rahaa. Kaikki, mitä vanhempani teki, oli väärin.
Nyt vanhempani käyvät minun ja kahden veljeni perheissä ja kutsuvat meitä luokseen ja hoitavat lapsiamme mielellään. Minua joskus säälittää tämä yksi velipoikani, kun vaimonsa on katkonut suhteet vanhempiini. Mutta toisaalta se on ollut aina sellainen tossukka, että antaa vaimonsa jyrätä itsensä. Nyt vaimonsa vinkuu, kun ei saa lapsia hoitoon vanhemmilleni ja lahjojakaan ei saa samalla tavalla, kuin meidän muiden lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut ihan miten vaan.
Näin. Vaikuttaahan se suhtautumiseen nuoreen perheeseen, jos miniä on naama norsunvitulla ja ei halua miehensä vanhempien näkevän poikansa lasta, mutta hänen omat vanhemmat lanttasevat jatkuvasti heidän kotonaan, välittämättä lainkaan, mitä mies siitä tykkää.
Minulla on 3 velipoikaa ja se on selkeästi nähtävissä, missä perheissä on vanhempiani kohdeltu kunnioittavasti. Yksi miniöistä on juuri ap.n tyylinen. Vanhempani eivät saaneet käydä sairaalassa, ei käydä kylässä ennen kastejuhlaa. Joululahjoiksi kyllä toivottiin kalliita lahjoja ja rahaa. Kaikki, mitä vanhempani teki, oli väärin.
Nyt vanhempani käyvät minun ja kahden veljeni perheissä ja kutsuvat meitä luokseen ja hoitavat lapsiamme mielellään. Minua joskus säälittää tämä yksi velipoikani, kun vaimonsa on katkonut suhteet vanhempiini. Mutta toisaalta se on ollut aina sellainen tossukka, että antaa vaimonsa jyrätä itsensä. Nyt vaimonsa vinkuu, kun ei saa lapsia hoitoon vanhemmilleni ja lahjojakaan ei saa samalla tavalla, kuin meidän muiden lapset.
Minulta meni ihan ohi se kohta, missä kerrottiin miehen alapään olevan tuhannen pillun päreinä synnytyksen takia. Teet ihan käsittämättömiä päätelmiä sillä perusteella, että ap ei halua YHTÄÄN KETÄÄN katsomaan veristä ja revennyttä alapäätään ja kuuntelemaan itkua vessakäynneillä. Muutama tunti on ok kummiltakin isovanhemmilta, kokonainen vuorokausi ei kummiltakaan. Miten vaikeaa tämä nyt voi olla?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut ihan miten vaan.
Sulla jäi vastaamatta, että miksi se on niin tärkeää saada nukkua poikasi luona? Seuraavana päivänä syöt aamupalan, tsekkaat lapsen ja sanot heipat eli et ole edes tekemässä mitään, mikä vaatisi sinun läsnäoloasi yöllä. Aamupalan saat hotellissa ilman, että väsynyt miniä tai poikasi joutuu sitä sulle laittamaan ja saat rauhassa käydä suihkussa etc, sen jälkeen tsekkaat itsesi ulos ja käyt vielä moikkaamassa poikaasi ja hänen perhettään. Ihan yhtä kiva vaimo se poikasi vaimo on, vaikket siellä yöpyisi tässä yhdessä tapauksessa.
Mies jaksaa aikansa katsoa sitä, kun vaimo kirkuu pillunsa olevan tuhannen pillun päreinä ja tissien suihkuavan maitoa ja ei voi siksi tehdä yhtään mitään, kun on niin rikki ja revitty ja väsynyt ja muodikkaasti vielä masentunutkin.
Yleensä nämä tällaiset mammat yhtäkkiä huomaavat elävänsä lapsen kanssa kahdestaan ja sitten ihmettelevät, että miksi niin moni pari eroaa lapsen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herttaisia mummoja. Ollaan valmiita kostamaan lapsille jos homma ei mene mummon mielen mukaan ❤
Ehkä ihan hyväkin jos toteuttavat uhkauksensa eivätkä halua olla lapsen kanssa tekemisissä, koska eivät päässeet heti yökylään. Lapsen parhaan ajattelu tuosta on kaukana, oma napa tärkein.Mummo muistaa vielä seuraavanakin vuonna, että yökyläily on pahasta. Siinä se miniä ihmettelee, että mistä aikaa parisuhteelle, kun on itse yökyläilystä mennyt ikävästi puhumaan. Miksi vauvan yökyläily on jotenkin suvaittavampaa kuin aikuisten?
Ja oikeasti meinaat että mummo on ainoa mahdollinen yöhoitaja? 😃
Kiukuttele vaan ihmeessä, itsesi vain nolaat ja jos äiti on yhtään fiksu, niin et joudu lapsen läsnäolosta liikoja kärsimään. Kerran vuodessa ohimennen sukujuhlissa lienee sopiva tapaamisväli 😊
Tasapuolinen kohtelu ei edellytä toisen yökyläilyä, koska toisetkaan eivät olleet yökylässä. Tasapuolinen kohtelu on sitä, että appivanhemmat tulevat muutamaksi tunniksi kylään niin kuin ap:nkin vanhemmat.