Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 20-vuotias ja tuntuu että olen viisaampi kuin 80% tuntemistani "aikuisista"

Vierailija
28.04.2016 |

Toisinaan se on myös taakka, koska tuntuu että näen maailman heitä synkempänä paikkana.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei aina kerro viisaudesta ja kypsyydestä, siinä olet oikeassa ap. Enemmän vaikuttavia tekijöitä ovat reflektio, persoonallisuus, arvot ja kasvatus. Nuori mutta henkisesti kypsä viehkeä nainen on ihanteellinen.

Vierailija
62/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että saatat olla vanha sielu, ns. kristallilapsi, ap.

En ole perehtynyt näihin sen enempää, mutta eräs tuttuni joka kristallilapsiin uskoo, on sanonut että huomasi minun olevan sellainen. Ihan mielenkiintoista. Itselläni ei ole kummoisempaa mielipidettä asiasta, aikamoisena huuhaana noita juttuja pidetään, mutta pyrin pitämään mieleni avoimena. Kristallilapsihan on vain ihmisen keksimä nimitys tietynlaisille ihmisille?

Olen itse kiinnostunut buddhalaisuudesta ja uskon reinkarnaatioon, ja periaatteessa siihen että yksi on kaikki ja tietoisuudella on tässä maailmassa valtava merkitys. Tuohon liittyen olen hiljattain aloittanut myös meditoimaan, mitä suosittelenkin ihan kaikille. Itselläni ei ainakaan ollut oikeanlaista käsitystä ikinä, mitä se meditaatio on, vaikka siitä paljon luinkin.

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä ei aina kerro viisaudesta ja kypsyydestä, siinä olet oikeassa ap. Enemmän vaikuttavia tekijöitä ovat reflektio, persoonallisuus, arvot ja kasvatus. Nuori mutta henkisesti kypsä viehkeä nainen on ihanteellinen.

Ihanteellinen siis mihin/kenelle? Miksi nimenomaan nuori? Pisti vain silmään.

- AP

Vierailija
64/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä nuoren ihmisen kaikkivoipaisuuden tunnetta ja uskoa, että tietää jo kaikesta kaiken. Ihan normaalia ylemmyyttä ja omnipotenssia, joka tavanomaisen psyykkisen kehityksen tuloksena kyllä karisee, sitten kun oikeasti aikuistut.

Vierailija
65/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah.. kaksikymppinen ja eksistentiaalinen pohdinta. Niin peruskauraa. Maailma on ennallaan.

Vierailija
66/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole perehtynyt näihin sen enempää, mutta eräs tuttuni joka kristallilapsiin uskoo, on sanonut että huomasi minun olevan sellainen. Ihan mielenkiintoista. Itselläni ei ole kummoisempaa mielipidettä asiasta, aikamoisena huuhaana noita juttuja pidetään, mutta pyrin pitämään mieleni avoimena. Kristallilapsihan on vain ihmisen keksimä nimitys tietynlaisille ihmisille?

Olen itse kiinnostunut buddhalaisuudesta ja uskon reinkarnaatioon, ja periaatteessa siihen että yksi on kaikki ja tietoisuudella on tässä maailmassa valtava merkitys. Tuohon liittyen olen hiljattain aloittanut myös meditoimaan, mitä suosittelenkin ihan kaikille. Itselläni ei ainakaan ollut oikeanlaista käsitystä ikinä, mitä se meditaatio on, vaikka siitä paljon luinkin.

- AP

Vanhan sielun nuoressa ihmisessä erottaa esim. silmien viisaasta ja syvästä katseesta, tiedostavasta ja maanläheisestä elämäntyylistä. Eikä ole ns. laumaihminen.

Vierailija
67/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei osaa tai uskalla olla hyvä tai kiltti, nähdä sydämellään ja toimia sydämen ääni perustana. Niissä on voimaa ja kauneutta, avaruutta. Ja ne säästävät myös aivan valtavasti ihmisen voimavaroja. Kun maa on vasta viimeinen - toki sinänsä tärkeä - ulottuvuus eikä ensimmäinen.

Vertaisin tätä siihen, että tietokone on säädetty ihan minimikulutukselle ja toimii vaivatta, yksinkertaisen periaatteen mukaan. Kun taas varovuus, pidättyvyys, liika harkinta, epäluottamus, huoli, pahan puhuminen, aggressio, tyytymättömyys, pinnalliset valinnat ja arvot, matalamielisyys, himoihin kiinnittyminen, jne. saavat tietokoneen takkuamaan ja kuumenemaan.

Vierailija
68/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän otsikon luettuani arvasin, millainen paskamyrsky ja vähättely on odotettavissa kommenteissa... Olen pahoillani ap. Siitä, että on älykkäämpi kuin muut, ei missään nimessä saisi olla ylpeä tai edes vihjata asiasta. Älykkyys on punainen vaate ihmisille. Harva ihminen tuntuu myöskään edes ymmärtävän, mitä älykkyys käsitteenä oikeasti tarkoittaa. Jotkut tyhmemmät pitävät älykkyyttä toisten huomioon ottamisena, kivana luonteena tai korkeakoulutuksena... Huoh.

Minusta on aina tuntunut samalta. Pahenee vain iän myötä. Reilu kymmenen vanhana huomasin olevani älykkäämpi, kuin tyhmät vanhempani. Ei ollut nuoruus herkkua. Aikuisena menin viimein Mensan testiin ja epäilykseni varmistui, olen huippuälykäs. Sain kyllä tiedosta lisää itsevarmuutta, mikä ei ollut pahitteeksi. Älykkäiden ihmisten ongelmiin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Ei ole helppoa meilläkään. Kaikki liika erilaisuus on aina taakka, kun suurin osa ihmisistä ei ymmärrä.

Vierailija
69/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanteellinen siis mihin/kenelle? Miksi nimenomaan nuori? Pisti vain silmään.

- AP

No varmaan jollekin vanhemmalle, älykkäälle "herrasmiehelle" pari-, tai seksisuhteeseen :D

Vierailija
70/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkän otsikon luettuani arvasin, millainen paskamyrsky ja vähättely on odotettavissa kommenteissa... Olen pahoillani ap. Siitä, että on älykkäämpi kuin muut, ei missään nimessä saisi olla ylpeä tai edes vihjata asiasta. Älykkyys on punainen vaate ihmisille. Harva ihminen tuntuu myöskään edes ymmärtävän, mitä älykkyys käsitteenä oikeasti tarkoittaa. Jotkut tyhmemmät pitävät älykkyyttä toisten huomioon ottamisena, kivana luonteena tai korkeakoulutuksena... Huoh.

Minusta on aina tuntunut samalta. Pahenee vain iän myötä. Reilu kymmenen vanhana huomasin olevani älykkäämpi, kuin tyhmät vanhempani. Ei ollut nuoruus herkkua. Aikuisena menin viimein Mensan testiin ja epäilykseni varmistui, olen huippuälykäs. Sain kyllä tiedosta lisää itsevarmuutta, mikä ei ollut pahitteeksi. Älykkäiden ihmisten ongelmiin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Ei ole helppoa meilläkään. Kaikki liika erilaisuus on aina taakka, kun suurin osa ihmisistä ei ymmärrä.

Suomalaiset ovat niin "keskivertoja", ei olla totuttu poikkeusyksilöihin. Jos Suomi olisi auto, se olisi Toyota.

Vierailija
71/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys ja viisaus on kaksi eri asiaa. Olen työskennellyt huippuälykkäiden ihmisten kanssa ympäri maailmaa ja viisaita tulee vastaan harvoin myös noissa piireissä. Viisaus on minusta jonkinlaista nöyryyttä, joka taas on tosiasioiden tunnustamista. Se voi olla aika harvinaista älykkäillä jos ylimielisesti luottaa älynsä voimaan. Viisaus syntyy usein elämänkokemusten myötä. Nuorena uskoo tietävänsä sen ainoan totuuden, vanhemmiten alkaa nähdä, että niitä ratkaisuja voi olla useita, ihan näkökulmasta riippuen. Viisaan ihmisen merkki on minusta, että tunnustaa oman tietämyksen ja ratkaisukyvyn rajat ja kykenee kysymään muilta apua.

Vierailija
72/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikon muotoilin tarkoituksella provosoivaksi, mutta ehkä halusin jutella vähän syvällisemmin aiheesta, että joku toinen otsikko ois ollut parempi.

Älykkyyttäkin on niin monenlaista, itse saisin varmaan Mensan testeissä ihan normaalit tulokset (netissä tuntuu kaikki saavan yli keskiverron). Ihailen sinun kaltaisia älykkäitä ihmisiä, ja se on ainoastaan hieno juttu, vaikkakin valitettavan totta että jotkut kokevat asian uhkana. Kai he ajattelevat, että tuo luulee liikoja itsestään, että palautanpas takaisin maan pinnalle.

Itse kuitenkin tässä keskustelussa puhuin enemmän viisaudesta, kuin älykkyydestä. Joillekkin ne varmaan on sama asia, mutta itse luokittelen älykkyyden vaikka matemaattiseksi, kielitaidolliseksi, sosiaaliseksi, musiikilliseksi, avaruudelliseksi hahmotuskyvyksi.. jotkut on normaalia älykkäämpiä monissa noissa, yleensä älykkyys on kuitenkin keskittynyt yhteen alueeseen missä ollaankin sitten jo neroja. Esim. moni matemaattisesti nero on tosi huono tulkitsemaan ihmisiä. Älykkyys ja viisaus kulkee kyllä usein käsi kädessä, mutta on myös neroja jotka eivät ole viisaita teoissaan.

Se viisaus itselleni tarkoittaa sellaista elämällistä, kokonaisvaltaista älyä asioista. Moni vanhus voi olla melkoisen viisas kun on nähnyt ja kokenut niin paljon, mutta kaikkia vanhojakaan ei viisaaksi voi sanoa. Hankala selittää.

Vierailija
73/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis AP:n, unohtuu välillä laittaa se :)

Vierailija
74/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nykyisin monen ihmisen katse ja olemus alkavat himmetä ja vakavoitua jo aikuisuudessa (25-vuotiaasta eteenpäin). Monet hylkäävät unelmat ja kuvitelmat, leikin ja kaikki aidot tunteet.

Vierailija
75/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin 20v ja musta tuntuu että sulla on noussut pisut päähän :-)

Vierailija
76/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ottaa pattiin se, kun ei näin keski-ikäisenä opi helposti mitään uutta eikä muista kuulemaansa oikein.

Vierailija
77/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan se on myös taakka, koska tuntuu että näen maailman heitä synkempänä paikkana.

Tosi hyvä. Olet siis oikeilla käyrillä psykologisella kehityspolullasi. Arvaapa, onko missään muualla kuin lukio-opintojen lopulla ja yliopisto-opintojen alkumetreillä vastaavaa viisauskeskittymää? :)

Vierailija
78/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei osaa tai uskalla olla hyvä tai kiltti, nähdä sydämellään ja toimia sydämen ääni perustana. Niissä on voimaa ja kauneutta, avaruutta. Ja ne säästävät myös aivan valtavasti ihmisen voimavaroja. Kun maa on vasta viimeinen - toki sinänsä tärkeä - ulottuvuus eikä ensimmäinen.

Vertaisin tätä siihen, että tietokone on säädetty ihan minimikulutukselle ja toimii vaivatta, yksinkertaisen periaatteen mukaan. Kun taas varovuus, pidättyvyys, liika harkinta, epäluottamus, huoli, pahan puhuminen, aggressio, tyytymättömyys, pinnalliset valinnat ja arvot, matalamielisyys, himoihin kiinnittyminen, jne. saavat tietokoneen takkuamaan ja kuumenemaan.

Tämä on kyllä totta, mutta mikä saa ihmisen tekemään luettelemiasi asioita jotka aiheuttaa takkkuamisen ja kuumenemisen? Myöskään en pitäisi varovaisuutta, pidättyväisyyttä, tai liikaa harkintaa samalla viivalla loppujen kanssa.

Varmastikkin hyvimmätkin ihmiset voivat sortua joihinkin noihin asioihin, ja sitä mielen hyvyyttä pitää vaalia ja harjoittaa ylläpitääkseen. Joillekkin se on helpompaa, tulee kuin luonnostaan, jotkut joutuvat tekemään enemmän töitä pitääkseen mielensä kirkkaana ja tyynenä.

- AP

Vierailija
79/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Vanhan sielun nuoressa ihmisessä erottaa esim. silmien viisaasta ja syvästä katseesta, tiedostavasta ja maanläheisestä elämäntyylistä. Eikä ole ns. laumaihminen.

Siis selitettynä niin, että maailman fiksuin parikymppinenkin tajuaa: kristallilapsia ovat ne erityislapset, joiden vanhemmat kieltäytyvät näkemästä ongelmia lapsessaan, itsessään tai perhedynamiikassaan.

Vierailija
80/151 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vanhemmat tiesivät kaiken. Murrosiässä vanhemmat eivät ymmärtäneet mitään. Sittemmin on ollut huomattavissa, kuinka paljon viisaammiksi vanhemmat ovatkaan vuosien myötä tulleet.

Nuoruus on sairaus, joka paranee itsekseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä