Mistä laadukkaita lakanoita: pussilakanat ja aluslakanat? Tilatteko ulkomailta vai onko löytynyt kotimaasta?
Lopullisesti kyllästynyt varsinkin aluslakanoihin, jotka ovat jotain kummalista ohutta luirua, joka vain hankaa ja hikoiluttaa ihoa. Olen luullut että vika on peitossa ja vuoteessa, mutta eipä taida ollakaan. Juuri ostettu uusi sänkykin ja hyvä patja, uudet ja hengittävät ihanat peitot, mutta fiilis on huono.
Pellava on meille liian työlästä, kun ei ole mankelia eikä aikaa silitellä.
Egyptiläinen puuvilla olisi varmaan se materiaali jota haetaan. Nyt pitäisi löytää merkki ja valmistaja jolta näitä hankkia.
Onko kokemusta jostain laadukkaista merkeistä? Finlaysonin laatu ei enää tyydytä, ja Balmuir ei oikein nappaa.
Ranskalaiset, briteistä vai jopa usa:sta? Niiden mitat on sitten tietysti jotain inchejä eikä pussilakoita ollenkaan...
Tämä on vaikeaa!
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuntuu, että pikku epidemia tai sota ei tekisi ollenkaan pahaa näille elintason mädättämille porukoille!
Tiedän, että maailmalla on näitä, mutta että tälläkin foorumilla! Tunnen myötähäpeää. Että ollaan niin fiinejä, niin fiinejä, ettei mikään kelpaa... Huh.
Saisi kyllä Putin meuhkata vähän tännekin päin, niin ehkä löytyisi älyä ja järkeä näillekin porukoille, joiden "on tilattava" vuodevaatteet kin maailmalta, kun "iho ei kestä" tai "on karheaa" tai muuta älytöntä. Kuka näitä nuoria kasvattaa? Mistä näitä sikiää?Jos sinulla on ikinä ollut perintölakanoita, tiedät, miksi huonot lakanat harmittavat. Minulla on vieläkin käytössä iso- ja isoisoäidin vanhoja lakanoita viime vuosisadan alusta ja puolestavälistä, mutta 2010-luvulla hankituista osa tuli tiensä päähän alle viidessä vuodessa.
Se on luonnonvarojen tuhlausta.
Ikean puuvillasatiini on ollut kestävää. Samoin Finlaysonin. Marimekon puuvillalakana kesti reilun pari vuotta, joten ei ikinä enää. Muutama iso lakana isoon untuvatäkkiin on Mujista. Laatu on hyvä, eettisyys varmasti huono.
Tarkistan aina lankatiheyden ja kudontatavan, ennen kuin ostan mitään.
T. Kovaa vauhtia mummoutuva n44
Olen saman ikäinen kuin sinä. Äitini kuoli juuri ja äitini vaatekaappi on täynnä näitä vanhoja, mankeloituja lakanoita, ajalta jolloin vielä kaikki tehtiin hyvin. Veljeni meinasi viedä ne lahjoitukseen ja mä sanoin että et saamari vie! Mulla on ollut koko ajan käytössä näitä vanhoja lakanoita joita sain kun muutin kotoota pois eikä ne ole menneet miksikään. Näitä ei todellakaan anneta mihinkään, ne riittävät mun koko loppuelämän! Yhtä laadukkaita ei nykyään saa edes rahalla.
Otan lämpimästi osaa äitisi poismenon johdosta.
Meillä äiti on vielä tallella, isä ei. Äiti tuo toisinaan tullessaan lakanan pari mummin tai isomummin varastoa, heidän jäljiltään mankeloituna.
En ostaisi mitään, ellei isompi sänky ja peitto vaatisi.
Se, jolle vastasit
Onko kukaan hotellitavarat sivustolta tilannut, minkälaista laatua? Tai saa suositella muuta vastaavaa, jos on ollut onnistuneita löytöjä.
Eikös kaikki kotimaiset isot tekstiilifirmat ole nykyään Bernerin perheen hallussa, sille taholle ei kyllä mene minulta yhtäkään euroa. Marimekon tuotteet tulee jostain tosi kaukaa. Kotimaisuudesta ei tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Marimekko
Mulla on ollut useampi setti Marimekon petivaatteita, ja huonompia saa hakea. Esim jyskin parinkympin halpislakanat on huomattavasti parempaa laatua! Marimekon vetävät kieroon ja keräävät aivan KAIKEN mahdollisen pölyn ja karvan, joka ei lähde edes kuivausrummussa. Heitin lopulta roskiin, kun olivat niin pölyiset ja karvaiset, ettei niitä voinut antaa edes kierrätykseen. Ainoa yhtä huono merkki on ollut Finlayson. Käyttökelvottomia.
Hyväksi olen todennut Pip Studion lakanat, kestänyt uutta vastaavassa kunnossa lähes 10 vuotta vaikka ovat lähes tauotta käytössä ja pesen 90 asteessa ja kuivaan päälle.
Onko jotexin tai hemtexin pellavalakanoista kokemuksia? Lisää vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
Gant Home lakanat ovat laadukkaita ja kestäviä mutta kalliita. itselläni on ollut jo 5-6 vuotta jatkuvassa käytössä, kestävät siis hyvin.
Itse olen ostanut lakanat jo pitkään Hemtexistä. Käytän joko puuvillasatiinisia tai perkaalipuuvillasta tehtyjä lakanoita. Puuvillasatiini on ihanan tuntuista, mutta perkaalipuuvilla mukavan viileää etenkin kesäkäytössä.
Tossa kauppakeskuksessa on Finlayson. Sieltä.
Ellos Staycation on todella paksua kangasta, lankaluku taisi olla 800.
Huonolaatuisen tuotteen ostaminen on vähän kuin ympäristörikos. Tekstiiliteollisuus on maailman saastuttavin teollisuudenala. Fiksu ostaa tekstiilit kestävinä ja laadukkaina, eikä osta koko ajan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Gant Home lakanat ovat laadukkaita ja kestäviä mutta kalliita. itselläni on ollut jo 5-6 vuotta jatkuvassa käytössä, kestävät siis hyvin.
sama kokemus. Finlaysonia, Familonia eikä Marimekkoa en voi suositella. Ikeastakin saa parempaa, ellei ota ihan halvinta siellä.
Olen ostanut Univision nettikaupasta. Aluslakanat tosi laadukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Finlayson"Puuvillasatiinille ominainen kiilto ja pehmeys säilyvät lakanoissa, kun silität ja mankeloit tuotteen pesun jälkeen. Tällöin kankaan pintaan nousseet kuidut painuvat jälleen vasten kankaan pintaa."
Silität JA mankeloit? Ei niitä sitten kannata myydä meille köyhille, joilla ei ole palveluskunnassa sisäkköä tekemässä tuollaisia hommia emmekä käytä lakanoita pesulassa.
Ne ovat kyllä niin vinoja, että ei ota onnistuakseen kotimankelointi, vaikka niitä kuinka yrittäisi kiskoa suoraksi. Ehkä siksi silittäminen ensin.
Lidlin muotoon ommellut lakanat trikoo ja puuvilla ovat parhaita. Pussilakanoita Ikeasta jotka kestäviä ja laadukkaita. Tärkeintä on kuitenkin käyttää aina kunnollista petarinsuojaa lakanan alla, Jyskistä saa ne parhaat.
Vaihdoin perkaaliin lähes kaikki petivaatteet jokunen vuosi sitten. Ellokselta ja Jyskistä. Pussilakanoissa on oltava ehdottomasti vetoketju tai nepparit/napit. Ulospursuava täkki on tympeä juttu🙄.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin Lidlistä niitä kuminauhalakanoita. Luojan kiitos vain kaksi kappaletta, koska ne vasta karheat ovatkin. Aivan kuin olisivat kauttaaltaan kovan nukan peitossa. Eka pesu aiheutti tuon ja paheni joka pesun jälkeen. Molempiin. Paketista otettuna lakanat olivat todella pehmeän tuntuiset. Kuivausrumpukaan ei ole auttanut.
Mä inhoan nukkua huonosti hengittävissä tai karheissa lakanoissa.
Parhaimmat köyhän budjetilla ovat olleet Stockmann Casa-merkkiset. Hyvänä kakkosena tulee Ikean kuminauhalakanat. Ei ne kaikista halvimmat. Niissä vain on laatu huonoa. Mun mielestä mä en ole niin likainen kuin lakanat pesun jälkeenkin antavat ymmärtää.
Stockmannin puuviillasatiiniset muotoon ommellut aluslakanat ovat todella kannattava ostos. Oli kaikenlisäksi kantis tarjouksessa viime joulukuussa.
Ostan kankaat ja ompelen itse joutoaikoina.
Yllätys yllätys.
Ostin tmannilta satiinipussilakanat, kun oli niiiiin kaunis kuosi.
Ihanan pehmeät, olisko kolme pesua takana ja vielä ainakin aivan moitteettomat. En tietysti voi luvata, miten kauan kestää...
Perus puuvillaiset marketlaadun pussilakanat -90 luvulta kestää vielä, 2010 ostetut ei ollenkaan niin hyvin
Marimekko