Mistä laadukkaita lakanoita: pussilakanat ja aluslakanat? Tilatteko ulkomailta vai onko löytynyt kotimaasta?
Lopullisesti kyllästynyt varsinkin aluslakanoihin, jotka ovat jotain kummalista ohutta luirua, joka vain hankaa ja hikoiluttaa ihoa. Olen luullut että vika on peitossa ja vuoteessa, mutta eipä taida ollakaan. Juuri ostettu uusi sänkykin ja hyvä patja, uudet ja hengittävät ihanat peitot, mutta fiilis on huono.
Pellava on meille liian työlästä, kun ei ole mankelia eikä aikaa silitellä.
Egyptiläinen puuvilla olisi varmaan se materiaali jota haetaan. Nyt pitäisi löytää merkki ja valmistaja jolta näitä hankkia.
Onko kokemusta jostain laadukkaista merkeistä? Finlaysonin laatu ei enää tyydytä, ja Balmuir ei oikein nappaa.
Ranskalaiset, briteistä vai jopa usa:sta? Niiden mitat on sitten tietysti jotain inchejä eikä pussilakoita ollenkaan...
Tämä on vaikeaa!
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin Finlaysonin ja Lennolin pussilakanat, jotka ovat valmistettu puuvillasatiinista. Minusta ne tuntuivat aluksi sileiltä ja pesun jälkeen inhottavan karheilta ihoa vasten. Tajusin myöhemmin, että ilmeisesti mankelointi tai silittäminen tekisi niistä satiinisista sileät jälleen. Se painaa kuidut kasaan. Pitää testata seuraavalla kerralla. Saas nähdä miten nämä kestää! Hinta ei ollut halvimmasta päästä.
Hyviä satiinilakanoita ei tarvitse silittää eikä mankeloida. Jotkut ovat niin sähköisiä, että keräävät kaikki pölyt, mitä talossa löytyy.
Kuuluuko puuvillasatiinin olla hieman karheaa aluksi? Sähköisiä eivät ole. Pussilakanat ovat hieman karheampia vain kuin ennen pesua, jolloin tuntuivat niin ihanan sileiltä.
Puuvillasatiini ei ole karheaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaa lakanoista, heh, heh.
Tarkoititko:
Ongelmaa lakanoissa?
Mikään ei ole niin mielipideasia ja henkilökohtainen juttu kuin petivaatteet. Joku haluaa ehdottomasti flanelliset lakanat joita joku toinen inhoaa. Laadukkaat "hotellilakanat" taas on suunniteltu miellyttämään useimpia käyttäjiä. Tosin hinta niissä on sitten aivan eri luokkaa kuin marketti-tavarassa.
Stockmannilta eilen ostin puuvillasatiinisen muotoon ommellun aluslakanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä puuvillan laatu on heikentynyt, kun on jalostettu vain muita ominaisuuksia, mutta kyllä siinä on menetetty alkuperäisen puuvillan parhaat puolet.
Euroopassa käytetään heikkolaatuista intiassa kasvatettua puuvilla, esim. amerikkalainen puuvilla on ihan erilaista.
Mä tilasin just englannista pyyhkeitä, jotka on amerikkalaista pima puuvillaa, ja voin kertoa ettei suomesta löydy tuollaista laatua. Eikä ne olleet edes kalliit.
Tilaan siis kaikki pyyhkeet, petivaatteet, tyynyt, peitot yms. soak and sleepista, suosittelen, itse voi valita mitä thread countia lakanat on, ainoa vaan, että ne mitat menee sitten englannin mukaan.
Samoin tilaan thewhitecompanylta päiväpeitot yms. koska suomessa ei edes myydä sellaisia missään, sieltäkin voi katsoa petivaatteet.
Miten teillä on varaa laittaa tonni lakanoihin. Itse osasairauslomalla.
mene töihin
Minulla on ollut lakanoita oikeastaan Finlaysonilta, Marimekolta, Holitexilta, Vallilalta. Finlaysonin ovat vanhimpia ja osa ainakin 20 vuotta kestäneet. Jotkut ovat kuluneet puhki tai ohentuvat juuri siitä kohtaa, jossa makaa tai väri on haalentunut niistä kohti. En ole kokenut näitä lakanoita epälaadukkaina, mutta ovathan ne ohuempia kuin kankaat vaikkapa sata vuotta sitten. Sama ongelma on kaikissa tekstiileissä, mutta kun paksua ei valmisteta, sillä se on muka liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin perkaaliin lähes kaikki petivaatteet jokunen vuosi sitten. Ellokselta ja Jyskistä. Pussilakanoissa on oltava ehdottomasti vetoketju tai nepparit/napit. Ulospursuava täkki on tympeä juttu🙄.
Vetoketjullisissa ja napillisissa pussilakanoissa ei yleensä ole pujotusaukkoja ylhäällä, eli aamulla ei voi helposti nykäistä peittoa paikoilleen ja se peitto on myttynä jalkopäässä. Ainoa auttava konsti on ainakin meillä ollut Salkinin magneetit. Peitto pysyy paikallaan ihan tavallisessakin pussilakanassa.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin muotoon ommellut lakanat trikoo ja puuvilla ovat parhaita. Pussilakanoita Ikeasta jotka kestäviä ja laadukkaita. Tärkeintä on kuitenkin käyttää aina kunnollista petarinsuojaa lakanan alla, Jyskistä saa ne parhaat.
Ikealaisissa ei ole yläpään pujotusaukkoja, eli ylen hankalat yöpyörijöille. Peitto sylttääntynyt jalkopäähän aamuun mennessä tai jopa pullahtanut kokonaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mummolan vintiltä löytyi, lieko 1930-luvulta vai mistä. Paksua ja kestävää puuvillakangasta, kestävät varmaan ikuisesti.
Minulla (70-v) on edesmenneen äitini valkoisia paksuja puuvillalakanoita. Eivät mene ryppyyn ja pysyvät hyvin paikoillaan. Pesun ja kuivauksen jälkeen manklaan lakanat huolella ja hyvin, ovat niin ryhdikkäitä tämän jälkeen, että vois vaikka miehen tappaa, siis tarkoitan, että ovat kuin miekka. Mies on edelleen hengissä. Hyvät nuoret, hankkikaa kotiinne mankeli, sitä käyttämällä liinavaatteisiin ja pyyhkeisiin saatte pölyämättömiä ja likaa hylkivä tuotteita. Yksi tärkeimmistä kodinkoneista muiden vempaimien ohella.
Vanhat itseommellut, ns. kapiolakanat ovat kyllä ihan parhaita aluslakanoita.
Amazon Basics -aluslakat missä korkea lankaluku (olikohan ~400).
Lakanakankaan olen ostanut ruotsalaiselta valmistajalta, tyynyliinakankaan toiselta ruotsalaiselta. Tyynyliinakanga käsityönä värjättyä, väreillä 40 vuoden takuu. Maksoihan tuo, mutta ei tässä kämpässä muuta luksusta olekaan.
Ompelin itse ikivanhalla suoraommelkoneella. Ei tarvi lakanoita ostella muutamaan vuosikymmeneen. Pesen 60 asteessa. kuivaan ripustamalla, mankeloin ukon tekemällä vanhan-uudenaikaisella mankelilla, jossa on raskaat rosteritelat. Telat ovat 115 millin putkea, sisallä on hiekkaa ja toinen, tuuman vahvuinen putki, jossa kiertää kuuma vesi. Toista kuukautta iltatöinä rakensi, ja hyvä tuli.
Egyptin puuvilla parasta. En älynnyt ostaa Kairosta kun oon siellä joskus käynyt Mubarakin aikaan. Finlaysonin satiinipuuvillaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki kotimaiset isot tekstiilifirmat ole nykyään Bernerin perheen hallussa, sille taholle ei kyllä mene minulta yhtäkään euroa. Marimekon tuotteet tulee jostain tosi kaukaa. Kotimaisuudesta ei tietoakaan.
suunnittelu
Vierailija kirjoitti:
Ompelet itse. Neljä metriä pussilakanoihin ja vajaa 3 metriä menee aluslakanoihin. Kaikki puuvillaa ja pellavat kankaat käyvät, jotka sinusta tuntuu hyvältä lakanaksi.
Ellei oo ompelukonetta niin Oodiin, siellä ainakin 2 elkei 3 konetta.
Vierailija kirjoitti:
Perintölakanoissa on se vika, ettei niitä ole tuplaleveänä.
Ompele katesaumalla kaksi lakanaa yhteen.
Finlaysonilta hyviä ovat pussilakanat sekä puuvillasatiiniset alus- ja pussilakanat. Minulla on myös jotain antiikkisia finlaysonin puuvillaisia aluslakanoita. On varmaan kolme kertaa paksumpia kuin nykyään.
Uudet puuvillasatiiniset aluslakanat ovat olleet todella jees Finlaysonilta ja ovat kestäneet pitkään kuin uusina.
Lapuan kankureilta minulla on pellavalakanat ja varsinkin aluslakana on paksuhkoa pellavaa.
Lika kuluttaa lakanoita, joten jos pesuväli on liian pitkä, niin sillä saa kyllä lakanat rikki nopeasti. Liika pesukin toki kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelet itse. Neljä metriä pussilakanoihin ja vajaa 3 metriä menee aluslakanoihin. Kaikki puuvillaa ja pellavat kankaat käyvät, jotka sinusta tuntuu hyvältä lakanaksi.
Ellei oo ompelukonetta niin Oodiin, siellä ainakin 2 elkei 3 konetta.
Ai satojen kilsojen päästäkin? Johan tulee silloin lakanoille hintaa.
Ongelmaa lakanoista, heh, heh.