Mistä laadukkaita lakanoita: pussilakanat ja aluslakanat? Tilatteko ulkomailta vai onko löytynyt kotimaasta?
Lopullisesti kyllästynyt varsinkin aluslakanoihin, jotka ovat jotain kummalista ohutta luirua, joka vain hankaa ja hikoiluttaa ihoa. Olen luullut että vika on peitossa ja vuoteessa, mutta eipä taida ollakaan. Juuri ostettu uusi sänkykin ja hyvä patja, uudet ja hengittävät ihanat peitot, mutta fiilis on huono.
Pellava on meille liian työlästä, kun ei ole mankelia eikä aikaa silitellä.
Egyptiläinen puuvilla olisi varmaan se materiaali jota haetaan. Nyt pitäisi löytää merkki ja valmistaja jolta näitä hankkia.
Onko kokemusta jostain laadukkaista merkeistä? Finlaysonin laatu ei enää tyydytä, ja Balmuir ei oikein nappaa.
Ranskalaiset, briteistä vai jopa usa:sta? Niiden mitat on sitten tietysti jotain inchejä eikä pussilakoita ollenkaan...
Tämä on vaikeaa!
Kommentit (245)
Familonin perkaalipuuvillalakanat, löytyy muistaakseni myös tuplapeittoon. Värit ajattomia ja kausiväritkin poikkeuksetta tyylikkäitä jos sopii omaan sisustukseen
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää kyllä, mun mielestä Ikean lakanoissa on ehdottomasti paras hinta-laatu -suhde. Ovat jopa kestävämpiä kuin esim. Finlaysonin tai Marimekon tuotteet. Meillä on eräs aktiivisessa käytössä ollut ikean pussilakanasetti jostain 20v takaa, ja vasta nyt alkaa näkyä kunnolla käytön jälkiä. Ja uudemmatkin ovat hyvin kestäneet käyttöä.
Ostin n. kuusi vuotta sitten Ikean kalleimpia puuvillsatiinisia lakanoita, hyvin ovat kestäneet. Valitettavasti niiden valmistus lopetettiin, eivät ehkä myyneet tarpeeksi hyvin. Halvemmat Ikea lakanat ovat huonompia.
The White Companya pidin ennen laadukkaana, mutta kuusi vuotta vanha aluslakana juuri repesi keskeltä. Olisi sen pitänyt minusta kauemmin kestää niillä hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä puuvillan laatu on heikentynyt, kun on jalostettu vain muita ominaisuuksia, mutta kyllä siinä on menetetty alkuperäisen puuvillan parhaat puolet.
Euroopassa käytetään heikkolaatuista intiassa kasvatettua puuvilla, esim. amerikkalainen puuvilla on ihan erilaista.
Mä tilasin just englannista pyyhkeitä, jotka on amerikkalaista pima puuvillaa, ja voin kertoa ettei suomesta löydy tuollaista laatua. Eikä ne olleet edes kalliit.
Tilaan siis kaikki pyyhkeet, petivaatteet, tyynyt, peitot yms. soak and sleepista, suosittelen, itse voi valita mitä thread countia lakanat on, ainoa vaan, että ne mitat menee sitten englannin mukaan.
Samoin tilaan thewhitecompanylta päiväpeitot yms. koska suomessa ei edes myydä sellaisia missään, sieltäkin voi katsoa petivaatteet.
Miten teillä on varaa laittaa tonni lakanoihin. Itse osasairauslomalla.
En tiedä mitä pitäisi vastata tällaiseen.
Ihmisillä on erilaisia varallisuustasoja, riippuu aina mihin vertaa.
Itse tykkään ostaa mahdollisimman laadukkaina ja kestävinä kaikki käyttötuotteet ja ostan niitä oman varallisuustason mukaan? Esim. ei mulla ole varaa laittaa 10.000 euroa peittoon (ton verran maksaa pesistä kerätyistä untuvista tehdyt peitot), mutta jollakin on, sillä on vaan erilainen varallisuustaso, ei siinä ole mitään outoa mun mielestä?
Mun on vaikee uskoa, että tällä palstalla kävisi jotain miljonäärejä.
En tiedä, ehkä sitten käy.... Jos mulla ois joskus kymppitonni tilillä, en varmasti ostaisi sillä ylellisiä lakanoita, vaan vaikkapa matkustaisin ja ostaisin ehkä vähän parempaa ruokaa, kävisin useammin ulkona syömässä jne. En näkisi itseäni ostamassa kymppitonnin peittoa, vaikka mulla olisi kuinka paljon rahaa tahansa.
Kyllä kuule käy, ihan "tavallisia" ihmisiä mekin ollaan, vaikka sitä ei täällä koskaan uskota ;) Itse tässä hiljattain vähitellen vaurastuneena olen huomannut, että kun rahaa alkaa tulla sen arvo menettää vähitellen merkitystään. Itsellä tämä kehitys on jatkunut jo useamman vuoden. Se selittää näitä kalliimpia hankintoja eli tavallaan varakkaampi ei välttämättä miellä ostavansa mitään niin kallista, mikä toiselle sitten voikin olla todella iso raha. Ja tietysti kaikki riippuu lopulta siitä mitä arvostaa - itsekään en ostaisi kymppitonnin peittoa, vaikka siihen varaa olisi, mutta kymppitonnin kellon voisin ostaa :)
BMW kirjoitti:
Itse tilasin hotellitason lakanoita, ovat hyviä. Sisustus 1 verkkokauppa
Ovat samoja, joita on 5* hotelleissa
Joskus kirppareilta ja vintage-liikkeistä löytää vanhanajan kunnon aluslakanoita, jotka ovat paksuja ja kestäviä.
Yksi vinkki on, että otat hotellista mukaasi. Hotelleissa on AINA hienoa egyptiläistä lakanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä puuvillan laatu on heikentynyt, kun on jalostettu vain muita ominaisuuksia, mutta kyllä siinä on menetetty alkuperäisen puuvillan parhaat puolet.
Euroopassa käytetään heikkolaatuista intiassa kasvatettua puuvilla, esim. amerikkalainen puuvilla on ihan erilaista.
Mä tilasin just englannista pyyhkeitä, jotka on amerikkalaista pima puuvillaa, ja voin kertoa ettei suomesta löydy tuollaista laatua. Eikä ne olleet edes kalliit.
Tilaan siis kaikki pyyhkeet, petivaatteet, tyynyt, peitot yms. soak and sleepista, suosittelen, itse voi valita mitä thread countia lakanat on, ainoa vaan, että ne mitat menee sitten englannin mukaan.
Samoin tilaan thewhitecompanylta päiväpeitot yms. koska suomessa ei edes myydä sellaisia missään, sieltäkin voi katsoa petivaatteet.
Miten teillä on varaa laittaa tonni lakanoihin. Itse osasairauslomalla.
En tiedä mitä pitäisi vastata tällaiseen.
Ihmisillä on erilaisia varallisuustasoja, riippuu aina mihin vertaa.
Itse tykkään ostaa mahdollisimman laadukkaina ja kestävinä kaikki käyttötuotteet ja ostan niitä oman varallisuustason mukaan? Esim. ei mulla ole varaa laittaa 10.000 euroa peittoon (ton verran maksaa pesistä kerätyistä untuvista tehdyt peitot), mutta jollakin on, sillä on vaan erilainen varallisuustaso, ei siinä ole mitään outoa mun mielestä?
Mun on vaikee uskoa, että tällä palstalla kävisi jotain miljonäärejä.
En tiedä, ehkä sitten käy.... Jos mulla ois joskus kymppitonni tilillä, en varmasti ostaisi sillä ylellisiä lakanoita, vaan vaikkapa matkustaisin ja ostaisin ehkä vähän parempaa ruokaa, kävisin useammin ulkona syömässä jne. En näkisi itseäni ostamassa kymppitonnin peittoa, vaikka mulla olisi kuinka paljon rahaa tahansa.
Kyllä kuule käy, ihan "tavallisia" ihmisiä mekin ollaan, vaikka sitä ei täällä koskaan uskota ;) Itse tässä hiljattain vähitellen vaurastuneena olen huomannut, että kun rahaa alkaa tulla sen arvo menettää vähitellen merkitystään. Itsellä tämä kehitys on jatkunut jo useamman vuoden. Se selittää näitä kalliimpia hankintoja eli tavallaan varakkaampi ei välttämättä miellä ostavansa mitään niin kallista, mikä toiselle sitten voikin olla todella iso raha. Ja tietysti kaikki riippuu lopulta siitä mitä arvostaa - itsekään en ostaisi kymppitonnin peittoa, vaikka siihen varaa olisi, mutta kymppitonnin kellon voisin ostaa :)
Itselle kelpaa Finlaysonin puuvillasatiinilakanat ja niitä on monia.
Niksipirkko kirjoitti:
Yksi vinkki on, että otat hotellista mukaasi. Hotelleissa on AINA hienoa egyptiläistä lakanaa.
En älynnyt ostaa Kairosta lakanoita ja oon sattuneista syistä käynyt muutaman kwrran Mubarakin aikaan.
Mä ostan aina edullisimpia Finlaysonin lakanoita ja pussilakanoita, kestävät sen muutaman vuoden ja sitten voi vaihtaa. Jos setti maksaa 20-25€ niin koen saavani rahoilleni vastinetta. Ei mun lakanoiden tarvitse kestää 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Marimekko
Ei tehdä Suomessa, suunnittelu kyllä. Lakanakangasta tiheys 300 ja tekee itse .
osta finleisson tuotteita ovat taatusti ulkomaisia
Niksipirkko kirjoitti:
Se on Varastamista.
BMW kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Itse tilasin hotellitason lakanoita, ovat hyviä. Sisustus 1 verkkokauppa
Ovat samoja, joita on 5* hotelleissa
Tiedoksi alapeukuttajalle, että samoja lakanoita oli 4 ja 4,5 tähden hotelleissa Belgiassa., Riikassa ja Thaimaassa
Joskus 90-2000-luvun alkuvuosina ostelin vanhoja valkoisia pitsilakanoita pari isoa kassilta Fidan kirppareilta. Perikunnat oli roudanneet sinne mummojen jäämistöt.
Ei ole sitten menneet miksikään. Kestävät valkaisun, 90-asteen pesun, kuivausrummun ja mankeloinnin ja kangas on paksua puuvillaa. Ei nyppyjä, ei kutita, ei kummemmin edes ruttaannu.
Harmittaa oikein katsoa netissä, kun ihmiset tuunaa näistä ikkunaverhoja......älkää olko hölmöjä, nämä on loistavia lakanoita!
Lakanoita on loppuiäkseni, vanhoja hyviä. Uudet ohuita liruja
Puuvillasatiinilakanat ovat pehmeitä. Löytyy marketistakin kohtuuhintaan.
Näissä hyvä hinta-laatusuhde:
https://www.ellos.fi/gant-home/pussilakana-solid-satin-egyptilaista-puu…
Paksua, sileää ja "liukasta" kangasta. Sopii myös tällaiselle herkkähipiäiselle :)
Vierailija kirjoitti:
Niksipirkko kirjoitti:
Se on Varastamista.
Lasku tulee perästä.
Puuvilla kuten puukin oli ennen tiivistä ja nyt nopeasti keinokastellen ja lannoittaen hutaistua. Seuraus: ohut kuitu. Ostin joskus halpakaupan harsoja jotka vetibkorkkiruuville pesussa. Nyt Finlayson. On hyvä.
Huh huh villaa!