Onko teillä 12v tytöt näin "helppoja" pukeutujia? En tarkoita kehua, mutta itse muistan olleeni hankala pukeutuja ja itsekin hämmästelen
miten hyvin ja huolella tämä pukee. Siis kun kävi tässä illalla pyörällä kaverinsa luona, itse omatoimisesti huolehti kaiken tämän ilman, että mistään piti minun sanoa mitään: alla oli farkut ja villapaita, farkkujen päälle kuorihousut, sitten tuulitakki ja sadetakki ja heijastinvaljaat, villasukat ja kumisaappaat, välikausihanskat, kypärämyssy ja pyöräilykypärä. Ja pyörässä tietysti valot eteen ja taakse.
Kommentit (28)
Oletan, että ei se tyhjästä tule, vaan olet pienestä asti hänelle opettanut, miten puetaan, eikö ??
Juu. Oli tuollainen 12-vuotiaana. Tosin kypärämyssyn tilalla puffi.
Edelleen 17-vuotiaana pukeutuu sään ja tilanteen mukaan. Jos ei halua pukea pyörilyyn sopivia vaatteita, menee bussilla ja laittaa kevyemmät vaatteet.
Riippuu siitäkin, miten kaverinsa pukeutuu. Luulenpa, että kaveri, jonka luokse meni, pukeutuu yhtä fiksusti.
Meillä ei vaikuttanut murrosikäkään. Tyttö on järkevä, eikä ole koskaan piitannut toisten mielipiteistä. Jos on kylmä, pukee riittävästi, ei halua palella ja pukeutuu juuri kuten itse haluaa, ei minkään trendien mukaan.
Te ette usko tätä, mutta minulla on kuvatodisteita. 90-luvulla tuon ikäisenä mentiin kouluun lasten toppahaalareissa! Enkä ollut todellakaan ainoa. Se oli kai jotain muotia siihen aikaan, että pukeuduttiin superkäytännöllisesti.
Kuulostaa siltä, että tuossa on sinulle jäänyt paljon neuvotteluvaraa, kun/jos se murrosiän En mä tätä nyt ainakaan laita -alkaa! Esim. pyöräilyssä kypärämyssyn voi vaihtaa matalaan korvat suojaavaan pipoon. Sadetakin voi vaihtaa goretakkiin. Heijastinvaljaat voi vaihtaa heijastinnauhoihin jne.
kommentoinpa kypäräpiposta sen verran että meidän tyttö inhosi sitä jo eskari-iässä eikä käytettänyt sen jälkeen, mut kun myöhemmin nelosluokkalaisena rupesi kulkemaan kylmässäkin säässä useammin pyörällä ja rupesin sanomaan, että pitäisi kypäräpipoa ruveta siinä alla käyttämään, pienen epäröinnin jälkeen siitä tulikin nopeasti ihan mieluisa ja luonteva vaate hänelle.
Miten te palkitsette tai kannustatte tms. lasta tällaisesta? Tarkoitan, että ei kuulostaisi liian "hei kato sä osaat" mutta että jotenkin tulisi huomioiduksi, että arvostaa lapsen omatoimisuutta ja järkevyyttä pukeutumisessa?
Oma 13-vuotiaani on 7-luokkalainen. Ja toki vaatekaappi on mennyt kokonaan uusiksi, mutta ihan järkevästi pukeutuu edelleen. Järkevästi, mutta tyylikkäämmin.
Viime vuonna oli ulkohousut, veljen vanha takki ja välillä veljen vanhat kengätkin. Pinkit hupparit lli käytössä.
Nyt on kaikki vain mustaa. Mutta farkkujen alle pukee pitkikset, ettei tarvitse palella. Ostettiin syksyksi välipaksut kengät, ettei tarvitse palella lenkkareissa. Ja kevytuntuvatakkikin ostettiin, niin kuulemma enää ei ole yhtään kylmä, kuten ohuessa takissa oli ekoina pakkasaamuina. Pipo ja sormikkaat sekä kypärä kelpaavat hyvin koulumatkapyöräilyyn. Kaverit käyttävät myös kypärää, se tietenkin auttaa, mutta meillä on myös näytetty kananmunakypärävideot, joten lapset ymmärtävät kypärän tärkeyden.
Partiovaelluksella oli vaelluskengät, ulkohousut, villapaita, ym. Siellä kaikilla on samat varusteet.
Tässä syksyllä on kyllä paljon ostettu uutta, jotta on mieleiset vaatteet, ettei tarvitse niistä riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Oma 13-vuotiaani on 7-luokkalainen. Ja toki vaatekaappi on mennyt kokonaan uusiksi, mutta ihan järkevästi pukeutuu edelleen. Järkevästi, mutta tyylikkäämmin.
Viime vuonna oli ulkohousut, veljen vanha takki ja välillä veljen vanhat kengätkin. Pinkit hupparit lli käytössä.
Nyt on kaikki vain mustaa. Mutta farkkujen alle pukee pitkikset, ettei tarvitse palella. Ostettiin syksyksi välipaksut kengät, ettei tarvitse palella lenkkareissa. Ja kevytuntuvatakkikin ostettiin, niin kuulemma enää ei ole yhtään kylmä, kuten ohuessa takissa oli ekoina pakkasaamuina. Pipo ja sormikkaat sekä kypärä kelpaavat hyvin koulumatkapyöräilyyn. Kaverit käyttävät myös kypärää, se tietenkin auttaa, mutta meillä on myös näytetty kananmunakypärävideot, joten lapset ymmärtävät kypärän tärkeyden.
Partiovaelluksella oli vaelluskengät, ulkohousut, villapaita, ym. Siellä kaikilla on samat varusteet.
Tässä syksyllä on kyllä paljon
Positiivista kuulla, että yläasteikäisillä kypärän käyttö on noin hyvällä mallilla.
Nyt ajatellen ihan kamalaa, mutta kun oli yläasteella, kumisaappaat oli niin no-no, että yhtä tyttöä, jonka vanhemmat kai pakotti häne niitä koulussakin käyttämään, niin sille oikeasti naureskeltiin. Minä en ääneen, mutta siis kuitenkin, että saatettiin porukassa sanoa ja naureskella, että katsokaa, tolla on taas saappaat! Oltiin kyllä ihan idootteja silloin.
Risat farkut ja paljaat nilkat pitäisi jo olla.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen 17-vuotiaana pukeutuu sään ja tilanteen mukaan. Jos ei halua pukea pyörilyyn sopivia vaatteita, menee bussilla ja laittaa kevyemmät vaatteet.
Miksi enemmän miinuspeukkuja kuin plussaa? Mikä tässä ongelmana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi enemmän miinuspeukkuja kuin plussaa? Mikä tässä ongelmana?
Niitä mammoja vaan ottaa päähän, joiden omat teinit ei suostu pukemaan mitään järkevää päälleen.
Meillä oli tuossa iässä jo murosikä siinä vaiheessa, että lapsi kulki niin vähissä vaatteissa talvet, että hirviti. Ei kuulemma palellut yjtään. Pari-kolme vuotta myöhemmin alkanut itse kyselemään lämpimämpää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Te ette usko tätä, mutta minulla on kuvatodisteita. 90-luvulla tuon ikäisenä mentiin kouluun lasten toppahaalareissa! Enkä ollut todellakaan ainoa. Se oli kai jotain muotia siihen aikaan, että pukeuduttiin superkäytännöllisesti.
Ei menty. Kävin 90-luvulla koulua eikä kukaan mennyt kouluun toppahaalareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä käytiin. Olivat muotia ja kaikilla oli toppahaalarit. Myös vanhemmillani ja prinsessa Dianalla perheineen. Diana oli tuolloin suuri muoti-ikoni.
Minulla ja parhaalla ystävälläni oli 6. luokalla samanlaiset toppahaalarit. Olimme niin cool! Ja jättitupsupipot kruunasivat tyylin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 90-luvun alussa oli haalarit muotia. Minullakin oli ala-asteen lopullakin haalarit, sen lisäksi käytettiin mm. nykyisiä kuomia muistuttavaa sellaista pitkävartisia toppakenkiä sekä pitkiä topparukkasia, joissa oli karvavuori ja pinta vettähylkivää muovimaista kangasta, kuin topparukkasen ja kurarukkasen välimuotoa, ja oli myös sellaiset paksut korvat peittävät kummalliset hatut (bula?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 90-luvun alussa oli haalarit muotia. Minullakin oli ala-asteen lopullakin haalarit, sen lisäksi käytettiin mm. nykyisiä kuomia muistuttavaa sellaista pitkävartisia toppakenkiä sekä pitkiä topparukkasia, joissa oli karvavuori ja pinta vettähylkivää muovimaista kangasta, kuin topparukkasen ja kurarukkasen välimuotoa, ja oli myös sellaiset paksut korvat peittävät kummalliset hatut (bula?).
Hassua, jos 12-vuotias on ollut samanlainen topattu paketti kuin nykyään joku 6-vuotias.
Tuo on varmaan helpoin ikä. Ovat fiksuja, MUTTA ei vielä murrosiässä. Odotapa vuosi tai pari, tilanne onkin aivan toinen!