Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaan sydämen rytmin seuraaminen, omalla osastollani suurin osa potilaista on jatkuvassa rytmiseurannassa ja minun vastuullani on reagoida niissä tapahtuviin muutoksiin, tietää miten toimia, jos rytmihäiriö potilaalle tulee ja osata toimia erilaisissa tilanteissa (vrt esimerkiksi eteisvärinää ja kammiovärinää). Tätä tarvitaan myös lääkitystä miettiessä, voinko antaa potilaalle täyden annoksen beetasalpaajaa vai en, tuleeko huolestua esimerkiksi liian nopeasta sykkeen laskusta tms. Lisäksi meillä on oikeus antaa esimerkiksi Furesista ja morfiinia ilman lääkärin määräystä tietyissä tapauksissa.
Nämä tietyt tapaukset lienevät sellaisia, että hoitava lääkäri on itse katsonut potilaan terveydentilan ja muut lääkitykset sellaisiksi että noita lääkkeitä voidaan potilaalle antaa. Te tuskin teette päätöksiä mistään potilaalle täysin uusista lääkkeistä ja niiden aloittamisista? Ei hoitajien koulutukseen kuulu farmasia niin syvällisesti että heillä voisi olla oikeus aloittaa potilaalle mitään lääkityksiä ilman että ko. lääke on potilaalle jonkun muun toimesta ensin hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaussalissa sairaanhoitajalla on yksi merkittävä vastuu, jota ei välttämättä ajatella. Vaikka kirurgi tekisi leikkauksen kuinka täydellisellä lopputuloksella, voi infektio pahimmassa tapauksessa tappaa potilaan. Sairaanhoitajan vastuulla on leikkausalueen desinfektio, huolellinen peittely ja leikkausinstrumenttien steriilinä pitäminen sekä huolehtia steriilin alueen pysymisestä steriilinä.
Leikkaussalihoitajan vastuulla on toki nuo asiat aivan kuten on rekkakuskin vastuulla ohjata rekkansa siten kuten liikennesäännöt ym. neuvoo. Edelleen, hoitaja tekee mitä hänen käsketään tekevän. Työsi suorittaminen niinkuin joku sen on määrännyt ei tee ko. työstä vastuullista.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sitten käsittelyyn kätilön ammatti. Synnytyssalissa olet vastuussa kahden elämästä, sikiön sydänäänikäyrän muutoksiin tulee osata reagoida ja tietää mistä esimerkiksi myöhäiset hidastumat johtuvat ja mitä niille voi tehdä. Kätilö arvioi puudutustarpeen ja anestesialääkärin laittaman spinaalin/epiduraalin jälkeen seuraa synnyttäjää. Ponnistusvaiheessa arvioidaan mahdollinen episiotomian tarve, leikataan se ja ommellaan repeämät ja mahdollinen episiotomia. Kätilö arvioi oksitosiinin tarvetta, huolehtii vastasyntyneestä (ja aloittaa tarvittaessa toimenpiteet esimerkiksi huonon hengityksen vuoksi). Hätäsektiossa kätilö voi joutua instrumenttihoitajan rooliin. Kätilön tulee osata toimia verenvuototilanteissa, hartiadystokiassa, yllätysperätilassa... Aloituksessa kysyttiin sairaanhoitajan vastuusta, mutta kätilön ammatin otin tähän myös mukaan, kun palkkataso on sama.
Nimenomaan aloituksessa puhuttiin sairaanhoitajista, mutta toki otit kätilöt esille kun se omaan analogiaasi ja agendaasi sopii. Kätilöillä on ensiksikin aivan erilainen toimenkuva, he ovat itsenäisiä toimijoita paljon enemmän kuin sairaanhoitajat. Heillä on myös pidempi koulutus.
Niin kätilöillä on pidempi koulutus, mutta sh-koulutuksesta saamme tiedon ja taidon toimia lääkkeiden kanssa ja esimerkiksi verenvuototilanteissa. Sinä hyvin jätit kommentistani hyvin oleellisen asian kommentoimatta.
Leikkaussalityöskentelyyn viitatakseni, siihen ihon desinfektioon ei esimerkiksi ole yhtä (eikä etenkään lääkärin) määrittämää ohjetta. On eri asia valmistella elektiivinen leikkauspotilas kuin kolaripotilas, jolla on esimerkiksi likaisia avohaavoja.
Morfiinin ja furesiksen antoon, niistä ei ole yksittäisen potilaan kohdalla määräystä vaan yleisluonteinen osastonlääkärin laatima ohje. Sitä sitten hoitajan arvioinnin mukaan toteutetaan yksittäisen potilaan kohdalla.
Pelottavaa, siis varmaan kuitenkin hoitajat tutkii potilaan edelliset lääkitykset, sairaushistorian ym. koska esim. furosemidin käytölle on paljon vasta-aiheita eikä morfiinikaan ole niistä yksinkertaisimmista interaktioineen ja käyttöaiheineen. Toivottavasti sairaanhoitajille on lisätty farmasian opetusta, 3 vuotta sitten valmistunut sh-tuttuni ei ainakaan tajunnut mikrobilääkehoidosta hölkäsen pöläystä ("kerran mulle laitettiin antibioottia X ihotulehdukseen, miksi nyt mun ihotulehdkseen laitettiin antibioottia Y, onko tässä nyt virhe?").
Ja siihen leikkauslaueen desinfektioon löytyy varmasti ohjeet, ei mitään pilkuntarkkaa välttämättä mutta basic ohjeistus. Ihan sama onko sen tehnyt lääkäri, hygieniahoitaja vai kuka. Siltikään sekään ei ole mikään sooloilun paikka. Toiseksikin jos haava on jo itsessään kontaminoitunut (lasinsiruja, maa-ainesta ym.) niin ei se desinfektio tosiaan mitään rakettitiedettä ole....
Totta, riittääkö sairaanhoitajien ammattitaito arvioimaan, että sopiiko esimerkiksi furosemidi potilaalle vai ei? Varsinkin, kun kyse on jo valmiiksi sairaista ihmisistä, joilla on usein paljon lääkkeitä ja iso osa on iäkkäitä. Osataanko siinä tilanteessa nopeasti arvioida, voiko se juuri tällä potilaalla nostaa hypokalemian riskiä? Muistetaanko edes keskellä yötä, että mikäs sitä riskiä nostikaan? Eivät edes farmaseutit, jotka ovat kuitenkin farmasiaa opiskelleet kolme vuotta, välttämättä osaisi tuosta vain tehdä tuollaista päätöstä (eivätkä he tietenkään edes saisi niin tehdä). Tähän olisi kiva saada hoitajilta ja kätilöiltä vastauksia, kokevatko he, että heidän ammattitaitonsa riittäisi tällaisiin päätöksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tekee itse täysin itsenäisesti verensiirrot
Sinäkö otat potilaalta ristikokeen ja veriryhmän? Ne pitäisi ottaa eri hoitaja. Sinäkö tilaat veripussit SPR:ltä? Sinäkö teet riskikokeen laboratoriossa ja katsot sopiiko pussin veri tälle potilaalle? Sinäkö tutkit mahdolliset veriryhmävasta-aineet?
Ei, sinä käsket lääkärin määrättyä verensiirron jonkun aputytön soittamaan laboratorioon ja tilata lääkärin määräämät veret. Sitten sinä pistät tuodut veripussit tippumaan potilaalle. SIinä sinun "täysin itsenäinen" verensiirtotoimintasi.
Nuo veren serologiset tutkimukset tekee labrahoitaja verikeskuksessa ja on myös vastuussa tekemästään työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos vaikka joku saa tämän neulaskandaalin seurauksena HIV:n, ei kukaan lääkäri tai muu esimies istu käräjillä vaan tämä kyseinen hoitaja? Silloin olette palkkanne ansainneet.
Neulaskandaali asiaan en ole niin hyvin perehtynyt... mutta periaatteeessa vastuullisia voi olla useampia, lääkäri tai esimies ei ole vastuussa siitä mitä hoitaja tekee, mutta heillä on vastuu ohjauksesta, luvan antamisesta pistämiseen/verinäytteen ottamiseen, käytäntöihin miten estetään mahdollisimman tehokkaasti esim. käytettyjen neulojen käyttäminen uudelleen tai miten yksikössä käytetyt neulat säilytetään ja hävitetään.
Missäs hitossa se hoitajan vastuu sitten on? Miksei se vastaa käyttämiensä neulojen päätymisestä hävitykseen, miksi se ei ole vastuussa tarvittavan tiedon hankkimisesta työn tekemiseen vaan joku muu on ohjauksesta vastuussa? Mihin se erillisen luvan tarvisi, jos itse päättäisi ja vastaisi työstään?
Eli se sairaanhoitajan työ on duunarin työhön verrattavaa muualla, samanlaiset vastuut ja velvollisuudet kuin duunarilla. Ei samanlaisia vastuita ja velvollisuuksia, kuin esimerkiksi osastonjohtajalla, rakennuspäälliköllä, myymäläesimiehellä, palopäälliköllä, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität että luettelemasi asiat koskevat kaikkia potilaita? Ehkä yhtä kymmenestä tuhannesta.
Ruoankin jakavat laitoshuoltajat. Puhtaat vaatteet ovat sairaaloissa käytävillä tai huoneissa potilaiden itse otettavissa. Seuraat nestelistaa jota potilas itse ylläpitää. Olet vain kirjaaja sekä lääkkeiden jakaja.
Edes tipanlaittaminen ei onnistu edes puolelta hoitajista. Olette te niin "korvaamattomia".
En ole hoitaja, koska en jaksa uskoa että jaksaisin sellaisessa työssä. Olen ihan tavallinen suomalainen jota on muutaman kerran hoidettu sairaalassa. Olen aika kiitollinen että en esimerkiksi joutunut kallo auki leikkauksen jälkeen hakemaan puhtaita vaatteita käytävältä, tai hoipertelemaan suihkuun yksin.
Potilaiden itse ylläpitämästä nestelistasta en ole kuullutkaan? Tällaiset listat narkkareiden ja alkoholistien vakiovierailuosastoilla voisivat olla varmaan aika mielenkiintoista luettavaa? :D
En nyt ihan löydä sitä kohtaa missä nämä asiat koskisivat kaikkia potilaita? Taisin mainita jossain kohtaa nimenomaan että "toki poikkeuksiakin on". Monilla osastoilla on rauhallisempaa eikä kuvailemiani skenaarioita siellä tapahdu kuin harvoin. Pidän kuitenkin kaikenlaista hoitotyötä arvokkaana työnä, ja mielestäni hoitotyön aliarvostaminen johtaa ikäviin seurauksiin, josta esimerkiksi nykyinen vanhustenhoidon vajavaisuus on hyvä esimerkki.
Ja olen kyllä yhtä lailla nähnyt ja kuullut juoruilevia ja työtä laistavia hoitajia, mutta helvetti, miten ihmeessä he tekevät siitä työstä yhtään arvottomampaa?!
Eivät hoitajat ole korvaamattomia, niin kauan kuin joku vain suostuu tekemään heidän työnsä. Minulle olisi ihan ok että sairaanhoitajia ei olisi ollenkaan ja laitoshoitajat, lääkärit tai vaikka bussikuskit tekisivät heidän työnsä. En ymmärrä tätä ajojahtia ammattiryhmää kohtaan ollenkaan? Kai nyt helkkari kaikki ovat sitä mieltä että sairaita ihmisiä pitää hoitaa???
Eihän tässä nyt ole alkuunkaan ollut kysymys siitä että jonkun mielestä sairaita ei pitäisi hoitaa tai että sairaanhoitajia ei pitäisi olla.
Kysymys on siitä että onko nykyinen palkka sopiva vai liian pieni tuosta työstä.
No mitäs sanot, oletko valmis siihen että korotetaan ja maksetaan ehkä lisää veroja?
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan pääsee kuka tahansa ja sinne meneekin jämäaines, tämä kyllä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se erillisen luvan tarvisi, jos itse päättäisi ja vastaisi työstään?
Lääkärillä on melko suuri vastuu siinä miten delegoi tehtäviään sairaanhoitajalle. Hoitajan vastuualueeseen ei yksiselitteisesti kuulu pistäminen vaan siihen on saatava perehdytys työpaikalla ja sen jälkeen lupa. Toki hoitajalla jolla ei lupaa tai perhdytystä ole on vastuu kieltäytyä tekemästä sitä mihin hänellä ei ole oikeuksia.
Hoitajan vastuu käsittää lähinnä hoitotyön ei lääketieteellistä vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan pääsee kuka tahansa ja sinne meneekin jämäaines, tämä kyllä näkyy.
No. Jos työn arvostus nousisi, niin ehkä sinne hakeutuisi myös "parempaa ainesta". Eikö se olisi kaikkien kannalta parempi niin?
Vierailija kirjoitti:
Pienellä laskuvirheellä saa ihmisen tapettua. Aika suuri vastuu, sanoisin.
Mutta miten siitä tappamisesta siinä tapauksessa joutuu vastuuseen? Jos ei joudu, ei vastuukaan niin kovin hääppöinen taida olla.
Järkyttävältä kuulostaa kyllä, jos hoitajat voivat itsenäisesti alkaa annostelemaan potilaille lääkkeitä omalla päätöksellään ilman, että lääkettä olisi hänellä määrätty. Hoitajien ammattitaito ei sellaiseen riitä, vaan kaikki lääkehoitoon liittyvät päätökse tekee viime kädessä aina lääkäri (poislukien ne muutamat lääkkeet, joita sairaanhoitaja saa laillisesti määrätä esim. virtsatieinfektioon). Siihen on ihan syynsä, ettei tietyllä koulutuksella saa tehdä muita lääkehoidon päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Jos työn arvostus nousisi, niin ehkä sinne hakeutuisi myös "parempaa ainesta". Eikö se olisi kaikkien kannalta parempi niin?
No jaa, mieluummin otan paskemmat joitajat halvemmalla hinnalla, eipä noita virheitä kovin paljon nykyäänkään tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävältä kuulostaa kyllä, jos hoitajat voivat itsenäisesti alkaa annostelemaan potilaille lääkkeitä omalla päätöksellään ilman, että lääkettä olisi hänellä määrätty. Hoitajien ammattitaito ei sellaiseen riitä, vaan kaikki lääkehoitoon liittyvät päätökse tekee viime kädessä aina lääkäri (poislukien ne muutamat lääkkeet, joita sairaanhoitaja saa laillisesti määrätä esim. virtsatieinfektioon). Siihen on ihan syynsä, ettei tietyllä koulutuksella saa tehdä muita lääkehoidon päätöksiä.
Sä et nyt jotenkin ymmärrä. Ihan se käytännön toteuttaminen on myös vastuullista työtä. Siinäkin on monta vaihetta, missä virhe voi tapahtua. Ei se ole vain niin, että otetaan tabletti purkista ja viedään potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Jakavat lääkärin määräämiä lääkkeitä , ja vittuilevat potilaille sairaalassa. On todella "raskasta".
Juoruilevat keskenään ja syövät potilaiden ruoat. Mutta palkkaa pitäisi saada samalla tavalla kuin pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien.
:))) voi vittu mitä paskaa!!!!! Tervetuloa vaan leikkaussaliin" perehtymään". Voi olla että sen jälkee tajunta aukee sullakin (EHKÄ). Helvetti sentään miten tyhmiä jotkut voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, mieluummin otan paskemmat joitajat halvemmalla hinnalla, eipä noita virheitä kovin paljon nykyäänkään tapahdu.
Pian täytyy alkaa rahdata hoitajia oikein kasapäin muualta tänne, kun oma nuoriso ei halua noin epäarvostettuun ja kovaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sieltä Filippiineiltä löydy halvempia hoitajia näiden marisijoiden tilalle.
Ette ole korvaamattomia. Juorukerholle pitäisi maksaa muka vielä lisää?
Itse olin yli viikon Jorvin sairaalassa, ja siellä sain paskinta kohtelua ikinä. Hoitajat todellakin vain juorusivat keskenään ja vittuilivat potilaille.
Olisipa mielenkiintoista tietää miten itse kohtelit hoitajia. Niin metsä vastaa....
Sairaanhoitajan ammattitaitoon, jos kenen, kuuluu kyllä sen ymmärtäminen että" asiakkaat" ovat sairaita ja kipeitäkin usein.
Eivät ole parhaimmillaan.
On kyllä aika kauheaa ajatella että sh saisi kostaa potilaalle vaikka tämä esim peloissaan ( onkohan minulla syöpä tms) ei nyt olisikaan kaikista korrektein koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakavat lääkärin määräämiä lääkkeitä , ja vittuilevat potilaille sairaalassa. On todella "raskasta".
Juoruilevat keskenään ja syövät potilaiden ruoat. Mutta palkkaa pitäisi saada samalla tavalla kuin pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien.
:))) voi vittu mitä paskaa!!!!! Tervetuloa vaan leikkaussaliin" perehtymään". Voi olla että sen jälkee tajunta aukee sullakin (EHKÄ). Helvetti sentään miten tyhmiä jotkut voi olla.
Olen kesätöissä apulaisena nähnyt juuri tuon edellä kuvatun ja nimenomaan leikkausosastolla. En arvosta sairaanhoitajia juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt jotenkin ymmärrä. Ihan se käytännön toteuttaminen on myös vastuullista työtä. Siinäkin on monta vaihetta, missä virhe voi tapahtua. Ei se ole vain niin, että otetaan tabletti purkista ja viedään potilaalle.
Tottakai on, en tätä epäillytkään etteikö työ olisi vastuullista. Järkytyin vain vähän tuosta, joka kertoi, että he saavat omalla päätöksellään aloittaa furosemidihoidon. Hoitajalla kun on ammattitaito tehdä hoitotyötä, mutta ei hoitopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian täytyy alkaa rahdata hoitajia oikein kasapäin muualta tänne, kun oma nuoriso ei halua noin epäarvostettuun ja kovaan työhön.
Just noin kannattaisi tehdä, sama se on mistä nuo ovat kotoisin, säästetään verovaroja!
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista tietää miten itse kohtelit hoitajia. Niin metsä vastaa....
Ei pidä aina paikkaansa. Mietipä esimerkiksi Kupittaan sairaalan tapausta ja ala-arvoista henkilökuntaa.
Itselläni myös samansuuntaisia, negatiivisia kokemuksia hoitajien asennevammasta potilaita kohtaan, ilman mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just noin kannattaisi tehdä, sama se on mistä nuo ovat kotoisin, säästetään verovaroja!
Koulutus on pidempi sitten, kun pitää oppia myös kieli hyvin. Tai no, säästetään siinäkin. Eihän hoitajien tarvitse ymmärtää mitä potilaat sanovat.
Oliko lääkäri selvästi pyytänyt ko hoitajaa kokeet ottamaan?