Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?

Ihmettelen siis olen
12.04.2016 |

Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.

Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.

Kommentit (398)

Vierailija
381/398 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jyvänen aika, sirkea yritys... 0/5. Jos joskus joudut pidemmäksi aikaa sairaalaan niin huonaat, mitä se vastuu on:)

Lue aloitus uudelleen ja yritä parhaasi mukaan vastata siihen, mitä kysyttiin.

Vierailija
382/398 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.

Kukaan ei sanonut, ettei sairaanhoitajia tarvita ollenkaan. Aloitus koski kysymystä siitä, mitä tarkoittaa vastuu, jota hoitajat ovat aina nostamassa esille. Tämäkään ei siis vastannut kysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/398 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ on tärkeää mutta olen samaa mieltä vastuusta. Opettaja vastaa oppilaiden oppimisesta, sosiaalityöntekijä tekee ratkaisuja ihmisten hyvivvoinnin edistämiseksi

sairaanhoitaja pistää tippaa sioneen ja jakaa lääkkeitä ohjeiden mukaan. Myönnän että yksinkertaistan asioita

Osaatko laittaa tipan tippumaan oikealla tavalla. Tiiäkkö sen tipan täytyy tippua tietyssä ajassa?

Sairaanhoitajillekko tuo kanyylin laittaminen on nykyään delegoitu ? Kun aikoinaan kävin isääni katsomassa sairaalassa niin taisi olla lekurin hommia tuo ? Ja määräsi mitä tiputetaan ja minkä verran missäkin ajassa

Vierailija
384/398 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten luulet että lääkärit saavat tietonsa? Eivät he osastolla ole koko aikaa ja silloin kun ovat, tekevät päätöksensä hoitajien kertoman perusteella. Eli hoitajat tarkkailevat voinninmuutoksia ja oireita, tekevät päätöksen että tarvitseeko päivystyksellistä apua vai riittääkö virka-aikaan tapahtuva lääkärinkierto, akuuteimmissa tilanteissa alkavat jo heti hoitotoimenpiteisiin ja niihin soitetaan vaan "kuittaus" päivystävältä lääkäriltä. Jos hoitaja eivät osaa hommiaan niin ei lääkärinkään työstä tule mitään.

Ai nytkö sairaanhoitaja onkin jo lääkäriä pätevämpi ja enemmän vastuussa potilaan hoitopäätöksistä ja hoidosta kuin lääkäri?  ;  )

Ei tietenkään, eihän siinä niin lukenut. Mutta molemmat ammattiryhmät tarvitsevat toisiaan ja edelleenkään lääkär

Minä olen oman osani sairaalahoidosta saanut eikä kyllä yksikään hoitaja ole minun kanssani samassa huoneessa istunut 24/7. Ruoka tuotiin, astiat haettiin, pari kertaa päivässä käväistiin jotain lääkettä antamassa tai tippaa tarkistamassa.

Vierailija
385/398 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ on tärkeää mutta olen samaa mieltä vastuusta. Opettaja vastaa oppilaiden oppimisesta, sosiaalityöntekijä tekee ratkaisuja ihmisten hyvivvoinnin edistämiseksi

sairaanhoitaja pistää tippaa sioneen ja jakaa lääkkeitä ohjeiden mukaan. Myönnän että yksinkertaistan asioita

Osaatko laittaa tipan tippumaan oikealla tavalla. Tiiäkkö sen tipan täytyy tippua tietyssä ajassa?

Tässä päästään ehkä asian ytimeen. Sairaanhoitajiksi ihan aiheesta nykymaailmassa ei valikoidu naisten älykkäimmät kuten siihen aikaan, kun muuta ammattia ei juurikaan ollut valittavaksi asti. Samaan aikaan kun älykkyystaso alalla on laskenut, koppavuus on lisääntynyt. Jossain vaiheessa tulee piste, jossa yleisö alkaa protestoida hölmöjen tärkeilyä vastaan. Ei ole mitään erityistä syytä, miksi hoitajien pitäisi saada enemmän palkkaa kuin monen muun palkansaajan. Kyllä, heillä on vastuunsa, mutta niin on monella muullakin. Lisäksi heidän työssään on perinteisesti ollut etunsakin, helppo työllistyminen ja mahdollisuus muuttaa minne tahansa, verraten helppo paluu alalle lasten jälkeen. Nykyisessä maailmassa nämä asiat painavat paljon enemmän, kun työpaikoista on krooninen pula.

Hoitaja on silti oikeassa korostaessaan työnsä vastuullisuutta ja vaativuutta, koska jos lääkelaskut ja tippumisnopeudet ovat kykyjen äärirajoilla, se voi olla raskasta ja pelottavaa. Joku fiksumpi suhtautuisi niihin tehtäviin paljon rennommin, koska koko ajan pystyy arvioimaan suuruusluokkaa ja haarukoi joka tapauksessa vaistollakin aika tarkkaan oikeita lukuja pinnistelemättä. Lisäksi tietää, että jos jotain laskea pitää, se ei mene ainakaan väärin sen takia, ettei ymmärrä mitä on laskemassa ja siksi muistaa väärin, mitä piti tehdä. Kokonaisuus vain ei toimi, jos hoitajiksi valikoitaisiin nykyisinkin ne, joille nuo tehtävät ovat helppoja. Älykkäämpiä varten on sellaisia hommia, joissa he joutuvat pinnistelemään ja muut eivät pystyisi millään pinnistelyllä samaan. Usein noista hommista myös maksetaan enemmän, koska tulijoita on vähemmän, firmassa on vain yksi tai kaksi sen tason tyyppiä, ja hyvintehtynä työ on erittäin hyvin hintansa väärti. Samaan aikaan hoitajalla pitäisi olla sellaista älyä, jota ei ole jokaisella lääkärilläkään. Kykyä lukea tilaneita ja ihmisiä. Sitä on kuitenkin aika monella, eikä siitä makseta paljon, vaikka se onkin yhtä tärkeä kuin öljy moottorissa.

Palkkojen määräytyminen ei voi riippua pelkästään subjektiivisesta vaativuuden kokemuksesta. Hoitajien suuri määrä ja julkinen palkanmaksaja tarkoittaa väistämättä, että palkkataulukon huipulle ei ole asiaa. Ei ainakaan niin kauan kuin valtiolta puuttuu norjalaisen öljyn kaltainen runsaudensarvi. Eikä palkkataso muissakaan maissa ole niin korkea, kun muistaa maan elinkustannukset ja tekee vertailun siihen, mitä lääkäri saa palkkaa samassa maassa. Hoitajien yritys painostaa omilleen lisää palkkaa on kaksiteräinen miekka. Onnistuessaan se voi johtaa koko maan syvempiin ongelmiin kun raha ei tosiasiassa riitä, ja seurauksena oikeistolaistuvassa maassa palkkaa saa vieläkin nihkeämmin. 

Vierailija
386/398 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaalassa lääkärinä ja en 24 vuoden uran jälkeen edelleenkään osaa arvostaa hoitajia. Monesti hoitajat jopa vaikeuttavat potilaan hoitoa. Juorutaan, pidetään ylipitkiä kahvi- ja tupakkataukoja, äksyillään potilaille ja läheisille, sekä kiistellään ja kilpaillaan lääkäreiden kanssa. Vingutaan lääkäritason palkkoja, vaikka ko. ammattiryhmällä ei ole alkeellisintakaan käsitystä lääketieteestä. Monelle terveystieteen maisterillekin lääkelaskut tuottavat päänvaivaa.

Sille on ihan järkevät syyt, miksi lääkärit ja hoitajat eivät kahvittele ja lounasta samoissa pöydissä. Akateemisilla (huom siis täysin akateemisilla, ilman amk-pohjaa) ihmisillä sydämen sivistystäkin on enemmän.

Arvostakaa meitä lääkäreitä hoitajien sijaan, me pelastamme teidän henkemme. Lääkäreiden tuottamaa tietotaitoa on sekin, mitä ambulanssin hoitajatkin käyttävät.

Vierailija
387/398 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sairaalassa lääkärinä ja en 24 vuoden uran jälkeen edelleenkään osaa arvostaa hoitajia. Monesti hoitajat jopa vaikeuttavat potilaan hoitoa. Juorutaan, pidetään ylipitkiä kahvi- ja tupakkataukoja, äksyillään potilaille ja läheisille, sekä kiistellään ja kilpaillaan lääkäreiden kanssa. Vingutaan lääkäritason palkkoja, vaikka ko. ammattiryhmällä ei ole alkeellisintakaan käsitystä lääketieteestä. Monelle terveystieteen maisterillekin lääkelaskut tuottavat päänvaivaa.

Sille on ihan järkevät syyt, miksi lääkärit ja hoitajat eivät kahvittele ja lounasta samoissa pöydissä. Akateemisilla (huom siis täysin akateemisilla, ilman amk-pohjaa) ihmisillä sydämen sivistystäkin on enemmän.

Arvostakaa meitä lääkäreitä hoitajien sijaan, me pelastamme teidän henkemme. Lääkäreiden tuottamaa tietotaitoa on sekin, mitä ambulanssin hoitajatkin käyttävät.

Oletko kenties OYS:n päivystyksestä... :DDD Apua kuinka repesin tälle, tulee muistot mieleen... Siis naurattaa kuinka absurdia se meno oli.

Ugh onneksi pääsin valmistuttuani pois! Kokemukseni mukaan täällä Meikussa taas hoitajien ja lääkärien yhteistyö toimii mainiosti. Pienemmissä kaupungeissa on edelleen omituinen 30-luvun hierarkia ja lääkärit nostetaan jumalten yläpuolelle.

T. toinen lääkäri ja ihan_AITO_AKATEEMINEN

Vierailija
388/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja tekee koko ajan hoitopäätöksiä.

Vierailija
389/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ovat jo n. 30 vuotta laittaneet sionensisäiswt kanyylit.

Vierailija
390/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa sinua lääkäriksi, valelääkäri.

Vierailija
391/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten luulet että lääkärit saavat tietonsa? Eivät he osastolla ole koko aikaa ja silloin kun ovat, tekevät päätöksensä hoitajien kertoman perusteella. Eli hoitajat tarkkailevat voinninmuutoksia ja oireita, tekevät päätöksen että tarvitseeko päivystyksellistä apua vai riittääkö virka-aikaan tapahtuva lääkärinkierto, akuuteimmissa tilanteissa alkavat jo heti hoitotoimenpiteisiin ja niihin soitetaan vaan "kuittaus" päivystävältä lääkäriltä. Jos hoitaja eivät osaa hommiaan niin ei lääkärinkään työstä tule mitään.

Ai nytkö sairaanhoitaja onkin jo lääkäriä pätevämpi ja enemmän vastuussa potilaan hoitopäätöksistä ja hoidosta kuin lääkäri?  ;  )

Ei tietenkään, eihän siinä niin lukenut.

Jos laitteet hälyttää, luuletko että sieltä tulee lääkäri?

Vierailija
392/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, sinä et ole lääkäriä nähnytkään.

Vierailija
393/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin totta. Noin se menee. Psyk.sh.

Vierailija
394/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajillekko tuo kanyylin laittaminen on nykyään delegoitu ? Kun aikoinaan kävin isääni katsomassa sairaalassa niin taisi olla lekurin hommia tuo ? Ja määräsi mitä tiputetaan ja minkä verran missäkin ajassa

Sairaanhoitaja on aina laittanut kanyylin ja tipan tippumaan. Lääkäri voi määrätä ajan, jolla tippuu, mutta sairaanhoitaja tituleeraa sen tippumaan ajallaan, katsoo myös kellosta, että tippuu kuten pitää. Eräänki kerran oon lähihoitajana vierestä seurannu. Mikäli tippumassa ei ole nakkeli, niin se kanyyli tulee huuhdella nakkelilla ja olen tehnyt senkin. Kierrolla lääkäri linjaa hoidon, jonka sairaanhoitaja toteuttaa.

Vierailija
395/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teitä ylimielisiä ja sitten niitä omanarvonsa tuntevia, mutta ei toisen arvon alentajia. Mun pöydässä on istunut kahvilla ja joskus omia eväitään syövä keuhkosairauksien ja sisätautien erikoislääkäri. Yleensä kyllä söi ruokalassa muiden lääkärien kans, mutta nuo kahvit joi meidän kans. Minä olen lähihoitaja ja joukossa oli muitakin+sairaanhoitajia. Kyseinen lääkäri saattoi puhua esim. lapsestaan.

Vierailija
396/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.

Edelleenkään ne sairaanhoitajat eivät ole ainoita ihmisiä töissä siellä sairaalassa. Ja kuten on sanottua aiemmissa ketjuissa, se sairaala pyörii ilman sairaanhoitajia kyllä (vaikkakin hitaammin jne.) koska sairaanhoitajat eivät tee mitään sellaista mihinkä eivät esim. lääkärit kykenisi. Ilman lääkäreitä se sairaala ei todellakaan pyöri koska eivät ne sairaanhoitajat niitä osaa ilman ohjeita hoitaa.

On ihmeellistä että sairaanhoitajien omanarvontunne on niin korkea että realismi unohtuu, katsokaa sitä sairaanhoitajan koulutushjelmaa ja verratkaa kurssisisältöjä lääketieteelliseen. Sitten ehkä huomaatte että ei ole mitään "ilkeilyä" ym. sanoa että jokaisella on paikkansa ja sh ei valitettavasti ole tarpeeksi pätevä vertaamaan its

Sairaanhoitajat tekevät paljon asioita, mihin lääkäri ei kykene/ ei ole koulutusta. Tämän on useampi lääkäri ihan suoraan minulle ja kollegoilleni myöntänyt ihan avoimesti. Sairaanhoitajat tekevät hyvin erilaista työtä riippuen työpaikasta, ja esimerkiksi omassa työpaikassani sairaanhoitaja tekee paljonkin itsenäisiä päätöksiä ja koordinoi potilaan hoitoa. Hoitosuhteet ovat usein pitkiä, ja lääkäriä potias tapaa ehkä kerran tai kaksi vuodessa. On paikkoja joissa lääkäriä ei aina edes ole saatavilla, tai häntä voi konsultoida vain puhelimitse. Monet hoitotoimenpiteet ja lääkkeiden annostelut voisivat väärin hoidettuina olla potilaalle kohtalokkaita. Ei niitä lääkäri tee. Hän vain antaa määräyksen, mutta hoitaja on se joka tuon määräyksen toteuttaa. Tottakai vastuu on suuri, kun on toisen ihmisen terveydestä tai jopa hengestä kyse. Kaikki sairaanhoitajat eivät osaa eivätkä tee kaikkea, vaan ovat erikoistuneita johonkin tiettyyn erityisalaan/ tiettyjen sairauksien hoitamiseen. On ihan tavallista, että lääkäri konsultoi jotain tiettyä erityisosaamista omaavaa hoitajaa, eikä ainoastaan päinvastoin. Ihmisillä on usein todella vääriä käsityksiä sairaanhoitajan työnkuvasta, ja moni on nähnytkin vain hyvin pintapuolisesti mitä sairaanhoitajat tekevät. Esimerkiksi vuodeosastolla vieraillessa homma näyttää helpolta, koska eihän mitään vaativia toimenpiteitä tietenkään siinä ulkopuolisten silmien alla tehdä. Itsellänikin oli täysin epärealistinen käsitys sairaanhoitajan työstä, ennen kuin itse kouluttauduin alalle. Siksi minun onkin helppo ymmärtää, että ihmiset usein ajattelevat työn olevan paljon yksinkertaisempaa, kuin mitä se todellisuudessa on. Edelleen painotan kuitenkin myös sitä, että työ on hyvin erilaista eri paikoissa. Sairaanhoitaja terveysasemalla tekee täysin erilaista työtä, kuin esimerkiksi sairaanhoitaja elinsiirto-osastolla, tai vaikkapa syöpätautien osastolla. Eri ikäisten hoidossa on myös omat erityispiirteensä. Lasten sairaanhoidossa moni asia on huomattavan erilaista aikuisiin verrattuna elimistön toiminnassa. Myös vanhusten kohdalla on paljon asioita jotka on huomioitava. Erityisosaaminen ei tule sairaanhoitajan peruskoulutuksen kautta, vaan sairaanhoitajan on jatkuvasti hankittava lisäkoulutusta, ja osaaminen ja ns hiljainen tieto kehittyy työkokemuksen karttuessa.

Vierailija
397/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinkohan olet lääkäri? Vaikea kuvitella että kukaan lääkäri tuollaista kirjoittaisi, tai edes ajattelisi noin. Mä muuten olen omilta työkavereilta (erikoislääkäreiltä) kuullut, että lääkärin koulutukseen kuuluu yllättävän vähän varsinaista lääkekoulutusta. Kuulemma sekin on asia, jonka oppii kun tiettyyn alaan erikoistuu, niin niitä saman tyyppisiä lääkkeitä siellä pitkälti sitten määrätään. Lääkärit konsultoi herkästi toisten erikoisaloijen kollegoitaan ainakin omassa työpaikassani, jos herää kysymyksiä liittyen lääkityksiin jotka ovat heille vieraampia. Farmaseutit taitaa olla niitä pätevimpiä lääkeosaajia yleisellä tasolla. Lääkärit tietävät enimmäkseen vain niistä itselle päivittäisessä työssä käytettävistä lääkkeistä.

Vierailija
398/398 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! Tänäänkin kävin kahden lääkärin kanssa lounaalla. Vaikea uskoa että nykypäivänä enää missään olisi tuollaista. Tuulahduksia menneiltä vuosikymmeniltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä