Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?

Ihmettelen siis olen
12.04.2016 |

Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.

Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.

Kommentit (398)

Vierailija
81/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio työskennellä sairaanhoitajana juuri ammatin vähäisen arvostuksen ja huonon palkan takia, vaikka tutkinto viittä vaille valmis onkin. Itse harjoitteluaikoinani olen ainakin korjannut lukuisia lääkäreiden tekemiä laskuvirheitä, osa fataaleja, osa mitättömiä. Lisäksi olen ajanut potilaan asiaa, puolustanut hänen oikeuksiaan saada tarpeenmukaista hoitoa jne. Mutta kuten todettua, ainakin itseni kaltaisen ihmisen huono kohtelu ajaa pois alalta. Myös lähihoitajien ylimielinen asenne on ikävä asia monessa sairaalassa, moni lähihoitaja kuvittelee olevansa lääkärin veroinen ammattilainen - ja näin ollen sairaanhoitaja päätyy pesemään paskat, kun Ritva 54 ei halua.

Onneksi itselläni on lääketieteelliseen tiedekuntaan opiskelupaikka ja opinnot äitiysloman päätyttyä alkavat. Toivottavasti minusta ei tule jumalkompleksista lääkäriä. Yritän muistaa hoitajan raskaan työn ja kunnioittaa sitä.

Älkää alistuko, hoitajat!

Oho, sykkeen Johannako se siellä kirjoittelee?

Vierailija
82/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sieltä Filippiineiltä löydy halvempia hoitajia näiden marisijoiden tilalle.

Ette ole korvaamattomia. Juorukerholle pitäisi maksaa muka vielä lisää?

Itse olin yli viikon Jorvin sairaalassa, ja siellä sain paskinta kohtelua ikinä. Hoitajat todellakin vain juorusivat keskenään ja vittuilivat potilaille.

Olisipa mielenkiintoista tietää miten itse kohtelit hoitajia. Niin metsä vastaa....

Itse työskentelen asiakaspalvelualalla, ja luulen että jokaista ihmisten kanssa työskentelevää on ohjeistettu siihen että omaa työtä ei tehdä "niin metsä vastaa" -periaatteella vaan kaikki hoidetaan yhtä asiallisesti. Teillä hoitajilla on auvoista kun saa itse valita ketä mitenkin kohtelee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakavat lääkärin määräämiä lääkkeitä , ja vittuilevat potilaille sairaalassa. On todella "raskasta".

Juoruilevat keskenään ja syövät potilaiden ruoat. Mutta palkkaa pitäisi saada samalla tavalla kuin pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien.

Juuri noin, ei voisi paremmin asiaa ilmaista. Lisätään vielä se että osastolla hoitajia pilvin pimein ja työtehtävät siis hoitajan työtehtävät ovat kaikille liian mitättömiä niin että ne kuuluisi kenellekään.

Vierailija
84/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin jälleen aivovapaa keskustelu 😂

Vierailija
85/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hulluja täällä oikeesti kirjottaa. Sairaanhoitajathan voi tappaa teidät tekemällä jonkun ihan pienen virheen, eikö muka ole vastuullista.

Niinpä :D En ole hoitoalalla, mutta kyllä sairaanhoitajan ammatti on yksi vastuullisimmista hommista mitä voi olla ihan käytännön tasolla. Nimenomaan siltä kannalta mietittynä, että mitä virheen tekemisestä voi seurata. Ja kaiken lisäksi sairaanhoitaja on tekemisissä ihmisten kanssa useimmiten silloin, kun he ovat heikoimmillaan, mahdollisesti täysin puolustukyvyttömiä, jolloin vastuu entisestään korostuu.

Vierailija
86/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.

Edelleenkään ne sairaanhoitajat eivät ole ainoita ihmisiä töissä siellä sairaalassa. Ja kuten on sanottua aiemmissa ketjuissa, se sairaala pyörii ilman sairaanhoitajia kyllä (vaikkakin hitaammin jne.) koska sairaanhoitajat eivät tee mitään sellaista mihinkä eivät esim. lääkärit kykenisi. Ilman lääkäreitä se sairaala ei todellakaan pyöri koska eivät ne sairaanhoitajat niitä osaa ilman ohjeita hoitaa.

On ihmeellistä että sairaanhoitajien omanarvontunne on niin korkea että realismi unohtuu, katsokaa sitä sairaanhoitajan koulutushjelmaa ja verratkaa kurssisisältöjä lääketieteelliseen. Sitten ehkä huomaatte että ei ole mitään "ilkeilyä" ym. sanoa että jokaisella on paikkansa ja sh ei valitettavasti ole tarpeeksi pätevä vertaamaan itseään lääkäriin.

T. Ei-lääkäri

Sellainen asia vaan, että lääkärit ovat monesti todella kömpelöitä tekemään perustoimenpiteitä. Varsinkaan jos eivät ole tottuneet sellaista tekemään. Itselläkin kanyylinlaittoon meni lekurilta ( tai no, ei se edes saanu sitä sinne) 45 minuuttia ja hoitajalta meni varmaan 5 minuuttia.. Joten kyllä se aika huonosti pyöris koko pulju jos olisi pelkästään lääkäreitä. Puhumattakaan perushoidosta. Jokaisella on vastuuta ja oma paikkansa. Hoitajien (myös lähihoitajienkin) vastuun vähättely on tyhmyyttä.

Vierailija
87/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että tätä keskustelua käyvät kärkkäimmin ihmiset, joilla käsitys sairaanhoitajan työstä on syntynyt siitä, että ovat potilaana istuneet terveyskeskuksen päivystysjonossa antibioottireseptiä hakemassa vuotavaan nenäänsä.

Vierailija
88/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta työstäni sanoisin vaikka sen, että arkisin lääkäri on osastolla noin klo 9-16, usein välissä pidempiäkin aikoja toimenpiteissä. Viikonloppuisin lääkäri on osastolla kierron ajan eli noin tunnin. Viikonloppuisin päivystävälle lääkärille esitetään kiireelliset asiat, viikonloppuisin lääkäri ei esimerkiksi tapaa osastolla kuin yleensä muutaman yksittäisen potilaan. 

Potilaan sydämen rytmin seuraaminen, omalla osastollani suurin osa potilaista on jatkuvassa rytmiseurannassa ja minun vastuullani on reagoida niissä tapahtuviin muutoksiin, tietää miten toimia, jos rytmihäiriö potilaalle tulee ja osata toimia erilaisissa tilanteissa (vrt esimerkiksi eteisvärinää ja kammiovärinää). Tätä tarvitaan myös lääkitystä miettiessä, voinko antaa potilaalle täyden annoksen beetasalpaajaa vai en, tuleeko huolestua esimerkiksi liian nopeasta sykkeen laskusta tms. Lisäksi meillä on oikeus antaa esimerkiksi Furesista ja morfiinia ilman lääkärin määräystä tietyissä tapauksissa. 

Leikkaussalissa sairaanhoitajalla on yksi merkittävä vastuu, jota ei välttämättä ajatella. Vaikka kirurgi tekisi leikkauksen kuinka täydellisellä lopputuloksella, voi infektio pahimmassa tapauksessa tappaa potilaan. Sairaanhoitajan vastuulla on leikkausalueen desinfektio, huolellinen peittely ja leikkausinstrumenttien steriilinä pitäminen sekä huolehtia steriilin alueen pysymisestä steriilinä.

Otetaan sitten käsittelyyn kätilön ammatti. Synnytyssalissa olet vastuussa kahden elämästä, sikiön sydänäänikäyrän muutoksiin tulee osata reagoida ja tietää mistä esimerkiksi myöhäiset hidastumat johtuvat ja mitä niille voi tehdä. Kätilö arvioi puudutustarpeen ja anestesialääkärin laittaman spinaalin/epiduraalin jälkeen seuraa synnyttäjää. Ponnistusvaiheessa arvioidaan mahdollinen episiotomian tarve, leikataan se ja ommellaan repeämät ja mahdollinen episiotomia. Kätilö arvioi oksitosiinin tarvetta, huolehtii vastasyntyneestä (ja aloittaa tarvittaessa toimenpiteet esimerkiksi huonon hengityksen vuoksi). Hätäsektiossa kätilö voi joutua instrumenttihoitajan rooliin. Kätilön tulee osata toimia verenvuototilanteissa, hartiadystokiassa, yllätysperätilassa... Aloituksessa kysyttiin sairaanhoitajan vastuusta, mutta kätilön ammatin otin tähän myös mukaan, kun palkkataso on sama.

Vierailija
89/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne lääkärit ole siellä potilaan vieressä 24/7. Sairaanhoitajan on tehtävä päätös, milloin potilaan vointi vaatii lääkärin paikalle ja/tai milloin riittää ohjeet puhelimitse. Joskus päivytysaikaan voi mennä pitkäänkin ennen kuin saat lääkärin paikalle, silloin hoitajan on kyettävä auttamaan potilasta itsekin. 

Onpa raskasta hälyyttää lääkäri.

Vierailija
90/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu tulee nimenomaan siitä että kyseessä on ihminen. En osaa vastata kuin omasta puolestani ja työtäni teen vanhainkodissa. Eli siis pitkäaikaissairaiden yksikössä, josta kukaan ei ole enää lähdössä muualle kuin taivaan kotiin. Yhtään kenenkään työtä väheksymättä olen sitä mieltä että ainoastaan sosiaali- ja terveysalan ihminen voi ymmärtää sitä vastuuta. Siksi aloittaja ei sitä tajuakkaan. Siivooja pyörittelee esineitä, ravintoloitsija pyörittelee ruokaa, myyjä pyörittelee myytäviä esineitä vaikka kaikki nämä kuuluvatkin ihmisten palvelualalle. Hoitajat pyörittelevät ihmisiä. Minä vielä sellaisia ihmisiä joilla ei ole ketään muuta kuin minut.

Vaikka toimenpiteetkin kuullostavat yksinkertaisilta (syötä potilas, anna lääke ohjeiden mukaan, vaihda vaippa) aiheuttaa työ kovaa stressiä. Joskus iltavuorosta lähtiessäni joudun soittelemaan yökölle että hei, voisitko tarkistaa etten varmastikkaan jättänyt sängyn laitaa ylös. Jos hoitaja jättää laidan ylös ja asiakas putoaa ja vammautuu - kenen syy? Onko syy yhtä iso jos esimerkiksi siivooja unohtaa pestä yhden wcn? Tai postimies postittaa yhden osoitteen? Asiakas -ihmisenä-  on näissä tapauksissa kokonaan kontollasi. Minua myös ahdistaa suunnattomasti se etten ehdi tehdä työtäni niin hyvin kuin haluaisin. Joskus ahdistaa se etten saa muistisairaaseen kontaktia enkä tiedä esimerkiksi haluaisiko hän mehua vai vettä vai kumpaakaan. Tai että mitä ohjelmaa hän televisiosta haluaisi katsoa. Tai sattuuko häneen. On todella hankala toimia ihmisen ''haluna''. Hän ei pysty enää tekemään joten sinä teet ja et todellakaan osaa niin kuin tämä ihminen olisi sen asian halunnut tai tehnyt itse. Kyllä siinä pitää eräänlaisena ''jumalana'' osata toimia kun mietit miten toiselle olisi hyvä. En yhtään ihmettele että moni turtuu tai työntää tämän asian pois mielestä.

Itse en nostaisi palkkaa vaan vähentäisin työmäärää. Esimerkiksi palkkaamalla muutaman hoitajan lisää tai erilaisia kuntouttajia esim fysioterapeutteja tai virkistäjiä. Tai että siivoaminen ja ruoan laittaminen kuuluisi erilliselle ammattihenkilölle ja hoitajat voisivat keskittyä hoivaamiseen.

Vierailija
91/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu tulee nimenomaan siitä että kyseessä on ihminen. En osaa vastata kuin omasta puolestani ja työtäni teen vanhainkodissa. Eli siis pitkäaikaissairaiden yksikössä, josta kukaan ei ole enää lähdössä muualle kuin taivaan kotiin. Yhtään kenenkään työtä väheksymättä olen sitä mieltä että ainoastaan sosiaali- ja terveysalan ihminen voi ymmärtää sitä vastuuta. Siksi aloittaja ei sitä tajuakkaan. Siivooja pyörittelee esineitä, ravintoloitsija pyörittelee ruokaa, myyjä pyörittelee myytäviä esineitä vaikka kaikki nämä kuuluvatkin ihmisten palvelualalle. Hoitajat pyörittelevät ihmisiä. Minä vielä sellaisia ihmisiä joilla ei ole ketään muuta kuin minut.

Vaikka toimenpiteetkin kuullostavat yksinkertaisilta (syötä potilas, anna lääke ohjeiden mukaan, vaihda vaippa) aiheuttaa työ kovaa stressiä. Joskus iltavuorosta lähtiessäni joudun soittelemaan yökölle että hei, voisitko tarkistaa etten varmastikkaan jättänyt sängyn laitaa ylös. Jos hoitaja jättää laidan ylös ja asiakas putoaa ja vammautuu - kenen syy? Onko syy yhtä iso jos esimerkiksi siivooja unohtaa pestä yhden wcn? Tai postimies postittaa yhden osoitteen? Asiakas -ihmisenä-  on näissä tapauksissa kokonaan kontollasi. Minua myös ahdistaa suunnattomasti se etten ehdi tehdä työtäni niin hyvin kuin haluaisin. Joskus ahdistaa se etten saa muistisairaaseen kontaktia enkä tiedä esimerkiksi haluaisiko hän mehua vai vettä vai kumpaakaan. Tai että mitä ohjelmaa hän televisiosta haluaisi katsoa. Tai sattuuko häneen. On todella hankala toimia ihmisen ''haluna''. Hän ei pysty enää tekemään joten sinä teet ja et todellakaan osaa niin kuin tämä ihminen olisi sen asian halunnut tai tehnyt itse. Kyllä siinä pitää eräänlaisena ''jumalana'' osata toimia kun mietit miten toiselle olisi hyvä. En yhtään ihmettele että moni turtuu tai työntää tämän asian pois mielestä.

Itse en nostaisi palkkaa vaan vähentäisin työmäärää. Esimerkiksi palkkaamalla muutaman hoitajan lisää tai erilaisia kuntouttajia esim fysioterapeutteja tai virkistäjiä. Tai että siivoaminen ja ruoan laittaminen kuuluisi erilliselle ammattihenkilölle ja hoitajat voisivat keskittyä hoivaamiseen.

Tarkoitin siis että laidan alas.. tietenkin.

Vierailija
92/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne lääkärit ole siellä potilaan vieressä 24/7. Sairaanhoitajan on tehtävä päätös, milloin potilaan vointi vaatii lääkärin paikalle ja/tai milloin riittää ohjeet puhelimitse. Joskus päivytysaikaan voi mennä pitkäänkin ennen kuin saat lääkärin paikalle, silloin hoitajan on kyettävä auttamaan potilasta itsekin. 

Onpa raskasta hälyyttää lääkäri.

Lääkärin hälyyttäminen ei ole raskasta. Raskasta on se että sinä teet päätöstä toisen ihmisen puolesta. Ihmisen joka ei voi sitä enää itse tehdä. Jos tämä ihminen olisi äitisi ja hoitaja ei omien havaintojensa perusteella tilaisi lääkäriä ja äitisi kunto huononisi merkittävästi tai hän kuolisi - ketä syytät? Kenellä vastuu silloin sinun mielestäsi on? Kyllä hoitajallakin on vastuunsa tekemisistään ja tietotasostaan aivan samoin kuin lääkärilläkin.

Vierailija
93/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se laitosapulainenkin sulle sen tipan laittaa,lääkityskin on ihan huuhaata,sama se mikä lääke sulle sieltä arvotaan eiks niin? Tehohoidossa sairaanhoitaja vastaa laitteistosta ja niiden toiminnasta,hengityksen turvaamisesta jne. Tosin sairaanhoitajia on muuallakin töissä kuin sairaaloissa, esim. vanhusten hoivakodeissa vastaamassa lääkityksestä,huolehtimassa haavahoidosta jne. (tuo jne joka paikkaan koska kukaan ei jaksa lukea sitä miljoonatekstiä mitä sh:n toimenkuvaan oikeesti kuuluu) Tutustu työnkuvaan ennenkuin arvostelet. Usein sairaanhoitaja korjailee myös lääkäreiden(lue jumalien) virheitä ja auttaa potilasta kuntoutuksessa leikkauksen jälkeen jotta tämä voi lähteä turvallisin mielin kotiin potemaan.Sairaanhoitajan työhön kuulu miljoonia eri vaiheita ja he työskentelevät lasten ja aikuisten neurolla,psykalla,leikkaussaleissa,kotihoidossa,ambulansseissa,tehohoidossa ja muistaakseni myös esimiestehtävissä, siinä osa tätä työnkuvaa. Ilman sairaanhoitajaa ei kirurgi voi leikata potilasta,vai kuvitteleeko joku että se lääkäri yksin siinä häärii? Tämä kumminkin taisi aloittajalta olla provo,koska eikai kukaan kuvittele että maailma pyörii ilman hoitajia :)

Vierailija
94/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten luulet että lääkärit saavat tietonsa? Eivät he osastolla ole koko aikaa ja silloin kun ovat, tekevät päätöksensä hoitajien kertoman perusteella. Eli hoitajat tarkkailevat voinninmuutoksia ja oireita, tekevät päätöksen että tarvitseeko päivystyksellistä apua vai riittääkö virka-aikaan tapahtuva lääkärinkierto, akuuteimmissa tilanteissa alkavat jo heti hoitotoimenpiteisiin ja niihin soitetaan vaan "kuittaus" päivystävältä lääkäriltä. Jos hoitaja eivät osaa hommiaan niin ei lääkärinkään työstä tule mitään.

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Poliklinikalla usein potilaiden voinnin kartoituksen tekee hoitaja, samoin hoitaja antaa hoito-ohjeet sen jälkeen, kun potilas on tullut pää pyörällä ulos lääkärin "hepreankieliseltä" vastaanotolta. Kontrollikäynnitkin on nykyään yleensä ulkoistettu hoitajille, jotka antavat audienssin lääkärille vain tarvittaessa.

Sama terveyskeskuksissa. Hoitajat toimivat portinvartijoina, jotka seulovat isosta potilasmassasta ne, jotka tarvitsevat tarkempaa syyniä. Se on todella hyvin vastuullista, koska virhepäätelmien vaara on iso, kun puhutaan ajoittain sekavasti ja heikosti kommunikoivista potilaista.

En ole alalla, mutta pakko ihmetellä ap:n mustavalkoista ajattelutapaa. Totta kai kuka tahansa saa auton ratissa törttöillessään suurta vahinkoa aikaan, mutta harvan työ on olennaisesti jatkuvaa valintojen tekemistä, joiden mönkään meno herkästi on hyvinkin vakava juttu.

Ja lääkärit eivät todellakaan pärjäisi ilman hoitajia. Lääkäreille ei tietääkseni juurikaan - tai jopa lainkaan - opeteta hoitotiedettä, joten ilman hoitajia moni käytännön asia tulisi huonosti hoidetuksi tai jäisi hoitamatta kokonaan.

Vierailija
95/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.

Edelleenkään ne sairaanhoitajat eivät ole ainoita ihmisiä töissä siellä sairaalassa. Ja kuten on sanottua aiemmissa ketjuissa, se sairaala pyörii ilman sairaanhoitajia kyllä (vaikkakin hitaammin jne.) koska sairaanhoitajat eivät tee mitään sellaista mihinkä eivät esim. lääkärit kykenisi. Ilman lääkäreitä se sairaala ei todellakaan pyöri koska eivät ne sairaanhoitajat niitä osaa ilman ohjeita hoitaa.

On ihmeellistä että sairaanhoitajien omanarvontunne on niin korkea että realismi unohtuu, katsokaa sitä sairaanhoitajan koulutushjelmaa ja verratkaa kurssisisältöjä lääketieteelliseen. Sitten ehkä huomaatte että ei ole mitään "ilkeilyä" ym. sanoa että jokaisella on paikkansa ja sh ei valitettavasti ole tarpeeksi pätevä vertaamaan itseään lääkäriin.

T. Ei-lääkäri

Sellainen asia vaan, että lääkärit ovat monesti todella kömpelöitä tekemään perustoimenpiteitä. Varsinkaan jos eivät ole tottuneet sellaista tekemään. Itselläkin kanyylinlaittoon meni lekurilta ( tai no, ei se edes saanu sitä sinne) 45 minuuttia ja hoitajalta meni varmaan 5 minuuttia.. Joten kyllä se aika huonosti pyöris koko pulju jos olisi pelkästään lääkäreitä. Puhumattakaan perushoidosta. Jokaisella on vastuuta ja oma paikkansa. Hoitajien (myös lähihoitajienkin) vastuun vähättely on tyhmyyttä.

Toimenpiteen opettelu on aika lailla helpompi asia kuin monien muiden asioiden hanskaaminen, vai meinaatko ettei aivoja leikkaava neurokirurgi tai verisuonikirurgi oppimisi millään kanyylia laittamaan?

Jokaisella on oma paikkansa ja yhtä tyhmää kuin vastuun vähättely on sen suurentelu.

Vierailija
96/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ on tärkeää mutta olen samaa mieltä vastuusta. Opettaja vastaa oppilaiden oppimisesta, sosiaalityöntekijä tekee ratkaisuja ihmisten hyvivvoinnin edistämiseksi

sairaanhoitaja pistää tippaa sioneen ja jakaa lääkkeitä ohjeiden mukaan. Myönnän että yksinkertaistan asioita

Jos opettaja opettaa huonosti, oppilas oppii huonosti kunnes saa paremman opettajan. Jos sairaanhoitaja hoitaa huonosti, potilas ei parane tai kuolee. Ymmärrätkö eron.

Jos kirvesmies rakentaa huonosti, voi talo romahtaa ja ihmisiä kuolla. Jos mekaanikko huoltaa auton huonosti, voi jarrut pettää ja ihmisiä kuolla. Tällä systeemillä suurin osa ammateista on hyvin vastuullisia.

Kuitenkin näissä on kyse siitä, että tulee toimia ohjeiden mukaan.

Vierailija
97/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta koko ketjua kommentoin. En toki ole "pelkkä" sh, vaan sh-klö. Kätilöinä seuraan esim.synnytyksen aikana sikiön sydänääniä. Minä itse siis, ei lääkäriä vieressä koko ajan. Minä teen päätöksen kutsua lääkäri paikalle, jos sydänäänissä on jotain normaalista poikkeava. Lääkäri määrää lääkkeet, minä valmistan ja annan ne potilaalle, pieni pilkkuvirhe sopivassa kohdassa voi johtaa jopa kuolemaan. Tai jkus lääkärin määräyksessä on jo se pilkkuvirhe ja minä, hoitaja, huomaan sen ja pyydän korjaamaan.

Minä aloitan alkuhoidon jos synnyttämällä alkaa raju verenvuoto, toki lääkri pyydetään paikalle mahd.pian. Minä aloitan vastasyntyneen virvoittelun, jos syntyy eloton/ yllätyshuono lapsi, silloinkin toki lääkäri pyydetään paikalle. Minä valmistelen epiduraalipuudutuken anestesialääkärille valmiiksi. Teen epiduraaliseoksen valmiiksi, jos mittasuhteet tulee tehneeksi väärin, saattaa saada pahaakin jälkeä aikaiseksi.

Valmistan äidin hätäsektioon, jossa saadaan vauvan henki pelastettua. Lääkäri tulee ja leikkaa, toinen nukuttaa, mutta tarvitaan aika monta hoitajaa, että se synnyttäjä on siinä pöydällä leikkauskunnossa

Isossa sairaalassa lääkäri paikalla usein alle 5min:ssa, pikkusairaaloissa päivystäjä saattaa tulla kotoa, puolen tunnin matkan päästä.

Että onhan noita, vähän muutakin kun panadolia antamista lääkärin ohjeen mukaan :)

Vierailija
98/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen vastuu kuin lähihoitajilla paitsi että hoitavat lääkitykseen liittyvät, lähäreille kans lisää liksaa

Vierailija
99/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja Pahanen kirjoitti:

Voihan se laitosapulainenkin sulle sen tipan laittaa,lääkityskin on ihan huuhaata,sama se mikä lääke sulle sieltä arvotaan eiks niin? Tehohoidossa sairaanhoitaja vastaa laitteistosta ja niiden toiminnasta,hengityksen turvaamisesta jne. Tosin sairaanhoitajia on muuallakin töissä kuin sairaaloissa, esim. vanhusten hoivakodeissa vastaamassa lääkityksestä,huolehtimassa haavahoidosta jne. (tuo jne joka paikkaan koska kukaan ei jaksa lukea sitä miljoonatekstiä mitä sh:n toimenkuvaan oikeesti kuuluu) Tutustu työnkuvaan ennenkuin arvostelet. Usein sairaanhoitaja korjailee myös lääkäreiden(lue jumalien) virheitä ja auttaa potilasta kuntoutuksessa leikkauksen jälkeen jotta tämä voi lähteä turvallisin mielin kotiin potemaan.Sairaanhoitajan työhön kuulu miljoonia eri vaiheita ja he työskentelevät lasten ja aikuisten neurolla,psykalla,leikkaussaleissa,kotihoidossa,ambulansseissa,tehohoidossa ja muistaakseni myös esimiestehtävissä, siinä osa tätä työnkuvaa. Ilman sairaanhoitajaa ei kirurgi voi leikata potilasta,vai kuvitteleeko joku että se lääkäri yksin siinä häärii? Tämä kumminkin taisi aloittajalta olla provo,koska eikai kukaan kuvittele että maailma pyörii ilman hoitajia :)

Ihan vaan tuli mieleen kun olin katsomassa koirani leikkausta (hätäleikkaus, kunnallisella) niin siinä se eläinlääkäri hoiti yksin koiran nukuttamisen, leikkausalueen pesun, puudutuksen, leikkauksen ja jälkihoidon. Joo joo eläin on eri asia, mutta vaikea kuvitella miksi ihmiskirurgi ei tuohon pystyisi? Lisäksi voihan siinä leikkauksessa avustaja olla toinen lääkäri, toinen hoitaja ei oikein hoitajaa voi avustaa leikkaamaan....

Vierailija
100/398 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja Pahanen kirjoitti:

Ihan vaan tuli mieleen kun olin katsomassa koirani leikkausta (hätäleikkaus, kunnallisella) niin siinä se eläinlääkäri hoiti yksin koiran nukuttamisen, leikkausalueen pesun, puudutuksen, leikkauksen ja jälkihoidon. Joo joo eläin on eri asia, mutta vaikea kuvitella miksi ihmiskirurgi ei tuohon pystyisi? Lisäksi voihan siinä leikkauksessa avustaja olla toinen lääkäri, toinen hoitaja ei oikein hoitajaa voi avustaa leikkaamaan....

Tiedänpä Suomessa erään sairaalan, jossa työpaikkakoulutuksella suunnitellaan sydänkirurgille sairaanhoitajasta avustajaa. Koulutettu sairaanhoitaja irrottaisi siirrettävän laskimon potilaan jalasta ja avustaisi leikkauksessa kirurgia (nyt ohituleikkauksessa on mukana 2 kirurgia, jatkossa voisi siis olla vain 1).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi