Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Olen kätilö ja sairaanhoitaja. En voi käsittää tätä hoitotyön aliarvioimista. Onneksi itselläni ainakin hyviä kokemuksia potilaista, olemme saaneet jopa kukkia äärimmäisten tilanteiden (jotka päättyivät hyvin) jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöhöpöä tuo 3000€/kk. Yhtä paljon ei saa kuntapuolella ees rakennusvalvonnassa ym. tehtävissä vastuussa olevat henkilöt. Tosiaan vittuilevat ja valittavat hoitajat, kai tuo terveydenhuolto pitää sitten yksityistää.
Ja lisäksi pitää muistaa, että taas klassista kaavaa noudattaen, hoitajat sotkevat tahallaan peruspalkan ja kokonaisansiot. Ja ihmiset menevät samaan lankaan. Keskustelupalstat ovat täynnä kommentteja, että "kyllä hoitajat ansaitsisivat sen 3000 euroa kuukaudessa". Niin ansaitsevatkin ja keskiansiohan sairaanhoitajilla onkin päälle 3000 euroa kuukaudessa eli yli 36 000 euroa vuodessa. Irlannissa sen sijaan sairaanhoitajien keskiansio on n. 32 000 euroa vuodessa.
Te, jotka haukutte täällä hoitajia näkemänne perusteella, eikö teille ole koskaan sattunut huonoa lääkäriä, huonoa linja-auton kuljettajaa, huonoa myyjää kohdalle? Joka ammatissa löytyy niitä idiootteja, sillä ei todellakaan voi yleistää koko ammattiryhmää.
Itse olen hypännyt lääkärissä useita kymmeniä kertoja ennenkun sain kilpirauhasen vajaatoiminta ja hodgkinin tauti (imusolmukesyöpä) diagnoosit. Itse tiesin diagnoosit kyllä alusta alkaen ja useat lääkärit niin julkisella kuin yksityiselläkin väittivät vastaan. Edes röntgenlääkäri ei ultrasta huomannut syöpää vaikka sanoin että aivan varmasti on, kaikki oireet täsmää ja olo vaan oli niin vahvasti sellainen.
Mutta hei, nehän oli kuitenkin LÄÄKÄREITÄ! Kyllä lääkäri saa mokailla, hoitaja ei todellakaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio työskennellä sairaanhoitajana juuri ammatin vähäisen arvostuksen ja huonon palkan takia, vaikka tutkinto viittä vaille valmis onkin. Itse harjoitteluaikoinani olen ainakin korjannut lukuisia lääkäreiden tekemiä laskuvirheitä, osa fataaleja, osa mitättömiä. Lisäksi olen ajanut potilaan asiaa, puolustanut hänen oikeuksiaan saada tarpeenmukaista hoitoa jne. Mutta kuten todettua, ainakin itseni kaltaisen ihmisen huono kohtelu ajaa pois alalta. Myös lähihoitajien ylimielinen asenne on ikävä asia monessa sairaalassa, moni lähihoitaja kuvittelee olevansa lääkärin veroinen ammattilainen - ja näin ollen sairaanhoitaja päätyy pesemään paskat, kun Ritva 54 ei halua.
Onneksi itselläni on lääketieteelliseen tiedekuntaan opiskelupaikka ja opinnot äitiysloman päätyttyä alkavat. Toivottavasti minusta ei tule jumalkompleksista lääkäriä. Yritän muistaa hoitajan raskaan työn ja kunnioittaa sitä.
Älkää alistuko, hoitajat!
Olet siis tuhlannut verorahoja viittä vaille opiskeluusi, nyt aiot loisia mammalomalla ja sen jälkeen jatkat ikiopiskeluasi? Tämä on sitä naisten yhteiskunnan ylläpitämistä?
Kyllä, juuri näin! Tuhlasin opiskellessa vielä oikein runsaasti puhtaita steriilineulojakin harjoitellessani pistämistä. Hitsi, ei olisi pitänyt. Paljon kivempi olisi sadistisesti ilman mitään varmuutta ja taitoa pistellä menemään. Mutta älä Lasse huolehdi, mieheni kustantaa mammalomani, niin Lasse sinulle säästyy enemmän veroäyrejä sinne työpajakurssille ja armeijan kertausharjoituspiirileikkeihin. Tiedä sitä, jos vaikka kierrätyskeskukseen pääsisit oikein Miesten töihin kantamaan huonekaluja joku kaunis päivä? Puss ja tavataan taas!
Luulis et ihmiset just mielummin haluais sinne hoitoalalle paremmat palkat. Sinnehän tarvitaan lisää porukkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Perushoitajaretoriikkaa täällä, ap pyysi konkreettisia esimerkkejä työn vastuullisuudesta niin lähinnä täällä on tätä samaa vanhaa "toivottavasti sinua ei hoida kukaan hoitaja ensi kerralla sairaalassa ;);););)". Jep, sympatiapisteitä ei täältä ainakaan heru ihmisille ketkä eivät osaa perustellustei kertoa miksi tarvitsevat enemmän palkkaa.
Ap:n viestissä on vähättelevä sävy. Ei tällä palstalla koskaan käydä mitään neutraalia keskustelua. Miksi tällaisen avauksen takia pitäisi ottaa mapit hyllystä ja tehdä gradu sairaanhoitajien palkkatasosta?
Olen sairaanhoitajana tavallisella vuodeosastolla. Vastuullisimmat työt ovat iv -lääkehoito varsinkin jos on harvinaisia lääkkeitä joita ei ole ennen laittanut niin täytyy tarkistaa esim. Miten laimennetaan ja laskea kuinka paljon sitä ruiskuun vedetään ja millä nopeudella annetaan. Ei ole ihan sama laittaako milli minuutissa vai tyrkkääkö koko 5 ml parissa sekunnissa.
Viikonloppuna ja iltaisin ei ole lääkäriä paikalla eli pitää ymmärtää mikä on sellainen tilanne tai vaiva josta nyt lähden kysymään lääkäriltä vai pärjätäänkö omin avuin. Pahin mitä voisi tapahtua, ettei huomaisi jotain tärkeää merkkiä potilaan voinnin huononemisessa ja potilas kuolisi sen takia. Välillä tulee myös joiltain esim. Ulkomaalaisilta lääkäreiltä erikoisia määräyksiä. Kokenut sairaanhoitaja osaa ajatella onko tämä määräys järkevä tai jopa haitallinen potilaalle. Varmistetaan sitten yleensä toiselta lääkäriltä.
En pidä siitä, että lääkäreitä ja hoitajia vertaillaan. Ihan eri koulutus ja osaaminen, lääkärit ei osaisi hoitajien töitä tehdä eikä toisinpäin.
Älkää hoitsut välittäkö näistä palstakotkista! Suurin osa kansalaisista arvostaa työtänne 😊. Näiltä mt tapauksilta nyt loppui nokittavat/iski tylsyys kun satuhäät ja kielletty rakkaus on jo koluttu ja temptetion island, bachelor ja Amerikan unelmavävy on vielä uudet jaksot tulematta 😂
Tuntuu, että osa hoitajista on älyttömän katkeria siitä ettei paukut riittäneet opiskelemaan pidemmälle ja siksi pitää narista jatkuvasti. Mun tuttava kutsuu itseään lääkärihoitajaksi ihan vakavissaan, hänellä on siis lääkkeenmääräämisoikeus. Toki käsitän että idioottien ääni kuuluu aina kovimmin, mutta en ihmettele jos jollain tulee tarve pistää ruotuun moiset puupäät. Kauhea loukkaus lääkäreiksi opiskelleita kohtaan; jos tämäkin tuttava on kerta niin etevä, en ymmärrä miksei hän ole jo opiskellut itse lisää jotta olisi ihan oikea lääkäri.
Minä en ole hoitaja, mutta kaikille hoitajille täällä tiedoksi: MINÄ ainakin arvostan kovasti työtänne! :)
Vierailija kirjoitti:
Olen kätilö ja sairaanhoitaja. En voi käsittää tätä hoitotyön aliarvioimista. Onneksi itselläni ainakin hyviä kokemuksia potilaista, olemme saaneet jopa kukkia äärimmäisten tilanteiden (jotka päättyivät hyvin) jälkeen.
Itse en todellakaan aliarvioi hoitotyötä, mutta en toisaalta voi sietää yliarvioimistakaan tai tarpeetonta jalustalle nostamista. Ihailen kaikkia ammattitaitoisia ihmisiä ja heidän osaamistaan, mutta on ymmärrettävä myös se, että ammattitaito ja osaaminen kuuluu asiaan eikä siitä ole tarpeellista tehdä sen suurempaa numeroa.
Hoitajat olettavat, että se on suuri saavutus kun ei ole tappanut ketään koskaan antamalla väärää ainetta tai kun on jaksanut olla ystävällinen ja empaattinen syöpäsairaalle vanhukselle. Se on kuitenkin ihan normaalia perustyötä ja itsestäänselvyys. Vähän kuin se, että rengasliikkeen työntekijän jäljiltä uskaltaa ajaa motaria pelkäämättä pyörän irtoamista tai että lihatiskin työntekijä tunnistaa ja poistaa huonoksi menneet tuotteet myynnistä. Ei tämä vielä ole erityisen kiitoksen tai kukkapuskan paikka.
Moni hoitaja omaa asenteen, että he tekevät jotain erityisen pyhää ja arvokasta työtä muihin verrattuna ja ansaitsevat ylistystä ja kiitosta jo sen takia, että vaivautuvat aamulla töihin. Tämä on kuitenkin väärä oletus ja ennakkoasenne. Ei ihme, että hoitajilla on raskasta kun lataavat tällaiset odotukset itselleen.
Olen itse toimistotyössä ja tienaan 3500€/kk. Ilmeisesti tämä on ihan yleisesti hyväksytty OK palkka toimistotyöntekijälle nykyään, ja minun vastuuni on sellaista että jos jotain mokailen, tulee jossain palaverissa jollekin pomolle paha mieli. Kukaan ei ole koskaan valittanut että saisin liikaa palkkaa tai että olisin ollut jotenkin ylimielinen aikoinaan kun pyysin lisää palkkaa koska tunsin olevani palkkakuopassa.
Saan työn puolesta myös aamiaisen ja päivällisen johon on reilusti aikaa käytettävissä ellei ole joku todella kiireinen projekti päällä. Työaikana on kohtuullisen joustava 7-10 => 15-18.
Hoitaja joka tienaa 3500€/kk tekee oletettavasti aika reilusti erilaisia vuoroja ja mahdollisesti hieman ekstravuoroja tai ylitöitä. Hoitaja ei varmaankaan voi lähteä töistä pois kesken hoidon/raportin? Toimistotyöntekijänä lyön usein hanskat naulaan kun se kahdeksan tuntia tulee täyteen, työt jäävät odottamaan. Syöminen saattaa ensiavun tai päivystyksen hoitajalla pahimmillaan jäädä pikaiseksi evääksi. Jos hoitaja mokaa työssään tai jättää jotain tekemättä, oletan että paha mieli tulee vähän useammalle kuin pelkälle esimiehelle...
Miten vertailisitte tätä vastuiden "yhdenvertaisuutta" minun ja hoitajan välillä? Palkat ovat itse asiassa vähän turhaan tässä mainittuna koska siitähän ei AP:n postissa ollut kyse.
PS. Ihmettelen hieman näitä rekkakuski/bussikuski vertailuja? Kaikki kunnia kuljetusalan ammattilaisille, mutta kuinka moni heistä kertoo työkseen ihmisten hengissä pitämisen tai ihmisistä huolehtimisen? Ambulanssikuljettajat voisivat olla parempi vertailukohta?
PPS. Minäkin voin toimistotyöntekijänä ajaa firman kuorma-auton väkijoukkoon, onko vastuuni siis suuri?
Vierailija kirjoitti:
PPS. Minäkin voin toimistotyöntekijänä ajaa firman kuorma-auton väkijoukkoon, onko vastuuni siis suuri?
Ei. Siinähän se pointti onkin.
Ja toimistotyöntekijänä olet selvästi keskimääräistä paremmin palkattu tai olet selvästi vastuullisemmassa tehtävässä kuin perusduunari. Toivottavasti ymmärrät tämän itsekin ja toivottavasti tilanteesi ei koskaan muutu ainakana huonompaan suuntaan.
Tämänkään aloituksen tarkoitus ei ollut muu kuin päästä nokkimaan jotakin ammattiryhmää jossa suurin osa on naisia. Yleensäkään en käsitä naisten pahansuopaisuutta ja kateutta toisiaan kohtaan. Näin miehenä käyn täällä toisinaan ihmettelemässä kuinka vaikeaa naisen elämä on. Miksi ihmeessä sahaatte toisianne nilkkaan? Miettikää sitten miksi palkat naisvaltaisilla aloilla on mitä on.
T. Metallimies
Vierailija kirjoitti:
Väität että luettelemasi asiat koskevat kaikkia potilaita? Ehkä yhtä kymmenestä tuhannesta.
Ruoankin jakavat laitoshuoltajat. Puhtaat vaatteet ovat sairaaloissa käytävillä tai huoneissa potilaiden itse otettavissa. Seuraat nestelistaa jota potilas itse ylläpitää. Olet vain kirjaaja sekä lääkkeiden jakaja.
Edes tipanlaittaminen ei onnistu edes puolelta hoitajista. Olette te niin "korvaamattomia".
En ole hoitaja, koska en jaksa uskoa että jaksaisin sellaisessa työssä. Olen ihan tavallinen suomalainen jota on muutaman kerran hoidettu sairaalassa. Olen aika kiitollinen että en esimerkiksi joutunut kallo auki leikkauksen jälkeen hakemaan puhtaita vaatteita käytävältä, tai hoipertelemaan suihkuun yksin.
Potilaiden itse ylläpitämästä nestelistasta en ole kuullutkaan? Tällaiset listat narkkareiden ja alkoholistien vakiovierailuosastoilla voisivat olla varmaan aika mielenkiintoista luettavaa? :D
En nyt ihan löydä sitä kohtaa missä nämä asiat koskisivat kaikkia potilaita? Taisin mainita jossain kohtaa nimenomaan että "toki poikkeuksiakin on". Monilla osastoilla on rauhallisempaa eikä kuvailemiani skenaarioita siellä tapahdu kuin harvoin. Pidän kuitenkin kaikenlaista hoitotyötä arvokkaana työnä, ja mielestäni hoitotyön aliarvostaminen johtaa ikäviin seurauksiin, josta esimerkiksi nykyinen vanhustenhoidon vajavaisuus on hyvä esimerkki.
Ja olen kyllä yhtä lailla nähnyt ja kuullut juoruilevia ja työtä laistavia hoitajia, mutta helvetti, miten ihmeessä he tekevät siitä työstä yhtään arvottomampaa?!
Eivät hoitajat ole korvaamattomia, niin kauan kuin joku vain suostuu tekemään heidän työnsä. Minulle olisi ihan ok että sairaanhoitajia ei olisi ollenkaan ja laitoshoitajat, lääkärit tai vaikka bussikuskit tekisivät heidän työnsä. En ymmärrä tätä ajojahtia ammattiryhmää kohtaan ollenkaan? Kai nyt helkkari kaikki ovat sitä mieltä että sairaita ihmisiä pitää hoitaa???
Ihmettelen siis olen kirjoitti:
Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka?
Samasta virheestä lääkäri saa vain turhan varoituksen joka ei vaikuta mihinkään mutta hoitaja saa potkut. Selitä siinä sitten vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siinähän se pointti onkin.
Ja toimistotyöntekijänä olet selvästi keskimääräistä paremmin palkattu tai olet selvästi vastuullisemmassa tehtävässä kuin perusduunari. Toivottavasti ymmärrät tämän itsekin ja toivottavasti tilanteesi ei koskaan muutu ainakana huonompaan suuntaan.
Viimeinen kysymys olikin ehkä hieman ironinen ja johdatteleva :)
No, ehkä työnkuvani on hieman laajempi kuin normaalilla toimistotyöntekijällä, siitä johtunee tuo hieman korkeampi liksa. Ymmärrän vastuuni kyllä (vaikka ylempi johto ei sitä taida aina oikein ymmärtääkään), mutta silti pidän sairaanhoitajan (ja myös sen rekkakuskinkin) vastuuta ja työn henkistä raskautta huomattavasti paljon suurempana kuin omaani.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkään aloituksen tarkoitus ei ollut muu kuin päästä nokkimaan jotakin ammattiryhmää jossa suurin osa on naisia. Yleensäkään en käsitä naisten pahansuopaisuutta ja kateutta toisiaan kohtaan. Näin miehenä käyn täällä toisinaan ihmettelemässä kuinka vaikeaa naisen elämä on. Miksi ihmeessä sahaatte toisianne nilkkaan? Miettikää sitten miksi palkat naisvaltaisilla aloilla on mitä on.
T. Metallimies
Enemmän kuin naisvaltaisuus asiaan vaikuttaa se, että palkanmaksua dominoi julkinen sektori. Sen sijaan esim. metalliteollisuutta dominoi yksityinen vientiteollisuus. Jos ei tulosta tule, tulee yt:t. Jos tulosta tulee, tule vaateita sen jakamisesta myös työntekijäpuolen suuntaan.
Ei sitä paitsi ole mitenkään pakollista alkaa hoitajaksi tai koneistajaksi. Ei naisille eikä miehille.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sieltä Filippiineiltä löydy halvempia hoitajia näiden marisijoiden tilalle.
Ette ole korvaamattomia. Juorukerholle pitäisi maksaa muka vielä lisää?
Itse olin yli viikon Jorvin sairaalassa, ja siellä sain paskinta kohtelua ikinä. Hoitajat todellakin vain juorusivat keskenään ja vittuilivat potilaille.
Olisipa mielenkiintoista tietää miten itse kohtelit hoitajia. Niin metsä vastaa....
Olet siis tuhlannut verorahoja viittä vaille opiskeluusi, nyt aiot loisia mammalomalla ja sen jälkeen jatkat ikiopiskeluasi? Tämä on sitä naisten yhteiskunnan ylläpitämistä?