Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat tarvis parempaa palkkaa, sairaanhoitajat, th:t, rtg-hoitajat, ensihoitajat, kätilöt, lastenhoitajatkin... kyllä kyse on hyvin tärkeästä työstä! Luulen, että ihmisten pitäis lopettaa noille aloille hakeminen niin ehkä sitten palkka taas nousisi. Hoitoalalla on jatkuvasti pulaa, kun ei ihmiset halua opiskella tuon palkan takia, vaikka ala muuten kiinnostaisi. Toinen syy hoitajapulaan on juurikin tämä jatkuva hoitajien haukkuminen. Lääkärihän se kaiken tekee yksin aina juu.. :))
Juupajuu.
Toivon sydämeni pohjasta ettei sua hoida koskaan kukaan
saat hoitaa ihan itte itsesi ;)
Yijumalaa leikkivä hoitajako se siellä toivottelee moisia ammattietiikkansa mukaisesti?
Mistä ihmeestä tämä hoitajaviha kumpuaa ja ilmeneekö tätä muilla kuin naispuolisilla henkilöillä? 😗
Perushoitajaretoriikkaa täällä, ap pyysi konkreettisia esimerkkejä työn vastuullisuudesta niin lähinnä täällä on tätä samaa vanhaa "toivottavasti sinua ei hoida kukaan hoitaja ensi kerralla sairaalassa ;);););)". Jep, sympatiapisteitä ei täältä ainakaan heru ihmisille ketkä eivät osaa perustellustei kertoa miksi tarvitsevat enemmän palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, hoitoalalla jokainen ammatti on käytännössä sellainen, että siinä on mahdollisuus aiheuttaa vahingossa potilaan kuolema/ muita hyvin vakavia virheitä. Kyse on ihmishengistä. Sinä varmaan pyörittelet jossain toimistossa numeroita tms..? Jos tärkeä paperi joutuu vahingossa silppuriin niin ei se kuitenkaan ihan yhtä vakava asia ole kuin laittaa vaikkapa röntgenkuvauksissa kiireen keskellä vahingossa varjoainetta väärään paikkaan -> potilas voi kuolla (näinhän on käynytkin). Hoitoalalla on nykyään aivan valtava kiire, ja kiireen keskellä inhimilliset virheet ovat oikeasti mahdollisia. Inhimillinen virhe hoitoalalla johtaa pahimmillaan potilaan kuolemaan.
Avartuuko yhtään? Mitä muuten ylipäänsä tiedät sairaanhoitajien ammatista? Potilas näkee yhden pienen paskan sairaanhoitajan kokonaisesra työstä.. sinä et tiedä siitä työstä todellisuudessa yhtikäs mitään.
En pyörittele papereita toimistossa, mutta tässä on nimenomaan tämä sairaanhoitajien suurin ärsyttävyys: ME OLEMME TÄRKEIMPIÄ! Aivan kuin se hoitolaitteita kehittelevä insinööri ei tekisi tärkeää työtä, aivan kuin joku yritysjohtaja joka työllistää vaikkapa 1000 ihmistä ei tekisi tärkeää työtä. Ollaan niin hemmetin yksinkertaisia ettei nähdä asioita muuta kuin omasta näkökulmasta. Kuten sanoin aloituksessa, rekkakuskit ovat vastuullisemmassa asemassa kuin sairaanhoitajat koska ajamalla rekan päin ihmisjoukkoa on mahdollista tappaa paljon enemmän ihmisiä kuin sairaanhoitaja kerkeää päivän aikana. Edelleenkään työn vastuullisuus ei riipu siitä kuinka paljon pahaa voit tehdä tekemällä asiat vastoin ohjeita. Lähtökohta on että työt hoidetaan niinkuin pitää, ruiskuttamalla varjoainetta "vahingossa" väärään paikkaan hoitaja tekee virheen. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään verrattavissa lääkärin vastuuseen potilaasta, lääkärin kun pitää potilaan oireet ja kliiniset löydökset huomioon ottaen tehdä päätöksiä. Lääkärin vastuu ei ole ainoastaan suorittamista.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sieltä Filippiineiltä löydy halvempia hoitajia näiden marisijoiden tilalle.
Ette ole korvaamattomia. Juorukerholle pitäisi maksaa muka vielä lisää?
Itse olin yli viikon Jorvin sairaalassa, ja siellä sain paskinta kohtelua ikinä. Hoitajat todellakin vain juorusivat keskenään ja vittuilivat potilaille.
Meillä on töissä kaksi filippiineiltä tullutta sairaanhoitajaa. Ovat olleet yli vuoden jo eivätkä vastaa ammattitaidoltaan edes lähihoitajaa. Saavat kuitenkin saman palkan kuin lähihoitajat ja jos olisivat päteviä ja kykenisivät itsenäisesti tekemään sh työtä saisivat ihan saman palkan kuin suomalaiset.
Eli olet rasisti, eikä sinua edes kiinnosta heidän työssä oppimisensa etkä hyväksy heitä työyhteisöösi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä käy lääkäri kahden viikon välein, että kyllä siinä melkoinen vastuu on.
Oletko peräti kouluterveydenhoitaja? : )
Noup, vanhusten parissa työskentelen.
Mielestäni vähän hassua, että ihmiset, jotka eivät ole koskaan opiskelleet alaa/työskennelleet sairaalassa ovat päteviä arvioimaan sairaanhoitajan vastuuta/työmäärää. Itse opiskelin 2 vuotta alaa, tarkoituksenani valmistua sairaanhoitajaksi - en pystynyt siihen. Olen ollut monessa harjoittelussa ja jo siellä opiskelijana tajusi sen, miten vastuullista työtä sairaanhoitajat tekevät - lääkärien sekä muun hoitohenkilökunnan ohella. Ja huomatkaahan se, että lääkäri ei ole 24/7 siellä potilaiden kanssa, vaan tosiaankin kuten täällä jo aikaisemmin ollaan esitetty, niin sairaanhoitajat/hoitajat siellä potilaiden voitia seuraa ja informoi lääkäriä. Jos jätät jonkin tärkeän asian huomioimatta, saattaa siitä olla potilaalle vakavia seuraamuksia. Eli minä henkilökohtaisesti kyllä koin työn vastuulliseksi.
Sairaanhoitajan ja lähärin työ on hyvin pitkälle suorittamista, ja annettujen ohjeiden noudattamista. Työssä on mahdollisuus saada pahaa jälkeä aikaan, kyllä, mutta se ei tarkoita että työ olisi mitenkään vastuullista. Shn ja lhn ero on juurikin tuossa lääkkeiden annossa. Jos se on liikaa vastuuta, hän on hyvä ja vaihtaa lhn nimikkeeseen.
Lääkäreiden täytyy ensin tunnistaa oire, etsiä sopiva lääke. Shn vaan pitää tajuta olla antamatta sitä lääkettä jos potilaalla on kontraindikaatio. Siinä on vissi ero - toinen työ on vastuullista, toinen ei.
Lääkärin pitää oireiden perusteella kyetä määräämään käypä hoito, siinä missä sh tekee rutiinitoimenpiteensä. On ihan absurdia mariata huonosta palkasta, kun palkka on itseaasiassa eriomainen katsottuna kuinka rutiininomaisesti sitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, hoitoalalla jokainen ammatti on käytännössä sellainen, että siinä on mahdollisuus aiheuttaa vahingossa potilaan kuolema/ muita hyvin vakavia virheitä. Kyse on ihmishengistä. Sinä varmaan pyörittelet jossain toimistossa numeroita tms..? Jos tärkeä paperi joutuu vahingossa silppuriin niin ei se kuitenkaan ihan yhtä vakava asia ole kuin laittaa vaikkapa röntgenkuvauksissa kiireen keskellä vahingossa varjoainetta väärään paikkaan -> potilas voi kuolla (näinhän on käynytkin). Hoitoalalla on nykyään aivan valtava kiire, ja kiireen keskellä inhimilliset virheet ovat oikeasti mahdollisia. Inhimillinen virhe hoitoalalla johtaa pahimmillaan potilaan kuolemaan.
Avartuuko yhtään? Mitä muuten ylipäänsä tiedät sairaanhoitajien ammatista? Potilas näkee yhden pienen paskan sairaanhoitajan kokonaisesra työstä.. sinä et tiedä siitä työstä todellisuudessa yhtikäs mitään.
En pyörittele papereita toimistossa, mutta tässä on nimenomaan tämä sairaanhoitajien suurin ärsyttävyys: ME OLEMME TÄRKEIMPIÄ! Aivan kuin se hoitolaitteita kehittelevä insinööri ei tekisi tärkeää työtä, aivan kuin joku yritysjohtaja joka työllistää vaikkapa 1000 ihmistä ei tekisi tärkeää työtä. Ollaan niin hemmetin yksinkertaisia ettei nähdä asioita muuta kuin omasta näkökulmasta. Kuten sanoin aloituksessa, rekkakuskit ovat vastuullisemmassa asemassa kuin sairaanhoitajat koska ajamalla rekan päin ihmisjoukkoa on mahdollista tappaa paljon enemmän ihmisiä kuin sairaanhoitaja kerkeää päivän aikana. Edelleenkään työn vastuullisuus ei riipu siitä kuinka paljon pahaa voit tehdä tekemällä asiat vastoin ohjeita. Lähtökohta on että työt hoidetaan niinkuin pitää, ruiskuttamalla varjoainetta "vahingossa" väärään paikkaan hoitaja tekee virheen. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään verrattavissa lääkärin vastuuseen potilaasta, lääkärin kun pitää potilaan oireet ja kliiniset löydökset huomioon ottaen tehdä päätöksiä. Lääkärin vastuu ei ole ainoastaan suorittamista.
Totta kai jokainen ammattiryhmä ajaa omaa etuaan. Siksihän sillä yritysjohtajalla on käsittämätön palkka ja optiot siihen päälle, vaikka olisi ollut mukana toteuttamassa joukkoirtisanomisia, koska hän kuuluu ryhmään jolla on edunvalvonnassa ylilyöntiasema. Ja myös sillä insinöörillä on hyvä palkka, koska joku on sen hänelle neuvotellut. Miksi juuri sairaanhoitajien pitäisi olla nöyriä ja solidaarisia niille ammattiryhmille, jotka eivät taatusti ole solidaarisia hoitajille, koska heillä on siinä omassa edunvalvonnassa riittävästi tekemistä (kuten pitää ollakin). Vain keskitetyllä voimalla voidaan saada tuloksia aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sieltä Filippiineiltä löydy halvempia hoitajia näiden marisijoiden tilalle.
Ette ole korvaamattomia. Juorukerholle pitäisi maksaa muka vielä lisää?
Itse olin yli viikon Jorvin sairaalassa, ja siellä sain paskinta kohtelua ikinä. Hoitajat todellakin vain juorusivat keskenään ja vittuilivat potilaille.
Meillä on töissä kaksi filippiineiltä tullutta sairaanhoitajaa. Ovat olleet yli vuoden jo eivätkä vastaa ammattitaidoltaan edes lähihoitajaa. Saavat kuitenkin saman palkan kuin lähihoitajat ja jos olisivat päteviä ja kykenisivät itsenäisesti tekemään sh työtä saisivat ihan saman palkan kuin suomalaiset.
Eli olet rasisti, eikä sinua edes kiinnosta heidän työssä oppimisensa etkä hyväksy heitä työyhteisöösi?
Juujuu. Pelkästään kielimuuri on niin valtava ettei nämä ihan heti tule pätevyyttä saamaan vaikka koulua käyvätkin samalla.
Minä olen terveydenhoitaja-sairaanhoitaja. Tällä hetkellä teen terveydenhoitotyötä äitiysneuvolassa. Työnkuvaani kuuluu olennaisena osana raskauden seuranta ja sanoisin sen kyllä olevan aivan järkyttävän vastuullista. Minä seuraan raskauden kulkua ja minun tulee huomata, mikäli jotain poikkeuksellista on ilmennyt raskaudessa. Teen suurimman osan päätöksistäni täysin yksin, keneltäkään en voi kysellä mielipiteitä asioista vaan päätän itse jatkosta. Monta, monta kertaa on tullut raskauksia, joissa asiat eivät ole olleet hyvin, mikäli en olisi huomannut näitä asioita, olisi käynyt huonosti. Lisäksi vastaanotolleni sattuu toisinaan ihmisiä, jotka eivät elä siten, kuten raskaana kuuluisi. Välillä myös joudun surullisesti huomaamaan, ettei kaikista vanhemmista mitenkään voi olla vanhemmiksi.. on äärimmäisen rankkaa joutua epäilemään toisen vanhemmuutta. Välillä tuntuu siltä, että minulla onkin täysi vastuu syntyvästä lapsesta.
Pisteenä i:n päälle: Olen osannut aavistaa potilaalla syövän, täysin tavallisessa rutiininomaisessa terveystarkastuksessa.
Haluan vielä kertoa, että pidän kyllä kovasti työstäni. Haasteita kyllä riittää aivan valtavasti ja samoin vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jokainen ammattiryhmä ajaa omaa etuaan. Siksihän sillä yritysjohtajalla on käsittämätön palkka ja optiot siihen päälle, vaikka olisi ollut mukana toteuttamassa joukkoirtisanomisia, koska hän kuuluu ryhmään jolla on edunvalvonnassa ylilyöntiasema. Ja myös sillä insinöörillä on hyvä palkka, koska joku on sen hänelle neuvotellut. Miksi juuri sairaanhoitajien pitäisi olla nöyriä ja solidaarisia niille ammattiryhmille, jotka eivät taatusti ole solidaarisia hoitajille, koska heillä on siinä omassa edunvalvonnassa riittävästi tekemistä (kuten pitää ollakin). Vain keskitetyllä voimalla voidaan saada tuloksia aikaan.
Oikeatsi, alkaa turhauttaa tämä ihmisten yksinkertaisuus jos ei luetunymmärtäminen edes onnistu. Sairaanhoitajien ei todellakaan tarvitse taistella kenenkään muun palkankorotusten puolesta eikä olla nöyriä ja solidaarisia näitä kohtaan. Mutta pitäisi sen verta ottaa se pää pois perseestä ja ymmärtää, että sairaanhoitajien työ ei ole se ainoa tärkeä asia tässä maailmassa. Että se numeroiden tai papereiden pyörittely toimistossa ei lähtökohtaisesti ole mikään turha juttu. Sairaanhoitajat tuntuvat juuri olevan pahin ammattiryhmä siinä asiassa että muita ei arvosteta.
Voisi näin maalaisjärjellä kuvitella että se vastuu löytyy jo siitä työnimikkeestä: Sairaan. Hoitaja.
Valitettavasti se vain on sillä tavalla että jos sairaita ei hoideta, joko he makoilevat sairaalassa epäinhimillisissä olosuhteista, kärsivät kivuista tai sitten vain kuolevat pois. Arvostan suunnattomasti lääkärien työtä, ja ilman heitä sairaala ei toki toimisi, mutta lääkärit eivät tee sairaanhoitajien työtä, ja lääkärit tarvitsevat sairaanhoitajia työssään yhtä lailla kuin hoitajat lääkäreitä.
Potilaille pitää jakaa ruokaa, lääkkeitä, tippaa, puhtaita vaatteita yms. Käyttää suihkussa ja vessassa, tarkkailla vointia ja tehdä lääkärien määräämiä hoitotoimenpiteitä jne. Usein hoitajien harteilla rapsahtaa ikävempiäkin hommia kuten ruumiiden valmistelu, veren/ulosteiden siistiminen ja muutenkin yleisesti hygieniasti huolehtiminen pahimmassa tapauksessa oman terveyden uhalla.
Hoitaja todennäköisesti altistaa itsensä aggressiivisille tai muuten vaarallisille potilaille huomattavasti useammin kuin lääkärit, koska tehtävänään on olla läsnä ja kuunnella potilasta.
Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta minun näkemykseni mukaan hoitajan työ ei ole mitään ruusuilla tanssimista ja palkkatililtä hymyssä suin eurojen nostelua? Luulisi homman kiinnostavan kaikkia alapeukuttajia jos vastuuta ei ole ja palkkaakin tulee ilmeisesti ihan liikaa?
Voidaan toki helposti ihmetellä että mikä se hoitajan vastuu on kun lääkärit päättävät hoidosta ja lääkärit voisivat tehdä kaiken mitä hoitajatkin tekevät. VOISIVAT. Mutta kun eivät tee. Ja varmaan lääkäritkin toivon mukaan ymmärtävät itse miksi näin on. Sairaanhoitajilla on vastuullinen ja tärkeä työ. Kaikki jotka toisin väittäävät eivät joko itse ole koskaan olleet sairaalassa hoidettavana, tai eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä maailmanmenosta mitään.
Kuka vaihtoi tippasi joka piti sinua hengissä? Kuka putsasi haavasi jotta ne eivät tulehtuisi? Kuka sitoi ne haavat? Kuka vaihtoi paskaiset lakanat kun olit tajuttomana? Kuka suihkutti nuo paskat pois ja auttoi sinua peseytymään? Kuka auttoi sinut vessaan? Kuka jakoi lääkkeet, otti näytteet ja tervehti sinua aamulla kun heräsit? Kuka sai naapurisängyn narkkarin nyrkistä kun oli vaihtamassa tämän verisiä lakanaoita? Monessako tapauksessa vastaus on hoitaja?
Vastaanotolla myös raiskauksen uhrit ja selkeät syömishäiriöiset ovat haastavia tapauksia. Vastaanotolla asian näkee aivan selvästi läpi, mutta on äärimmäisen vaikeaa koittaa saada potilaille jatkohoitoa, kun he eivät myönnä asiaa/ halua viedä asiaa eteenpäin.
- Se terkkari
Vierailija kirjoitti:
Mitä hulluja täällä oikeesti kirjottaa. Sairaanhoitajathan voi tappaa teidät tekemällä jonkun ihan pienen virheen, eikö muka ole vastuullista.
Linja-autonkuljettaja voi jyrätä koululuokallisen lapsia pysäkille, jos nukahtaa tai herpaantuu muuten. Ei siitä makseta vastuulisää missään ammatissa, että virheellinen toiminta voi johtaa negatiiviseen lopputulokseen. Vastuu tarkoittaa sitä, että ihminen on velvollinen tekemään päätöksiä ja ratkaisuja, joiden lopputulos ei ole selvä. Lääkärillä on vastuu kun se määrää annostuksen ja aineen. Hoitaja tekee vaan duuniaan kun se sitten varmistaa, että oikea määrä oikeaa ainetta annetaan. Jos ei osaa antaa oikeaa määrää ja oikeaa ainetta ei kyse ole kykenemättömyydestä kantaa vastuuta, vaan osaamattomuudesta toimia hoitajana eli tehdä sitä omaa perusduuniaan. Sama asia kuin jos ajokortiton lähtisi ajamaan bussia ja ajaisi jonkun yli.
En aio työskennellä sairaanhoitajana juuri ammatin vähäisen arvostuksen ja huonon palkan takia, vaikka tutkinto viittä vaille valmis onkin. Itse harjoitteluaikoinani olen ainakin korjannut lukuisia lääkäreiden tekemiä laskuvirheitä, osa fataaleja, osa mitättömiä. Lisäksi olen ajanut potilaan asiaa, puolustanut hänen oikeuksiaan saada tarpeenmukaista hoitoa jne. Mutta kuten todettua, ainakin itseni kaltaisen ihmisen huono kohtelu ajaa pois alalta. Myös lähihoitajien ylimielinen asenne on ikävä asia monessa sairaalassa, moni lähihoitaja kuvittelee olevansa lääkärin veroinen ammattilainen - ja näin ollen sairaanhoitaja päätyy pesemään paskat, kun Ritva 54 ei halua.
Onneksi itselläni on lääketieteelliseen tiedekuntaan opiskelupaikka ja opinnot äitiysloman päätyttyä alkavat. Toivottavasti minusta ei tule jumalkompleksista lääkäriä. Yritän muistaa hoitajan raskaan työn ja kunnioittaa sitä.
Älkää alistuko, hoitajat!
Esim. pienemmissä hoitoyksiköissä on usein vain se yksi ja ainoa sairaanhoitaja, joka käytännössä vastaa koko puljun pyörittämisestä. Sairaalaympäristössä sh:n työ on varmasti hyvinkin rutiininomaista ja työtä tehdään paljon porukalla, mutta veikkaan että tällaisen pienemmän paikan hoitajan työnkuva on ajoittain kovin haasteellista ja vaihtelevaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vähän hassua, että ihmiset, jotka eivät ole koskaan opiskelleet alaa/työskennelleet sairaalassa ovat päteviä arvioimaan sairaanhoitajan vastuuta/työmäärää. Itse opiskelin 2 vuotta alaa, tarkoituksenani valmistua sairaanhoitajaksi - en pystynyt siihen. Olen ollut monessa harjoittelussa ja jo siellä opiskelijana tajusi sen, miten vastuullista työtä sairaanhoitajat tekevät - lääkärien sekä muun hoitohenkilökunnan ohella. Ja huomatkaahan se, että lääkäri ei ole 24/7 siellä potilaiden kanssa, vaan tosiaankin kuten täällä jo aikaisemmin ollaan esitetty, niin sairaanhoitajat/hoitajat siellä potilaiden voitia seuraa ja informoi lääkäriä. Jos jätät jonkin tärkeän asian huomioimatta, saattaa siitä olla potilaalle vakavia seuraamuksia. Eli minä henkilökohtaisesti kyllä koin työn vastuulliseksi.
Höpöhöpö. Hoitaja jakaa lääkkeet, mittaa ehkä verenpaineen ja lämmön. Kirjaa ne sitten ylös.
Yksikään hoitaja ei istu potilaan vieressä kädestä pitämästä, hyvä jos soittokelloon vastaavat juoruilultaan.
Ainoat hoitajat joilla on jotain vastuuta , työskentelee leikkaus-salissa, heräämössä tai ensiavussa.
Muut sitten pyörittävät juorukerhoaan ja jakavat vain ne lääkärin määräämät lääkkeet.
Mekaanista suorittamista johon apinakin kykenisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole HUS-neulahoitajilla ainakaan vastuu mistään.
Saa antaa mitä rokotuksia sattuu huvittamaan. Piikki kuin piikki.
Käytetytkin piikit käy. jos tulppa on vähän tiukempi, niin voimalla aukeaa. Eikä ne taudit enää muutaman tunnin jälkeen neuloista tartu.
Jos tuntuu siltä, että joku vanha ja sairas kituuttaa turhaan, hänet voi päästää päiviltä.
Lääkelaskut voi unohtaa saman tien kun niiden tentistä on selvinnyt.
Potilaiden tilan voi huoleti käydä läpi käytävällä tai potilashuoneessa muiden kuullen. Käytä selvää ääntä, koska muuten kaiku vie osan.
Oletko peräti kouluterveydenhoitaja? : )