Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?

Ihmettelen siis olen
12.04.2016 |

Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.

Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.

Kommentit (398)

Vierailija
341/398 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta pisti silmään se mielestäni tärkein: huomata ajoissa, ymmärtää asian merkitys ja toimia oikein.

Itse työskentelen nykyisin leikkaukseen valmistelevana ja preohjausta antavan hoitajana, vastuuta on tietysti tässäkin, mutta osastotyössä sitä oli moninverroin enemmän.. Enää ei stressaa eikä tarvitse miettiä prioriteettejä.

Vierailija
342/398 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydäntä lämmittää aina, kun joku potilas kiittää tai on saanut jonkun olon vähän paremmaksi.

Tämäpä. Kiitoksia ei paljon saa, mutta silloin kun saa niin se merkitsee todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/398 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.

Edelleenkään ne sairaanhoitajat eivät ole ainoita ihmisiä töissä siellä sairaalassa. Ja kuten on sanottua aiemmissa ketjuissa, se sairaala pyörii ilman sairaanhoitajia kyllä (vaikkakin hitaammin jne.) koska sairaanhoitajat eivät tee mitään sellaista mihinkä eivät esim. lääkärit kykenisi. Ilman lääkäreitä se sairaala ei todellakaan pyöri koska eivät ne sairaanhoitajat niitä osaa ilman ohjeita hoitaa.

On ihmeellistä että sairaanhoitajien omanarvontunne on niin korkea että realismi unohtuu, katsokaa sitä sairaanhoitajan koulutushjelmaa ja verratkaa kurssisisältöjä lääketieteelliseen. Sitten ehkä huomaatte että ei ole mitään "ilkeilyä" ym. sanoa että jokaisella on paikkansa ja sh ei valitettavasti ole tarpeeksi pätevä vertaamaan itseään lääkäriin.

T. Ei-lääkäri

Tässä on kyllä hyviä pointteja.

Jos sairaanhoitaja kämmää, tekee jopa lääkärin ohjeita vastaan jotain, niin lääkäri joutuu siitä pulaan. Olen seurannut muutaman tapauksen läheltä (useampi lääkärikaveri) ja todellakin: sairaanhoitajalla ei ole oikeasti vastuuta, josta joutuisi pulaan. Poislukien tahallinen tappamiseen pyrkivä toiminta tietysti. Sairaanhoitajan virheet maksaa lääkäri.

Vierailija
344/398 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan hyvä hoitaja on usein todellisessa avainasemassa potilaan hoidon, jopa hengen suhteen. Hoitajathan näkevät potilaan tilanteen ja voinnin muutokset, usein lääkärit lyhyillä kierroksellaan kysyvät hoitajilta monia olennaisia asioita, lääkärit eivät sairaaloissa ehtisi ja osaisi tehdä oikeita päätöksiä ilman hoitajia. Hoitajat tietävät milloin pitää hälyttää lääkäri paikalle hätätilanteissa.

Olen ollut parissa isossa leikkauksessa ja muutamassa pienemmässä, sekä seurannut iäkkäiden vanhempieni useita sairaalajaksoja ja arvostan useimpien näkemieni hoitajien ammattitaitoa suuresti. Eikä se sairaanhoitajaksi opiskelukaan ihan piece of cake nykyisin ole, tutustukaapa oppikirjoihin!

Eihän ne hoitajat mitään neurokirurgeja ole, mutta äärettömän tarpeellisia hoitoketjun ytimessä omassa roolissaan.

Vierailija
345/398 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, hoitoalalla jokainen ammatti on käytännössä sellainen, että siinä on mahdollisuus aiheuttaa vahingossa potilaan kuolema/ muita hyvin vakavia virheitä. Kyse on ihmishengistä. Sinä varmaan pyörittelet jossain toimistossa numeroita tms..? Jos tärkeä paperi joutuu vahingossa silppuriin niin ei se kuitenkaan ihan yhtä vakava asia ole kuin laittaa vaikkapa röntgenkuvauksissa kiireen keskellä vahingossa varjoainetta väärään paikkaan -> potilas voi kuolla (näinhän on käynytkin). Hoitoalalla on nykyään aivan valtava kiire, ja kiireen keskellä inhimilliset virheet ovat oikeasti mahdollisia. Inhimillinen virhe hoitoalalla johtaa pahimmillaan potilaan kuolemaan.

Avartuuko yhtään? Mitä muuten ylipäänsä tiedät sairaanhoitajien ammatista? Potilas näkee yhden pienen paskan sairaanhoitajan kokonaisesra työstä.. sinä et tiedä siitä työstä todellisuudessa yhtikäs mitään.

Tyhjentävästi vastattu. Noin se juuri on.

Vierailija
346/398 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairaanhoitaja kämmää, tekee jopa lääkärin ohjeita vastaan jotain, niin lääkäri joutuu siitä pulaan. Olen seurannut muutaman tapauksen läheltä (useampi lääkärikaveri) ja todellakin: sairaanhoitajalla ei ole oikeasti vastuuta, josta joutuisi pulaan. Poislukien tahallinen tappamiseen pyrkivä toiminta tietysti. Sairaanhoitajan virheet maksaa lääkäri.

Kuinka monta sairaanhoitajaa tunnet? Kuinka monta hoitajaa tunnet, joille on sattunut jotakin? Jos et tunne, niin miten osaat tällaisia väitteitä esittää?

Lääkärien työ on erittäin vastuullista ja tärkeää, kukaan ei sitä kiistä. Se ei kuitenkaan poista sitä, että myös hoitajien työhön liittyy vastuuta. Suurimmassa osassa vahingoista tottakai lääkäri joutuu vastuun kantamaan, koska hän antaa/jättää antamatta määräykset.

Jokainen saa toki esittää mielipiteensä tai ottaa osaa keskusteluun, mutta kannattaa aina miettiä mistä näkökulmasta sen tekee. Jos olet ollut potilaana, sinun läheisesi on lääkäri/hoitaja etc. tai huomaat jopa ettet ole koskaan sairaalassa paria tuntia enempää viettänyt, on mitä todennäköisempää että sinun käsityksesi (se, jonka itse ehkä saatat mieltää tiedoksi) lääkäreistä, hoitajista ja sairaaloiden toiminnasta saattaa olla virheellistä.

Vierailija
347/398 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja perusterveydenhuollossa, pidän itsenäistä vastaanottoa lääkärin avustamisen lisäksi. Eli ihan päivittäin teen kyllä itse päätöksiä potilaiden hoidosta. Esimerkiksi haavanhoidoista ja haavanhoitotuotteista pitää olla hyvin perillä, että osaa valita tietynlaiseen säärihaavaan oikeanlaiset sidokset jne. Lääkärithän näihin haavanhoitoasioihin ei ota kantaa ollenkaan, sanovat ihan suoraan, että "sinä varmaan sitten valitset oikeat tuotteet ja toteutat hoidon kun en minä noista ymmärrä mitään".

Lisäksi huolehdin hapen, defibrillaattorin, erilaisten mittareiden ja EKG:n toimivuudesta ja kalibroinneista terveysasemalla ja tilaan materiaalit ja lääkkeet. Siihen nähden että nettopalkka jää alle kahden tonnin, on tässä ihan riittävästi vastuuta...

Vierailija
348/398 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkea potilan kuolemasta??? MIKSI?

Vierailija
349/398 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on ihminen joka kuoli. Normaali ihminen itkee silloin

Vierailija
350/398 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja perusterveydenhuollossa, pidän itsenäistä vastaanottoa lääkärin avustamisen lisäksi. Eli ihan päivittäin teen kyllä itse päätöksiä potilaiden hoidosta. Esimerkiksi haavanhoidoista ja haavanhoitotuotteista pitää olla hyvin perillä, että osaa valita tietynlaiseen säärihaavaan oikeanlaiset sidokset jne. Lääkärithän näihin haavanhoitoasioihin ei ota kantaa ollenkaan, sanovat ihan suoraan, että "sinä varmaan sitten valitset oikeat tuotteet ja toteutat hoidon kun en minä noista ymmärrä mitään".

Lisäksi huolehdin hapen, defibrillaattorin, erilaisten mittareiden ja EKG:n toimivuudesta ja kalibroinneista terveysasemalla ja tilaan materiaalit ja lääkkeet. Siihen nähden että nettopalkka jää alle kahden tonnin, on tässä ihan riittävästi vastuuta...

Missä se vastuu näkyy?

Mitä sanktioita sen vastuun hoitamatta jättämämisestä tulee?

Vierailija
351/398 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VANHA ALOITUS ks. pvm

Tämäkin ketju nostettu vain hoitajien  herjaamismielessä

Vierailija
352/398 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 5 vrk sairaalassa. Osastolle siirrettynä lääkäreitä näkyi harvoin. Tylyn oloisia, eikä juuri mitään puhuneet. Hoiturit olivat vähintäänkin mukiinmeneviä. Ja heiltä sai tietoakin. Johtava hoituri kehotti katsomaan omakannasta! Ei siellä ollut kuin tv. Tosin tästä on 3v.

Vierailija
353/398 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta vastaan kuitenkin. Itse työskentelin ensihoidossa ja kyllä mielestäni on vastuu suuri kun ei kuljeteta tai tehdään työdiagnoosi. Ei sitä minun alueella jokaisesta potilaasta konsultaatiopuhelua soitettu vaan ihan omaan työdiagnoosiin nojattiin. Työskentelin myös pitkään valvontaosastolla jonne lääkärit ilmestyivät vain aamuisin ja muuten tarvittaessa. Kyllä me hoitajat ihan itse päätettiin mitä nesteitä laitettiin ettei esim. hyponatremia korjaantunut liian nopeasti ja korjattiin esim. nivin säätöjä potilaan astrupien mukaan eli aika omatoimista ja itsenäistä oli työ. Nykyään luen lääkäriksi ja koska olen toistaiseksi vielä kandi niin vähemmän vastuuta minulla nyt on kun aikaisemmin.

Vierailija
354/398 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ymmärrä, että siksi sairaanhoitajat puhuvat niin paljon vastuustaan ja työstään kun se on niin suuri, varsinkin palkkaan suhteutettuna. Eiväthän sinun kaltaisesi voi sitä koskaan ymmärtää.

Vierailija
355/398 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on ihminen joka kuoli. Normaali ihminen itkee silloin

Ei ne ole normaaleita ihmisiä. Siksi ne ei tajua.

Vierailija
356/398 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydäntä lämmittää aina, kun joku potilas kiittää tai on saanut jonkun olon vähän paremmaksi.

Tämäpä. Kiitoksia ei paljon saa, mutta silloin kun saa niin se merkitsee todella paljon.

Tiesithän että ihminen puhuu aina itsestään, kun sanoo jotakin toisesta ihmisestä. Ei he sinua tunne tai tiedä, olitko se oikeasti sinä vai sattuma, joka asian hoiti. Tai jumala se psykoosipotilaille hoitelee hommat.

Itsellä on sellainen olo että toinen on oikeassa, jos on yksinkertaisempi ihminen. 

Vierailija
357/398 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärrä, että siksi sairaanhoitajat puhuvat niin paljon vastuustaan ja työstään kun se on niin suuri, varsinkin palkkaan suhteutettuna. Eiväthän sinun kaltaisesi voi sitä koskaan ymmärtää.

Missä se vastuu näkyy konkreettisesti? Mitä he tekevät sellaista, mistä potilas ei ole vastuussa? 

Mikä osa työstä on niin valtavan raskasta, että siitä pitää valittaa?

Milla-Riikka Rytkönenkin puhui kirjassaan suu vaahdossa siitä, miten heidän piti tehdä #nyrkkisaanto-kampanja. Piti. 

Unohti tekopyhyytensä siinä samalla kun hoksasi, että on sanottava sana piti.

Vaikka tietää oikein hyvin kysessä olevan etuoikeus, jota kaikilla ei ole. 

Vierailija
358/398 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vastuulla ei aina välttämättä tarkoiteta juridista vastuuta. Normaali ihminen tuntee myös vastuuta lajitovereistaan ja voi olla henkisesti raskasta huolehtia heidän hyvinvoinnistaan. Keskimäärin kuitenkin potilas luottaa hoitohenkilökunnan päätöksiin, ja olettaa heidän toimivan parhaansa mukaan. Olosuhteista, kuten vaikka vajaamiehityksestä tai kiireestä riippuen tämä ei kuitenkaan aina toteudu.

Vierailija
359/398 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se näkyy se vastuu?

Vierailija
360/398 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vastuuta ole kuin siitä työstä ja se on syy miksi nykytilanteessa ollaan kun ei ota vastaan edes sitä sairaahoitajan työtä niin ei ole vastuussa mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän