Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi näin maalaisjärjellä kuvitella että se vastuu löytyy jo siitä työnimikkeestä: Sairaan. Hoitaja.
Valitettavasti se vain on sillä tavalla että jos sairaita ei hoideta, joko he makoilevat sairaalassa epäinhimillisissä olosuhteista, kärsivät kivuista tai sitten vain kuolevat pois. Arvostan suunnattomasti lääkärien työtä, ja ilman heitä sairaala ei toki toimisi, mutta lääkärit eivät tee sairaanhoitajien työtä, ja lääkärit tarvitsevat sairaanhoitajia työssään yhtä lailla kuin hoitajat lääkäreitä.
Potilaille pitää jakaa ruokaa, lääkkeitä, tippaa, puhtaita vaatteita yms. Käyttää suihkussa ja vessassa, tarkkailla vointia ja tehdä lääkärien määräämiä hoitotoimenpiteitä jne. Usein hoitajien harteilla rapsahtaa ikävempiäkin hommia kuten ruumiiden valmistelu, veren/ulosteiden siistiminen ja muutenkin yleisesti hygieniasti huolehtiminen pahimmassa tapauksessa oman terveyden uhalla.
Hoitaja todennäköisesti altistaa itsensä aggressiivisille tai muuten vaarallisille potilaille huomattavasti useammin kuin lääkärit, koska tehtävänään on olla läsnä ja kuunnella potilasta.
Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta minun näkemykseni mukaan hoitajan työ ei ole mitään ruusuilla tanssimista ja palkkatililtä hymyssä suin eurojen nostelua? Luulisi homman kiinnostavan kaikkia alapeukuttajia jos vastuuta ei ole ja palkkaakin tulee ilmeisesti ihan liikaa?
Voidaan toki helposti ihmetellä että mikä se hoitajan vastuu on kun lääkärit päättävät hoidosta ja lääkärit voisivat tehdä kaiken mitä hoitajatkin tekevät. VOISIVAT. Mutta kun eivät tee. Ja varmaan lääkäritkin toivon mukaan ymmärtävät itse miksi näin on. Sairaanhoitajilla on vastuullinen ja tärkeä työ. Kaikki jotka toisin väittäävät eivät joko itse ole koskaan olleet sairaalassa hoidettavana, tai eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä maailmanmenosta mitään.
Kuka vaihtoi tippasi joka piti sinua hengissä? Kuka putsasi haavasi jotta ne eivät tulehtuisi? Kuka sitoi ne haavat? Kuka vaihtoi paskaiset lakanat kun olit tajuttomana? Kuka suihkutti nuo paskat pois ja auttoi sinua peseytymään? Kuka auttoi sinut vessaan? Kuka jakoi lääkkeet, otti näytteet ja tervehti sinua aamulla kun heräsit? Kuka sai naapurisängyn narkkarin nyrkistä kun oli vaihtamassa tämän verisiä lakanaoita? Monessako tapauksessa vastaus on hoitaja?
Tässä ensimmäinen hyvää argumentointia sisältävä vastaus. Eli palkankorituksen taustalla olisi siis työn yleinen kuormittavuus, eikä pelkästään "no koska meillä on vastuuta ihmisten elämistä". Vastuu toisten hengestä in meillä täällä kaikilla. Pitää minunkin päivittäin kesäduunissani varoa tappamasta ihmisiä, kun ajan trukkia ja ohjaan nosturia. Mutta se itse duunin sisältö sinänsä on itse asiassa hyvin helppoa ja miellyttävää verrattuna tuohon, mitä kirjoittaja kuvaili. Ja äitini ollessa sairaanhoitaja tiedän kyllä, ettei tuo kuvaus ole liioittelua vaan ihan totta. Tietenkään kaikilla ei ole joka päivä vastassa samat ongelmat, mutta toistuvasti ja riittävän usein, jotta sen voidaan sanoa olevan jatkuvaa.
Kyllä minä mieluummin istuskelen trukissani ja siirtelen laatikoita, kuin teen tuollaista likaista duunia. Palkka ja työaika ovat kuitenkin jotakuinkin samat.
Nyt kun hoitsut ja muut puolustajat opettelisitte perustelemaan vaatimuksenne konkreettisin esimerkein, niin toiveenne voi myös ottaa vakavasti.
Niin. Vastaus oli kyllä hyvin argumentoitu, mutta valitettavasti se ei poista sitä tosiseikkaa, että hoitajia on niin mielinmäärin, ettei palkkoja TARVITSE nostaa.
Eri asia jokseenkin erikoistuneet sh:t, joiden parempi palkka perustuu siihen, että he ovat viitsineet opiskella jonkun taidon, jota ei löydy muilta, ja sen vuoksi heille siitä maksetaan jne.
Ymmärtäkää jo, että hoitoalalla palkat EIVÄT tule nousemaan (vaan päinvastoin) siksi, että alalle on tunkua (ihmettelen miksi....) ja joku tekee työn kuitenkin sillä pienemmällä palkalla. Ryhtykää vaan lakkoilemaan niin kohta löytyy lyhennetty koulutus turvapaikanhakija- sairaanhoitajille, jotka tekee työt mukisematta ja taas tippuu palkat kun he tyytyvät puoleen siitä, mitä teille maksetaan.
ps. työn fyysinen kuormittavuus ei ole sama kuin iso palkka. iso palkka on sama kuin yksityinen sektori & johtotehtävä. kunnallisella ei kukaan tee itsestään korvaamatonta - korvaamattomuus johtaa palkankorotuksiin, ei työn kuormittavuus. Kukaan ei valitettavasti ole kiinnostunut sinun hyvinvoinnistasi, tätä yhteiskuntaa pyörittää raha.
On se kumma kun kitistään ja nostetaan hirveä haloo hoitajien kolmen tonnin palkkavaatimuksista, mut ketään ei näköjään jaksa enää kiinnostaa kansanedustajien jatkuvat palkankorotukset (http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016041221405643_uu.shtml), vaikka sh palkankorotus-vaatimuksia lytätään juuri mm. nykyisen taloustilanteen takia, mm. Tämä on huono hetki vaatia palkankorotusta, no milloin on sitten oikea aika, kahdenkymmenen vuoden päästä ? Ei näytä paljon kansanedustajia kiinnostavan palkankorotusten ajoitus.
Eikö kansanedustajien juuri pitäisi "näyttää mallia" ja osallistua "taloustalkoisiin" niinkin he aina ennen vaalia lupaavat?
Ja myös ihan naurettavaa on vastakkainasettaa lääkärit ja sairaanhoitajat, molemmat tekevät työtä perustuen aivan eri tieteenaloihin (lääketiede ja hoitotiede), vaikka tietenkin toimivat samalla kentällä. Myös mielestäni rekkakuskit, bussikuskit ym. Muut ammattikunnat eivät liity tähän keskusteluun millään tavalla, eivätkä myöskään naapurin Pirkon huonot tai hyvät kokemukset julkisesta terveydenhuollosta. Kysymys on nyt ammattikunnasta, joka haluaa palkkatason nousevan paremmaksi työn vastuullisuuteen ja koulutukseen nähden. Ja itse ainakin arvostan aivan kaikkia ammatteja, niin poliisia (joilla on myös mielestäni aikaan liian matala palkka kuten monella muullakin alalla), kuin myös bussikuskia (liian pieni palkka myöskin.) Suomessa on myöskin kallis asuminen .(Varsinkin pk-seudulla), ruoan hinta, kyllähän 2000e olisi iso raha jos asuminen olisi esim. puolet nykyisestä ja ruoan alv pienempi.
T. Sh-opiskelija , alanvaihto mielessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.
Edelleenkään ne sairaanhoitajat eivät ole ainoita ihmisiä töissä siellä sairaalassa. Ja kuten on sanottua aiemmissa ketjuissa, se sairaala pyörii ilman sairaanhoitajia kyllä (vaikkakin hitaammin jne.) koska sairaanhoitajat eivät tee mitään sellaista mihinkä eivät esim. lääkärit kykenisi. Ilman lääkäreitä se sairaala ei todellakaan pyöri koska eivät ne sairaanhoitajat niitä osaa ilman ohjeita hoitaa.
On ihmeellistä että sairaanhoitajien omanarvontunne on niin korkea että realismi unohtuu, katsokaa sitä sairaanhoitajan koulutushjelmaa ja verratkaa kurssisisältöjä lääketieteelliseen. Sitten ehkä huomaatte että ei ole mitään "ilkeilyä" ym. sanoa että jokaisella on paikkansa ja sh ei valitettavasti ole tarpeeksi pätevä vertaamaan itseään lääkäriin.
T. Ei-lääkäri
Osaston lääkärit eivät osaa laittaa edes omaa kahvikuppiaan asitianpesukoneeseen. Niillä on varmaan kotiinkin palkattu joku tekemään se.
Koskaan en ole lääkelaskuja laskenut, mutta kyllähän tuosta 10/10 tietenkin tuli. Todella huolestuttavaa, että osa hoitsuista takeltelee tuon tason matematiikan kanssa. [/quote]
Olen terveyskeskuslääkäri, enkä koskaan lääkelaskutentteihin ole osallistunut, mutta 9 / 10 meni oikein. Olisiko se hylätty tulos, kun yksi meni väärin?[/quote]
100% pitää olla oikein, ei pääse läpi muuten.
Ihmettelen siis olen kirjoitti:
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Vastuullista työstä tekee se, että se siinä minun käsissäni on ihan oikea elävä ihminen. Ainutkertainen olento, jonka hyvinvointi on minun vastuullani. Elintoimintojen tarkkailu, muutoksiin reagointi, lääkehoito, kuntoutuminen, kuolema.
Kun ihmiselle kerrotaan, että hänellä on syöpä jolle ei voida tehdä mitään, miten hänet kannan päivästä toiseen ja autan hyväksymään asian? Kun päätän, kenet potilaista hoidan ensin ja kuka joutuu odottamaan, osaanko valita oikein ja pystynkö perustelemaan valintani? Kun minun pitää päättää, saako heikkokuntoinen sekava vanhus liikkua vai pidetäänkö häntä laitojen takana vuoteessa, päätänkö oikein?
Ihmisen kuolema on yhtä ainutkertainen tapahtuma kuin hänen syntymänsä. Jokainen sana, katse, tekeminen tai tekemättä jättäminen siinä kuolevan vierellä on lopullista hänelle ja hänen omaisilleen. Kun suru aikanaan hellittää, millainen muisto viime hetkistä jää? Se on minun vastuullani.
Lääkehoito, toimenpiteet, tarkkailu ja hoitoon liittyvä päätöksenteko on toki vastuullista, koska jokainen virhe voi maksaa ihmishengen. Mutta ennen kaikkea joka hetki pitää osata lukea tilanteita ja ihmisiä, tehdä valintoja. Kohdata jokainen potilas ja hänen omaisensa juuri heille oikealla tavalla. Tehdä päivän aikana satoja valintoja, joista jokaisella on seurauksia. Päätöksiä, jotka hirvittävän usein perustuvat vain johonkin tuntemukseen. Valintoja, joiden seurauksena joku jää vähemmälle ja joku saa enemmän. Joku voi kuolla, joku jäädä henkiin. Poistua minuutti sitten menehtyneen potilaan viereltä ja jättää omaiset elämänsä suurimman tragedian ääreen, ja siinä kahden metrin matkalla käytävällä nollata tilanne ja kohdata toinen potilas taas omana ainutkertaisena itsenään, täysin häneen keskittyen.
Muun muassa tällaiset vastuut minä koen suurina. Sairauden ja kuoleman kohdatessa ollaan tekemisissä isojen asioiden kanssa. Niitä muistoja ja kokemuksia moni kantaa mukanaan kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun kitistään ja nostetaan hirveä haloo hoitajien kolmen tonnin palkkavaatimuksista, mut ketään ei näköjään jaksa enää kiinnostaa kansanedustajien jatkuvat palkankorotukset (http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016041221405643_uu.shtml), vaikka sh palkankorotus-vaatimuksia lytätään juuri mm. nykyisen taloustilanteen takia, mm. Tämä on huono hetki vaatia palkankorotusta, no milloin on sitten oikea aika, kahdenkymmenen vuoden päästä ? Ei näytä paljon kansanedustajia kiinnostavan palkankorotusten ajoitus.
Eikö kansanedustajien juuri pitäisi "näyttää mallia" ja osallistua "taloustalkoisiin" niinkin he aina ennen vaalia lupaavat?
Ja myös ihan naurettavaa on vastakkainasettaa lääkärit ja sairaanhoitajat, molemmat tekevät työtä perustuen aivan eri tieteenaloihin (lääketiede ja hoitotiede), vaikka tietenkin toimivat samalla kentällä. Myös mielestäni rekkakuskit, bussikuskit ym. Muut ammattikunnat eivät liity tähän keskusteluun millään tavalla, eivätkä myöskään naapurin Pirkon huonot tai hyvät kokemukset julkisesta terveydenhuollosta. Kysymys on nyt ammattikunnasta, joka haluaa palkkatason nousevan paremmaksi työn vastuullisuuteen ja koulutukseen nähden. Ja itse ainakin arvostan aivan kaikkia ammatteja, niin poliisia (joilla on myös mielestäni aikaan liian matala palkka kuten monella muullakin alalla), kuin myös bussikuskia (liian pieni palkka myöskin.) Suomessa on myöskin kallis asuminen .(Varsinkin pk-seudulla), ruoan hinta, kyllähän 2000e olisi iso raha jos asuminen olisi esim. puolet nykyisestä ja ruoan alv pienempi.
T. Sh-opiskelija , alanvaihto mielessä
Kerropa kun selkeästi sinulla tästä palkka-asiasta on ajatusta että miksi sairaanhoitajan pitäisi tienata enemmän kuin sairaalalääkärin? Koska niinhän tuon 3000€ peruspalkan kanssa tulisi käymään. Tiedätkö että neurokirurgian erikoistuvan lääkärin palkka yliopistosairaalassa on noin 2500€/kk. Tällä palkalla leikataan siis akuutteja kalloja ym. Työ ei varmaan kuitenkaan sinustakaan ole sairaanhoitajan vastuuseen verrattavissa?
Jos pk-seudulla on liian kallista asua niin kukaan ei siellä pakota olemaan.
Opiskelin sairaanhoitajaksi 2 vuotta, kunnes vaihdoin yliopistoon. Arvostan sairaanhoitajia ja nostan heille hattua. Musta ei oikeesti ollut siihen. Sairaanhoitajat hyvin usein ovat niitä, jotka joutuvat tekemään isoja ja nopeita päätöksiä. Jos potilas menee kriittiseen tilaan, niin se on yleensä sairaanhoitaja joka siinä vieressä on, ei lääkäri. Jatkuva stressi päällä, omaiset valittaa vaikka hoitajat (ei kaikki, suurin osa) tekevät kaikkensa. Resurssipula ei ole hoitajien valinta, muistakaa se. Sitten mulle kaikista raskainta oli tilanteet, jossa potilas menehtyi. Vein ne asiat mukanani kotiin,murehdin ja itkin illat. Ei mun luonne riittänyt siihen hommaan..
Niin vain tämäkin ketju kuivui kasaan juurikaan ilman järkiperusteita palkankorotuksille tai konkreettisia esimerkkejä milloin hoitaja on vastuussa. Samaa "työ on niin raskasta" vaan kuin aina aiemminkin.
En ymmärrä. Jos hoitajan vastuullinen tehtävä on seurata potilaan elintoimintoja ja reagoida muutoksiin, mitä vastuullista siinä on? Ohjeiden mukaanhan siinä toimitaan. Ohje: jos potilaan tajunnantaso heikkenee, kutsu lääkäri. Potilaan tajunnantaso heikkenee => hoitaja kutsuu lääkärin. Ohje: jos potilas on kovin kivulias, anna parasetamolia 1000 mg. Potilas valittaa kipuja => annetaan parasetamolia. Ohje: jos verenpaine romahtaa, kutsu lääkäri. Verenpaine laskee => kutsutaan lääkäri. Missä varsinainen päätöksenteko? Vaihtoehtona ei kuitenkaan ole, että kutsu lääkäri/toimi ohjeen mukana JOS SILTÄ TUNTUU. Päätöksenteko alkaa siitä, kun lääkäri päättää miten seuraavaksi toimitaan. Hoitaja ei päätä lääkityksistä, lääkkeiden annoksista tai muustakaan, vaan toteuttaa jonkun toisen tekemän hoitosuunnitelman. Mitä vastuuta on antaa ennalta määrättyinä kellonaikoina ennalta määritelty annos? Onko vastuuta se, että osaa katsoa kelloa, laskea montako 100 mg tablettia tarvitaan jos annos on 200 mg vai se, että ei anna lääkettä väärälle potilaalle?
No nyt alkaa se hetki olla käsillä täällä ykistyisellä sosiaalialalla :)
Riippuu missä on töissä.
Itse olen teho-osastolla.
Lääkäri määrää mitä labra-arvot pitää olla ja hoitaja antaa verituotteita, elektrolyyttejä, kalkkia ym sen mukaan mikä diagnoosi on, minkä painoinen potilas on ja mikä vointi on.
Täytyy osata seurata ettei sydänleikkauspotilas mene tamponaatioon ja ja ettei sepsis-potilaalle tule lautumia ja nekroosia eikä jouduta amputaatioon. Ketoasidoosikoomapotilasta hoidetaan kellosepän tarkkuudella, ettei mene aivoödeemaan. Rytmihäiriöt ja kaikki rytmit pitää tuntea. Osata hoitaa elinsiirtopotilaista teholle joutuneisiin syöpäpotilaisiin ja hukkuneisiin. Hengityskoneet, sydänperfuusiokoneet, hemodialyysit.. Elvytysvastuu on koko talossa niin potilaiden kuin omaisten suhteen.
Täytyy osata laittaa suonikanyylit, osata arvioida minkä verran potilas saa vuotaa ja millä korvata vuotoja.
Yöllä lääkäri nukkuu eikä saa häiritä tällaisista pikkuasioista, keskenään hoitajat niitä potilaita hoitavat, hätätilanteessa soitetaan elvytyshälytys jolloin edelleen omalla jengillä hoidetaan, paitsi jos täytyy avata potilaan rintakehä, tulee anelääkäri tai sydänkirurgi sen tekemään.
Joo, vanhainkodissa lääkkeitä jakavalla hoitajalla ei ole samaa vastuuta, mutta palkka hänellä on ihan sama kuin teho-osaston hoitajalla. Ja teholla ei ole lähäreitä auttamassa perushoidossa. Sitten tiedät jos joku omaisesi joskus joutuu teho-osastolle, tai sinä itse. Lääkärit tekevät kierrot ja muuten ovat ties missä.
Lääkelaskuissa ei saa mennä yhtään väärin. Kaksi kertaa saa uusia, sen jälkeen joutuu puhutteluun ja arvioon, voiko työskennellä kyseisellä osastolla tai sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on ''hoitajaviha''. Toivon sydämestäni ettette hakeudu hoitoon. Mikäli joudutte sairaalaan, sanokaa että hoitaja EI SAA hoitaa teitä. Kukaan hoitaja ei halua hoitaa tuollaisia p*skakasoja.
Terveisiä vain täältä vuodeosastolta ja KYLLÄ, jouduin kieltämään hoitajaa "hoitamasta", sillä hän olisi omilla "hoitopäätöksillään" tehnyt kirurgin suorittaman huippuduunin aika turhaksi. Kyse oli aivan maalaisjärjen asiasta, jonka normaali kansalainenkin ymmärtää - siis tyyliin tasoa älä revi tuoreita tikkejä irti potilaasta. Kiellettyä, irti!
Muutenkin tuntuvat prosesssit olevan kuralla, kun sairaanhoitajat kysyvät _potilaalta_, mitä heille pitäisi tehdä - että mitäs se lääkäri on potilaalle kertonut tarvittavista jutuista, että osaisivat tehdä ne. Naurettavimpia ovat ne shoitsut, jotka leikkivät pätevyydeltään lääkäriä ja puhuvat sekä potilaille että omaisille ihan täyttä pötyä.
Mutta... eipä ammattisurkeakoulusta valmistuneilta voi muuta odottaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä on töissä.
Lääkäri määrää mitä labra-arvot pitää olla ja hoitaja antaa verituotteita, elektrolyyttejä, kalkkia ym sen mukaan mikä diagnoosi on, minkä painoinen potilas on ja mikä vointi on.
Täytyy osata seurata ettei sydänleikkauspotilas mene tamponaatioon ja ja ettei sepsis-potilaalle tule lautumia ja nekroosia eikä jouduta amputaatioon. Ketoasidoosikoomapotilasta hoidetaan kellosepän tarkkuudella, ettei mene aivoödeemaan. Rytmihäiriöt ja kaikki rytmit pitää tuntea. Osata hoitaa elinsiirtopotilaista teholle joutuneisiin syöpäpotilaisiin ja hukkuneisiin. Hengityskoneet, sydänperfuusiokoneet, hemodialyysit.. Elvytysvastuu on koko talossa niin potilaiden kuin omaisten suhteen.
Täytyy osata laittaa suonikanyylit, osata arvioida minkä verran potilas saa vuotaa ja millä korvata vuotoja.
Yöllä lääkäri nukkuu eikä saa häiritä tällaisista pikkuasioista, keskenään hoitajat niitä potilaita hoitavat, hätätilanteessa soitetaan elvytyshälytys jolloin edelleen omalla jengillä hoidetaan, paitsi jos täytyy avata potilaan rintakehä, tulee anelääkäri tai sydänkirurgi sen tekemään.
Joo, vanhainkodissa lääkkeitä jakavalla hoitajalla ei ole samaa vastuuta, mutta palkka hänellä on ihan sama kuin teho-osaston hoitajalla. Ja teholla ei ole lähäreitä auttamassa perushoidossa. Sitten tiedät jos joku omaisesi joskus joutuu teho-osastolle, tai sinä itse. Lääkärit tekevät kierrot ja muuten ovat ties missä.
Kappas, teho-osastolla olinkin vastikään potilaana ja olikin joillain hoitajilla vähän turhan suuret luulot itsestään ja osaamisestaan. Lääkäriltä kysyttiin sitten sen tason apua, että miten letkujaan repivän potilaan saisi pidettyä irti niistä letkuista. Jep, jep. Siinä se yön vaikein keissi olikin saada pidettyä vanhuksen kädet irti kielletyistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä on töissä.
Kappas, teho-osastolla olinkin vastikään potilaana ja olikin joillain hoitajilla vähän turhan suuret luulot itsestään ja osaamisestaan. Lääkäriltä kysyttiin sitten sen tason apua, että miten letkujaan repivän potilaan saisi pidettyä irti niistä letkuista. Jep, jep. Siinä se yön vaikein keissi olikin saada pidettyä vanhuksen kädet irti kielletyistä asioista.
Tuohan johtuu ihan siitä, että hoitaja ei saa potilasta estää eikä sitoa, ellei siihen ole lääkärin lupaa. Hoitaja ei voi myöskään antaa kipu- tai rauhoittavaa lääkettä, ellei sitä ole lääkäri laittanut tarvittaviin lääkkeisiin.
Uskokaa tai älkää niin hoitajia on hyvin monen tasoisia. Ihan niin kuin opettajia, kokkeja, siivoojia ja myös lääkäreitä. Toiset vaan hallitsee sen homman ja toiset taas eivät ehkä niin hyvin. Itse olen ollut hoitajana jokusen vuoden ja monenmoista työtoveria olen kohdannut. Sellaisia joiden ammattitaito on täyttä rautaa ja sellaisia joiden ei pitäisi edes tehdä koko työtä.
Olen itse sh keskussairaalassa ja työskentelen osastolla, jolla on töissä pelkkiä sairaanhoitajia (tietysti lukuisat lääkärit, fysioterapeutit, potilaskuljettajat etc.). Vaativuus on normaalia sairaalan vuodeosastoa kovempi, mutta ei niin kova kuin esim. teho-osastolla. En sano, että sairaanhoitajan työ olisi jotenki tarpeellisempi kuin moni muu ammatti - kaikkia tarvitaan ja harva tällä alalla sitä kyseenalaistaa. Sairaanhoitajien ja lääkärien tarpeellisuuden tai työn vertaaminen on tarpeetonta, koska nämä ammattiryhmät tekevät erilaista työtä: sh on hoitotyön asiantuntija ja lääkäri lääketieteen. Molempia tarvitaan potilaan hyvän hoidon mahdollistamiseksi (ja tietysti monia muita ammatteja, röntgenhoitajia, fyssareita, näytteenottajia, laitoshuoltajia, mutta nyt puhuttiin näistä kahdesta). Vastaanotoilla tilanne on toki eri, mutta osastomaailmassa kummatkin tarvitsevat toisiaan. Lääkäri päättää hoidoista, toimenpiteistä, lääkehoidoista, hoitaa diagnosoinnin.. Hoitaja tekee perushoitoa, toteuttaa neste- ja lääkehoitoa, havainnoi potilasta, toimii linkkinä potilaan, omaisten ja lääkärin välillä ym. Molemmat voivat myös paskoa oman hommansa. On hoitajia, jotka eivät osaa pätkän vertaa omaa hommaansa, tekevät lähes jatkuvasti virheitä, eivät ymmärrä soittaa ajoissa lääkärille potilaasta tai eivät ymmärrä mitä jokin oire voi tarkoittaa. Lääkärikin voi tehdä virheitä. Itse olen esimerkiksi toimittanut teho-osastolle potilaan, jota kaksi eri lääkäriä kävi katsomassa eivätkä tajunneet kuinka kriittinen tilanne on. Olen soittanut lääkärille vaarallisesta lääkkeestä varmistaakseni annostuksen saadakseni vain kuulla, että lääkäri on vahingossa määrännyt 20-kertaisen annoksen. Omaan työhöni voi kertoa liittyvän välillä hyvin paljon "perässä juoksemista" ja varmistelua, koska lääkäreillä on niin potilaita ja tekemistä. Hoitajan työstä vain pieni osa on sitä lääkkeiden jakamista, jota täällä monessa kommentissa sanottiin hoitajan ainoaksi työksi.
Tällaisista keskusteluista, joissa ainoastaan haukutaan hoitajia ja kyseenalaistetaan meidän työmme sekä etiikkamme, tulee todella paha mieli. On meitäkin hoitajia, jotka pyrkivät joka päivä tekemään töissä parhaansa potilaiden vuoksi välillä joutuen jättämään väliin omat tauot, vessassa käymiset ja syömiset. Huumori on aika mustaa ja rankkaa, mutta se auttaa selviämään rankoista potilascaseista ja päivistä. Jatkuu
3000e/kk emme tule ikinä saamaan peruspalkkana tästä työstä eikä kai tarvitsekaan. Mutta koen, että palkka voisi olla parempi. Työssä yhdistyy moni elementti, joita ei välttämättä kaikkia löydy jostakin toisesta ammatista. Työ on fyysisesti raskasta, välillä työskentelyä hankalissa asennoissa, paljon tulee käveltyä ja myös juostua ja työpaikalla voi altistua monille eri kemikaaleille. Fyysisen ja henkisen väkivallan uhka on ainakin omalla työpaikalla jatkuvasti läsnä ja olen jo saanut nauttia uhkailusta, haukkumisesta, päälle sylkemisestä, tukistamisesta, puremisesta ja raapimisesta, lyömisestä, tarttumisesta, potkimisesta, tavaroiden heittämisestä päälle.. Tämän lisäksi henkisesti raskaita komponentteja on tietää että harva arvostaa tekemääni työtä ja se kaikki mitä tässä työssä näkee niin läheltä: kuolema, vammautuminen, sairastuminen, omaisten suru, raskaat tarinat väkivallasta, päihteistä, itsemurhayrityksistä.. Riski saada tarttuva tauti tai mikrobi on suuri, jos ei noudata ohjeita ja välillä tästäkin huolimatta. Jatkuvasti takaraivossa jyskyttää ajatus, että mitä jos en huomaa tai tajua jotain ajoissa ja teen virheen. Oikeusjutun, lehtijutun tai valituksen tekemisellä uhkaillaan niin paljon ja välillä aivan mitättömistä syistä: esimerkkinä työkaverista tehtiin lehtijuttu ja valitus, koska ei kerinnyt tuoda vesilasia tarpeeksi nopeasti.. Kolmen viikon listaan saa yhden vapaan viikonlopun ja ilta- ja yötyötä on melko paljon. Toki aina voisi vaihtaa päivätyöhön, mutta sitten palkka olisi vielä huonompi.
Uskon, että tässä ketjussa ehkä 10-15% tietää oikeasti minkälaista hoitajan työ on ja ei ehkä tarvitsekkaan, mutta pyytäisin että jos et tiedä niin älä tule haukkumaan. Ja vaikka olisit ollut potilaana, et ehkä sittenkään tiedä, koska potilaasta riippuen teen todella paljon sellaista, joka ei ikinä näy potilaalle. Kaikista ei tähän työhön ole, mutta monesti varmasti on, eli en sano että vain harvat tällä alalla pärjäävät. Jokainen saa kokeilla jos haluaa.
Anteeksi, unohtui myös likaisen työn elementti ja seksuaalinen ahdistelu :)
Jos hoitoalalla olisi työntekijäpulaa, palkat nousisivat. Ja nopeasti. Älä siis puhu p*skaa.