Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Meidän terveysasemalla ei ole lääkäriä. Jos rintakipuinen tai palovamma, tapaturma tms. potilas tulee niin minä vastaan hoidon tarpeen määrityksestä, aloitan hoidon, soitan lähimmälle lääkärille (70 km) päässä ja toimin ohjeiden mukaan. Tarvittaessa soitan ambulanssin jonka tulo kestää noin tunnin. Se on pitkä aika pitää potilas elossa jos on hätäpotilas.
Tämäkö on "vastuutonta" työtä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäs laittaa sairaanhoitajat (ja kaikki muutkin hoitajat) lakkoon niin ap:n kaltaiset idiootit tajuais niiden hoitajien merkityksen.
Aika typerää ja vastuutonta uhittelua ja pikkutyttömäistä kiukuttelua. Palaa asiaan kun olet kasvanut aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi jyvänen aika, sirkea yritys... 0/5. Jos joskus joudut pidemmäksi aikaa sairaalaan niin huonaat, mitä se vastuu on:)
Näinpä. Olen vastuussa hoitamieni ihmisten terveydestä, turvallisuudesta,hyvinvoinnista ja hengestä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän terveysasemalla ei ole lääkäriä. Jos rintakipuinen tai palovamma, tapaturma tms. potilas tulee niin minä vastaan hoidon tarpeen määrityksestä, aloitan hoidon, soitan lähimmälle lääkärille (70 km) päässä ja toimin ohjeiden mukaan. Tarvittaessa soitan ambulanssin jonka tulo kestää noin tunnin. Se on pitkä aika pitää potilas elossa jos on hätäpotilas.
jos tuossa tulee useampi akuutti tilanne yhtaikaa päälle, niin mitäpä sinä siinä.teet muuta kuin menet kahville, superhero?
Vierailija kirjoitti:
No minä vastaan esim. Marevan, verta ohentavan lääkkeen määrityksestä. Ennen hoiti lääkärit tämän. Jos teen virheen, se voi olla kohtalokas potilaalle. Silmäpkl:llä sairaanhoitajat tekevät pistokset potilaan silmään. Eikö nämä työt ole vastuullisia?
On, mutta eri asia on otatko siitä vastuun. Tuskinpa.
Minäkin tein vaativaa ja vastuullista työtä taloushallinnon alalla eikä se kyllä palkkatasossa näkynyt. Suorittavalla tasolla vastuullista ja vaativaa työtä tekevien työtä ei arvosteta ja monasti heidän työstään kunnian ja hyvän palkan saa heidän esimiehensä joka ei käytännön työhön edes ole osallistu ja kenties ei edes käytännön työtä edes osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Työ on tärkeää mutta olen samaa mieltä vastuusta. Opettaja vastaa oppilaiden oppimisesta, sosiaalityöntekijä tekee ratkaisuja ihmisten hyvivvoinnin edistämiseksi
sairaanhoitaja pistää tippaa sioneen ja jakaa lääkkeitä ohjeiden mukaan. Myönnän että yksinkertaistan asioita
Osaatko laittaa tipan tippumaan oikealla tavalla. Tiiäkkö sen tipan täytyy tippua tietyssä ajassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.
Edelleenkään ne sairaanhoitajat eivät ole ainoita ihmisiä töissä siellä sairaalassa. Ja kuten on sanottua aiemmissa ketjuissa, se sairaala pyörii ilman sairaanhoitajia kyllä (vaikkakin hitaammin jne.) koska sairaanhoitajat eivät tee mitään sellaista mihinkä eivät esim. lääkärit kykenisi. Ilman lääkäreitä se sairaala ei todellakaan pyöri koska eivät ne sairaanhoitajat niitä osaa ilman ohjeita hoitaa.
On ihmeellistä että sairaanhoitajien omanarvontunne on niin korkea että realismi unohtuu, katsokaa sitä sairaanhoitajan koulutushjelmaa ja verratkaa kurssisisältöjä lääketieteelliseen. Sitten ehkä huomaatte että ei ole mitään "ilkeilyä" ym. sanoa että jokaisella on paikkansa ja sh ei valitettavasti ole tarpeeksi pätevä vertaamaan its
Lääkäri kierrolla avaa potilaan vaipan, ei laita kiinni, vaan jättää siihen. Kierrolla mukana kulkeva sh, lääkärin oikea käsi, ilmoittaa lähihoitajalle, että vaippa pitää vaihtaa. Hierargia on korkea, mutta asianmukainen. T. Vaippoja vaihtava lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet että lääkärit saavat tietonsa? Eivät he osastolla ole koko aikaa ja silloin kun ovat, tekevät päätöksensä hoitajien kertoman perusteella. Eli hoitajat tarkkailevat voinninmuutoksia ja oireita, tekevät päätöksen että tarvitseeko päivystyksellistä apua vai riittääkö virka-aikaan tapahtuva lääkärinkierto, akuuteimmissa tilanteissa alkavat jo heti hoitotoimenpiteisiin ja niihin soitetaan vaan "kuittaus" päivystävältä lääkäriltä. Jos hoitaja eivät osaa hommiaan niin ei lääkärinkään työstä tule mitään.
Näin sanoi eräs lääkäri minulle. Hän ei pärjäisi ilman hoitajia, te olette niitä mittareita.
Vierailija kirjoitti:
Ap, hoitoalalla jokainen ammatti on käytännössä sellainen, että siinä on mahdollisuus aiheuttaa vahingossa potilaan kuolema/ muita hyvin vakavia virheitä. Kyse on ihmishengistä. Sinä varmaan pyörittelet jossain toimistossa numeroita tms..? Jos tärkeä paperi joutuu vahingossa silppuriin niin ei se kuitenkaan ihan yhtä vakava asia ole kuin laittaa vaikkapa röntgenkuvauksissa kiireen keskellä vahingossa varjoainetta väärään paikkaan -> potilas voi kuolla (näinhän on käynytkin). Hoitoalalla on nykyään aivan valtava kiire, ja kiireen keskellä inhimilliset virheet ovat oikeasti mahdollisia. Inhimillinen virhe hoitoalalla johtaa pahimmillaan potilaan kuolemaan.
Avartuuko yhtään? Mitä muuten ylipäänsä tiedät sairaanhoitajien ammatista? Potilas näkee yhden pienen paskan sairaanhoitajan kokonaisesra työstä.. sinä et tiedä siitä työstä todellisuudessa yhtikäs mitään.
Niin ja sairaala-apulainen voi viedä potilaalle väärän ruuan!
Elävä esimerkki meiltä töistä: eläkeikää hipova lääkäri määrää mitä sattuu, esim kymmenkertaisen annoksen verenpainelääkettä. Kyllä siinä sh:lla on melkoinen vastuu olla portinvartijana että ko. annos ei päädy potilaalle ennenkuin on varmistettu että tarkoititko näin vai olisko sittenkin virhe.
Vierailija kirjoitti:
No minä vastaan esim. Marevan, verta ohentavan lääkkeen määrityksestä. Ennen hoiti lääkärit tämän. Jos teen virheen, se voi olla kohtalokas potilaalle. Silmäpkl:llä sairaanhoitajat tekevät pistokset potilaan silmään. Eikö nämä työt ole vastuullisia?
Marevan hoito on siinä suhteessa helppo, että eilisen voit korjata tänään.
En ole sairaanhoitaja, mutta olen ollut tutkimustyössä sairaalassa. Ymmärrän siis sen, että vaikka lääkäri tilaa tutkimukset, hän ei todellakaan ole tutkimustyön asiantuntija, eikä hän osaisi niitä tutkimuksia laadukkaasti tehdä, joita tein.
Samoin ajattelen, että sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija ja tekee lääkärin määräyksen jälkeen oman asiantuntijuutensa mukaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos tuossa tulee useampi akuutti tilanne yhtaikaa päälle, niin mitäpä sinä siinä.teet muuta kuin menet kahville, superhero?
Se arviointi!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tein vaativaa ja vastuullista työtä taloushallinnon alalla eikä se kyllä palkkatasossa näkynyt. Suorittavalla tasolla vastuullista ja vaativaa työtä tekevien työtä ei arvosteta ja monasti heidän työstään kunnian ja hyvän palkan saa heidän esimiehensä joka ei käytännön työhön edes ole osallistu ja kenties ei edes käytännön työtä edes osaisi.
Ei muuta ku tippaa suoneen!
Vierailija kirjoitti:
Voisin kirjoittaa tähän romaanin. Olen pitkäaikaissairas ja osastohoidossa pitkiä aikoja vuosittain. Siinä on aikaa tarkkailla ympäristöä ja hoitajia. En itse kestäisi niin kuormittavassa ja oikeasti TODELLA vastuullisessa työssä tuntiakaan.
Ehkä jaksaisit sen tunnin viettää kahvihuoneessa rupattelemassa tai somettamassa kuten sairaanhoitajilla on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa sinä siitä päätät lähetetäänkö potilas keskussairaalaan ambulanssilla mahdollisessa rintakiputapauksessa. Etkä sinä ole se joka päättää lähetetäänkö potilas varjoainekuvaukseen ja mahdolliseen pallolaajennukseen. Saati, että suorittaisit sen pallolaajennuksen.
Sairaanhoitajan työtä on monen tasoista. Itse olen vuosikaudet vierestä seurannut sitä helpomman pään hommaa. Esim ajanvarausta. Palkalla tietenkin tuskin pärjää heidän mielestään.