Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?

Vierailija
07.04.2016 |

Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!

Kommentit (276)

Vierailija
41/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo aika paljon ihmisten asenteista hoitohenkilöitä kohtaan nämä kirjoitukset.

Toivottavasti itse olette sitten niitä ihania potilaita, jotka ansaitsevat vaan hymyjä ja nopeaa hoitoa.

Vierailija
42/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon ihmisten asenteista hoitohenkilöitä kohtaan nämä kirjoitukset.

Toivottavasti itse olette sitten niitä ihania potilaita, jotka ansaitsevat vaan hymyjä ja nopeaa hoitoa.

Kertoo aika paljon hoitajasta, jos potilaan pitää ANSAITA hymy ja nopea hoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta näyttää että tähän ketjuun vastanneet hoitajat tulkitsee näitä viestejä ihan väärin. Eihän heitä sanottu asiakaspalvelijoiksi vaan hoitoalan työntekijöiksi, verrattiin vain aloja. Ei sanottu että hoitaja päättää kuka pääsee laitokseen. Ei kukaan ajatellut että lääkäri loikoilee huoneessaan peukaloita pyörittämässä.

Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että heillä on vikaa ihan perusälykkyydessä.

Vierailija
44/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiire, v-mäiset asiakkaat (näitä nähty myös kaupan alalla) ja pinna pettää sekä todellakin tuo, että hoitoalalle kannustetaan kaikki jotka työkkärin luukulla käyvät. Minuakin kehoitettiin hakemaan lähihoitajaksi, kun "siellä niitä töitä riittää." En todellakaan tunne paloa siihen hommaan, sillä olen juurikin epäsosiaalinen ja inhoan eritteitä. En kykenisi koskemaan kehenkään vieraaseen ihmiseen tai hoitamaan empaattisesti.

Itse sairaalassa asioidessani koitan olla ripeä, joustava ja turhia pölisemättä (vaikka olisinkin Googlaillut vaivoista). Lääkärituttuni sanoi, että on todella rasittavaa, kun moni potilas luulee googlen jälkeen tietävänsä kaiken. Tuollainen saattaa johdatella lääkärin vääriin päätöksiin tai potilas voi alkaa kuvitella lisäoireita itselleen....

Löysin googlella nimen vaivaan, josta kolme yleislääkäriä ja neljä erikoislääkäriä eivät tienneet mitään. Miten olisivatkaan, kun koko asiaa on alettu tutkia vasta pari vuotta sitten. Yhden tutkijan voimin. Vasta yksi tutkimus on julkaistu.

Osa lääkäreistä joden luona kävin, yritti vähätellä oireitani ja yksi vihjasi minun vain kuvittelevan. Ei lääkäri voi sanoa, että hän ei tiedä. Tai voi, mutta harvalla ylpeys antaa periksi.

Ei lääkärillä ole mitään yli-inhimillistä tietämystä. Asiakas pystyy lukemaan ja ymmärtämään samat faktat, mitä lääkäri opiskellessaan. Minusta on hienoa, että nykyään lääkäri ottaa enemmän huomioon asiakkaan näkemyksiä. Ihmiset ovat nykyään korkeasti koulutettuja, tietoa on saatavilla ja potilaalla on paljon enemmän aikaa tutkia omaa vaivaansa omatoimisesti kuin lääkärillä. Miksi lääkäri siis sivuuttaisi sen?

Ei hitto soikoon?! Kuvittelet ihan oikeasti osaavasi samat asiat, kuin kymmenen vuotta opiskellut lääkäri?! Tämä on juuri ongelma. Kaikki luulee googlen takia tietävänsä kaiken.

Vierailija
45/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon kokemusta töykeistä vastaajista. Nytkin pitäisi käydä lääkärissä, päätin olla soittamatta tänään ja kysellä aikoja. Jotenkin korvissa kailottaa jo valmiiksi töykeä vastaus, joten huomenna menen vain jonottamaan.

Vierailija
46/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakaa hoitsut VAATIA, että sitä kiirettä alettais purkamaan. Lisää väkeä töihin, jollei ehdi tuolla porukalla.

En muutenkaan tajua, miksi suomalaiset nöyrtyvät ja painavat hommia kahden-kolmen edestä ja kuolevat stressiin, kun työnantaja vaan päättää sanoa irti ja "tehostaa" toimintaansa. Mitä ne irtisanotut siellä muka tekivät, jollei töitä? Toki ymmärrän, jos ala on sellainen, että tuotteen tai palvelun kysyntä on laskenut ja väkeä ei tarvita, mutta kun kyse on alasta jossa riittää asiakkaita (esim. hoito ja koulut) eikä muu ole muuttunut kuin rahan määrä. Silloin pitää alkaa lakkoilla ja vaatia muutosta! Kyllä sieltä valtiolta joku tukiraha alkaa löytyä, vaikka velaksi, jos ihmisiä alkaa jäädä vaille hoitoa.

Suu auki, jos ei töitä kerkeä tehdä liian pienellä miehityksellä.

Vierailija
47/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon potilaasta, jos kuvittelee, että hoitajan ammattiin kuuluu sen vittuilun ja huonon käytöksen sietäminen. Ihan samalla lailla meillä pitäisi olla oikeus mahdollisimman rauhalliseen työympäristöön kuin muillakin.

Vierailija
48/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaat ja omaiset muuttuneet vuosi vuodelta rasittavammaksi.  Lehtijuttujen ja netin myötä tiedetään kaikesta kaikki. Ollaan kuitenkin niin tyhmiä, ettei ymmärretä sen oman läheisen olevan maailman napa hoitohenkilökunnalla. Vaaditaan kaikki tutkimukset vuodeosastolla johon suurin osa työikäisistäkään ei pääse edes kuukausien sairaslomien jälkeen. Itse ei olla valmiita ottamaan osaa läheisensä pärjäämiseen kotona, mieluiten säilötään laitokseen, niiden kerrottujen vaatimusten kera. Huoneen vesihanastakaan ei saada vettä itse omaisen mukiin vaan siihenkin on soitettava hoitaja paikalle täyttämään. Ei ymmärretä että se oman virtsatieinfektion vuoksi osastolla oleva omainen joutuu odottamaan sinne wc:n pääsyä monesta syytä, joku sairaampi tarvitsee apua kovaan kipuun, hengenahdistukseen, jne. Sitten möykätään kun hoitajia ei näy niin ovat siellä akuutimman potilaan huoneessa. Tai möykätään että istuvat kansliassa koneella niin tekemässä työtään jonka kuvasta ei tunnu olevan käsitystä. Mm. lääkärin antamat määräykset (lääkemuutokset, verikoe pyynnöt) tehdään potilaan tietoihin joista HOITAJA kirjaa sen lääkkeen lääkelistalle, tulostaa listan ja tekee muutokset potilaan pillerikuppiin. Tilaa ne verikokeet koneella, huomioi mm. ravinnotta olo merkinnät sovittuihin paikkoihin.

Lehtijuttujen myötä tiedetään, että muistisairas ihminen asuu huoneessa, jonka seinät on tahrittu ulosteella. Ja kun siitä sanoo hoitajalle, hoitaja ei reagoi. Omaisten on syytäkin heittäytyä rasittaviksi ja vaativiksi, jos henkilökunnan todellisuudentaju on hämärtynyt niin pahasti että tuota pidetään normaalina.

Kun se hoitaja ei päätä kuka saa laitospaikan ja kuka ei. Jälleen turhaa yrittää vakuuttaa sitä hoitajaa. Kunnissa/kaupungeissaon työryhmät jotka päättävät täyttyykö potilaan tarve tuettuun hoitopaikkaan ja millaiiseen (tarvitaanko yöhoito).  Kyllä sillä paskalla, räkimällä,ym eritteillä kuorrutetaan siellä laitoksessakin paikkoja ja seiniä. Siinä voi joutua omainen odottamaan, kun pari hoitajaa putsaa siellä toisessa huoneessa näitä jälkiä.

Jos mitoitus vuorossa on 1 hoitaja/ 4-8 potilasta kohden  ja kuten joku edellä mainitsi potilaiden avun tarve vaihtelee paljon riippuen minkä kuntoisia sattuu olemaan juuri silloin osastolla. Vuodepotilaan suihkutus makuuasennossa siirtymisineen. pukeminen/riisuminen, lakananvaihtoineen vie jo aikaa 20-25min. Jos vielä toimitetaan samalla vatsa peräruiskella, ajetaan vatsa, suojataan tippoja/kipsejä niin aikaa kuluu enemmän. Vaativa haavahoito voi viedä 20-30min jos sen tekee kunnolla. Jollekin jää silloin se 5min vaan. Hoitajana pidän huolta että apua saavat nekin jotka eivät saa sitä itse pyydettyä. Syötettäviä voi olla useampia ja kuka haluaa hotkaista ruokansa juomineen 5min?!! Lisäksi ne lääkemuutokset, verikokeet, vieminen röntgeniin (matkoineen tunneleita pitkin vie 20min meno-paluu nopeastikin tehtynä). Huonosuoniselle potilaalle tipan laittaminen vie aikaa valmisteluineen, jne. Askeleita tulee joka vuorossa yli 10000 vaikka ihan perusvuoro.

Sen hoitajan työhön kuuluu huolehtia niistä potilaista. Jos on aikaa tulla toteamaan tilanne, on aikaa siivota sotkut. Miten voit edes alkaa puolustella tuollaista käytöstä? Kyllä on syytäkin omaisilla nostaa meteli, että saataisiin ammattitaidottomat hoitajat ravisteltua todellisuuteen.

Vierailija
49/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiire, v-mäiset asiakkaat (näitä nähty myös kaupan alalla) ja pinna pettää sekä todellakin tuo, että hoitoalalle kannustetaan kaikki jotka työkkärin luukulla käyvät. Minuakin kehoitettiin hakemaan lähihoitajaksi, kun "siellä niitä töitä riittää." En todellakaan tunne paloa siihen hommaan, sillä olen juurikin epäsosiaalinen ja inhoan eritteitä. En kykenisi koskemaan kehenkään vieraaseen ihmiseen tai hoitamaan empaattisesti.

Itse sairaalassa asioidessani koitan olla ripeä, joustava ja turhia pölisemättä (vaikka olisinkin Googlaillut vaivoista). Lääkärituttuni sanoi, että on todella rasittavaa, kun moni potilas luulee googlen jälkeen tietävänsä kaiken. Tuollainen saattaa johdatella lääkärin vääriin päätöksiin tai potilas voi alkaa kuvitella lisäoireita itselleen....

Löysin googlella nimen vaivaan, josta kolme yleislääkäriä ja neljä erikoislääkäriä eivät tienneet mitään. Miten olisivatkaan, kun koko asiaa on alettu tutkia vasta pari vuotta sitten. Yhden tutkijan voimin. Vasta yksi tutkimus on julkaistu.

Osa lääkäreistä joden luona kävin, yritti vähätellä oireitani ja yksi vihjasi minun vain kuvittelevan. Ei lääkäri voi sanoa, että hän ei tiedä. Tai voi, mutta harvalla ylpeys antaa periksi.

Ei lääkärillä ole mitään yli-inhimillistä tietämystä. Asiakas pystyy lukemaan ja ymmärtämään samat faktat, mitä lääkäri opiskellessaan. Minusta on hienoa, että nykyään lääkäri ottaa enemmän huomioon asiakkaan näkemyksiä. Ihmiset ovat nykyään korkeasti koulutettuja, tietoa on saatavilla ja potilaalla on paljon enemmän aikaa tutkia omaa vaivaansa omatoimisesti kuin lääkärillä. Miksi lääkäri siis sivuuttaisi sen?

Olen työskennellyt tk-lääkärinä joskus ja kaltaisesi ihmiset ovat hoitoalan rasite ja ihmisinä paskoja. Kaikki jotka on "googlettanut sen superharvinaisen pilipalisairauden", joka sinulla "varmasti" on saisi mennä yksityiselle puolelle molottamaan soopaansa. Realismi ja odotukset ei kohtaa.

Vierailija
50/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulen, että kyse on myös väärinkäsityksistä ja siitä ettei hoitajat ja lääkärit osaa ilmaista itseään kansanomaisesti. Lääkärit vähän paremmin, koska heitä koulutetaan siihen ja he tietää puhuvansa keskenään ihme jargonia.

Ainakin mitä olen kuunnellut ystävien tarinoita, mistä he ovat loukkaantuneet synnärillä niin usein mielessä pyörii itsellä ajatus: "Niin joo, ymmärrän, että kun se sanoo noin niin se kuulostaa ikävältä, mutta kätilö on siis tarkoittanut tätä... " Eli ihan oikeasti ohjaukseen kannattaa kiinnittää huomiota, kun kätilö "kieltää" tutin, hän ei tee sitä ilkeyttään vaan hän haluaa edistää imetyksen onnistumista yms. Tai kun sairaanhoitaja sanoo, että silittely tuntuu vauvasta ikävältä, hänen oikeasti pitäisi ohjata vanhempia pitämään koko kämmentä rauhallisesti vauvan päällä, koska sellainen kosketus tuntuu vauvasta turvalliselta ja hyvältä...

Vierailija
51/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon potilaasta, jos kuvittelee, että hoitajan ammattiin kuuluu sen vittuilun ja huonon käytöksen sietäminen. Ihan samalla lailla meillä pitäisi olla oikeus mahdollisimman rauhalliseen työympäristöön kuin muillakin.

Kyllä, se kuuluu. Hoitajan työhön kuuluu nimenomaan sietää niiden sairauden katkeroittamien ihmisten huono käytös. Se oma ego ei saisi olla asiakasta tärkeämpi. Siksi harva sopii tuolle alalle.

Vierailija
52/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas ymmärrät tahallasi väärin. Mutta ei VOI eikä SAA olla niin että hoidon taso määräytyy potilaan ystävällisyyden (vai minkä?) mukaan. Ja minä olen aina kohtelias, kiltteyssyndroomainenkin kun hymyilen niille vittumaisimmillekin ihmisille. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä on pyrittävä olemaan ystävällinen? Jos toinen osoittaa ettei kunnioita sinua pätkääkään niin sitten on asia hivenen eri, mutta hoitaja hoitaa joka tapauksessa ja hymyilee sille seuraavalle potilaalle. Ihan niin kuin asiakaspalvelija asiakkaalle.

Vierailija
53/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luulen, että kyse on myös väärinkäsityksistä ja siitä ettei hoitajat ja lääkärit osaa ilmaista itseään kansanomaisesti. Lääkärit vähän paremmin, koska heitä koulutetaan siihen ja he tietää puhuvansa keskenään ihme jargonia.

Ainakin mitä olen kuunnellut ystävien tarinoita, mistä he ovat loukkaantuneet synnärillä niin usein mielessä pyörii itsellä ajatus: "Niin joo, ymmärrän, että kun se sanoo noin niin se kuulostaa ikävältä, mutta kätilö on siis tarkoittanut tätä... " Eli ihan oikeasti ohjaukseen kannattaa kiinnittää huomiota, kun kätilö "kieltää" tutin, hän ei tee sitä ilkeyttään vaan hän haluaa edistää imetyksen onnistumista yms. Tai kun sairaanhoitaja sanoo, että silittely tuntuu vauvasta ikävältä, hänen oikeasti pitäisi ohjata vanhempia pitämään koko kämmentä rauhallisesti vauvan päällä, koska sellainen kosketus tuntuu vauvasta turvalliselta ja hyvältä...

Ei tarvita mitään koulutusta, että ihminen tajuaisi käskyjen ja komentojen kuulostavan ikävältä, jos niitä ei perustele.

Vierailija
54/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä paikassa jossa on monen eri ammatin edustajia ja vain lääkärit eivät tervehdi. Eivät vastaa huomenien toivotukeen vaan kulkevat nokka pystyssä ohi! Jotain kertoo..

Vierailija
55/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te vain unohdatte, että te olette ASIAKASPALVELUTYÖSSÄ. Ne asiakkaat on se teidän työ. Nyt te käyttäydytte kuin ne asiakkaat olisi pelkkä häiriötekijä muuten niin auvoisen rauhallisessa kahvittelutuokiossanne.

Vierailija
56/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt tk-lääkärinä joskus ja kaltaisesi ihmiset ovat hoitoalan rasite ja ihmisinä paskoja. Kaikki jotka on "googlettanut sen superharvinaisen pilipalisairauden", joka sinulla "varmasti" on saisi mennä yksityiselle puolelle molottamaan soopaansa. Realismi ja odotukset ei kohtaa.

Oletan, että sait potkut hyvin pian?

Vierailija
57/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se kuuluu. Hoitajan työhön kuuluu nimenomaan sietää niiden sairauden katkeroittamien ihmisten huono käytös. Se oma ego ei saisi olla asiakasta tärkeämpi. Siksi harva sopii tuolle alalle.

Ja niinhän me siedetäänkin. Valitettavasti. Kyse ei ole mistään egosta, vaan siitä että monet ovat vittumaisia potilaita ihan pienistäkin syistä. Ei asiattomuuksia tarvitse kenenkään kestää. Ja sanonkin usein potilaille, että vaikka ymmärrän kivut ja säryt, tämä ei voi kutsua minua huoraksi. En ole sitä ansainnut, enkä tule sitä jatkossakaan kestämään.

Minusta on naurettavaa, että ihmiset kuvittelee ettei vuosikausia kestänyt huonon käytöksen kuuntelu muka menisi hoitajan ihon alle. Tule ihmeessä kokeilemaan tätä duunia, jos se kerta on niin helppoa.

Minusta moni sopisi tälle alalle, jos olosuhteet työntekoon olisivat inhimillisemmät. Nyt kestetään kiire, huono palkka, kolmivuorotyöt, kiittämättömät/väkivaltaiset potilaat, sisäilmaongelmat jne minusta olosuhteisiin nähden vielä joten kuten. Mutta ei jatkossa.

Vierailija
58/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten kaikista vittumaisinta että vähätellään! Joka ikinen lääkäri jolla olen käynyt on tehnyt sitä, ja menen lääkäriin todellakin vain kun on ihan pakko. Vituttaa ihan suunnattomasti kun siinä kohtaa sanotaan että tule parin viikon päästä uudestaan jos vielä vaivaa, kun on itse odotellut pari kuukautta että katoaisko se vaiva ilman sitä veemäistä lääkärikäyntiä. Sitä tuhahtelua ja nyrpistelyä ei joudu sietämään keneltäkään muulta kuin hoitoalan ihmisiltä.

Syynä on juuri se, että asiakas ei maksa käyntiä itse vaan kunta. Henkilökunta kuvittelee siis tekevänsä hyväntekeväisyystyötä ja palveluksen asiakkaalle. Asiakas on se nöyrä kerjäläinen jolle pitää näyttää paikkansa. Kuten tuolla yksi "lääkäri" joka haukkuu asiakkaat paskoiksi oman epäpätevyytensä vuoksi.

Vierailija
59/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita mitään koulutusta, että ihminen tajuaisi käskyjen ja komentojen kuulostavan ikävältä, jos niitä ei perustele.

No, perusteluhan sekin on, että tuntuu ikävältä. Pointti on se, että ohjata pitää positiivisen kautta ja varsin moni meistä ohjaa huomaamattaan negatiivisesti ellei meitä opeteta kiinnittämään tähän huomiota. Aika moni vanhempi kieltää vaan, että ei älä voi sattua, kun voisi ohjata lasta toimimaan toisin. Eli väittäisin, että aika sisäsyntyistä on monilla kieltojen kautta ohjaaminen...

Vierailija
60/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te vain unohdatte, että te olette ASIAKASPALVELUTYÖSSÄ. Ne asiakkaat on se teidän työ. Nyt te käyttäydytte kuin ne asiakkaat olisi pelkkä häiriötekijä muuten niin auvoisen rauhallisessa kahvittelutuokiossanne.

Anteeksi, eli hoitajille ei kuulu kahvitauot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä