hoitaja ihmettelee: MIKSI vanhemmat eivät ota lastensa sairastumista vakavasti?
jos soitamme ja sanomme, että tyttärenne oksentelee ja on tulikuuma en todellakaan ilahdu siitä että saavut hakemaan vasta kolmen tunnin päästä tai
jos soitan, että pojallasi on vesirokko olet sitä mieltä, että voihan se olla hikinäppylöitäkin ja "tarkkaillaan tilannetta"
tajuatko yhtään, miten kurjaa kipeällä lapsella siellä tarhassa on ? :(
KAIKKIEN ENITEN KUITENKIN IHMETTELEN SITÄ, ETTÄ TUOT SEN KUUMEISEN/UUPUNEEN " KERRAN YÖLLÄ OKSENTANEEN "-LAPSESI POKKANA TARHAAN JA KEHTAAT OLLA YLLÄTTYNYT KUN SOITAMME TUNNIN PÄÄSTÄ HAKEMAAN POIS. ymmärrän kyllä, että lapsilla vuotaa usein nenä ja se ei ole syy pitää kotona, mutta jos lapsesi on nuhan ohella veltto ja kuuma niin pääset helpommalla kun alat vaan suosiolla soitella pomolta vapaata! sillä me kyllä soitamme sinut hakemaan, tykkäät tai et.
Kommentit (530)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt jankkaajat tajuta että kaikista töistä et voi poistua heti.
On olemassa työpaikkoja ja sellaisia töitä, joissa ei onnistu se että yksi vain äkkiä lähtee pois.
Ei ole vastuullista työntekoa se että lähtee heti suunapäänä päiväkotiin hakemaan lasta, ja jättää työkaverit kuseen. Pahimmillaan voi turvallisuus vaarantua, esim. potilastyössä. Varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin on todella vaikeaa saada sijaisia, ja töitä tehdään minimimiehityksellä.
Kaikista töistä ei heti pääse, mutta asiasta ilmoittaminen ja toisen paikalle kutsuminen ei kestä varttia pidempään.
Liki jokainen työpaikka kykenee toimimaan, vaikka te itse sairastutte kesken työpäivän. Jätätkö akuutissa tilanteessa kuitenkin lähtemättä ja jopa menemättä lääkäriin?
Lain mukaan jokainen vanhempi on vastuussa lapsestaan lapsen sairastuessa. Lapsen hoito ei enää kuulu sairastuneen lapsen hoitopaikalle kuin sen aikaa, mitä matka sinne kestää. Hoitopaikan lainmukainen velvoite lapsen hoidosta loppuu ilmoituksen jälkeen, sen jälkeen he pitävät lasta, koska eivät voi jättää lasta heitteille. Tietenkin, jos poikkeustilanteessa jotain hoitoa toisessa paikassa ei saa järjestettyä, hoitopaikan hoitajat eivät edelleenkään voi jättää heitteille, mutta he voivat soittaa sosiaalityöntekijänn ja eiköhän se tarkoita suoraan lapsen hoidon järjestämisen selvitystäkin.
Jos on lapsen hankkinut, siitä seuraa vastuu. Kuinka moni ei ymmärrä sitä?
Ei asia ole mielipidekysymys eikä työnantajalta kysyttävä, vaan siitä on säädetty laissa. Vanhemmat ovat velvollisia hoitamaan lapsiaan ja jos tietää lapsen noudon olevan hankalaa yllättäen, asiaa voi oikeasti käydä läpi päivähoitosuunnitelmassa. Sosiaalitoimi, joka järjestää päivähoidon pyrkii auttamaan ja neuvomaan siinä. Joissain hoitopaikoissa asiasta voi etukäteenkin sopia.
Jos asiasta ei ole sopinut mitään etukäteen ja jättää hakemisen ilmoituksesta useamman tunnin päähän se on oikea heitteillejättö. Viimeistään sen toistuessa päivähoidon jo kuuluu tehdä ilmoitus. Silloin, jos selvitettäessä käy ilmi, että kaupan ovea ei vaan voinut sulkea kyllä sosiaaliviranomaiset osaavat neuvoa sekä vanhempia että tarvittaessa työnantajaa joka on kieltänyt poistumisen. Ilman työnantajan nimenomaista kieltoa asia on täysin vanhempien vastuulla.
Ja joka kerta, kun päiväkodissa odottaa terve lapsi, otan hänet matkaani ja palaan noin tunnin kuluttua takaisin ja jätän lapsen hoitoon vaikka vain pariksi tunniksi. Kun lääkäri toteaa, että lapsi on terve, ei minulla ole oikeutta olla pois töistä. Näin sanoo laki! Yhdenkään vanhemman ei tarvitse jäädä pois töistä siksi, että päiväkodin hoitajien mielestä lapsi saattaa olla sairas. Liman yökkiminen ei ole oksentelua.
Toisaalta toivoisin, että kun haen lasta päiväkodista, niin hoitajat kertoisivat, kuka on purrut lastani ja miksi he eivät kykene luomaan lapsille turvallista ympäristöä. Nämä mustelmat, puremat ja ruhjeet syntyvät aina niin, ettei kukaan tiedä niistä mitään. Sen sijaan hikinäpyt lapseni niskassa kyllä nähdään ja tulkitaan vesirokoksi.
Onko limaa yökkivä lapsi mielestäsi hoitokuntoinen?
Vierailija kirjoitti:
Entä se isä? Äiti sitä, äiti tätä, kai lapsilla on isäkin.
Otsikossa lukee: vanhemmat = äiti ja ISÄ. Vai onko sinun mielestä vanhemmat vain äiti?
Minä ja mieheni olemme hoitajia. Toinen sellaisessa paikassa, että sieltä ei nopeasti voi lähteä. Meillä oli itsestään selvää, että itse hankin päivätyön, kun lapsi tuli perheeseen. Ja juuri minä siksi, että miehellä on parempi palkka. Sanoin itseni irti ja löysin työn, joka on lähellä koulutustani. Sain päivätyön ja pystyn hakemaan sairaan lapsen hoidosta tarvittaessa. Palkka pieneni eikä tätä työtä kovin arvosteta. Mutta lapsi on tärkein ja väitän, että kuka tahansa vanhempi pystyy tekemään valintoja lapsen parhaaksi. Jos kuuluisan vesilasitestin mukaan on töissä korvaamaton, kannattaa jättää lapset tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt jankkaajat tajuta että kaikista töistä et voi poistua heti.
On olemassa työpaikkoja ja sellaisia töitä, joissa ei onnistu se että yksi vain äkkiä lähtee pois.
Ei ole vastuullista työntekoa se että lähtee heti suunapäänä päiväkotiin hakemaan lasta, ja jättää työkaverit kuseen. Pahimmillaan voi turvallisuus vaarantua, esim. potilastyössä. Varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin on todella vaikeaa saada sijaisia, ja töitä tehdään minimimiehityksellä.
Kaikista töistä ei heti pääse, mutta asiasta ilmoittaminen ja toisen paikalle kutsuminen ei kestä varttia pidempään.
Liki jokainen työpaikka kykenee toimimaan, vaikka te itse sairastutte kesken työpäivän. Jätätkö akuutissa tilanteessa kuitenkin lähtemättä ja jopa menemättä lääkäriin?
Lain mukaan jokainen vanhempi on vastuussa lapsestaan lapsen sairastuessa. Lapsen hoito ei enää kuulu sairastuneen lapsen hoitopaikalle kuin sen aikaa, mitä matka sinne kestää. Hoitopaikan lainmukainen velvoite lapsen hoidosta loppuu ilmoituksen jälkeen, sen jälkeen he pitävät lasta, koska eivät voi jättää lasta heitteille. Tietenkin, jos poikkeustilanteessa jotain hoitoa toisessa paikassa ei saa järjestettyä, hoitopaikan hoitajat eivät edelleenkään voi jättää heitteille, mutta he voivat soittaa sosiaalityöntekijänn ja eiköhän se tarkoita suoraan lapsen hoidon järjestämisen selvitystäkin.
Jos on lapsen hankkinut, siitä seuraa vastuu. Kuinka moni ei ymmärrä sitä?
Ei asia ole mielipidekysymys eikä työnantajalta kysyttävä, vaan siitä on säädetty laissa. Vanhemmat ovat velvollisia hoitamaan lapsiaan ja jos tietää lapsen noudon olevan hankalaa yllättäen, asiaa voi oikeasti käydä läpi päivähoitosuunnitelmassa. Sosiaalitoimi, joka järjestää päivähoidon pyrkii auttamaan ja neuvomaan siinä. Joissain hoitopaikoissa asiasta voi etukäteenkin sopia.
Jos asiasta ei ole sopinut mitään etukäteen ja jättää hakemisen ilmoituksesta useamman tunnin päähän se on oikea heitteillejättö. Viimeistään sen toistuessa päivähoidon jo kuuluu tehdä ilmoitus. Silloin, jos selvitettäessä käy ilmi, että kaupan ovea ei vaan voinut sulkea kyllä sosiaaliviranomaiset osaavat neuvoa sekä vanhempia että tarvittaessa työnantajaa joka on kieltänyt poistumisen. Ilman työnantajan nimenomaista kieltoa asia on täysin vanhempien vastuulla.
Ja joka kerta, kun päiväkodissa odottaa terve lapsi, otan hänet matkaani ja palaan noin tunnin kuluttua takaisin ja jätän lapsen hoitoon vaikka vain pariksi tunniksi. Kun lääkäri toteaa, että lapsi on terve, ei minulla ole oikeutta olla pois töistä. Näin sanoo laki! Yhdenkään vanhemman ei tarvitse jäädä pois töistä siksi, että päiväkodin hoitajien mielestä lapsi saattaa olla sairas. Liman yökkiminen ei ole oksentelua.
Toisaalta toivoisin, että kun haen lasta päiväkodista, niin hoitajat kertoisivat, kuka on purrut lastani ja miksi he eivät kykene luomaan lapsille turvallista ympäristöä. Nämä mustelmat, puremat ja ruhjeet syntyvät aina niin, ettei kukaan tiedä niistä mitään. Sen sijaan hikinäpyt lapseni niskassa kyllä nähdään ja tulkitaan vesirokoksi.
Onko limaa yökkivä lapsi mielestäsi hoitokuntoinen?
On. Onko sinusta pureminen normitoimintaa johon ei tarivtse puuttua?
Olen lähtenyt kerran töistä kun päiväkodista soitettiin, lapsella oli kuumetta. Kl oli noin 12 kun sain soiton. Hoidin kesken olevan asiakkaan 15min ja peruin iltapäivältä hommat/siirsin muille toinen 15min, osan peruutuksista tein autosta soittamalla. Ajo päiväkodille töistä normaali 30min omalla autolla. Vei sen tunnin kun olin päiväkodilla minkä pihalla törmäsin anoppiin (varahakijalistalla) kelle oli myös soitettu kun minua ei ollut kuulunut..! Lapsi 2v. odotti istuen toppavaatteisiin puettuna naulakoilla kun tulimme sisään, olisin suonut että olisi saanut edes eteisen sohvalla pötköttää sisävaatteissa. Nopeammin en olisi kyllä ehtinyt, anoppi oli ihmeissään toimintatavasta myös mutta oli sitten lähtenyt matkaan eikä ollut saanut minua kiinni kun puhelineni oli varattu kun peruin koko ajan iltapäivän töitäni.
Onneksi sen jälkeen ei ole tullut puheluita, lapset eivät ole sairastuneet kesken päivän.
Lääkkeenannosta sen verran että olen joskus antanut räkäiselle mutta pirteälle lapselle särkylääkettä ennen päikkyä, en kuumeen alentamiseen (kuumeista en tietenkään vie päikkyyn) vaan ihan pikkuflunssaiseen oloon mihin itsekin ottaa särkylääkettä vaikka ei ole "kunnolla" sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä Suomenlinnassa ja keskellä päivää lautta menee vain kerran tunnissa.
Pitäisikö uida yli jotta ehdin päiväkotiin alle tunnissa? Päiväkoti ei ole myöskään keskustassa.Aika kamala tilanne. Jos lapsi päivähoidossa vaikka katkaisee kätensä/ lyö pahasti päänsä / saa jonkun vaikka epileptisen kohtauksen niin joutuu odottamaan sinua pitkään.. Itse en uskaltaisi olla noin pitkän työmatkan päässä säännöllisesti.
MISSÄ PÄIVÄKODISSA/PERHEPÄIVÄHOIDOSSA/KERHOSSA EI LAPSELLE TILATA AMBULANSSIA NOISSA TILANTEISSA!
NYT ÄKKIÄ YHTEYTTÄ LEHDISTÖÖN, JOS TUOLLAISIA PAIKKOJA LÖYTYY, ETTÄ NOISSA TILANTEISSA ODOTELLAAN VANHEMPIA PAIKALLE!
Anteeksi huutaminen, mutta on todella vakavasta virkavirheestä kyse, jos lapselle i apua hankita. Toki vanhemmillekin pitää soittaa, mutta sen tekee sitten joku hoitaja, joka ei ole lapsen kanssa siellä ambulanssissa.
Jotkut työnantajat vaativat lääkärin todistuksen siitä että lapsi on sairas. Päiväkodista on saatettu soittaa että lapsi on ihan uupunut ja jotenkin vetämätön, hae kotiin, on varmasti kipeä. Sitten lääkärissä ei löydetty mitään vikaa. Ei tulehdusten merkkejä, ei kuumetta eikä kipua. Lapsi muuten vain väsynyt. Todistusta ei tippunut.
Mitä muuta vanhempi voi kuin viedä lapsen takaisin päiväkotiin? Kaikissa työpaikoissa ei voi noin vain ottaa palkattomia vapaita omin luvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni olemme hoitajia. Toinen sellaisessa paikassa, että sieltä ei nopeasti voi lähteä. Meillä oli itsestään selvää, että itse hankin päivätyön, kun lapsi tuli perheeseen. Ja juuri minä siksi, että miehellä on parempi palkka. Sanoin itseni irti ja löysin työn, joka on lähellä koulutustani. Sain päivätyön ja pystyn hakemaan sairaan lapsen hoidosta tarvittaessa. Palkka pieneni eikä tätä työtä kovin arvosteta. Mutta lapsi on tärkein ja väitän, että kuka tahansa vanhempi pystyy tekemään valintoja lapsen parhaaksi. Jos kuuluisan vesilasitestin mukaan on töissä korvaamaton, kannattaa jättää lapset tekemättä.
Kaikille ei vain ole tarjolla sitä päivätyötä. Toki valintoja voi yrittää tehdä, mutta ei koko elämää voi rakentaa sen ympärille että entä jos lapsi sairastuu.
Mun ymmärtääkseni lasta ei tarvitse ottaa takaisin päiväkotiin samana päivänä, kun on jo kirjattu ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei vain ole tarjolla sitä päivätyötä. Toki valintoja voi yrittää tehdä, mutta ei koko elämää voi rakentaa sen ympärille että entä jos lapsi sairastuu.
Jää sitten kotiin hoitamaan lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun ymmärtääkseni lasta ei tarvitse ottaa takaisin päiväkotiin samana päivänä, kun on jo kirjattu ulos.
Juu mutta kunta maksaa sitten vanhemman palkan, jos lapsella olisi ollut hoito-oikeus (ei sairaustodistusta lääkäriltä).
Vierailija kirjoitti:
Jotkut työnantajat vaativat lääkärin todistuksen siitä että lapsi on sairas. Päiväkodista on saatettu soittaa että lapsi on ihan uupunut ja jotenkin vetämätön, hae kotiin, on varmasti kipeä. Sitten lääkärissä ei löydetty mitään vikaa. Ei tulehdusten merkkejä, ei kuumetta eikä kipua. Lapsi muuten vain väsynyt. Todistusta ei tippunut.
Mitä muuta vanhempi voi kuin viedä lapsen takaisin päiväkotiin? Kaikissa työpaikoissa ei voi noin vain ottaa palkattomia vapaita omin luvin.
Vanhemman on järjestettävä lapsen hoito päivähoidon arvion mukaisesti. Jos työnantaja vaatii todistusta, kyllähän päivähoitokin voi kirjoittaa, että sairas lapsi oli haettava hoidosta. Se yksistään on lain mukainen peruste poistua töistä lapsen hoidon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillekin soitettiin kerran päiväkodista puolilta päivin, että lapselle ei ole koko päivänä maistunut ruoka ja on jotenkin vaisun oloinen, että haluammeko käyttää lääkärissä ennen viikonloppua. Lähdin töistä aikaisemmin käyttämään lasta tk:ssa, jossa lääkäri ei löytänyt lapsesta mitään vikaa. Tuli mieleen, että halusivatko hoitajat vain saada nopeammin lapset kotiin ja päästä viikonlopun viettoon.
Seuraavana aamuna lapsi heräsi silmät rähmästä muurautuneina ja käytimme lasta yksityisellä, jossa todettiin molemmissa korvissa paha tulehdus. Olikin sitten sellainen tulehdus, että vasta toinen antibioottikuuri alkoi purra.
Jos lähden töistä hakemaan sairasta lasta samalla, kun kuuntelen hoitajan selitystä oireilusta, en ehdi tunnissa millään hoitopaikkaan. Ensin puolitoista kilometriä kävellen bussipysäkille, jossa odotetaan bussia 0-30 min. Sen jälkeen bussilla 44-58 min, riippuen siitä, kumpi bussi on reitillä siihen aikaan. Ja sitten vielä kävely pysäkiltä tarhalle. Näin pääkaupunkiseudulla julkisilla kulkiessa, eikä edes tarvitse vaihtaa liikennevälineestä toiseen, sattuupahan vain olemaan työpaikka hieman eri suunnalla ja kunnassa kuin missä asuinpaikka. En todellakaan aio sen takia irtisanoutua varmasta ja mukavasta työpaikasta, että lapsi saattaa sairastua kesken työpäivän. Viiden tarhavuoden aikana toinen lapsi on ollut kaksi kertaa kesken päivän haettavassa kunnossa ja toinen lapsi kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta kunta maksaa sitten vanhemman palkan, jos lapsella olisi ollut hoito-oikeus (ei sairaustodistusta lääkäriltä).
Minkä lain mukaan? Vanhemmilla on ensisijainen velvollisuus lapsen hoidosta. Päivähoidon arvio sairaasta lapsesta voi kertoa lääkärille. Se ainakin yksistään johtaa vanhemman velvollisuuteen huolehtia lapsesta. Lääkäri kirjoittaa tai on kirjoittamatta sairaslomaa omista lähtökohdistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä Suomenlinnassa ja keskellä päivää lautta menee vain kerran tunnissa.
Pitäisikö uida yli jotta ehdin päiväkotiin alle tunnissa? Päiväkoti ei ole myöskään keskustassa.Aika kamala tilanne. Jos lapsi päivähoidossa vaikka katkaisee kätensä/ lyö pahasti päänsä / saa jonkun vaikka epileptisen kohtauksen niin joutuu odottamaan sinua pitkään.. Itse en uskaltaisi olla noin pitkän työmatkan päässä säännöllisesti.
Tuollaisissa tilanteissa päiväkodin tulee soittaa ambulanssi
Vierailija kirjoitti:
Kovin monella tuntuu olevan tilanne, että ovat yksin vastuussa lapsesta ja vieläpä niin haasteellisessa työpaikassa, että ovat myös siitä yksin vastuussa. Tekee mieli kysyä, mitä ne lasten isät tekevät. Muuta kuin pitävät puhelinta äänettömällä.
Merillä, 3 viikkoa kerrallaan. Toki sitten myös kotimaassa sen kolme viikkoa ja valmis hakemaan kymmenessä minuutissa, mikäli on kotona eikä vietä vapaitaan vaikka sukulaiskäynnillä monen sadan kilometrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin monella tuntuu olevan tilanne, että ovat yksin vastuussa lapsesta ja vieläpä niin haasteellisessa työpaikassa, että ovat myös siitä yksin vastuussa. Tekee mieli kysyä, mitä ne lasten isät tekevät. Muuta kuin pitävät puhelinta äänettömällä.
Merillä, 3 viikkoa kerrallaan. Toki sitten myös kotimaassa sen kolme viikkoa ja valmis hakemaan kymmenessä minuutissa, mikäli on kotona eikä vietä vapaitaan vaikka sukulaiskäynnillä monen sadan kilometrin päässä.
Miksi lapset ovat päiväkodissa, jos isä on vapaalla? Luulisi, että niin isä kuin lapsetkin haluaisivat ottaa kaiken irti yhteisestä ajasta, kun joutuvat olemaan pitkiä aikoja erossa silloin, kun isä on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani asia on niin, että sen lapsen hoitopäivän aikana saatan olla jopa kolmensadan kilometrin päässä, enkä todellakaan pääse lasta sieltä hakemaan ihan noin vain vaikka kuinka soittaisitte perään. Jos lapsella on hätä, niin soittakaa sille ambulanssi viemään sairaalaan.
No eiköhän se ole silloin teidän päivähoitosuunnitelmassakin ja asia lienee järjestyksessä jo muulla tavalla. Ainakin, jos olet ilmoittanut asiasta päivähoitosuunnitelmaan.
Vastustan ehdottomasti väkivaltaa, oma lapseni oli yksivuotiaana kohde ja kolmevuotiaana tekijä. Mutta kotiin ei kuulu, kuka töni/puri tms. Päiväkodin tehtävä on huolehtia, ettei väkivaltaa ole ja rangaista tekijää, ei uhrin vanhempien. Itse koin tekijätiedon kiusallisena, kun oma lapseni oli uhri, koska minusta se ei kuulunut meille. Tekijän vanhempia on tiedotettava siinä missä uhrinkin. Koulukiusaaminen on asia erikseen.