hoitaja ihmettelee: MIKSI vanhemmat eivät ota lastensa sairastumista vakavasti?
jos soitamme ja sanomme, että tyttärenne oksentelee ja on tulikuuma en todellakaan ilahdu siitä että saavut hakemaan vasta kolmen tunnin päästä tai
jos soitan, että pojallasi on vesirokko olet sitä mieltä, että voihan se olla hikinäppylöitäkin ja "tarkkaillaan tilannetta"
tajuatko yhtään, miten kurjaa kipeällä lapsella siellä tarhassa on ? :(
KAIKKIEN ENITEN KUITENKIN IHMETTELEN SITÄ, ETTÄ TUOT SEN KUUMEISEN/UUPUNEEN " KERRAN YÖLLÄ OKSENTANEEN "-LAPSESI POKKANA TARHAAN JA KEHTAAT OLLA YLLÄTTYNYT KUN SOITAMME TUNNIN PÄÄSTÄ HAKEMAAN POIS. ymmärrän kyllä, että lapsilla vuotaa usein nenä ja se ei ole syy pitää kotona, mutta jos lapsesi on nuhan ohella veltto ja kuuma niin pääset helpommalla kun alat vaan suosiolla soitella pomolta vapaata! sillä me kyllä soitamme sinut hakemaan, tykkäät tai et.
Kommentit (530)
Noron sairastanut kirjoitti:
Raksatyttö kirjoitti:
On varmasti kurjaa, että lapsia sairastuu päiväkodissa ja koulussa, ja mahdollistaa myös muiden tartuttamisen. Mutta esim Noro tai vastaava on niin salakavalan äkkipikainen että sitä nyt vaan ei voi ennustaa. Tyhmiä ovat juu ne jotka vievät selvästi sairaan tapauksen hoitoon. Harvalta työpaikalta voi poistua 5-10 minuutin varoajalla, voit olla työmatkalla, kokouksessa tai se työpaikka nyt vaan senverran kaukana että matka kestää, kuten on esim. työssäkäyntialue-edellytykset työkkärissä. Esim. pikkukaupan kassa ei todellakaan vedä lappua luukulle tai yksityisyrittäjä. On muuten kummallista että työpaikoilla tulee olla lepotila mahdollista sairastumista tai esim. raskaana olevaa työntekijää varten, mutta päiväkodeista tai kouluista harvemmin sellaista löytyy ja siellähän se sairastumisen todennäköisyys on suurempi. Lasta voitaisiin tällaisessa tilassa tarkkailla se tunti-pari ja olla poissa muiden lasten läheltä. Näissä säännöissä kuten muissakin suositaan siis nykypäivänä olemattomia mahdollisuuksia. Samoin kuin se, että opettajia suositaan päiväkotien "ole kesällä poissa 3 kk niin saat hyvitystä" -säännöillä; kenellä muulla ihan oikeasti on varaa? Hyvä kun on varaa pitää lasta hoidossa.
Minuun Noro iski niin että olin ihan terve, seuraavassa hetkessä jalat petti alta ja pyörryin. Löin vielä pääni patteriin siinä kaaruessani. Siinä lattialla sitten virkosin ja aloin oksentaa suihkuna.
Mutta päiväkodissa olevan lapsen voi huoletta samassa taudissa jättää toiseen huoneeseen patjalle makoilemaan kolmeksi tunniksi, kunnes vanhempi ehtii töiltään hakemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi totta kai, mutta joillakin meistä oikeasti kestää se kolme tuntia päästä pois töistä. Ei kaikkia hanskoja voi noin vain pudottaa tiskiin. Itse kökötän oikeudessa ja mies leikkaussalissa. Niistä ei kesken niin vain lähdetäkään.
Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä kanssasi.
Tämä on ymmärrettävää silloin kun vanhemmat eivät todella voi töistä noin vain lähteä. On kuitenkin äitejä, jotka työkseen paistavat paistopisteellä pullia ja tekevät marketin "kotiruokaa" ja heille Tämä työ on tärkeämpi kuin kenenkään muun. Kuvottavaa.
Tiedäthän, että sinne markettiinkaan ei välttämättä hetkessä saa tuuraajaa? Monessa pienessä paikassa saatetaan tehdä vuoroa kahdella henkilöllä eikä työkaveria yksin voi jättää turvallisuussyistä. Pistetäänkö kauppa kiinni, jotta voi heti lähteä? Meinaat, että asiakkaat tykkää? Meinaat huomennakin käydä ostamassa maitoa, kun se marketin täti lähti hakemaan lasta, eikä tilannut sitä maitoa? Ja kyllä, töistä lähdetään mahdollisuuksien mukaan pikimmiten, mutta käytännönsyistä ei niitä hanskoja voi tiputtaa kädestä samalta istumalta. Monet marketin tädit on myös bussilla töissä ja toiselta puolen kaupunkia se matka voi kestää. Ja muuten, varahakijat (isovanhemmat) saattaa nekin vielä olla työikäisiä, joten ei sekään takaa, että lapsi oltais hakemassa vartin sisällä.
Joudutko edes miettimään, jos vaihtoehdot on lapsen heitteillejättö tai kaupan ovien sulkeminen, koska yksi työntekijä ei kykene hoitamaan kauppaa siksi aikaa, kunnes saa tuuraajan paikalle?
Järki päähän. Lapsi ensin, kauppa kyllä pysyy pystyssä. Jättää sen ovien sulkemisen kollegan harteille, jos häntä pelottaa. Ei kai se ole sinun asiasi, vaan heidän, jotka jäävät töihin ja omistavat yrityksen.
Varmasti on olemassa sellaisia vanhempia jotka jättävät sairaat lapset tahallaan päiväkotiin ettei tarvitsisi itse hoitaa kotona.
Mutta paljon on myös hyviä ja tunnollisia vanhempia, jotka eivät pysty lähtemään töistä heti kun päiväkodista soitetaan. Jos on esim. hoitoalalla töissä ja vastuussa potilaiden terveydestä ja jopa hengestä, niin ei todellakaan pysty poistumaan töistä heti. Varsinkaan, jos esimies ei ole paikalla hommaamassa sijaista. Ja vaikka sijainen saataisiin, niin kyllä siinä monesti menee aikaa kun hän pääsee paikalle. Potilasturvallisuus ei saa koskaan vaarantua sen vuoksi että jonkun pitää poistua työpaikalta.
Eri asia olla töissä sellaisessa paikassa, jossa voit jättää työt heti kesken ja joku muu jatkaa.
Oksentavan lapsen paikka ei ole päiväkodissa. On ymmärrettävää, että jo yhdestä oksennuksesta tai ripulikakasta soitetaan vanhemmille, koska mahataudit tarttuvat niin helposti ja usein alkavat ihan yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Noron sairastanut kirjoitti:
Raksatyttö kirjoitti:
On varmasti kurjaa, että lapsia sairastuu päiväkodissa ja koulussa, ja mahdollistaa myös muiden tartuttamisen. Mutta esim Noro tai vastaava on niin salakavalan äkkipikainen että sitä nyt vaan ei voi ennustaa. Tyhmiä ovat juu ne jotka vievät selvästi sairaan tapauksen hoitoon. Harvalta työpaikalta voi poistua 5-10 minuutin varoajalla, voit olla työmatkalla, kokouksessa tai se työpaikka nyt vaan senverran kaukana että matka kestää, kuten on esim. työssäkäyntialue-edellytykset työkkärissä. Esim. pikkukaupan kassa ei todellakaan vedä lappua luukulle tai yksityisyrittäjä. On muuten kummallista että työpaikoilla tulee olla lepotila mahdollista sairastumista tai esim. raskaana olevaa työntekijää varten, mutta päiväkodeista tai kouluista harvemmin sellaista löytyy ja siellähän se sairastumisen todennäköisyys on suurempi. Lasta voitaisiin tällaisessa tilassa tarkkailla se tunti-pari ja olla poissa muiden lasten läheltä. Näissä säännöissä kuten muissakin suositaan siis nykypäivänä olemattomia mahdollisuuksia. Samoin kuin se, että opettajia suositaan päiväkotien "ole kesällä poissa 3 kk niin saat hyvitystä" -säännöillä; kenellä muulla ihan oikeasti on varaa? Hyvä kun on varaa pitää lasta hoidossa.
Minuun Noro iski niin että olin ihan terve, seuraavassa hetkessä jalat petti alta ja pyörryin. Löin vielä pääni patteriin siinä kaaruessani. Siinä lattialla sitten virkosin ja aloin oksentaa suihkuna.
Mutta päiväkodissa olevan lapsen voi huoletta samassa taudissa jättää toiseen huoneeseen patjalle makoilemaan kolmeksi tunniksi, kunnes vanhempi ehtii töiltään hakemaan?
No käytännössä eipä häntä myöskään voi esimerkiksi autoon ottaa, vaan paras ensiapu on lepo paikallaan hyvin lähellä vessaa. En usko että kaikki taksitkaan ottaa norolasta ollenkaan.
Koittakaa nyt jankkaajat tajuta että kaikista töistä et voi poistua heti.
On olemassa työpaikkoja ja sellaisia töitä, joissa ei onnistu se että yksi vain äkkiä lähtee pois.
Ei ole vastuullista työntekoa se että lähtee heti suunapäänä päiväkotiin hakemaan lasta, ja jättää työkaverit kuseen. Pahimmillaan voi turvallisuus vaarantua, esim. potilastyössä. Varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin on todella vaikeaa saada sijaisia, ja töitä tehdään minimimiehityksellä.
Kun tätä valitusta näyttää näin paljon tulevan, pakko kertoa että kyllä meillä on mennyt päiväkodin kanssa todella hyvin. Nauhassa ja yskässä lapsen saa virallisten sääntöjen mukaan vielä viedä hoitoon, jos lapsi ei ole väsynyt ja jaksaa normaalissa päiväkotiarjessa. Jos lapsi sairastuu iltapäivällä myöhään, eivät yleensä soita että hakemaan jos vanhemmat kuitenkin tulevat pian. Vakavissa tapauksissa asia erikseen.
Oma lapsi alkoi oksentamaan kesken hoitopäivän. Oli hoitaja yhden oksentamaan jälkeen vielä katsellut, että jos johtuisi vain liiasta syömisestä tms. Kun oli toisen kerran oksentanut, soittivat minulle ja haettiin tyttö kotiin.
Onneks päiväkodin hoitahat eivät ole alkaneet oikeiksi hoitsuiksi, vois itku tulla kun ei voiskaan lähettää sairasta asiakasta pois:D
Vierailija kirjoitti:
Been there kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi totta kai, mutta joillakin meistä oikeasti kestää se kolme tuntia päästä pois töistä. Ei kaikkia hanskoja voi noin vain pudottaa tiskiin. Itse kökötän oikeudessa ja mies leikkaussalissa. Niistä ei kesken niin vain lähdetäkään.
Teillä on varaa palkata hoitaja kotiin.
Sinäkö sen päätät? Ja vähän vaikea sitä hoitajaa on siihen hätään sen kummemmin palkata.
Jonkinlainen tilanteiden ennakointi on nykyvanhemmilta täysin hukassa, oltiin sitten korkeastikoulutettuja tai ei. Vinkkinä:moni voisi ottaa jo etukäteen harkintaan, että mitä tämänlaisessa tilanteessa tehdään, jos kumpikaan ei pääse hakemaan.[/quote
Komppaan. Ja päiväkodissa ja perhepäivähoidossa on jokaisen lapsen kohdalle merkitty varahakija hoidosta. Ja jos on sellainen työ tai työmatka ettei lasta voi hakea kohtuullisisessa ajassa, on syytä miettiä varahakija tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt tällänenkin tilanne.
Toinen vanhemmista polisi ja toinen kirurgi.
Jätetäänkö se potilas kuolemaan siihen leikkauspöydälle, kun pitää JUURINYTHETI hakea mukula kotiin, jolla nokka vuotaa ja on HIEMAN lämpöä?
Tai keskeyttääkö poliisi työnsä, joo tuola nyt puukotetaan joku hengiltä, mut pitää mennä hakemaan irmapetteri kotiin kun oli vähän löysä kakka..
kyllä on siis vastuuntunnoton ja julma jos ei hetijustnyt pääse lähtemään. Voi vaikka joku kiukkuinen tarhantäti itkeä Vauva-palstalle..Juuri siksi toisen vanhemman täytyy tehdä jotain muuta työtä tai varmistaa, että aina on varahakija. Näin meillä on toimittu.
Mutta täälläkin on käynyt ilmi, että varahakijoille ei ole edes soitettu, vaan on tultu suurinpiirtein silmille, kun lopulta on itse päästy lasta hakemaan. Ei tosiaan vaikka poliisi kesken keikan ala järjestämään mitään soittorinkiä potentiaalisille hakijaehdokkaille.
Jos poliisi ei muuten pysty ottamaan vastuuta lapsestaan niin poliisi vaihtaa toiseen työhön
Tuttu on poliisi ja ainakin hän on ollut hakemassa lasta aina heti. Ei taida mennä puolta tuntiakaan. Eiköhän valtion työpaikoissa tuo laki ole aika hyvin huomioitu.
Niin varmaan pk-seudulla, mutta entäs Lapissa? Työtehtävä sadan kilometrin päässä ja vasta ollaan menossa asioita selvittämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Been there kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varaa palkata hoitaja kotiin.
Sinäkö sen päätät? Ja vähän vaikea sitä hoitajaa on siihen hätään sen kummemmin palkata.
Jonkinlainen tilanteiden ennakointi on nykyvanhemmilta täysin hukassa, oltiin sitten korkeastikoulutettuja tai ei. Vinkkinä:moni voisi ottaa jo etukäteen harkintaan, että mitä tämänlaisessa tilanteessa tehdään, jos kumpikaan ei pääse hakemaan.[/quote
Komppaan. Ja päiväkodissa ja perhepäivähoidossa on jokaisen lapsen kohdalle merkitty varahakija hoidosta. Ja jos on sellainen työ tai työmatka ettei lasta voi hakea kohtuullisisessa ajassa, on syytä miettiä varahakija tarkemmin.
Miten? Meillä on rinki maksullisia hoitajia mutta ainoa keino taata että joku heistä pääsee sinne heti on maksaa päivystämisestä. Sekö on sinusta järkevää?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on olemassa sellaisia vanhempia jotka jättävät sairaat lapset tahallaan päiväkotiin ettei tarvitsisi itse hoitaa kotona.
Mutta paljon on myös hyviä ja tunnollisia vanhempia, jotka eivät pysty lähtemään töistä heti kun päiväkodista soitetaan. Jos on esim. hoitoalalla töissä ja vastuussa potilaiden terveydestä ja jopa hengestä, niin ei todellakaan pysty poistumaan töistä heti. Varsinkaan, jos esimies ei ole paikalla hommaamassa sijaista. Ja vaikka sijainen saataisiin, niin kyllä siinä monesti menee aikaa kun hän pääsee paikalle. Potilasturvallisuus ei saa koskaan vaarantua sen vuoksi että jonkun pitää poistua työpaikalta.
Eri asia olla töissä sellaisessa paikassa, jossa voit jättää työt heti kesken ja joku muu jatkaa.
Oksentavan lapsen paikka ei ole päiväkodissa. On ymmärrettävää, että jo yhdestä oksennuksesta tai ripulikakasta soitetaan vanhemmille, koska mahataudit tarttuvat niin helposti ja usein alkavat ihan yhtäkkiä.
Kahden vanhemman perheessä tuskin tästä lapsen sairastumisesta kesken päivää tulee ongelmaa, jos asiaa on yhtään suunniteltu etukäteen ja molemmat vanhemmat kokevat vastuuta lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan sekä luottamus päiväkodin ja kodin välillä on kunnossa. Tässäkin ketjussa joku isä piti tahallaan puhelinta äänettömällä! Ja äiti oli tuntien matkan päässä töistä. Meillä se hakee, joka pystyy ja aina on pystynyt, vaikka toisella on asiantuntijatyö palavereineen ja toinen on siellä leikkaussalissa (iik!). Ei todellakaan joka hetki ole mikään avosydänleikkaus kriittisessä vaiheessa menossa, kenelläkään. Työpaikallakin kun on reilu toisia kohtaan, saa sitä reiluutta takaisin. Toisen työtä ja hyvinvointia arvostamattomia vanhempia varmasti on. Sen uskon. Ja älkää viekö niitä lapsia sairaina hoitoon edes kokeeksi, sillä tavalla ei tarvitse hakea poiskaan kesken päivän.
Ps. Tunnin yöllä nukkunut lapsi ei ole hoitokunnossa, jos on veltto ja väsynyt. Miksi lapsi ei ole nukkunut? Ollut kipeä, reissussa?
Minä hain lapselle kerran lääkärintodistuksen silmätulehduksen vuoksi. Lääkäri sanoi, että saisivat hoitajat itse alkaa kirjoittaa näitä todistuksia, kun tämä ei mitenkään estä normaalia elämää. Tarttuvahan se on, mutta tuossa vaiheessa lienee jo tartunta tullut niiltä muilta.
Joo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan totta. Kaikki työt eivät ole nk. "suorittavia" töitä joista voi olla poissa miten sattuu. Tätä voi perus hanslankarin olla vaikeaa ymmärtää.
Näin haastavaa ja älyllisesti vaativaa työtä tekevien luulisi siinä tapauksessa huomaavan jo aamulla, että lapsi on kipeänä eikä häntä voi viedä päiväkotiin.
Vaikka olisi tohtorikoulutus, ei ole meedio eikä kykene ennustamaan.
Mutta tarhan väen pitäisi ennustaa johtuuko kuume ja velttous allergiasta vai väsymyksestä. Jos lapsi menee veltoksi on kyse muusta kuin väsymisestä. Luulisi lääkärinkin sen tietävän. Vaan eipä se mikään tae ole. Minun teinini kertoi itse lääkärille mikä häntä vaivaa. Lääkäri ei ymmärtänyt latinankielistä termiä vaan teinin piti se vielä suomentaa. Ja niinhän se sitten näytteestä todettiin, että teini tajusi enemmän kuin lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden vanhemman perheessä tuskin tästä lapsen sairastumisesta kesken päivää tulee ongelmaa, jos asiaa on yhtään suunniteltu etukäteen ja molemmat vanhemmat kokevat vastuuta lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan sekä luottamus päiväkodin ja kodin välillä on kunnossa. Tässäkin ketjussa joku isä piti tahallaan puhelinta äänettömällä! Ja äiti oli tuntien matkan päässä töistä. Meillä se hakee, joka pystyy ja aina on pystynyt, vaikka toisella on asiantuntijatyö palavereineen ja toinen on siellä leikkaussalissa (iik!). Ei todellakaan joka hetki ole mikään avosydänleikkaus kriittisessä vaiheessa menossa, kenelläkään. Työpaikallakin kun on reilu toisia kohtaan, saa sitä reiluutta takaisin. Toisen työtä ja hyvinvointia arvostamattomia vanhempia varmasti on. Sen uskon. Ja älkää viekö niitä lapsia sairaina hoitoon edes kokeeksi, sillä tavalla ei tarvitse hakea poiskaan kesken päivän.
Ps. Tunnin yöllä nukkunut lapsi ei ole hoitokunnossa, jos on veltto ja väsynyt. Miksi lapsi ei ole nukkunut? Ollut kipeä, reissussa?
Ei lapsi ei ollut kipeä tai reissussa, syy oli ihan "hyvä", mutta ei kuulu tänne palstalle. Valitettavasti huonosti nukkunut lapsi ei ole myöskään saikkutodistuksen peruste, joten hoitoon on mentävä. Ja kyllä lapsi hoidossa hereillä pysyi, joskaan ei innokkaasti jaksanut kaikkia askarteluja ja pihaleikkejä. Mutta sairas hän ei millään tavalla ollut eikä läsnäolollaan aiheuttanut kenellekään tartuntariskiä todellakaan.
- lääkäriäiti
Vierailija kirjoitti:
Joo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan totta. Kaikki työt eivät ole nk. "suorittavia" töitä joista voi olla poissa miten sattuu. Tätä voi perus hanslankarin olla vaikeaa ymmärtää.
Näin haastavaa ja älyllisesti vaativaa työtä tekevien luulisi siinä tapauksessa huomaavan jo aamulla, että lapsi on kipeänä eikä häntä voi viedä päiväkotiin.
Mutta tarhan väen pitäisi ennustaa johtuuko kuume ja velttous allergiasta vai väsymyksestä. Jos lapsi menee veltoksi on kyse muusta kuin väsymisestä. Luulisi lääkärinkin sen tietävän. Vaan eipä se mikään tae ole. Minun teinini kertoi itse lääkärille mikä häntä vaivaa. Lääkäri ei ymmärtänyt latinankielistä termiä vaan teinin piti se vielä suomentaa. Ja niinhän se sitten näytteestä todettiin, että teini tajusi enemmän kuin lääkäri.
No veltto ja veltto. Veltolla en tarkoittanut lähes elotonta vaan lasta, vaan sellaista, joka mieluummin lojuu tuolilla kuin istuu ryhdikkäästi, koska on väsynyt.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No veltto ja veltto. Veltolla en tarkoittanut lähes elotonta vaan lasta, vaan sellaista, joka mieluummin lojuu tuolilla kuin istuu ryhdikkäästi, koska on väsynyt.
- ap
tai siis
- lääkäriäiti, ei ap
menee termit sekaisin kun on valvonut vatsatautisen lapsen kanssa (jota ei edes päiväkotiin viety haettavaksi...)
Meidänkin kolme päiväkoti-ikäistä, joilla kahdella astma. Nyt taas kun katupölyä on aivan hirveästi ilmassa on lapset enemmän ja vähemmän tukkoisia. Kirkasta räkää ja yskää. Mutta eivät kuumeessa, flunssassa tms. En voi olla töistä esim 3 viikkoa pois sen takia että lapsi yskii.
Olen aikoinani hakenut lapsille perhepäivähoitajaa kotiin vedoten näihin sairauksiin, mutta hoitopaikka osoitettiin päiväkotiin.
Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin viedä ne tukkoiset lapset hoitoon ja toivoa että soitetaan hakemaan kotiin jos kunto oikeasti huononee päivän aikana. Aamulla noin tunnin hereilläolon aikana on hieman haastavaa punnita mikä on astman tilanne kulloinkin.
Ja täytyy kyllä kehua meidän päiväkotia, että meitä ei ole kyllä turhaan soitettu hakemaan. Aina on kyllä ollu oikea syy, korvakipu ym.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa työpaikkoja ja sellaisia töitä, joissa ei onnistu se että yksi vain äkkiä lähtee pois.
Ei ole vastuullista työntekoa se että lähtee heti suunapäänä päiväkotiin hakemaan lasta, ja jättää työkaverit kuseen. Pahimmillaan voi turvallisuus vaarantua, esim. potilastyössä. Varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin on todella vaikeaa saada sijaisia, ja töitä tehdään minimimiehityksellä.
Kaikista töistä ei heti pääse, mutta asiasta ilmoittaminen ja toisen paikalle kutsuminen ei kestä varttia pidempään.
Liki jokainen työpaikka kykenee toimimaan, vaikka te itse sairastutte kesken työpäivän. Jätätkö akuutissa tilanteessa kuitenkin lähtemättä ja jopa menemättä lääkäriin?
Lain mukaan jokainen vanhempi on vastuussa lapsestaan lapsen sairastuessa. Lapsen hoito ei enää kuulu sairastuneen lapsen hoitopaikalle kuin sen aikaa, mitä matka sinne kestää. Hoitopaikan lainmukainen velvoite lapsen hoidosta loppuu ilmoituksen jälkeen, sen jälkeen he pitävät lasta, koska eivät voi jättää lasta heitteille. Tietenkin, jos poikkeustilanteessa jotain hoitoa toisessa paikassa ei saa järjestettyä, hoitopaikan hoitajat eivät edelleenkään voi jättää heitteille, mutta he voivat soittaa sosiaalityöntekijänn ja eiköhän se tarkoita suoraan lapsen hoidon järjestämisen selvitystäkin.
Jos on lapsen hankkinut, siitä seuraa vastuu. Kuinka moni ei ymmärrä sitä?
Ei asia ole mielipidekysymys eikä työnantajalta kysyttävä, vaan siitä on säädetty laissa. Vanhemmat ovat velvollisia hoitamaan lapsiaan ja jos tietää lapsen noudon olevan hankalaa yllättäen, asiaa voi oikeasti käydä läpi päivähoitosuunnitelmassa. Sosiaalitoimi, joka järjestää päivähoidon pyrkii auttamaan ja neuvomaan siinä. Joissain hoitopaikoissa asiasta voi etukäteenkin sopia.
Jos asiasta ei ole sopinut mitään etukäteen ja jättää hakemisen ilmoituksesta useamman tunnin päähän se on oikea heitteillejättö. Viimeistään sen toistuessa päivähoidon jo kuuluu tehdä ilmoitus. Silloin, jos selvitettäessä käy ilmi, että kaupan ovea ei vaan voinut sulkea kyllä sosiaaliviranomaiset osaavat neuvoa sekä vanhempia että tarvittaessa työnantajaa joka on kieltänyt poistumisen. Ilman työnantajan nimenomaista kieltoa asia on täysin vanhempien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista töistä ei heti pääse, mutta asiasta ilmoittaminen ja toisen paikalle kutsuminen ei kestä varttia pidempään.
Liki jokainen työpaikka kykenee toimimaan, vaikka te itse sairastutte kesken työpäivän. Jätätkö akuutissa tilanteessa kuitenkin lähtemättä ja jopa menemättä lääkäriin?
Lain mukaan jokainen vanhempi on vastuussa lapsestaan lapsen sairastuessa. Lapsen hoito ei enää kuulu sairastuneen lapsen hoitopaikalle kuin sen aikaa, mitä matka sinne kestää. Hoitopaikan lainmukainen velvoite lapsen hoidosta loppuu ilmoituksen jälkeen, sen jälkeen he pitävät lasta, koska eivät voi jättää lasta heitteille. Tietenkin, jos poikkeustilanteessa jotain hoitoa toisessa paikassa ei saa järjestettyä, hoitopaikan hoitajat eivät edelleenkään voi jättää heitteille, mutta he voivat soittaa sosiaalityöntekijänn ja eiköhän se tarkoita suoraan lapsen hoidon järjestämisen selvitystäkin.
Jos on lapsen hankkinut, siitä seuraa vastuu. Kuinka moni ei ymmärrä sitä?
Ei asia ole mielipidekysymys eikä työnantajalta kysyttävä, vaan siitä on säädetty laissa. Vanhemmat ovat velvollisia hoitamaan lapsiaan ja jos tietää lapsen noudon olevan hankalaa yllättäen, asiaa voi oikeasti käydä läpi päivähoitosuunnitelmassa. Sosiaalitoimi, joka järjestää päivähoidon pyrkii auttamaan ja neuvomaan siinä. Joissain hoitopaikoissa asiasta voi etukäteenkin sopia.
Jos asiasta ei ole sopinut mitään etukäteen ja jättää hakemisen ilmoituksesta useamman tunnin päähän se on oikea heitteillejättö. Viimeistään sen toistuessa päivähoidon jo kuuluu tehdä ilmoitus. Silloin, jos selvitettäessä käy ilmi, että kaupan ovea ei vaan voinut sulkea kyllä sosiaaliviranomaiset osaavat neuvoa sekä vanhempia että tarvittaessa työnantajaa joka on kieltänyt poistumisen. Ilman työnantajan nimenomaista kieltoa asia on täysin vanhempien vastuulla.
Missähän se kerrotaan että toisen paikalle kutsuminen vie vartin???? Ja kai tajuat ettei kaikki vain ole huolettomassa suojatyöpaikassa kuten sinä?
Oletan etta yhteiskunta saastaa kun ei tarvitse marketteja sulkea kun kassa lahtee tarhaan, kirugiaiti ei jata potilasta poydalle jonkun harjoittelijan suljettavaksi ja oikeus tuomitsematta kun mutsit lahtee HETI hakemaan sairasta lasta paikysta. Toki myos sen sairaan lapsen vanhemmat voisivat saada kunnalta laskun yrjojen maaran, koostumuksen ja mutsin naamakertoimen mukaan jonka tarhanjohtaja saisi maaritella.
Kunnon aidit sitten ennakoisivat perheen vuosibudjettiin tama ns yrjorahan valmiiksi. Everybody wins.