Kertokaa hauskimpia esimerkkejä uusavuttomista ihmisistä
Toisen ketjun innoittamana aloitin tällaisen. Eli kertokaapas hauskimmat tapaukset kun olette törmänneet ns uusavuttomiin tai muutoin tyhmiin ihmisiin. Mä kerron aluksi yhden tarinan. Olin aikoinaan Tiimarissa loppuunmyynnissä kun lopettivat sen ketjun kokonaan. Siellä oli yhtäaikaa noin 20-25-vuotias tyttö/nainen joka keräili koriinsa kaikenlaista. Sitten hän soitti jollekin, oletan että äidilleen, että täällä olisi alennuksessa tällaisia juttuja mitä sinä ostat aina (en muista mitä). Keskustelu meni suurinpiirtein näin: Ai minkä kokoisia...no tällaisia pieniä...no millä minä ne mittaisin, ei mulla ole mittaa mukana...jaa viivotin, mistäs minä sellaisen löydän....no minä yritän etsiä...no nyt mulla on tässä viivotin, mitä mun pitäis mitata...no se on siinä ykkösen ja kakkosen välissä, riippuu siitä laintanko toisen pään siihen nollaan vai viivottimen päähän....tai eiku ootas nyt, eikös se toinen pää pidä olla ykkösen kohdalla...vai nollassa, sano nyt kun en mä muista...jaa mitä maksaa...en mä tiedä mutta tässä on -50% eikös se oo silloin aika halpa...alkuperäinen hinta...mistäs mä sen tietäisin...
Nainen vaikutti muutoin ihan normaalilta, siis ei ollut mikään vammainen. Ajattelin mielessäni että voi voi...
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päädyin joskus ruokablogiin, jossa oli purkkihernekeitosta tehtyjen pihvien ohje. Niiden tekemistä varten hernari pitää saada kokonaisena pötkönä ulos purkista ja leikata viipaleiksi. Kokonaisena ulos saamista edesauttaa huomattavasti se, että purkin pohjaan tekee pienen reiän. Sielläpä sitten kommenteissa porukalla pähkäilivät että millä ihmeellä sen reiän saa tehtyä, joku kertoi hakkaavansa ruuvimeisselillä ja se oli kaikkien mielestä huippuvinkki. Mulla on varmaan jotenkin tosi hifi versio tölkinavaajasta, kun sillä saa leikattua myös purkkien pohjia, ei vain kantta!
Pakko nyt tunnustaa, että tätä ennen itselläni ei ole käynyt mielessäkään käyttä purkinavaajaa myös sen pohjareijän tekemiseen, yleensä olen vain huitaissut puukolla...
En ole ikinä noita pihvejä tehnyt, mutta kuvittelisin, että jos oikein haluaa hifistellä, voisi varmaan leikata sen pohjan kokonaankin pois, saattaisi helpottaa. Sirkkelillä vaikka. Tai sitten sillä purkinavaajalla ;)
Siis sen pohjareijän funktiohan (itselläni siis, joka en myöskään ole koskaan noita pihvejä tehnyt) on, että sen koko mössön saa kätevänä pötkönä ulos sieltä purkista (puhaltamalla). En nyt ihan ymmärrä miten koko pohjan poistaminen yhtään helpottaisi sitä hommaa...
Ei tarviis puhaltaa, voisi ihan vaan työntää sen ulos? Mutta voi olla että puhaltaminen on kätevämpää, en ole kumpaakaan kokeillut.
Tosiaan, tuo työntämistekniikka ei toimi, sillä lusikka (tai mitä apuvälinettä siihen hommaan yrittää käyttääkään) vain uppoaa sinne hernekeittoon, eikä näinollen sitä pötkylää saa ulos kokonaisena (mikä oli vissiin se pääpointti tuossa alussa mainitussa pihviohjeessakin). Itsehän käytän tuota puhaltamistekniikkaa sen takia, että sillä saa näppärästi koko sisällön ulos purkista eikä tarvitse lusikoida.
Työntäminen tapahtuu helposti sillä irti leikatulla pohjalla
No ihan turhan vaivan näkee siinäkin!
A. Leikkaa hernekeittopurkin kansi ja pohja irti, puserra sisältö ulos irtileikatulla pohjalla, riskinä haavaumat sormissa ja ylimääräinen sotku.
vs.
B. Leikkaa hernekeittopurkin kansi irti, tee pohjaan puukonkärjen kokoinen reikä, puhalla/ravista (joku kun aikaisemmin totesi, että ravistamallakin pitäisi onnistua) sisältö siististi ulos.
..
Tuota mitä? puhaltamalla hernaripurkista keitto ulos? mun ohimosuonet pullistuu pelkästä ajatuksestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii se akkuporakone sähköllä kyllä mutta ihan yleisesti kutsutaan (jopa ammattimiehet) akulla toimivaa akkuporakoneeksi ja verkkovirralla toimivaa sähköporakoneeksi. Kutsuthan sinäkin mopoa mopoksi ja autoa autoksi vaikka molemmat toimivat bensalla. (Tai joskus dieselillä, ettet pääse tästäkin viisastelemaan.)
T: Nainen joka erottaa kyllä akkuporan sähköporakoneesta
Ei meillä ainakaan koskaan pajalla sekoiteta sähköporia (johdollisia tai akkukäyttöisiä) ja käsikäyttöisiä keskenään sillä sähköporia ovat molemmat se sähköjohdollinen ja akullinen sitä sinun sähköporakonettasi kutsutaan yleensä vain johdolliseksi porakoneeksi ja akkuporaa akkuporaksi.
Ehkä minun ei pitäisi ammattilaisena työkaluista keskustella mammapalstalla, kun ette selvästikkään halua oikeata tietoa.
Tämä on aivan hulvaton :D Anteeksi nosto, mutta tämän "ammattilaisen" vastauksia haluan lisää!
- Kerrotko mitä ne teidän pajan "käsikäyttöiset porat" oikein ovat? Olen sellaisia nähnyt ainoastaan ala-asteella käsityöluokassa.
- Aivan hulvattoman hauskaa olisi kuulla joku tarina mitä siellä teidän "pajalla" oikein tehdään. Metallitöitä käsikäyttöisellä lasten poralla? Kuulostaa erikoiselta, sillä lapsillekin niitä käsiporia annetaan puutöihin verstaalla ei sentään pajalla.
_
Vai olisiko kuitenkin niin, jotta häpeäisit tyhmyyttäsi ja tunnustaisit itsekin nähneesi niitä "käsiporia" ala-asteella ja luulet että ne olisivat muuallakin käytössä. Kesksit siitä omasta mielestäsi hirveän hyvän syyn alkaa pätemään.
No, kyllä ne sähköporat ovat puheissa niitä johdollisia ja akkuporat akkukäyttöisiä (vaikka nekin tietysti toimivat sähköllä). Ja työpaikkaa kutsutaan yhtä hyvin pajaksi kuin verstaaksi.
- terveisin puuseppä (en ole kukaan lainatuista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse.
Muistan varmaan ikuisesti valo syttyy silmiini-hetken kun näin telkkarissa kokin tekevän ruskean kastikkeen. Ruskisti ensin jauhot paistinkasarissa, sen jälkeen lisäsi vettä kasariin ja keitti jonkin aikaa. Minä olin ruskistanut jauhot kasarissa, keittänyt veden erikseen kattilassa ja lisännyt jauhot vesikattilaan.
No kummallakin tapaa saa "oikean" ruskean kastikkeen mutta ensimmäisellä tavalla sotkeutuu vain yksi astia ja toiseksi asuin opiskeluaikana asunnossa jonka hellassa oli vain 2 levyä. Minun tavalla tehtynä ei pystynyt tekemään kastiketta ja keittämään perunoita yhtä aikaa. =D
Kasari ei likaannu siitä että sillä keittää vettä :D
Niin, ensimmäisellä tavalla, millä se kokki teki. Luepa vielä uudelleen miten viestin kirjoittaja teki, erityisesti kursivoitu kohta.
Taisit sortua omaan näppäryyteesi. ;-)
Tuohan on silkkaa typeryyttä, en näemmä edes lukenut tarpeeksi tarkkaan kun ei käynyt noin aivoton toiminta mielessäkään!
(Kursiivit ja lihavoinnit eivät muuten näy kaikilla selaimilla, mutta voin kuvitella minkä kohdan korostit.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse.
Muistan varmaan ikuisesti valo syttyy silmiini-hetken kun näin telkkarissa kokin tekevän ruskean kastikkeen. Ruskisti ensin jauhot paistinkasarissa, sen jälkeen lisäsi vettä kasariin ja keitti jonkin aikaa. Minä olin ruskistanut jauhot kasarissa, keittänyt veden erikseen kattilassa ja lisännyt jauhot vesikattilaan.
No kummallakin tapaa saa "oikean" ruskean kastikkeen mutta ensimmäisellä tavalla sotkeutuu vain yksi astia ja toiseksi asuin opiskeluaikana asunnossa jonka hellassa oli vain 2 levyä. Minun tavalla tehtynä ei pystynyt tekemään kastiketta ja keittämään perunoita yhtä aikaa. =D
Kasari ei likaannu siitä että sillä keittää vettä :D
Niin, ensimmäisellä tavalla, millä se kokki teki. Luepa vielä uudelleen miten viestin kirjoittaja teki, erityisesti kursivoitu kohta.
Taisit sortua omaan näppäryyteesi. ;-)
Tuohan on silkkaa typeryyttä, en näemmä edes lukenut tarpeeksi tarkkaan kun ei käynyt noin aivoton toiminta mielessäkään!
(Kursiivit ja lihavoinnit eivät muuten näy kaikilla selaimilla, mutta voin kuvitella minkä kohdan korostit.)
Ai ei näy vai? Kiitos tiedosta! Olen monesti viitannut johonkin lihavoituun kohtaan ja näköjään turhaan. Noh, viisastuu näköjään joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa vaihdettiin pussilakanoita peittoihin silloisen poikakaverin, nykyisen aviomiehen, kanssa. Ihmetteilin kun hän ensitöikseen alkoi kauhealla tohinalla ja vaivalloisesti kääntää puhdasta pussilakanaa nurin päin. Säksätin heti, että mitä hemmettiä sä teet, älä nyt sitä kääntele, sehän ON jo oikein päin.
Saimme jopa pienen kinastelun aikaan, kun tyyppi vaan itsepäisesti intti, että pitäähän se nyt kääntää, AINAHAN se käännetään, siitä aloitetaan.
No, mieheni ei ollut koskaan kotonaan nähnyt, miten pussilakanat laitetaan ja oli sitten yksin asuessaan järkeillyt homman niin, että pussilakana nurinperin ja sitten sentti sentiltä lievästi sanottuna hankalasti rullataan sitä siihen peiton ylle, vähän niin kuin kortsu.
Paitsi ettei se lakana tietenkään liu'u siihen ihan yhtä kätevästi vaan vaatii mieletöntä hyppelehtimistä ympäriinsä, peiton nosteluita, lakanan hivuttelua, ärräpäitä..
No, nykyisin laitetaan pussilakanat minun tavallani. Mutta jostain syystä likapyykkikoriin pussilakanat ilmestyvät nurin päin, jos mieheni on ne tuonut pyykkiin :)Mä petaan ammatikseni ja kiroan joka kerta ääneen kun pesulasta tullut pussilakana on oikein päin. Petaaminen on niin paljon nopeampaa, jos pussilakana on väärinpäin. Kädet pussilakanan sisään, nurkkareijistä ulos, tartu peittoon ja ryöpsäytä pussilakana yhdellä rivakalla riuhtaisulla peiton päälle. Aikaa menee muutama sekunti per peitto.
Laittaa kädet nurkkareijistä sisään jos lakana on oikeinpäin...
Nurkkareijistä ja oikeinpäin vai nurinpäin pussilakanasta kisaajilla tiedoksi, että pussilakanoita on monenlaisia ja suurimmassa osassa maailmaa (Brittiläisen kansainyhteisön piirissä olevat tai olleet maat, Jenkit, Etelä-Amerikka, Aasia ...) niitä nurkkareikiä ei edes ole. Ja se iso reikäinen voi olla muuallakin kuin jalkopäässä. Siskollani Kanadassa on lahjaksi saatuna pussilakanoita, joissa reikä on vinoneliön (ns. salmiakkikaramelin) muotoinen iso pitsireunainen aukko keskellä päällyspuolta. Ne on kuulemma olleet yleisiä Puolassa ja yksi hänen naapurinsa sanoi että hänen äidiltään on niitä kanssa, hänen miehensä perhe on Ukrainalaisperäistä sukua. Reiät pussilakanoita taitavat olla kuin kuivauskaapit meillä keittiöissä. Pidämme niitä niin itsestään selvinä että oletamme niitä löytyvän kaikkialta, vaikka kyse on omasta erikoisuudestamme.
Olisi kiva tietää miten on muissa Pohjoismaissa. Onko pussilakanan ylänurkissa reiät vai ei Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa?
Täällä Norjassa se on yleensä pitkällä sivulla iso aukko tai sit jommassa kummassa päässä aukko, ei kahta reikää nurkissa. Oi maamme Suomi synnyinmaa.....
Vierailija kirjoitti:
Minä, ainakin yhdessä asiassa. Minulle marmatetaan alituiseen, etten osaa täyttää kauppakassia. Noudatan sitä yhtä logiikka: raskaat ja hajoamattomat alle, kevyet ja herkästi hajoavat päälle. Syötän vielä hihnallekin tällä ajatuksella, että kassin pohjalle tulevat ensin jne. Ja vielä, jos on useampi kassi niin pyrin tekemään niistä saman painoisia.
Silti mulle usein asiasta ulistaan, että on jotain vikaa siinä pakkaustuloksessa! Monen eri ihmisen suusta näitä kuulee. Menisihän siinä aikaakin enemmän, jos jokaisen tuotteen välissä miettisi, mihin kohtaan kassia se nyt tarkasti kuuluu. Takanaolijat huokailee ja kotona kirjoittaa vauvapalstalle hitaista kanssa asiakkaista.
Niin että - MITEN se kassi oikeaoppisesti pakataan?
Teen aikalailla samalla lailla.
Maitopurkit (ne isot) yhteen muovipussiin ja jos tilaa jää, niin laitan sinne vaikka kaakaopaketin tms pakettia/rasiaa.
Meillä on lähimpään kauppaan reilun tunnin ajomatka ja välillä pitää miettiä, että miten sijoittelee kylmätuotteet ettei ne kävele vastaan jääkaapin ovella.
Mutta tulee niitä ostoksia aikalailla kun ei sitä ihan joka päivä kaupassa tule käytyä eli normisti kerta viikkoon riittää ja tästä johtuen muovipussien käyttöä on yritetty vähentää, kun niitä tulee ihan julmetusti.
Eli sellainen muovitettu iso kassi on hyvä olla olemassa.
Eräs entinen naapuri oli niin laiska että ei jaksanut tiskata. No, likaiset astiat roskiin ja kauppaan ostamaan uudet! :)
Vierailija kirjoitti:
Eräs entinen naapuri oli niin laiska että ei jaksanut tiskata. No, likaiset astiat roskiin ja kauppaan ostamaan uudet! :)
Tätä en kyllä usko. Ellei ollut kyseessä kertakäyttöastiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii se akkuporakone sähköllä kyllä mutta ihan yleisesti kutsutaan (jopa ammattimiehet) akulla toimivaa akkuporakoneeksi ja verkkovirralla toimivaa sähköporakoneeksi. Kutsuthan sinäkin mopoa mopoksi ja autoa autoksi vaikka molemmat toimivat bensalla. (Tai joskus dieselillä, ettet pääse tästäkin viisastelemaan.)
Ei meillä ainakaan koskaan pajalla sekoiteta sähköporia (johdollisia tai akkukäyttöisiä) ja käsikäyttöisiä keskenään sillä sähköporia ovat molemmat se sähköjohdollinen ja akullinen sitä sinun sähköporakonettasi kutsutaan yleensä vain johdolliseksi porakoneeksi ja akkuporaa akkuporaksi.
Ehkä minun ei pitäisi ammattilaisena työkaluista keskustella mammapalstalla, kun ette selvästikkään halua oikeata tietoa.
Tämä on aivan hulvaton :D Anteeksi nosto, mutta tämän "ammattilaisen" vastauksia haluan lisää!
- Kerrotko mitä ne teidän pajan "käsikäyttöiset porat" oikein ovat? Olen sellaisia nähnyt ainoastaan ala-asteella käsityöluokassa.
- Aivan hulvattoman hauskaa olisi kuulla joku tarina mitä siellä teidän "pajalla" oikein tehdään. Metallitöitä käsikäyttöisellä lasten poralla? Kuulostaa erikoiselta, sillä lapsillekin niitä käsiporia annetaan puutöihin verstaalla ei sentään pajalla.
_
Vai olisiko kuitenkin niin, jotta häpeäisit tyhmyyttäsi ja tunnustaisit itsekin nähneesi niitä "käsiporia" ala-asteella ja luulet että ne olisivat muuallakin käytössä. Kesksit siitä omasta mielestäsi hirveän hyvän syyn alkaa pätemään.
No, kyllä ne sähköporat ovat puheissa niitä johdollisia ja akkuporat akkukäyttöisiä (vaikka nekin tietysti toimivat sähköllä). Ja työpaikkaa kutsutaan yhtä hyvin pajaksi kuin verstaaksi.
Kannattaisikohan opetella puutöiden lisäksi myös vaikka lukemaan :D Eihän tuossa vastauksessa mitään muuta akkuporista ole väitettykään.
Täällä on lähinnä naurettu noille "käsikäyttöisille sähköttömille porille", joita tuo ammattilainen tuntuu pajallaan käyttävän.
_
Jospa tuo ammattilainen työskentelee kehitysvammaisten koulutuspajalla, jossa on sellaisia käsikäyttöisi Ikean leikkiporia. Siksi sille on niin iso juttu kun pääsee oikealla "sähköporalla" joskus opettajan kanssa poraamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon valmiin riisipuuron mä vielä ymmärrän jotenkin (onhan sitä vispipuuroakin valmiina) mutta valmiiksi pilkottu HK:n sininen meni yli uusavuttomuuden ymmärtämiskynnykseni. :D
Kaikki puurot ovar todella helppoja tehdä!
Ei muuta kuin vesi tulelle ja ryynit sekaan.
Vielä kun oppisit tekemään riisipuuron ja vispipuuron...
Nuorena eräs poika haki minut kotoa autolla treffeille. Lähdettyämme pihasta ajoimme risteykseen , jossa oli täysi pimeys sillä sieltä puuttui katuvalot. Poika ihmetteli, miten pääsemme kääntymään tielle kun ei hän näe jos sieltä tulee joku. Tähän totesin mahdollisilla muilla autoilijoilla olevan ajovalot päällä. Ehkä hän ei ollut ennen ajanut landella pimeässä, muuten ihan mukava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_
Kannattaisikohan opetella puutöiden lisäksi myös vaikka lukemaan :D Eihän tuossa vastauksessa mitään muuta akkuporista ole väitettykään.
Täällä on lähinnä naurettu noille "käsikäyttöisille sähköttömille porille", joita tuo ammattilainen tuntuu pajallaan käyttävän.
_
Jospa tuo ammattilainen työskentelee kehitysvammaisten koulutuspajalla, jossa on sellaisia käsikäyttöisi Ikean leikkiporia. Siksi sille on niin iso juttu kun pääsee oikealla "sähköporalla" joskus opettajan kanssa poraamaan...
Hankkisit sinäkin jotain muuta elämänsisältöä kuin turhasta vänkyttämistä tuntemattomille netissä :)
Akku- ja sähköporista kerroin ammattilaisen näkökulmasta, kun siitä on jauhettu viestitolkulla (kun se oli sille ekan viestin "akkuporan" lainaajalle niin epäselvää).
Se nimenomainen viesti ei kuitenkaan ollut tässä lainausketjussa, jossa päiviteltiin sitä että puuseppä saattaisi kutsua työtilaansa "pajaksi" eikä pelkästään "verstaaksi" kuten lainattu kommentoija itse kuvitteli.
Ei kyllä käynyt mielessäkään että joku voisi olla niin idiootti että tällaisestakin alkaisi ammattiloukkaantumaan, joten en erikseen alkanut alleviivaamaan että "tämä osa viestistä oli kommentti sivukaupalla jatkuneeseen keskusteluun aiheesta" ja "tämä osa kommentista koski tätä yllä näkyvää lainausta". Toisaalta, olisi varmaan pitänyt, onhan tämä AV ja siksi turhantärkeiden pätemishaluisten typerysten leikkikenttä.
- edelleen se puuseppä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä meneekö tämä uusavattomuudesta mutta en voi käsittää miten suomalainen, vähän päälle parikymppinen ei kykene puhumaan sanaakaan englantia. Todistin eilen tavaratalossa tilannetta jossa asiakas kysyi englanniksi KAHDELTA paikalla olleelta myyjältä missä ovat miesten vaatteet. Kumpikaan ei kyennyt sanomaan "upstairs" tai edes kädellä viittomaan ylös/rullaportaiden suuntaan vaan hoki suomeksi "ylhäällä, siis YLHÄÄLLÄ". Ei se asiakas ymmärrä sitä sanaa yhtään sen paremmin vaikka sen sanoisi KOVEMMALLA ÄÄNELLÄ. Mitähän ko.myyjät on laittanu siihen cv:hen kielitaidon kohdalle....?
Tuohon törmää yllättävän usein.
Mä en ole mikään ihan paska englannissa (vaikka en hyväkään). Kirjoitin englannista M:n ja luen kirjoja englanniksi katson englannin kielisiä ohjelmia ilman tekstitystä. Puhumiseen on kuitenkin iso kynnys, koska pelkään mokaavani. Ihan hyvin olisin voinut yrittää selittää asiakkaalle asiat suomeksi, koska sitä osaan ja todennäköisesti en joudu naurunalaiseksi.
Silloinhan juuri joutuu naurunalaiseksi jos yrittää suomea osaamattomalle ihmiselle puhua suomea. Ihmiset arvostaa kun edes yrittää.
Mä en kyllä ymmärrä miks meidän pitäs täällä ulkomaalaisille englantia puhua. Ei mekään voida vaatia ulkomailla ollessa et meitä palvellaan Suomen kielellä.
Vierailija kirjoitti:
70-vuotias mies ei osaa käyttää pesukonetta.
Mun vähän vajaat 75v ukki ei osannut käyttää hellaa, pesukonetta tai tiskikonetta..kun mumma joutui sairaalaan, ukki vaan savusti ulkona notskilla ahvenia paskasissa vaatteissa kunnes suvun akat tajus tilanteen ja riensi hätiin pitämään kodinhoidon pikakurssia.
Oli mumma ihmeissään, kun sairaalasta kotiin tullessa odotti pöydällä ukin kokkaamat potut ja kahvitkin oli ukki ihan ite keittimellä keitelly.. pullat oli sentäs kaupasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä meneekö tämä uusavattomuudesta mutta en voi käsittää miten suomalainen, vähän päälle parikymppinen ei kykene puhumaan sanaakaan englantia. Todistin eilen tavaratalossa tilannetta jossa asiakas kysyi englanniksi KAHDELTA paikalla olleelta myyjältä missä ovat miesten vaatteet. Kumpikaan ei kyennyt sanomaan "upstairs" tai edes kädellä viittomaan ylös/rullaportaiden suuntaan vaan hoki suomeksi "ylhäällä, siis YLHÄÄLLÄ". Ei se asiakas ymmärrä sitä sanaa yhtään sen paremmin vaikka sen sanoisi KOVEMMALLA ÄÄNELLÄ. Mitähän ko.myyjät on laittanu siihen cv:hen kielitaidon kohdalle....?
Tuohon törmää yllättävän usein.
Mä en ole mikään ihan paska englannissa (vaikka en hyväkään). Kirjoitin englannista M:n ja luen kirjoja englanniksi katson englannin kielisiä ohjelmia ilman tekstitystä. Puhumiseen on kuitenkin iso kynnys, koska pelkään mokaavani. Ihan hyvin olisin voinut yrittää selittää asiakkaalle asiat suomeksi, koska sitä osaan ja todennäköisesti en joudu naurunalaiseksi.
Silloinhan juuri joutuu naurunalaiseksi jos yrittää suomea osaamattomalle ihmiselle puhua suomea. Ihmiset arvostaa kun edes yrittää.
Mä en kyllä ymmärrä miks meidän pitäs täällä ulkomaalaisille englantia puhua. Ei mekään voida vaatia ulkomailla ollessa et meitä palvellaan Suomen kielellä.
Useimmat ulkomaille lähtevät suomalaiset kuitenkin olettavat pärjäävänsä enkulla maassa kuin maassa, riippumatta siitä mikä paikallisten äidinkieli on. Vai ajattelitko, että kaikki ulkomaalaiset puhuvat englantia äidinkielenään?
Tiedän kaverin joka ei osannut polkea pyörää samaan aikaan kun söi purkkaa
Mika kirjoitti:
Tiedän kaverin joka ei osannut polkea pyörää samaan aikaan kun söi purkkaa
Tämä on perinteinen urbaanilegenda miehistä, jotka eivät voi tehdä kahta asiaa yhtä aikaa. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa vaihdettiin pussilakanoita peittoihin silloisen poikakaverin, nykyisen aviomiehen, kanssa. Ihmetteilin kun hän ensitöikseen alkoi kauhealla tohinalla ja vaivalloisesti kääntää puhdasta pussilakanaa nurin päin. Säksätin heti, että mitä hemmettiä sä teet, älä nyt sitä kääntele, sehän ON jo oikein päin.
Saimme jopa pienen kinastelun aikaan, kun tyyppi vaan itsepäisesti intti, että pitäähän se nyt kääntää, AINAHAN se käännetään, siitä aloitetaan.
No, mieheni ei ollut koskaan kotonaan nähnyt, miten pussilakanat laitetaan ja oli sitten yksin asuessaan järkeillyt homman niin, että pussilakana nurinperin ja sitten sentti sentiltä lievästi sanottuna hankalasti rullataan sitä siihen peiton ylle, vähän niin kuin kortsu.
Paitsi ettei se lakana tietenkään liu'u siihen ihan yhtä kätevästi vaan vaatii mieletöntä hyppelehtimistä ympäriinsä, peiton nosteluita, lakanan hivuttelua, ärräpäitä..
No, nykyisin laitetaan pussilakanat minun tavallani. Mutta jostain syystä likapyykkikoriin pussilakanat ilmestyvät nurin päin, jos mieheni on ne tuonut pyykkiin :)Mä petaan ammatikseni ja kiroan joka kerta ääneen kun pesulasta tullut pussilakana on oikein päin. Petaaminen on niin paljon nopeampaa, jos pussilakana on väärinpäin. Kädet pussilakanan sisään, nurkkareijistä ulos, tartu peittoon ja ryöpsäytä pussilakana yhdellä rivakalla riuhtaisulla peiton päälle. Aikaa menee muutama sekunti per peitto.
Laittaa kädet nurkkareijistä sisään jos lakana on oikeinpäin...
Nurkkareijistä ja oikeinpäin vai nurinpäin pussilakanasta kisaajilla tiedoksi, että pussilakanoita on monenlaisia ja suurimmassa osassa maailmaa (Brittiläisen kansainyhteisön piirissä olevat tai olleet maat, Jenkit, Etelä-Amerikka, Aasia ...) niitä nurkkareikiä ei edes ole. Ja se iso reikäinen voi olla muuallakin kuin jalkopäässä. Siskollani Kanadassa on lahjaksi saatuna pussilakanoita, joissa reikä on vinoneliön (ns. salmiakkikaramelin) muotoinen iso pitsireunainen aukko keskellä päällyspuolta. Ne on kuulemma olleet yleisiä Puolassa ja yksi hänen naapurinsa sanoi että hänen äidiltään on niitä kanssa, hänen miehensä perhe on Ukrainalaisperäistä sukua. Reiät pussilakanoita taitavat olla kuin kuivauskaapit meillä keittiöissä. Pidämme niitä niin itsestään selvinä että oletamme niitä löytyvän kaikkialta, vaikka kyse on omasta erikoisuudestamme.
Olisi kiva tietää miten on muissa Pohjoismaissa. Onko pussilakanan ylänurkissa reiät vai ei Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa?
Mun englantilaisissa pussilakanoissa ei oo reikiä. Muuten olisivat ihan täydelliset. Ohuet mutta tiiviisti kudotut, ihanan tuntuiset.
Turhaan marmattavat, noinhan se pakataan, paitsi lisäksi täytyy huomoida etteivät esimerkiksi salaatti ja jäätelö ole vierekkäin - muuten salaatti ei ole enää hyvää kotiin päästessä.