"suurituloiset voi maksaa enemmän" Kuinka paljon kk tienaa mielestäsi suurituloinen? entä milloin on jo pienituloinen?
Kerro myös oma palkkasi. Nyt puhutaan palkasta ennen kuin otettu pois veroja. Bruttopalkasta.
Kommentit (76)
Mun liksa on 6800 enkä todellakaan koe olevani suurituloinen. Lähipiirissäni on useampi n. 300,000:sta ylöspäin vuodessa tienaavia ja kyllä siinä nuo minun alle 90k vuositulot on aika surkeat. Moni pienempituloinen ei tunnu millään tajuavan että liki 7 tonnin palkasta jää käteen vain tonni enemmän kuin 3 tonnin palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten mediaanipalkka on noin 3000 e/kk. Jos tienaa alle 60 % siitä, on pienituloinen. Jos tienaa yli tuplasti sen, on suurituloinen. Euroissa siis rajat ovat 1800 ja 6000.
Eli keskituloisia ovat ne jotka tienaavat tasan 3000 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus tasaa kyllä aika tehokkaasti tuloeroja. Suurituloinenkaan ei saa käteen kovin paljon enempää kuin keskituloinenkaan. Monella suurituloisella verottaja vie n. 55 prosenttia veroja ja muita maksuja (=0,55 eur.) jokaisesta eurosta.
Teille kysymys, jotka marisette, että ottakaa rikkailta, kuinka paljon sitten pitäsi ottaa veroja, jotta se olisi "kohtuullista", eikö 55 % riitä? Kuinka paljon teidän mielestä tällainen ryöstöverotus kannustaa tekemään enemmän töitä?
0,55e jättää 0,45e jokaisesta bruttoeurosta. Ja jos tienaa 300.000 vuodessa, jää siitä käteen 135.000, eli keskimäärin 11.250e/kk. Se on aika paljon enemmän, kuin ihmisellä, joka tienaa sen 30.000 vuodessa. Vaikka kuinka on progressiivinen verotus.
Mun mielestä pienituloiset alle 2800, keskituloiset 2800-3500, hyvätuloiset 3500-4200, suurituloiset yli 4200. Tällä hetkellä en ole töissä, ennen palkkani oli 2600 ja tiukkaa oli eläminen pk-seudulla sinkkutaloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä että jotkut ajattelevat 3000-4000 euroa tienaavia suurituloisiksi. :D noista tuloista jää verojen ja veroluonteisten maksujen jälkeen kuta kuinkin käteen 2100-2600 euroa, kyllä on suurituloisia :D Typerintä tässä on vielä että 3000 euron bruttotuloja pitävät suurena ne 2000 euroa tienaavat, hah hah!
Onhan siinä bruttopalkassa huomattava ero tienaatko 2000 vai 3000. Se onkin sitten eri asia miten näitä verotetaan. Omasta mielestäni 2000 on pienituloinen, 3000 keskituloinen ja 4000 jo hyvätuloinen. Suurituloisia ovat yli 5000 tienaavat.
alle 1800 on varmaan pienituloinen ja suurituloinen on sitten yli 4500 tienaava.
Vierailija kirjoitti:
Mun liksa on 6800 enkä todellakaan koe olevani suurituloinen. Lähipiirissäni on useampi n. 300,000:sta ylöspäin vuodessa tienaavia ja kyllä siinä nuo minun alle 90k vuositulot on aika surkeat. Moni pienempituloinen ei tunnu millään tajuavan että liki 7 tonnin palkasta jää käteen vain tonni enemmän kuin 3 tonnin palkasta.
Mitä teet työksesi? Lääkäri, hammaslääkäri, kansanedustaja?
Jos valtio ottaa jonkun ykstyisen ihmisen työllään ansaitsemasta palkasta 50 % veroa niin kyse on jo ryöstöstä. Vaikka ihminen tienaisi mitä, ei palkasta kuuluisi ottaa keltään tuota luokkaa. Verotuksessa pitää olla joku kohtuus myös.
Tienaan kuukaudessa 550 €. Olenkohan minä pienituloinen vai kuulunko siihenkään ryhmään?
Maksimissaan tuo on ollut palkkani viimeiset 9 vuotta ja useimpina vuosina viimeisten 9 v ajalta tulot on olleet 0 €/kk. Silloin jäi jopa astma lääkkeet ostamatta ..
Minusta suurituloinen on yli 20000 euroa kuukaudessa tienaava (nettotulo 10000 euroa tai enemmän), hyvätuloinen 6000-20000 ansaitseva (nettotulo 4000-10000 euroa), pienituloinen 3000-6000 euroa saava (nettotulo 2500-4000 euroa) ja huonotuloinen alle 3000 euron tuloilla.
Suomen saatanallinen verosysteemi tasaa palkkatuloja rankasti ja samaan aikaan pieni- ja huonotuloiset saavat tuhansien eurojen tukiaisia ja alennuksia asumiseen, lastenhoitoon jne. Pistää vihaksi tämä nykysysteemi.
Suurituloinen on 15.000 tienaava. Pienituloinen on alle 2000 tienaava.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan kuukaudessa 550 €. Olenkohan minä pienituloinen vai kuulunko siihenkään ryhmään?
Maksimissaan tuo on ollut palkkani viimeiset 9 vuotta ja useimpina vuosina viimeisten 9 v ajalta tulot on olleet 0 €/kk. Silloin jäi jopa astma lääkkeet ostamatta ..
Taidat olla kerjäläinen ja yhteiskunnan tuilla elävä riippakivi.
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus tasaa kyllä aika tehokkaasti tuloeroja. Suurituloinenkaan ei saa käteen kovin paljon enempää kuin keskituloinenkaan. Monella suurituloisella verottaja vie n. 55 prosenttia veroja ja muita maksuja (=0,55 eur.) jokaisesta eurosta.
Teille kysymys, jotka marisette, että ottakaa rikkailta, kuinka paljon sitten pitäsi ottaa veroja, jotta se olisi "kohtuullista", eikö 55 % riitä? Kuinka paljon teidän mielestä tällainen ryöstöverotus kannustaa tekemään enemmän töitä?
Ruotsissa oli sosiaalidemokratia viety huippuunsa aikanaan kun marginaalivero oli 102 prosenttia. Piti siis maksaa enemmän vero tienaamastaan rahansta. Astrid Lindgren toi asian esille sadussa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien) ja veroministeri ei uskonut että tämä olisi mahdollista. Syntynyt kohu näkyi vaaleissa ja niin loppui sosiaalidemokraattien vuosikymmeniä kestänyt hallitusvalta naapurimaassa.
Minusta suurituloinen on 6000€-> ja pienituloinen <-2500€
Minä tienaan 1200-1400 bruttona, eli olen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden niistäminen ei enää onnistu, kun kaikki siirtää kirjansa Viroon ja Portugaliin ja rikkaita on niin vähän.
Se on niin, että köyhiltä pitää ottaa enemmän veroja, koska köyhiä on paljon enemmän ja ne niitä "pohjoismaisia hyvinvointipalveluja" käyttääkin.
20 000 € / kk ja sekin verotta.
Päivän naurut.
Suurituloinen 8000 e/kk, pienituloinen alle 2000. Työn verotusta ei nykyisestä juuri enää voi kiristää, pääomaverotusta mahd jonkin verran.
Omat tulot 9000-10000 e/kk.
Tossa pöydällä lojuvan verotuspäätöksen mukaan maksoin viimevuonna palkastani veroja ja maksuja yhteensä 42.204,74
Ei enkä koe itseäni suurituloikseksi. Tuosta ei ole yhtään varaa kiristää. Jo nyt tuo on ryöstö.
Sä olet vissiin aika hyvä matikassa. Vai trollaatko? Paljon enemmän rahaa perheelle kuitenkin jää, jos kumpikin vanhempi tienaa 5k kuussa kuin, että jos yksi tienaisi kymppitonnin ja toinen olisi kotona. Progressio tappaa kyllä urakehitysmotivaation aika hyvin.