Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"suurituloiset voi maksaa enemmän" Kuinka paljon kk tienaa mielestäsi suurituloinen? entä milloin on jo pienituloinen?

Vierailija
01.04.2016 |

Kerro myös oma palkkasi. Nyt puhutaan palkasta ennen kuin otettu pois veroja. Bruttopalkasta.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain tässä kirjoitti:

Minusta jos perheen bruttotulot ylittää 10 000€/kk ollaan hyvätuloisia. Meillä tienaamme 8000€/kk ja ollaan vissiin keskituloisia. Asutaan hki ja kaikesta maksetaan täydet, välillä tuntuu että köyhempänä jäisi enemmän rahaa käteen. Tässä maassa pitää olla köyhä tai todella varakas.

Olen yh ja tienaan 3500 euroa. Maksan kaikesta täyden. Myös asumiskulut Helsingissä yksin.

Vierailija
62/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että alle 1000 e tienaavat ovat köyhiä, alle 2000 e saavat pienituloisia, alle 3000 e ansaitsevat ovat keskituloisia. Yli 3000 e saavat ovat hyvätuloisia ja yli yli 4000 tienaavat rikkaita. Ajattelen melko globaalisti, vaikka tietysti raha on eurooppalaista. Itse ansaitsen bruttona 2500 e. Olen suhteellisesti suomalaiseksi ilmeisesti akateeminen köyhä. Maailmanlaajuisesti koen kuitenkin olevani melko rikas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tätä keskustelua ihan leuka lattialla.

En ole ikinä elävässä elämässä tavannut teidän kaltaisianne ihmisiä, siis jengiä jotka valittelee 6000€ tuloistaan ja ryöstöveroistaan. Sitä ollaan niin korkealla siellä omassa ylemmän keskiluokan norsunluutornissa, ettei nähdä mitään muuta kuin vielä korkeammat tornit.

"Suurin osa tuntemistani ihmisistä tienaa yli 30K vuodessa"??? Tajuaakohan tämäkään ihmisparka miten vieraantunut on todellisuudesta?

Olen 22-vuotias opiskelija. Asun Itä-Helsingissä säätiön tukemassa yksiössä (silti vuokra lähes 600€/kk), saan opintotukea ja asumislisää 500€/kk ja tienaan 500-900€ kuussa. Tämäkin palkka on jo valtion mielestä liikaa ja minulta tullaan perimään opintotukea takaisin. 

Minun kaltaisiani nuoria aikuisia, joiden tulot eivät kohtaa edes puolta siitä mitä te pidätte surkeatuloisina on todella paljon. Silti meidän ylitsemme kävellään jatkuvasti (mm. koulutusleikkaukset) täysin epäloogisella "opiskelijaelämän kuuluukin olla täyttä paskaa"-verukkeella.

Täällä asuessani kohtaan tosi surullisia tapauksia joka päivä. Näen itseni onnekkaana kun omalla kohdallani odotettavissa on suht valoisa tulevaisuus, minulla ei ole velkaa, eikä minun tarvitse asua esim. nuorisohotellissa tai solussa. Työttömien opiskelijakavereideni rinnalla pidän myös taloudellista tilannettani varsin hyvänä. Jos tuloni olisivat valmistumisen jäkeen 2500€, olisin mielestäni jo erittäin hyvässä asemassa.

...Ja pitäisin turpani kiinni niistä veroista.

Vierailija
64/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurituloinen olisi 10 000 ja yli. Itse tienaan 6000, mutta Englannissa, joten ei mene kylläkään suomen verotukseen

Vierailija
65/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä elävässä elämässä tavannut teidän kaltaisianne ihmisiä, siis jengiä jotka valittelee 6000€ tuloistaan ja ryöstöveroistaan. Sitä ollaan niin korkealla siellä omassa ylemmän keskiluokan norsunluutornissa, ettei nähdä mitään muuta kuin vielä korkeammat tornit.

.

Ongelma voi olla se, että jos nousee urapolulla muutaman vuosikymmenen ja tienaa sitten 10 000 euroa, josta menee puolet veroa eli lopulta tienaa "vain" pari tonnia enemmän kui silloin aluksi, niin tulee tunne, että miksi tekee erittäin vastuullista, stressaavaa, 24/7 valmiudessa olevaa johtotason tehtävää, kun helpommallakin voisi päästä. Ja sitten muut vaatii, että maksa vielä lisää veroja!

Vierailija
66/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jos perheen bruttotulot ylittää 10 000€/kk ollaan hyvätuloisia. Meillä tienaamme 8000€/kk ja ollaan vissiin keskituloisia. Asutaan hki ja kaikesta maksetaan täydet, välillä tuntuu että köyhempänä jäisi enemmän rahaa käteen.

Tässä se nähdään, etteivät monet ihmiset ymmärrä rahaa ja sen käyttöä. Sinäkään et tunnu muistavan tai tajuavan, mitä kaikkea jo nyt saat tuhansilla euroilla (teillä lienee oma asunto, auto(ja), ulkomaanmatkoja harrastuksia jne.), itket vain sitä "mitä jää käteen". Ilmeisesti jopa mietit, kuinka työttömät ovat kanssasi samassa tilanteessa, koska heillä "jää käteen" sama summa kuin teillä. No joo, mutta työttömillä ei ole tuota kaikkea muuta, mitä sinä rahallasi hankit.

Jos haluat, että sinulle jää enemmän rahaa (mihin sitä haluat käyttää? mitä olet vailla? jotain ylellisyyttäkö?), niin karsit jostain muusta elämässäsi, ihan niin kuin kaikkien muidenkin on tehtävä.

Tai ehkä sinun pitää tehdä se, mitä köyhille aina sanotaan: opiskele itsellesi parempi ammatti.

Moni hyvätuloinen kuvittelee olevansa huonotuloinen, koska vertaa itseään miljonääreihin.

Vierailija
67/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

65: aina voi pyytää vähemmän palkkaa ja siten laskea veroprosenttiaan, jos noin koville ottaa.

Vierailija
68/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jos perheen bruttotulot ylittää 10 000€/kk ollaan hyvätuloisia. Meillä tienaamme 8000€/kk ja ollaan vissiin keskituloisia. Asutaan hki ja kaikesta maksetaan täydet, välillä tuntuu että köyhempänä jäisi enemmän rahaa käteen. Tässä maassa pitää olla köyhä tai todella varakas.

?

Pelle

Vierailija
69/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Progressiivinen verotus tasaa kyllä aika tehokkaasti tuloeroja. Suurituloinenkaan ei saa käteen kovin paljon enempää kuin keskituloinenkaan. Monella suurituloisella verottaja vie n. 55 prosenttia veroja ja muita maksuja (=0,55 eur.) jokaisesta eurosta.

Teille kysymys, jotka marisette, että ottakaa rikkailta, kuinka paljon sitten pitäsi ottaa veroja, jotta se olisi "kohtuullista", eikö 55 % riitä? Kuinka paljon teidän mielestä tällainen ryöstöverotus kannustaa tekemään enemmän töitä?

Kannustaa tekemään enemmän töitä?

Aika hauskoja nää porvaripellet.

Vierailija
70/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta suurituloinen on yli 20000 euroa kuukaudessa tienaava (nettotulo 10000 euroa tai enemmän), hyvätuloinen 6000-20000 ansaitseva (nettotulo 4000-10000 euroa), pienituloinen 3000-6000 euroa saava (nettotulo 2500-4000 euroa) ja huonotuloinen alle 3000 euron tuloilla. 

Suomen saatanallinen verosysteemi tasaa palkkatuloja rankasti ja samaan aikaan pieni- ja huonotuloiset saavat tuhansien eurojen tukiaisia ja alennuksia asumiseen, lastenhoitoon jne. Pistää vihaksi tämä nykysysteemi.

Ei saatana, et ole elitistipelle tosissas!

Vierailija
71/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkani on 3155 e/kk, ja suurituloisuus alkaa 3156:sta. Kovat verot kroisoksille!

Onneksi olkoon, seuraavan indeksikorotuksen myötä pääsetkin sitten 20e korotuksesi ansiosta siihen luokkaan, jolta mielestäsi voi verottaa vaikkapa sen puolet!

Vierailija
72/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suurin osa tuntemistani ihmisistä tienaa yli 30K vuodessa"??? Tajuaakohan tämäkään ihmisparka miten vieraantunut on todellisuudesta?

Olen 22-vuotias opiskelija. Asun Itä-Helsingissä säätiön tukemassa yksiössä (silti vuokra lähes 600€/kk), saan opintotukea ja asumislisää 500€/kk ja tienaan 500-900€ kuussa. Tämäkin palkka on jo valtion mielestä liikaa ja minulta tullaan perimään opintotukea takaisin. 

Minun kaltaisiani nuoria aikuisia, joiden tulot eivät kohtaa edes puolta siitä mitä te pidätte surkeatuloisina on todella paljon. Silti meidän ylitsemme kävellään jatkuvasti (mm. koulutusleikkaukset) täysin epäloogisella "opiskelijaelämän kuuluukin olla täyttä paskaa"-verukkeella.

Täällä asuessani kohtaan tosi surullisia tapauksia joka päivä. Näen itseni onnekkaana kun omalla kohdallani odotettavissa on suht valoisa tulevaisuus, minulla ei ole velkaa, eikä minun tarvitse asua esim. nuorisohotellissa tai solussa. Työttömien opiskelijakavereideni rinnalla pidän myös taloudellista tilannettani varsin hyvänä. Jos tuloni olisivat valmistumisen jäkeen 2500€, olisin mielestäni jo erittäin hyvässä asemassa.

...Ja pitäisin turpani kiinni niistä veroista.

Onnea siitä että opiskelet ja sinulla on mahdollisuus parempiin tuloihin kuin opiskellessaai.

Toivon myös että silmäsi avautuvat paremmin sitten kun tienaat tuon 2500e/kk bruttona, sillä tulet huomaamaan että sillä summalla ei osteta asuntoa, kaupungin asuntoihin on pitkät jonot, yksityisen vuokrat liian kalliit jne. Eli saat todellakin miettiä mistäpä löytyisi sopivan hintainen asunto. Lisäksi tulosi on sen verran että mitään lisätukia on turha haaveilla. Teepä siihen vielä lapsi tai kaksi niin huomaat että maksat sen noin 300e/lapsi kunnallisessa päivähoidossa.. Ja paljos sitten jäikään ruokaan ja hankintoihin, mahd bussilippuun/bensaan/autohuoltoon/vakuutuksiin käteen?

Vierailija
73/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä että jotkut ajattelevat 3000-4000 euroa tienaavia suurituloisiksi. :D noista tuloista jää verojen ja veroluonteisten maksujen jälkeen kuta kuinkin käteen 2100-2600 euroa, kyllä on suurituloisia :D Typerintä tässä on vielä että 3000 euron bruttotuloja pitävät suurena ne 2000 euroa tienaavat, hah hah!

Tässä kysyttiinkin mielipidettä. Itse koen työni mielekkääksi ja palkkani riittäväksi, samoin perheemme yhteen lasketut tulot ovat riittävät elintapoihimme, elinkustannuksiimme ja paikkakunnan kokoon nähden. Täällä pärjää/ me pärjäämme noilla summilla mille typeränä naurat. En ole koskaan tienannut yli 2000€/kk. Mieheni melkein tuplasti suurempi bruttopalkka on jo todella hyvä. Mutta naura sinä vaan ja hinnoittele itsesi ja työpaikkasi ulos. Me voidaan ainakin palkkatasollamme ja järkevillä elinkustannuksillamme olla varmoja ettei työpaikka mene alta ->siirry halvempaan maahan ja oma talouskin on helposti hallittavissa. :) :)

Heh mitä unelmaa. Sinä päivänä kun työnantajasi toteaa että kustannuksia on leikattava koska tuotoksista ei ostajat maksa enää niin hyvin, ja se onnistuu siirtämällä työ halvempiin maihin, ei ole mitään väliä sillä mihin palkkaan sinä olet ollut tyytyväinen ja tullut toimeen kylässänne. Työsi tuskin tuolla palkalla on etsiä niitä uusia ostajia ja neuvotella heidän kanssaan hinnasta.

Vierailija
74/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ot - onkohan joku tutkinut mikä on se pirullisin kuukausitulo nelihenkisessä perheessä, jolloin putoaa juuri ja juuri kaikkien tukimuotojen ulkopuolelle, maksaa täydet päivähoitomaksut ja verotus on jo tuntuva?

Se on 5560e/kk brutto yhteensä, eli esim 2280e/kk brutto/vanhempi. Eli ei kovin kummoinen palkka ja työ kun turha enää mennä pyytään tukia asumiseen ja silti verotetaan jo kohtuullisesti ja maksat täydet päiväkotimaksut hkissä jos pääset edes kunnalliseen lähialueelle kun pk:t ihan täynnä eli suomeksi joudut todella kirittämään jos haluat lähelle mutta yksityiseen. netto jotain 1500/naama eli yhteensä 3000, siitä voi sitten laskea vaikka asuntoon 1200, pk hoidot 500-600, nyt jää enää 1200e/kk. Kyllähän sillä ruokaa ja bussiliput ostaa tai voi ajella vanhalla rotiskolla. Mutta hankintoja joutuu jo todella miettimään. Näin pk-seudulla.

Vierailija
75/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä nämä "suurituloiset" valittaa siksi, että yleensä se isotuloisuus tuo myös helvetisti vastuuta ja työtä. 

Mun tulot on 4500 kuussa, mutta teen usein pitkää päivää ja joudun matkustamaan ja sopeutumaan paljon. Minulla on suuri vastuu ja nopeaa reagointia asioihin vaaditaan usein. 

Ja sitten kun tulos on, että yksi iki-työtön yh-kaverini elää lähes samantasoista elämää tuloillaan, niin kyllähän se joskus pistää miettimään. Verotus kun mullakin syö niin ison osan, että frendi kaupungin asuntoineen Hgin parhailla paikoilla ja kaikkine tukineen saa melkein saman verran. 

Vierailija
76/76 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 - 1000 köyhä

1000 - 2500 pienituloinen

2500 - 4000 keskituloinen

4000 - 7000 hyvätuloinen

7000+ suurituloinen

Omat tulot vajaa 3000 euroa kuukaudessa. Olen vastavalmistunut maisteri ja pidän palkkaani hyvänä.