Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologi Hannele Törrönen: "Nuoret naiset oppivat äideiltään nalkuttamisen"

Vierailija
31.03.2016 |

http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat_sanat/psykologi_hanne…

On kyllä taas surkein artikkeli, mitä on vähään aikaan nähnyt. On toki totta, että monelle naiselle muiden laiskottelu on ärsyttävää, jos ei siihen itse pysty, mutta edelleen - ihan kaikkien tutkimisten mukaan - nainen tekee leijonaosan kaikista kodin töistä, hoitaa lapset ja kantaa vastuun arjesta. Koska se oikein korjaantuu?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä taas surkein artikkeli, mitä on vähään aikaan nähnyt. On toki totta, että monelle naiselle muiden laiskottelu on ärsyttävää, jos ei siihen itse pysty, mutta edelleen - ihan kaikkien tutkimisten mukaan - nainen tekee leijonaosan kaikista kodin töistä, hoitaa lapset ja kantaa vastuun arjesta. Koska se oikein korjaantuu?

Jos naiset ovat nalkuttaneet useamman sukupolven ajan eikö se osoita että ainakaan nalkuttamalla kotitöiden tasapuolisempi jakautuminen ei onnistu?

Päin vastoin. Tännehän on laitettu useita laadukkaita linkkejä, jotka osoittavat että kotityöt jakautuvat koko ajan tasaisemmin. Eli jos noin ajatellaan, naisten pitää nalkuttaa koko ajan enemmän. Vielä 50 vuotta nalkutusta, niin kotityöt jaetaan viimein 50/50. Kuten jo tuolla aiemmin totesin, nainen ei voi tietenkään vaatia oikeudenmukaisuutta. Naisten vaatiminen on aina pelkkää nalkuttamista.

Mistä sait päähäsi, että nalkutuksella olisi ollut vaikutusta asiaan? Jos minä raavin pyllyäni, ja Suomen työttömyys kasvaa, tarkoittaako se automaattisesti sitä, että minun pepun raapimisillani on vaikutusta työttömyyteen Suomessa?

Voithan toki lähteä sille linjalle, että mikään ei liity mihinkään. Olet kuitenkin typerä vastatessasi keskusteluun, jossa väitellään juuri syystä ja seurauksesta, yrittämällä kieltää syiden ja seurauksien olemassolon. Mistä tiedät edes, että maailma on olemassa? Jos tämä onkin kaikki vain unta? Noita voi jokainen vessafilosofi pohtia, mutta eivät nuo pohdinnat tähän kesusteluun mitään anna.

Vierailija
62/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naiset ovat nalkuttaneet useamman sukupolven ajan eikö se osoita että ainakaan nalkuttamalla kotitöiden tasapuolisempi jakautuminen ei onnistu?

Päin vastoin. Tännehän on laitettu useita laadukkaita linkkejä, jotka osoittavat että kotityöt jakautuvat koko ajan tasaisemmin. Eli jos noin ajatellaan, naisten pitää nalkuttaa koko ajan enemmän. Vielä 50 vuotta nalkutusta, niin kotityöt jaetaan viimein 50/50. Kuten jo tuolla aiemmin totesin, nainen ei voi tietenkään vaatia oikeudenmukaisuutta. Naisten vaatiminen on aina pelkkää nalkuttamista.

Mistä sait päähäsi, että nalkutuksella olisi ollut vaikutusta asiaan? Jos minä raavin pyllyäni, ja Suomen työttömyys kasvaa, tarkoittaako se automaattisesti sitä, että minun pepun raapimisillani on vaikutusta työttömyyteen Suomessa?

Voithan toki lähteä sille linjalle, että mikään ei liity mihinkään. Olet kuitenkin typerä vastatessasi keskusteluun, jossa väitellään juuri syystä ja seurauksesta, yrittämällä kieltää syiden ja seurauksien olemassolon. Mistä tiedät edes, että maailma on olemassa? Jos tämä onkin kaikki vain unta? Noita voi jokainen vessafilosofi pohtia, mutta eivät nuo pohdinnat tähän kesusteluun mitään anna.

Kysymys oli mielestäni asiallinen. Miten nalkutuksen vopima kantaa sukupolvien välisen kuilun yli? Ymmärtääkseni nalkutus vaikuttaa vain nalkutuksen kohteeseen, joten nalkuttavatko nykynaiset enemmän kuin aiemmat sukupolvet, vai miksi miehet tekevät enemmän kotitöitä kuin aiemmin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan naisethan ovat jo voitolla. Miehet tekevät enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä, ja nykynaiset tekevät vähemmän sekä ansio- että kotitöitä kuin aiemmat sukupolvet.  Jos naiset alkavat tehdä ansiotöitä yhtä paljon kuin miehet, niin kotityötkin voidaan jakaa tasan. Eikö tämä olisi reilua?

Feministien mukaan vain kotityöt jaetaan mutta ei ansiotyötä. Vaikka nainen olisi kotona ja mies kävisi töissä niin nainen valittaa että miksi mies ei siivoa

Vierailija
64/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo juttu oli kyllä vähän hassu. Mielestäni tasa-arvo ei ole mitenkään valmis ja edelleen on aika syvässä vanhat asenteet ja odotukset siitä miten naisen kuuluu kotiaan hoitaa (ja olla nimenomaan kodinhoidosta vastuussa). Aika monessa parisuhteessa edelleen nainen tekee yhtä paljon duunia kuin mieskin, mutta silti naisen kuuluu ottaa päävastuu vielä kodin ja lasten hoidostakin. Ja jos koti on sotkuinen, niin nainen on silloin naisena epäonnistunut, "huono nainen". Naisen kodin odotetaan olevan siisti ja laitettu. Miehet nyt ovat miehiä eikä heiltä edellytetä vastaavaa.

Mun äiti on suuri nalkuttaja, marttyyri ja syyllistäjä. Minä olen oppinut häneltä nimenomaan olemaan nalkuttamatta, koska en ikinä halua olla samanlainen. Meillä on myös miehen kanssa molemmilla rento asenne kotitöiden suhteen, se tehdään mikä jaksetaan, pieni sotku ei ole katastrofi ja kaikesta voi neuvotella.

Minun äitini ei nalkuttanut koskaan ja hoiti kaikki kotityöt. Välillä itki väsymystä jossain nurkassa. Isä nalkutti, että miehen ei kuulu ikinä tehdä kotihommia eikä hän tehnyt. Nalkutti siitä, jos näki jossain toisessa taloudessa esim. miehen laittavan tiskejä koneeseen kun oltiin kylässä. Nalkutti meidän (tyttö)lasten kuullen. Meille se oli tarkoitettukin, opiksi.

Nyt aikuisena tunnen nöyryyttäväni miestä jo silloin, jos huomautan että hän voi itsekin laittaa omat roskansa roskiin. Töissä olen aina lähdössä keittämään kahvia, että en nöyryytä mieskollegoja pakottamalla heitä kahvipiioiksi. Tämä ajattelutapa on juurtunut todella syvälle ja saa minut aina olemaan varuillani, milloin nolaan itseni rientämällä piian ja palvelijan töihin kuten on opetettu. Olenkin nolannut itseni, sekä työpaikalla että nykyaikaisesti kasvatetun exän silmissä. Monta kertaa. Kun olen niin nöyrä, palvelualtis, ovimatto. En halua olla, mutta on vaikea taistella kasvatustaan vastaan koko ajan. Vanhempani varmaan ihmettelevät, kun olen heitä kohtaan aina niin kylmä ja en välitä pitää yhteyttä.

Noinhan se valitettavasti pahimmillaan siirtyy nuo käyttäytymismallit. Hienosti olet tuon huomannut, se on alku muuttaa omaa käyttäytymistä. Useat eivät huomaa. Minusta juttu oli kehotus naisia hieman relaamaan, nauttimaan elämästään, itsensä ja vaatimustensa suhteen. Olemaan armollisempia itselle ja läheisille.

Kyse oli nalkutuksesta, ei kotitöistä. Joskus kun omat lapset oli pieniä luin kasvatuspsykologisen jutun miten lapselle pitäisi antaa päivittäin paljon enemmän positiivista kuin negatiivista palautetta. Seurasin silloin omaa käytöstä ja ympäristössä näkemiäni äitejä ja lapsia. Kyllä siihen negatiiviseen helposti lipsahti ja joskus ihan hävetti kuunnella joidenkin äitien jatkuvaa negatiivista natkutusta lapsilleen. Ja tuo siirtyy. Tunnen nuoren naisen jolla hyvin kehno itsetunto, heillä perheessä tapa puhua toisilleen oli juuri moittiva ja mollaava. Nyt hän on äiti ja valitettavasti näyttää tajuamattaan siirtävän saman mallin omille lapsilleen: ÄLÄ, TAAS SINÄ, ETKÖ IKINÄ? Ajatelkaapa jos töissä pomonne puhuisi teille samalla lailla kuin monet puhuvat miehilleen ja lapsilleen. Tulisiko ne tehtävät paremmin ja nopeammin tehtyä, tarttuisitteko uusiin haasteisiin? Onko nalkuttava ihminen onnellinen vai kannattaisiko opetella toisenlainen vuorovaikutustapa?

Juurihan kerroin, miten käy jos "relaan". Sitten luisun niihin opetettuihin piian hommiin. Sinäkin näköjään olet huomannut vain äitien negatiivisen nalkutuksen. Et ole huomannut miten isät huutavat, riehuvat ja kiroavat lapsilleen. Miten monet lapset aivan kutistuvat kasaan kun mies on lähistöllä, vaikka hän ei  huutaisikaan lapsille. Kritisoit vain naisia.

Koko artikkeli on typerää yleistämistä ja naisten syyllistämistä. Kuten joku totesikin, se on muotia ja olet innolla lähtenyt siihen mukaan.

Enkä tarvitse mitään onnitteluja siitä että osaan arvioida omaa käytöstäni. Se ei ole millään tavalla poikkeuksellinen taito. Vaikka pelkkä nainen olenkin.

Tuo on totta, on miehiä jotka käyttäytyvät noin. Kyllä kehno käytös on ihan yhtä kehnoa oli tekijä mies tai nainen. Mutta onneksi kaikissa perheissä ei huudeta tai nalkuteta, ainakaan minun lapsuuden perheessä isäni oli hyvin rauhallinen, vakaa ja turvallinen ja sellainen on oma miehenikin. Ja se huutaja oli äitini, sen puolen olen jättänyt siirtämättä omaan perheeseeni. Menevätkö nämä kaksi asiaa kytköksissä: miesten kuuluu karjua ja naisten nalkuttaa? Vai yritettäiskö kaikki löytää inhimillinen tapa olla yhdessä siirtämättä niitä lapsuudessa opittuja malleja niin miehet kuin naiset?

Ja mitä jos ei kirjoitettaisi artikkeleita missä syyllistetään naisia nalkuttamisesta, vaan kirjoitettaisiin artikkeleita missä kehotetaan perheenjäseniä kohtelemaan toisiaan kunnioittavasti? Eikä liitytä syyllistyskuoroon, kun joku mokaa ja kirjoittaa vain toista sukupuolta syyllistävän jutun? Olisiko tuossa mitään inhimillistä?

Vierailija
65/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se korjaantuu koko ajan. Miehet tekevät vuosi vuodelta enemmän kotitöitä, ja naiset vuosi vuodelta vähemmän. Ero on pienempi kuin koskaan.

Nykynainen taitaa tosin laittaa pesukoneen käymään ja feisbuukkailla puolitoista tuntia. Lopuksi toteaa, että "Jaahas, tulipahan taas siivottua 90 min."

http://www.stat.fi/til/akay/2009/02/akay_2009_02_2011-02-17_kat_002_fi…

Eli pitäisi vain olla hiljaa ja hyväsksyä miesten siipeily? Koska esi-isät siipeilivät vielä enemmän?

Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että miehet tekevät parisuhteessa yhteenlaskettua koti- ja ansiotyötä 8.5 tuntia naisia enemmän per viikko. Aika monessa perheessä kuitenkin varat ovat yhteisiä, joten miehet ansiotyöpanos on huomioitava kotitöiden määrässä. Ja kun näin tehdään, huomataan naisten olevan jo voitolla tässä asiassa. Miksi siis nalkutus?

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/04/07/miehet-painavat-…

Pitää ottaa huomioon, että miehet pakottavat vaimonsa lopettamaan palkkatyöt ja jäämään kotiin yhteisiä lapsia hoitamaan. Mikä ihme se on, että miehillä tulee enemmän palkkatyötä? Mahtava diili miehelle. Miehen elämä ei muutu, naisen työura katkeaa kenties pysyvästi. Ruokapalkalla mies saa lastenhoitajan ja piian. Lisäksi voi loppuelämän lytätä naista muistuttamalla "elättämisestä".

Miehet pakottavat? Älä nyt viitsi miehiä syyllistää, kyllä aikuisen naisen on oltava vastuussa omista valinnoistaan. En minäkään viitsi alentua sille tasolle, että väittäisin miesten tekevän parisuhteessa yhteenlaskettua koti- ja ansiotyötä 8.5 tuntia naisia enemmän joka viikko vain siksi, että naiset pakottavat. Ryhdistäydy, nainen, ja ota vastuuta omista valinnoistasi.

Ryhdistäydy keskenäsi vain.

Tiedän tapauksia, että nainen ei halua katkaista uraansa ja mies mankuu lasta. Mies sitten lupaa hoitaa lapsen ja synnytyksen jälkeen mieli muuttukin. Hups. Miehet myös valitsevat tarkoituksella huonommin tienaavia naisia vaimoksi, että voivat parempiin tuloihinsa vedoten kiristää naisen jäämään kotiin. Millä oikeudella sinä olet syyllistämässä naisia pienemmistä ansioista, kun miesten syy on että naiset joutuvat jäämään kotiin?

Ja Taloussanomien" laatuartikkeliin" linkittäjän on ihan turha puhua mitään alentumisesta.

Hei naiset, ehkä meidän kannattaisi kouluttaa itsemme paremmin ja haluta myös edetä urallamme? Lasikatosta nyt ei ihan hirveästi kannata ruveta huutamaan maassa jossa nainen on ollut presidenttinä jne, vähemmän vielä on mutta se on enemmän jo kiinni naisten omista valinnoista. Eikä naisen uraa hidasta äitiyslomat, ei edes jos sen perhevapaankin haluaa pitää itse eikä jaa sitä miehen kanssa. Useilla hyvin urallaan edenneillä naisilla on lapsia, useampiakin. Mutta oma valinta jos haluaa minimikoulutukset, tehdä kolme-neljä lasta putkeen ja viettää jokaisen kanssa hoitovapaatkin. Enkä kyllä omasta tuttavapiiristä tunne yhtään miestä joka olisi kiristänyt vaimoaan jäämään kotiin, enemmän nuo hyvintoimeentulevakin ovat tuskastuneet kun vaimot eivät tunnu yhtään haluavan palata takaisin töihin. Ja lasten määrästä - kyllä tällä palstalla keskustellaan huomattavasti useammin tyyliin "millä saisin mieheni suostumaan vielä yhteen vauvaan" kuin "mieheni haluaisi lisää lapsia minä en". t. hyväpalkkainen nainen, 2 lapsen äiti.

Vierailija
66/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan naisethan ovat jo voitolla. Miehet tekevät enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä, ja nykynaiset tekevät vähemmän sekä ansio- että kotitöitä kuin aiemmat sukupolvet.  Jos naiset alkavat tehdä ansiotöitä yhtä paljon kuin miehet, niin kotityötkin voidaan jakaa tasan. Eikö tämä olisi reilua?

Feministien mukaan vain kotityöt jaetaan mutta ei ansiotyötä. Vaikka nainen olisi kotona ja mies kävisi töissä niin nainen valittaa että miksi mies ei siivoa

Ja vain ne tietyt kotityöt. Nainenhan määrää esim sisustuksesta aika usein ihan yksin. Montako sketsiä siitä on tehty, kun nainen ei osaa päättää mihin sohva laitetaan?

Vierailija
67/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli mielestäni asiallinen. Miten nalkutuksen vopima kantaa sukupolvien välisen kuilun yli? Ymmärtääkseni nalkutus vaikuttaa vain nalkutuksen kohteeseen, joten nalkuttavatko nykynaiset enemmän kuin aiemmat sukupolvet, vai miksi miehet tekevät enemmän kotitöitä kuin aiemmin? 

Minun mielestäni ei ollut asiallinen ja perustelin miksi. Sinä väität sitä asialliseksi mutta et perustele, vaan alat kirjoittaa jostain muusta. Odotatko, että nyt vain siirtyisin kanssasi uuteen asiaan? Sitten kun et osaa enää perustella, alat taas saman "mikään ei liity mihinkään eikä mikään ole mitään"-jaarittelun. Kehno väittelytaktiikka, joka sopii älyllisesti laiskoille.

Vierailija
68/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se korjaantuu koko ajan. Miehet tekevät vuosi vuodelta enemmän kotitöitä, ja naiset vuosi vuodelta vähemmän. Ero on pienempi kuin koskaan.

Nykynainen taitaa tosin laittaa pesukoneen käymään ja feisbuukkailla puolitoista tuntia. Lopuksi toteaa, että "Jaahas, tulipahan taas siivottua 90 min."

Eli pitäisi vain olla hiljaa ja hyväsksyä miesten siipeily? Koska esi-isät siipeilivät vielä enemmän?

Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että miehet tekevät parisuhteessa yhteenlaskettua koti- ja ansiotyötä 8.5 tuntia naisia enemmän per viikko. Aika monessa perheessä kuitenkin varat ovat yhteisiä, joten miehet ansiotyöpanos on huomioitava kotitöiden määrässä. Ja kun näin tehdään, huomataan naisten olevan jo voitolla tässä asiassa. Miksi siis nalkutus?

Pitää ottaa huomioon, että miehet pakottavat vaimonsa lopettamaan palkkatyöt ja jäämään kotiin yhteisiä lapsia hoitamaan. Mikä ihme se on, että miehillä tulee enemmän palkkatyötä? Mahtava diili miehelle. Miehen elämä ei muutu, naisen työura katkeaa kenties pysyvästi. Ruokapalkalla mies saa lastenhoitajan ja piian. Lisäksi voi loppuelämän lytätä naista muistuttamalla "elättämisestä".

Miehet pakottavat? Älä nyt viitsi miehiä syyllistää, kyllä aikuisen naisen on oltava vastuussa omista valinnoistaan. En minäkään viitsi alentua sille tasolle, että väittäisin miesten tekevän parisuhteessa yhteenlaskettua koti- ja ansiotyötä 8.5 tuntia naisia enemmän joka viikko vain siksi, että naiset pakottavat. Ryhdistäydy, nainen, ja ota vastuuta omista valinnoistasi.

Tiedän tapauksia, että nainen ei halua katkaista uraansa ja mies mankuu lasta. Mies sitten lupaa hoitaa lapsen ja synnytyksen jälkeen mieli muuttukin. Hups. Miehet myös valitsevat tarkoituksella huonommin tienaavia naisia vaimoksi, että voivat parempiin tuloihinsa vedoten kiristää naisen jäämään kotiin. Millä oikeudella sinä olet syyllistämässä naisia pienemmistä ansioista, kun miesten syy on että naiset joutuvat jäämään kotiin?

Ja Taloussanomien" laatuartikkeliin" linkittäjän on ihan turha puhua mitään alentumisesta.

Hei naiset, ehkä meidän kannattaisi kouluttaa itsemme paremmin ja haluta myös edetä urallamme? Lasikatosta nyt ei ihan hirveästi kannata ruveta huutamaan maassa jossa nainen on ollut presidenttinä jne, vähemmän vielä on mutta se on enemmän jo kiinni naisten omista valinnoista. Eikä naisen uraa hidasta äitiyslomat, ei edes jos sen perhevapaankin haluaa pitää itse eikä jaa sitä miehen kanssa. Useilla hyvin urallaan edenneillä naisilla on lapsia, useampiakin. Mutta oma valinta jos haluaa minimikoulutukset, tehdä kolme-neljä lasta putkeen ja viettää jokaisen kanssa hoitovapaatkin. Enkä kyllä omasta tuttavapiiristä tunne yhtään miestä joka olisi kiristänyt vaimoaan jäämään kotiin, enemmän nuo hyvintoimeentulevakin ovat tuskastuneet kun vaimot eivät tunnu yhtään haluavan palata takaisin töihin. Ja lasten määrästä - kyllä tällä palstalla keskustellaan huomattavasti useammin tyyliin "millä saisin mieheni suostumaan vielä yhteen vauvaan" kuin "mieheni haluaisi lisää lapsia minä en". t. hyväpalkkainen nainen, 2 lapsen äiti.

Naiset ovat jo paremmin koulutettuja, mutta vieläkin pitäisi vain kouluttautua? Ja olettaa, että naiset nyt vain huvikseen kouluttautuvat, ilman mitään kunnianhimoa? Jossain vaiheessa on ihan hyvä miettiä sitäkin mahdollisuutta, että kun tekee enemmän töitä eikä se tuota tulosta, syynä voi olla se että ihan oikeasti sinua kohdellaan eriarvoisesti. Ratkaisu ei ehkä ole se, että pitää raataa vieläkin enemmän.

Naurettava väite, että äitiysloma ei hidastaisi uraa. Miten niin pitkä poissaolo ei muka vaikuttaisi?

Omasta tuttavapiiristäni kukaan mies ei olisi ikinä suostunut jäämään kotiin lapsia hoitamaan. He luottavat siihen, että naisen on biologisen kellon vuoksi pakko taipua, kun mies iskee kantapäät maahan ja sanoo "EI". Harva haluaa jäädä lapsettomaksi periaatteen vuoksi. Kyllä minä sitä sainoisin kiristykseksi. Ja ei, tuttavani eivät ole elämänkoululaisia.

Vierailija
69/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ei ollut asiallinen ja perustelin miksi. Sinä väität sitä asialliseksi mutta et perustele, vaan alat kirjoittaa jostain muusta. Odotatko, että nyt vain siirtyisin kanssasi uuteen asiaan? Sitten kun et osaa enää perustella, alat taas saman "mikään ei liity mihinkään eikä mikään ole mitään"-jaarittelun. Kehno väittelytaktiikka, joka sopii älyllisesti laiskoille.

Miksi sinä et pysty hyväksymään ajatusta, että tasa-arvoisuus voisi olla miesten ansiota? Että sillä nalkutuksella ei olsi ollut suurta merkitystä. Et ymmärtänyt tuota vertausta, ja sitten pitää vielä alkaa halventamaan. 

Vierailija
70/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen nalkuttaa, jos hänellä ei ole dominoivaa alfaurosta. Vain betamiehille nalkutetaan. Miesten pitää opetella näyttämään naiselle paikkansa. Vain näin loppuu nalkutus ja nainen voi toteuttaa omaa naiseuttaan.

Naisen nalkutus (=henkinen väkivalta) on siis miesten syytä. Eipä yllätä taas miesvihapalstalla.

Vierailija
71/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törrönen käyttää todisteena omien poikiensa päiväkotikokemuksia 30 vuoden takaa.

Jos omat kokemukset kerran kelpaavat argumenteiksi, niin minä voin sanoa että minun lasteni päiväkodissa ei koskaan ole tapahtunut mitään tuollaista. Molemmat sukupuolet ovat vapaasti voineet tuoda omia lelujaan. Ja minun esimerkkini on tältä vuosituhannekta joten se on Törrösen esimerkkiä relevantimpi.

Vierailija
72/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa isä osallistui kotitöihin ja teki niitä aikalailla saman määrän kuin äiti, ellei joskus jopa enempikin ja kotitöistä ei nalkutettu tai riidelty. Kasvoin ympäristössä, jossa mies ja nainen olivat tasavertaisia kumppaneita.

Oma mieheni taas kasvoi kodissa, jossa kotityöt kasaantuivat äidille. Miehen isän jäädessä sairauseläkkeelle (MS-tauti), alkoi hän kuskaamaan lapsia ja leipoi joskus pullaa, mutta muuten edelleen äiti kävi töissä ja teki kotityöt. Miehen isä olisi ollut kykeneväinen pyykkihuoltoon, tiskaamiseen yms. mutta kun ei kiinnostanut.

Tänä päivänä minä nalkutan. Tai anelen, että tee nyt jotain hyvä mies! Mies on opiskelija ja tämän lukuvuoden aikana hänellä on ollut todella vähän luentoja, tyyliin kahtena päivänä viikossa. Eikä kotona opiskeltavia juttuja juuri lainkaan, näihin menee max. Tunti/päivä. Töitä tekee kesäkuukausina. Itse käyn kokopäivätyössä ja töiden jälkeen teen ruoan, hoidan tiskit, pesen pyykkiä, tarkistan ekaluokkalaisen läksyt ja mitä nyt milloinkin. Koti on välillä kuin pommin jäljiltä, kun olohuoneen lattialtakin löytyy miehen boxereita ja likaisia sukkia. Mies ei edes pyyhi keittiön pöytää jos murustelee siihen. Joskus nostaa pyykit kuivumaan, muttei ikinä koskaan viikkaa edes omia vaatteitaan tai kanna niitä omaan kaappiinsa. Pari kertaa olen tehnyt niin, että olen viikannut miehen vaatteet ja jättänyt ne kuivaustelineen viereen siistiin pinoon ja kertonut, että puhtaat vaatteet on siinä viikattuna ja kehottanut viemään ne kaappinsa. Eipä vie, vaan ottaa siitä kasasta valitsemansa vaatteet, kunnes kasa on huvennut. Toisinaan saattaa imuroida, jos pyydän, mutta ainoastaan näkyviltä paikoilta, ei koskaan siirrä huonekaluja tai imuroi nurkkia/listoja yms.

Ole mieheltä pyytänyt, että hoitaisi tietyt asiat työpäiväni aikana, muttei hoida. Ei viitsi edes roskia viedä. Olen kyllästynyt.

Vierailija
73/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et pysty hyväksymään ajatusta, että tasa-arvoisuus voisi olla miesten ansiota? Että sillä nalkutuksella ei olsi ollut suurta merkitystä. Et ymmärtänyt tuota vertausta, ja sitten pitää vielä alkaa halventamaan. 

Etkö osaa lukea? Ilmoitin jo ihan selvästi, että tuo harhautusyritys ei toimi. Vaikka miten ärsytät, en ärsyynny. Ei sinusta ole keskustelemaan, kun aloitat heti tuolla irallisella muna-kana-filosofoinnilla. Et pysty korjaamaan mokaasi enää tässä vaiheessa, kun pilasit uskottavuutesi.

Vierailija
74/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat jo paremmin koulutettuja, mutta vieläkin pitäisi vain kouluttautua? Ja olettaa, että naiset nyt vain huvikseen kouluttautuvat, ilman mitään kunnianhimoa? Jossain vaiheessa on ihan hyvä miettiä sitäkin mahdollisuutta, että kun tekee enemmän töitä eikä se tuota tulosta, syynä voi olla se että ihan oikeasti sinua kohdellaan eriarvoisesti. Ratkaisu ei ehkä ole se, että pitää raataa vieläkin enemmän.

Naurettava väite, että äitiysloma ei hidastaisi uraa. Miten niin pitkä poissaolo ei muka vaikuttaisi?

Omasta tuttavapiiristäni kukaan mies ei olisi ikinä suostunut jäämään kotiin lapsia hoitamaan. He luottavat siihen, että naisen on biologisen kellon vuoksi pakko taipua, kun mies iskee kantapäät maahan ja sanoo "EI". Harva haluaa jäädä lapsettomaksi periaatteen vuoksi. Kyllä minä sitä sainoisin kiristykseksi. Ja ei, tuttavani eivät ole elämänkoululaisia.

Kouluttautuneet kyllä, mutta monesti se kunnianhimo tai itsetunto vaan näyttää olevan hieman hukassa. Haastattelututkimuksissa eivät haluakaan edetä urallaan niinkuin miehet. Ja tuohon kotiinjääntiin, ainakin itse etenin nopeammin kuin monet lapsettomat naiset, vaatii tietenkin hieman ahkeruutta ja oikeaa ajoitusta. Ja tunnen perheitä joissa mies on jäänyt kotiin naisen tehdessä uraa, ihan mahdollista näinkin. Toivottavasti yhteiskunta lainsäädännöllä laittaa siihen hieman lisää vauhtia, pakollinen vanhempainloman jakaminen olisi erinomainen asia. Puolen vuoden jälkeen äitiä ei tarvita koko ajan imettämässä, mies pystyisi ihan hyvin olemaan kotona. Etteikö voi, miksi Ruotsissa sitten voi? Asiat muuttuvat jos niiden halutaan muuttuvan, uhriutuminen ja nalkutus ei taida hirveästi auttaa.

Minusta tasa-arvo ymmärretään hieman kummallisesti täällä palstalla. Molempien pitäisi tehdä yhtä paljon kotitöitä vaikka tehtäisiin eri pituista päivää ja toinen panostaisi huomattavasti enemmän perheen ansioiden eteen töissä. Jos näin ei ole, tapa vaikuttaa on natkuttaminen. Minusta parempaa tasa-arvoa olisi, että äidit tukisivat tyttöjään ja poikiaan tasapuolisesti, molemmille hyvät itsetunnot joista ponnistaa, molemmat hankkisivat itselleen hyvän koulutuksen ja mahdollisimman sopivan työn. Kun tällaiset nuoret perustavat omia perheitään heillä on tasa-arvo ja toisen kunnioitus jo sisäistettynä. Yhdessä ollaan, jaetaan työt ja tehtävät perheelle sopivalla tavalla - ja jos liitto on yhteensopivuuksien tai ristiriitojen vuoksi onneton, voidaan erota ilman taloudellista katastrofia. Mutta nyt loppui luppoaika, hyvää keskustelua!

Vierailija
75/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään korkea koulutuskaan ei ole tae hyvästä työpaikasta. Tiedän monta työtöntä maisteria, näiden joukossa on sekä miehiä että naisia. Nykyään on Suomessa korkeasti koulutettuja niin paljon että ei niille kaikille riitä koulutusta vastaavaa työtä. Tuntuu, että pelkän ammattikoulun käyneet saattavat edetä nykyään urallaan paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi