Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologi Hannele Törrönen: "Nuoret naiset oppivat äideiltään nalkuttamisen"

Vierailija
31.03.2016 |

http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat_sanat/psykologi_hanne…

On kyllä taas surkein artikkeli, mitä on vähään aikaan nähnyt. On toki totta, että monelle naiselle muiden laiskottelu on ärsyttävää, jos ei siihen itse pysty, mutta edelleen - ihan kaikkien tutkimisten mukaan - nainen tekee leijonaosan kaikista kodin töistä, hoitaa lapset ja kantaa vastuun arjesta. Koska se oikein korjaantuu?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut oppia kotoa ettei yhdessä asuminen ja lasten hankinta kannata!!

nyt opettelitte nalkuttamaan :D

Vierailija
2/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me naiset" -henkisyys ei kyllä tuosta nyt oikein tarttunut. Henkilökohtaisesti yritän tehdä elämästäni mahdollismman vähän "naisen elämää" ja mahdollisimman paljon minun elämääni, ilman noita ahdistavia rajoja. Ehkä tämä johtuu siitä, ettei äitini ole ollenkaan nalkuttajatyyppiä, ei sitten ollenkaan. No, toisaalta, minä piru vie olin, osasyynä sekin (tarve nalkuttaa, eli kai se on samaa kuin huomauttaa toiselle uudestaan asioista, jotka toinen on luvannut hoitaa?) edellisen suhteen loppumiselle. Ei tarvitse nalkuttaa tai kitistä nykyisessä suhteessa, kun asiat on tasapainossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykymies on muuttunut, miten naiset voivat motkottaa samoista asioista kuin äitinsä? Syyttä suotta, keksivät päästään? Omaksi ilokseen?

Vierailija
4/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen nalkuttaa, jos hänellä ei ole dominoivaa alfaurosta. Vain betamiehille nalkutetaan. Miesten pitää opetella näyttämään naiselle paikkansa. Vain näin loppuu nalkutus ja nainen voi toteuttaa omaa naiseuttaan.

Vierailija
5/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykymies on muuttunut, miten naiset voivat motkottaa samoista asioista kuin äitinsä? Syyttä suotta, keksivät päästään? Omaksi ilokseen?

nokun ne naiset nyt on niin pahoja ja ennenkaikkea HALUAA nalkuttaa. 

Vierailija
6/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt taas näitä kirjoituksia, joissa kehotetaan nauttimaan siitä etteivät asiat ole yhtä huonosti kuin jollakulla toisella jossain on. Siitä ei saisi nalkuttaa, ettei mies tee omaa puolikastaan yhteisen kodin eteen, koska menneillä sukupolvilla ja kehitysmailla naisen asema on ollut vielä huonompi.

Vierailija
7/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä taas surkein artikkeli, mitä on vähään aikaan nähnyt. On toki totta, että monelle naiselle muiden laiskottelu on ärsyttävää, jos ei siihen itse pysty, mutta edelleen - ihan kaikkien tutkimisten mukaan - nainen tekee leijonaosan kaikista kodin töistä, hoitaa lapset ja kantaa vastuun arjesta. Koska se oikein korjaantuu?

Se korjaantuu koko ajan. Miehet tekevät vuosi vuodelta enemmän kotitöitä, ja naiset vuosi vuodelta vähemmän. Ero on pienempi kuin koskaan.

Nykynainen taitaa tosin laittaa pesukoneen käymään ja feisbuukkailla puolitoista tuntia. Lopuksi toteaa, että "Jaahas, tulipahan taas siivottua 90 min."

http://www.stat.fi/til/akay/2009/02/akay_2009_02_2011-02-17_kat_002_fi…

Vierailija
8/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia ei saa kritisoida muuten he suuttuu ja mustaksi muuttuu, niin..

Vierailija
9/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, että naiset tekee kotityöt ja siksi nalkuttaa.

Miltä vuosisadalta tää ap on? Mun äitini ei ole koskaan nalkuttanut, enkä minä. Me valittiin sellaiset miehet joille ei tarvitse nalkuttaa!

Käsi ylös kuinka moni on opettanut oman poikansa imuroimaan, pesemään pyykkiä ja tekemään ruokaa...kasvatatteko nalkuttaville vaimoille miehiä vai MIEHIÄ?

Vierailija
10/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt taas näitä kirjoituksia, joissa kehotetaan nauttimaan siitä etteivät asiat ole yhtä huonosti kuin jollakulla toisella jossain on. Siitä ei saisi nalkuttaa, ettei mies tee omaa puolikastaan yhteisen kodin eteen, koska menneillä sukupolvilla ja kehitysmailla naisen asema on ollut vielä huonompi.

Oikeasti just näin, tätähän tämä on. Ja kateutta tältäkin kirjoittajalta, kun nykynainen pääse niiii-ii-iiin helpolla :( Ja vielä nalkuttaa! Hänen pojilleen!

Vierailija
11/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti just näin, tätähän tämä on. Ja kateutta tältäkin kirjoittajalta, kun nykynainen pääse niiii-ii-iiin helpolla :( Ja vielä nalkuttaa! Hänen pojilleen!

Kuulostan jälkikäteen tarkasteltuna sarkastiselta. En ollut! Oikeasti ärsyttää psykologin selvä kateus ja kauhu siitä, että hänen pojilleen joku voisi nalkuttaa. Luultavasti miniä inspiroinut tuon koko jutun.

Vierailija
12/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin taas riehaannutaan, niin miksi jotkut ei halua myöntää kuinka kotityöt on helpottuneet nykyaikana eikä siivouspalvelujen käyttökään mitään överikallista ole. Silti jotkut meuhkaa jostain astia tai pyykkikoneen käytöstä. Voin kertoa, että ei ainakaan noiden kahden laitteen käyttö nyt niiiin raskasta ole, että tarvitsee ihan marttyyriksi heittäytyä.

Vierailija
13/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se korjaantuu koko ajan. Miehet tekevät vuosi vuodelta enemmän kotitöitä, ja naiset vuosi vuodelta vähemmän. Ero on pienempi kuin koskaan.

Nykynainen taitaa tosin laittaa pesukoneen käymään ja feisbuukkailla puolitoista tuntia. Lopuksi toteaa, että "Jaahas, tulipahan taas siivottua 90 min."

Ero voi olla pienentynyt, mutta on silti edelleen ihan järkyttävän iso! Eikä minua yhtään lohduta että se on joskus ollut isompi. 

Vierailija
14/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ap:n linkittämääö juttua, mutta otiskko innosti. 

Katsokaapa vain miten moni viesti alkaa sanalla "siis" (Siis miten on mahdollista, että ...), tai miten paljon käytetään sanaa "muka", miten viljellään vähätteleviä -han, -hän -päätteitä (Onhan se nyt ihan selvää, että ...), miten paljon palstalla kirjoitetaan vähätteleviä, loukkaavia, solvaavia, toisen ajattelua mitätöiviä kommentteja. Sehän on nalkuttamista. En tiedä ovatko äidit syypäitä, mutta jos haluaa kuulla miten itse puhuu, kannattaa kuunnella puhumaan opettelevia lapsiaan. Hehän matkivat sitä mitä kuulevat. 

Ja ihan turha tulla selittelemään, että palstalle kirjoitetaan jotenkin toisin kuin oikeassa elämässä puhutaan. Ihminen on se mikä on. Jos luonne on semmoinen, että vähättelee muita ja nalkuttaa, niin sitä tekee palstalla, kumppanilleen ja lapsilleen. 

Vierailija
15/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin taas riehaannutaan, niin miksi jotkut ei halua myöntää kuinka kotityöt on helpottuneet nykyaikana eikä siivouspalvelujen käyttökään mitään överikallista ole. Silti jotkut meuhkaa jostain astia tai pyykkikoneen käytöstä. Voin kertoa, että ei ainakaan noiden kahden laitteen käyttö nyt niiiin raskasta ole, että tarvitsee ihan marttyyriksi heittäytyä.

No, itse en ainakaan pärjännyt kotitöistä vain kahta konetta käyttämällä.  Ensin kun pääsin töistä, piti mennä kauppaan ja sen jälkeen hakemaan nuorimmainen hoidosta .  Sitten tekemään ruokaa, laittaa se pyykkikone pyörimään ja samalla auttaa lapsia läksyissä. Sitten kattaa pöytä ja porukka syömään. Sen jälkeen siivota pöytä ja tiskata(ei ollut silloin vielä konetta) ja imuroida ( 2 kissaa ja 2 koiraa joten karvaa riitti) ja monesti pestä myös ainakin keittiön lattia. Sitten laittaa pyykit kuivumaan ja laittaa uudet pyörimään. Jossain välissä piti viedä edellisena päivänä pestyjä vaatteita kaappeihin. Sitten viedä lapsia harrastuksiin  ja kirjastoon yms. Kotiin iltapalan teko, valvoa iltapesut ja lapset nukkumaan. Ai niin, ne pyykit narulle ja sitten jo itsekin nukkumaan. Huomenna taas sama homma. Ei kyllä pärjännyt  kahdella koneella.Koirien ulkoilutus unohtui, se tietenkin tehtiin joka päivä. Voisi kuvitella,ettet ole elänyt lapsiperheen arkea. Ne työt joita et itse tee niitä ei oikeasti ole sinulle olemassa. Sitten vasta kun teet ne itse, huomaat ,että ne on oikeita töitä ja vievät aikaa.

Vierailija
16/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo juttu oli kyllä vähän hassu. Mielestäni tasa-arvo ei ole mitenkään valmis ja edelleen on aika syvässä vanhat asenteet ja odotukset siitä miten naisen kuuluu kotiaan hoitaa (ja olla nimenomaan kodinhoidosta vastuussa). Aika monessa parisuhteessa edelleen nainen tekee yhtä paljon duunia kuin mieskin, mutta silti naisen kuuluu ottaa päävastuu vielä kodin ja lasten hoidostakin. Ja jos koti on sotkuinen, niin nainen on silloin naisena epäonnistunut, "huono nainen". Naisen kodin odotetaan olevan siisti ja laitettu. Miehet nyt ovat miehiä eikä heiltä edellytetä vastaavaa.

Mun äiti on suuri nalkuttaja, marttyyri ja syyllistäjä. Minä olen oppinut häneltä nimenomaan olemaan nalkuttamatta, koska en ikinä halua olla samanlainen. Meillä on myös miehen kanssa molemmilla rento asenne kotitöiden suhteen, se tehdään mikä jaksetaan, pieni sotku ei ole katastrofi ja kaikesta voi neuvotella.

Vierailija
17/75 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero voi olla pienentynyt, mutta on silti edelleen ihan järkyttävän iso! Eikä minua yhtään lohduta että se on joskus ollut isompi. 

Mutta tuossa oli kaikki naiset vs kaikki miehet, ei pelkästään parisuhteessa olevat. Ero on pienempi parisuhteessa olevilla. Sinkkunaisilla menee paljon enemmän aika kotitöihin kuin sinkkumiehillä, suurempi osuus yksinhuoltajista kun on äitejä.

Vierailija
18/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua äitini paheksuu siitä että en tee kaikkia kotitöitä yksin. Valittaa ja marmattaa kuinka se on naisen velvollisuus ja kuinka mies ei pitkään semmoista katsele ettei nainen tee sitä ja tätä.

Itse tekee marttyyrina kaiken yksin eikä mikään toisen tekemä koskaan kelpaa. Aina on joku väärin, ja siitähän pitää sanoa ja muistuttaa ja tehdä surkeasti huokaillen koko homma uudestaan.

Lapsuudestani muistan yhden ikuisuuskiistan. Verhot. Kukaan ei niihin voinut koskea. Aina ne oli rumasti jos joku oli niihin koskenut vaikka kuinka olisi katsonut että laskokset on symmetrisesti ja suorassa. Eipä niihin verhoihin kukaan juuri uskaltanut koskea. Ja iltaisin kotiin tullessa äiti aina huusi pää punaisena jos kukaan ei ollut laittanut verhoja kiinni. Suuttui kyllä siitäkin jos ne oli kiinni, sillä nehän oli hänen mielestään rumasti ja väärin. Siinä taistelussa ei voinut kuin saada turpiinsa vaikka mitä olisi tehnyt.

Joskus meillä käydessään äitini valittaa minulle mieheni tekemistä hommista. Jos mies vaikka kattaa pöydän niin äidin on pakko saada sanoa minulle mitä kaikkea on mennyt väärin siinä kattamisessa. Haluaa tietenkin että motkottaisin miehelle ja alkaisin samanlaiseksi kotinatsiksi kuin hän.

Ja kun hän ei onnistu siinä niin katkerana huokailee "miten sinusta oikeen tuommonen on tullut". Äitini mielestä olen hyvin epänaisellinen 😁

Vierailija
19/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle en nalkuta, lapsille kyllä. Ai miksi? Kun ne lasten hommat (esim omien huoneiden siivous) ei muuten hoidu, se on nähty. Enkä edes vaadi mitään ainaista tiptop-kuntoa, vaan ainoastaan sen että huoneet pystyy imuroimaan säännöllisesti. Ikätason mukaisia hommia siis, mutta eivät hoidu ilman että niistä sanoo moneen kertaan.

Vierailija
20/75 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi vain olla hiljaa ja hyväsksyä miesten siipeily? Koska esi-isät siipeilivät vielä enemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi