Suurin osa likaisilla neuloilla pistetyistä on suhtautunut tietoon rauhallisesti. Miten sinä olisi treagoinut?
"Hus on onnistunut tavoittamaan lähes kaikki potilaat, jotka ovat voineet altistua tartuntataudeille käytettyjen neulojen takia, kertoo ylilääkäri Asko Järvinen. Ainoastaan yhtä potilasta ei ole vielä saatu kiinni.
Järvisen mukaan tavoitettujen potilaiden reaktiot ovat vaihdelleet, mutta suurin osa on suhtautunut tietoon rauhallisesti. Joukossa ei ole lapsia tai alaikäisiä.
Noin parikymmentä potilasta on mahdollisesti altistunut tartuntataudeille käytettyjen neulojen takia eilen Helsingissä Huslabissa Kampissa. Tartuntariski on äärimmäisen pieni.
STT
Kommentit (63)
Olen niin neuroottinen että aina kun käyn labrassa niin katson tarkasti labrahoitajan työvaiheet läpi. Erityisesti kiinnitän huomiota siihen mistä hän ottaa neulan ja onko se steriilissä paketissa/tupessa. Eli jos minun kohdalleni olisi tuo HUSin juttu sattunut niin olisin saanut vitunmoisen hepulin enkä olisi saanut mielenrauhaa ennen kuin puolen vuoden päästä olisin saanut viimeiset puhtaat tulokset hi-virus vasta-aineista.
Vedin kilarit jo siitä, että näin on käynyt jollekin toiselle. Että enpä tiedä miten pahasti olisin flipannut, jos tämä olisi sattunut minulle.
Olisin ollut aika rauhallinen. Luultavasti vaatisin pientä korvausta ylimääräisistä verikokeista ja järjestelyistä, vaivasta. Suurempi riski terveydelle on jokapäivä liikenteessä.
Varmaan puhelimessa keskustellut asiasta rauhallisesti. Tapoihini ei kuulu saada kohtausta, vaan yrittää mahdollisimman nopeasti ja neutraalisti selvitellä asiaa.
Kun puhelu olisi loppunut olisin varmaan soittanut äidille, isälle ja miehelle. Sitten olisin todennäköisesti raivostunut ja haastanut laboratorion oikeuteen tai ainakin hyvin tiukkaan sävyyn vaatinut korvauksia ja potkuja hoitajalle+muille vastuussa oleville.
Eihän tuohon Suomessa hyödytä raivota. Mitään oikeusturvaa potilailla tuskin tuossa on. Kuitataan jonakin "inhimillisenä virheenä" ja se siitä. Itsekseni varmaan kiehuisin.
Haluaisin tietää tarkasti ja yksityiskohtaisesti miten näin oli päässyt tapahtumaan. Haluaisin myös tietää tarkasti riskit ja niiden todennäköisyydet. Yleensäkin lähestyn ongelmia tiedon kautta. Niin varmaan tässäkin tapauksessa.
Olisin rauhallinen ja odottelisin. Vahinkoja sattuu, toki pelottaisi, mutta ei se räyhääminen auta.
Niin äärimmäisen olematon mahdollisuus sairastua, että en ymmärrä vouhotusta enkä vouhottaisi, vaikka olisin itse yksi "uhreista". En myöskään ymmärrä hiv:n mainitsemista asiayhteydessä, kaukaa haettua.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää tarkasti ja yksityiskohtaisesti miten näin oli päässyt tapahtumaan. Haluaisin myös tietää tarkasti riskit ja niiden todennäköisyydet. Yleensäkin lähestyn ongelmia tiedon kautta. Niin varmaan tässäkin tapauksessa.
Juuri näin. Eikä se syyllisyydellä märehtiminen kiinnosta, vaan se, ettei tätä enää koskaan tapahtuisi. Syyt miksi näin kävi pitää selvittää.
Olen tautineurootikko, niin olisin luultavasti saanut ahdistus/paniikkikohtauksen tiedosta kuultuani ja varmasti ollut TODELLA vihainen.
Olisin luultavasti aika hysteerinen. Pelkään veritauteja, jotka voivat tarttua neulanpistoista. Jo pienen veriläiskän näkeminenkin saa tuon pelon aikaiseksi. Pitkä, raskas aika olisi minulle tuo tulosten odottaminen.
Ihan periaatteesta saanut kamalat kilarit. Minulla on sairaanhoitajan koulutus, vaikka en ole sitä hommaa 20 vuoteen tehnyt. Tuohan on ihan alkeellinen virhe. Nykyisin aina kuulee niin paljon vastaavia, että ihmetyttää koulutuksen taso.
Vierailija kirjoitti:
Olisin rauhallinen ja odottelisin. Vahinkoja sattuu, toki pelottaisi, mutta ei se räyhääminen auta.
Tuo ei ole vahinko jos joku toistuvasti käyttää vanhoja neuloja. Se on joko tahallista tai totaalista tyhmyyttä. Tuollainen ihminen ei saa työskennellä hoitajana enää.
Jotenkn joka alalla nykyään sattuu näitä inhimillisiä erehdyksiä. Enemmän ja enemmän. Mihin on jäänyt kunnianhimo ja mmatillisen osaamisen arvostus?
Tälle henkilölle fudut, kiitos.
Olisin ollut hyvin rauhallinen, tehnyt ilmoituksen potilasvahingosta ja rikosilmoituksen.
Tosin tästä eteenpäin minua ei pistetä kertaakaan muuten kuin niin, että näen, miten uusi neula otetaan suojasta pois ja se tehdään nimenomaan siinä silmieni edessä. Kaikki nopeudesta tulevat lisäpalkat voidaan nyt unohtaa, koska potilaana minulla on oikeus puhtaaseen neulaan.
Suurin osa suhtautunut rauhallisesti, MY ASS! :'D Kaikkea paskaa sitä viitsitäänkin puhua... Vaan pakkohan se on hyssytellä...
En paljon stressaisi. Olen joskus töissäkin pistänyt itseäni käytetyllä neulalla, jossa tuore verikosketus. Kontrollilabrat otettiin, mutta en minä yöuniani menettänyt.
Treagoida ei tarkoita mitään. Äidinkieli !!!!!
Itellä tuli kyyneleet silmiin jo pelkästä uutisesta kun ajattelin mahd. uhreja 😢 anteeksiantamatonta VAIKKA tartuntaa ei olisikaan tapahtunu
Olisin haastanut oikeuteen ja vaatinut mokanneelle hoitsulle välittömästi potkut.
Tuollaista ei saa sattua.