Suurin osa likaisilla neuloilla pistetyistä on suhtautunut tietoon rauhallisesti. Miten sinä olisi treagoinut?
"Hus on onnistunut tavoittamaan lähes kaikki potilaat, jotka ovat voineet altistua tartuntataudeille käytettyjen neulojen takia, kertoo ylilääkäri Asko Järvinen. Ainoastaan yhtä potilasta ei ole vielä saatu kiinni.
Järvisen mukaan tavoitettujen potilaiden reaktiot ovat vaihdelleet, mutta suurin osa on suhtautunut tietoon rauhallisesti. Joukossa ei ole lapsia tai alaikäisiä.
Noin parikymmentä potilasta on mahdollisesti altistunut tartuntataudeille käytettyjen neulojen takia eilen Helsingissä Huslabissa Kampissa. Tartuntariski on äärimmäisen pieni.
STT
Kommentit (63)
Mun tietääkseni HIV virus kuolee kehon ulkopuolella hyvin nopeasti. Muutamassa tunnissa jo täysin kuollut, vaikka saisi ruiskusta? Näin olen ymmärtänyt. Et jos se edellisen päivän ruiskuja oli niin tosi pieni todennäköisyys saada niistä mitään. En olisi itse vauhkonnut varmaankaan. Mikä on tapahtunut, on jo tapahtunut. Heittäisivät ne käytetyt heti roskiin. HIV virus kuolee jos se altistuu hapelle pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itellä tuli kyyneleet silmiin jo pelkästä uutisesta kun ajattelin mahd. uhreja 😢 anteeksiantamatonta VAIKKA tartuntaa ei olisikaan tapahtunu
Uhriudu vapaasti siinä tapauksessa, jos et ole ikinä tehnyt mitään virhettä.
Vierailija kirjoitti:
Mun sympatiat on myös hoitajan puolella. Hän oli toiminut vastuullisesti kun oli heti ilmoittanut esimiehelleen ja alkanut tilanteen vaativiin toimenpiteisiin. Tuo oli vahinko, josta ei ole "jäänyt jälkeä", joten hänellä olisi ollut täysi mahdollisuus luistaa tilanteesta aivan kuin mitään ei olisi sattunut. Hän itse oli se, joka huomasi virheen.
Kaikilla ei olisi pokkaa ilmoittaa. Kukaan ei olisi tuotakaan virhettä välttämättä huomannut. Hoitajina on myös sellaista porukkaa, joka olisi vain ihan hiljaa. Potilaalle on mahdotonta vaikka vuoden päästä todistaa että sai viruksen jostain sairaalan ruiskusta.
Lisää vaan säästöjä terveydenhuoltoalalle, niin eiköhän näiltä vältytä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sympatiat on myös hoitajan puolella. Hän oli toiminut vastuullisesti kun oli heti ilmoittanut esimiehelleen ja alkanut tilanteen vaativiin toimenpiteisiin. Tuo oli vahinko, josta ei ole "jäänyt jälkeä", joten hänellä olisi ollut täysi mahdollisuus luistaa tilanteesta aivan kuin mitään ei olisi sattunut. Hän itse oli se, joka huomasi virheen.
Kaikilla ei olisi pokkaa ilmoittaa. Kukaan ei olisi tuotakaan virhettä välttämättä huomannut. Hoitajina on myös sellaista porukkaa, joka olisi vain ihan hiljaa. Potilaalle on mahdotonta vaikka vuoden päästä todistaa että sai viruksen jostain sairaalan ruiskusta.
Kun ajatellaan, että todelliset riskit, että kukaan on saanut tartuntaa, ovat häviävän pienet, niin väittäisin, että moni olisi jättänyt ilmoittamatta. Se, että hän on toiminut vastuullisesti kertoo siitä, että hän on ottanut asian todella vakavasti. Todennäköisesti tämä seuraa häntä mukanaan koko työuran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin rauhallinen ja odottelisin. Vahinkoja sattuu, toki pelottaisi, mutta ei se räyhääminen auta.
Tuo ei ole vahinko jos joku toistuvasti käyttää vanhoja neuloja. Se on joko tahallista tai totaalista tyhmyyttä. Tuollainen ihminen ei saa työskennellä hoitajana enää.
Jotenkn joka alalla nykyään sattuu näitä inhimillisiä erehdyksiä. Enemmän ja enemmän. Mihin on jäänyt kunnianhimo ja mmatillisen osaamisen arvostus?
Tälle henkilölle fudut, kiitos.
Minusta se, että tekijä on tunnustanut osoittaa ammatillista kypsyyttä. Kuka ei koskaan tee virheitä työssään?
Varmasti puhelimessa olisin asioinut rauhallisesti, mutta olisin vienyt silti asian oikeuteen ja katsoisin olevani oikeutettu satojen tuhansien eurojen korvauksiin ilman tartuntatapauksia, tartuntatapausten kohdalla miljooniin euroihin. Jenkeissä voitto olisi varma, Suomi on niin epäoikeudenmukainen maa, että varmasti jossain vaiheessa prosessia vetäisin aivan järkyttävät hepulit ja valitukset asiasta.
Olisin varmaan ollut hyvin rauhallinen. Ajattelen, että niin kauan kuin ihmiset tekevät työtä, tapahtuu inhimillisiä virheitä. Toki niin ei saisi mennä, mutta se on kuitenkin hyvin ymmärrettävää ja voi tapahtua kenelle vain. Luultavasti ymmärtäisin vaikka aivokirurgi sanoisi leikanneensa vahingossa väärän verisuonen mieheni päästä, mikä johti hänen kuolemaansa.
Kun terveydenhuollosta säästetään ja henkilökunta vedetään liian tiukoille, tulevat tämänkaltaiset tapahtumat jatkossa lisääntymään. Tässäkin ketjussa puhutaan vain "mokanneesta hoitajasta" eikä mietitä, että työoloissakin saattoi olla jotain pahasti vialla. Missä tahansa työssä on raja, kuinka pienillä resursseilla ne voidaan tehdä ja kun raja ylitetään, laskee työn laatu, vaikka henkilökunta tekisi mitä.
Vaatisin suuria korvauksia vasta, jos minulla todettaisiin jokin tartunta. Sitä ennen olisin rauhallinen.
Usein labrassa on yhtä aikaa useampi hoitaja. Mistä tiedätte että virheen tekijä on itse ilmoittanut virheestä?
Jos tk:sta joku soittaisi tuollaisen uutisen, miten siinä puhelimessa voisi muuten reagoida kuin kuunnella mitä asiaa?
Seuraava yö saattaisikin olla vähempi uninen.
Vierailija kirjoitti:
Usein labrassa on yhtä aikaa useampi hoitaja. Mistä tiedätte että virheen tekijä on itse ilmoittanut virheestä?
Lehdessä oli yksikön esimiehen haastattelu, jossa hän kertoi, että työntekijä oli itse havainnut ja ilmoittanut virheen. Hän kertoi myös, että kyseessä oli kokenut hoitaja, joka otti tilanteen todella vakavasti.
Työhuoneissa hoitajat työskentelevät yksin.
Jos saisin HIVin niin kävisin tuikkaamassa sen siihen hoitajaankin ja esimieheensä myös.
Mä luulen, että oisin aika chill kanssa. Ärsyttäs vaan ravata siellä labrassa kontrolissa. Inhoon pistämistä, mutta en pelkää varsinaisesti. Tuntuu pahalta kyllä kaikkien puolesta. Outo homma, miten on voinutkin mennä aivot noin narikkaan. Toivottavasti kaikki käy hyvin ja labranainenkin voi vielä joskus palata töihin. Rohkea oli, kun kerto ja otti vastuun virheestään. Moni olis vaan ollut hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitäkin sikiää? Rikoksia hyväksytään, kun joku voisi jättää kertomatta, että teki rikoksen?
Oikein hyvä, kun saatoit tartuttaa vain 19 potilaalle HIVin, kupan ja herpeksen... kerroit kuitenkin, että teit sen.
Tottakai hoitajan pitää kertoa, jos on aiheuttanut toiselle todellista vaaraa. Ei se silti tehnyt päivän hyvää tekoa, kun on tartuttanut toisia. Etenkään, jos käytäntö on seurannut bonusten tavoittelusta, taloudellinen motiivi rikolliseen tekoon on aina raskauttava.
Linnaa tuosta voi saada, jos vahinko on syntynyt.
En mä mitään kilareita saisi. Tottakai miettisin että mitä helvettiä? Ihan turha enää rypeä kun se kävi jo. Odottaisin toimintaohjeita.
Toivoisin että tämä hoitsu saa kenkää.
Jos sairastuisin tämän takia, veisin rosikseeen ja vaatisin korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Etenkään, jos käytäntö on seurannut bonusten tavoittelusta, taloudellinen motiivi rikolliseen tekoon on aina raskauttava.
Linnaa tuosta voi saada, jos vahinko on syntynyt.
Kerrotko mulle, mitkä on labrahoitajan bonukset??? Tai millä motiiveilla HUSissa työskentelevä hoitaja voi tienata muuta kuin peruspalkkansa ja mahdolliset vuorolisät?
Vierailija kirjoitti:
Rikoksia hyväksytään, kun joku voisi jättää kertomatta, että teki rikoksen?
Vahinko (vaikkakin vakava) on kuitenkin eri asia kuin rikos.