Painoindeksini on 24.8- miksi laihduttaisin?
Olen 167 pitkä ja painan 69 kiloa, eli painoindeksini on 24,8, kun 25 on ylipainon alaraja. Vaatekokoni on 38-40, riippuen mitoituksesta ja mallista. Farkkuni ovat kokoa 29/32 tai 29/34. Mittani ovat 97-73-97. Olen 43-vuotias. Olen terve, liikun säännöllisesti ja näytän mielestäni sopusuhtaiselta. Miehenikin tykkää vartalostani.
Kuitenkin kun lukee keskustelupalstoja, moni pitää itseään armottomana läskinä jos bmi on 23-25. Itse en ymmärrä. Miksi pitäisi olla hoikka? Ketä se hyödyttää? Minulla on ihana perhe, ystäviä, työ ja harrastuksia, koskaan elämäni ei ole vaikeutunut millään tavalla vaikka bmi:ni on jo toistakymmentä vuotta liikkunut välillä 23,8-25,2. Joka päivä näen kokoisiani naisia jotka ovat terveitä ja hyvinvoivia kuten itsekin olen.
Miksi ihmeessä siis moni on tyytyväinen itseensä vain kun bmi on 20-22? Miksi painoindeksin ylärajoilla oleva pitää itseään läskinä ja häpeää itseään?
Kommentit (165)
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.
Kehenhän mahdat viitata, ssss? Tässä ketjussa ei ole ketään lihavaa. Keskustelutyylisi on aika negatiivinen ja hyökkäävä, oletko huomannut? Olen sanonut tämän jo aikaisemmin, mutta sanonpa uudestaan: olen ollut sinua laihempi, luultavasti siinä "ihannepainossa", johon sinä pyrit, mutta et pääse, koska painosi jumittaa paikoillaan. Arvaapa mitä: elämä ei ollut parempaa, ei edes hyvää, itseasiassa se oli aika syvältä juuri silloin. En ollut suositumpi, enkä iloisempi kuin muina aikoina ja kaikki vaatteet roikkuivat päälläni, koulunkäyntikin kärsi, kaikki ajatukset pyörivät syömisen ja liikkumisen ympärillä.
Olet ollut välillä tolkullisempi ja todellisuudentajuisempi keskustelija. Toivon, että vointisi kohenee ja olet taas parempaa seuraa muille palstalaisille. Ennenkuin alat vaahtoamaan, että miksi sitten olen tässä ketjussa, niin avasin tämän sinua ennen.
Mielestäni tässä ketjussa on lihavia. Sinun ei tarvitse olla asiasta samaa mieltä. Olen nähnyt täällä kommentteja, joissa on kerrottu siitä, että lääkärit ovat kehottaneet laihduttamaan noista indekseistä. Tuo on ylipainoa.
Älä lue viestejäni, jos tyylini keskustella ei miellytä sinua. Me emme ole sama henkilö, et voi yleistää, että noin kävisi kaikille. Ja kauniit vaatteet ei todellakaan roiku laihassa vartalossa vaan niiden muotoilu tulee kauniisti esiin. Ehkä olet tyylitajuton?
Atm vointini on erinomainen. Minä puolestani toivon, että sinä opit pysymään aiheessa.
18: Nauretaanko yhdessä sinun läskidenialismille?
Lääkärit eivät todellakaan kehota laihduttamaan moisilla indekseilla. Älä viitsi valehdella. Katsoitko ollenkaan alkuperäisen henkilön mittoja? Niillä on paljon enemmän väliä kuin kokomerkinnöillä.
Sinulla ei ole terveydellistä syytä laihduttaa. Vyötärönmittasi on kuitenkin hieman isohko.
Ennen painoindeksin keksimistä naisen ihannepaino laskettiin kaavalla (pituus - 100) * 0,9.
Tämä antaa aloittajan ihannepainoksi noin 60 kiloa, joka taas vastaa painoindeksiä 21,5.
Tämä ei tietenkään tarkota sitä, että aloittaja olisi lihava tai edes millään lailla ylipainoinen.
ssss kirjoitti:
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.
Jotenkin veikkaan, että olet aika nuori.
Pohdin mieheni kanssa eilen illalla asioita ja huomasin taaksepäin katsoessani, että olen aina ollut hoikkana hyvin surkeassa jamassa. En ole antanut itseni nauttia, vaan nautinnon olen saanut osittain sairaasta itsekurista ja peilistä tuolloin. En todellakaan voinut hyvin, jatkuva selfieiden ottokin sen paljasti.
Nyt olen hyvinvoiva enkä jaksa nähdä arvoa hoikkuudessa. Pidän itsestäni ja olen itsevarma.
Ennen itsetunto-ongelmani näkyivät juuri tuossa pakonomaisessa laihduttamisessa. Ja ajatuksissa oli karme ahyväksynnän jano muilta.
Nyt elämässäni olen vahva ja minulla on kaikki asiat hyvin, mitä olen aina haaveillut. En tarvitse välttämättä edes peiliä, mutta voin elää myös katsomalla itseäni peilistä.
Täällä tuntuu pyörivän pinnallisuutta arvostavia ihmisiä, enkä usko sen olevan sitä syvintä hyvää oloa.
Toki liikunta antaa aina hyvää oloa ja mieltä, mutta se, että sen tekee vapaasta tahdosta tähtäämättä lainkaan painoon on mielestäni se juttu.
Tuntuu, että olen vanha ajatuksiltani, vaikka olen vasta 33v.
Musta on ihanaa, että koot 42-44 on kokoajan suositumpia:) sehän kertoo, että on ruokaa mitä syödä. 150 vuotta sitten oltiin paaaljon laihempiaja toooosi terveitä;) nyt meen ottaa jädeä <3 t. Bmi 29;)
Jos on edes hieman lihasmassaa ja paino on jakautunut melko tasaisesti, ei 24.9 ole mikään ongelma.
Jos lihasmassaa ei ole ja/tai paino keskittyy lähinnä takapuoleen ja jalkoihin, 24.9:llä on varaa tiputtaa se 10kg.
Ja kuten myös on monesti sanottu, painoindeksi on täysin paska systeemi mitata yhtään mitään. 1) fiilis 2) peili 3) vaatekoko 4) terve järki 5) rasvaprosentti 6) painoindeksi.
ssss kirjoitti:
21: Ap olisi laihdutettuaan tyytyväinen vartaloonsa.
Laihuus ei ole tehnyt elämästäni parempaa sillä en ole vielä oikeasti laiha. En märise, en hauku enkä ole uhkaillut itsemurhalla.
22: Riippuu pituudesta. Bmi yli 26-27 on jo todella todella lihava, ei toki teidän mielestä
23: vaaralllinen ilmiö, jonka olen selittänyt sata kertaa jo!
Et voi kertoa, milloin muut vat tai eivät ole tyytyväisiä vartaloonsa. Et sinä tunne heitä. Keskity omaan vartaloosi. Ap on tyytyväinen vartaloonsa nyt. Miten se on sinulta pois? Juu, loukkaa sun esteettistä silmääsi. Se ei ole hyvksyttävä syy. Olet uhkaillut itsemurhalla. Märiset jatkuvasti kuinka onneton olet painossasi, kuinka viestejäsi poistetaan jne. Esimerkiksi eilisessä talkkikeskustelussa lähes kaikki muut keskustelijat olivat sitä mieltä, että haukut ja kiusaat muita. Luulen, että sinua vain ottaa päähän kun lihavaksi mieltämäsi ihminen on onnellinen ja sinä et ole.
Jos joku on läski, mikä ihme siinä on että pitää pakonomaisesti muille toitottaa kuinka OK sen asia on ja kuinka itse on aina niin onnellinen läskinä.
Ei normaalipainoisetkaan ole joka paikassa hehkuttamassa sitä kuinka ihanaa on olla Normaali ja kuika se on henkisesti hyvää.
Päinvastoin normaalipainoiset joutuvat hiljaa mielessää ihmettelemään, miksi jotkut ovat niin saamattomia etteivät voi laihduttaa.
Useimmiten naisen ihannepaino sijoittuu 18-23 BMI:hin.
Tämä seikka monelta unohtuu. Syömishäiriöiden lisääntymisen vuoksi lääketieteellisen ylipainon raja myös naisila Suomen holhouskunnassa nostettiin 25.
Huom! Tuo tarkoittaa, jotta jokaisen oma ihannepaino pitäisi sijoittua tuohon 18-23 haarukkaan.
_
_
Voihan jotkut olla onnellisia lihavanakin, mutta jotenkin se pakonomainen selittely omaan painoon tyytymisestä kertoo aivan toista.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on läski, mikä ihme siinä on että pitää pakonomaisesti muille toitottaa kuinka OK sen asia on ja kuinka itse on aina niin onnellinen läskinä.
Ei normaalipainoisetkaan ole joka paikassa hehkuttamassa sitä kuinka ihanaa on olla Normaali ja kuika se on henkisesti hyvää.
Päinvastoin normaalipainoiset joutuvat hiljaa mielessää ihmettelemään, miksi jotkut ovat niin saamattomia etteivät voi laihduttaa.
Tämä ketju on juurikin normaalipainoisen kuvaus siitä että on tyytyväinen painoonsa
Normaalipainoisia ei juurikaan ihmetytä muiden laihduttaminen. Eikä oma
ssss kirjoitti:
Alkuper. kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Lihavat, oikeasti! :-D En todellakaan ole lihava, eikä minulle edes löydy tarpeeksi pientä kokoa isojen naisten mallistoista. Kokoa 38-40 on täysin normaalikokoinen nainen, joskaan ei langanlaiha. Minä taas en ymmärrä miten elämä laihana olisi parempaa, ellei ole itsetunnossa vikaa.
Oikeasti. Koko 38-40 on valtava ja se, että se on keskiverto, ei tee siitä normaalia. Pluskoon mallistot ovat sairaalloisen lihaville.
Sen ymmärtää sitten kun laihtuu.
No eikä ole. :)
... Ja mitä väliä sillä edes on? Jos joku tuumakoolla 40 on terve ja hyvinvoiva, ja pitää itsestään, miksi hänen tulisi laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Edelleen: kuka tässä keskustelussa on läski? Jos ihminen olisikin ns. läski tarkoittaako se, ettei hän voi olla onnellinen? Entä miten tämän ns. läskin onnellisuus on sinulta pois?
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten naisen ihannepaino sijoittuu 18-23 BMI:hin.
Tämä seikka monelta unohtuu. Syömishäiriöiden lisääntymisen vuoksi lääketieteellisen ylipainon raja myös naisila Suomen holhouskunnassa nostettiin 25.
Huom! Tuo tarkoittaa, jotta jokaisen oma ihannepaino pitäisi sijoittua tuohon 18-23 haarukkaan.
_
_
Voihan jotkut olla onnellisia lihavanakin, mutta jotenkin se pakonomainen selittely omaan painoon tyytymisestä kertoo aivan toista.
Normaalipainon yläraja ja lievä ylipaino EIVÄT ole lihavuutta.
Ja olen eri mieltä: nyt, kun joka paikasta toitotetaan ainaista laihdutusta ja kiinteytymistä, ja koko painoon keskittyvä keskustelukulttuuri on negatiivista painoon edes katsomatta, on täysin luonnollista edes yrittää ilmaista vastalauseensa. Kun oletus on, että jos on hiemankin epätäydellisyyksiä, pitäisi olla kertakaikkisen tyytymätön ja aina pyrkiä parempaan - miksi? Ketä varten?
IMO pitäisi olla enemmän sitä positiivista puhetta liittyen toisten ja omaan kehoon. Voisi oikeasti keskittyä eri tekojen aitoihin terveyshyötyihin ja hyvinvointiin, eikä siihen, ketä oksettaa jonkun lievästi ylipainoisen selluliitit.
ssss kirjoitti:
Alkuper. kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Lihavat, oikeasti! :-D En todellakaan ole lihava, eikä minulle edes löydy tarpeeksi pientä kokoa isojen naisten mallistoista. Kokoa 38-40 on täysin normaalikokoinen nainen, joskaan ei langanlaiha. Minä taas en ymmärrä miten elämä laihana olisi parempaa, ellei ole itsetunnossa vikaa.
Oikeasti. Koko 38-40 on valtava ja se, että se on keskiverto, ei tee siitä normaalia. Pluskoon mallistot ovat sairaalloisen lihaville.
Sen ymmärtää sitten kun laihtuu.
Sä oot kyllä niin söötti 😂😂😂
ssss kirjoitti:
21: Ap olisi laihdutettuaan tyytyväinen vartaloonsa.
Laihuus ei ole tehnyt elämästäni parempaa sillä en ole vielä oikeasti laiha. En märise, en hauku enkä ole uhkaillut itsemurhalla.
22: Riippuu pituudesta. Bmi yli 26-27 on jo todella todella lihava, ei toki teidän mielestä
23: vaaralllinen ilmiö, jonka olen selittänyt sata kertaa jo!
Hetkinen. Hänhän on jo tyytyväinen? Sinun arvosi eivät ole muiden ihmisten arvoja, eikä tarvitsekaan olla.
Naurattaa kun ssss tivaa omaa oikeuttaan näkemyseroihin, mutta ei hyväksy aloittajan näkemystä siitä, että hän on itse tyytyväinen painoonsa ja ulkonäköönsä. Kannatan ssss:n oikeutta ilmaista mielipiteensä, mutta minua on alkanut ärsyttämään se, ettei hänen mielestään kenelläkään muulla ole oikeutta olla tyytyväinen omana itsenään.
Ihmiset ovat erilaisia. Olen saman pituinen kuin ap, mutta painan 57 kiloa. Painoin vähän aika sitten 60 kiloa ja minulla oli silloin todella epämukava olo. Vanhat vaatteet eivät mahtuneet ja minulla oli pulska olo. Laihduin huomaamattani ja olen taas tyytyväinen. Ehkä sopiva paino riippuu siitä mihin on itse tottunut. Olen aina ennen painanut alle 60 kiloa, joten se tuntui valtavalta painolta. Ap on ilmeisesti painanut saman verran aikaisemminkin, joten ehkä hän on tottunut painoonsa.
Ap kuulostaa kuitenkin terveeltä ja mahdollisesti terveemmältä kuin minä, jos hän liikkuu enemmän ja syö paremmin kuin minä, joten en näe syytä miksi hänen pitäisi laihduttaa. Jos hän haluaa laihduttaa, niin miksi häntä pitäisi estää. Mun mielestä ssss saa painaa myöskin niin paljon kuin hän itse haluaa eikä se ole minun ongelmani.
Tässä ketjussa on jo aika monikin läski kehunut "onnellisuuttaan".
Ja AP on, sanottaisiinko "sopivasti lihavana" yllättävän heikon itsetunnon omaava, koska muiden hoikkuus noin paljon ahdistaa.
Normaalipainoisuuteen on muitakin syitä kuin omakuvan rakentaminen. Harva 23-25 BMI:n omaava nainen on terveellisissä mitoissa ja monella se lieväkin ylipaino yhdistettynä liikkumattomuuteen on terveyshaitta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on jo aika monikin läski kehunut "onnellisuuttaan".
Ja AP on, sanottaisiinko "sopivasti lihavana" yllättävän heikon itsetunnon omaava, koska muiden hoikkuus noin paljon ahdistaa.
Normaalipainoisuuteen on muitakin syitä kuin omakuvan rakentaminen. Harva 23-25 BMI:n omaava nainen on terveellisissä mitoissa ja monella se lieväkin ylipaino yhdistettynä liikkumattomuuteen on terveyshaitta.
Normaalipainon ylärajoilla olevat ihmiset eivät ole läskejä (eikä ole oikeastaan kohteliasta nimitellä yhtään ketään läskiksi).
Haluaisin lisäksi perusteluja väittämälle siitä, että harva normaalipainon ylärajoilla olisi erityisen epäterveissä mitoissa. Pieni ylipaino ei kerro sitä, että henkilö eläisi kertakaikkisen epäterveellisesti, tai ettei hän harrastaisi liikuntaa - niin kuin alemmat BMI:t eivät kerro siitä, että henkilö eläisi kertakaikkisen terveellisesti, tai harrastaisi liikuntaa.
Ssss: tässä on sinulle uutinen. Onnellisuus ei riipu painosta. Kasva oikeasti aikuiseksi.