Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoindeksini on 24.8- miksi laihduttaisin?

Alkuper.
31.03.2016 |

Olen 167 pitkä ja painan 69 kiloa, eli painoindeksini on 24,8, kun 25 on ylipainon alaraja. Vaatekokoni on 38-40, riippuen mitoituksesta ja mallista. Farkkuni ovat kokoa 29/32 tai 29/34. Mittani ovat 97-73-97. Olen 43-vuotias. Olen terve, liikun säännöllisesti ja näytän mielestäni sopusuhtaiselta. Miehenikin tykkää vartalostani.

Kuitenkin kun lukee keskustelupalstoja, moni pitää itseään armottomana läskinä jos bmi on 23-25. Itse en ymmärrä. Miksi pitäisi olla hoikka? Ketä se hyödyttää? Minulla on ihana perhe, ystäviä, työ ja harrastuksia, koskaan elämäni ei ole vaikeutunut millään tavalla vaikka bmi:ni on jo toistakymmentä vuotta liikkunut välillä 23,8-25,2. Joka päivä näen kokoisiani naisia jotka ovat terveitä ja hyvinvoivia kuten itsekin olen.

Miksi ihmeessä siis moni on tyytyväinen itseensä vain kun bmi on 20-22? Miksi painoindeksin ylärajoilla oleva pitää itseään läskinä ja häpeää itseään?

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena oli BMI mulla siinä 18 ja alle pitkään. En oikeastaan pyrkinyt laihuuteen, mutta kokopäivätyö ja opiskelu 4 tuntia neljänä iltana viikossa samaan aikaan pitivät pois jääkaapilta, kolmen vuoden ajan. Olen aika varma, että nivelrikkoni ovat peruja noilta ajoilta. Ylipainoinen kun en ole ollut koskaan. 

Vierailija
62/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan joku läskien kuorolaulu menossa :D

On se kumma kun ihmiset eivät saisi olla hoikkia. Kuitenkin tuossa 23-25 BMI:ssä kiikkuvat ovat enemmän kuin pääsäänröisesti pulskia, joille laihduttaminen ja elintaparemontti tekisi vain hyvää (myös itsetunnolle).

Siis onhan joku bmi25 hennolle naiselle aivan uskomaton lukema. Sitten ihan pokalla väitetään olevansa normaalipainoinen vaikka joka paikka röllyää.

Ylläoleva viesti on hyvä läskigallup. Alapeukuista voi päätellä kuinka paljon tuhteja tätejä palstalla liikkuu.

Minä en ole mikään tuhti täti vaan kuikelo setä joka alapeukuttaa viestejäsi, koska ne on yksinkertaisesti typeriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että voidaanko tuon ssss:n kommentit tulkita kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? Ihmisen paino on henkilökohtainen ominaisuus siinä missä uskonto tai ihonvärikin.

Syömishäiriöisen lapsen äitinä olen hyvin huolestunut tämäntyyppisistä sairaista asenteista kanssaihmisiä kohtaan. Tälläkin palstalla liikkuu paljon teini-ikäisiä, jotka kuvittelevat tulevansa hyväksytyiksi vasta savutettuaan tietyn, yleensä epäterveellisen alhaisen, painon.

Läskidenialismin vastustaminen ei ole kansanryhmää vastaan kiihottamista. Teinit ja lapset ovat vuosi vuodelta lihavampia kiitos teidän läskidenialismin. Asenteeni eivät ole sairaita

Sanot olevasi onneton normaalipainoisena, puhut itsemurhasta ja haaveilet alle nälkiintymisraan bmi:stä. Kyllä, asenteesi on sairaita.

Vierailija
64/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että voidaanko tuon ssss:n kommentit tulkita kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? Ihmisen paino on henkilökohtainen ominaisuus siinä missä uskonto tai ihonvärikin.

Syömishäiriöisen lapsen äitinä olen hyvin huolestunut tämäntyyppisistä sairaista asenteista kanssaihmisiä kohtaan. Tälläkin palstalla liikkuu paljon teini-ikäisiä, jotka kuvittelevat tulevansa hyväksytyiksi vasta savutettuaan tietyn, yleensä epäterveellisen alhaisen, painon.

Läskidenialismin vastustaminen ei ole kansanryhmää vastaan kiihottamista. Teinit ja lapset ovat vuosi vuodelta lihavampia kiitos teidän läskidenialismin. Asenteeni eivät ole sairaita

Haukut ihmisiä, joiden paino ei sinun sopivaksi katsomasi. Miten se eroaa siitä, että haukkuisit ihmisiä, joiden ihonväri tai uskonto ei ole mieleisesi? Häpeäisit edes. Minusta keski-ikäisenä naishenkilönä on aivan samantekevää, mitä painostani ajattelet, mutta nuorille tämä on herkkä asia, kuten sinunkin kommenteistasi huomaa. Anoreksia on hengenvaarallinen sairaus.

Vierailija
65/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miksi jokaisen poistetun ketjun tilalle täytyy luoda uusi, jossa pääsee entistä enemmän pureutumaan poistettuun aiheeseen ja/tai uhriutumaan, kun oma mielipide ei edusta valtavirtaa tai hyvää makua. SSSS: ymmärrän kyllä puolustautumisvimman sinänsä, kun ketjut käyvät liian henkilöönmeneviksi, mutta näin muuten alan kyllästyä rehellisesti tähän huomiohuoraamiseen (anteeksi - en keksi parempaa sanaa tälle toiminnalle!). 

Jos kerran olet saanut jo useampaan otteeseen bannit, ja luomasi keskustelut poistuvat tämän tästä, eikö silloin olisi aika katsoa peiliin, eikä syyttää koko maailmaa läskidenialismista?

Vierailija
66/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

47&46: Tuntuu paremmalta kun laihtuu.

48: Tuo on täysin väärä määritelmä. Tämä koko keskustelu on taas täynnä läskidenialismia:

Ap pitää kokoaan normaalina vaikka se ei ole sitä

Ja katsopa vaikka tätä kommenttia:

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 v ja lievästi ylipainoinen. Saman pituinen kuin sinä ja olisin iloinen painostasi. Ei vähempää, koska en halua näyttää liian laihalta

Bmi alle 24.8 on tuon kommentoijan mukaan liian laiha, mikä on täysin käsittämätöntä lihavuudelle sokeutumista.

Minä en sanonut, että bmi alle 24,8 on liian laiha.

Sanoin, että minä en halua olla liian laiha.

Olen 47 v. Sinä 19? Siinä iässä painoin 52 kg ja olin liian laiha. Nuorilla se on kuitenkin erilaista. Itse en silloinkaan miettinyt painoa tai laihduttanut. Sopivasti paino nousi ja oli oikein hyvä siinä 65 kg kohdalla. Sen alle en tahdo mennä. Myös kuvat kertovat samaa. Laihempana olin luinen ja pää suhteettoman iso.

Nyt voisin olla muutaman kilon kevyempi.

Mutta mikään elämää suurempi asia se ei ole

Luultavasti sinäkin näet vielä joskus muitakin arvoja. Tai ainakin opit hyväksymään itsesi ja muut.

52kg ei todellakaan ole liian laiha.

SINUN mielipiteesi on tämä. Lainaamasi henkilöllä on eri mielipide. Tuolloin hänen painoindeksinsä oli 18,6. Se on lähellä normaalipainon alarajaa. 

Vierailija
67/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss:lle muutama kysymys:

-kuinka vanha olet?

-hoidetaanko syömishäiriötäsi ja masennustasi kunnolla?

-ymmärtävätkö vanhempasi sinun tarvitsevan apua?

-onko elämäsi muuten ok, käytkö esim. koulua tai opiskeletko?

-onko sinulla ystäviä?

-voisitko käydä keskustelemassa vaikkapa koulupsykologin tai kuraattorin kanssa tuntemuksistasi?

Olen huolissani sinusta ja varsinkin tässä ketjussa esiintulleista itsemurhapuheista. Toivon, että saat apua itsesi hyväksyntään. Olet arvokas sellaisena kuin olet, et vasta sitten, kun painat mielestäsi riittävän vähän.

Vierailija
68/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukut ihmisiä, joiden paino ei sinun sopivaksi katsomasi. Miten se eroaa siitä, että haukkuisit ihmisiä, joiden ihonväri tai uskonto ei ole mieleisesi? Häpeäisit edes. Minusta keski-ikäisenä naishenkilönä on aivan samantekevää, mitä painostani ajattelet, mutta nuorille tämä on herkkä asia, kuten sinunkin kommenteistasi huomaa. Anoreksia on hengenvaarallinen sairaus.

Minä otan kantaa vain mediassa esiintyvien ja ulkonäöllään rahaa tekevien ulkoiseen olemukseen. He nimittäin ylläpitävät kauneusihanteita, jotka ovat fucked up atm. Et voi sanoa minun arvostelevan/haukkuvan kaikkia lihavia, sillä sitä en tee.

Kyllä sitä sinä nimenomaan teet. Aina te läskit mammat sitä ja tätä. Olet selvästi totuusdenialisti. Katso peiliin ja ota vastuu omasta käytöksestäsi. 

Vierailija
69/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kantaa vain mediassa esiintyvien ja ulkonäöllään rahaa tekevien ulkoiseen olemukseen. He nimittäin ylläpitävät kauneusihanteita, jotka ovat fucked up atm. Et voi sanoa minun arvostelevan/haukkuvan kaikkia lihavia, sillä sitä en tee.

En sanonutkaan että haukut lihavia, vaan että tässäkin ketjussa haukut ihmisiä, joiden paino ei ole sinun sopimaksi katsomasi. Eikä lihaviakaan kyllä saa haukkua.

Vierailija
70/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan joku läskien kuorolaulu menossa :D

On se kumma kun ihmiset eivät saisi olla hoikkia. Kuitenkin tuossa 23-25 BMI:ssä kiikkuvat ovat enemmän kuin pääsäänröisesti pulskia, joille laihduttaminen ja elintaparemontti tekisi vain hyvää (myös itsetunnolle).

Siis onhan joku bmi25 hennolle naiselle aivan uskomaton lukema. Sitten ihan pokalla väitetään olevansa normaalipainoinen vaikka joka paikka röllyää.

Ylläoleva viesti on hyvä läskigallup. Alapeukuista voi päätellä kuinka paljon tuhteja tätejä palstalla liikkuu.

Minä en ole mikään tuhti täti vaan kuikelo setä joka alapeukuttaa viestejäsi, koska ne on yksinkertaisesti typeriä. 

Niin, ainahan joku kuohittu epämies mahtuu mamien kelkkaan. 

Vierailija
71/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauneusihanteet fucked up atm - sanos muuta! Catwalkit tarjoilevat lähinnä huomattavan alipainoisia malleja, ja ihmisten käsitys normaalista naisvartalosta vastaa vartaloa, joka on luotu lukuisten meikkikerrosten, stailaamisten ja photoshop-layereiden avulla. 

Siinä sinulle kauneusihanteita kertomaan meille naisille, ettemme koskaan kelpaa, minkään näköisinä, emmekä minkään kokoisina. 

Vierailija
72/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sopivan kokoinen. :)

Vierailija
73/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

75: En huomiohuoraa. Haluan mielipiteideni PYSYVÄN palstalla, sillä se on minulle tärkeää. Niiden poistuminen ärsyttää minua.

Öh? Sain bannini (kahdet EIKÄ monet) modejen haukkumisesta.

76: Tuo bmi on normaalipainoa. Miten normaalipaino voi olla liian laiha ??!

Miten normaalipaino voi olla liian lihava? Kerropas se. 

Useimmat meistä ei saa bannin bannia, joten kertonee myös se käytöksestäsi tällä palstalla. Ja jos aihe on sinulle tärkeä, ja haluat sen pysyvän palstalla... no, jos ne eivät pysy, jossakin täytyy olla vikaa. Ja se vika voi ihan oikeasti olla siinä, että sinä itse et ole asiallinen, eikä siinä, että me muut olemme läskidenialisteja.

Vierailija
74/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

47&46: Tuntuu paremmalta kun laihtuu.

48: Tuo on täysin väärä määritelmä. Tämä koko keskustelu on taas täynnä läskidenialismia:

Ap pitää kokoaan normaalina vaikka se ei ole sitä

Ja katsopa vaikka tätä kommenttia:

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 v ja lievästi ylipainoinen. Saman pituinen kuin sinä ja olisin iloinen painostasi. Ei vähempää, koska en halua näyttää liian laihalta

Bmi alle 24.8 on tuon kommentoijan mukaan liian laiha, mikä on täysin käsittämätöntä lihavuudelle sokeutumista.

Minä en sanonut, että bmi alle 24,8 on liian laiha.

Sanoin, että minä en halua olla liian laiha.

Olen 47 v. Sinä 19? Siinä iässä painoin 52 kg ja olin liian laiha. Nuorilla se on kuitenkin erilaista. Itse en silloinkaan miettinyt painoa tai laihduttanut. Sopivasti paino nousi ja oli oikein hyvä siinä 65 kg kohdalla. Sen alle en tahdo mennä. Myös kuvat kertovat samaa. Laihempana olin luinen ja pää suhteettoman iso.

Nyt voisin olla muutaman kilon kevyempi.

Mutta mikään elämää suurempi asia se ei ole

Luultavasti sinäkin näet vielä joskus muitakin arvoja. Tai ainakin opit hyväksymään itsesi ja muut.

52kg ei todellakaan ole liian laiha.

Odotinkin tätä kommenttia.

Minulle se oli liian laiha. Iso pää ja luinen vartalo eli liian laiha

Vierailija
75/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

75: En huomiohuoraa. Haluan mielipiteideni PYSYVÄN palstalla, sillä se on minulle tärkeää. Niiden poistuminen ärsyttää minua.

Öh? Sain bannini (kahdet EIKÄ monet) modejen haukkumisesta.

76: Tuo bmi on normaalipainoa. Miten normaalipaino voi olla liian laiha ??!

Miten normaalipaino voi olla liian lihava? Kerropas se. 

Useimmat meistä ei saa bannin bannia, joten kertonee myös se käytöksestäsi tällä palstalla. Ja jos aihe on sinulle tärkeä, ja haluat sen pysyvän palstalla... no, jos ne eivät pysy, jossakin täytyy olla vikaa. Ja se vika voi ihan oikeasti olla siinä, että sinä itse et ole asiallinen, eikä siinä, että me muut olemme läskidenialisteja.

Vaikea ymmärtää miksi saa haluaa mielipiteidensä pysyvän palstalla

Vierailija
76/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Tuo bmi on normaalipainoa. Miten normaalipaino voi olla liian laiha ??!

BMI 24 on myös normaalipainoa. Silti sinä pidät sitä liian lihavana, eikö?

Vierailija
77/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Alkuper. kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.

Lihavat, oikeasti! :-D En todellakaan ole lihava, eikä minulle edes löydy tarpeeksi pientä kokoa isojen naisten mallistoista. Kokoa 38-40 on täysin normaalikokoinen nainen, joskaan ei langanlaiha. Minä taas en ymmärrä miten elämä laihana olisi parempaa, ellei ole itsetunnossa vikaa.

Oikeasti. Koko 38-40 on valtava ja se, että se on keskiverto, ei tee siitä normaalia. Pluskoon mallistot ovat sairaalloisen lihaville.

Sen ymmärtää sitten kun laihtuu.

Arvaa mitä. Mun bmi on 30 ja olen hyvässä kunnossa, löydän normimallistosta hyvin istuvia vaatteita, mun elämä on hyvää ja olen onnellinen. Olen ollut myös hoikka, mutta elämäni oli silloin täyttä paskaa ja olin kaikkea muuta kuin onnellinen.

Jotkut eivät ole ruokaa saaneet, niin kiukuttelevat :D

Vierailija
78/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten odotettua: SSSS vastaa hyviin kommentteihin suppean yksisanaisesti, mikä sinänsä osoittaa ristiriitaisuuden (ja tämän kommentin SSSS todennäköisesti kuittaa sillä, ettei hän ole ristiriitainen). 

Voisin sanoa, että normaalipainoinen voi myös näyttää jonkun silmissä liian laihalta, siinä missä hän voi näyttää jonkun silmissä liian lihavalta - mutta se ei tarkoita sitä, että hän olisi liian laiha, tai liian lihava. Jos ihminen on perusterve ja tuntee olonsa hyväksi, hän ei ole mitään "liian", vaan täsmälleen sopiva. Ja vaikka hän ei tuntisikaan oloaan hyväksi, eikä ole perusterve, se ongelma ei välttämättä edes ole siinä senhetkisessä elopainossa. 

Vierailija
79/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun bmi on 28 eikä vaatteiden löytäminen ole ongelma. Mulla on hoikka vyötärö ja paljon lihasmassaa (treenaan salilla 5 krt/viikko). Onko ssss joku laiha läski lautaperse joka vinkuu täällä kun ei jaksa lähteä rautaa nostamaan :DD

Vierailija
80/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa kun ssss tivaa omaa oikeuttaan näkemyseroihin, mutta ei hyväksy aloittajan näkemystä siitä, että hän on itse tyytyväinen painoonsa ja ulkonäköönsä. Kannatan ssss:n oikeutta ilmaista mielipiteensä, mutta minua on alkanut ärsyttämään se, ettei hänen mielestään kenelläkään muulla ole oikeutta olla tyytyväinen omana itsenään.

Ihmiset ovat erilaisia. Olen saman pituinen kuin ap, mutta painan 57 kiloa. Painoin vähän aika sitten 60 kiloa ja minulla oli silloin todella epämukava olo. Vanhat vaatteet eivät mahtuneet ja minulla oli pulska olo. Laihduin huomaamattani ja olen taas tyytyväinen. Ehkä sopiva paino riippuu siitä mihin on itse tottunut. Olen aina ennen painanut alle 60 kiloa, joten se tuntui valtavalta painolta. Ap on ilmeisesti painanut saman verran aikaisemminkin, joten ehkä hän on tottunut painoonsa.

Ap kuulostaa kuitenkin terveeltä ja mahdollisesti terveemmältä kuin minä, jos hän liikkuu enemmän ja syö paremmin kuin minä, joten en näe syytä miksi hänen pitäisi laihduttaa. Jos hän haluaa laihduttaa, niin miksi häntä pitäisi estää. Mun mielestä ssss saa painaa myöskin niin paljon kuin hän itse haluaa eikä se ole minun ongelmani.

Ompahan taas. Ihmisen aamu- ja iltapainon ero voi olla helpostikin tuo 3 kg, eikä silti vaatteet ahdista tai sitä ei edes huomaa ilman puntaria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä