Painoindeksini on 24.8- miksi laihduttaisin?
Olen 167 pitkä ja painan 69 kiloa, eli painoindeksini on 24,8, kun 25 on ylipainon alaraja. Vaatekokoni on 38-40, riippuen mitoituksesta ja mallista. Farkkuni ovat kokoa 29/32 tai 29/34. Mittani ovat 97-73-97. Olen 43-vuotias. Olen terve, liikun säännöllisesti ja näytän mielestäni sopusuhtaiselta. Miehenikin tykkää vartalostani.
Kuitenkin kun lukee keskustelupalstoja, moni pitää itseään armottomana läskinä jos bmi on 23-25. Itse en ymmärrä. Miksi pitäisi olla hoikka? Ketä se hyödyttää? Minulla on ihana perhe, ystäviä, työ ja harrastuksia, koskaan elämäni ei ole vaikeutunut millään tavalla vaikka bmi:ni on jo toistakymmentä vuotta liikkunut välillä 23,8-25,2. Joka päivä näen kokoisiani naisia jotka ovat terveitä ja hyvinvoivia kuten itsekin olen.
Miksi ihmeessä siis moni on tyytyväinen itseensä vain kun bmi on 20-22? Miksi painoindeksin ylärajoilla oleva pitää itseään läskinä ja häpeää itseään?
Kommentit (165)
huoh, se on tämä sairas nykymaailma jossa kokoa 40 käyttävää pidetään valtavana norsuna ja koko 34 on se, mihin halutaan mahtua oman henkensäkin uhalla!
mallimaailma on raadollinen, 50-kiloista naista käsketään laihduttamaan ja näitä yhden appelsiinin voimalla catvalkilla huojuvia, kalpeita raukkaparkoja tavalliset naiset sitten ihailevat! ;(
itsellä on niin leveä selkä ja lantio, etten 40-kiloisenakaan olisi mikään siro enkä mahtuisi kokoon xs millään taikatempulla :D
Tässä nyt sitten tämä läski. Ja ei, ei hävetä yhtään, ihan tyytyväinen olen. Läskikammoiset saavat oksentaa. :D
T:ap
Alkuper. kirjoitti:
Tässä nyt sitten tämä läski. Ja ei, ei hävetä yhtään, ihan tyytyväinen olen. Läskikammoiset saavat oksentaa. :D
Niin ja tiedän, peili on pölyinen, pyyhin sen huomenna kun on siivouspäivä. :)
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten odotettua: SSSS vastaa hyviin kommentteihin suppean yksisanaisesti, mikä sinänsä osoittaa ristiriitaisuuden (ja tämän kommentin SSSS todennäköisesti kuittaa sillä, ettei hän ole ristiriitainen).
Voisin sanoa, että normaalipainoinen voi myös näyttää jonkun silmissä liian laihalta, siinä missä hän voi näyttää jonkun silmissä liian lihavalta - mutta se ei tarkoita sitä, että hän olisi liian laiha, tai liian lihava. Jos ihminen on perusterve ja tuntee olonsa hyväksi, hän ei ole mitään "liian", vaan täsmälleen sopiva. Ja vaikka hän ei tuntisikaan oloaan hyväksi, eikä ole perusterve, se ongelma ei välttämättä edes ole siinä senhetkisessä elopainossa.
En koe kommenttieni olevan ristiriitaisia. Ja voisit edes antaa esimerkin hyvästä kommentista johon vastaan lyhyesti.
94: En tiedä miksi tämä on niin tärkeää minulle enkä ole pelottava.
Johtuu siitä, että olet sairas ja pakkomielteinen.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
75: En huomiohuoraa. Haluan mielipiteideni PYSYVÄN palstalla, sillä se on minulle tärkeää. Niiden poistuminen ärsyttää minua.
Öh? Sain bannini (kahdet EIKÄ monet) modejen haukkumisesta.
76: Tuo bmi on normaalipainoa. Miten normaalipaino voi olla liian laiha ??!
Miten normaalipaino voi olla liian lihava? Kerropas se.
Useimmat meistä ei saa bannin bannia, joten kertonee myös se käytöksestäsi tällä palstalla. Ja jos aihe on sinulle tärkeä, ja haluat sen pysyvän palstalla... no, jos ne eivät pysy, jossakin täytyy olla vikaa. Ja se vika voi ihan oikeasti olla siinä, että sinä itse et ole asiallinen, eikä siinä, että me muut olemme läskidenialisteja.Vaikea ymmärtää miksi saa haluaa mielipiteidensä pysyvän palstalla
Se on tärkeää, koska en voi sanoa niitä ääneen kulttuurimme takia. Haluan kertoa ne edes jossain!
Alkaa olla aika lähellä, ettet voi sanoa mielipiteitäsi ääneen lainsäädäntömme takia! Olet 19 v, siis rikosoikeudellisessa vastuussa. Ei kaikkia maahanmuuttokriittisiäkään kommentteja voi sanoa ääneen.
ssss kirjoitti:
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.
Olet kyllä niin surullisen kapeakatseinen ja sairas. Kyllä, vaikka muuta väitätkin. Aliravitsemus vaikuttaa myös aivoihin, tiedän ihan omastakin kokemuksesta. Joskus sua vielä hävettää tämä mitä täälläkin jankaat.
Ei, oma elämäni ei todellakaan ollut parempaa laihimmillani (bmi 12). Elämäni ei ole parasta nyt, kun bmi on n. 16.5. Se oli parasta silloin, kun olin biologisessa normipainossani (bmi n.20) enkä ollut sairastunut anoreksiaan ja masennukseen. Ja tämän allekirjoittaa jokainen tuntemani, joka osaa katsoa jo taakse ja näkee missä kunnossa on ollut ja ymmärtää olevansa sairas. Sulla se kaikki on vielä edessä.
Alkuper. kirjoitti:
Alkuper. kirjoitti:
Niin ja tiedän, peili on pölyinen, pyyhin sen huomenna kun on siivouspäivä. :)
Ja vielä, että toppi ja legginsit ovat kokoa M, rintsikat 75 C ja pikkuhousut 38. Ja minä en todella näe itseäni edes lievästi pulleahkona. Ja kävin juuri vaa'alla, aika uudella ja kalliilla että näyttää varmasti oikein, näytti 68,8 kg. :)
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
75: En huomiohuoraa. Haluan mielipiteideni PYSYVÄN palstalla, sillä se on minulle tärkeää. Niiden poistuminen ärsyttää minua.
Useimmat meistä ei saa bannin bannia, joten kertonee myös se käytöksestäsi tällä palstalla. Ja jos aihe on sinulle tärkeä, ja haluat sen pysyvän palstalla... no, jos ne eivät pysy, jossakin täytyy olla vikaa. Ja se vika voi ihan oikeasti olla siinä, että sinä itse et ole asiallinen, eikä siinä, että me muut olemme läskidenialisteja.Vaikea ymmärtää miksi saa haluaa mielipiteidensä pysyvän palstalla
Se on tärkeää, koska en voi sanoa niitä ääneen kulttuurimme takia. Haluan kertoa ne edes jossain!
No mitä hyötyä tuossa on, kun sinun mielipiteillesi nauretaan ja sinua lähinnä säälitään täällä..
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Mutta miksi
Tiedät ettei ajatukset ole oikein. Et niitä uskalla muualla kertoa. Miksi täällä? Mikä motiivisi on
Tuskinpa olet niin naivi, että uskot muuttavasi maailmaa..
Alkuper. kirjoitti:
Sinulla on upea vartalo!! <3
Vielä yksi kierros Q and A with Ssss, jos olet vielä linjoilla: onko mielestäsi myös miehet "terveen hoikkia" BMI: ssä 15-17, jos harrastavat liikuntaa, eivätkä ole laihaläskejä? Onko 55 kiloa OK paino 180-senttiselle urheilevalle miehelle?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
47&46: Tuntuu paremmalta kun laihtuu.
48: Tuo on täysin väärä määritelmä. Tämä koko keskustelu on taas täynnä läskidenialismia:
Ap pitää kokoaan normaalina vaikka se ei ole sitä
Ja katsopa vaikka tätä kommenttia:Vierailija kirjoitti:
Olen 47 v ja lievästi ylipainoinen. Saman pituinen kuin sinä ja olisin iloinen painostasi. Ei vähempää, koska en halua näyttää liian laihalta
Bmi alle 24.8 on tuon kommentoijan mukaan liian laiha, mikä on täysin käsittämätöntä lihavuudelle sokeutumista.
Minä en sanonut, että bmi alle 24,8 on liian laiha.
Sanoin, että minä en halua olla liian laiha.
Olen 47 v. Sinä 19? Siinä iässä painoin 52 kg ja olin liian laiha. Nuorilla se on kuitenkin erilaista. Itse en silloinkaan miettinyt painoa tai laihduttanut. Sopivasti paino nousi ja oli oikein hyvä siinä 65 kg kohdalla. Sen alle en tahdo mennä. Myös kuvat kertovat samaa. Laihempana olin luinen ja pää suhteettoman iso.
Nyt voisin olla muutaman kilon kevyempi.
Mutta mikään elämää suurempi asia se ei oleLuultavasti sinäkin näet vielä joskus muitakin arvoja. Tai ainakin opit hyväksymään itsesi ja muut.
52kg ei todellakaan ole liian laiha.
Odotinkin tätä kommenttia.
Minulle se oli liian laiha. Iso pää ja luinen vartalo eli liian laihaNoissa mitoissa on MAHDOTONTA olla lollipop lookia tai luisevaa olemusta.
Sinun maailmassasi
Ymmärrät varmaan ettei se ole totuus. Se on sinun mielipiteesi
Minä en tunne noita sinun laihuus käsitteitäsi
minulla meni aikoinaan laihdutus överiksi, lähtöpaino 70 kg ja jäin koukkuun ihasteleviin "kyllä sä olet laihtunut"-kommenteihin. aloitin aamun juoksemalla pelkän kahvin voimalla, päivän ateria saattoi olla purkki rahkaa ja puoli levyä tummaa suklaata!
lopulta painoin 52 kg, en jaksanut mitään ja olin keskellä kesääkin huppari päällä kun palelsi niin.. saunassa en voinut nojata seinään kun sattui, sain jatkuvasti mustelmia ja kuukautiskiertoni oli mennyt ihan sekaisin.
ENKÄ EDELLEENKÄÄN MAHTUNUT SIIHEN HELVATUN S-KOKOON kuulantyöntäjän-hartioideni kanssa!
ystävän tupareissa päätin sitten että nyt riitti hölmöily, söin yhden minipitsan ja olin tuntikaupalla ähkyssä..! aamulla hain kaupasta pari tuoretta croisanttia ja olin oksentaa puolet syötyäni, niin tottumaton kroppani oli aamupalaan :(!
nyt painan 62kg, pituutta minulla on 162 cm enkä jaksa stressata pienestä pömppömahasta. rakastan ruokaa, aamiainen on päivän tärkein ateria enkä TODELLAKAAN ymmärrä, miten jaksoin juosta 5km pelkän mustan kahvin voimalla :O
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Mutta miksi
Tiedät ettei ajatukset ole oikein. Et niitä uskalla muualla kertoa. Miksi täällä? Mikä motiivisi on
Tuskinpa olet niin naivi, että uskot muuttavasi maailmaa..Minulla ei ole motiiveja. Nämä ovat edelleen asioita, joista tykkään keskustella todella paljon. Luuletko oikeasti, että menisin sanomaan jollekin länsimaalaiselle ihmiselle, että aasian painoihanne on parempi tai että bmi 15 on paras?! Minut leimattaisiin sekopääksi vallitsevan läskidenialismin takia.
Tottakai sulla on motiivi.
Ja syy mikä on sinut rikkonut.
Tutki vähän itseäsi ja unohda muut
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Mutta miksi
Tuskinpa olet niin naivi, että uskot muuttavasi maailmaa..Minulla ei ole motiiveja. Nämä ovat edelleen asioita, joista tykkään keskustella todella paljon. Luuletko oikeasti, että menisin sanomaan jollekin länsimaalaiselle ihmiselle, että aasian painoihanne on parempi tai että bmi 15 on paras?! Minut leimattaisiin sekopääksi vallitsevan läskidenialismin takia.
Minä annan sinun ajatella kuten ajattelet. Jos minä tai joku muu kokoiseni on mielestäsi valtava kuten aiemmin kirjoitit, minua se ei haittaa tippaakaan. Antaa kaikkien kukien kukkia. Minä kuitenkaan en olisi yhtään tämän tyytyväisempi elämääni vaikka vaatekokoni olisi 34 eikä 38. :-)
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Mutta miksi
Se ei johtuisi mistään ihmeen läskidenialismista (???) vaan ihan siitä, että bmi 16 on nälkiintymisen alaraja WHO:n määritelmän mukaan. Onko WHO täynnä joitain ihmeen läskidenialisteja? Mistä tiedät, että sinä olet oikeassa ja muut väärässä?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Mutta miksi
Newflash: olet sekopää.
Vierailija kirjoitti:
enkä TODELLAKAAN ymmärrä, miten jaksoin juosta 5km pelkän mustan kahvin voimalla :O
Helppoa! Itse juoksin tänään 7,5km pelkän mandariinin voimalla
Alkuper. kirjoitti:
Vautsi! Näytät tosi hyvältä! Kuvakulmat on vähän huonoja, mutta voin vain kuvitella kuinka katseita kääntävä olet tuolla livenä! ;)
Ihan ajatusleikkinä: miksi sinulle on tärkeää saada tuoda julki se, että sinun mielestäsi jopa normaalipainoiset ihmiset ovat liian lihavia, ja että sinun mielestäsi lihavien ihmisten ei tulisi lainkaan esiintyä julkisuudessa - tai että naiselle hyvä ja tavoiteltava paino on jotakin sellaista, joka tarkoittaa meistä useimmille lievää, tai jopa vakavaa alipainoa? Miksi sinulle on tarve tehdä selväksi, että on terveellistä olla niin laiha?
On pakko sanoa, että sinä olet kertakaikkiaan pelottava.