Kävitkö labrassa? HUSLAB käyttäneet likaisia neuloja, HIV-tartunta mahdollinen.
Kommentit (611)
Pitääpä kysyä seuraavalla kerralla labrassa, saako aikaa hoitajalle, joka ei nosta ylinopeusbonuksia.
Missähän kaikkialla muualla terveydenhuollossa ne ylinopeusbonukset on käytössä?
Otsikko on roskaa, HIV-tartunta EI ole mahdollinen. Ei myöskään hepatiitti-. Ne eivät säily 12 tuntia tartuntakykyisenä. Jos neuloilla olisi juuri pistetty jotatkuta, niin voi laskea että riski olisi prosentin tuhannes- tai kymmenestuhannesosia. Nämä taudit ovat Suomessa harvinaisia ja tarttuvuus yksittäisessä neulatapaturmassa heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kuulin tuosta bonuksesta niin täytyykin seuraavaksi HUS-labissa toimia niin hitaasti kuin mahdollista. Viisi kerrosta vaatetta päälle ja kaikkien instrumenttien tarkistus. Siinähän menee ahneiden paskojen boonukset =D
Siinäpähän sitten siellä aulassa jonotatte ja vuoroanne odotatte tuntikaupalla, kun jokainen potilas hidastelee parhaansa mukaan. Tyhmä!
Luuletko, että suurinta osaa täällä häiritsee se jonotusaika enemmän kuin ne likaiset neulat? Jos palkitaan hosumisesta, on parempikin, että asiakas sitten pakottaa hoitajan toimimaan sen verran hitaasti, että huomaa virheet ennen kuin ne tapahtuu.
Ei se labranäytteenotto ole mikään kokoonpanolinja, jonka laatu voidaan vielä erikseen tarkistaa pakkaamossa ja satunnaisotannalla laadun varmistuksessa. Se laatu pitää tulla tarkalla työllä, jossa ei yritetä oikoa tärkeitä tarkistusvaiheita.
Ei tuollaisessa työssä saantia voida mitata prosentteina. Steriiliys pitää saada onnistumaan jokaisen potilaan kohdalla, eikä niinkuin posti ilmoittaa, että tietty prosenttiosuus ykkösluokan kirjeistä on ajoissa perillä.
Mutta eihän se, että hoitaja toimii hitaasti mitenkään takaa sitä, että hän toimii jotenkin puhtaammin ja paremmin kuin nopeampi hoitaja. Minä osaan kyllä vältellä meidän paikkakunnan labran yhtä hoitajaa, joka on todella hidas mutta samalla myös kömpelö.
Kopioin tähän saman kuin kirjoitin jo toiseenkin ketjuun:
Jos kerta toisensa jälkeen on käyttänyt "huomaamattaan" vanhoja, edellisen päivän neuloja, en todellakaan pitäisi mahdottomana sitä, että olisi käyttänyt siinä yhtäkkiä edelliseen potilaaseen käyttämäänsä neulaa. Siinä ei silloin puhuta kyllä mistään yön yli kuivuneista neuloista ja minimaalisesta tautiriskistä.
Kannattaa varmaan muistaa tämäkin vaihtoehto.
Juu soittivat Infektiokeskuksesta mulle puoli kuuden aikoihin tänä iltana ja sain kuulla ilouutiset. Kävin tosiaan eilen HusLabissä ihan tavallisessa verikokeessa. Minulla on pienet suonet ja tavallisesti vaihdetaan kättä ja etsitään suonta ajan kanssa. Tämä hoitaja löysi suonen heti eikä edes sattunut yhtään. Niin että kyllä hän asiansa osasi. Tiedä sitten oliko se juuri se hoitaja joka käytti likaisia neuloja.
Huomenna menen Auroran sairaalaan saamaan hepatiitti-rokotukset. Sitten otetaan verikokeet; 1kk, 3kk ja 6kk kuluttua. Lääkäri sanoi että riski on pieni. Mutta eipä se paljoa nyt lohduta. Riski voi olla pieni mutta ajatuksin hiv-istä karmaisee. Olen muuten terve ihminen, ei ole koskaan ollut mitään sukupuolitauteja. Olen ollut sinkkuna pitkään, mutta en halua irtosuhteita joten seksiä en ole harrastanut pariin vuoteen. Ja nyt sitten voi tulla hepatiitit tai jopa HIV. Ei taida ensi yönä tulla uni silmään kovin helpolla.
A
Vierailija kirjoitti:
Sen vielä ymmärtää, että hoitajalle,sille kokeneellekin voi tulla yksi inhimillinen virhe. Takana voi olla pitkä pätkä ylitöitä ja ties mitä stressitekijöitä joiden vuoksi hoitaja on ollut sen pienen hetken huolimaton, MUTTA että tekisi sen saman virheen monta kertaa peräkkäin niin ei helvetissä millään. Tässä on kuitenkin käytetyllä neulalla pistetty monta kertaa, eli monta asiaa mennyt pieleen, eikä sittenkään ole muka tajuttu mitään.
Alkoholilla osuutta asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tapana avata useampia pakkauksia neuloja jo valmiiksi auki? Vai miksi hän on käyttänyt jo avattuja pakkauksia? Kannattaisi ottaa tavaksi, että kaikki avonaiset pakkaukset pitää varmuuden vuoksi hävittää. Joka potilaan kohdalla otetaan suljettu pakkaus ja neula käytetään heti avaamisen jälkeen. Ja sitten laitetaan roskiin käytön jälkeen. Jos roskis on täynnä, niin se tyhjennetään tai viedään neulat toiseen roskiin. Eikä jätetä pöydille lojumaan, haloo!
Juuri näin.
Olen bioanalyytikko-näytteenottaja ja en koskaan avaa kuin juuri sen neulan pakkauksen, jolla olen ottamassa näytettä ja juuri ennen näytteenottoa, kun potilas on valmiina käsi ojossa.
Jos olen avannut neulan enkä pistänyt sillä, kun kuulenkin, että potilas ei olekaan ollut esim. ravinnotta, laitan avatun mutta puhtaan neulan heti neularoskikseen. En koskaan jätä sitä odottamaan seuraavaa potilasta.
Olen pitänyt selviönä, että jos neularoskis on täynnä, työt keskeytetään ja haetaan uusi neularoskis vaikka hevon kuusesta, sillä likaisia ja käytettyjä neuloja EI LAITETA MIHINKÄÄN MUUALLE KUIN NEULAROSKIKSEEN edes väliaikaisesti.
Tässä jutussa on jotain todella käsittämätöntä. Pidän jonkinlaista sabotaasia mahdollisena. Joku sairas yksilö on voinut tahallaan käsitellä käytettyjä neuloja siten, että ne pintapuolisesti vaikuttavat käyttämättömiltä, ja näytteenottaja ei ole ollut alusta asti huolellinen.
Näytteenottajan vastuulla on varmistaa, että neulopaketti on kiinni, sinetti ehjä ja steriiliaika voimassa.
HUS:ssa ainakin ennen näytteenottajat olivat lähi- tai perushoitajia, bio-analyytikko on se joka tutki näytteet.
Ketkäs onkaan ne joista koulutetaan kiireen vilkkaa lähäreitä? Ettei vaan olisi syynä joku kulttuuriero (ei huvita noudattaa ohjeita) tai kielimuuri (ei ymmärrä ohjeita).
No mä olen ymmärtänyt että lähihoitajia tulee suomalaisista koulussa hyvin vaatimattomasti menestyneistä tytöistä, jotka ei muuta keksi... Eli just siitä Persujen perussäänestäjäkunnasta, tai ainakin niiden vaimoista (koska keskivertopersu on edelleen kai duunarimies)
Minustakin yksi vakava seikka tässä on se, että hoitaja on TIETOISESTI pistänyt epästeriilillä neulalla - onhan hän tiennyt, että neula ei ole enää steriili, kun se on alkuperäispakkauksesta oton jälkeen laskettu johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tapana avata useampia pakkauksia neuloja jo valmiiksi auki? Vai miksi hän on käyttänyt jo avattuja pakkauksia? Kannattaisi ottaa tavaksi, että kaikki avonaiset pakkaukset pitää varmuuden vuoksi hävittää. Joka potilaan kohdalla otetaan suljettu pakkaus ja neula käytetään heti avaamisen jälkeen. Ja sitten laitetaan roskiin käytön jälkeen. Jos roskis on täynnä, niin se tyhjennetään tai viedään neulat toiseen roskiin. Eikä jätetä pöydille lojumaan, haloo!
Juuri näin.
Olen bioanalyytikko-näytteenottaja ja en koskaan avaa kuin juuri sen neulan pakkauksen, jolla olen ottamassa näytettä ja juuri ennen näytteenottoa, kun potilas on valmiina käsi ojossa.
Jos olen avannut neulan enkä pistänyt sillä, kun kuulenkin, että potilas ei olekaan ollut esim. ravinnotta, laitan avatun mutta puhtaan neulan heti neularoskikseen. En koskaan jätä sitä odottamaan seuraavaa potilasta.
Olen pitänyt selviönä, että jos neularoskis on täynnä, työt keskeytetään ja haetaan uusi neularoskis vaikka hevon kuusesta, sillä likaisia ja käytettyjä neuloja EI LAITETA MIHINKÄÄN MUUALLE KUIN NEULAROSKIKSEEN edes väliaikaisesti.
Tässä jutussa on jotain todella käsittämätöntä. Pidän jonkinlaista sabotaasia mahdollisena. Joku sairas yksilö on voinut tahallaan käsitellä käytettyjä neuloja siten, että ne pintapuolisesti vaikuttavat käyttämättömiltä, ja näytteenottaja ei ole ollut alusta asti huolellinen.
Näytteenottajan vastuulla on varmistaa, että neulopaketti on kiinni, sinetti ehjä ja steriiliaika voimassa.
HUS:ssa ainakin ennen näytteenottajat olivat lähi- tai perushoitajia, bio-analyytikko on se joka tutki näytteet.
Laadukas näytteenotto vaatii sen, että näytteenottaja ymmärtää oikeaoppisen näytteenoton merkityksen tutkimustulokseen! Lähihoitaja tai sairaanhoitaja ei tähän pysty, sillä ei ole itse konkreettisesti näkemässä miten se huonosti otettu näyte hyytyy analysaattoriin tai aiheuttaa mittausepävarmuuksia solujen rikkoutumisen ja kudosnesteen takia.
Motivoi kummasti hyvään suoritukseen, kun tiedostaa nämä asiat.
Ketjun paras kommentti #281. Kiitos. Tsemppiä hoitajalle joka mokasi
Ketju on täynnä hysteerisiä kommentteja. Kuka tahansa teistä voi saada huomenna parantumattoman taudin, pahanlaatuisen syövän, jäädä auton alle, terroristi räjäyttää rammaksi tai mitä vain. Ajatelkaa sitä. Elämä on aina epävarmaa ja ihmiset tekee mokia joille ei voi mitään.
Lopettakaa vouhotus. Olemme etuoikeutettuja kun terveydenhoito Suomessa toimii enimmäkseen erinomaisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut nehän menee siihen särmäastiaan siihen keltaiseen? Miten mahdollista?
Nykyisen turvaneulat ei mene, koska ne ovat hirveän isoja holkkeineen. Ne viedään analyysihuoneen isoon jäteastiaan, mutta näytteenottohuoneessa niille saattaa olla vain jokin laatikko roskiksena.
Ja sopivasti on tainnut olla niitä tyhjiä neulalaatikoita sopivasti tarjolla niin on käytetty sellaista roskiksena.
Onko se iso turvaneula joku selitys sille että särmäastian käytöstä on luovuttu? Eikös olisi pitänyt myös huolehtia että särmäastia on sopiva. Vai ajateltiinko että ei sillä niin väliä koska turvaneula...
Ihan uskomatonta jeesustelua koko topic täynnä. Virheitä sattuu kaikille, sille vaan nyt ei voi mitään vaikka miten haluaisitte. Hoitaja tarvitsee nyt enemmän apua ja tukea kuin nämä 19 muuta jotka eivät tästä lähes varmuudella tule yhtään mitään tautia saamaan. Enemmän pitäisi kritisoida husia ja heidän käytänteitään. Juuri tälläisen lynkkaus-mielialan vuoksi kukaan ei tule omia mokia jatkossa tunnustamaan.
Tämäkin virhe on vielä pientä verrattuna esim. rattijuoppoon joka ajoi lapsen kuoliaaksi jokunen vuosi sitten. On lähdetty tietoisesti kännissä ajamaan ja onnistuttu päättämään elämän alku. Tuo on mega-luokan moka tai oikeastaan tragedia.
Niinkauan kun ihmiset asioita tekevät virheitä tulee sattumaan. Aina ja jatkuvasti 100% toimivaa järjestelmää ei ole eikä tule jos siinä on inhimillinen tekijä mukana. Lentokoneiden ei pitäisi pudota ainakaan lentäjän virheen takia, mutta niin käy joskus harvoin. Ja silloin puhutaan yleensä sadoista kuolleista.
Eihän se ole virhe, että kaikkien ohjeiden ja sääntöjen vastaisesti pistää neulalla, joka ei mitenkään voi olla steriili, koska sitä ei ole otettu suoraan steriilistä pakkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Laadukas näytteenotto vaatii sen, että näytteenottaja ymmärtää oikeaoppisen näytteenoton merkityksen tutkimustulokseen! Lähihoitaja tai sairaanhoitaja ei tähän pysty, sillä ei ole itse konkreettisesti näkemässä miten se huonosti otettu näyte hyytyy analysaattoriin tai aiheuttaa mittausepävarmuuksia solujen rikkoutumisen ja kudosnesteen takia.
Motivoi kummasti hyvään suoritukseen, kun tiedostaa nämä asiat.
Jotain rajaa nyt. Sairaanhoitajat hoitavat potilaiden pistämisen pääosin (muualla kuin näissä labroissa) ja hyvin hoitavatkin. Kyseessä ei ole edes sairaanhoitaja, joka on virheen tehnyt. Millainen ihminen tekee johtopäätöksiä yhden ihmisen virheen perusteella, kun Suomessa on noin 50 000 ihmistä, joilla on luvat pistämiseen. Jotain suhteellisuudentajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että olikohan eka kerta. Joko lafkan holtiton tapa, tai sitten näitten näytteenottajien (tai tämän yhden) järjestelmällinen huolimattomuus (en sano ettei tunnollisiakin voisi olla joukossa). Nyt tällä kerralla vain paikalle osui tarkkasilmäinen potilas tai kollega, ja siinä vaiheessa näytteenottajan oli pakko tunnustaa esimiehelle. Tässähän ei kerrota, että MITEN hän huomasi tämän ns. virheen tapahtuneen. 19 altistunutta! 19!
Tästä lähtien katson kyllä todella tarkkaan, että miten se verikoe otetaan. Joudun käymään niissä suhteellisen usein, enkä ikinä ole edes voinut kuvitella tällaista. Muuten on kyllä luotto julkiseen terveydenhuoltoon mennyt, mutta muista syistä.
Tuntuu aivan hirveältä.
Ja näytteenottajat on alituiseen vaarassa saada jotain potilailta eivätkä ole täällä hysteerisenä huutelemassa pistotapaturmasta. Riski saada ylipäätään mitään on minimaalinen, vaikkakin mahdollista. Tuo tapa, miten käytettyjä neuloja kerättiin ja hävitettiin huslabissa oli niin huono, että virhe tapahtui. Yleensä neulat laitetaan keltaiseen riskijäteastiaan
Taidat itse olla vastuuton hoitsu? Terveydenhuoltohenkilökunta on VASTUUSSA potilaista, ja siitä, ettei näitä piikitetä saastuneilla neuloilla. Mitä kohtaa tästä et ymmärrä?
Jos pelkäät potilaita, niin ammatinvalintakysymys. Parempia olisi varmasti tyrkyllä tilallesi.
Missä kohdin sanoin olevani hoitaja? En myskään ymmärrä vauhkoasi siitä vastuusta. Sanoin vain, että ne näytteenottajatkin voivat altistua, mutteivät ole täällä vauva palstalla siitä huutelemassa. JA jos edes luit uutista, potilaille korvataan ne kaikki kustannukset jotka seuraa tuosta. Se on vastuunkantoa ja niin kuuluukin tehdä, KOSKA tehtyä ei saa tekemättmäksi. Paitsi jos sinä saat, niin miksi et ole jo tehnyt?
Rahalla ei voi korvata terveyttä eikä edes kuukausien huolta ennen kuin saa varmuuden tautien tarttumattomuudesta. Miten arvottaa edes kuukausien odottelu ja huoli, stressi ja ehkä jäljelle jäävä trauma? 100 000 e per kk per hlö? 150 000 e/ kk/hlö? En usko että tuohon lähdetään.
Mitäs jos luottaisi siihen, että riski on vain teoreettinen. Maailmassa ei riskejä voi eliminoida täysin, esim. liikenteessä.
Jos salaliittoteoriaa jatketaan, niin tiedotuksessa on helppo käyttää hiviä, koska tiedetään ettei se tartu tuollaisesta. Sitten ne kaikki muut mahdolliset taudit jäävät vain sairaalan ja altistuneen asiaksi. No hyvä niin.
Muutenkin typerää uutisointia ja demonisointia, kun jossain uutisissa sanotaan että labrassa kävijät ovat altistuneet. Tuskinpa ovat altistuneet vaan ovat mahdollisesti voineet altistua. Ihan kuin hiv ja hepatiitti vaanisi joka neulassa tai edes joka labrassa.
Olen ollut keikkalaisena kampissa. Silloin se meno on ainakin ollut ihan hirveää. Ei siellä heikot työntekijät pärjää. Jonoa on koko ajan ja hengähtää ei kerkeä. Jonotusaikoja ja tulostasoa seurataan. Paineet on kovat. Työntekijöistä on pulaa, bioanalyytikot ei halua näytteenottoa tekemään ja perehdytettäviä keikkalaisia on paljon. Ja vaikka joku ammattilainen olisikin halukas kokopäiväiseksi työntekijäksi, niin resurssit ei riitä palkata. Keikkalaisten voimilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kopioin tähän saman kuin kirjoitin jo toiseenkin ketjuun:
Jos kerta toisensa jälkeen on käyttänyt "huomaamattaan" vanhoja, edellisen päivän neuloja, en todellakaan pitäisi mahdottomana sitä, että olisi käyttänyt siinä yhtäkkiä edelliseen potilaaseen käyttämäänsä neulaa. Siinä ei silloin puhuta kyllä mistään yön yli kuivuneista neuloista ja minimaalisesta tautiriskistä.
Kannattaa varmaan muistaa tämäkin vaihtoehto.
Samoin kuin se, että tämä kyseinen hoitaja on voinut käyttää ties missä pyörineitä neuloja AINA. Ei ongelma ole "väärässä" paikassa olleet neulat vaan se ettei hoitaja ottanut jokaiselle potilaalle uutta, steriiliä neulaa avaamattomasta paketista niin kuin ohje on. Eikä se ole mikään vahinko vaan ihan tietoista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Nykyään ainakin työpaikkailmoitusten perusteella ne näyttää olevan bioanalyytikkoja jotka näytteitä ottaa. Ja vaikka työnkuva olisikin pääasiassa analysointia on mukana aina myös näytteenottoa eli vaikuttaisi siltä että vähän kaikki osallistuvat näytteenottoon. Itse kyllä mieluiten menisin piikitettäväksi sellaiselle, jolla on kokemusta nimenomaan siitä näytteenotosta.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun paras kommentti #281. Kiitos. Tsemppiä hoitajalle joka mokasi
Ketju on täynnä hysteerisiä kommentteja. Kuka tahansa teistä voi saada huomenna parantumattoman taudin, pahanlaatuisen syövän, jäädä auton alle, terroristi räjäyttää rammaksi tai mitä vain. Ajatelkaa sitä. Elämä on aina epävarmaa ja ihmiset tekee mokia joille ei voi mitään.
Lopettakaa vouhotus. Olemme etuoikeutettuja kun terveydenhoito Suomessa toimii enimmäkseen erinomaisesti
Ja taas joku, jonka mielestä rikos on oikeutettu, kun itse ilmoittaa siitä tai tehtävä on liian vastuullinen. Käytkö myös oikeudessa taputtelemassa syyllisiä selkään, kun heitä kohdellaan niin huonosti?
Ketkäs onkaan ne joista koulutetaan kiireen vilkkaa lähäreitä? Ettei vaan olisi syynä joku kulttuuriero (ei huvita noudattaa ohjeita) tai kielimuuri (ei ymmärrä ohjeita).