Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy mitä vaan Steinerkoulusta - mun lapset sellaisessa, vastailen mielelläni

Steinermamma
26.03.2016 |

Oon nyt tässä linjoilla, tylsä lauantai joten kysy, jos jokin Steiner-kouluissa ärsyttää tai ihmetyttää... Mä vastailen!

Kommentit (252)

Vierailija
121/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Opetussuunnitelma ei perustu antroposofiaan. Siksi minun ei tarvitse opiskella antroposifiaa niin paljon, että osaisin muodostaa siitä ns. oppineen mielipiteen. Oppimaton (=en ole tutkinut asiaa kovinkaan syvällisesti) mileipiteeni on, että se on samaa höperyyttä, kuin muutkin uskonnot.

Perustuuhan! :D Ei se ole mikään salaisuus. Ystäväni on nimittäin Snellman-korkeakoulun käynyt steinerkoulun luokanopettaja. En minä pyytänytkään mitään oppinutta mielipidettä, vaan ihan tavallisen maallikon "ensituntumaa" aiheeseen. Tuntuu oudolta, että sanot sen olevan höperyyttä kun pedagogiikka kuitenkin perustuu antroposofisiin virikkeisiin.

Ja ystäväsikö on sitten tämän sinulle paljastanut? Luotettava lähde, uskon toki! Mutta ei sitten kuitenkaan. Tsekkaa: http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=opsrunko

Niin? Linkitit antroposofiaan perustuvan opetussuunnitelman?

Mistä niin päättelet?

No ihan lukemalla sitä opetussuunnitelmaa. Jos tuntee antroposofiaa, on ehkä helpompi se havaitakin :)

Et sitten tosiaan lukenut, mitä linkitin. Mutta ahrvapa sitä jaksaa nettikeskusteluissa ihan tosisaan olla, joten ei se mitään :)

Vierailija
122/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Höpsis, näkemykseni antroposofiaan on, ettei sitä ole. Siss näkemystä. Koulussa antroposofia ei ole läsnä. Jos sitä joku siellä harjoittaa, en ole siitä tietoinen. Se ei ole meillä näkynyt opetuksessa mitenkään. Antroposofia on hörhöilyä, jossa en ole mitenkään mukana. Oletko sinä?

Eli kun luet antroposofiasta, niin sinulle ei herää mitään ajatuksia, mielipiteitä tms? Ok. Opetussuunnitelma perustuu antroposofiaan, esimerkiksi historian tapahtumat opetetaan perustuen siihen miten ihmisen tietoisuus on Steinerin mukaan kehittynyt.

Opetussuunnitelma ei perustu antroposofiaan. Siksi minun ei tarvitse opiskella antroposifiaa niin paljon, että osaisin muodostaa siitä ns. oppineen mielipiteen. Oppimaton (=en ole tutkinut asiaa kovinkaan syvällisesti) mileipiteeni on, että se on samaa höperyyttä, kuin muutkin uskonnot.

Ai. Onhan tästä Tarja Ehnqvist tehnyt väitöskirjankin, jonka mukaan antroposofia läpileikkaa koko opetussuunnitelman.

Niin on tehnyt. Ko. työssä hän mm. väittää taiteen olevan antroposofiaa... 

Taiteen kokonaisuudessaan? Vai esim. antroposofisen muotopiirustuksen?

Taiteen kokonaisuudessaan. Muotopiirustuksen ja antroposifian yhteyden voisit osoittaa, kiinnostaa.

Valo-olennot eivät pääse irti piirustuksista kun niitä ei rajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Höpsis, näkemykseni antroposofiaan on, ettei sitä ole. Siss näkemystä. Koulussa antroposofia ei ole läsnä. Jos sitä joku siellä harjoittaa, en ole siitä tietoinen. Se ei ole meillä näkynyt opetuksessa mitenkään. Antroposofia on hörhöilyä, jossa en ole mitenkään mukana. Oletko sinä?

Eli kun luet antroposofiasta, niin sinulle ei herää mitään ajatuksia, mielipiteitä tms? Ok. Opetussuunnitelma perustuu antroposofiaan, esimerkiksi historian tapahtumat opetetaan perustuen siihen miten ihmisen tietoisuus on Steinerin mukaan kehittynyt.

Ai. Onhan tästä Tarja Ehnqvist tehnyt väitöskirjankin, jonka mukaan antroposofia läpileikkaa koko opetussuunnitelman.

Niin on tehnyt. Ko. työssä hän mm. väittää taiteen olevan antroposofiaa... 

Taiteen kokonaisuudessaan? Vai esim. antroposofisen muotopiirustuksen?

Taiteen kokonaisuudessaan. Muotopiirustuksen ja antroposifian yhteyden voisit osoittaa, kiinnostaa.

Valo-olennot eivät pääse irti piirustuksista kun niitä ei rajaa.

Muotopiirustuksella ja kuvien rajaamisella ei ole tekemistä keskenään.

Vierailija
124/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo sanoin, niin esimerkiksi historian opetus, lukuaineisto ym. noudattavat kaavaa jonka mukaan Steinerin mukaan ihmiskunnan tietoisuus on kehittynyt. Siksi asioita opetetaan eri järjestyksessä ja eri painotuksin kuin peruskoulussa.

Vierailija
125/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä eurytmiasta on?

Jaa-a. Ainakin se parantaa koordinaatiota, rytmitajua ja opettaa kärsivällisyyttä.

Unohdit mainita selvänäköisyyden kyvyn kehittymisen. Se on syy, miksi koko eurytmia on olemassa.

Ihanko totta?! Kerrotko tästä enemmän, niin voin tarkkailla, löytyykö moista kykyä lapsissani. 

Googlaa. Tai lue Steinerin kirjoja.

Kiitos vinkistä, enpä taida kuitenkaan. Jos sinä uskot että tarkoitus on opettaa selvänäköisyyttä, minun ei onneksi tarvitse olla mukana harhaisessa tavassasi ajatella. :)

Sinun ei, mutta eurytmian opettaja siinä on ainakin mukana.

Hieno juttu, että sinä tiedät. Oletko opiskellut eurytmian opettajaksi, vai mistä viisautesi tässä asiassa kumpuaa?

En, mutta ystävälläni oli kavereita myös eurytmialinjalla Snellman-korkeakoulussa.

Ensikäden tietoa, siis. Hyvä juttu. 

Ajatusmaailmasi tuntuu olevan, että kukaan ei tunne Snellman-korkeakoulun käyneitä henkilöitä? Mikä siinä on mahdotonta?

Eihän ole. Ajatusmaailmani sen sijaan on se, että on hyvä opiskella itse asioita sen sijaan, että uskoo kaverin kaverin kuulemia ja mahdollisesti väärin ymmärrettyjä tarinoita.

Niin, siis olen viettänyt paljon aikaa Snellman-korkeakoululaisten kanssa ja siitä nämä käsitykseni kumpuavat. En tiedä miten voisin asiaa opiskella enää lisää menemättä itse kyseiseen kouluun?

Vierailija
126/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Höpönpöpön :D Olet tainnut uskoa jotain hörhösivustoa steinerpedagogiikasta.

Ehkä sinunkin olisi kannattanut vilasta, ennenkuin laitot lapsesi sinne..

Olen tutustunut kyllä. Silti laitin. Taidankin olla itse hörhö :D

Tai tyhmä.

No kyllä se hymy hyytyy, viimeistään parin vuoden päästä. Yläasteelle sitten kiireesti johonkin muualle. Tosin nauravat steinerilaisten tietotasolle sitten. Saksaa luettu 6 vuotta mutta perusasiat aivan hukassa.

Oletko muuten ihmetellyt miksi porukka katoaa kesken matkan, eikä ylemmllä luokilla ole enää kuin ne "apukoululaiset"?

Onnea vaan!

Exsteinermamma

:D Ei ole katoillut porukkaa. Jotkut muuttavat, kuten muissakin kouluissa. Tilalle tulee uusia, jotka ovat esim. muuttaneet hekin. Tyhmyyttä on muuten niin kovin monenlaista. Mitkä perusasiat uskot olevan hukassa 6. luokan päätyttyä?

Lauserakenteet, vieraan kielen koko kielioppi, yhtälöistä ei tietoakaan, eikä prosenttilaskuista. Kertotauluja on opeteltu ja suoriteltu jo 5 - vuotta siihen mennessä.

Mutta.

Osaavat virkata ja neuloa ja huovuttaa.

Teille on sattunut kyllä sitten tosi huono tuuri. Meillä kyllä seiskaluokkalaisella on ollut jo pitkään nuo kaikki handussa. Huovuttaa ei kyllä osaa. Pitäisiköhän kysellä miksei :D Itse tosin olen sitä mieltä, että vieraan kielen kieliopin osaaminen on turhanaikaista, jos osaa käyttää kieltä oikein. Siitäkin huolimatta kielioppia vaan opetetaan. Höh. ;)

Miten kieltä voi osata käyttää, jos ei osaa perus kielioppisääntöjä??

Miten sinä opit lapsena puhumaan ja kirjoittamaan?

Kieli opitaan jäljittelemällä.

Niin, opsissa, unelmissa ja rinnakkaistodellisuudessa. Oikeasti samojen laulujen / leikkien kuuleminen kahdesti viikossa ei rakenna kielitaitoa toivotulla tavalla.

Jäljittely on alke kouluikäisen lspsen tapa oppia. Miksi ihmeessä vierasta kieltä ei siinä tapauksessa opetettaisi( puhuttaisi) jo päiväkodissa?!

Vierailija
127/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Ainakin se parantaa koordinaatiota, rytmitajua ja opettaa kärsivällisyyttä.

Unohdit mainita selvänäköisyyden kyvyn kehittymisen. Se on syy, miksi koko eurytmia on olemassa.

Ihanko totta?! Kerrotko tästä enemmän, niin voin tarkkailla, löytyykö moista kykyä lapsissani. 

Kysy lapsiltasi, että pystyvätkö he lukemaan kosmista Akasha-kronikkaa. Jos eivät, niin oppi ei ole velä mennyt perille. Steiner omien sanojensa mukaan ammensi "viisautensa" tuota kosmista kronikkaa selvänäköisyyden kykynsä avulla lukemalla ja kehitti sitä kautta mm. Steiner-"pedagogiikan".

Voi hyvää päivää... Mitä tekemistä tuolla hörhöilylläö on steinerpedagogiikan kanssa? Ei mitään. Jos väität että on, osoita se.

Sehän luki jo tuossa, että mitä tekemistä sillä on Steiner-"pedagogiikan" kanssa (lainausmerkit tarkoituksella).

Vierailija
128/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on "pikkueukka"?

Yksilökohtaista eurytmian opetusta.

Miksi?

Ai miksi se on yksilökohtaista eurytmian opetusta? No... siinä opettaja on oppilaan kanssa kahdestaa eukkaluokassa. Vanhempi saa mennä katsomaa halutessaan. Silloin siellä tietenkin on kolme samaan aikaan. :D

Miksi sitä pitää opettajaa yksilökohtaisesti?

Jotta lapsi voidaan ottaa huomioon yksilönä, sen sijaan että hän olisi aina osa ryhmää.

Miksi juuri eurytmiassa? Mikä siitä tekee niin erityisen tärkeän oppiaineen?

Vierailija
129/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla nyt oikeestaan oo kysyttävää mutta yks tuttu Steriner-koulun opettaja sanoi mulle että älä vaan ikinä laita lapsiasi ko kouluun.

Vierailija
130/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Olen yrittänyt, en jaksanut :D Vanhaa tekstiä on usein raskasta lukea. Steinerpedagogiikka on kuitenkin eri asia kuin Steinerin kirjat. Pedagogiikkaa kehittivät R.Steinerin ohella useat muut sen ajan edistykselliset opettajat.

En näkisi, että steinerpedagogiikka on niin selkeästi eri asia, koska se perustuu Steinerin kirjoissa käsiteltyyn ihmiskuvaan. Miksi muuten Snellman-korkeakoulussa luettaisiin Steinerin kirjoja?

Peruskoulun opettajatkin lukevat paljon sellaista, mikä ei selkeästi liity itse pedagogiikkaan, vaan taustoihin. Steinerin kirjoissa on suuri osa ihan höpöhöopöä, mutta itse pedagogiikassa paljon järkeä.

Mikä siinä on järkevää?

Minulle itselleni järkevin ajatus on taiteen kautta ja avulla oppiminen, sekä erilaisten asioiden tekeminen itse.

Ja käsityksesi mukaan steinerkoulussa on huomattavasti enemmän taidetta ja peruskoulussa erilaisia asioita ei tehdä itse?

Kyllä, taiteen (musiikin, runojen, maalaamisen, teatterin...) kautta opitaan monia asioita. Huomattavasti enemmän kuin peruskoulussa. Kyllä peruskoulussakin tehdään itse, mutta ei samassa määrin.

Näin oli vielä 10 vuotta sitten, mutta ei enää.

Kiva kuulla! Mitä asioita pk:ssa opetetaan taiteen avulla?

Vaikka mitä. Omien lasteni kouluun tuli juuri draamaopettaja, jonka ansiosta draamaa käytetään apuna monilla eri oppitunneilla.

Vierailija
131/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä, enpä taida kuitenkaan. Jos sinä uskot että tarkoitus on opettaa selvänäköisyyttä, minun ei onneksi tarvitse olla mukana harhaisessa tavassasi ajatella. :)

Hieno juttu, että sinä tiedät. Oletko opiskellut eurytmian opettajaksi, vai mistä viisautesi tässä asiassa kumpuaa?

En, mutta ystävälläni oli kavereita myös eurytmialinjalla Snellman-korkeakoulussa.

Ajatusmaailmasi tuntuu olevan, että kukaan ei tunne Snellman-korkeakoulun käyneitä henkilöitä? Mikä siinä on mahdotonta?

Eihän ole. Ajatusmaailmani sen sijaan on se, että on hyvä opiskella itse asioita sen sijaan, että uskoo kaverin kaverin kuulemia ja mahdollisesti väärin ymmärrettyjä tarinoita.

Niin, siis olen viettänyt paljon aikaa Snellman-korkeakoululaisten kanssa ja siitä nämä käsitykseni kumpuavat. En tiedä miten voisin asiaa opiskella enää lisää menemättä itse kyseiseen kouluun?

Nämä Snellman-korkeakoululaiset, joiden kanssa olet viettänyt paljon aikaa, väittävät sinulle, että eurytmian avulla opiskellaan selvännäköisyyttä? Oletko tosissasi?

Vierailija
132/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Perustuuhan! :D Ei se ole mikään salaisuus. Ystäväni on nimittäin Snellman-korkeakoulun käynyt steinerkoulun luokanopettaja. En minä pyytänytkään mitään oppinutta mielipidettä, vaan ihan tavallisen maallikon "ensituntumaa" aiheeseen. Tuntuu oudolta, että sanot sen olevan höperyyttä kun pedagogiikka kuitenkin perustuu antroposofisiin virikkeisiin.

Ja ystäväsikö on sitten tämän sinulle paljastanut? Luotettava lähde, uskon toki! Mutta ei sitten kuitenkaan. Tsekkaa: http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=opsrunko

Ihmettelen miksi kieltelet asiaa kun se ei ole minkäänlainen salaisuus. Ja miksi pitäisikään olla?

Voi sinua. Miksi jankkaat samaa asiaa? Olet päättänyt, että pedagogiikka perustuu antroposofiaan. Kun se ei perustukaan (näytä minulle tuossa opsissa se kohta joka perustuu), olet niin pettynyt, että yrität saada minut jankkaamaan kanssasi. Ei asia jankkaamisella muutu. Ops ei perustu antroposofiaan.

Minulle asia sinänsä on yhdentekevä, mutta ihmettelen sitä miksi olen kuullut steinerkoulun opettajaksi opiskelevien ihmisten sanovan opetuksen perustuvan antroposofiaan samalla kun kuulen joidenkin vanhempien kieltävän asian ehdottomasti. Ja sinä itse sanoit aiemmin, ettet tiedä antroposofiasta mitään eikä sinulla ole siitä edes näkemystä, joten miten voisit siis edes havaita antroposofian? Luulen, että kyseessä on tietämättömyys vanhempien taholta. Jos asiaa yritettäisiin "peitellä", niin luulisin opettajienkin kiistävän kärkkäästi yhteydet antroposofiaan.

Vierailija
133/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä Snellman-korkeakoululaiset, joiden kanssa olet viettänyt paljon aikaa, väittävät sinulle, että eurytmian avulla opiskellaan selvännäköisyyttä? Oletko tosissasi?

No näin on herra Steiner itse sanonut.

Vierailija
134/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olemme steinerkoululaisten vanhempina huolissamme steinerpedagogiikan toteutumisesta koulussamme. On vaikea saada steinerpedagogista, pätevää opettajaa työsuhteeseen 300 km päähän pääkaupunkiseudusta.

Peruskoulun opettajia sitten joudutasn palkkaamaan, epäpäteviksi tosin, kun päteviä ei saa mistään. Ja se näkyy kyllä välittömästi opetuksen tasossa!

Steinerkoulun aktiivinen perustajajäsen.

Vierailija
135/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Tai tyhmä.

No kyllä se hymy hyytyy, viimeistään parin vuoden päästä. Yläasteelle sitten kiireesti johonkin muualle. Tosin nauravat steinerilaisten tietotasolle sitten. Saksaa luettu 6 vuotta mutta perusasiat aivan hukassa.

Oletko muuten ihmetellyt miksi porukka katoaa kesken matkan, eikä ylemmllä luokilla ole enää kuin ne "apukoululaiset"?

Onnea vaan!

Exsteinermamma

:D Ei ole katoillut porukkaa. Jotkut muuttavat, kuten muissakin kouluissa. Tilalle tulee uusia, jotka ovat esim. muuttaneet hekin. Tyhmyyttä on muuten niin kovin monenlaista. Mitkä perusasiat uskot olevan hukassa 6. luokan päätyttyä?

Lauserakenteet, vieraan kielen koko kielioppi, yhtälöistä ei tietoakaan, eikä prosenttilaskuista. Kertotauluja on opeteltu ja suoriteltu jo 5 - vuotta siihen mennessä.

Mutta.

Teille on sattunut kyllä sitten tosi huono tuuri. Meillä kyllä seiskaluokkalaisella on ollut jo pitkään nuo kaikki handussa. Huovuttaa ei kyllä osaa. Pitäisiköhän kysellä miksei :D Itse tosin olen sitä mieltä, että vieraan kielen kieliopin osaaminen on turhanaikaista, jos osaa käyttää kieltä oikein. Siitäkin huolimatta kielioppia vaan opetetaan. Höh. ;)

Niin, opsissa, unelmissa ja rinnakkaistodellisuudessa. Oikeasti samojen laulujen / leikkien kuuleminen kahdesti viikossa ei rakenna kielitaitoa toivotulla tavalla.

Jäljittely on alke kouluikäisen lspsen tapa oppia. Miksi ihmeessä vierasta kieltä ei siinä tapauksessa opetettaisi( puhuttaisi) jo päiväkodissa?!

Kyllähän sitä opetetaankin :D Suurin osa esim. englanninkielisessä päiväkodissa olevista lapsista oppii kielen puolsessa vuodessa. Vuoden jälkeen puhuvat sitä jo sujuvasti. Ehkä meidän loistavassa pisa-menestyvässä peruskoulussa voisi oikeasti ollakin jotain parantamisen varaa...? Ei tarvitsisi painottaa eism. sitä kielioppia niin hirveästi, vaan opeteltaisiin vaikka *iik* puhumaan sitä kieltä!

Steinereissakin opetetaan kielioppia. Tuo ajatukseni on siis ihan omani, että sen hyödyllisyys on kyseenalainen. Kun kielen pohja opitaan leikein ja lauluin ekalla ja tokalla luokalla, on kolmosella paljon helpompaa aloittaa se ns. oikea opiskelu. Kielioppeineen kaikkineen.

Vierailija
136/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olemme steinerkoululaisten vanhempina huolissamme steinerpedagogiikan toteutumisesta koulussamme. On vaikea saada steinerpedagogista, pätevää opettajaa työsuhteeseen 300 km päähän pääkaupunkiseudusta.

Peruskoulun opettajia sitten joudutasn palkkaamaan, epäpäteviksi tosin, kun päteviä ei saa mistään. Ja se näkyy kyllä välittömästi opetuksen tasossa!

Steinerkoulun aktiivinen perustajajäsen.

Oletteko laittaneet ilmoituksen Facebookin "Snellulaisten ryhmään"? Sillä tavoittaisi opiskelijoita ja valmistuneita parhaiten :)

Vierailija
137/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Tai tyhmä.

Onnea vaan!

Exsteinermamma

Mutta.

Kyllähän sitä opetetaankin :D Suurin osa esim. englanninkielisessä päiväkodissa olevista lapsista oppii kielen puolsessa vuodessa. Vuoden jälkeen puhuvat sitä jo sujuvasti. Ehkä meidän loistavassa pisa-menestyvässä peruskoulussa voisi oikeasti ollakin jotain parantamisen varaa...? Ei tarvitsisi painottaa eism. sitä kielioppia niin hirveästi, vaan opeteltaisiin vaikka *iik* puhumaan sitä kieltä!

Steinereissakin opetetaan kielioppia. Tuo ajatukseni on siis ihan omani, että sen hyödyllisyys on kyseenalainen. Kun kielen pohja opitaan leikein ja lauluin ekalla ja tokalla luokalla, on kolmosella paljon helpompaa aloittaa se ns. oikea opiskelu. Kielioppeineen kaikkineen.

Ongelma onkin se, ettei sitä "oikea opiskelu kielioppeineen kaikkineen" koskaan ala.

Vierailija
138/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Ihmettelen miksi kieltelet asiaa kun se ei ole minkäänlainen salaisuus. Ja miksi pitäisikään olla?

Voi sinua. Miksi jankkaat samaa asiaa? Olet päättänyt, että pedagogiikka perustuu antroposofiaan. Kun se ei perustukaan (näytä minulle tuossa opsissa se kohta joka perustuu), olet niin pettynyt, että yrität saada minut jankkaamaan kanssasi. Ei asia jankkaamisella muutu. Ops ei perustu antroposofiaan.

Minulle asia sinänsä on yhdentekevä, mutta ihmettelen sitä miksi olen kuullut steinerkoulun opettajaksi opiskelevien ihmisten sanovan opetuksen perustuvan antroposofiaan samalla kun kuulen joidenkin vanhempien kieltävän asian ehdottomasti. Ja sinä itse sanoit aiemmin, ettet tiedä antroposofiasta mitään eikä sinulla ole siitä edes näkemystä, joten miten voisit siis edes havaita antroposofian? Luulen, että kyseessä on tietämättömyys vanhempien taholta. Jos asiaa yritettäisiin "peitellä", niin luulisin opettajienkin kiistävän kärkkäästi yhteydet antroposofiaan.

En ole itse, eikä kukaan meidän koulumme vanhemmista joiden kanssa olen asiasta keskustellut, löytänyt antroposofiaa opsista. Myös opettajamme sanovat, että ops ei perustu antroposofiaan. Mitö siis pitäisi uskoa omia ja vertaistensa sekä opettajiemme sanomisia, vai jotain muuta? Varaan oikeuden mielipiteeni muuttamiseen, tietenkin, jos joku pystyy osoittamaan, että antrot ovat jotain hörhöä opsiin saaneet. Vielä sellaista vaan ei ole löytynyt.

Vierailija
139/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on "pikkueukka"?

Yksilökohtaista eurytmian opetusta.

Miksi?

Ai miksi se on yksilökohtaista eurytmian opetusta? No... siinä opettaja on oppilaan kanssa kahdestaa eukkaluokassa. Vanhempi saa mennä katsomaa halutessaan. Silloin siellä tietenkin on kolme samaan aikaan. :D

Miksi sitä pitää opettajaa yksilökohtaisesti?

Jotta lapsi voidaan ottaa huomioon yksilönä, sen sijaan että hän olisi aina osa ryhmää.

Miksi juuri eurytmiassa? Mikä siitä tekee niin erityisen tärkeän oppiaineen?

Ei pekästään eukassa. Lapset saavat yksilöopetusta myös mm. kuvataiteessa.

Vierailija
140/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Olen yrittänyt, en jaksanut :D Vanhaa tekstiä on usein raskasta lukea. Steinerpedagogiikka on kuitenkin eri asia kuin Steinerin kirjat. Pedagogiikkaa kehittivät R.Steinerin ohella useat muut sen ajan edistykselliset opettajat.

En näkisi, että steinerpedagogiikka on niin selkeästi eri asia, koska se perustuu Steinerin kirjoissa käsiteltyyn ihmiskuvaan. Miksi muuten Snellman-korkeakoulussa luettaisiin Steinerin kirjoja?

Peruskoulun opettajatkin lukevat paljon sellaista, mikä ei selkeästi liity itse pedagogiikkaan, vaan taustoihin. Steinerin kirjoissa on suuri osa ihan höpöhöopöä, mutta itse pedagogiikassa paljon järkeä.

Mikä siinä on järkevää?

Minulle itselleni järkevin ajatus on taiteen kautta ja avulla oppiminen, sekä erilaisten asioiden tekeminen itse.

Ja käsityksesi mukaan steinerkoulussa on huomattavasti enemmän taidetta ja peruskoulussa erilaisia asioita ei tehdä itse?

Kyllä, taiteen (musiikin, runojen, maalaamisen, teatterin...) kautta opitaan monia asioita. Huomattavasti enemmän kuin peruskoulussa. Kyllä peruskoulussakin tehdään itse, mutta ei samassa määrin.

Näin oli vielä 10 vuotta sitten, mutta ei enää.

Kiva kuulla! Mitä asioita pk:ssa opetetaan taiteen avulla?

Vaikka mitä. Omien lasteni kouluun tuli juuri draamaopettaja, jonka ansiosta draamaa käytetään apuna monilla eri oppitunneilla.

Kuulostaa hyvältä! Draamaopettaja opettaa siis draamaa oppilaille, mutta miten hän opettaa muita opettajia ottamaan draaman osaksi omaa opetusta?