Kysy mitä vaan Steinerkoulusta - mun lapset sellaisessa, vastailen mielelläni
Oon nyt tässä linjoilla, tylsä lauantai joten kysy, jos jokin Steiner-kouluissa ärsyttää tai ihmetyttää... Mä vastailen!
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "pikkueukka"?
Yksilökohtaista eurytmian opetusta.
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "pikkueukka"?
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä koulussa tehtiin Martinpäivänä?
Joissain kouluissa juhlistetaan Martinpäivää. Meillä oli tavalliset tunnit.
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä väriset jalat lapsellasi on?
Ööö... :D Ihonväriset. Entä omallasi?
http://www.vauva.fi/keskustelu/4289765/ketju/en_enaa_jaksa_lapseni_eury…
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Olen yrittänyt, en jaksanut :D Vanhaa tekstiä on usein raskasta lukea. Steinerpedagogiikka on kuitenkin eri asia kuin Steinerin kirjat. Pedagogiikkaa kehittivät R.Steinerin ohella useat muut sen ajan edistykselliset opettajat.
En näkisi, että steinerpedagogiikka on niin selkeästi eri asia, koska se perustuu Steinerin kirjoissa käsiteltyyn ihmiskuvaan. Miksi muuten Snellman-korkeakoulussa luettaisiin Steinerin kirjoja?
Peruskoulun opettajatkin lukevat paljon sellaista, mikä ei selkeästi liity itse pedagogiikkaan, vaan taustoihin. Steinerin kirjoissa on suuri osa ihan höpöhöopöä, mutta itse pedagogiikassa paljon järkeä.
Mikä siinä on järkevää?
Minulle itselleni järkevin ajatus on taiteen kautta ja avulla oppiminen, sekä erilaisten asioiden tekeminen itse.
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Olen yrittänyt, en jaksanut :D Vanhaa tekstiä on usein raskasta lukea. Steinerpedagogiikka on kuitenkin eri asia kuin Steinerin kirjat. Pedagogiikkaa kehittivät R.Steinerin ohella useat muut sen ajan edistykselliset opettajat.
En näkisi, että steinerpedagogiikka on niin selkeästi eri asia, koska se perustuu Steinerin kirjoissa käsiteltyyn ihmiskuvaan. Miksi muuten Snellman-korkeakoulussa luettaisiin Steinerin kirjoja?
Peruskoulun opettajatkin lukevat paljon sellaista, mikä ei selkeästi liity itse pedagogiikkaan, vaan taustoihin. Steinerin kirjoissa on suuri osa ihan höpöhöopöä, mutta itse pedagogiikassa paljon järkeä.
Mitä sellaista peruskoulun opettajat lukevat? Jos Steinerin ajattelu (=antroposofia) ei ole mitenkään läsnä koulussa, kuten väitit aiemmassa viestissäsi, niin miksi tulevien opettajien pitäisi haaskata aikaansa sen lukemiseen/ymmärtämiseen?
Pedagogiikan historia (ns. tieteenhistoria) on tärkeä osa myös peruskoulun opettajien opintoja. Se ei kuitenkaan näy peruskoulun opetuksessa.
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Mikä siinä on järkevää?
Minulle itselleni järkevin ajatus on taiteen kautta ja avulla oppiminen, sekä erilaisten asioiden tekeminen itse.
Ja käsityksesi mukaan steinerkoulussa on huomattavasti enemmän taidetta ja peruskoulussa erilaisia asioita ei tehdä itse?
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä eurytmiasta on?
Jaa-a. Ainakin se parantaa koordinaatiota, rytmitajua ja opettaa kärsivällisyyttä.
Unohdit mainita selvänäköisyyden kyvyn kehittymisen. Se on syy, miksi koko eurytmia on olemassa.
Ihanko totta?! Kerrotko tästä enemmän, niin voin tarkkailla, löytyykö moista kykyä lapsissani.
Googlaa. Tai lue Steinerin kirjoja.
Kiitos vinkistä, enpä taida kuitenkaan. Jos sinä uskot että tarkoitus on opettaa selvänäköisyyttä, minun ei onneksi tarvitse olla mukana harhaisessa tavassasi ajatella. :)
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Mitä sellaista peruskoulun opettajat lukevat? Jos Steinerin ajattelu (=antroposofia) ei ole mitenkään läsnä koulussa, kuten väitit aiemmassa viestissäsi, niin miksi tulevien opettajien pitäisi haaskata aikaansa sen lukemiseen/ymmärtämiseen?
Käydäänhän Snellman-korkeakoulussa pedagogiikan- ja steinerpedagogiikan historia läpi. Mutta steinerpedagogiikka ei sinun mukaasi liity Steineriin, joten miksi sitten lisäksi käydään vielä läpi Steinerin kirjoja ja ajattelua?
Pedagogiikan historia (ns. tieteenhistoria) on tärkeä osa myös peruskoulun opettajien opintoja. Se ei kuitenkaan näy peruskoulun opetuksessa.
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Ainakin se parantaa koordinaatiota, rytmitajua ja opettaa kärsivällisyyttä.
Unohdit mainita selvänäköisyyden kyvyn kehittymisen. Se on syy, miksi koko eurytmia on olemassa.
Ihanko totta?! Kerrotko tästä enemmän, niin voin tarkkailla, löytyykö moista kykyä lapsissani.
Googlaa. Tai lue Steinerin kirjoja.
Kiitos vinkistä, enpä taida kuitenkaan. Jos sinä uskot että tarkoitus on opettaa selvänäköisyyttä, minun ei onneksi tarvitse olla mukana harhaisessa tavassasi ajatella. :)
Sinun ei, mutta eurytmian opettaja siinä on ainakin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulussa käytetään soittamisessa pentatonista asteikkoa?
Kahdella ekalla luokalla käytetään pentatonista asteikkoa, sillä sen avulla voi kuka tahansa soittaa niin, ettei kuulu ns. soraääniä. Testaa vaikka itse, painele mielivaltaisesti pelkästään pianon mustia koskettimia ja huomaat, että tuloksena on ihan mukiinmenevää musiikkia :)
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Opetussuunnitelma ei perustu antroposofiaan. Siksi minun ei tarvitse opiskella antroposifiaa niin paljon, että osaisin muodostaa siitä ns. oppineen mielipiteen. Oppimaton (=en ole tutkinut asiaa kovinkaan syvällisesti) mileipiteeni on, että se on samaa höperyyttä, kuin muutkin uskonnot.
Perustuuhan! :D Ei se ole mikään salaisuus. Ystäväni on nimittäin Snellman-korkeakoulun käynyt steinerkoulun luokanopettaja. En minä pyytänytkään mitään oppinutta mielipidettä, vaan ihan tavallisen maallikon "ensituntumaa" aiheeseen. Tuntuu oudolta, että sanot sen olevan höperyyttä kun pedagogiikka kuitenkin perustuu antroposofisiin virikkeisiin.
Ja ystäväsikö on sitten tämän sinulle paljastanut? Luotettava lähde, uskon toki! Mutta ei sitten kuitenkaan. Tsekkaa: http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=opsrunko
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulussa käytetään soittamisessa pentatonista asteikkoa?
Kahdella ekalla luokalla käytetään pentatonista asteikkoa, sillä sen avulla voi kuka tahansa soittaa niin, ettei kuulu ns. soraääniä. Testaa vaikka itse, painele mielivaltaisesti pelkästään pianon mustia koskettimia ja huomaat, että tuloksena on ihan mukiinmenevää musiikkia :)
Miksi ei saa kuulua "soraääniä"? Kehittääkö niiden eliminoiminen soittamisen oppimista jotenkin?
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Opetussuunnitelma ei perustu antroposofiaan. Siksi minun ei tarvitse opiskella antroposifiaa niin paljon, että osaisin muodostaa siitä ns. oppineen mielipiteen. Oppimaton (=en ole tutkinut asiaa kovinkaan syvällisesti) mileipiteeni on, että se on samaa höperyyttä, kuin muutkin uskonnot.
Perustuuhan! :D Ei se ole mikään salaisuus. Ystäväni on nimittäin Snellman-korkeakoulun käynyt steinerkoulun luokanopettaja. En minä pyytänytkään mitään oppinutta mielipidettä, vaan ihan tavallisen maallikon "ensituntumaa" aiheeseen. Tuntuu oudolta, että sanot sen olevan höperyyttä kun pedagogiikka kuitenkin perustuu antroposofisiin virikkeisiin.
Ja ystäväsikö on sitten tämän sinulle paljastanut? Luotettava lähde, uskon toki! Mutta ei sitten kuitenkaan. Tsekkaa: http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=opsrunko
Niin? Linkitit antroposofiaan perustuvan opetussuunnitelman?
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Ihmettelen miksi kieltelet asiaa kun se ei ole minkäänlainen salaisuus. Ja miksi pitäisikään olla?
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Höpsis, näkemykseni antroposofiaan on, ettei sitä ole. Siss näkemystä. Koulussa antroposofia ei ole läsnä. Jos sitä joku siellä harjoittaa, en ole siitä tietoinen. Se ei ole meillä näkynyt opetuksessa mitenkään. Antroposofia on hörhöilyä, jossa en ole mitenkään mukana. Oletko sinä?
Eli kun luet antroposofiasta, niin sinulle ei herää mitään ajatuksia, mielipiteitä tms? Ok. Opetussuunnitelma perustuu antroposofiaan, esimerkiksi historian tapahtumat opetetaan perustuen siihen miten ihmisen tietoisuus on Steinerin mukaan kehittynyt.
Ai. Onhan tästä Tarja Ehnqvist tehnyt väitöskirjankin, jonka mukaan antroposofia läpileikkaa koko opetussuunnitelman.
Niin on tehnyt. Ko. työssä hän mm. väittää taiteen olevan antroposofiaa...
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Höpönpöpön :D Olet tainnut uskoa jotain hörhösivustoa steinerpedagogiikasta.
Ehkä sinunkin olisi kannattanut vilasta, ennenkuin laitot lapsesi sinne..
Olen tutustunut kyllä. Silti laitin. Taidankin olla itse hörhö :D
Tai tyhmä.
No kyllä se hymy hyytyy, viimeistään parin vuoden päästä. Yläasteelle sitten kiireesti johonkin muualle. Tosin nauravat steinerilaisten tietotasolle sitten. Saksaa luettu 6 vuotta mutta perusasiat aivan hukassa.
Oletko muuten ihmetellyt miksi porukka katoaa kesken matkan, eikä ylemmllä luokilla ole enää kuin ne "apukoululaiset"?
Onnea vaan!
Exsteinermamma:D Ei ole katoillut porukkaa. Jotkut muuttavat, kuten muissakin kouluissa. Tilalle tulee uusia, jotka ovat esim. muuttaneet hekin. Tyhmyyttä on muuten niin kovin monenlaista. Mitkä perusasiat uskot olevan hukassa 6. luokan päätyttyä?
Lauserakenteet, vieraan kielen koko kielioppi, yhtälöistä ei tietoakaan, eikä prosenttilaskuista. Kertotauluja on opeteltu ja suoriteltu jo 5 - vuotta siihen mennessä.
Mutta.
Osaavat virkata ja neuloa ja huovuttaa.
Teille on sattunut kyllä sitten tosi huono tuuri. Meillä kyllä seiskaluokkalaisella on ollut jo pitkään nuo kaikki handussa. Huovuttaa ei kyllä osaa. Pitäisiköhän kysellä miksei :D Itse tosin olen sitä mieltä, että vieraan kielen kieliopin osaaminen on turhanaikaista, jos osaa käyttää kieltä oikein. Siitäkin huolimatta kielioppia vaan opetetaan. Höh. ;)
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "pikkueukka"?
Miksi?
Ai miksi se on yksilökohtaista eurytmian opetusta? No... siinä opettaja on oppilaan kanssa kahdestaa eukkaluokassa. Vanhempi saa mennä katsomaa halutessaan. Silloin siellä tietenkin on kolme samaan aikaan. :D
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy lapsiltasi, että pystyvätkö he lukemaan kosmista Akasha-kronikkaa. Jos eivät, niin oppi ei ole velä mennyt perille. Steiner omien sanojensa mukaan ammensi "viisautensa" tuota kosmista kronikkaa selvänäköisyyden kykynsä avulla lukemalla ja kehitti sitä kautta mm. Steiner-"pedagogiikan".
Ööö... :D Ihonväriset. Entä omallasi?